Ξυλότορνος και δημιουργιες.

Παναγιώτη εσύ είσαι έμπειρος, δεν χρειάζεσαι συμβουλές από μένα.
Καλημέρα, Μπάμπη - και οι υπόλοιποι.
Αυτό που ζήτησα είναι συμβουλές για την ελληνική αγορά, που η (μηχανουργική) εμπειρία δεν καλύπτει.
Και ότι μέχρι τώρα έχει γραφτεί, αποτελεί έναν καλό οδηγό για μένα, ευχαριστώ!
Αρκεί να έχεις περίπου 1,5 μέτρο ελεύθερο σε πάγκο.
Και να μην είχα, θα πρέπει να φρόντιζα να βρω τον χώρο.
 
Δυστυχως Παναγιωτη οταν ημουν μικρος δεν ειχα παρει χαμπαρι οτι σε καθε καραβι υπηρχε και ενας μηχανουργικος τορνος!
Είναι απαραίτητη "προδιαγραφή" για κάθε σχεδιασμό πλοίου, από ένα ορισμένο μέγεθος και πάνω, φυσικά. Και κυρίως για πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Στην ακτοπλοΐα - και στα μικρότερα μεγέθη - αυτό μπορεί να παίζει. Π.χ. δεν είμαι σίγουρος αν θα βρεις τόρνο στα φέρρις των γραμμών Κυλήνη-Ζάκυνθος ή Ραφήνα-Εύβοια ή άλλων παρόμοιων γραμμών.

Σε άλλες γραμμές, όπου υπάρχουν και μεγάλου μεγέθους βαπόρια, σ' αυτά ναι, όλο και σε κάποιο μέρος του μηχανοστασίου το ναυπηγείο που έχτισε το βαπόρι, θα πρέπει να έχει στριμώξει σ' ένα - μικρότερο ή μεγαλύτερο - χώρο, κάποια βασικά, τόρνο, δράπανο, τροχό, ηλεκτροσυγκόλληση, οξυγόνο, πάγκο για εργασίες χεριού, χώρους (ντουλάπια) φύλαξης εργαλείων, κλπ. Εμείς οι μηχανικοί έχουμε και ορολογία για αυτόν τον χώρο. Δεν τον λέμε "μηχανουργείο", αλλά "μαγαζί". Λες και αυτός που θα μπει εκεί μέσα, θα ψωνίσει κάτι (!), αλλά αυτό έχει επικρατήσει.
Και ειχα περασει παρα πολλα καλοκαιρια -μεχρι να ανοιξουν τα σχολεια- τριγυρνωντας μεσα σε μηχανοστασια, control rooms, γεφυρες και κουβερτες!
Εμ, τα μηχανοστάσια δεν είναι μόνο τα control rooms, όσο κι αν σ' αυτά ο επισκέπτης μαγεύεται μπροστά στις κονσόλες ελέγχου.

Οι κύριοι χώροι είναι οι πλατφόρμες, που διατάσσονται τα μηχανήματα, με βασικότερη την κάτω πλατφόρμα, εκεί που βρίσκεται το κάτω μέρος της κύριας μηχανής (ή των κύριων μηχανών), ενδεχομένως και οι ηλεκτρογεννήτριες και κάποια άλλα μεγάλα και βασικά μηχανήματα.

Μάλιστα, στα βαπόρια των προηγούμενων γενεών, όπου δεν υπήρχαν control rooms, η κάτω πλατφόρμα ήταν ο βασικός χώρος, όπου έκανε βάρδια το προσωπικό του μηχανοστασίου. Κι εκεί υπήρχαν τα χειριστήρια της κύριας μηχανής, ο τηλέγραφος, ο τηλεφωνικός θάλαμος επικοινωνίας με τη γέφυρα και τα άλλα βασικά σημεία του πλοίου, οι ηλεκτρογεννήτριες, τα ψυγεία και κάποια άλλα βασικά μηχανήματα. Εκεί ο μηχανικός της βάρδιας είχε μπροστά του έναν βασικό πίνακα ελέγχου με όργανα ένδειξης (θλιβόμετρα, θερμόμετρα, κλπ.) της κύριας μηχανής (και ενδεχομένως άλλων βασικών στοιχείων της λειτουργίας της εγκατάστασης) και το "γραφείο" με το ημερολόγιο μηχανής. Στην ίδια πλατφόρμα, στο πίσω (πρυμνιό) μέρος της, έβλεπε τον τελικό άξονα της προπέλλας, μαζί με τα κουζινέτα του, τον ωστικό τριβέα και τον τριβέα-χοάνη (stern tube bearing and seal), μέσα από τον οποίο "περνάει" ο τελικός άξονας για να συνδεθεί με την προπέλλα. Γι' αυτό και η κάτω πλατφόρμα, το σημείο δίπλα στα χειριστήρια της κύριας μηχανής, ήταν στρατηγικό σημείο ελέγχου. Στις σύγχρονες κατασκευές, βέβαια, αυτά όλα έχουν μεταφερθεί στο control room.

