Καλώς ήρθατε στο AVClub.
Σελίδα 1 απο 2 12 ΤελευταίαΤελευταία
Εμφάνιση αποτελεσμάτων σε εξέλιξη 1 έως 10 από 17
  1. #1
    Συντονιστής κατηγορίας
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2009
    Μηνύματα
    3,514

    Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Κλείνει πίσω του την πόρτα. Το σπίτι ήσυχο, σιωπηλό, άδειο όχι, δεν είναι. Το φως του απομεσήμερου σχηματίζει γραμμές στον τοίχο πίσω απʼ τα κλειστά παντζούρια. Τα ανοίγει και αφήνει το βλέμμα του να χαθεί για λίγο στα χρώματα της μοναχικής πασχαλιάς, στον κήπο που μάταια προσπαθεί να αντισταθεί στην αδιαφορία του.
    Απλώνει το χέρι και χαϊδεύει τους δίσκους του. 20 χρόνια και, μια ζωή κρυμμένα καλά μέσα σʼ αυτούς. Στιγμές, σκέψεις, όνειρα, επιθυμίες. Όλα εκεί. Τους χαϊδεύει, τους αγγίζει, αφήνει το μυαλό να περιπλανηθεί στην ψυχή, μέχρι να διακρίνει τι θέλει νʼ ακούσει…..


    Η «Φανταστική Συμφωνία» είναι το έργο αυτό με το οποίο το όνομα του Hector Berlioz είναι άρρηκτα συνδεδεμένο. Γραμμένη στα 1829-1830, η “La Symphonie FantastiqueEpisode de la vie dʼ un artiste”, παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο κοινό στα 1830 υπό την διεύθυνση του φίλου του συνθέτη, Francois Habeneck. Αναθεωρήθηκε όμως αρκετές φορές από τον συνθέτη του στα επόμενα χρόνια για να φτάσει στην - αρκετά διαφορετική από την αρχική - τελική της μορφή κάπου στα 1845.
    Το έργο είναι εμπνευσμένο από τον έρωτα του 24χρονου τότε Berliozγια την Ιρλανδή ηθοποιό Henrietta Smithson. Την είδε να παίζει την Ophelia όταν ο θίασός της ανέβασε στο Παρίσι Άμλετ. Κι εδώ, ξεκινά το δικό του ταξίδι, η δική του περιπέτεια, και μαζί του παρασύρει κι εμάς…..


    Ένα έργο σε πέντε πράξεις. Η σύνθεσή αυτού του επαναστατικού για την εποχή σαν ιδέα, αριστουργηματικού έργου, απετέλεσε ένα σημαντικό επίτευγμα στη καριέρα του Μπερλιόζ και οριοθέτησε την κορύφωση ανάμεσα στο τέλος των χρόνων της «αθωότητας» ή της μαθητείας αν θέλετε, και στην αφετηρία της ωριμότητάς του ως συνθέτη Συμφωνικών έργων. Παρʼ ότι η επιρροή του Beethoven είναι εμφανής, άλλο τόσο εμφανές είναι ότι στο μυαλό του Μπερλιόζ ανοίγονται νέα μονοπάτια, νέες ιδέες που ο Beethoven δεν είχε ανακαλύψει και προσδίδουν πλέον στα έργα του το δικό του στίγμα.

    1.Reveries - Passions
    2.2. Un Bal
    3.Scene aux Champs
    4.Marche au Supplice
    5.Songe dʼ une nuit du Sabbat

    Πρόθεση του Μπερλιόζ ήταν να αναπαραστήσει σκηνές από την ζωή ενός νέου και ευαίσθητου καλλιτέχνη, εν προκειμένω του εαυτού του, μέσα από οράματα τα οποία επανέρχονται και στις πέντε πράξεις του έργου, σαν τις μορφές αγαπημένων προσώπων, είναι αυτή η idee fixe που εμφανίζεται εδώ, αναζητώντας, αφού δεν υπάρχουν λέξεις, την έκφραση των συναισθημάτων μέσα από την μουσική, τη ροή του πάθους και του δράματος μέσα από νότες.

