Απο το φιλμ εως το High Definition...

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,831
Παλλήνη
Βρήκα στo Sound & Vision Magazine ενα πολυ ενδιαφέρον αρθρο
οπου ο συντακτης εκανε επισκεψη στο Post Production House της Warner Brothers οπου γινεται η μεταφορα των νεων και παλαιοτερων ταινιων απο φιλμ σε High Definition αναλυσης και μπορεσε να συνομιλησει με τους ανθρωπους που ασχολουνται με το εργο αυτο.
Αν το διαβασετε θα αποκτησετε νεα προοπτικη σχετικα με το πώς μεταφέρονται τα φιλμ σε ψηφιακά φορμά και με το αν πρεπει τελικά να αναζητουμε στις ταινιες την πραγματικοτητα όπως την βιώνουμε με τα ματια μας (πχ «σε αυτή τη σκηνη το χρωμα δεν μου φαινεται φυσικό»)

Δειτε πχ τι λεει ο Kurt Galveo, (vice president of WB post production) σχετικα με την μεταφορα του Blade Runner σε high-def disc. " Θελαμε να βεβαιωθουμε, ότι σε οποιαδήποτε πλατφορμα και αν το κοιτας, θα βλεπεις το ιδιο πραγμα..Προσπαθήσαμε να «ματσάρουμε» την ζεστασια, το χρώματα και την υφή (του φιλμ). Για να μπορεσουμε να έχουμε τέτοιου είδους εικόνα στο video, πρέπει να κάνουμε ρυθμίσεις στο χρώμα, διότι ηλεκτρονικά είναι σε διαφορετικό color space. Επιπλέον, καποιες φορές πρέπει να προσθέσουμε κόκκο. Όταν σκανάρουμε την εικόνα και την βαζουμε σε ψηφιακή μορφή σε δίσκο, μπορεί να παραειναι καθαρή..; Πρέπει να προσθεσουμε υφή (texture ) ετσι ώστε να μοιάζει με αυτό που θυμούνται οι θεατές στο σινεμά. Αλλα ορισμενες φορες υπαρχουν τμήματα του φιλμ οπου υπαρχει υπερβολικός κοκκος, πχ τα special effects μπορει να εισάγουν περισσότερο κόκκο, οποτε πρέπει να τον αφαιρεσουμε. Και αυτό συμβαίνει αμφιδρόμως.. Επισης, πρέπει να ρυθμίσουμε το contrast..Εξαρτάται από το πώς τραβήχτηκε η σκηνή και πως φωτίστηκε. Επισης, η συμπίεση μπορεί να αλλάξει το πώς φαίνεται το μαυρο. Το ηλεκτρονικό μαυρο είναι πολυ διαφορετικό από το μαυρο του φιλμ. Πρέπει να το ισορροπήσεις ετσι ώστε να μοιάζει σαν το αυθεντικό"

Ένα άλλο ενδιαφέρον αποσπασμα από το αρθρο:

"Ορισμένες φορές βλέπουμε πολύ περισσότερα στην ηλεκτρονική μεταφορά ενός φιλμ σε 4Κ σε σχέση με τις αυθεντικές κινηματογραφικές κοπιες διανομής..Μπορείς να δεις ακομα και τις ραφές (των ρουχων) . Ετσι, που και που, πρεπει να διπλο-τσεκαρουμε σχετικά με το πόσο λεπτομέρεια αποκαλύφθηκε σε σχέση με το πώς δείχνει η αυθεντική έκδοση σε φίλμ. Σε λήψεις matte, οι οποίες βγαινουν στο video πολύ διαφορετικα σε σχεση με το αυθεντικό αρνητικό , πρέπει να τις υποβιβάσεις («dumb them down») για να αποδώσεις σωστά το film print”

Στο ιδιο αρθρο υπαρχει ενα πολυ ενδιαφερον φωτογραφικο slide show για την πορεια του φιλμ μεχρι την ψηφιοποίηση του σε HD format το οποιο σας μεταφερω σε ελευθερη μετάφραση:
attachment.php


To Blade Runner μεταφερθηκε απο το αυθεντικο αρνητικό master σε αναλυση 4Κ.
attachment.php


