Δίδρομο κλειστό Floorstander - Πασχαλιάτικη version

raise

Established Member
31 August 2007
130
Αθήνα
Μιας και η Ανάσταση κοντοζυγώνει και η νηστεία μου άνοιξε την όρεξη... βούρ στο ψητό!

Ανακάτεψα την αποθήκη και βρήκα δυο tweeter της VISATON SC10N 1" με υφασμάτινο θόλο και δυο midbass της AUDAX AP170M0 6 ½", θωρακισμένα δυστυχώς, με χάρτινο κώνο. Έκανα σήμερα τους υπολογισμούς μου με το WinISD και αποφάσισα να προχωρήσω με δύδρομο κλειστό ηχείο δαπέδου. Εδώ το PDF με τα σχέδια της καμπίνας και τη θεωρητική απόκριση. Ακολουθούν κάποιοι προβληματισμοί:
  • Το WinISD για κλειστή καμπίνα δίνει κάπου 66 λίτρα. Τα βρήκα πάρα πολλά για ένα απλό 6 ½". Έτσι για να έχω μια πιο ρεαλιστική εφαρμογή στο χώρο μου χωρίς να χαλάσω σημαντικά την απόκριση, κατέβασα την καμπίνα στα 34 λίτρα. Η γνώμη σας;
  • Το ύψος της καμπίνας θα είναι κάπου στο ένα μέτρο. Σκοπεύω να χρησιμοποιήσω 19mm MDF χωρίς δεσίματα. Είναι υπερβολή; Πόσα "νεύρα" θα προτείνατε, τι μορφής και σε πια σημεία;
  • Δεν έχω κατασκευάσει ξανά κλειστή καμπίνα και δε ξέρω πως θα αντιδρά στις τεχνικές μόνωσης των BassReflex. Ισχύει πάλι ο κανόνας επικάλυψης των πλευρών και όχι τόσο πολύ της μπάφλας και της πλάτης; Τι υλικό θα ταίριαζε; Μαλλί, υαλοβάμβακας, πετροβάμβακας, ρικοφόν...; Φοβάμαι ότι θα είναι δύσκολες οι αλλαγές μετά το τελικό κλείσιμο λόγω μορφής.
  • Αν και βολεύει που και τα δύο ζεύγη είναι θωρακισμένα (σκοπεύω να τα τοποθετήσω κοντά σε CRT) λένε πως η θωράκιση επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις αλλά είναι δυνατόν να αφαιρεθεί. Το έχει προσπαθήσει κανείς σας;
  • Η μόνη DIY υλοποίηση με το AP170M0 που βρήκα ήταν αυτή εδώ. Ο Ιάπωνας λέει ότι το έβαλε σε Reflex των 16 λίτρων, αλλά δε μου φαίνεται καθόλου σωστή σχεδίαση...
Ρίξτε μια ματιά σε αυτά που σχεδίασα και σχολιάστε αναλόγως. Αν κατεβάσετε το PDF θα φαίνεται καλύτερα. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 

johnny1

AVClub Enthusiast
Re: Δύδρομο κλειστό Floorstander - Πασχαλιάτικη version

Δύο σημεία που θα πρέπει να σκεφτείς.
-Το συγκεκριμένο μεγάφωνο είναι σχεδιασμένο για reflex.
-Εχει κώνο από χαρτί, που δεν του δίνει καλή απόκριση στις μεσαίες (ανεβαίνει μεν, βγάζει παραπροϊόντα δε). Φαίνεται στην απόκρισή του μετά τον χιλιόκυκλο.
Αρα θα πρέπει να βάλεις κάποιο tweeter με πολύ χαμηλό Fs ~1kHz, για να το κόψεις χαμηλά. Το Visaton έχει Fs 1700Hz.

