Παλιές κινηματογραφικές μηχανές

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Συγκινητικό.... ολες αυτες οι στιγμες καποιων ανθρωπων που εδωσαν στιγμα ζωης και το λαμβανουμε εμεις....

Οπως ελεγε ("θεωρουσε", οσαν θεωρητικος και φιλοσοφος) ο Μπερκλεϋ esse est percipi aut percipere.

Ολη αυτη η παρουσιαση συνηγορει προς αυτο.

Πραγματι συγκινητικο και μου θυμιζει εποχες που ζουσαν οι γονεις μας και τα σουβενιρ που κοιταγαμε στην εποχη των argentic και αισθανομασταν τον ρου της ζωης και τον σφυγμο του χρονου.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,205
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Παλιές κινηματογραφικές μηχανές

Yπέροχη διαδρομή στο παρελθόν, μελαγχόλησα αλλά μου άρεσε ταυτόχρονα πολϋ, σαν να είδα μέσα σε δϋο λεπτά όλη σχεδόν τη ζωή και τα όνειρα του ζευγαριού μέσα απο τις φωτό και το βίντεο.
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,333
Αθήνα
Για άλλη μια φορά, δεν έχω λόγια... Όταν φύγει ο κόμπος από τον λαιμό ίσως επανέλθω...
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Και ύστερα εγένετο Pentacon…

1.JPG
Και εγώ ο ίδιος κουράστηκα να γράφω για την Δρέσδη, αλλά σήμερα είναι που δεν γίνεται να την αποφύγουμε με τίποτα.

Μεταπολεμικά η πόλη βρέθηκε στην ανατολική Γερμανία και η βαριά κληρονομία συνέχιζε υπό νέες συνθήκες και την ύπαρξη πολλών κρατικών εταιριών στον χώρο.

Στα πλαίσια ίσως ενός εξορθολογισμού της παραγωγής, το 1959 πέντε από αυτές βρέθηκαν κάτω από την «ίδια στέγη» σχηματίζοντας την VEB Kamera und Kinowerke Dresden με logo τον πύργο της Zeiss (ή σωστότερα του Enremann).

2.JPG

Το όνομα αυτό ίσως όμως το βρήκαν πολύ ουδέτερο, και ύστερα από 5 χρόνια αποφάσισαν να δώσουν μια πιο συγκεκριμένη ταυτότητα στην εταιρία η οποία και μετονομάστηκε σε Pentacon.

Οι πρώτες VEB που δημιούργησαν το σχήμα του 1959 με ότι αυτές κουβαλούσαν από το κοντινό ή μακρινό παρελθόν ήταν οι:
VEB Kinowerke Dresden (Zeiss Ikon)
VEB Kamera-Werke Niedersedlitz (KW)
VEB Welta-Kamera-Werk Freital
VEB Altissa-Camera-Werk Dresden
VEB Aspecta Dresden (Filmosto)

…ενώ με χρόνια με καιρούς, στην Pentacon προσαρτήθηκαν και οι Meyer, Ihagee, Beier, και ότι άλλο τέλος πάντων υπήρχε που έφερε ακόμη το δικό του ξεχωριστό όνομα, εκτός από την Carl Zeiss.

ΓŽΕ‘ΓŽΒ±Γβ€žΓŽΒ±ΓŽΒ³ΓΒΓŽΒ±Γβ€ ΓŽΒ?.jpg

Η νέα ονομασία προέκυψε από τον συνδυασμό των λέξεων PENTAprisma+CONtax (S), φωτογραφικής που κατασκευάστηκε το 1949 στην Δρέσδη και ήταν η πρώτη εμπορικά επιτυχημένη SLR στην οποία τοποθετήθηκε το έως σήμερα διαδεδομένο πεντπάπρισμα για σκόπευση από το ύψος του ματιού.

Για πρώτη φορά επίσης, στην Contax S χρησιμοποιήθηκε η μοντούρα Μ42 αν και σχεδιαστικά αμφότεροι οι δύο αυτοί νεοτερισμοί της εποχής είχαν ξεκινήσει τη ζωή τους πριν τον πόλεμο.

Για να μην αδικήσουμε όμως κανένα, η πραγματικά πρώτη SLR μετα πενταπρίσματος, ήταν η Ιταλική Rectaflex που παρουσιάστηκε 1 χρόνο νωρίτερα από την Contax S. Δυστυχώς για αυτή, κάθε άλλο παρά επιτυχημένη υπήρξε και η εταιρία έκλεισε σύντομα.

3.JPG

Η 8mm κινηματογραφική που βλέπεται, κατασκευάστηκε περίπου το 1960 και αποτελεί μέρος μια μικρής σειράς κινηματογραφικών 8mm που κατασκευάστηκαν στην ανατολική Γερμανία.