Τα αυθεντικά αρνητικά για ταινιες οπως το blade runner φυλάσσονται σε ειδικες αποθηκες (κρυπτες) σε σταθερες θερμοκρασιες 45 βαθμων Fahrenheit.

attachment.php


Στα παλαιοτερα φιλμ γινεται Transfer με μηχανες telecine χωρις "δοντάκια" για να μην γινει ζημιά στις τρυπες του φιλμ..
attachment.php


Τα πιο νεα φιλμ γινονται transfer σε 4Κ σε αλλες μηχανες που εχουν καρουλια με "δοντακια"..

attachment.php


Κατα την διαρκεια μεταφοράς ενος φιλμ σε ψηφιακό αρχείο 4Κ, ο τεχνικός ελεγχει τα επίπεδα του κοκκινου, πράσινου και μπλέ χρωματος (RGB).
 

Attachments

  • blabe1.JPG
    blabe1.JPG
    49.5 KB · Views: 291
  • blabe2.JPG
    blabe2.JPG
    68 KB · Views: 290
  • blabe3.JPG
    blabe3.JPG
    47.1 KB · Views: 291
  • blabe4.JPG
    blabe4.JPG
    49.8 KB · Views: 288
  • blabe5.JPG
    blabe5.JPG
    41.3 KB · Views: 289
Last edited:

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,831
Παλλήνη
attachment.php


To ψηφιοποιημένο φιλμ αποθηκευεται σε μαγνητική ταινια τύπου LTO που υποστηρίζει αναλυσεις 4Κ.

attachment.php


Επισης, αφαιρουνται απο το φιλμ σκουπιδια ή στιγματα οπως στην παραπανω φωτογραφια αφαιρείται ενα λευκό στιγμα απο το μαγουλο του ηθοποιου.

attachment.php


Εδω ενας τεχνικός αφαιρεί σκουπιδάκια και ξύσματα που υπήρχαν στην επιφάνεια του φιλμ..
attachment.php


Εδω, ο τεχνικός διευθυντής κανει το απαραιτητο color correction στο 4Κ transfer της ταινιας "The Enforcer"..

attachment.php


Restoration δεν γινεται μονο στην εικονα αλλα και στον ηχο.Στην περίπτωση του Blade Runner το soundtrack καθαριστηκε τοσο πολυ ωστε ο πλεον ο ηχος των ιπταμένων οχημάτων μεταμορφωθηκε απο δυνατό βουητό σε διακριτό "μουγρισμα" το οποιο περνα πανω απο τα κεφαλια μας...
 

Attachments

  • blabe9.JPG
    blabe9.JPG
    49 KB · Views: 282
  • blabe8.JPG
    blabe8.JPG
    64.4 KB · Views: 284
  • blabe7.JPG
    blabe7.JPG
    36.5 KB · Views: 286
  • blabe6.JPG
    blabe6.JPG
    54.6 KB · Views: 284
  • blabe10.JPG
    blabe10.JPG
    38.6 KB · Views: 283

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,463
Πολύ ωραίο θέμα Τάκη , αυτό όμως που δεν μπορώ να καταλάβω είναι με τον κόκκο .

Υπάρχουν άνθρωποι φαντάζομαι , που δεν θέλουν να δουν μια ταινία στο σπίτι νιώθοντας πως είναι στο σινεμά , αλλά προσπαθώντας να την ζήσουν σαν να είναι μέσα στην ταινία .
Οπότε αφού στην πραγματικότητα βλέπουμε καθαρά χωρίς κόκκο γιατί να προστεθεί ?
 

bros400pgm

AVClub Enthusiast
Kai εγω της ιδιας γνωμης ειμαι. Προτιμω να βλεπω οσο πιο τελεια εικονα γινεται-οπως ακριβως βλεπω με τα ματια μου.