Παρόλο που τα Audax είναι από αγαπημένα μου μεγάφωνα, το συγκεκριμένο δεν θα το διάλεγα παρά μόνο για κανα sub σε σύστημα ηχείων υπολογιστή.
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,452
Re: Δύδρομο κλειστό Floorstander - Πασχαλιάτικη version

Έχω την εντύπωση οτι:

Η απόκριση έχει peak (αν βλέπω σωστά)

Το μεγάφωνο αυτό πράγματι δεν είναι κατάληλλο για κλειστή καμπίνα.
(Οριακά βέβαια, αλλά θεωρητικά καλύτερα σε ρεφλέξ)
 
Last edited:

raise

Established Member
31 August 2007
130
Αθήνα
Re: Δύδρομο κλειστό Floorstander - Πασχαλιάτικη version

johnny1
-Εχει κώνο από χαρτί, που δεν του δίνει καλή απόκριση στις μεσαίες (ανεβαίνει μεν, βγάζει παραπροϊόντα δε). Φαίνεται στην απόκρισή του μετά τον χιλιόκυκλο. Αρα θα πρέπει να βάλεις κάποιο tweeter με πολύ χαμηλό Fs ~1kHz, για να το κόψεις χαμηλά. Το Visaton έχει Fs 1700Hz.
Πάλι καλά να λες που τέτοιας κατηγορίας tweeter πάει τόσο χαμηλά. Ελπίζω να έχω έστω μια "περίεργη" και οριακή ζεύξη χωρίς κενό ανάμεσά τους. Θα δείξει...

Δημήτρης Δ.
Έχω την εντύπωση οτι η απόκριση έχει peak (αν βλέπω σωστά)
Αυτό συμβαίνει γιατί θέλοντας να μειώσω τον όγκο επέλεξα Qtc=1 αντί του 0.707. Μιλάμε για 1.2dB και ελπίζω να το σώσω με τη στενή μπάφλα και το βήμα περίθλασης που θα εμφανιστεί (Baffle Diffraction Step)

johnny1
Το συγκεκριμένο μεγάφωνο είναι σχεδιασμένο για reflex.

Δημήτρης Δ.
Το μεγάφωνο αυτό πράγματι δεν είναι κατάληλλο για κλειστή καμπίνα. (Οριακά βέβαια, αλλά θεωρητικά καλύτερα σε ρεφλέξ)

Υποθέτω αναφέρεστε στο μικρό Xmax:3,5mm και στο υψηλό Fs:59.70Hz. Και όμως αν υπολογίσουμε το "Efficiency Bandwidth Product" θα δούμε οτι είναι EBP = Fs/Qes = 59.70/1.06= 56.32 συνεπώς ακατάλληλο για BassReflex (<100) αλλά καλύτερο για κλειστό κουτί ή γραμμή μεταφοράς. Ταυτόχρονα όμως έχουμε και τη παράδοξη τιμή του Qts:0.80 που με προβληματίζει! Το Qts πρέπει να είναι πάντα < του Qtc για ρεαλιστικά μεγέθη καμπινών. Έστω όμως ότι κάτι δεν έχω κατανοήσει ορθά... Συνεχίζω με τη δική μου λογική μέχρι να με διορθώσει κάποιος...

Επειδή δε μπορώ ...ή δε θέλω καλύτερα, να κατασκευάσω ένα πολύ μεγάλο κουτί άφησα το κλασσικό Qtc του 0.707 (Butterworth) και αποφάσισα να το ανεβάσω αρκετά φτάνοντας σχεδόν το 1 (Chebychev). Έτσι ο όγκος μου πάει: Vb=Vas/((Qtc/Qts)[SUP]2[/SUP]-1)=17.6/((1/0.80)[SUP]2[/SUP]-1)=17.6/((1.25)[SUP]2[/SUP]-1)=17.6/0.5625=31.28 λίτρα.

Δοκίμασα καλού κακού και vented setup αλλά είχα γελοία απόκριση και τεράστιο group delay. Απο 4,5ms στα 22ms. Άλλωστε αν δείτε καλά και το Application Note της AUDAX θα δείτε οτι προτείνουν κλειστό κουτί 30 λίτρων στα 65.0Hz.
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,452
Re: Δύδρομο κλειστό Floorstander - Πασχαλιάτικη version

Πάλι καλά να λες που τέτοιας κατηγορίας tweeter πάει τόσο χαμηλά. Ελπίζω να έχω έστω μια "περίεργη" και οριακή ζεύξη χωρίς κενό ανάμεσά τους. Θα δείξει...


