Αν διαβάσεις καλά το διάγραμμα ανηχοικής απόκρισης που πρέπει να μετρά καλά κάθε κατασκευαστής που σέβεται τον εαυτό του, θα δούμε ότι το κάτω mindrage έχει σημείο αποκοπής τα 150hz, στα 93ΗΖ έχει επέμβει ήπια το φίλτρο αποκοπής και ήδη αυτό είναι 15db κάτω και τα 78ΗΖ 10db κάτω. Εν τω μεταξύ επειδή αυτό είναι οξύ και συμβαίνει μόνο σε μία συχνότητα και όχι σε περιοχή συχνοτήτων είναι μη ακουστό. Ετσι λοιπόν το κάτω mid δεν συμμετέχει πλήρως αλλά όσο μόνον θέλει ο κατασκευαστής για την φυσιογνωμία του προιόντος του.
Ο Atkinson δεν μιλάει για ιδιότροπο, μπερδεμένο αλλά..fussy about setup and listening axis.. για σχολαστικό(με λεπτομέρεια) στήσιμο στον άξονα.
Τα 125ΗΖ συμβαίνουν 10-12db χαμηλότερα και σε χρόνο πολύ εκτός.....
Μην βάζεις ότι θες εσύ και διαστρεβλώνεις τα γραπτά......
The minimum-motion point of the woofers' summed outputs (fig.3, red trace) occurs at a fairly low 38Hz, with a response rise above that frequency peaking between 80Hz and 100Hz. Most of this peak will be due to the exaggerating effect of the nearfield measurement, which assumes a 2pi (half-space) acoustic environment. Even so, the Scorpio's upper bass is a little rich in absolute terms, its mid-bass shelved-down. A suckout is evident at 300Hz in the woofers' response, with only a gentle rollout evident above that frequency....
Δηλαδή συνειδητή επιλογή του κατασκευαστή.
Για να μην διαστρεβλώσουμε πάλι τον Atkinson ας παραθέσουμε ολη την παράγραφο:
The plots of the Scorpio's dispersion in the lateral plane—fig.7 shows the actual responses plotted from 90° on one side of the tweeter axis to 90° on the other, while fig.8 shows just the differences—reveal that the suckout in the presence region is confined to a region 15° either side of the primary axis. At more extreme angles the speaker's output becomes quite flat, other than the usual rolloff in the top octave due to the dome tweeter's increasing directivity in this region. So while the direct sound of the Scorpio experienced by a listener sitting with his ears on or just below the tweeter axis will lack presence, the room's reverberant field will have a full measure of energy in this region. The larger or more reverberant the room and the farther away the listener sits, the more the Scorpio's treble will sound neutrally balanced. Conversely, the smaller and deader the room, the more the speaker will sound distant, lifeless, and hollow. But these plots do suggest that Scorpio owners experiment with toe-in to get a satisfactory tonal balance.
Επίσης για την πολικότητα των woofers......
The woofers are connected in negative acoustic polarity, which, in conjunction with their physical setback, means that their outputs coincide with the negative-going overshoot of the midrange units, correlating with the good frequency-domain integration of those units' outputs.....
Και τελικά πάμε στο δια ταύτα:
Though the Scorpios' overall presentation will not suit all tastes, their spatial presentation was voluminous and crystalline-transparent, the transient performance fast and tidy, and the overall tonal balance free from discontinuities. Some will find it a bit forward and perhaps aggressive, but others will, like me, appreciate its exciting, involving sound. Because the Scorpio is free of audible frequency lumps and bumps, whatever its mild colorations—and every speaker is colored in one way or another—they will soon dissolve, leaving only musical satisfaction.
During the month-plus I had the Scorpios in my listening system, they did whatever I asked of them. Play loud and rock out? No problem. Put me in a familiar space? Sure thing. Show me a piano concerto and make it believable the same night I'd seen one live at Avery Fisher Hall? Piece of cake. Solo female singer? I believed. No loss of fine detail? None. Finally, a worthy replacement for the Virgo II? In my opinion, yes. The sweet spot of the Audio Physic line? Definitely.
Όπως βλέπουμε είναι σημαντικό πράγμα να αποδίδιδουμε την αλήθει όπως είναι και όχι όποια αλήθεια θέλουμε εμείς. Δες λίγο τις μετρήσεις άλλων ηχείων καταπληκτικών για σένα π.χ. KEF τις μετρήσεις τους στο περιοδικό αλλά και άλλων ακριβότερων ηχείων.
Και τέλος είναι γνωστό πλέον τι ρόλο παίζουν οι μετρήσεις στην ηχητική απόδοση ενός ηχείου.
Συμφωνώ όμως απόλυτα με αυτό....
....Έτσι ο κάθε κατασκευαστής επιλέγει τις μεθόδους του και εμείς καλούμαστε να τις αξιολογήσουμε.(Και να τις πληρώσουμε).