DIY ηχεία με «αέρα» JBL4367

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Η φιλοσοφία της JBL πίσω από την ανάπτυξη του 4367, επιγραμματικά, αφορά αυτούς που θέλουν «λεπτομέρεια» ακόμα και σε πολύ χαμηλές στάθμες, ρεαλιστικών διαστάσεων ακουστική σκηνή, να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα τοποθέτησης στο χώρο και που αγαπούν κυρίως το βινύλιο.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/

Κατά καιρούς έχουν προταθεί ανάλογης φιλοσοφίας σχεδιάσεις, με σημαντικά χαμηλότερο κόστος κατασκευής και προορισμό την DIY κοινότητα. Δύο πολύ γνωστές είναι αυτή της ολλανδικής ΗUMBLE (Calpamos) και της γερμανικής DAU (Asathor):

https://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Calpamos.pdf

https://www.der-akustische-untergrund.de/speakers/power-hifi-projects/asathor-preiswerte-männerbox/

Η αναφορά μου σε αυτά τα ηχεία γίνεται επειδή πρόσφατα ολοκλήρωσα τη σχεδίαση κατάλληλου ηλεκτρονικού crossover, με σκοπό τη μετατροπή του Asathor σε πλήρως ενεργό, οπότε αναγκαστικά ασχολήθηκα διεξοδικά με τη φιλοσοφία σχεδίασής του κι ομολογουμένως εντυπωσιάστηκα με την αποδοχή της προσέγγισης από την κοινότητα και τα κολακευτικά σχόλια αυτών που το κατασκεύασαν, στην «παθητική» φυσικά εκδοχή του.

Για όσους θέλουν να «εντρυφήσουν», διευκρινίζω πως ο πυκνωτής χωρητικότητας 560μF σε σειρά με το woofer, υπάρχει για συγκεκριμένο λόγο. Κι αυτός δεν είναι άλλος από την αντιστάθμιση του υποβιβασμού του μπάσου που επιφέρει η επιλογή της «μικρής» κλειστής καμπίνας φόρτισης του μεγαφώνου:

https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c_en.htm

Παρόμοια προσέγγιση «τόνωσης» του μπάσου συναντάμε σε αρκετά και καταξιωμένα ηχεία κλειστής καμπίνας του παρελθόντος:

https://www.diyaudio.com/community/threads/kef-pl301.172856/

https://www.hifisystemcomponents.com/forum/uploads/4543/Capture1_2019-03-06_15-20-05.JPG

https://www.diyaudio.com/community/attachments/kef-q60-crossover-schematic-png.536827/

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/105-crossover-jpg.142305/

Στο ηλεκτρονικό crossover, την «αποστολή» αυτή αναλαμβάνει το κλασσικό κύκλωμα διόρθωσης της απόκρισης χαμηλών συχνοτήτων Linkwitz Transform Equalizer, με άριστη ακρίβεια στον έλεγχο όλων των εμπλεκόμενων παραμέτρων:

https://pdfserv.maximintegrated.com/en/an/AN4525.pdf
 

Attachments

  • 1. JBL 4367.jpg
    1. JBL 4367.jpg
    148.1 KB · Views: 19
  • 2. JBL4367 FRONT VIEW.jpg
    2. JBL4367 FRONT VIEW.jpg
    371 KB · Views: 18
  • 3. JBL4367 BACK VIEW.jpg
    3. JBL4367 BACK VIEW.jpg
    374.8 KB · Views: 18
  • 4. LAVOCE WSF152.50.pdf
    676.3 KB · Views: 8
  • 5. LAVOCE DF10.172M.pdf
    471.1 KB · Views: 2
  • ΜΟΝΑCOR 6. MRH-200.pdf
    69.3 KB · Views: 3

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Μιχάλη το φίλτρο στο crossover για λαμπάτο ενισχυτή τι κάνει;
Φίλε Νίκο, δυστυχώς το ηχείο δεν έχει πραγματικά σταθερή αντίσταση. Για παράδειγμα σ' ένα ηχείο με ονομαστική αντίσταση 4Ω, αυτή μπορεί να είναι 24,5Ω στο 1ΚΗz, κοκ. Οι τρανζιστορικοί ενισχυτές αδιαφορούν εντελώς γι αυτό, ο μετασχηματιστής εξόδου των λαμπάτων ενισχυτών όμως, "προβληματίζεται" σοβαρά. Για ν' αποδίδει όλο το φάσμα -όπως σχεδιάστηκε- θα πρέπει να βλέπει σταθερή αντίσταση. Τα RLC φίλτρα στην είσοδο του crossover, κάνουν ακριβώς αυτό. Λαμβάνοντας υπ' όψη τη "συμπεριφορά" των φίλτρων, συναρτήσει των μεγαφώνων, εξομαλύνει τις εξάρσεις της σύνθετης αντίστασης του ηχείου συνολικά.
 