Αλλά ξεφύγαμε, γιατί εδώ μιλάμε για τους τόρνους. Κάποια άλλη στιγμή, σε άλλο νήμα να μιλήσουμε και γι'΄αυτά.
Καλημέρα.
 

panoss1

Supreme Member
8 July 2012
5,169
Κηφισιά
Πέρα απ τα μαστορικά,για να είναι κάποιος τόσες μέρες στη θάλασσα, πρέπει να το λεει η περδικούλα του...καλημέρα.
 

Giannis mkds

AVClub Enthusiast
19 June 2019
774
Πρίν απο λίγες μερες πήρα ένα κομμάτι αλουμίνιο, και μέσα στο Σ/κ έφτιαξα ένα καινούργιο εργαλειοφορέα για το τορνάκι μου. Δεν έχει ιδιαίτερες διαφορές απο το παλιό, πλην του ότι του πρόσθεσα ακόμα μια θέση για κοπτικό, και κέρδισα και το post (βάση εργαλείου), απο τον σταθερό εργαλειοδέτη που είχα δεσμεύσει με το παλιό εργαλειοφορέα.
Στό νέο κομμάτι έφτιαξα την υποδοχή για τον εργαλειοδέτη, κατευθείαν επάνω στο αλουμίνιο.

1619351336002.jpg1619351335989.jpg1619351335963.jpg1619351335976.jpg

Και ένα παρθένο βιντεάκι..

 
Πάρα πολλοί, που ήταν στα κόλπα, βολεύτηκαν τσάμπα με φοβερούς τόρνους από πλοία που παροπλιζονταν.
Σωστά!
Αλλά, εξαρτιόταν σε ποιο μέρος γινόταν ο παροπλισμός. Στην Ελλάδα, αν προσπαθούσες να βγάλεις έξω από παροπλισμένο πλοίο αντικείμενα (πόσο μάλλον έναν τόρνο), έπρεπε να περάσεις από τελωνειακό έλεγχο. Και κάτι τέτοιο δεν πέρναγε με τίποτα.

Αν πάλι ο παροπλισμός ήταν αλλού, ιδιαίτερα αν μιλάμε όχι για παροπλισμό, αλλά για απόσυρση πλοίου σε scrap yard (για διάλυση και μετατραπή σε παλιοσίδερα, δηλαδή), τότε όποιος μπορούσε να ξηλώσει ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ από τον εξοπλισμό του, πριν καταλήξει στο διαλυτήριο, έβγαινε βέβαια κερδισμένος. Όμως, αν το διαλυτήριο βρισκόταν κάπου μακριά στο εξωτερικό, θα ήταν αδύνατο να αφαιρέσεις και μετά να μεταφέρεις στην Ελλάδα ένα τέτοιο αντικείμενο.

Είχα την ευκαιρία να αναλάβω την παράδοση δυο μεγάλων tankers, μεγέθους 385.000 τόννων DW, σε διαλυτήριο στην Chittagong του Μπανγκλαντές. Σας πληροφορώ ότι στάθηκε σχεδόν αδύνατο να μπορέσει οποιοσδήποτε από το πλήρωμα να πάρει κάτι μεγάλο μαζί του, που θα κατέληγε στα χέρια των ανθρώπων του διαλυτηρίου. Μόνο κάτι μικρά και ελαφρά πράγματα κατάφεραν κάποιοι να διασώσουν, π.χ. ένα ζευγάρι κυάλια ή έναν εξάντα ή κανένα μικροεργαλείο, που και πάλι υπήρχε ο φόβος να χρυσοπληρωθούν ως δασμοί στο τελωνείο, όταν θα έμπαιναν στην Ελλάδα. Πόσο μάλλον ένας τόρνος!!

Σε ένα από τα βαπόρια της ευθύνης μου, ένα επίσης μεγάλο tanker 421.000 τόννων DW, χτισμένο στα ναυπηγεία της Kawasaki στην Ιαπωνία, υπήρχε ένας μικρός επιτραπέζιος τόρνος, όχι στο μηχανουργείο, αλλά στο ηλεκτρολογείο του μηχανοστασίου. Μικρός, τρόπος του λέγειν δηλαδή, αφού είχε μήκος πόντας ένα μέτρο περίπου. Όλοι όσοι είχαν περάσει από εκείνο το βαπόρι (στις αρχές της καριέρας μου σ' εκείνη τη ναυτιλιακή είχα περάσει κι εγώ σαν πρώτος μηχανικός από αυτό) "ζαχάρωναν" αυτό το τορνάκι, ελπίζοντας ότι όταν θα πήγαινε για διάλυση, θα το έπαιρναν.

Μάταιες και φρούδες ελπίδες!