Στις αρχές του 1950 παρουσιάστηκε στην αγορά η απλούστερη ΑΚ8, σταθερού φασκού και εστίασης, ενώ αργότερα με την έλευση της Pentaka 8, δόθηκε η δυνατότητα εναλλαγής των οπτικών με μοντούρα δική τους έμπνευσης.

AK8 Werbung1.jpg

Διαθέσιμοι φακοί ο στάνταρ Biotar 2/12.5mm, ο μικρός τέλε Biotar 2/25mm και ο μεγαλύτερος Sonnar 2.8/40mm, ενώ αν όχι ταυτόχρονα, πολύ σύντομα την γκάμα συμπλήρωσε ο ευρυγώνιος Flektogon 2/5.5mm.

DSC_4425.jpeg

H Pentaka 8Β ακολούθησε περί το 1958 και προσέφερε μερικές ακόμη δυνατότητες στον χρήστη ενώ ταυτόχρονα στην αγορά κυκλοφόρησε και η Reflex κινηματογραφική Pentaflex 8.

Κατόπιν η έρευνα προσανατολίστηκε προς την κατασκευή μια πλήρως αυτόματης κινηματογραφικής που θα έλυνε επιτέλους τα χέρια του ερασιτέχνη κινηματογραφιστή, που αν προσπαθούσε να εκθέσει πάντα σωστά θα έχανε το θέμα…

Η λύση δόθηκε στο πρόβλημα με την κυκλοφορία της αυτόματης Pentaka 8-I το 1964, όμως ήταν πλέον πολύ αργά. Το επόμενο χρόνο το Super-8 ήρθε για να μείνει θέτοντας το νέο στάνταρντ, ενώ αμέσως ακολούθησε και η χαριστική βολή για τη βιομηχανία ερασιτεχνικών κινηματογραφικών στην ανατολική Γερμανία.

1965.jpg

Μια συμφωνία πως η παραγωγή κινηματογραφικών θα συνέχιζε μόνο στην Τσεχοσλοβακία και την Σοβιετική Ένωση, πρέπει να έκανε τον κύριο Ernemann να στριφογυρίζει στον τάφο του…

Η Pentaka 8B είναι περισσότερο καλοκατασκευασμένη από όσο μπορεί να δείχνει. Δουλεύει πολύ ομαλά και ίσως σε αυτό να συμβάλει ο πολύ απλός τρόπος προώθησης και έκθεσης του φιλμ. Από την άλλη αυτό το προηγούμενο, θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάπως μικρότερο μέγεθος.

5.JPG

Η επένδυση από δερματίνη της ΑΚ8, στις Pentaka έδωσε την θέση της σε αυτό το περίεργο πλαστικο-χαρτινο-αλουμινένιο υλικό. Η κόλλα που το συγκρατούσε έχει αποτύχει παταγωδώς να κάνει την δουλειά της σε βάθος … δεκαετιών και δεν θα βρείτε ούτε μια που δεν θα μοιάζει με ξεφλουδισμένη μπανάνα αλλά αυτό μπορεί να αποκατασταθεί εύκολα.

Όσο για το συνολικό ντιζάιν, αν θα έπρεπε να το χαρακτηρίσω μεταξύ σοβαρού και αστείου θα το τοποθετούσα στον όψιμο μοντερνισμό του υπαρκτού σοσοαλισμού…

4.JPG

Η μηχανή αυτή επίσης, δίνει την αφορμή για μια στάση στην πιθανά μακροβιότερη διαμάχη πνευματικών δικαιωμάτων μεταξύ ανατολικής και δυτικής Γερμανίας που αφορούσε τη χρήση του ονόματος Carl Zeiss και των σχεδιάσεών της.

Συνήθως η ανατολή έχανε τα δικαιώματα χρήσης, και για αυτό σε φακούς που προορίζονταν για εξαγωγή στη δύση, οι ονομασίες έπρεπε να αλλάξουν. Έτσι το Biotar έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση σκέτο Β, το Sonnar, S κ.ο.κ. Εντός του ανατολικού μπλοκ φυσικά δεν υπήρχε τέτοιο θέμα και όλοι οι φακοί έφεραν περήφανα το κανονικό τους όνομα.

6.JPG

Πολύ ευχάριστή έκπληξη ο μικρός φακός της που δοκίμασα στα γρήγορα. Η κάλυψη είναι αναπάντεχα μεγάλη, τόση όσο ενός φακού που θα προοριζόταν για τα 16 και όχι μόνο για τα 8mm.

P3570923.jpg
f8

P3570858.JPG
f2

Δεν κατάλαβα τίποτα αλλά γα όσους γνωρίζουν την γλώσσα πρέπει να έχει πολύ ενδιαφέρον.
 

nicksoti

AVClub Addicted Member
14 April 2013
1,911
Mπράβο ! Και οι φωτογραφίες εξαιρετικές.

Και ο φακός γράφει υπέροχα. Μια ερώτηση, πάνω σε τι σένσορα δοκίμασες τον φακό; Γιατί στις φωτό βινιετάρει αρκετά.

