Λίγα Για Πυκνωτές .....

31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Στο εργαστηριο συχνα με φωναζουν ...Πυκνωτολογο ο λογος ειναι οτι κατα κανονα ειναι στις προθεσεις μου κατα την διαρκεια ενος service και ειδικοτερα στα μηχανηματα που δουλευουμε εμεις οι πυκνωτες ειναι μαλλον καποιας σοβαρης ηλικιας οπως ολο το μηχανημα , να τους " σκουπιζω " οπως λεμε στην γλωσσα των τεχνικων ... που σημαινει οτι δεν εχει κανενα νοημα να ψαξεις να βρεις ποιος ειναι χαλασμενος η φθαρμενος , αλλα τους ξηλωνεις ολους ασχετα του ποσο καλα δουλευουν ωστε να διασφαλισεις οτι το μηχανημα θα δουλευει και αλλα τοσα χρονια .

Οι πυκνωτες που βρισκονταν μεσα στα μηχανηματα εχουν σχεδιαστει να λειτουργουν 2,000 ωρες Φυσικα τα τεστ αυτα εχουν να κανουν με συσνθηκες πιεσης και θερμοκρασιας οπου συνηθως στον τρανσιστορατο ηχο δεν υπαρχουν τετοια πραγματα αλλα απο την αλλη θα σκεφτοταν καποιος αλλο 2,000 ωρες και αλλο 30 ολοκληρα χρονια

Στα επομενα βηματα ανεβαζω μερικες φωτογραφιες απο συχνα ....πυκνωτικα προβληματα και μια συντομη περιγραφη στο τι τα προκαλει ....

enjoy !!!
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

DSC00300.JPG


DSC00302.JPG


στη συγεκριμενη περιπτωση παρολο οτι ο πυκνωτης προερχεται απο τοπικη σταθεροποιηση η αναδραση οπου η πιεση στο εξαρτημα ειναι πολυ λιγη ειναι ρποφανες οτι υπαρχει θεμα ταπας οπου σημαινει οτι οταν ανεβηκε λιγο η θερμοκρασια στο χωρο απο διαστολες και διαβρωση της ιδιας της ταπας αρχισε να σταζει ο καταλυτης ο οποιος φυσικα δημιουργει και ολες τις πρασινιλες και οξειδωσεις στα ποδια του πυκνωτη με διαρροες και πανω στην πλακετα .

Αντιστοιχα υπαρχει και το αντιστροφο της βλαβης οπου αερας απο το περιβαλλον μπαινει μεσα στον πυκνωτη απο την ταπα και δημιουργει διαφορες χημικες αλληλεπιδρασεις σε συνδυασμο με τον ηλεκτρολυτη και βοηθαει στην συγκεντρωση αλατων μεσα στους ακρδεκετες με αποτελσμα απωλεια της χωρητικοτητας διαβρωση του ακροδεκτη μεχρι και διακοπη ....Η παραπανω κατασταση πολλες φορες δεν παρουσαζει καμμια απολυτως οπτικη ενδειξη στο εξωτερικο . Ουτε καν φουσκωμα και ομως μετρας τον πυκνωτη και ειναι σε πληρη διακοπη .
 
Last edited:

Chris1967

Supreme Member
11 September 2010
4,222
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Μπράβο Σάκη!

Σε ένα άλλο νήμα τα έλεγα και μου απαντούσαν ότι μια χαρά θα είναι οι πυκνωτές μετά από 20-30 χρόνια...
7SFGSFG.gif


Περιμένουμε περισσότερες λεπτομέρειες...
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Ακολουθει εινα αλλο failure mode οπου ο συνδυασμος της διαρροης και του ηλεκτρολυτη οδηγησαν σε καλσσικης μορφης σκουρια η οποια στην ουσια εφαγε τον ακροδεκτη με κααστροφικα αποτελεσματα .....ο συγκεκριμενος πυκνωτης ειναι απο αναδραση σε phono stage και ειναι προφανες οτι δεν εφαγε και καμμια ιδιαιτερη πιεση

