Η τογιοτα αλλαζει CEOs σαν πουκαμισα παλευοντας να προλαβει το τρενο της ηλεκτροκινησης, βλεποντας την τεσλα να την ξεπερναει συντομα (ισως και εντος του 2023) σε πωληθεντα αυτοκινητα.
Ναι, το υδρογονο εχει χρησεις, αλλα κατα πασα πιθανοτητα οχι σε ΙΧ. Το προβλημα για την τογιοτα και για ολους τους legacy κατασκευαστες αυτοκινητων δεν ειναι μονο η Τεσλα αλλα και οι κινεζικες αυτοκινητοβιομηχανιες που ερχονται με ενδιαφεροντα προϊοντα, αλλα και συνεργειες με μοναδες κατασκευης μπαταριων. Ο μονος λογος για τον οποιο ισως να ανακοπει η πορεια των κινεζων, ειναι καθαρα γεωπολιτικοι λογοι που θα εγειρουν οικονομικους φραγμους (tariffs, απαγορευσεις κτλπ).
Αρκετα με τις γενικουρες και παμε σε μια πιο προσωπικη εμπειρια. Νοικιασα για ενα ΣΚ ενα tesla model 3 long range και αποφασισα να του βαλω "δυσκολο" τεστ με δυο διαδοχικες μονοημερες εκδρομες. Καναμε 5 ατομα (3 ενηλικες + 2 παιδια) συνολικα 900 χλμ μεσα στις 2 ημερες και μεταφερω τις εμπειριες μου.
α. οσοι θυμουνται τα θεματα ποιοτητας κατασκευης, απλα να πω οτι εχουν τελειωσει. Οτι ακουμπησα στο αυτοκινητο ειχε εξαιρετικη αισθηση. Αυτο ειναι κατι αλλωστε που μπορει να το διαπιστωσει κανεις και σε επισκεψη σε showroom.
β. το θεμα της οθονης, εργονομιας και ελλειψη κλασσικου πινακα οργανων. Προσωπικα, το μινιμαλ αισθητικο αποτελεσμα μου αρεσε. Το ταχυμετρο, που ειναι το μοναδικο οργανο που με ενδιεφερε, ηταν πανω αριστερα στην κεντρικη οθονη, οποτε το εβλεπα ευκολα. Το navigation, οντως θα μου αρεσε αν το ειχα "μπροστα μου", αλλα και στο τωρινο μου αυτοκινητο ειναι στην κεντρικη οθονη του infotainment, στην μεση της κονσολας. Η ιδεα να εχεις τον "λεβιε ταχυτητων" πανω στο τιμονι ειναι πολυ αμερικανικη και ταυτοχρονα φοβερα βολικη. Ευκολη αλλαγη ταχυτητων σε μανουβρες και ταυτοχρονα κερδιζεις χωρο απο την κεντρικη κονσολα απο κατι το οποιο ειναι απομειναρι της εποχης των παλαιων αυτοκινητων με μηχανικα σασμαν. Επισης πολυ βολιο πανω στον ιδιο λεβιο, το κουμπακι για ενεργοποιηση του χειροφρενου. Μιλαμε για σταθμευση του αυτοκινητου, διοτι για απλο σταματημα σε φαναρι, εχει auto hold (οπως και τα περισσοτερα νεα αυτοκινητα).
Το μοναδικο πραγμα στην εργονομια που δεν μου αρεσε ηταν οτι δεν υπαρχει λεβιες για ελεγχο των υαλοκαθαριστηρων. Η αληθεια ειναι οτι και στο τωρινο μου αυτοκινητο, το εχω στο auto, αλλα εχω παντα την επιλογη με μια κινηση να αυξησω ή μειωσω τη συχνοτητα. Στα tesla δεν υπαρχει μηχανικος τροπος αλλα πρεπει να το κανεις μεσω της οθονης. Η αληθεια ειναι ομως οτι βγηκε νεο update, το οποιο επιτρεπει να γινει αυτο πιο ευκολα πατωνας ενα κουμπακι πανω στον αριστερο λεβιε και μετα επιλεγεις χειροκινητα τη συχνοτητα με το αριστερο wheel.
Στον ελεγχο του ac, δουλευουν καλα η φωνητικες εντολες, οποτε δεν εχω τοσο παραπονο.