P.S. Κοντά 20 χρόνια πριν είχα αγοράσει θυμάμαι μια ψηφιακή φωτογραφική με αστεία ανάλυση, από τις πρώτες που είχαν κυκλοφορήσει η 1η μου ήταν, μόνο και μόνο επειδή έφερε το όνομα Praktika... Ελεϊνή ήταν βέβαια, αλλά είμαι γενικά τύπος της νοσταλγίας και του παλιού.
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Eυχαριστώ, είναι σε μ4/3 και πραγματικά τέτοια κάλυψη έχουν φακοί για 16mm ή TV.
Biotar λένε είναι οι Helios 44 που έχουν πάθει τελευταία μανία όλοι.
 

spmk

Established Member
25 October 2009
281
Ξυπναω το νημα για να ρωτησω αν υπαρχει καποιος φιλος να γνωριζει για παλιες μηχανες προβολης.
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Movikon 16

S004540 001001h.jpg

Κάποτε είχαμε δει μερικά πράγματα για την Zeiss Ikon που όποια πέτρα να σήκωνες από κάτω θα την έβρισκες στα χρόνια τα προπολεμικά.

Και ξαφνικά μια αγγλίδα διέθετε σε ελκυστική τιμή την παρακάτω μηχανή 16 χιλιοστών του παππού της, που τον θυμάται λέει να την χρησιμοποιεί.

P3700749.JPG

P3700751.JPG

Αυτό από μόνο του δεν λέει και πολλά, ούτε και τα χρόνια της βρετανής μπορεί να μας αποκαλύψει :flipout: όμως η μηχανή κατασκευάστηκε πριν τον πόλεμο.

Ήταν τότε, στο τέλος του 1934 όταν ο γερμανικός κολοσσός αποφάσισε να κυκλοφορήσει μια εντελώς νέα, και ίσως την περισσότερο εξελιγμένη κινηματογραφική μηχανή 16 χιλιοστών της εποχής, έτσι απλά γιατί μπορούσε. Το κόστος δεν ήταν θέμα.

P3700787.JPG

Πλούσιοι ερασιτέχνες όλο και θα υπήρχαν (σε κάποιες επαγγελματικές χρήσεις τα 16 χιλιοστά εφαρμόστηκαν κυρίως μετά τον πόλεμο) και προφανώς κάποιες φορές πρώτα έρχεται το κύρος και ύστερα το κέρδος.

Σαν να τους φαντάζομαι τώρα: Έστρωσαν διάφορα τμήματα κάτω αφού ήταν και πολλοί, και τους έλεγαν: Εσείς θα κάνετε το τηλέμετρο, εσείς την μοντούρα των φακών κ.ο.κ. Μετά τους φώναξαν να παρουσιάσουν την εργασία τους και να τα βάλουν όλα μαζί να δουλέψουν.

omemovies06unse_1939-7000usd.jpg

P3700556.JPG

Και εδώ έρχεται η δική μου ένσταση! Για κάτι που ήταν «τοπ οφ δε λάιν», που το κόστος δεν ήταν θέμα, κάτι δεν πήγε και τόσο καλά. Ίσως ακριβώς γιατί σύμφωνα με την δική μου υπόθεση μπλέχτηκαν πολλοί και μεταξύ τους άσχετοι. Υπάρχει σαφής αμηχανία στην συνεργασία κάποιων επιμέρους τμημάτων, και επίσης ούτε το φινίρισμα είναι αυτό που θα περίμενα κατά τόπους. Ή να πούμε για το φτηνιάρικο χρώμιο στην μοντούρα για παράδειγμα.

P3700773.JPG

P3700754.JPG

Κύριοι γερμανοί, ότι το κατασκεύασμα αυτό άνετα θα ξεπετούσε δύο γενιές χρηστών χωρίς πιθανά να χρειαστεί κάποια συντήρηση, δεν δικαιολογεί το τελικό αποτέλεσμα όταν στόχος είναι η κορυφή και η μηχανή κόστιζε 7 λαχταριστά σημερινά χιλιάρικα!

Η μηχανή πάντως έχει πολλά καλά για την εποχή. Ένα χορταστικό τηλέμετρο, διόρθωση παράλλαξης στο σκόπευτρο, ένδειξη υπόλοιπου χρήσης χωρίς νέο κούρντισμα εντός του σκοπεύτρου και επίσης ένδειξη αν τελείωσε το φιλμ.

P3700775.JPG

P3700777.JPG
Χορταστικό τηλέμετρο και παραπάνω το σκόπευτρο με το φιλμ που μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς να χρειάζεται νέο κούρντισμα.

