"Ενσωμάτωση" 2 sub σε Magnepan 1.6?

elias

New member
26 July 2006
34
Καλησπέρα σε όλους τους φίλους!

Μετά από απουσία κάποιων μηνών λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, επανέρχομαι στο ανανεωμένο forum μας με νέο όνομα (παλαιότερα ΗΛΙΑΣ ΚΑΤΣΙΜΠΡΑΣ, ΗΛΙΑΣ, ilias κοκ), νέες ιδέες (??!!) και νέες ερωτήσεις...!

Ακούγοντας τα ML Summit στο σπίτι ενός φίλου στο εξωτερικό (επαρκέστατα χαμηλά για τα δικά μου γούστα, όχι κάτι "τρομερό" από εκεί και πάνω σε σχέση με τα δικά μου Magnepan 1.6, αλλά πολύ καλό "δέσιμο" χαμηλών και πάνω και "πλήρης" ήχος), μου "μπήκε" η εξής ιδέα:

Αν συνέδεα 2 "καλά" subwoofer (άκουσα τα HSU Research 12" με Maggies 1.6, με πολύ καλό αποτέλεσμα...) στα Μάγκια θα μπορούσα να έχω μια σημαντική αναβάθμιση...!

Από εκεί ξεκίνησαν όλα!

Έχω στο σπίτι για δοκιμή τον Krell kav-400xi (σημείωση: πολύ καλός για τα λεφτά του) και πιθανότατα θα είναι ο επόμενος ενισχυτής μου (μέχρι τώρα "έπαιζα" με Behringer, T1953 pre- και ΕΡ 1500 τελικό). Δοκιμάζοντας τον Krell με ένα Focal 11" sub που έχω είχα τα εξής απότελέσματα:

Krell pre-out στο sub και cross στα 60&70Hz: μέτριο, με "επικαλύψεις' και το γνωστό για τα 1.6 peak στα 80Hz

Krell speakers out στο sub και από εκεί στα ηχεία (cross 50-60-70-80-100Hz): πιο "καθαρό" αποτέλεσμα (παρότι τα manual λένε ότι η καλύτερη σύνδεση είναι από pre- out), αλλά "θάμπωμα" στις μεσαίες και επίδραση στις υψηλές

Χρειάζεται high pass filter εκτός από low pass? Ενεργό (active crossover κλπ) ή παθητικό?

Ποιά είναι η βέλτιστη "ενσωμάτωση" των sub?

Τελκά είναι ουτοπία η "ενσωμάτωση" των sub?

Λυπάμαι αν σας κούρασα.

Σας ευχαριστώ

Ηλίας Κατσίμπρας
 
21 June 2006
303
Ηλία έχω και εγώ τα MG12 και τα οδηγώ με δυο γεφυρωμένους ΕΡ1500.
Σκέφτομαι την προσθήκη ενός μόνο SUB ,λόγω μεγαλύτερης ευκολίας
τοποθέτησης στο χώρο (μια και οι συχνότητες που παράγουν δεν εντοπίζεται απο που προέρχονται), και να το οδηγήσω απο την δεύτερη έξοδο κατάληλου προενισχυτή, ρυθμίζοντάς το έτσι ώστε να συμπληρώνει τα ηχεία.
 
elias said:
Καλησπέρα σε όλους τους φίλους!

Μετά από απουσία κάποιων μηνών λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, επανέρχομαι στο ανανεωμένο forum μας με νέο όνομα (παλαιότερα ΗΛΙΑΣ ΚΑΤΣΙΜΠΡΑΣ, ΗΛΙΑΣ, ilias κοκ), νέες ιδέες (??!!) και νέες ερωτήσεις...!

Ακούγοντας τα ML Summit στο σπίτι ενός φίλου στο εξωτερικό (επαρκέστατα χαμηλά για τα δικά μου γούστα, όχι κάτι "τρομερό" από εκεί και πάνω σε σχέση με τα δικά μου Magnepan 1.6, αλλά πολύ καλό "δέσιμο" χαμηλών και πάνω και "πλήρης" ήχος), μου "μπήκε" η εξής ιδέα:

Αν συνέδεα 2 "καλά" subwoofer (άκουσα τα HSU Research 12" με Maggies 1.6, με πολύ καλό αποτέλεσμα...) στα Μάγκια θα μπορούσα να έχω μια σημαντική αναβάθμιση...!