    Part I. Reveries – Passions
    Largo – Allegro agitato ed appassionato assai

    Ένας νεαρός μουσικός υποφέροντας από αυτό που λέμε «ακαθόριστο πάθος», βλέπει μια γυναίκα που συνδυάζει όλα όσα γι αυτόν ορίζουν την τέλεια γυναίκα και την ερωτεύεται παράφορα. Η εικόνα της επιστρέφει κάθε φορά στο μυαλό του σαν ένα μουσικό θέμα, γεμάτο από το πάθος που νιώθει γι αυτήν περιβεβλημένο με όλη την ευγένεια και το σεβασμό που οφείλει στο αντικείμενο του πόθου του. Αυτή η μελωδική εικόνα επαναλαμβάνεται, είναι πιά υπό πλήρη κατάληψη, κι ίσως αυτός είναι ο λόγος που στιγμιαία επαναλαμβάνεται σε όλα τα μέρη της συμφωνίας μέρος της μελωδίας αυτού του πρώτου allegro. Εδώ, είναι όλα…η μετάβαση από την απόλυτη χαρά στη δυσβάσταχτη θλίψη, η μελαγχολία και το πάθος, η ζήλεια, ο πόθος, ο φόβος της απόρριψης, η ευτυχία, η λατρεία γι Αυτή, όλα τα ανθρώπινα πάθη εκφράζονται στα 15 λεπτά του πρώτου μέρους.


    Πόσες φορές κυνήγησε το ανολοκλήρωτο; Πόσες φορές τον κυνήγησε αυτό; Εικόνες, όχι, είπαμε όχι εικόνες, μνήμες, στιγμές, η αίσθηση της απόλυτης τελειότητας, την πλησιάζει, θέλει να την αγγίξει, μα δεν θέλει να κάνει τίποτα απʼ όλα αυτά. Μόνο να την κοιτάζει θέλει , να την θαυμάζει, το δέρμα της λευκό, διάφανο, εύθραυστη σαν κινέζικη πορσελάνη, δεν είναι ότι δεν τολμά, δεν τόλμησε, δεν θέλει να αλλάξει αυτήν την κατάσταση. Μόνο να είναι εκεί θέλει, να την κοιτάζει, να την λατρεύει, νʼ αποφεύγει το βλέμμα της γιατί φοβάται μη χαθεί μέσα του…..


    Part II. Un Bal

    Το δεύτερο μέρος είναι ένα waltz, κι αυτός, ανάμεσα στο πλήθος, στο τρεμόπαιγμα των κεριών που τόσο όμορφα τα έγχορδα απεικονίζουν, προσπαθεί μάταια να ξεφύγει από το πάθος του κι απ την εμμονή του.

    Part III. Scene aux Champs

    Μόνος, στη φύση, σʼ ένα μελαγχολικό ποιμενικό σκηνικό μιας ζεστής καλοκαιρινής νύχτας, είναι η ώρα του απολογισμού, η απογύμνωση της ψυχής, ο ήχος του ανέμου μέσα απʼ τα φύλα των δένδρων, η γαλήνη του τοπίου αρκούν για να του δώσουν μια αίσθηση αισιοδοξίας, ελπίδας, που όμως τόσο εύκολα πάλι εδώ, στο adagioκατακρημνίζεται απʼ τους φόβους και τις αμφιβολίες της απόρριψης, και τα κακά προαισθήματα που τον καταλαμβάνουν.