Αυτό συμβαίνει γιατί θέλοντας να μειώσω τον όγκο επέλεξα Qtc=1 αντί του 0.707. Μιλάμε για 1.2dB και ελπίζω να το σώσω με τη στενή μπάφλα και το βήμα περίθλασης που θα εμφανιστεί (Baffle Diffraction Step)



Υποθέτω αναφέρεστε στο μικρό Xmax:3,5mm και στο υψηλό Fs:59.70Hz. Και όμως αν υπολογίσουμε το "Efficiency Bandwidth Product" θα δούμε οτι είναι EBP = Fs/Qes = 59.70/1.06= 56.32 συνεπώς ακατάλληλο για BassReflex (<100) αλλά καλύτερο για κλειστό κουτί ή γραμμή μεταφοράς.

Θεωρητικά, το κλειστό κουτί θέλει κάτω απο 50. Το BassReflex πάνω απο 100. Οριακά μπορείς να χρησημοποιήσεις και τα δύο.
Το Xmax είναι όμως μικρό (γενικά). Στο ρεφλέξ όμως έχεις το πλεονέκτημα οτι έχεις +3dB επιπλέον max spl απο την κλειστή καμπίνα, για το ίδιο Xmax.
Για τον παραπάνω λόγο πιστεύω στο δίδρομο το κλειστό κουτί δεν είναι κατάλληλο.
Το ρεφλέξ θα έχει πάντα καλύτερες επιδόσεις στις παραμορφώσεις (συγκρίνοντας πάντα την ίδια στάθμη) απο το κλειστό.
 

raise

Established Member
31 August 2007
130
Αθήνα
Re: Δύδρομο κλειστό Floorstander - Πασχαλιάτικη version

Έκανα κάποιες αλλαγές και φτάσαμε αισίως την έκδοση 0.2. Μπορείτε να κατεβάσετε το νέο .pdf από εδώ. Όποιος θέλει μπορεί να έχει και την υλοποίηση για το AUDAX AP170M0 από το UniBox για να δει ή να δοκιμάσει άλλες τιμές από εδώ. Η καμπίνα βασίζεται σε MDF 18mm και βγαίνει με συνολικό όγκο στα 36,68 λίτρα με τα ~0,7 λίτρα να διατίθενται για τον πλεονάζοντα όγκο του μεγαφώνου και της εσωτερικής νεύρωσης.

Χρησιμοποιώντας το UniBox408 λόγο και της συγκριτικής του ιδιότητας ανάμεσα σε πολλαπλές διατάξεις, προχώρισα σχεδιάζοντας μια "υβριδική" καμπίνα στα 36 λίτρα. Η "vented" μου εμφάνιζε ελαφρά μακρύτερο σωλήνα στο WinISD κατα 5~6mm. Επίσης η απόκριση του BR ήταν ελαφρός πιο ανησυχητική εκεί, μάλλον λόγω της έλλειψης εισαγωγής συντελεστή απόσβεσης σε αντίθεση με το UniBox. Γενικά όμως, πήρα παρόμοια αποτελέσματα και στα δύο υπολογιστικά προγράμματα. Στο PDF θα βρείτε ένα συγκριτικό πίνακα των δυο διατάξεων με όλες τις παραμέτρους σχεδίασης, όπως και τρία συγκριτικά σχεδιαγράμματα: SPL @ 1W, Cone Excursion @ 1W, και Step Response.

Η καμπίνα με Bass Reflex εμφανίζει ένα εντυπωσιακό F3 με τα -3dB στα 33.73 Hz! Δυστυχώς όμως παρουσιάζει πρόβλημα γραμμικότητας αφού έχουμε ένα υψηλό SPL Peak της τάξης των 3.41dB @ 82.41Hz. Για πιο μικρό όγκο (π.χ. ~20 λίτρα) το πρόβλημα διογκώνεται. Επίσης ανησυχητικό φαίνεται και το μήκος του σωλήνα που είναι ~13cm (±3mm WinISD & UniBox) με εσωτερική διάμετρο 68mm.

H κλειστή καμπίνα προσφέρει την ομαλότερη απόκριση με πολύ μικρό group delay. Με την αύξηση της εσωτερικής μόνωσης μπορούμε να κάνουμε τη καμπίνα να φαίνεται ως και 30~40% μεγαλύτερη στο μεγάφωνο επιτυγχάνοντας ομαλότερη καμπύλη και ας έχουμε Qtc:0,904. Tα -3dB έρχονται στα 58.08Hz. SPL Peak έχουμε στα 0.72dB @ 111.69Hz.

