Σύγχρονες ηχογραφήσεις κλασσικής μουσικής

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,037
Αθήνα
Μιας και ήρθε η κουβέντα στους κριτικούς, ο γνωστός και μη εξαιρετέος David Hurwitz, θάβει για τα καλά, την εν λόγω ερμηνεία (Mahler's Fifth Defeats Bychkov--Are We Surprised?).
Η δική μου εντύπωση (με μία μόνο ακρόαση) ήταν ότι πρόκειται για μια ακόμη 5η. Ούτε θεϊκή, ούτε απαράδεκτη.

Είναι πάντως, τεράστια συζήτηση, το αν και σε ποιό βαθμό, έχουν δίκιο στις τοποθετήσεις τους, οι απανταχού κριτικοί, και το κατά πόσον εμείς οι κοινοί θνητοί, πρέπει να τους λαμβάνουμε υπ'όψιν. Η Τέχνη δεν είναι κάτι απολύτως μετρήσιμο, σε τελική ανάλυση, οπότε υπάρχει πολύς χώρος για το προσωπικό γούστο.

 
  • Like
Reactions: #@george@#

Sonorus

Super Moderator
Staff member
28 August 2010
8,313
Θεσσαλονίκη
Προφανώς και δεν πρέπει να λαμβάνονται ιδιαίτερα υπόψη και για αυτό εξάλλου η συζήτηση ξεκίνησε με σχόλια επί προσωπικών απόψεων πάνω στην ερμηνεία.
Η παράθεση όμως του Κώστα πρόσθεσε επιπλέον στην συζήτηση.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,672
Μεσευρώπη
Μιας και ήρθε η κουβέντα στους κριτικούς, ο γνωστός και μη εξαιρετέος David Hurwitz, θάβει για τα καλά, την εν λόγω ερμηνεία (Mahler's Fifth Defeats Bychkov--Are We Surprised?).
Η δική μου εντύπωση (με μία μόνο ακρόαση) ήταν ότι πρόκειται για μια ακόμη 5η. Ούτε θεϊκή, ούτε απαράδεκτη.

Είναι πάντως, τεράστια συζήτηση, το αν και σε ποιό βαθμό, έχουν δίκιο στις τοποθετήσεις τους, οι απανταχού κριτικοί, και το κατά πόσον εμείς οι κοινοί θνητοί, πρέπει να τους λαμβάνουμε υπ'όψιν. Η Τέχνη δεν είναι κάτι απολύτως μετρήσιμο, σε τελική ανάλυση, οπότε υπάρχει πολύς χώρος για το προσωπικό γούστο.

Από τότε που είδα τις ανάλογες κριτικές του για τις ερμηνείες του Κουρεντζή τον σιχάθηκα, δεν πάει να είναι όσο διάσημος θέλει.
 
  • Like
Reactions: Wanderer

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Την άποψη του Hurwitz την ήξερα αλλά αφού δεν άκουγε στο πρώτο μέρος καθαρά τα tam tam δεν έδωσα σημασία. Ίσως ήταν κάποτε κρουστός σε επαρχιακή ορχήστρα. Ανεξάρτητα όμως με αυτό όλα τα ακούω και τα διαβάζω πριν ή αφού έχω δημιουργήσει προσωπική άποψη.
Για την συγκεκριμένη ηχογράφηση υπάρχουν και άλλες κριτικές σε Γερμανόφωνο και Αγγλόφωνο τύπο. Παραθέτω τις απόψεις του Remy Franck (μεταφρασμένο Αγγλικά) και του BBC music magazin.


No doubt about it: this is one of the best recordings of Mahler’s Fifth Symphony. Semyon Bychkov spurs his orchestra on to high-intensity music-making. The first two movements are full of concentrated power and crackling tension, not music for the dead but a kind of sonorous vision of the apocalypse, combined with menacingly dark colors and admonishing trumpet calls. The music is massive and agitated and ecstatic.

After this trauma, the beginning of the Scherzo brings the desired contrast in its exuberant carelessness, as if the composer had wanted to suppress all problems. Bychkov also embeds finely nuanced moments of contemplation in this musical buzz. The logical consequence is the final section, which becomes highly nervous and raises many questions.

The first part of the Adagietto brings no calm since it is rolled up passionately and with a lot of agile animation. I love how Bychkov allows the nervousness of the Scherzo to take hold at the beginning and then only the music becomes increasingly calm.