DSC00303.JPG
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Ενα ακομα failure mode το οποιο αφορα το σφραγισμα του πυκνωτη και την ταπα ειναι η διαρροη απο την εξωτερικ διαμετρο και οχι απο τους ακροδεκτες ...συνηθως αυτης της μορφης η βλαβη εχει απωλεια της χωρητικοτητας αλλα οχι ιδιαιτερα προβληματα διαβρωσης και φυσικα καταστροφικες συνεπειες στην λειτουργια του μηχανηματος ...Ο συγκεκριμενος ανοικει σε τοπικη αναδραση σε σταδιο driver απο εναν ενισχυτη της marantz


DSC00304.JPG



DSC00305.JPG
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

ενα ακομα προβλημα ειναι η εκθεση σε θερμοκρασια ...αυτο δουλευει με δυο τροπους .... η μια περιπτωση ειναι η θερμοκρασια να προερχεται απο τον χωρο η ακομα και απο ενα διπλανο εξαρτημα πχ ενα driver που ανεβαζει υψηλη θερμοκρασια .... η αλλιως απο γενικοτερα ψηλες θερμοκρασιες που μπορει να ανεβασει ενα μηχανημα απο κακη χρηση ...Και η αλλη περιπτωση η θερμοκρασια να προερχεται απο τον ιδιο τον πυκνωτη κατασταση που μπορει να συμβε οταν

---Η ταση που χρειαζεται να διαχειριστει ο πυκνωτης ειναι μεγαλυτερη απο την κανονικη
---Η ταση ειναι οριακα ψηλη αλλα σε πολυ μεγαλο χρονικο διαστημα
---Το ripple που υπαρχει στο κυκλωμα δεν μπορει πλεον να διαχειριστει απο τον συγκεκριμενο πυκνωτη
---Υπαρχει ηδη ελλειψη χωρητικοτητας στον πυκνωτη απο οποιας μορφης διαρροη ηλεκρολυτη στον πυκνωτη


Η νουμερο ενα ενδειξη ειναι οτι το """δερμα""" του πυκνωτη εχει ""τραβηχτει"" οπως μπορουμε να δουμε στην φωτο και σημαινει οτι ο πυκνωτης πρεπει να αλλαχτει χωρις δευτερη κουβεντα η ακομα χειροτερα εχει φουσκωσει απο πανω η εχει ακομα και διαρροη απο βρασμο απο την πανω μερια



DSC00306.JPG



DSC00309.JPG




DSC00310.JPG
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Ο μονιμος Νταλκας!!! των μηχανηματων vintage αλλα και καποιων κατασκευαστων και μαλιστα επωνυμων που απλα δεν θελουν να καταλαβουν ειναι οι πυκνωτες axial η απλα οποιοσδηποτε πυκνωτης ο οποιος ειναι τοποθετημενος οριζοντια ....

FACE IT !!!!! για την ωρα οι πυκνωτες ειναι ενα ποτηρακι απο αλουμινο που περιεχει χαρτακι τυλιγμενο μαζι με αλουμινιο και ποτισμενο με υγρο ηλεκτρολυτη ...Η τοποθετηση σε οριζοντια μορφη σημαινει οτι σε βαθος χρονου ο ηλεκτρολυτης θα συγκεντρωθει στο κατω μερος του πυκνωτη και θα χαθει η αντοχη και η χωρητικοτητα .Ειναι δεδομενο οτι ο ιδιος πυκνωτης σαφως θα ζησει πολυ περισσοτερο οταν ειναι ορθιος

Στην φωτο η συγκεντρωση του υγρου στο κατω μερος ειναι ορατη ακομα και με γυμνο ματι


DSC00307.JPG



DSC00308.JPG
 
Last edited:

Magellan

Banned
28 July 2006
19,085
Εν πλώ
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Mαστρο Σάκη, τι να πούμε?...Ενα μεγάλο ευχαριστώ που μοιράζεσαι
τις γνώσεις και την εμπειρία σου μαζί μας!
















υγ: Βγάλε βρε αυτό το πρόβατο από κάτω!...

Κάνε τις λήψεις σου σε ένα ουδέτερο φόντο, ένα γκρίζο χαρτόνι πχ. αν σου είναι εύκολο...
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

DSC00311.JPG


ΓΚΑΖΙΑ ... τιποτα αλλο ο συγεκριμενος πυκνωτης ειναι απο κροσσοβερ ηχειου οπου η μεγαλη ισχυς η οπως αλλιως το λεμε heavy clipping ειχε τα αξιοθαυμαστα αποτελεσματα .... Παρομοιες καταστασεις ειναι σπανιες σε ενισχυτες και συνοδευονται και απο αλλες βλαβες για να φτασει ενας πυκνωτης σε τετοια χαλια ...