Δε ξέρω αν το παιδεύω πολύ για αυτή τη κατηγορία driver αλλά ότι κάνει κανείς καλό είναι... Έτσι αν μπορεί κανείς να με βοηθήσει με τα παρακάτω:
  • Κατά τη γνώμη σας αντιλαμβάνομαι λανθασμένα ότι η κλειστή καμπίνα θα είναι γενικά "αποδοτικότερη"; Ακουστικά/μουσικά/πρακτικά θα πρέπει να κυνηγήσω την έκταση στις χαμηλές ή την ακρίβεια; (για το συγκεκριμένο AUDAX φυσικά).
  • Θα μπορούσα όντως να κατασκευάσω μια λειτουργική υβριδική καμπίνα; Να τοποθετήσω δηλαδή το σωλήνα BassReflex και να τον σφραγίσω ικανοποιητικά και κατά βούληση, χωρίς να δημιουργήσω προβλήματα;
  • Για ύψος καμπίνας κοντά στο ένα μέτρο χρειάζεται πάνω απο μια εσωτερική διάτρητη πλάκα νεύρωσης;
  • Η μπάφλα είναι πολύ στενή. Θα βοηθούσε "πραγματικά" και ουσιαστικά ένα κύκλωμα διόρθωσης του βήματος περίθλασης; Παρακάτω το γράφημα από το λογισμικό The Edge v.1.8 για την εν λόγω μπάφλα και θέση ακρόασης στα 6 μέτρα.

edgebs.png
 

nbullamatsis

Supreme Member
11 February 2007
4,664
πειραιας
Καλά με το logo της seas φτιάχνεις audax με visaton?
:smash:
Μια που αναφέρθηκαν διαφορετικές σχεδιασεις
θα το εφτιαχνα σε ανοιχτη ή μικρή καμπίνα με ενα γουφεράκι παρακάτω ή σαμπ
Δεν αντέχει ισχυ αν πάρει και τις χαμηλές συχνότητες
 

raise

Established Member
31 August 2007
130
Αθήνα
Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια και avatar. Μια άντε δυο φορές βρίσκονται τα λεφτά για SEAS και εγώ τη μια τη ξόδεψα. :ernaehrung004: Προς το παρόν ξέπεσα στη κεντρική Ευρώπη. Όταν καλυτερέψουν τα πράγματα θα επενδύσουμε ξανά προς Νορβηγία που είναι και πιο σίγουρα τα λεφτά μας... Όταν λες "ανοιχτή καμπίνα" εννοείς open bafle? Δε το κατάλαβα. Πάντως δε προορίζονται για μεγάλες εντάσεις. Περισσότερο χαρακτήρα "μουσικού χαλιού" θα έχουν σε απλές καθημερινές μέρες, ίσως και σύνδεση με TV.
 

v4mp1r3

Senior Member
25 August 2009
350
Μεγάλο λιμάνι
Το τουίτερ που έχεις δεν το έχω δουλέψει αλλά απο ότι διαβάζω είναι πολύ καλή μονάδα για τα λεφτά της, δεν κατεβαίνει τόσο χαμηλά όσο θα θέλαμε για να το ταιριάξουμε με το γούφερ (αλλιώς πας σε κάποιο με θάλαμο) αλλά οκ. Το γούφερ της audax το έχω δουλέψει, μάλιστα το ζεύγος που είχα...πήρε πόδι μόλις πέρυσι μετά από 12 χρόνια παιξίματος σε φιλικό σπίτι (κλειστή καμπίνα δαπέδου περίπου 30 κάτι λίτρα...δε θυμάμαι και πολλά) λόγω βλάβης. Δουλεύεται δύσκολα και οι παράμετροι που έχει είναι περίεργες όπως είδες. Τα λίτρα που βγάζει το winISD για τις ίντσες του μεγαφώνου τις βλέπουμε σε 4ωμα free air αυτοκινήτου να φανταστείς... Επίσης η ανάρτηση απο foam που έχουν θέλει φροντίδα αλλιώς θα αρχίσει να φθείρεται αρκετά γρήγορα. Το γούφερ που είδες στο ιαπωνικό σαιτ είναι μεν το ίδιο, αλλά με κώνο aerogel. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα διαφορετικό μεγάφωνο με τελείως διαφορετικές παραμέτρους και απαιτήσεις, οπότε μη δίνεις βάση.