Παντως, τετοια θεματα καλο θα ηταν να τα βλεπαμε σε ντοκυμαντερ, ετσι για να μαθαινουμε ρε γαμωτη.
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,831
Παλλήνη
Σχετικα με τον κοκκο, να σας θυμησω τι ειχε πει ο Zack Snyder, σκηνοθετης του 300: Ο Snyder λοιπον, ειπε πως σε μια ταινια που ηταν 100% ψηφιακη οπως οι 300, το αποτελεσμα ηταν τοσο καθαρο, αψεγαδιαστο που δεν θυμιζε πλεον φιλμ αλλα video και φυσικα χανοταν η "ατμοσφαιρα" του κομικ που προσπαθουσε να αποδώσει.. Για τον λογο αυτο προσέθεσε τεχνητό κόκκο..
Οι Warner Brothers ηταν αυτοι που εβγαλαν τους 300 οποτε καταλαβαινεις πως συνδεεται με τα παραπανω..
Ομως, ο σκοπος ενος ΗD transfer δεν ειναι αναπαρασταση της πραγματικοτητας αλλα το να μεινει οσο το δυνατον κοντυτερα σε αυτο που λεγεται "Directors Intent" δηλαδη στο οραμα του Σκηνοθετη..Αν αυτος ειχε σκοπο να αποτυπωσει στο φιλμ την πραγματικοτητα καλως..
Αν ομως ηθελε να μας προσφερει μια συγκεκριμενη οπτικη ενος καλλιτεχνικου εργου -η ταινια - τοτε δεν ειναι υποχρεωμενος και δεν πρεπει να στοχευει στην αναπαρασταση της πραγματικης ζωης...Ετσι γινεται τις περισσότερες φορες, και για αυτο θα δεις προσθηκη κοκκου, εντονων χρωματων (πχ sepia) , περιεργων εφφε και ληψεων...Ολα στοχευουν στο να "αποσυνδεσουν" τον θεατη απο την πραγματικοτητα και να τον "βυθισουν" στην σαγήνη του κινηματογράφου...
 

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,463
Ολα στοχευουν στο να "αποσυνδεσουν" τον θεατη απο την πραγματικοτητα και να τον "βυθισουν" στην σαγήνη του κινηματογράφου...




Δηλαδή θέλεις να πεις πως ο σκηνοθέτης θέλει να μας κάνει να νιώσουμε ότι είμαστε μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα ?
Μα αυτό δεν με αποσυνδέει από την πραγματικότητα γιατί και ο κινηματογράφος τοίχους έχει και το σπίτι μου.
Αντιθέτως θα με αποσυνδέσει , κάνοντάς με να νιώσω πως βλέπω τα γεγονότα μπροστά μου ζωντανά .

τώρα αν κάτι δεν κατάλαβα καλά .........:chinscratch:
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,831
Παλλήνη
Οχι, προθεση του σκηνοθέτη (πρέπει να) ειναι να σε μεταφερει σε "κοσμο μαγικό", να σε ρουφήξει μεσα στην ταινία... Εργαλεία του ειναι ο φωτισμός, το χρώμα, η μουσική, ο τρόπος κινηματογράφισης, οι ερμηνείες των ηθοποιών υπο την καθοδήγηση του..
Ο κινηματογράφος ειναι κατ'αρχην τέχνη και οχι βιντεοσκοπημενο ντοκυμαντέρ..
 
Last edited:

Δεβελέκος Στράτος

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,621
Μπράβο Τάκη πολύ ενδιαφέρον αρθρο! Άντε μήπως βάλουμε μυαλό και σταματήσουμε σε κάθε πλάνο να βγάζουμε τα μάτια μας για το "σωστο" χρώμα...
 

=silent=

AVClub Fanatic
2 August 2006
11,093
Homeless
Στις παλιες ταινιες που γινονται remastered σε HD φανταζομαι οτι θα υπαρχει μεγαλο προβλημα σε αυτες που έχουνε visual effects που πριν απο 20 χρόνια δεν ητανε και τοσο αληθοφανή. Φαντάζομαι οτι η εικονα σε HD προβάλει ολες τις ατέλειες. Εκει σιγουρα θα χρειάζεται περισσότερη δουλειά.
 