γ. οδηγηση
εδω τα πραγματα ειναι εξαιρετικα, τουλαχιστον για καποιον σαν εμενα που ναι μεν μου αρεσει η οδηγηση, οι μονοημερες και τα ταξιδια, αλλα δεν θα κατσω να κανω "παιχνιδια" στο δρομο (υπερστροφη κτλπ). Μεσα στην πολη ειναι απιστευτα ομαλο στον τροπο με τον οποιον μεταφερει τη δυναμη στο οδοστρωμα, η δυναμη του επιτρεπει "πεταγματα" σε διασταυρωσεις με ΣΤΟΠ, ενω ο συνδυασμος ηχομονωσης και παντελους ελλειψης ηχου κινητηρα σε κανει να αισθανεσαι πιο ηρεμος.
Σε ταξιδι στην εθνικη τα πραγματα ειναι το ιδιο καλα. Μικροι αεροδυναμικοι θορυβει σε ταχυτητες >140km/h (που δεν τις κρατησα για μεγαλο χρονικο διαστημα), καλη αισθηση τιμονιου, ωραιο το αισθημα του γκαζιου.
Ξεχωριστη μνοια πρεπει να γινει στο one pedal driving, για το οποιο εχουν ειπωθει πολλα. Ναι, οσοι το εξυμνουν εχουν απολυτο δικιο. Μπορεις με ενα πενταλ να κινηθεις σχεδον παντου. Πχ πλησιαζεις σε στροφη 90 μοιρων, αφηνεις λιγο το γκαζι, το αυτοκινητο επιβραδυνει στα 10-15km/h, στριβεις, πατας το γκαζι και επιταχυνεις στην θεμιτη σου ταχυτητα. Εκτος απο ανακτηση της ενεργειας, προσφερει και πιο ανετη οδηγηση. Το φρενο υπαρχει μονο για εκτακτες περιπτωσεις.
Ισχυς, Υπαρχει αφθονη, απο μηδενικη ταχυτητα και μεταφερεται απροβληματιστα στο οδοστρωμα (υπενθυμιζω οτι οδηγησα το long range, το οποιο ειναι και τετρακινητο). Ειναι η πρωτη μου φορα που οδηγουσα τοσο δυνατο αυτοκινητο και αν και καναμε 1-2 δυνατες επιταχυνσεις (σε κενο δρομο) για να δουμε πως μας "κολλαει" στο καθισμα, η πραγματικοτητα ειναι οτι η ισχυς αυτη σου ανοιγει δυνατοτητες και στην καθημερινη σου οδηγηση. Πχ δεν προβληματιζεσαι καθολου κατα την εισοδο σε αυτοκινητοδρομο απο παρκινγ (ΣΕΑ) ή απο οποιαδηποτε εισοδο. Ενα πατημα του γκαζιου και εχεις πιασει την απαιτουμενη ταχυτητα να μπεις στην κανονικη λωριδα του αυτοκινητοδρομου, χωρις να εχεις το αγχος του αυτοκινητου που ερχεται με μεγαλη ταχυτητα και πιθανως σε "κλεισει" (να 'ναι καλα η ελληνικη οδηγικη παιδεια)
Αναρτησεις. Ειχα ακουσει οτι ειναι σχετικα σφιχτες, προσωπικα δεν με προβληματισαν, αν και περασαμε απο μερικους δρομους κοντα στο σπιτι μου, που ειχαν φοβερα βουναλακια.
δ. μπαταρια - φορτιση
εδω ερχομαστε στην, κατα πολλους αχιλλειο πτερνα των ηλεκτρικων. Η πραγματικοτητα ειναι οτι δεν μας προβληματισε, αλλα πρεπει να εχεις κανει εναν μικρο προγραμματισμο. Να δεις απο που ξεκινας, που πηγαινεις, αν θα χρειαστει να φορτισεις και που. Οπου υπαρχουν tesla superchargers, δεν υπαρχει ΚΑΝΕΝΑ προβλημα. Το βαζεις στο navigation, το αυτοκινητο προετοιμαζει με preheating την μπαταρια οταν δει οτι πλησιαζεις, κουμπωνεις τον φορτιστη στην υποδοχη του αυτοκινητου, πας τουαλετα, πινεις εναν καφε και μεσα σε 10-15' εχεις φορτισει γυρω στα 200-300χλμ. Διαλειμματα των 10-15' (ισως και παραπανω) κανω ετσι και αλλιως καθε 200-300 χλμ οδηγησης, οποτε δεν μου κακοφανηκε. Απο περιεργεια, θελησα να φορτισω και σε φορτιστη μη-τεσλα. Εκει τα πραγματα ειναι λιγο πιο πολυπλοκα. Δεν ειναι τραγικο το να κατεβασεις μερικες εφαρμογες. Θα μπορουσαν να ηταν πιο user friendly, αλλα οκ παλευεται η κατασταση. Το προβλημα ειναι οτι οταν υπαρχει ενας φορτιστης (με 2 θεσεις), η μια θεση προσφερει ταχυφορτιση, ενω η αλλη οχι. Επισης, εχω την εντυπωση οτι αν φορτιζεις και ερθει να κουμπωσει αλλος διπλα σου (στον ιδιο φορτιστη), πεφτει η ταχυτητα φορτισης (μιλαμε για μη τεσλα φορτιστες). εμεις σταματησαμε στο ΣΕΑ μεγαρων, φορτισαμε για πλακα για 15' (δεν το χρειαζομασταν πραγματικα) σε φορτιστη incharge και ειδα μεγιστη ισχυ 44w, που μεταφραζοταν (αν θυμαμαι καλα) γυρω στα 300km/ωρα.