    PartIV. Marche au Supplice

    Σίγουρος για την απόρριψη των αισθημάτων του δηλητηριάζεται με όπιο. Δόση τέτοια που αντί να τον οδηγήσει στο θάνατο, τον οδηγεί σε μια σειρά από οράματα, παράξενα, στοιχειωμένα, βλέπει να σκοτώνει την αγαπημένη του, να οδηγείται στο ικρίωμα, και τέλος, παρακολουθεί το θάνατό του.
    Η μουσική; Άλλοτε μελαγχολική και τελετουργική με τον ήχο του τσέλο και του κοντραμπάσου κυρίαρχο, άλλοτε λαμπρή, άγρια στα μέρη των πνευστών, με το εκπληκτικό soloτου κλαρινέτου να μας προετοιμάζει για την εκτέλεση του νεαρού καλλιτέχνη.


    Σκέφτεται τα χρόνια που πέρασαν. Χρόνια που ο ίδιος άφησε να κυλήσουν και να φύγουν από πάνω του σα νερό σε τρύπιο κανάτι….τʼ αφιέρωσε αλλού. Δική του απόφαση. Χρωστάς σε κάποιους την ύπαρξή σου, δεν στη χρωστάνε. Και πρέπει να είσαι εκεί. Βαρύ το τίμημα. Ίσως, για κάποιους. Γιʼ αυτόν, όχι. Συνήθισε πιά αυτήν την πάλη με τον εαυτό του. Τα θέλω του. Χαλιναγώγησε τα πάθη του. Τις περισσότερες φορές. Κανείς δεν του είχε πει ότι αυτή, είναι ένα βραβείο, ένα κύπελλο, μα ταυτόχρονα κι ένα βέλος, κι αυτός, ένα όργανο γλυκύτατης εξουσίας που σαΐτευε τον ουρανό, με το μόνο σταθερό σημείο που είχε ποτέ το Σύμπαν με το σημείο που ο ίδιος του χάριζε ύπαρξη με την ανάσα του για εκείνη μόνο τη στιγμή…


    Part V. Songe dʼ une nuit du Sabbat


    Το πιο προκλητικό μέρος της Συμφωνίας και εντελώς επαναστατικό σαν σύλληψη , σε ένα υπερφυσικό τοπίο, που συνυπάρχουν μάγοι, ξωτικά, απόκοσμοι ήχοι κι ανατριχιαστικές κραυγές, και μετατρέπουν την idee fixe σε μια γκροτέσκ φιγούρα αυτής της Βαλπούργιας Νύχτας, της νύχτας της κηδείας του.…. το όραμα είναι πάλι εδώ, μόνο που πιά, είναι λιγότερο τρυφερό, λιγότερο αισθαντικό, λίγο πρόστυχο, είναι εδώ που ηχούν πένθιμα οι καμπάνες, εδώ, που ο χορός της, που ήταν μόνο για τα δικά του μάτια μετατρέπεται σʼ ένα διαβολικό όργιο

    Στιγμές σαν κι αυτή, κλείνει τα μάτια κι αφήνεται στη μουσική…κάνει έναν απολογισμό. Πόνος; Θλίψη; Όχι, δεν είναι αυτά που μένουν στο τέλος. Μέσα στον διαρκή αγώνα της καθημερινότητας, στην πάλη για την επιβίωση σʼ ένα κόσμο που γίνεται όλο και πιο εχθρικός, σε φιλίες που χάνονται, μόνο η εικόνα της, μόνο το ταξίδι στις στιγμές μαζί της, είναι αρκετό να ξυπνήσει τις αισθήσεις μέσα του, να θέσει την ψυχή του σε εγρήγορση, να λάμψουν μπροστά του όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Τι κι αν μένει στο βάθος μια αίσθηση λίγο μελαγχολική; Μια μαρμαρυγή φωτός πάνω σε σφαίρα, που λέει ότι στην Ύπαρξη ουδέν ρει; Αυτή, ήταν εκεί, υπήρξε, τον κοίταξε στα μάτια, του χάϊδεψε τα μαλλιά, στο βλέμμα της τα έλεγε όλα….Κι αν την άφησε να φύγει, κι αν δεν ταξίδεψε μακριά να την ξαναβρεί, πάντα, να, σαν τώρα, σαν της καμπάνες που ηχούν στο Πέμπτο μέρος, ένα άγριο κύμα τον παρασύρει, σαν νʼακούει τον ψίθυρο της φωνής της στʼ αυτιά του. Γιατί, τι σημασία έχει να φτάσει στο τέλος του ταξιδιού; Σημασία έχει ότι ταξίδεψε μέσα της. Στην ψυχή της.