Μην σε αποθαρρύνω όμως, αφού έτσι κι αλλιώς τα έχεις απο πριν αγορασμένα συνέχισε το πρότζεκτ σου και θα τη βρούμε την άκρη... Μην ξεχνάς οτι στις ιδιοκατασκευές όσο καλός και να είσαι στη θεωρία, σχεδόν ποτέ δεν το πετυχαίνεις με την πρώτη!

Για την καμπίνα όπως είπαν και τα παιδιά οριακά καλύτερα για ρεφλέξ αλλά με πολύ πειραματισμό. Αν ακολουθούσαμε τη θεωρία θα πηγαίναμε για κλειστή. Τώρα σωλήνας με αφρολέξ που είπες έχει δοκιμαστεί σαν τεχνική αλλά κατα τη γνώμη μου θέλει περισσότερο ψάξιμο. Τι υλικό θα είναι το αφρολέξ, τι πυκνότητα θα έχει, σε τι βάθος θα το βάλεις στο σωλήνα και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο. Πειραματίσου, αν φυσικά σε παίρνει. Για πιο σίγουρα μπορείς να πας στην προτεινόμενη σχεδίαση της audax, 30 λίτρα με f3 στα 65Hz, εκτός αν θες να έχεις κέρδος στο χαμηλό, οπότε trial and error όπως είθισται!

Στο winISD πειραματίσου τόσο με το μήκος, όσο και με τη διάμετρο του σωλήνα, αν δεν το έχεις ήδη κάνει. Αν πάρεις έτοιμο σωλήνα για diy, μην ξεχάσεις να βάλεις τιμές διαμέτρου που θα μπορείς να βρείς στην αγορά. Στο εσωτερικό της καμπίνας αν μπορείς βάλε μαλλί αρνιού, αλλιώς ρικοφον/acoustastuf και τέλος ακρυλική βάτα. Την ποσότητα θα την βρείς στην πορεία αναλόγως τα γούστα σου ;)
Επίσης για καμπίνα με 18αρι mdf και αυτό το ύψος θες οπωσδήποτε 2 νευρώσεις, αν και απο την εμπειρία μου θα πρότεινα 3...
Την μπάφλα διατήρησέ τη στενή. Θα μαζέψεις τις περιθλάσεις πιο εύκολα στην πορεία, άσε που και το ηχείο θα δείχνει πιο όμορφο.

Ελπίζω να βοήθησα -bye-
 

nbullamatsis

Supreme Member
11 February 2007
4,664
πειραιας
Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια και avatar. Μια άντε δυο φορές βρίσκονται τα λεφτά για SEAS και εγώ τη μια τη ξόδεψα. :ernaehrung004: Προς το παρόν ξέπεσα στη κεντρική Ευρώπη. Όταν καλυτερέψουν τα πράγματα θα επενδύσουμε ξανά προς Νορβηγία που είναι και πιο σίγουρα τα λεφτά μας... Όταν λες "ανοιχτή καμπίνα" εννοείς open bafle? Δε το κατάλαβα. Πάντως δε προορίζονται για μεγάλες εντάσεις. Περισσότερο χαρακτήρα "μουσικού χαλιού" θα έχουν σε απλές καθημερινές μέρες, ίσως και σύνδεση με TV.

Ναι open bafle
μωρε αυτό με την ισχύ στο αναφέρω να το εχεις υπόψη σου, οχι για να σου υποδείξω τίποτα
10 με 20 βατάκια τα εχουν
 

raise

Established Member
31 August 2007
130
Αθήνα
@ v4mp1r3
Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες. Αποφάσισα να μείνω στο κλειστό κουτί προς το παρόν. Μόνο αν δω κάποιο πρόβλημα θα ανοίξω και τρύπα για σωλήνα. Όσο για το αφρώδες surround το γνωρίζω και με ανησυχεί. Αν κρίνω από το end of life των drivers, υποθέτω ότι έχουν μείνει στα κουτιά τους καμιά δεκαετία και τα έχουν φάει τα ψωμιά τους. Προτιμώ τα μεγάφωνα γυμνά (χωρίς υφασμάτινο τελάρο). Έτσι σκόνη και ήλιος είναι διαρκές απειλές. Το ξέρω και το πληρώνω ακριβά με συχνές επισκευές ακόμα και σε λαστιχένια surround. Μέσα θα μπει μπόλικο αρνόμαλο. Θεωρητικά το τραβάει. Η μπάφλα έμεινε στενή αφού αισθητικά θα είναι πολύ καλύτερα. Το πρόβλημα είναι οι εσωτερικές νευρώσεις. Σήμερα πήρα τα ξύλα και είδα ότι το 18ρι έχει τελικά μεγάλη ελαστικότητα στο ένα μέτρο. Έχεις δίκιο όμως. Θέλει τουλάχιστον δυο! Παρασύρθηκα απο τις 15λιτρες καμπίνες. Ήταν δύσκολο να κοπούν και άλλα κομμάτια εκείνη τη στιγμή και το άφησα. Οπότε θα μπει μόνο μια. Τα εσωτερικά πηχάκια ίσως είναι μια εναλλακτική.