Αυτα απο μενα για το θεμα ...ευχομαι σε ολους καλο Πασχα ...και μια καλη ... πυκνωτολογηση !!!!!
 

artman

AVClub Enthusiast
30 November 2008
768
Πειραιάς
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Πραγματικά ωραία και πολύ καλά στοχευμένη παρουσίαση, αλλά θα ήθελα με την ευκαιρία που μου δίνεται, να θέσω ένα ερώτημα, που δεν έχει να κάνει με τους
πυκνωτές, αλλά με τα τρανζίστορ, ερώτημα του οποίου η απάντηση θα μπορούσε ενδεχομένως να αποτελέσει το περιεχόμενο ενός άλλου νήματος.

Αναρωτιέμαι αν γερνάνε τα τρανζίστορ και ειδικότερα τα τρανζίστορ εξόδου των τελικών σταδίων των ενισχυτών και αν ναι, τι επιπτώσεις έχει αυτό στον ήχο και την
ηχητική ταυτότητα ενός μηχανήματος. (Λογικά θα αλλάζει τελείως).
Υποθέτω, ότι σε αντίθεση με τους πυκνωτές, που μπορείς να βάλεις όχι απλά καινούργιους, αλλά και καλύτερους από τους παλιούς, ότι οι διάφοροι παλαιοί τύποι τρανζίστορ ίσως δεν
κυκλοφορούν πια. Αν πάλι βρεθούν να υποθέσω (και πάλι) ότι χρειάζονται ματσάρισμα και άρα ο βαθμός δυσκολίας ανεβαίνει επικίνδυνα;
 

kiriak

Supreme Member
27 November 2006
3,949
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

ευχαριστούμε για το άρθρο, πολύ ενδιαφέρον

Αυτό με τους οριζόντιους πυκνωτές δεν το πολυέπιασα, και στον όρθιο δε θα κάτσει το υγρό πάλι κάτω
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Είχα διαβάσει κάπου ότι οι πυκνωτές θέλουν αλλαγή, στους ενισχυτές, περίπου στη δεκαετία. (Κατά μέσο όρο ανάλογα τη χρήση). Κατά πόσο ισχύει αυτό;
Επίσης αν κάποιος θέλει να αγοράσει έναν μεταχειρισμένο ενισχυτή με ποιόν τρόπο μπορεί να ελέγξει την κατάστασή του; Υπάρχει κάποιος τρόπος, π.χ. μετρήσεις;
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Με ευχαριστει παρα πολυ να απανταω σε ερωτησεις οι οποιες ειναι σωστα στημενες και στοχευουν σε ουσιωδεις πληροφοριες .

Τα τρανιστορ γερνανε και αυτα και εχουν απο την καταπονηση μηχανικου τυπου προβληματα ....Το ευτυχως ειναι οτι τα προβληματα αυτα ειναι τυπου 1-0 σημαινει οτι αν λειτουργει το τρανσιστορ θα αποδιδει το ιδιο καλα σαν να αγοραστηκε χθες .
Για παραδειγμα μου εχει τυχει τρανσισορ εξοδου το οποιο οσο η ζητουμεη ισχυς ηταν τυπου 50-60 % ολα πηγαιναν μελι γαλα απο εκει και μετα υπηρχε προβλημα στην μηχανικη συνοχη του τρανσιστορ το οποιο εκανε διακοπες με αποτελεσμα να ριχνει το ρελε της εξοδου . Φυσικα μολις επεφτε η ζητουμενη ισχυς η επεφτε η θερμοκρασια το εξαρτημα επανερχοταν στο φυσιολογικο .

Εκεινο που ειναι το ουσιωδες ομως να κρατησεις απο την κουβεντα μας ειναι οτι αν ενα τρανσιτορ δουλευει συτο σημαινει οτι δουλευει το ιδιο καλα σαν να αγοραστηκε πριν απο μια ωρα ...Δεν εχει φθειναουσα συμεπριφορα στις επιδοσεις του η διασταση του χρονου.