...
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Και συνεχίζουμε με αυτόχρονομέτρηση για να μπει και ο κάμεραμαν στο πλάνο με ορισμό του μήκους φιλμ που θα χρησιμοποιηθεί στο αυτόματο (0-20 πόδια, αφού μέχρι τόσα μπορεί να καταγράψει με ένα κούρντισμα των 20-21 περιστροφών της μανιβέλας), rewind για dissolve, 4 ταχύτητες λήψης και λήψη καρέ καρέ για animation, μεταβαλλόμενο κλείστρο από 180 έως 20 μοίρες, σκόπευση αν θέλουμε στις 90 μοίρες για δουλειές κατασκοπικές, και με την χρήση ενός εξαρτήματος ακριβή εστίαση και σκόπευση στο επίπεδο του φιλμ για πιο επιστημονικές δουλειές. Και τέλος μαζί με όλα αυτά ήταν διαθέσιμη και μια μεγάλη γκάμα φακών και αξεσουάρ.

P3700770.JPG

P3700783.jpg

P3700790.JPG

Από την άλλη, με βάρος 2700γρ με τον κιτ Sonnar 25mm / f1.4 συν 200γρ για το φιλμ 100ποδιών/30.5μέτρων, δεν είναι και το καλύτερο να την κυκλοφορείς όλη την ώρα στους δρόμους. Για αυτό τον σκοπό υπήρχαν από τη Zeiss Ikon και άλλες εταιρίες περισσότερο προσιτές και εύχρηστες λύσεις.

americancinemato14amer_0551-dec 1934.jpg
Τον Δεκέμβριο του 1934 οι αμερικάνοι είχαν μερικές λάθος πληροφορίες.

Μετά όμως ήρθε ο πόλεμος, τα πράγματα άλλαξαν, η τεχνολογία και των φιλμ προχώρησε και προφανώς δεν υπήρχε πλέον θέση για μια τέτοια κινηματογραφική στην αγορά.

Τέλος σαν παρένθεση, ας αναλογιστούμε και το κόστος χρήσης. Μια μπομπίνα έγχρωμου φιλμ 100 ποδιών των 16 χιλιοστών, κόστιζε μαζί με την εμφάνιση που προπλήρωνες 80 με 100 σημερινά δολάρια. Όλα αυτά για 4 και κάτι λεπτά οικιακής απόλαυσης στην στάνταρ ταχύτητα της εποχής των 16 fps. Έτσι για να βλέπουμε και πόσο καλομαθημένοι είμαστε σήμερα…

640mm.jpg
Αυτοί οι Astro που ψάχναμε κάποτε για την ολυμπιάδα του 1936 σε ότι μοντούρα κυκλοφορούσε έβγαζαν τους φακούς τους.

Η συγκεκριμένη μηχανή -κατασκευής του 1937 σύμφωνα με τον αριθμό σειράς του φακού- κατέφθασε με φορτωμένο όπως αποδείχτηκε μετά ένα Kodachrome ΙΙ σε μπομπίνα των 100 ποδιών. Το φιλμ φαινόταν να είχε χρησιμοποιηθεί κατά το ήμισυ περίπου, ποιος ξέρει σε ποιόν παρελθόντα χρόνο . Τότε μου ήρθε η ιδέα: ας την βγάλω μια βόλτα, να χρησιμοποιήσω και το υπόλοιπο φιλμ με 1-2 στοπ θεωρητική υπερέκθεση (αφού τα ASA της εποχής θα ήταν κάτι σαν 10 ή 25) μπας και εμφανιστεί κάτι στο τέλος. Και γιατί όχι, επιτέλους ας δοκιμάσω και εγώ το Caffenol, τι άλλο μπορεί να χάσω εκτός από την ώρα μου?…

1937 prices.JPG
1937

Συνάντηση με μια συνομήλικη γειτόνισσα μετά από 80 χρόνια.
P3700757.JPG

-Στο επόμενο η περιπέτειες μου με το Caffenol-
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Όταν η περιέργεια …δικαίωσε τη γάτα!

Σε συνέχεια του προηγούμενου λοιπόν φορτώθηκα το σιδερικό και βγήκα στα χωράφια να «κινηματογραφήσω» στο γάμο του καραγκιόζη με το υπόλοιπο του φιλμ που βρέθηκε μέσα στη μηχανή. Απώτερος σκοπός η πιθανή εμφάνιση έστω και μερικών διακριτών καρέ στο φιλμ με την βοήθεια του οικιακού χειροποίητου εμφανιστή ονόματι Caffenol που δεν έτυχε να χρησιμοποιήσω άλλη φορά.

Το Caffenol όπως επικράτησε να ονομάζεται αργότερα για ευνόητους λόγους, ανακαλύφθηκε το 1995 ύστερα από έρευνα του Dr. Scott Williams στο ινστιτούτο τεχνολογίας του Rochester. Ο αλλιώτικος αυτός ασπρόμαυρος εμφανιστής απαιτεί για την παρασκευή του εξαιρετικά λίγα υλικά που είναι πολύ πιθανό ήδη να κυκλοφορούν εντός της οικίας μας.