18 June 2006
980
Ξάνθη
Φίλε Νίκο, δυστυχώς το ηχείο δεν έχει πραγματικά σταθερή αντίσταση. Για παράδειγμα σ' ένα ηχείο με ονομαστική αντίσταση 4Ω, αυτή μπορεί να είναι 24,5Ω στο 1ΚΗz, κοκ. Οι τρανζιστορικοί ενισχυτές αδιαφορούν εντελώς γι αυτό, ο μετασχηματιστής εξόδου των λαμπάτων ενισχυτών όμως, "προβληματίζεται" σοβαρά. Για ν' αποδίδει όλο το φάσμα -όπως σχεδιάστηκε- θα πρέπει να βλέπει σταθερή αντίσταση. Τα RLC φίλτρα στην είσοδο του crossover, κάνουν ακριβώς αυτό. Λαμβάνοντας υπ' όψη τη "συμπεριφορά" των φίλτρων, συναρτήσει των μεγαφώνων, εξομαλύνει τις εξάρσεις της σύνθετης αντίστασης του ηχείου συνολικά.
Σε ευχαριστώ πολύ για την αναλυτική εξήγηση.Αν όμως το χρησιμοποιήσουμε σε όλους τους ενισχυτές δεν θα γίνει αμέσως ποιο εύκολο φορτίο το ηχείο για όλους τους ενισχυτές και θα έχει ποιο σταθερή αντίσταση;
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Σε ευχαριστώ πολύ για την αναλυτική εξήγηση.Αν όμως το χρησιμοποιήσουμε σε όλους τους ενισχυτές δεν θα γίνει αμέσως ποιο εύκολο φορτίο το ηχείο για όλους τους ενισχυτές και θα έχει ποιο σταθερή αντίσταση;
Σωστό κι αυτό. Το RLC φίλτρο ομαλοποιεί τις εξάρσεις (τις μέγιστες τιμές) σύνθετης αντίστασης, οι οποίες "αποσυντονίζουν" το "τύλιγμα" των 4Ω ή 8Ω ή 16Ω του μετασχηματιστή εξόδου, επηρεάζοντας την λήψη της αρνητικής ανάδρασης του λαμπάτου ενισχυτή. Αν ο αντίστοιχος τρανζιστορικός ενισχυτής είναι μικρής ισχύος, τότε ωφελείται κι αυτός από το RLC.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,036
Αγιοι Αναργυροι
Σωστό κι αυτό. Το RLC φίλτρο ομαλοποιεί τις εξάρσεις (τις μέγιστες τιμές) σύνθετης αντίστασης, οι οποίες "αποσυντονίζουν" το "τύλιγμα" των 4Ω ή 8Ω ή 16Ω του μετασχηματιστή εξόδου, επηρεάζοντας την λήψη της αρνητικής ανάδρασης του λαμπάτου ενισχυτή. Αν ο αντίστοιχος τρανζιστορικός ενισχυτής είναι μικρής ισχύος, τότε ωφελείται κι αυτός από το RLC.
αλλά και ένας μεγαλύτερης ισχύος δεν θα το "πάρει στραβά" απ'ότι καταλαβαίνω..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
αλλά και ένας μεγαλύτερης ισχύος δεν θα το "πάρει στραβά" απ'ότι καταλαβαίνω..
Οι τρανζιστορικοί αντιπαθούν τα βυθίσματα (ελάττωση) της σύνθετης αντίστασης, διότι ζορίζονται οι ημιαγωγοί (transistor SOA) από το πολύ ρεύμα που καλούνται να διαχειριστούν. Οι κορυφώσεις της (Ζ) περνούν "απαρατήρητες".
Αντίθετα οι λαμπάτοι "προστατεύονται" από τα βυθίσματα της (Ζ), λόγω της ύπαρξης του μετασχηματιστή εξόδου.
Και τέλος, μπορούμε ν' αντιμετωπίσουμε τις εξάρσεις με δικτυώματα RLC, όμως για τις βυθίσεις δεν μπορούμε να κάνουμε ο,τιδήποτε άλλο από τον επανασχεδιασμό του crossover ή ακόμα και επιλογή διαφορετικών μεγαφώνων.
 
  • Like
Reactions: mikemtb and vlad66