Even in the last movement, not all the problems are shaken off, and cheerfulness comes only to a limited extent. At the same time, everything becomes so immediate, so effective, so gripping that as a listener one is constantly on the ball. The grandiose playing of the Czech Philharmonic Orchestra, also contributes to this. The musicians play extremely virtuoso and on the edge of the seat.

The sound recording is the third positive element. It is ideally spatial, transparent and clear.


Rezension von Remy Franck

BBC Music December-80.jpg

Με τον χρόνο μάλλον πλησιάζω στην άποψη του @Skakinen.
Τέλος με τις ανασκοπήσεις τύπου υπάρχει και το ντέρμπι.
 
  • Like
Reactions: Sonorus

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,767
Αγιοι Αναργυροι
Μιας και ήρθε η κουβέντα στους κριτικούς, ο γνωστός και μη εξαιρετέος David Hurwitz, θάβει για τα καλά, την εν λόγω ερμηνεία (Mahler's Fifth Defeats Bychkov--Are We Surprised?).
Η δική μου εντύπωση (με μία μόνο ακρόαση) ήταν ότι πρόκειται για μια ακόμη 5η. Ούτε θεϊκή, ούτε απαράδεκτη.

Είναι πάντως, τεράστια συζήτηση, το αν και σε ποιό βαθμό, έχουν δίκιο στις τοποθετήσεις τους, οι απανταχού κριτικοί, και το κατά πόσον εμείς οι κοινοί θνητοί, πρέπει να τους λαμβάνουμε υπ'όψιν. Η Τέχνη δεν είναι κάτι απολύτως μετρήσιμο, σε τελική ανάλυση, οπότε υπάρχει πολύς χώρος για το προσωπικό γούστο.

ο τύπος είναι σκέτη απόλαυση!!
 

Black Jack

Senior Member
26 January 2011
615
Κι εγώ πολλές φορές κάνω χάζι με τον τρόπο που σχολιάζει πρόσωπα και καταστάσεις ανεξάρτητα από το αν συμφωνώ ή όχι με αυτά που λέει.
Ξέρει να επιχειρηματολογεί ακόμη κι όταν είναι -που συνήθως είναι- ισοπεδωτικός στις κρίσεις του.

Δεν ξέρω αν έχει αναφερθεί παλιότερα η συνέντευξη που έδωσε το καλοκαίρι του '20 στον Daria Fedorova. Δείτε την. Λέγονται πολλά ενδιαφέροντα πραγματάκια...

 
  • Like
Reactions: vlad66 and superfly

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,037
Αθήνα
Την έχω δει παλαιότερα, την συνέντευξη. Είναι ενδιαφέρουσα.

Τον παρακολουθώ χρόνια στο classics today και τον τελευταίο καιρό και στο youtube, έχω και κάποια βιβλία του. Άσχετα με τον τρόπο που εκφέρει την άποψή του για τις διάφορες ηχογραφήσεις, γενικά, έχει επιχειρήματα. Το αν διαφωνεί ή όχι κάποιος, είναι άλλο θέμα.
 
  • Like
Reactions: vlad66

Wanderer

New member
3 July 2008
52
Από τότε που είδα τις ανάλογες κριτικές του για τις ερμηνείες του Κουρεντζή τον σιχάθηκα, δεν πάει να είναι όσο διάσημος θέλει.
Παρομοίως, αν και η σιχασιά ξεκινά από πολύ παλαιότερα. Ο τύπος είναι μεγάλος καραγκιόζης.
Και δεν θα τον έλεγα "διάσημο", αλλά "διαβόητο", notorious.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Ομοίως παρακολουθώ καιρό το classics today πολλές φορές συμφωνώ άλλες όχι. Εχθές όμως και είμαι σίγουρος ότι αν το γνώριζε θα συμφωνούσε ο Hurwitz, η έννοια μου ήταν αν θα πετύχει το Χουνκιάρ Μπεγιερντί.
Για τους μη μουσικόφιλους :)ενημερώνω ότι είναι Τουρκική συνταγή πουρές καπνιστής μελιτζάνας με κρέας. Ακολουθήστε την συνταγή του Πέσκια.
Η συγκεκριμένη απασχόληση με εμπόδισε να ξανακατέβω στο blackbox audio show που ήθελα να ξανακούσω τα ηχεία Verity Parsifal με κάτι φοβερά σε ποιότητα ήχου (και εκτέλεσης) sacd της Exton, Royal Stockholm Phil. Orch.-Ashkenazy-Sibelius.
Συμπέρασμα το hobby μας είναι και τίποτε περισσότερο.
 