Στην πιο απλή μορφή του το Caffenol αποτελείται μόνο από στιγμιαίο καφέ και σόδα πλυσίματος. Αυτή η τελευταία, τουλάχιστον στη χώρα μας έχει πολλά χρόνια να εμφανιστεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ μια και οι νοικοκυρές και οι νοικοκύρηδες πια έχουν να διαλέξουν από μια πληθώρα ενισχυτικών πλυσίματος με περίεργα ονόματα και έτσι την έχουν ξεχάσει –αν την έχουν ακούσει κιόλας ποτέ οι νεότεροι.

Συνήθως στo Caffenol προστίθεται και βιταμίνη C η οποία επιταχύνει τη δράση του εμφανιστή και ίσως ανεβάζει το κοντράστ. Αφού όπως καταλαβαίνω το όλο θέμα είναι στις τανίνες του καφέ και τι συμβαίναι όταν βρεθούν μαζί με τη σόδα, από τότε κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι και οικιακοί εμφανιστές έχουν παρασκευασθεί με ένα σωρό άλλα υλικά όπως κρασί, ουίσκι και ούτε θυμάμαι τι άλλο.

Ως θαυμαστής του απλούστερου δυνατού όταν «η δουλειά μπορεί να γίνει» αλλά και γιατί δεν μπορούσα να περιμένω να βρω βιταμίνη C, πήγα με τα βασικά.

Για την αρχική δοκιμή φόρτωσα ένα κανονικό φρέσκο FP4plus 135 φιλμ σε μια μηχανή και βγήκα έξω. Σωστή φωτομέτρηση κτλ για να υπάρχει κάποιο στάνταρ και πίσω για την εμφάνιση.

P3700811bbbsmall.jpg
Ilford FP4 Plus 135mm

Η μίξη της σόδας με τον καφέ δεν αναδίδει ένα ακριβώς ευχάριστο άρωμα, αλλά τουλάχιστον δεν είναι έντονο. Για να σας βάλω λίγο στο κλίμα, φανταστείτε ένα σκουπιδοτενεκέ στο οποίο υπάρχουν και κάποια αποτσίγαρα μαζί με μια ανοιχτή κονσέρβα…

Χρειάζονται δοκιμές στους χρόνους, και ένα ληγμένο Delta 100 συμπεριφέρθηκε εντελώς διαφορετικά (ήθελε περισσότερο χρόνο), όμως για αρχή στους 27 βαθμούς χρησιμοποιήθηκαν 10γρ καφέ και 3γρ σόδα για την παρασκευή 500ml εμφανιστή.

Στη συνέχεια ακολούθησε ανάδευση για ένα λεπτό, 6 αναδεύεις στα 10 λεπτά, 3 αναδεύσεις στα 20 λεπτά, μία ανάδευση στα 30 λεπτά και τελικά άδειασμα του εμφανιστή στα 40 λεπτά. Στοπ με νερό και φιξάρισμα-πλύσιμο κανονικά.

Το αποτέλεσμα ήταν κάπως αδύναμο και κάπως χαμηλού κοντράστ που ήταν αναμενόμενο, όμως οι χρόνοι και οι αναδεύσεις μπορούν να αλλάξουν, και είχα μια καλή αρχή.

P3700698bbbsmall.jpg
Ilford FP4 Plus 135mm

Αφού είδα πως το Caffenol λειτουργεί ικανοποιητικά έβαλα χύμα μέσα στο τανκ τμήματα από το φιλμ 16 χιλιοστών που είχα χρησιμοποιήσει ο ίδιος και άρχισα τις δοκιμές.

Πριν την εμφάνιση υπήρχε διάτρητη ένδειξη στο τέλος του φιλμ από την οποία είδα πως πρόκειται για ένα Kodachrome II. Λίγο ψάξιμο αποκαλύπτει πως ο συγκεκριμένος τύπος έγχρωμου φιλμ διαφανειών παραγόταν από το 1961 έως το 1974. Είχε ονομαστική ταχύτητα ως θετικό 25ASA, και είχε αντικαταστήσει το αρχικό Kodachrome με ταχύτητα 10ASA.

6169603781_9aba8dee61_b.jpg

Συνήθως αγοραζόταν προπληρώνοντας την εμφάνιση και είχες το τελικό προϊόν στο σπίτι με κόστος 80-100 σημερινά δολάρια για μπομπίνα 100ποδών των 16 χιλιοστών, που στα 16fps αρκούσαν για περίπου 4 λεπτά προβολής.

Να εμφανισθεί ως αρνητικό δεν είναι απίθανο, καθώς κατά βάση το Kodachrome ήταν ένα ασπρόμαυρο φιλμ, στο οποίο οι «χρωστικές» έμπαιναν στην περίπλοκη διαδικασία της εμφάνισής του και ενεργούσαν σε 3 διαφορετικά ασπρόμαυρα layer.