    με την Concertgebouw υπό τον Sir Coll\in Davis
    Last edited by Κάλλη Συνοδινού; 13-06-2010 at 18:28.

  2. #2
    Supreme Member
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2006
    Μηνύματα
    7,618

    Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Πολύ ωραία παρουσίαση !!!

    Να επισημάνω ότι ο Berlioz κατέκτησε τελικώς το αντικείμενο του πόθου του και στην συνέχεια ως είθισται γρήγορα το βαρέθηκε ....

    από πλευράς εκτελέσεων, η φανταστική αποτελεί από τις λίγες περιπτώσεις καθολικής ταύτισης των απανταχού μουσικόφιλων : Sir Colin Davis με τους Ολλανδούς, όπως ακριβώς προτείνει η Κάλλη ...
    There, where you' re not, there happiness lies

  3. #3
    Supreme Member
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2006
    Περιοχή
    Άγιος Δημήτριος
    Μηνύματα
    3,713

    Απάντηση: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Πολύ ωραία παρουσίαση και πολύ 'στοχευμένη'.

    Ο Κόλιν Νταίηβις με την Κονσέρτγκεμπάου είναι ή αγαπημένη μου και πολυπαινεμένη ερμηνεία. Μια επίσης παινεμένη ερμηνεία είναι και του Σαρλ Μυνς με τους Βοστωνέζους:



    και το ωραιότερο εξώφυλλο του ίδιου, σε βινύλιο:


  4. #4
    AVClub Fanatic
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2006
    Περιοχή
    Χολαργός
    Μηνύματα
    62,722

    Απάντηση: Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Απόσπασμα Αρχική Δημοσίευση από Δημοκηδής Εμφάνιση μηνυμάτων
    Πολύ ωραία παρουσίαση !!!

    Να επισημάνω ότι ο Berlioz κατέκτησε τελικώς το αντικείμενο του πόθου του και στην συνέχεια ως είθισται γρήγορα το βαρέθηκε ....

    .

    Εξαίρετη παρουσίαση όντως..
    Τώρα ως προς τά αντικείμενα τού πόθου μας ή τά βαριόμαστε ή όταν περάσει το πάθος διατηρούμε τά λοιπά αναγκαία στοιχεία πού ειναι απαραίτητα σε μιά σχέση,οπως η εκτίμηση και ο αμοιβαίος σεβασμός πού μπορούν να τά διατηρήσουν στον χρόνο μέ άλλους όρους φυσικά.
    Αν αυτά εκλείψουν στον χρόνο απλά κάποια στιγμή ξεχνάς και το ίδιο τό αντικείμενο τού πόθου.

    Πέραν αυτής τού Davis πού οντως ειναι απο τις κορυφαίες,κατατάσσω στό ίδιο επίπεδο και αυτήν τού πολλάκις αδικημένου Igor Markevich..
    H Lamoureux Concerts Association Orchestra ηχεί θαυμάσια υπό την διεύθυνση τού Markevich..
    Θεωρώ μάλιστα το συναρπαστικό πέμπτο μέρος καλύτερο απ΄αυτό τού Davis..

    Κράτος είναι το σύνολο των πρακτικών και των
    θεωρητικών δραστηριοτήτων, που με αυτές η κυρίαρχη τάξη δικαιώνει και διατηρεί την κυριαρχία της και, ακόμα πιο πέρα, καταλήγει να πετύχει τη δραστήρια συγκατάθεση των κυβερνωμένων.
    Aντόνιο Γκράμσι.