DimA

AVClub Addicted Member
24 June 2006
1,480
Η τεχνικη του τρανσφερ σιγουρα ειναι περιπλοκη υποθεση και οπωσδηποτε μιλαμε για μεταφορα απο φιλμ σε video, δυο μεσα που εχουν τελειως αλλες προδιαγραφες.Το χρωμα ειναι και μεγαλο προβλημα με τις διαφορες προδιαγραφες που υπαρχουν.Ως ενα σημειο,πιστευω οτι οπως λεει το αρθρο ξαναγραφουν το εργο οι τεχνικοι ,υποκειμενικα ως ενα σημειο, για να τους "φαινεται" σωστο, ολη η προσπαθεια ειναι να μοιαζει στο αυθεντικο φιλμ.
Τωρα αυτο ανοιγει ενα θεματακι.Στα προβολικα ο καθενας θελει να βλεπει την ταινια πιο "ρεαλιστικα".Εχω ακουσει πολλες φορες την εκφραση,"νομιζεις οτι βλεπεις απο παραθυρο" για εξαιρετικη ευκρινεια και ρεαλιστικοτητα που ξεπερναει την κιν/γραφικη εικονα.Προφανως ομως δεν ειναι αυτο που προσπαθουν να πετυχουν οι τεχνικοι εδω περα.Εγω πιστευω οτι αυτο που δεν εχουν σκεφτει οι τεχνικοι ειναι οτι ο κοσμος ειναι εθισμενος στην εικονα της τηλεορασης που ειναι ουσιαστικα βιντεο.Ολοι οι συγχρονοι προβολεις που βλεπω προσπαθουν να αντιγραψουν μια εικονα τηλεορασης και αυτο ειναι πια το ζητουμενο.Εγω πιστευω οτι σιγα-σιγα θα εγκαταλειφθει το φιλμ ως μεσον γιατι ο κοσμος αναγνωριζει πλεον ως πραγματικοτητα την βιντεοεικονα
οπως εκφραζεται βεβαια απο τις προδιαγραφες HD.Αυτο το βλεπω και στο φιλμ οπως γυριζεται πλεον,αλλα προσπαθουσαν οι φωτογραφοι πριν δεκα χρονια και αλλα προσπαθουν τωρα.
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,831
Παλλήνη
Απάντηση: Re: Απο το φιλμ εως το High Definition...

Στις παλιες ταινιες που γινονται remastered σε HD φανταζομαι οτι θα υπαρχει μεγαλο προβλημα σε αυτες που έχουνε visual effects που πριν απο 20 χρόνια δεν ητανε και τοσο αληθοφανή. Φαντάζομαι οτι η εικονα σε HD προβάλει ολες τις ατέλειες. Εκει σιγουρα θα χρειάζεται περισσότερη δουλειά.

Αυτο ειναι μια μεγαλη αληθεια....και δεν ισχυει μονο σε παλιες ταινιες αλλα και σε σχετικα προσφατες...
Εβλεπα πριν καιρο το Starship Troopers του Βερχοφεν σε High Definition, και μου φανηκε πολυ αστειο ποσο ψευτικα ηταν τα διαστημοπλοια-πλειμομπιλ που χρησιμοποιουσαν σαν ειδικα εφφέ! :grinning-smiley-043
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,831
Παλλήνη
Απάντηση: Re: Απο το φιλμ εως το High Definition...

Η τεχνικη του τρανσφερ σιγουρα ειναι περιπλοκη υποθεση και οπωσδηποτε μιλαμε για μεταφορα απο φιλμ σε video, δυο μεσα που εχουν τελειως αλλες προδιαγραφες.Το χρωμα ειναι και μεγαλο προβλημα με τις διαφορες προδιαγραφες που υπαρχουν.Ως ενα σημειο,πιστευω οτι οπως λεει το αρθρο ξαναγραφουν το εργο οι τεχνικοι ,υποκειμενικα ως ενα σημειο, για να τους "φαινεται" σωστο, ολη η προσπαθεια ειναι να μοιαζει στο αυθεντικο φιλμ.
Τωρα αυτο ανοιγει ενα θεματακι.Στα προβολικα ο καθενας θελει να βλεπει την ταινια πιο "ρεαλιστικα".Εχω ακουσει πολλες φορες την εκφραση,"νομιζεις οτι βλεπεις απο παραθυρο" για εξαιρετικη ευκρινεια και ρεαλιστικοτητα που ξεπερναει την κιν/γραφικη εικονα.Προφανως ομως δεν ειναι αυτο που προσπαθουν να πετυχουν οι τεχνικοι εδω περα.Εγω πιστευω οτι αυτο που δεν εχουν σκεφτει οι τεχνικοι ειναι οτι ο κοσμος ειναι εθισμενος στην εικονα της τηλεορασης που ειναι ουσιαστικα βιντεο.Ολοι οι συγχρονοι προβολεις που βλεπω προσπαθουν να αντιγραψουν μια εικονα τηλεορασης και αυτο ειναι πια το ζητουμενο.Εγω πιστευω οτι σιγα-σιγα θα εγκαταλειφθει το φιλμ ως μεσον γιατι ο κοσμος αναγνωριζει πλεον ως πραγματικοτητα την βιντεοεικονα
οπως εκφραζεται βεβαια απο τις προδιαγραφες HD.Αυτο το βλεπω και στο φιλμ οπως γυριζεται πλεον,αλλα προσπαθουσαν οι φωτογραφοι πριν δεκα χρονια και αλλα προσπαθουν τωρα.