Τα κινηματογραφικά φιλμ επίσης έχουν μια επίστρωση που αποτρέπει το φως να περάσει μέσα από την βάση τους πριν την εμφάνισή τους. Αυτή απομακρύνεται συνήθως στο ενδιάμεσο στάδιο της μετατροπής του αρχικού αρνητικού που προκύπτει από την πρώτη εμφάνιση στο εργαστήριο, στο τελικό θετικό.

Αυτό το layer στα Kodachrome ευτυχώς βρισκόταν στην εξωτερική πλευρά της βάσης και μπορεί να αφαιρεθεί μηχανικά (ότι μείνει μετά το φιξάρισμα και το πλύσιμο είναι αρκετά μαλακό και απομακρύνεται με πλύσιμο κάτω από τρεχούμενο νερό με το χέρι η κάποιο πανάκι) . Σε άλλα φιλμ βρίσκεται ανάμεσα στη βάση και τη φωτοευαίσθητη επίστρωση και πρέπει να αφαιρεθεί χημικά. Αν η προστατευτική επίστρωση παραμείνει θα προκύψει μόνο ένα άχρηστο μαύρο φιλμ…

…όχι πως στην καλύτερη περίπτωση εμφάνισης ως ασπρόμαυρου αρνητικού ενός τέτοιου φιλμ δεν θα προκύψει ένα πολύ σκούρο σχεδόν μαύρο αποτέλεσμα, όμως πια είναι δυνατό να σκαναριστεί ή να φωτογραφηθεί ψηφιακά και κατόπιν να επεξεργαστεί αποδίδοντας τουλάχιστον κάτι.

Ακριβώς τα παραπάνω έκανα και εγώ, και μετά από μία ώρα στο τανκ με Caffenol και μερικές αναδεύσεις ανά 15 λεπτά επιτέλους εμφανίστηκε κάτι!

P3700598bbbsmall.jpg
16mm Kodachrome

P3700598bbbcrop.jpg
Δεν είναι κόκκος αυτά φυσικά, αλλά το φωτοευαίσθητο υλικό που...ράγισε.

Και όχι μόνο αυτό. Στην άκρη του φιλμ επίσης εμφανίστηκαν γράμματα και κωδικοί αποτελούμενοι από διάφορα κυκλάκια και τριγωνάκια. Ευτυχώς η Kodak κυκλοφορεί ένα κατάστιχο που μας ενημερώνει για όλες τις πληροφορίες που παρέχουν αυτοί οι κωδικοί.

Έτσι από εκεί έμαθα πως το φιλμ κατασκευάστηκε το 1963 στο Αγγλία. Χμχμ…

Δοκιμή στη δοκιμή έφτασα και στο φιλμ που φαινόταν να έχει εκφωτησθεί σε παρελθόντα χρόνο. Και ακόμη ένα θαύμα εγένετο!

Κάτι μορφές να παίζουν σε κάποιο κήπο φάνηκαν, και στο μεγαλύτερο τμήμα του φιλμ εμφανιζόταν ένα μικρό κοριτσάκι! Εδώ να θυμίσω πως οι αγγλίδα πωλήτρια ανέφερε πως θυμόταν τον παππού της να χρησιμοποιεί την μηχανή λήψης. Το φιλμ κατασκευάστηκε το 1963 και είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιήθηκε φρέσκο αν και όχι απαραίτητα.

P3700634bsmall.jpg

P3700644bsmall.jpg

Να λοιπόν που 50-55 χρόνια μετά, το Kodachrome ήταν πολύ σκληρό για να πεθάνει και κρατούσε ακόμη εικόνες σε λανθάνουσα μορφή που δεν τις είχε φάει η ομίχλη. Για αυτό σου επισημαίνουν οι συσκευασίες: «process immediately» καθώς αυτή η λανθάνουσα εικόνα με τον χρόνο και τις δυσμενείς συνθήκες φύλαξης σιγά σιγά χάνεται.

Στην προκειμένη περίπτωση το «αμέσως» άργησε όμως πάνω από μισό αιώνα…

P3700673bsmall.jpg

Έγραψα στην αγγλίδα τα καθέκαστα δηλώνοντας την πρόθεσή μου να τις στείλω κάποια δείγματα, επίσης παρακαλώντας της αν μπορεί και θέλει να μου επιβεβαιώσει ημερομηνίες. Αφού με ευχαρίστησε και τις έστειλα τις φωτογραφίες έκτοτε τα ίχνη της χάθηκαν…:flipout:

P3700660bsmall.jpg

P3700682bsmall.jpg

Φυσικά η προηγούμενη επιτυχία μου άνοιξε την όρεξη. Σειρά είχε το φιλμ αγνώστων λοιπών στοιχείων που βρέθηκε στην Pentaka. Πέρασε και αυτό από το Caffenol.
Αποτέλεσμα: Μηδέν και μάλιστα κατάμαυρο…