Από εκεί ξεκίνησαν όλα!

Έχω στο σπίτι για δοκιμή τον Krell kav-400xi (σημείωση: πολύ καλός για τα λεφτά του) και πιθανότατα θα είναι ο επόμενος ενισχυτής μου (μέχρι τώρα "έπαιζα" με Behringer, T1953 pre- και ΕΡ 1500 τελικό). Δοκιμάζοντας τον Krell με ένα Focal 11" sub που έχω είχα τα εξής απότελέσματα:

Krell pre-out στο sub και cross στα 60&70Hz: μέτριο, με "επικαλύψεις' και το γνωστό για τα 1.6 peak στα 80Hz

Krell speakers out στο sub και από εκεί στα ηχεία (cross 50-60-70-80-100Hz): πιο "καθαρό" αποτέλεσμα (παρότι τα manual λένε ότι η καλύτερη σύνδεση είναι από pre- out), αλλά "θάμπωμα" στις μεσαίες και επίδραση στις υψηλές

Χρειάζεται high pass filter εκτός από low pass? Ενεργό (active crossover κλπ) ή παθητικό?

Ποιά είναι η βέλτιστη "ενσωμάτωση" των sub?

Τελκά είναι ουτοπία η "ενσωμάτωση" των sub?

Λυπάμαι αν σας κούρασα.

Σας ευχαριστώ

Ηλίας Κατσίμπρας


Γειά σου φίλε Ηλία!

Ο Krell έπαιξε καλύτερα από τον μπέρι με τα 1.6?
Θα μας κάνεις μια μικρή περιγραφή?
Αν είναι να τον δανειστώ από τον Τρυφωνίδη.


"Γνωστό" peak στους 80????

Εγώ το έχω στους 40...και με αρέσει!

2 12ιντσα σαμπ μου φαίνονται πολλά για τα 1.6, ανεξαρτήτως χώρου.
Με 2 8ιντσα ή 10ιντσα θα κάνεις καλά τη δουλειά σου. Αρκεί να έχεις πολύ καλή οδήγηση.

Εγώ όταν είχα βάλει το REL STRATA II που έχω με τα μαγκ, έκανε καλή δουλειά στα περισσότερα κομμάτια. Αλλά σε κάποια άλλα λέρωνε πολύ. Το είχα δέσει σχεδόν τέλεια. Τη συχνότητα αποκοπής την είχα στα 34Hz και το gain πολύ χαμηλά.
Ισως το REL STRATA III να έκανε καλύτερη δουλειά, αφού είναι κλειστού τύπου και όχι bassreflex.

Kαι φυσικά δε χρειάζεται τίποτα παραπάνω από το σύστημά σου και ένα σαμπ για να κάνεις δουλειά.
Υπομονή χρειάζεται.

χαιρετισμούς.


ΥΓ:τα σκάλιξες καθόλου τα κρος?
 

elias

New member
26 July 2006
34
Απόστολε, δεν νομίζω ότι το 1 ή 2 sub είναι θέμα κατευθυντικότητας των χαμηλών. Δεν ξέρω γιατί, αλλά σε μεγάλους χώρους, κάποια συστήματα (λίγα) που έχω ακούσει με 2 sub έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Ίσως να μην είναι τυχαίο ότι τα "μεγάλα" ηχεία έχουν ενσωματωμένα woofer και όχι ένα χωριστά.
 

Nikos Arvanitakis

Established Member
Καλησπερα κι απο μενα .
Κατ αρχην θα συμφωνησω με τον Στεργιο στο οτι ειναι καλυτερα το η τα sub να ειναι 8'' η 10'' που ειναι πιο γρηγορα απο το 12'' για να πλησιασει την ταχυτητα της μεμβρανης.Ακομη το χαμηλο δεν εχει κατευθυντικοτητα και το καλυτερο συστημα που εχω ακουσει ειχε ξεχωριστες μπασοκολωνες και mid και τw ταινιας.
 

elias

New member
26 July 2006
34
Γειά σου φίλε Στέργιε!