Περα απο τα εξοδου τα μικροτερα τρανσιτορ μπορει να προυσιασουν βαλβες στην λειτουργια του οι οποιες δεν ειναι τυπου 0-1 πχ ενα τρανσιστορ σε εναν προενισχυτη το οποιο ναι μεν λειτουργει αλλα βγαζει φυσημα η οδγηει σε ταλαντωσεις το υπολοιπο κυκλωμα ενω θεωρητικα η ηλεκτρικη κατασταση του και οι μερησεις σε επιπεδο dc να βγαινουν σωστες . Και αυτο ομως εχει να κανει με βλαβη η οποια μπορει να εχει προκληθει απο διαφορα αλλα οχι απο χρονο .

Σαφως και οι αντιστασεις εχουν επιδημικες βλαβες η οποιες ειναι κυριως σχετικες με τον κατασκευαστη την ποιοτητα την εκθεση σε θερμοκρασια η υγρασια που εχει σνα τελικο αποτελεσμα το "τσουλημα " της τιμης συνηθως προς τα πανω αλλα και προς τα κατω καμμια φορα .

Ειναι κοινη πρακτικη οτι κατα την διαρκεια μιας επισκευης δεν παιρνεις τιποτα ως δεδομενο και κανεις δειγματοληπτικους ελεγχους και σε αντιστασεις για τους παραπανω λογους .

ΤΑ σχολια σου για τα τρανσιτορ εξοδου ειναι περισσοτερο μυθος παρα πραγματικοτητα και δεν υπαρχει περιπτωση να βρεις δυσκολια ωστε να αντικαταστησεις ενα σε τρανσιστορ εξοδου σε ενα μηχανημα Απλα επιλεγεις απο την αγορα το αμεσω καλυτερο , δυνατοτερο , μεγαλυτερο , ακριβοτερο και δινεις λυση ευκολα ....Αν με ρωτησεις αν εκει θα αλλαξει το sonic signature του μηχανηματος η απαντηση ειναι καραμπινατο ΝΑΙ και φυσικα θα πρπει να εισια ετοιμος για τις συνεπειες Συνηθως η αλλαγη αυτη ειναι προς το καλυτερο αρκει οι επιλογες να εχουν γινει σωστα σε οτι αφορα την ταχυτητα και την χωρητικοτητα των εξαρτηματων που θα αλλαξεις .

Πολλες φορες ενα πενταγρηγορο σημερινο τρανσιστορ δημιουργεια προβληματα σε εναν ενσιχυτη καποιας ηλικιας ο οποιος εχει σχεδιαστει για να λειτουργει με τρανσιστορ ""τρενα""

Ακριβως το ιδιο συμβαινει και με κατι παλληκαρια που βαζουν τελεστικους με αστρονομικα bandwidth στα μηχανηματα τους ...συχνα πυκνα τα οδηγουν σε ταλαντωσεις τις οποιες δεν εχουν τα μεσα για να μετρησουν και φυσικα μπαινουν σε καποιο φορουμ και γραφουν οτι εκαναν αναβαθμιση και τα πριμα του μηχανημτος εγιναν φοβερα ενω στην ουσια "ξυριζουν" επειδη υπαρχει ταλαντωση στο κυκλωμα ....Απλα εφοσον το "ξυρισμα" ειναι ...στον ρυθμο του μουσικου θεματος που ακουνε ....τοτε ολα καλα !!!!!


( εχω τσαντιστει με τον Καπετανιο ..... που εθιξε ...το προβατο αλλα και τις φωτογραφικες μου ικανοτητες !!!! )
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Είχα διαβάσει κάπου ότι οι πυκνωτές θέλουν αλλαγή, στους ενισχυτές, περίπου στη δεκαετία. (Κατά μέσο όρο ανάλογα τη χρήση). Κατά πόσο ισχύει αυτό;
Επίσης αν κάποιος θέλει να αγοράσει έναν μεταχειρισμένο ενισχυτή με ποιόν τρόπο μπορεί να ελέγξει την κατάστασή του; Υπάρχει κάποιος τρόπος, π.χ. μετρήσεις;


Δυστυχως οχι ...και σιγουρα οχι με γυμνο ματι απλα σηκωνεις το καπακι και κανεις δειγματολητικους ελεγχους ..>>Εδω να πω οτι συχνα θυμωνω με διφορους που πουλανε vintage μηχανηματα σε αρχικα ακριβη τιμη καμμια φορα δυο και τρεις φορες επανω απο ενα συχρονο μηχανημα ...τιμη η οποια ειναι βασισμενη στην τελια εξωτερικη εμφανιση και στο οτι ποτε δεν εχε εχει μπει χερι μεσα ..Αυτο σημαινει οτι μακροπροθεσμα το μηχανημα αυτο ειναι καταδικασμενο να παθει καποια ζημια ...