    "Ο σοσιαλισμός θα αποτελέσει το ανώτατο στάδιο της δημοκρατίας και της ελευθερίας: θα είναι η δημοκρατία προωθημένη ως τις τελευταίες συνέπειές της"

    Ενρίκο Μπερλινγκουέρ.

  5. #5
    AVClub Fanatic
    Ημερομηνία εγγραφής
    Nov 2008
    Περιοχή
    πετρουπολη
    Μηνύματα
    13,413

    Απάντηση: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    δαμιανε το εξωφυλλο ειναι οντως αριστουργημα.θα επαιρνα το δισκο και μονο γ'αυτο...

    καλλη you're a natural...
    ....you can only trust yourself and the first six Black Sabbath albums.

  6. #6
    Συντονιστής κατηγορίας
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2009
    Μηνύματα
    3,514

    Re: Απάντηση: Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Απόσπασμα Αρχική Δημοσίευση από Σπύρος Σούρλας Εμφάνιση μηνυμάτων
    Εξαίρετη παρουσίαση όντως..
    Τώρα ως προς τά αντικείμενα τού πόθου μας ή τά βαριόμαστε ή όταν περάσει το πάθος διατηρούμε τά λοιπά αναγκαία στοιχεία πού ειναι απαραίτητα σε μιά σχέση,οπως η εκτίμηση και ο αμοιβαίος σεβασμός πού μπορούν να τά διατηρήσουν στον χρόνο μέ άλλους όρους φυσικά.
    Αν αυτά εκλείψουν στον χρόνο απλά κάποια στιγμή ξεχνάς και το ίδιο τό αντικείμενο τού πόθου.

    Πέραν αυτής τού Davis πού οντως ειναι απο τις κορυφαίες,κατατάσσω στό ίδιο επίπεδο και αυτήν τού πολλάκις αδικημένου Igor Markevich..
    H Lamoureux Concerts Association Orchestra ηχεί θαυμάσια υπό την διεύθυνση τού Markevich..
    Θεωρώ μάλιστα το συναρπαστικό πέμπτο μέρος καλύτερο απ΄αυτό τού Davis..

    Τρελλαιαίνομαι να σας ακούω να μιλάτε για αντικείμενα του πόθου και για το ανεκπλήρωτο .... ήταν κι αυτό ένας λόγος που έγραψα μια φανταστική ιστορία αναφερόμενη σε μια φανταστική συμφωνία.
    Επί της ουσίας τώρα, έχω μόνο το συγκεκριμένο cd, αλλά σε ζωντανή παρουσίαση βρήκα εξαιρετική και την περσινή στο Ηρώδειο με την Filarmonica della Scala, υπό τον Daniel Barenboim.
    Σας ευχαριστώ πολύ

  7. #7
    Supreme Member
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2006
    Μηνύματα
    7,618

    Re: Απάντηση: Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Απόσπασμα Αρχική Δημοσίευση από Σπύρος Σούρλας Εμφάνιση μηνυμάτων
    Τώρα ως προς τά αντικείμενα τού πόθου μας ή τά βαριόμαστε ή όταν περάσει το πάθος διατηρούμε τά λοιπά αναγκαία στοιχεία πού ειναι απαραίτητα σε μιά σχέση,οπως η εκτίμηση και ο αμοιβαίος σεβασμός πού μπορούν να τά διατηρήσουν στον χρόνο μέ άλλους όρους φυσικά.
    Αν αυτά εκλείψουν στον χρόνο απλά κάποια στιγμή ξεχνάς και το ίδιο τό αντικείμενο τού πόθου.
    μωρό μου, το κατέχω, (άλλωστε έχω γράψει κατεβατά στο παρελθόν για τους θλιβερούς συν-διαχειριστές) δεν χρειάζεται κάθε τόσο να μου το επισημαίνεις ...