Ο Krell έπαιξε καλύτερα από τον Μπέρυ (πολύ καλός έλεγχος χαμηλών - παρότι ο Μπέρυ δείνει μεγαλύτερο Wattage στα 4Ω, μεγαλύτερη ανάλυση στις μεσαίες - αν και με λιγότερο σώμα - πιθανόν λόγω του λαμπάτου προ´ όταν συνδέθηκε balanced με το λαμπάτο Unico CD ήταν και εδώ καλύτερος, απόλυτη ησυχία, περισσότερος "αέρας" στις υψηλές, γενικά ένα πιο "ανοιχτό" και πιο "πλήρες" άκουσμα ακόμα και σε χαμηλές εντάσεις). Παρόλα αυτά δεν ήταν, κατά τη γνώμη μου, "η μέρα με τη νύχτα". Και εξακολουθώ να πιστεύω ότι ο συνδυασμός Μπέρυ Τ1953 και ΕΡ 1500 είναι φοβερός για τα λεφτά του.

"Γνωστό" peak στους 80????

To stereophile το έχει μετρήσει

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/595/index6.html

στα fora συζητιέται και στο χώρο μου το έχω διαπιστώσει (σημαντικό peak στα 80Hz και απότομη πτώση από τα 70 και κάτω - με σχεδόν μηδενισμό από τα 50 και κάτω)

ΥΓ:τα σκάλιξες καθόλου τα κρος?
__________________
Αν εννοείς τα κρός των Μάγκις, όχι γιατί δεν πιστεύω ότι θα διερύνουν την απόκριση συχνότητας (μπορεί να αυξήσουν την ανάλυση, να "γεμίσουν" το σώμα στις μεσαίες, αλλά δεν πιστεύω ότι θα κάνουν τα ηχεία να "κατέβουν" στα 30Hz...)

Χαιρετισμούς!
 

elias

New member
26 July 2006
34
Καλησπέρα Νίκο,

Με ένα ή δύο 8ιντσα sub, σε τι συχνότητα μπορείς να κατέβεις?

Σαφώς και πρέπει η ταχύτητα των sub να ακολουθεί τις μεμβράνες. Αλλά πιστεύω ότι αυτό, εκτός του μεγέθους είναι θέμα και υλικού κώνου και ενισχυτή
 

Nikos Arvanitakis

Established Member
Με 2 sub 8'' νομιζω οτι θα κατεβεις και στους 40hz φτανει, οπως σωστα λες κι εσυ να υπαρχει σωστη οδηγηση και τοποθετηση.
Δυσκολη αποστολη εχεις αναλαβει.
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
αυτο λετε παραπανω δεν ειναι αληθεια οτι ενα 8ιντσο ειναι γρηγοροτερο απο ενα δωδεκαιντσο.

απλως κατεβαινη λιγοτερο (συνηθως) για αυτο δινη αυτη την υποκειμενικη αισθηση.

και ενα tweeter ειναι πιο γρηγορο απο ενα 8ιντσο αλλα τι να κανουμε τωρα.

αφου οι 20ΗΖ ειναι χαμηλη συχνοτητα πρεπη να αναπαραχθη αργα.

το σφικτο χαμηλο δεν ειναι θεμα ταχυτητας αλλα ικανης οδηγησης ωστε το μεγαφωνο να ακολουθη αυτο που ειναι γραμενο στο δισκακη χωρις ουρες.

απο εκει και περα θεωρητικα τα δυο sub δημιουργουν λιγοτερα στασιμα στο χωρο αλλα μαλλον η θεση τους ειναι κολητα διπλα στα ηχεια και οτι κατση.

για ενα sub η θεση του ειναι αναμεσα στα δυο ηχεια και παλη οτι κατση.

εαν τα ηχεια σου ειναι πανω απο δυο μετρα απο τον πισω τοιχο κατα πασα πιθανοτητα θα παιξουν καλα σε αυτες τις θεσεις χωρις να ξερω το χωρο σου και τους συντονισμους του.