Νομιζω οτι η τελευταια σου προταση εχει πιασει το νοημα...
Η τεχνολογια εξελισεται, οπως ομως εξελίσσεται και ο κινηματογραφος..
Αλλες τεχνικες γυρίσματος, μοντάζ, κινηματογράφισης, φωτισμού..
Ομως αυτο δεν σημαίνει απαραίτητα οτι θα το γυρισουμε σε βιντεοσκοπηση επειδη το θελει ο κοσμος...
Τουναντίον εγω πιστευω, οτι με την ελευση του High Definition στα σπιτια μας, εχουμε φτασει σημερα σε πολύ ικανοποιητικα επιπεδα απολαυσης, συνδιάζοντας την ατμόσφαιρα του φιλμ με την αναγλυφη λεπτομερή εικονα που μπορούν να μας προσφέρουν οι σημερινές πηγες και προβολικά High Definition...
Ειδα κλεφτα, αποσπάσματα απο το 2001-Οδύσσεια του Διαστήματος σε BluRay και πιστεύω πως και ο ίδιος ο μακαρίτης ο Κιουμπικ καπως έτσι θα ήθελε να παρουσιάζεται το αριστουργημα του!
 

hvoul

Senior Member
27 June 2006
545
Οχι, προθεση του σκηνοθέτη (πρέπει να) ειναι να σε μεταφερει σε "κοσμο μαγικό", να σε ρουφήξει μεσα στην ταινία... Εργαλεία του ειναι ο φωτισμός, το χρώμα, η μουσική, ο τρόπος κινηματογράφισης, οι ερμηνείες των ηθοποιών υπο την καθοδήγηση του..
Ο κινηματογράφος ειναι κατ'αρχην τέχνη και οχι βιντεοσκοπημενο ντοκυμαντέρ..


Φίλε μου είσαι από τους λίγους που έχουν πιάσει το νόημα του κινηματογράφου!!! :award::award::award:
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,084
Εκεί ψηλά.....
Στις παλιες ταινιες που γινονται remastered σε HD φανταζομαι οτι θα υπαρχει μεγαλο προβλημα σε αυτες που έχουνε visual effects που πριν απο 20 χρόνια δεν ητανε και τοσο αληθοφανή. Φαντάζομαι οτι η εικονα σε HD προβάλει ολες τις ατέλειες. Εκει σιγουρα θα χρειάζεται περισσότερη δουλειά.

Oχι μονο στην διαδικασια του remastered σε HD .......

Ακομα και στις τωρινες παραγωγες ειναι θεμα κοστους.

πχ η βρεττανικη σειρα του BBC Doctor Who γυριζεται εξ'αρχης ( ο καινουργιος κυκλος απο το 2005) σε Beta Digital ακριβως για να μειωθει το κοστος παραγωγης.
Τα ειδικα εφφε κοστιζουν παρα πολυ σε υψηλη αναλυση.
Αντιθετα η αδερφη σειρα Torchwood που ειχε ηδη εξασφαλισμενη μια τηλεθεαση μιας και το σεναριο της ηταν προεκταση του Doctor Who γυριστηκε σε HD και φυσικα και τα πανακριβα εφφε ακολουθησαν.

Οσο για τα remastered.....οι σκηνοθετες δεν ειναι τυχαιο που επιλεγουν οσοι μπορουν να ξανασχεδιασουν τα εφφε......για την νεα κυκλοφορια.
 

spcav

AVClub Fanatic
18 August 2006
16,589
Οσο για τα remastered.....οι σκηνοθετες δεν ειναι τυχαιο που επιλεγουν οσοι μπορουν να ξανασχεδιασουν τα εφφε......για την νεα κυκλοφορια.
?????