Ακούραστα συνέχισα με το πιθανά μη εκφωτισμένο φιλμ που είχε η φορτωμένη κασέτα της Agfa. Μερικά πλάνα έξω από το μπαλκόνι, δοκιμή,
Αποτέλεσμα: Μηδέν και μάλιστα κατάμαυρο…

Πολύ πιθανό οι παραπάνω αποτυχίες να οφείλονται ακριβώς σε αυτή την καταραμένη προστατευτική επίστρωση που ίσως βρίσκεται εγκλωβισμένη στο φιλμ και έπρεπε να αφαιρεθεί αλλιώς.
Δοκιμές με κιτρικό οξύ -που είχα κατά λάθος- για να σωθεί η κατάσταση σύμφωνα με ένα φυλλάδιο της Kodak δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα.

Όμως δεν πτοούμαστε! :ridinghorse:
Αν κάποιος θυμάται το πρώτο πόστ αυτού του νήματος θα θυμάται και την αρχαιολογική Pathe Baby με το «περίεργο» φορμά των 9.5mm και τις 3 λαχταριστές το πιθανότερο αχρησιμοποίητες φορτωμένες κασέτες της.

Η πρώτη κασέτα πήγε σε δοκιμές έξω από το παράθυρο. Τα αποτελέσματα ενθαρρυντικά και αυτή η καταραμένη επίστρωση του φιλμ (πιθανά κάποιο πολύ παλιό Illford) είχε γίνει πια σχεδόν σκόνη και όση απέμενε μετά το φιξάρισμα μπορούσε να απομακρυνθεί εύκολα με πλύσιμο.

P3700726bbsmall.jpg

Μου έμεναν λοιπόν 2 κασέτες με περίπου 8.5 μέτρα φιλμ η κάθε μία που θεωρητικά σημαίνει 65-70 δευτερόλεπτα λήψης στα 16fps/κασέτα.

Πήρα τον εξοπλισμό και πήγα στην «γνωστή» εγκαταλειμμένη σιδηροδρομική γέφυρα που κάνω συχνά δοκιμές. Ένα ηλιόλουστο απομεσήμερο έβαλα το διάφραγμα του φακού στο f5, υποθετικά δηλαδή σε 2-3 στοπ υπερέκθεση στο 1/30 του κλείστρο για ένα φιλμ των 10ASA (όχι πως υπήρχαν συγκεκριμένες πληροφορίες) και άρχισα τις λήψεις.

Η μία κασέτα κόλλησε και έπρεπε να επανέλθω την επόμενη με ότι απέμεινε.

Δοκιμές στο πρόχειρα τροποποιημένο δοχείο εμφάνισης που μπορούσε να φορτώσει περίπου μισή κασέτα δλδ πάνω από 4 μέτρα την φορά τελικά κατέληξαν στα 90 λεπτά συνολικό χρόνο εμφάνισης στους 24 βαθμούς με μερικές αναδεύσεις ανά 15 λεπτά. Στοπ με ξέπλυμα, κανονικό φιξάρισμα και πλύσιμο και κατόπιν με το χέρι απομάκρυνση ότι μαυρίλας απέμενε με το χέρι στο πίσω μέρος τους φιλμ.

P3720743.jpg
Στην καλύτερη να προκύψει ένα τέτοια αρνητικό που είναι όμως πέρα από αρκετό.

Ωραία, και τώρα? Telecine δεν θα κάνουμε? Ντρέπομαι να σας το δείξω αλλά με ότι ξυλάκια και λαμάκια βρήκα, έβαλα τον μηχανισμό της μηχανής να κινείται με ένα μοτέρ, αντικατέστησα την πλάκα πίεσης του φιλμ με ένα διαφανές πλαστικό (όχι και το καλύτερο αφού και φαίνεται στο τέλος και μαζεύει σκόνη), στήριξα την φωτογραφική και άρχισα τις λήψεις με το Wifi, όπως είχα κάνει και εδώ.

Το αποτέλεσμα που ίσως και να έμοιαζαν με την πρώτη δοκιμαστική και χαμένη ταινία του Louis Le Prince –αν αυτή υπήρξε ποτέ- εμένα με ικανοποίησαν πάρα πολύ πάντως.

Το jitter στο μεγαλύτερο ποσοστό δεν πιστεύω πως οφείλεται στον ίδιο τον μηχανισμό αλλά στο φιλμ που είχε ξεραθεί αρκετά και είχε σχηματίσει μπούκλες. Πιθανά κολλούσε μεταξύ του και απέτρεπε την ομαλή κίνηση.

Περισσότερο «film look» από αυτό το πράγμα δεν νομίζω να υπάρχει! :flipout::flipout::flipout:
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,205
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Όταν η περιέργεια …δικαίωσε τη γάτα!