εαν οχι θα εχεις προβληματα.

εαν βαλης το η τα sub μακρια απο τα ηχεια μπορη να φτιαξης την αποκριση συχνοτητας αλλα δεν θα μπορης να φερης τη φαση η οποια θα δενη με το ενα ηχειο και θα χαλαη με το αλλο.

η γνωμη μου ειναι ενα sub στη μεση και ισοσταθμιση με παραμετρικο eq
γιατι η φαση ειναι πιο δυσκολη ερθη και μετα δυο ηχεια.
 

elias

New member
26 July 2006
34
Αν είναι να κατέβω, μιλάμε για κοντά στους 20-25Hz. Αλλιώς μένω στους 50 χωρίς κανένα κόστος!
 

elias

New member
26 July 2006
34
Δεν μου απάντησε κανένας όμως γιατί τα "μεγάλα" ηχεία έχουν από ένα woofer και όχι ένα sub στη μέση...
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
Re: Απάντηση: "Ενσωμάτωση" 2 sub σε Magnepan 1.6?

elias said:
Δεν μου απάντησε κανένας όμως γιατί τα "μεγάλα" ηχεία έχουν από ένα woofer και όχι ένα sub στη μέση...


αυτο που εχουν τα μεγαλα ηχεια ειναι woofer και οχι subwoofer που σημαινη οτι δουλευη μεχρι 250-600Hz και οχι μεχρι 80Hz που δουλευουν τα sub.

o ηχος ομως πανω απο 100Hz αρχιζη και γινεται κατευθυντικος δηλ. ο ακροατης αρχιζη πλεον και καταλαβαινη την πηγη του οποτε αν ειχαν ενα στη μεση και ειχαμε μια βαρια αντρικη φωνη στο αριστερο καναλη π.χ. η ενα τυμπανο που αντιστοιχουν σε αυτες τις συχνοτητες δεν θα ακουγοταν αριστερα αλλα στη μεση.
 
Καλώς όρισες και πάλι, Ηλία!

Η απάντηση στο ερώτημα "1 ή 2 sub;" δεν είναι τόσο απλή. Για να βοηθήσω, παραθέτω κάποια αποσπάσματα από ένα σχετικό post που είχα κάνει στο παλιό AVForum, τα οποία πιστεύω ότι θα βοηθήσουν στους πειραματισμούς σου:

"...Δύο είναι οι παράμετροι που οφείλουμε να προσέξουμε στην τοποθέτηση subwoofer: η «ακουστική παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης» και οι ακουστικοί ρυθμοί του χώρου ακρόασης.

Με τον πρώτο όρο (ξέρω, δεν είναι απόλυτα δόκιμος, αλλά δεν έχω κάτι καλύτερο) εννοώ ότι η πρωτογενής ηχητική ακτινοβολία του subwoofer αναμιγνύεται και μπερδεύεται με τις ανακλάσεις από τις όμορες επιφάνειες (κυρίως το δάπεδο, τον πλευρικό τοίχο και τον πίσω τοίχο), οι οποίες μπορεί να είναι συμφασικές, εκτός φάσης ή και τα δύο. Όσες είναι συμφασικές με την πρωτογενή ακτινοβολία του sub ενισχύουν το πλάτος της συχνότητας και συνακόλουθα τον όγκο του μπάσου, ενώ όσες είναι εκτός φάσης θα εξασθενήσουν ή ενδεχομένως και να ακυρώσουν το ηχητικό κύμα.