Το βαπόρι πήγε κι αυτό στο Μπαγκλαντές για διάλυση (δεν ήμουν εγώ που το παρέδωσα, ήταν άλλος συνάδελφος) και το τορνάκι κατέληξε στα χέρια του Μπαγκλαντεσιάνου ιδιοκτήτη του διαλυτηρίου, όπως βέβαια οτιδήποτε άλλο στο βαπόρι. Ακόμα κι αν κάποιος ήθελε να το ξηλώσει και να το πάρει για τον εαυτό του, ήταν παντελώς αδύνατο. Πως να μεταφέρεις από το Μπαγκλαντές στην Ελλάδα ένα τορνάκι που ζύγιζε κοντά 100 κιλά ή και παραπάνω;

Άντε, καλό απόγευμα
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
28,647
Αθήνα
Όντως δεν μεταφέρεται εύκολα ένας τόρνος.
Και πολύ λίγα κιλά λες... Ένα τορνάκι με απόσταση κέντρων 80 cm ξεπερνάει τα 250 κιλά, μεταξύ 120-140 κιλών παίζουν οι 55-άρηδες.
Για μέτρο που λές τα νούμερα ξεφεύγουν πολύ.
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
28,647
Αθήνα
Μια πανέμορφη μέρα σήμερα, σε μια επίσης καθαρή και όμορφη ατμόσφαιρα, αποφάσισα να δοκιμάσω να δω αν θυμάμαι ακόμα πως δουλεύουν τον ξυλότορνο μου.


1.jpg



Αρχικά είχα σκοπό να μπώ κατ'ευθείαν στα δύσκολα, μεγάλα ξύλα, δύσκολα ξύλα όπως ελιές πχ και κατασκευές με μπούγιο... Ήθελα μεγάλη δόση, να επανορθώσω για όλο αυτό το διάστημα της απραξίας, ήθελα να "χορτάσω".
Τελικά, κατόπιν ωρίμου σκέψεως :p, αποφάσισα πρ'ωτα να ξεκινήσω "ζέσταμα" και μετά να ακολουθήσουν οι μεγάλες κατασκευές.
Έτσι θυμήθηκα κάτι που συζητούσαμε με τον Μιχάλη (Tzimisce), θυμήθηκα και κάτι "παλιόξυλα" που μου είχε δώσει ο Νικόλας (Osatosa) 😘 κι έτσι ξεκίνησα την καινούρια σεζόν.

Ένα απλό πινέλο ξυρίσματος είναι αλλά φτιαγμένο με το χέρι και πολύ αγάπη, πινέλο για μερακλήδες!


2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg


Το γυάλισμα έγινε με Sanding Sealer αρχικά για να κλείσουν οι πόροι και μετά με γομαλάκα.
Δεν τελείωσε ακόμα, θα περαστούν 2-3 χέρια ακόμα, ένα κάθε μέρα, γι'αυτό και ο θύσανος δεν έχει κολληθεί ακόμα, Θα κολληθεί στο τέλος.

9.jpg
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    246.6 KB · Views: 12
Last edited:

Σωφρον

Supreme Member
3 March 2008
4,980
Κορωπί
Δεν τελείωσε ακόμα, θα περαστούν 2-3 χέρια ακόμα, ένα κάθε μέρα, γι'αυτό και ο θήσανος δεν έχει κολληθεί ακόμα, Θα κολληθεί στο τέλος.
Μπαμπη εσυ? :love:
τις αραχνες τις σκοτωσες ολες? εχει αρπαξει και σκουρια το εργαλειο ...

ωραιο ξυλο, κουκλι εγινε!


(Tzimisce, για αυτες τις βουρτσες σου ελεγα)
 

osatosa

Supreme Member
28 March 2011
5,663
Πάτρα
Ερείκη (Erica) η κοινώς Ρείκι ..... άλλοι φτιάχνουν πινέλα και άλλοι καπνοσύριγγες :)
 

Χιωτης

Moderator
Staff member
19 February 2011
35,431
Βριλήσσια
Ερείκη (Erica) η κοινώς Ρείκι ..... άλλοι φτιάχνουν πινέλα και άλλοι καπνοσύριγγες :)
Εχω φτιαξει μια καπνοσυρριγα απο ενα μικρο ρεταλακι ρεικι που μου ειχε δωσει ο Μπαμπης.
Παιξει να ειναι και απο τα σκληροτερα ξυλα!!! Με ταλαιπωρησε, αλλα αξιζε!!
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
28,647
Αθήνα
Καπνοσύριγγες έφτιαξα πρίν πολύ καιρό…
Και σιχαίνομαι να ξαναφτιάχνω τα ίδια πράγματα.
Βέβαια αν θες να φτιάχνεις κάτι ξεχωριστό αυτό μόνο με την επανάληψη γίνεται, και δυστυχώς εγώ δεν πρόκειται ποτέ να γίνω «ειδικός» σε κάτι συγκεκριμένο.


E0B8FC1C-CA04-4EF7-9018-B31303588285.jpeg07EBC0C8-B83C-4AB9-B3F5-95DF0EA28201.jpeg