Sonorus

Super Moderator
Staff member
28 August 2010
8,313
Θεσσαλονίκη
Το παραμελημένο αριστούργημα του Dvorak, το κονσέρτο για βιολί.
Αυτή την φορά σωστά ερμηνευμένο, τόσο από την σολίστ όσο και την ορχήστρα.
Σε όλο του το μεγαλείο.
Μπράβο και πάλι μπράβο.
Εξαιρετική ερμηνεία.
eclipse.jpg
Οπωσδήποτε ακρόαση.
 
Όχι σύγχρονη, ούτε όμως και ιστορική, για μένα η καλύτερη ερμηνεία του Μεσσία που έχω ακούσει ως σήμερα, τη θυμήθηκα χριστουγεννιάτικα.

Μια σκέτη μαγεία, από το πρώτο έως το τελευταίο δευτερόλεπτο, σε ένα έργο που κατά τα άλλα ποτέ δε με συγκινούσε. Υπέροχες φωνές, μία προς μία, άψογη ανάδειξη όλων των μελωδικών γραμμών, όλα χτίζουν μια μυσταγωγία. Και ηχητικά άψογο.

1672348131852.png

(Έχουμε βρε παιδιά άλλο θρεντ που να παραθέτουμε προτάσεις γενικά, να μην κάνω κατάχρηση των σύγχρονων ηχογραφήσεων; Ναι, ωραία θα ήταν να γράψω κάνα αφιέρωμα, αλλά που χρόνος για τέτοια πια... )
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
booklet-1.jpgback.jpg

Αυτό το δίδυμο διαπίστωσα ότι υπάρχει καιρό και έχει αρκετές ηχογραφήσεις αλλά το αγνοούσα. Αυτό που μου τράβηξε την προσοχή ήταν το <from analogue masters>.

Ξεκινώντας από την εκτέλεση μου φαίνεται εξαιρετική. Επιπλέον δεν είχα ακούσει τα Τέσσερα Σοβαρά Τραγούδια, έργα που είναι για φωνή και πιάνο, σε μεταγραφή για τσέλο και πιάνο. Είναι το τελευταίο έργο του Brahms στην μνήμη της Clara Schumann αλλά και μια αντιπαράθεση του με τον θάνατο.

Για τις σονάτες ανατρέξτε στην συζήτηση που υπάρχει στο ευρετήριο παρουσιάσεων κλασσικής μουσικής.

booklet-6.jpg

Η εγγραφή και επεξεργασία , όπως φαίνεται στις εικόνες, έγινε με αναλογικό τρόπο στα Abbey Road Studios σε ταινία ½ ίντσας. Το Studer A 80 (αν δεν με ξεγελά η εικόνα) εγγραφής είναι το ίδιο με αυτό από το οποίο ψηφιοποιήθηκε σε dsd το Nojima plays Liszt που αναφέρω αλλού (https://avclub.gr/index.php?threads...ikis-se-vinylio.89045/page-39#post-1058829675).
Ο ήχος είναι ζεστός, το ηχόχρωμα των οργάνων φυσικό χωρίς την ψυχρότητα που ακούω συχνά σε ψηφιακές εγγραφές . Η ζεστασιά αυτή διευκολύνει την επικοινωνία του ακροατή με τα έργα
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Πριν τριάντα χρόνια ο Sir Neville Marriner με την Academy of St.Martin ηχογράφησε το Messa di Gloria του Rossini σύνθεση του 1821. Ο Marriner και η ορχήστρα του εξειδικεύονταν στα έργα αυτής της περιόδου και έμεινε σαν μια υποδειγματική εκτέλεση που μάλιστα μπήκε στην κατηγορία των “legendary recordings”.