Καλό είναι να προσπαθήσουμε να έχουμε όσο περισσότερες συμφασικές ανακλάσεις γίνεται (ιδανικά και τις τρεις: δάπεδο, πλευρικός και πίσω τοίχος) με την πρωτογενή ακτινοβολία του subwoofer. Συνήθως αυτή κυμαίνεται μεταξύ 20 και 80 Hz. Για να το πετύχουμε, καμιά δευτερογενής ακτινοβολία μέσω ανάκλασης δεν πρέπει να ξεπερνά την πρωτογενή περισσότερο από το ¼ του μήκους κύματος της τελευταίας.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι καμιά όμορη επιφάνεια δεν θα πρέπει να βρίσκεται σε μεγαλύτερη απόσταση από το 1/8 του μήκους κύματος που εκπέμπει το μεγάφωνο μέσα στο subwoofer, γιατί τότε ο ήχος θα χρειαστεί ¼ του μήκους κύματος για να φτάσει στον τοίχο και άλλο τόσο για να επιστρέψει.
Το μήκος κύματος των 80 Hz είναι 340/80 = 4,25 μέτρα, άρα το1/8 αυτού είναι 53 cm. Θεωρούμε λοιπόν ότι ένα subwoofer είναι τοποθετημένο στη γωνία σε όλο το εύρος λειτουργίας του, όταν το μεγάφωνο βρίσκεται κοντύτερα από 53 cm από οποιοδήποτε τοίχο.

Αν, τώρα, πειραματιστούμε με δευτερογενείς ακτινοβολίες στο 1/3 του μήκους κύματος της πρωτογενούς (άρα με το sub στο 1/6 του μήκους κύματος του μεγαφώνου = 71cm) θα παρατηρήσουμε ότι ο τομέας επικάλυψης μεταξύ της ενίσχυσης και της ακύρωσης, δηλαδή η πρωτογενής ακτινοβολία του μεγαφώνου μαζί με τις δευτερογενείς ακτινοβολίες, δεν ξεπερνά σε dB την πρωτογενή ακτινοβολία του μεγαφώνου. Στην ουσία, δεν έχουμε ούτε ενίσχυση, ούτε εξασθένηση από τον τοίχο.

Σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 71 cm, η συνδυασμένη ακουστική πίεση του μεγαφώνου +/- τις ανακλάσεις των τοίχων καταλήγει σε χαμηλότερη ακουστική πίεση από αυτή του μεγαφώνου μόνο. Όλα αυτά, πάντοτε, για τη συχνότητα των 80Hz. Σε χαμηλότερες συχνότητες, οι τοίχοι ενισχύουν την ακουστική πίεση του μεγαφώνου σε αντιστρόφως ανάλογες αποστάσεις από τη γωνία
."
 
Ακουστικοί ρυθμοί χώρου ακρόασης

"...Ο πιο σίγουρος θεωρητικά τρόπος για να διεγείρουμε τους ακουστικούς ρυθμούς του δωματίου είναι να βάλουμε το ηχείο στη γωνία. Τότε διεγείρονται όλοι οι διαθέσιμοι ρυθμοί του χώρου και η απόκριση συχνότητας του sub δεν θα είναι σημαντικά υποδεέστερη μιας ελεύθερης τοποθέτησης στο χώρο.

Το ποσοστό «καθαρής» πρωτογενούς ακτινοβολίας ως προς την ακουστική ενέργεια που είναι «αποθηκευμένη» στο χώρο παραμένει ουσιαστικά στην ίδια κλίμακα, αλλά το subwoofer πρέπει να είναι αληθινά χωμένο στη γωνία γιατί όταν οι ανακλάσεις από τους όμορους τοίχους καταφθάσουν εκτός φάσης στις υψηλότερες συχνότητες (η φάση μεταβάλλεται με τη συχνότητα) θα έχουμε ακουστή παραμόρφωση ενδοδιαμόρφωσης. Για το λόγο αυτό δεν πρέπει ποτέ να τοποθετούμε ένα ηχείο πλήρους φάσματος στη γωνία.

Μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση από την τοποθέτηση του subwoofer στη γωνία είναι ότι, πρακτικά, η παραμόρφωση είναι σημαντικά χαμηλότερη.
Ο λόγος είναι ότι ενισχύονται όλες οι θεμελιώδεις συχνότητες του ηχείου από τις συμφασικές ανακλάσεις στους όμορους τοίχους, ενώ οι αρμονικές συχνότητες (που θεωρούνται πηγή παραμόρφωσης, όταν έχουμε απότομη κλίση στο φίλτρο low pass του subwoofer) εξασθενούν σε πλάτος συγκρινόμενες με τις θεμελιώδεις.