Προσωπικα δεν με προβληματισε το θεμα φορτισης, αλλα ειμαι ανθρωπος εκ φυσεως οργανωτικος. Η παρουσα υποδομη superchargers επιτρεπει το απροβληματιστο ταξιδι (με αφετηρια την αθηνα) εως θεσσαλονικη, καστορια, ιωαννινα και ολη την πελοποννησο. Πρεπει ομως να φροντισεις, αν μιλαμε για διημερο ή πολυημερες διακοπες, να οργανωσεις και την φορτιση στον προορισμο σου.
Τελος, πανω σε αυτο το θεμα, δεν θελω ουτε καν να φανταστω πως ειναι ταξιδι με αλλο ηλεκτρικο (μη-τεσλα), οπου αναγκαστικα θα εχεις να κανεις μονο με τους κλασσικους φορτιστες.
ε. χωροι
Το model 3 ειναι μια χαρα για 4 ατομα. Τα 5 θα ζοριστουν. Οι αποθηκευτικοι χωροι ειναι επαρκεστατοι, ειδικα αν χρησιμοποιησεις το frunk (τον χωρο κατω απο το καπο) και το "υπογειο" του πορτμπαγαζ. Οικογενεια πιθανοτατα θα χρειαστει να κινηθει προς το model Y.
Αυτο που με προβληματιζει πολυ για τις ελληνικες πολεις ειναι οι εξωτερικες του διαστασεις. Τοσο το 3, οσο και το Υ, δεν "δειχνουν" τις διαστασεις τους λογω του καμπυλωτου σχεδιασμου τους. Αλλα το ενα ειναι 4.70 και το αλλο 4.75μ και αρκετα φαρδια αυτοκινητα. Το Υ μαλιστα, ακομα και αν κλεισεις τους καθρεφτες ειναι πολυ φαρδυ και οι καθρεφτες δεν προσθετουν ιδιαιτερα στο φαρδος, αφου εχει παχεις θολους τροχων. Ιδανικα θα ηθελα ενα αυτοκινητο με τα χαρακτηριστικα του Υ, αλλα σε μηκος 4.50-4.60.
Δεν σας κρυβω οτι μετα απο αυτην την μικρη συνυπαρξη, δεν υπαρχει αλλο αυτοκινητο που ποθω αυτην τη στιγμη εκτος απο τεσλα. Το συνολικο πακετο ειναι εξαιρετικο. Αν ανοιξει η εταιρεια τους superchargers και για αλλες μαρκες (κατι που εχει γινει σε αλλες χωρες, αλλα οχι για ολους τους superchargers) και σιγουρα οχι εκει που υπαρχουν τοσοι λιγοι οσο στην ελλαδα, τοτε υπαρχουν περισσοτερες επιλογες για ηλεκτρικο. Αλλα αν αγοραζει κανεις τωρα, οικογενειακο ηλεκτρικο αυτοκινητο και σκοπευει να κανει ταξιδια/μονοημερες, πραγματικα δεν μπορω να σκεφτω πως μπορει να επιλεξει οτιδηποτε αλλο.
Σε ηλεκτρικα αυτοκινητα πολης, υπαρχουν αρκετες ενδιαφερουσες επιλογες, αλλα το προβλημα με αυτα ειναι οτι ειναι πολυ ακριβα για αυτο που προσφερουν. Πχ το e-corsa/e-208 εχει τιμη καταλογου 39600, οταν το "φτηνο" model 3 ειναι στις 42000.
Αυτες ειναι οι σκεψεις μου και προτεινω οποιος βρισκεται κοντα στη φαση αλλαγης αυτοκινητου ή ψηνεται να οδηγησει για το χαβαλε του ενα ηλεκτρικο, να παει να νοικιασει για ενα ΣΚ, ενα τεσλα ή ενα ηλεκτρικο της επιλογης του. Πραγματικα θα επιστρεψει πολυ δυσκολα στο βενζινοκινητο ή πετρελαιοκινητο αμαξι του, οσο ακριβο και αν ειναι...