Marriner.jpg

Το έργο σαν Δοξαστική Λειτουργία περιλαμβάνει μόνο το Kyrie και το Gloria χωρίς τα υπόλοιπα μέρη μιας κανονικής Λειτουργίας. Είναι ένα καθαρά οπερατικό έργο με απαιτητικές άριες και θαυμάσιες ορχηστρικές μελωδίες. Η εκτέλεση του Pappano, η ορχήστρα και χορωδία της Santa Cacilia όπως και οι τραγουδιστές είναι εξαιρετικοί και η ηχογράφηση σαφώς καλύτερη αυτής του Marriner. Αναφέρομαι ιδιαίτερα στον Αμερικανό με ελληνικό όνομα τενόρο Michael Spyres.

Pappano.jpg

Το σπάνια ηχογραφούμενο αυτό έργο με τις υπέροχες μελωδίες που τόσο απλόχερα χαρίζει ο Rossini μην διαλάθει της προσοχής των μουσικόφιλων.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,926
Πωωωω, δεν το ηξερα το έργο... το άκουσα με τον Παππάνο, εκπληκτικός Ροσσίνι, πανηδονιστής, εραστής της ζωής και του κάλλους !!!
 
  • Like
Reactions: Sonorus

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Αν και προτιμώ τα σύγχρονα όργανα υπάρχουν εξαιρετικές εκτελέσεις με όργανα εποχής.

legacy.jpg

Εκλεκτός μουσικόφιλος, μου υπόδειξε την παρακάτω ηχογράφηση με όργανα εποχής των δύο κονσέρτων για Cello του Haydn με τον La Marca στο Cello και το Concert de la Loge – Julien Chauvin. Η εκτέλεση χαρακτηρίζεται από μπρίο, ζεστά χρώματα και κομψότητα ύφους.

Ο τίτλος legacy (κληρονομιά) υπάρχει επειδή επιχειρεί συνδέσεις των κονσέρτων του Haydn με άλλα έργα.
Δύο αφορούν την ιταλική επίδραση στο έργο του Haydn από τον Porpora που αντιπροσωπεύεται με το τρίτο μέρος (adagio) από το cello concerto in G major (σολ μείζονα) και μια άρια με τον κόντρα τενόρο Jaroussky. Μια μετάβαση από το Μπαρόκ του Porpora στον κλασικισμό του Haydn από την Νάπολη στην Βιέννη.
Δύο ακόμη συνδέσεις γίνονται με τον Mozart και τον Gluck. O επίγονος Mozart αντιπροσωπεύεται με την sinfonia concertante in a major (λα μείζονα) για βιολί βιόλα και τσέλο. Κρίμα, αλλά πρόκειται για ανακατασκευή θραύσματος, πιθανότατα παραγγελία που δεν ολοκληρώθηκε.
Ο Gluck με την μεταγραφή του dance des ombres heureuses από τον Ορφέα και Ευρυδίκη λόγω στοιχείων Βιεννέζικου κλασικισμού στην μουσική του αλλά και λόγω της επίδρασης του έργου στην μουσική διαμόρφωση του εκτελεστή.
Να σημειώσω ότι η προσφορά της εταιρίας Naïve στην μουσική είναι τεράστια. Σε αυτήν οφείλουμε την συλλογή και ηχογράφηση του έργου του Vivaldi.


marais.jpg

Υπάρχουν όμως και εκτελέσεις που είναι γραμμένες για όργανα εποχής και εκτελούνται από σύγχρονα όργανα.
Πρόσφατο παράδειγμα είναι η επεξεργασία έργων του Marin Marais, που είναι γραμμένα για Viola da Gamba, σε cello με την συνοδεία μάλιστα ενός Yamaha CFX grand piano. Όχι μόνον το πνεύμα του Marais είναι παρόν αλλά ίσως οι μεταγραφές αυτές να ανοίγουν σε αυτή την μουσική νέες δυνατότητες συναυλιακής παρουσίασης . Το cello του Jean-Guihen Queyras είναι ένα Gioffredo Cappa του 1696. Ηχογράφηση με ωραία αίσθηση χώρου στην, όπως διαβάζω, εξαιρετικής ακουστικής Arsenal Concert Hall της Γαλλικής Metz.
 
Ειδικού ενδιαφέροντος, και αυστηρά για γερμανόφωνους, όμως must. Τα αποσπάσματα με τη συνέντευξη δεν είναι κάτι ιδιαίτερο, η πρόβα όμως είναι σεμινάριο κανονικό.

900835-brso-jansons-mahler3-probe-100~_h-558_v-img__16__9__xl_w-994_-e1d284d92729d9396a907e303225e0f2d9fa53b4.jpg