Ένα ακόμα καλό που προκύπτει είναι η αυξημένη ευαισθησία του ηχείου, που σημαίνει ότι μπορεί να λειτουργεί σε ικανοποιητικές στάθμες με λιγότερη ισχύ, άρα χαμηλότερη παραμόρφωση και αυξημένο «headroom». Συνολικά, αν μιλάμε για ένα subwoofer, η περίπτωση της γωνιακής τοποθέτησης είναι μάλλον η καλύτερη
."
 
Πολλαπλά subwoofer

"...Αν χρησιμοποιήσουμε δύο subwoofer αντί για ένα και τα τοποθετήσουμε στις απέναντι γωνίες του χώρου (διαγώνια), πάντοτε όμως στην ίδια απόσταση από τη θέση ακρόασης, θα δούμε σαφή μείωση των ιδιοσυντονισμών του χώρου, ενώ η πρωτογενής ακτινοβολία τους θα αυξηθεί.
Αυτό συμβαίνει επειδή οι δύο γωνίες ενός δωματίου έχουν αντιστρόφως ανάλογη φασική συμπεριφορά στους θεμελιώδεις (1/2 του μήκους κύματος) ακουστικούς ρυθμούς σε αυτά τα σημεία.

Αν έχουμε δύο subwoofer στο δάπεδο εμπρός από τον εμπρόσθιο τοίχο (τον τοίχο που βρίσκεται το ηχοσύστημα) τα στάσιμα κύματα στον οριζόντιο άξονα θα εξαφανιστούν.
Αν έχουμε τα δύο sub στο ίδιο σημείο, αλλά το ένα στο δάπεδο και το άλλο στην οροφή, θα εξαφανιστούν τα στάσιμα κύματα στον κάθετο άξονα.
Αν έχουμε τέσσερα subwoofer (κάτω αριστερά, πάνω αριστερά, κάτω δεξιά, πάνω δεξιά) στον εμπρόσθιο τοίχο, αποφεύγουμε τα στάσιμα κύματα και στον οριζόντιο και στον κάθετο άξονα σε αυτά τα σημεία.

Θεωρητικά, όσο περισσότερα subwoofer προσθέτουμε, μπορούμε να μειώνουμε την επίδραση των στασίμων υψηλότερης τάξης (πλήρους μήκους κύματος, 1.5 μήκους κύματος και πάει λέγοντας).
Ο Δ/ντής του περιοδικού που συνεργαζόμουν παλιότερα, που είχε πειραματιστεί επί μακρόν με τα subwoofer, είχε κάποτε βάλει 4 10ιντσα CAV σε ίσες αποστάσεις μεταξύ τους στον εγκάρσιο άξονα ακριβώς πίσω από τα κυρίως ηχεία στο χώρο ακρόασης του περιοδικού (54 τ.μ. περίπου), για να εκμεταλλευθεί τις ανακλάσεις από τους πλευρικούς τοίχους και να δημιουργήσει μια γραμμική πηγή θεωρητικά άπειρου μήκους, με εξαιρετικά αποτελέσματα."
 
Ένα subwoofer

"...Αν έχουμε ένα subwoofer, θα χρειαστούν αρκετοί πειραματισμοί για να πετύχουμε την καλύτερη τοποθέτηση. Προσωπικά, χρησιμοποιώ ένα παλιό, αλλά δοκιμασμένο «κόλπο», που βασίζεται στη λογική ότι η ηχητική εκπομπή μεταξύ δύο σημείων στο χώρο είναι ισοδύναμη προς τις δύο κατευθύνσεις.

Βάζω το subwoofer στην ιδανική θέση ακρόασης στον καναπέ, με το μεγάφωνο εκεί που βρίσκεται το κεφάλι του καθήμενου ακροατή. Το σύστημα παίζει στο repeat ένα κομμάτι με καλά ηχογραφημένο χαμηλό (συνήθως το Drum Rekord της Sheffield, αλλά και όποιο άλλο εσείς ξέρετε ότι κάνει δουλειά) και ψάχνω να βρω το σημείο στο δάπεδο που ακούω το καθαρότερο χαμηλό, χωρίς παραμορφώσεις. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι αναγκαστικά σέρνομαι στο πάτωμα, αλλά ποιος σάς είπε ότι το HiFi δεν απαιτεί θυσίες;;...