Η αλλιως καθε ενας που αγοραζει ενα vintage μηχανημα επειδη του αρεσει η εχει συλλεκτικη αξια θα πρπει να εχιε παντα κατα νου οτι θα πρπει να του κανει ενα γερο σερβις .....ισχυει για μηχανηματα απο 10 ετων και πανω καμμια φορα εχουμε δει και 15ενταετιας τα οποια δεν ειχαν σοβαρα σημαδια φθορας πανω του ....Οτι ειναι απο εκει και μετα ειναι σχεδον δεδομενο οτι εχει καποιο θεμα

Φιλικα
Σακης Πετροπουλος
 
Last edited:

artman

AVClub Enthusiast
30 November 2008
768
Πειραιάς
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Ευχαριστώ ειλικρινά για τις απαντήσεις, μου λύθηκαν οι απορίες περί τρανζίστορ και επιπλέον έμαθα ότι η αλλαγή των τελεστικών μόνο πανάκεια δεν είναι,
γιατί η εντύπωση που μου είχε δημιουργηθεί διαβάζοντας διάφορα, ήταν ότι αρκεί να είναι συμβατοί.
Κακός σύμβουλος η ημιμάθεια.
 

farflung

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,017
refugee from Eta Carinae
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Αν οι πυκνωτες που εχει ο ενισχυτης δεν υπαρχουν πια,εννοω μαρκα και οχι τον τυπο,και μπουνε αλλοι στην θεση τους ,αλλαζει ο ηχος του ενισχυτη?
Εννοω αλλη μαρκα αλλα με τα ιδια χαρακτηριστικα.
 
31 December 2010
1,624
ATHENS - NEA MAKRI
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Αν οι πυκνωτες που εχει ο ενισχυτης δεν υπαρχουν πια,εννοω μαρκα και οχι τον τυπο,και μπουνε αλλοι στην θεση τους ,αλλαζει ο ηχος του ενισχυτη?
Εννοω αλλη μαρκα αλλα με τα ιδια χαρακτηριστικα.

Κατα ην δικη μου αποψη οχι αλλα διαφορα θα υπαρξει αν αλλαξουν ποι προδιαγραφες κατα παρα πολυ ... πχ 5ενταπλασιασμος της χωρητικοτητα αν μπορει να γινει σαφως θα αλλαξει πολλα και προς το καλυτερο ( μιλαμε για μηχανηματα ταξης ΑΒ και παραγωγης που συνηθως εχουν κανει τις τσυγκουνιες τους )

Επισης σαφως αν τον υποβαθμισεις αλλα και στην ποιοτητα του εξαρτηματος θα υπαρχει ακουση διαφορα ...

Φιλικα
Σακης Πετροπουλος
 

farflung

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,017
refugee from Eta Carinae
Re: ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΠΥΚΝΩΤΕΣ .....

Κατα ην δικη μου αποψη οχι αλλα διαφορα θα υπαρξει αν αλλαξουν ποι προδιαγραφες κατα παρα πολυ ... πχ 5ενταπλασιασμος της χωρητικοτητα αν μπορει να γινει σαφως θα αλλαξει πολλα και προς το καλυτερο ( μιλαμε για μηχανηματα ταξης ΑΒ και παραγωγης που συνηθως εχουν κανει τις τσυγκουνιες τους )

Επισης σαφως αν τον υποβαθμισεις αλλα και στην ποιοτητα του εξαρτηματος θα υπαρχει ακουση διαφορα ...

Φιλικα
Σακης Πετροπουλος

οχι εγω μιλαω για ακριβως τις ιδιες τεχνικες προδιαγραφες.
και αν δεν εχουν διαφορα στο ηχο οπως λετε τι ουσια εχουν κατι Mundorf SUPREME Silver/Gold που κανουν 100 ευρω