    απλά, για ιστορικούς λόγους συμπλήρωσα το παζλ για την περίπτωση του Έκτορα ...
    Last edited by Δημοκηδής; 13-06-2010 at 23:42.
    There, where you' re not, there happiness lies

  8. #8
    Super Moderator


    Ημερομηνία εγγραφής
    May 2008
    Περιοχή
    Αθήνα
    Μηνύματα
    12,925

    Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Η παρουσίασή σου αποτελέι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να "ξεθάψω" τον δίσκο και να ξανακούσω τη Συμφωνία μετά από πολύ καιρό.
    Ενθυμούμενος ότι μας πρωτοσυστήθηκες με αυτόν τον τίτλο πιστεύω ότι η παρουσίαση αυτή είναι κάπως πιο ιδιαίτερη.

  9. #9
    Συντονιστής κατηγορίας
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2009
    Μηνύματα
    3,514

    Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Απόσπασμα Αρχική Δημοσίευση από opsim Εμφάνιση μηνυμάτων
    Ενθυμούμενος ότι μας πρωτοσυστήθηκες με αυτόν τον τίτλο πιστεύω ότι η παρουσίαση αυτή είναι κάπως πιο ιδιαίτερη.
    Σωστά θυμάσαι. Και για μένα είχε ιδιαίτερο νόημα τότε (και όχι μόνο) αυτό το user name...Παρ' ότι όμως στην κατηγορία σου έχετε ανοίξει και σχετικό νήμα, δεν πρόκειται να σας το μαρτυρήσω...

  10. #10
    AVClub Fanatic
    Ημερομηνία εγγραφής
    Jun 2006
    Περιοχή
    Χολαργός
    Μηνύματα
    62,722

    Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Symphonie Fantastique - Hector Berlioz

    Απόσπασμα Αρχική Δημοσίευση από Δημοκηδής Εμφάνιση μηνυμάτων
    μωρό μου, το κατέχω, (άλλωστε έχω γράψει κατεβατά στο παρελθόν για τους θλιβερούς συν-διαχειριστές) δεν χρειάζεται κάθε τόσο να μου το επισημαίνεις ...

    απλά, για ιστορικούς λόγους συμπλήρωσα το παζλ για την περίπτωση του Έκτορα ...
    Μά άν δέν έγραφες τό σχόλιό σου θά απαντούσα με μεγαλύτερη ΄λεπτότητα΄στην Κάλλη.

    Γιά σένα...

    Το ξέρω αγορίνα μου ότι είσαι ΄κατεχόμενος΄άμ δεν το ξέρω?? Και ημείς υπό ΄Κατοχήν΄ευρισκόμεθα,αλλά λέμε και το κάτι παραπάνω...


    Υ.Γ.
    Κάλλη και πάλι ευχαριστούμε..
    Κράτος είναι το σύνολο των πρακτικών και των
    θεωρητικών δραστηριοτήτων, που με αυτές η κυρίαρχη τάξη δικαιώνει και διατηρεί την κυριαρχία της και, ακόμα πιο πέρα, καταλήγει να πετύχει τη δραστήρια συγκατάθεση των κυβερνωμένων.
    Aντόνιο Γκράμσι.

    "Ο σοσιαλισμός θα αποτελέσει το ανώτατο στάδιο της δημοκρατίας και της ελευθερίας: θα είναι η δημοκρατία προωθημένη ως τις τελευταίες συνέπειές της"

    Ενρίκο Μπερλινγκουέρ.

 

 
Σελίδα 1 απο 2 12 ΤελευταίαΤελευταία

Πληροφορίες Θέματος

Users Browsing this Thread

Αυτή τη στιγμή διαβάζουν την κατηγορία 1 χρήστες. (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

Bookmarks

Κανόνες καταχώρησης

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
  • BB code is σε λειτουργία
  • Smilies είναι σε λειτουργία
  • Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
  • [VIDEO] code is σε λειτουργία
  • Ο HTML κώδικας ειναι εκτός λειτουργίας