Στα σοβαρά, τώρα, η μέθοδος αυτή δεν είναι πανάκεια και καλό είναι να ξέρουμε τις εγγενείς της αδυναμίες, για να μη την πατήσουμε:
1. Κατ’ αρχήν, δεν μπορούμε ποτέ να είμαστε σίγουροι ότι η θέση ακρόασης που έχουμε επιλέξει είναι αξιωματικά η καλύτερη μέσα σε όλο το δωμάτιο. Μπορεί, ακόμα, ο χώρος να είναι άθλιος ακουστικά, οπότε είναι αδύνατο να πετύχουμε το «σωστό» μπάσο. Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να αποφεύγουμε το κέντρο του δωματίου.
2. Ένας ακροατής με λίγη ή καθόλου εμπειρία μπορεί να δυσκολευτεί να προσδιορίσει σε ποιο σημείο ακούγεται πιο αληθοφανές το χαμηλό, ιδίως όταν παίζουν και τα κυρίως ηχεία. Το να προσπαθήσουμε να λειτουργήσουμε αφαιρετικά, αξιολογώντας μόνο ένα μέρος ενός πολύπλοκου συνόλου που είναι η ακουστική χώρου, είναι ακόμα πιο δύσκολο.
3. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος της ωραιοποιημένης εγγραφής, που συνήθως είναι τα audiophile CD. Πώς είμαστε βέβαιοι ότι το μπάσο που ακούμε δεν έχει δεχτεί τις «περιποιήσεις» της κονσόλας μίξης;
4. Με παραπάνω από ένα subwoofer η μέθοδος είναι άχρηστη, αφού δε γίνεται να βρισκόμαστε σε παραπάνω από ένα σημεία για να ακούμε τι παίζει το ηχείο στον καναπέ. Αν, πάντως, το επιχειρήσετε, φροντίστε να τηρείτε ακριβώς την ίδια απόσταση από τη θέση ακρόασης και παρατηρείστε ένα ένα τα subwoofer για να αξιολογήσετε τη σχετική τους απόδοση.
5. Υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο να κουραστούμε πριν βρούμε την ιδανική θέση, οπότε θα πρέπει να σταματήσουμε και να επαναλάβουμε το πείραμα άλλη ώρα ή μέρα. Δεν θα πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η αξιολόγηση είναι καθαρά υποκειμενικό θέμα και μπορεί αυτό που σήμερα να μάς φαίνεται «τέλειο» μετά από δύο μήνες και 100 δίσκους να ακούγεται χρωματισμένο, μονότονο ή απελπιστικά βαρετό. Και τότε, φτου κι απ’ την αρχή...
6. Για να μη προλάβει και μού την πει ο Τζωρτζάκης, να ξεκαθαρίσω ότι η λογική της ισοδύναμης ηχητικής εκπομπής μεταξύ δύο σημείων στο χώρο δεν είναι τεκμηριωμένη. Και αυτό επειδή ένα subwoofer, ως γεννήτρια ήχου, δεν μπορεί να έχει άπειρα υψηλή μηχανική εμπέδηση, θα αναπαράγει τους ιδιοσυντονισμούς του χώρου λίγο πιο εξασθενημένα όταν είναι στη γωνία, παρά όταν παίζει στη θέση ακρόασης, ψηλά στον καναπέ, κι εμείς το ακούμε κουλουριασμένοι χαμηλά στη γωνία.

Πάλι, δεν έχετε να χάσετε τίποτα (εκτός από κάμποση ώρα και δυο πρησμένα γόνατα), οπότε καλό είναι να δοκιμάσετε αυτό το κόλπο πριν αποφασίσετε ότι το sub «δεν σάς κάνει».
Και κάτι τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό: δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το subwoofer οφείλει να συνεργάζεται σωστά με τα κύρια ηχεία. Για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι υπάρχει η ελάχιστη δυνατή επικάλυψη μεταξύ τους, άρα χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν πιο απότομες κλίσεις στη συχνότητα αποκοπής του sub.