@ nbullamatsis
Που χώρος για Open Bafle; Και για SUB; Πάει πολύ μακριά. Θα ήταν πολύ καλή δοκιμή βέβαια, αν είχα άλλα επιπλέον γούφερ μιας και φαίνονται πολύ περίεργες μονάδες οι AUDAX.

Άργησα όμως και η νεκρή περίοδος πέρασε. Ελπίζω ΣΚ και πρωτομαγιά να τα ρουτάρω και να τα κολλήσω. Παρεμπιπτόντως τα ξύλα κόστισαν 30 χωρίς τρύπες, μόνο κόψιμο. Κάποια κομμάτια βγήκαν αρκετά off αφού πήγα σε απλό ξυλουργείο. Για ηλεκτρονική κοπή ήταν κάπου στα 55 με χρέωση όλου του φύλου όμως που ήταν κάπου στα 4τ.μ. Θα επιστρέψω με φωτογραφίες.
 

raise

Established Member
31 August 2007
130
Αθήνα
Baffle Edge Diffraction... Μου κέντρισε τόσο πολύ το ενδιαφέρον που από το πολύ ψάξιμο στο net δε προχώρησα σε ξυλουργικές εργασίες μέχρι να αποφασίσω ΤΙ μπάφλα θα φτιάξω. Άρχιζα να παίζω με την off-axis τοποθέτηση του tweeter. Απ'ότι βλέπω υπάρχουν και υποστηρικτές του on-axis που θεωρούν ότι με αυτή τη τακτική διαταράσσεται η στερεοφωνική εικόνα και το μόνο που επιτυγχάνεται είναι εξομάλυνση με ανακατανομή στο χρόνο. Όπως και να έχει βρήκα μια καλύτερη εφαρμογή απεικόνισης του βήματος περίθλασης απ'το "The Edge v.1.8". Το "Baffle Edge Diffraction Simulator By Jeff Bagby Version 1.20". Στο παρακάτω γράφημα γαλάζια είναι η απόκριση για μπάφλα με γωνίες και με κίτρινο για "σβήσιμο" με rad=8mm. Θέση ακρόασης on-axis στα 3,2m, αλλά τα tweeter και στις δυο περιπτώσεις ασύμμετρα τοποθετημένα από όλες τις πλευρές.

audaxmodel01.jpg

Μιας και δε μπόρεσα να δουλέψω πάνω στα ξύλα, έπαιξα λίγο με το PC και έκανα ένα μοντέλο με κερασιά (κάπου 80 μόνο για τις μπάφλες!!!) και ένα μαύρο σε off-axis για να δω πως θα βγει.

audaxmodel02.jpg
 

v4mp1r3

Senior Member
25 August 2009
350
Μεγάλο λιμάνι
Η κερασιά οπωσδήποτε θα φαίνεται αλλιώς στο μάτι...καμμία σχέση με τη σκέτη μαυρίλα. Είσαι σε καλό δρόμο, συνέχισε να το ψάχνεις και να μελετάς όλες τις παραμέτρους πριν ξεκινήσεις την κατασκευή. Το BDS είναι απο τα αγαπημένα μου εργαλεία μαζί με το Unibox και το PCD 7 (passive crossover designer) του ιδίου προγραμματιστή.
Όπως έλεγα σε ένα φίλο τις προάλλες, η κατασκευή ηχείων είναι σαν να φτιάχνεις σπίτι: αν το μελετάς 6 μήνες θα το φτιάξεις σε μια εβδομάδα, αν το μελετήσεις μια εβδομάδα θα ράβεις και θα ξηλώνεις 6 μήνες...