Αυτό, πάλι, εξαρτάται και από τη φασική συμπεριφορά των δύο ηχείων (που μεταβάλλεται ανάλογα με τη συχνότητα), οπότε θα χρειαστούν ακόμα περισσότεροι πειραματισμοί, ιδίως αν η ρύθμιση της φάσης εκπομπής του subwoofer είναι συνεχής και όχι 0-180 μοίρες...
 
Επί της ουσίας, τώρα

...μάλλον κλίνω προς την ιδέα των 2 υπογούφερ, ασχέτως διαμέτρου μεγαφώνων. Αν ο χώρος σου είναι στοιχειωδώς συμμετρικός, δεν θα έχεις ιδιαίτερο πρόβλημα να τα ενσωματώσεις και να τα "κόψεις" εκεί που θέλεις, ώστε να συνεργάζονται σωστά με τα Magnepan.

Αλλιώς, είπαμε: πειραματισμοί, σημειώσεις για κάθε αλλαγή που κάνουμε, και ο Θεός βοηθός...

Όμως, αυτό είναι που κάνει το χόμπι όμορφο, έτσι;...//;-)
 
Ουπς, τώρα το είδα

Σπύρος Κωστόπουλος said:
...Καλό είναι να προσπαθήσουμε να έχουμε όσο περισσότερες συμφασικές ανακλάσεις γίνεται (ιδανικά και τις τρεις: δάπεδο, πλευρικός και πίσω τοίχος) με την πρωτογενή ακτινοβολία του subwoofer. Συνήθως αυτή κυμαίνεται μεταξύ 20 και 80 Hz. Για να το πετύχουμε, καμιά δευτερογενής ακτινοβολία μέσω ανάκλασης δεν πρέπει να ξεπερνά την πρωτογενή περισσότερο από το ¼ του μήκους κύματος της τελευταίας..."

Το "γαλλικό" που προέκυψε από το copy-paste του παλιού κειμένου σημαίνει "1/4". Επομένως, η δευτερογενής εκπομπή δεν πρέπει να ξεπερνά το 1/4 του μήκους κύματος της πρωτογενούς.
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Re: Ένα subwoofer

Σπύρος Κωστόπουλος said:
6. Για να μη προλάβει και μού την πει ο Τζωρτζάκης, να ξεκαθαρίσω ότι η λογική της ισοδύναμης ηχητικής εκπομπής μεταξύ δύο σημείων στο χώρο δεν είναι τεκμηριωμένη. Και αυτό επειδή ένα subwoofer, ως γεννήτρια ήχου, δεν μπορεί να έχει άπειρα υψηλή μηχανική εμπέδηση, θα αναπαράγει τους ιδιοσυντονισμούς του χώρου λίγο πιο εξασθενημένα όταν είναι στη γωνία, παρά όταν παίζει στη θέση ακρόασης, ψηλά στον καναπέ, κι εμείς το ακούμε κουλουριασμένοι χαμηλά στη γωνία.


Αυτό, πάλι, εξαρτάται και από τη φασική συμπεριφορά των δύο ηχείων (που μεταβάλλεται ανάλογα με τη συχνότητα), οπότε θα χρειαστούν ακόμα περισσότεροι πειραματισμοί, ιδίως αν η ρύθμιση της φάσης εκπομπής του subwoofer είναι συνεχής και όχι 0-180 μοίρες...


....Οχι ρε μανα μου , μιά χαρά τάγραψες ..

Οπως είπες δυό θέματα

1) Η συμφασική συμβολή χωρίς εξάρσεις μεγαλύτερες απο 6dB στήν θέση ακρόασης

2) Καλός προσθετικός λοβός με τα MG , σε ένα μεγάλο εύρος τής εκπεμπόμενης ενέργειας

και επι τη ευκαιρία αν συμπληρώσω και άλλη μία πειραμάτική θέση :
Ακριβώς πίσω απο τα MG εκατέρωθεν (αυτή η θέση πέρα απο τή θεωρία , έχει δοκιμαστεί πολλές φορές με ... επιτυχία

Καλημέρα -bye-