Χριστός και Παναγιά, είσαι απίστευτος πραγματικά Χρήστο στο να σκαλίζεις και να μας ταξιδεύεις καρέ καρέ στο παρελθόν ... απορώ γιατί δεν σου απάντησε η Αγγλίδα, ελπίζω να μην έμεινε κάγκελο από τη συγκίνηση :flipout:
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Re: Απάντηση: Όταν η περιέργεια …δικαίωσε τη γάτα!

Χαχαχαχαχα! Πιστεύω ήθελε να προστατεύσει τα προσωπικά της δεδομένα ή μπορεί να νόμιζε πως θέλω να ανοίξω παρτίδες. Βρε μήπως νόμιζε πως της έκανα καμάκι? :flipout:
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,205
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Απάντηση: Όταν η περιέργεια …δικαίωσε τη γάτα!

Λες να σε πέρασε για κανενα πειραγμένο μιας και την πρωτόδες παιδάκι :slapface: τι να πούμε ... απαράδεκτη τουλάχιστον έπρεπε να σου στείλει ένα απλό ευχαριστώ
 
Last edited:

tsoukos2

New member
26 January 2019
1
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Όταν η περιέργεια …δικαίωσε τη γάτα!

Αγαπητέ Χρήστο, με έκανες να "ξοδέψω" όλη τη μέρα σήμερα, αλλά άξιζε!
Ευχαριστούμε για όλες τις εμπειρίες που μοιράστηκες μαζί μας!
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Να είσαι καλά και καλώς ήρθες.
Δεν είχε και καλό καιρό σήμερα οπότε ελπίζω να μην πήγε εντελώς χαμένη η μέρα :)
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
Pathe ξανά (ή μέχρι που τους λυπήθηκα…)

P3750539.JPG

Ήταν το φορμά των 9.5 χιλιοστών που άνοιξε το νήμα, και σήμερα έχουμε ακόμη έναν εκπρόσωπο του από την αρχή της δεκαετίας του 50.

Τα 9.5 χιλιοστά παρουσιάστηκαν το 1922 και υπήρξαν το πρώτο εμπορικά επιτυχημένο ερασιτεχνικό φορμά λίγο πριν τα 16 χιλιοστά της Kodak, όμως πολύ σύντομα μετά την εμφάνισή τους, η γαλλική αυτή επιτυχία έμελλε να περιοριστεί στην Ευρώπη.

P3750525.JPG

Στην Αμερική σχεδόν δεν πρόλαβαν να αποβιβαστούν αν και το εκεί παράρτημα λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή το 1931 ήταν αυτό που παρουσίασε την πρώτη προσπάθεια αναπαραγωγής συγχρονισμένου ήχου.


Όμως, οι μεγάλες αρχικές προσδοκίες και σοβαρές επενδύσεις σε δίκτυα διανομής τίτλων και συσκευών, δεν μπόρεσαν να σταθούν απέναντι στα 16 και αργότερα 8 χιλιοστά της Kodak, αλλά και στον κακό τον καιρό του οικονομικού κραχ. Μετά ήρθε και ο πόλεμος, οδηγώντας πρακτικά στην απόσυρση του συγκεκριμένου φορμά από εκείνη «τη πλευρά του Ατλαντικού»

Nov31.jpg
Μετά τους Γάλλους, οι Άγγλοι ήταν οι φανατικότεροι υποστηρικτές των 9.5mm μέχρι τέλους...


Της κασέτας…

Στας Ευρώπας η τύχη του εγχειρήματος υπήρξε σαφώς καλύτερη και μετά τον πόλεμο υπήρξε συνέχεια, που σχεδόν πάντα όμως προσανατολίζονταν στην ερασιτεχνική αγορά, με απλές μηχανές λήψης και προβολής, όταν την ίδια εποχή το αντίπαλο δέος των 16 χιλιοστών άρχισε να βρίσκει και επαγγελματικές εφαρμογές.

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των 9.5 χιλιοστών από την γέννηση του συστήματος, υπήρξε η ευκολία φόρτωσης του φιλμ στην μηχανή λήψης σε κασέτες. Ο επίδοξος χρήστης τις αγόραζε φορτωμένες και με μια κίνηση ήταν έτοιμος να αποθανατίσει την στιγμή. Κατόπιν ταχυδρομούσε την εκφωτισμένη κασέτα και το εμφανισμένο φιλμ… εμφανιζόταν σύντομα στην πόρτα του.

Έλα όμως που εκεί στην Pathe κατάφεραν να μετατρέψουν το πλεονέκτημά σε μειονέκτημα. Πώς? Αλλάζοντας κάθε λίγο και λιγάκι τον τύπο της κασέτας που δεν είχε συνήθως καμιά συμβατότητα με τις προηγούμενες.

P3750524.JPG

Οι β€œBaby” την δεκαετία του 1920 υπήρξαν οι πρώτες κασέτες του συστήματος (βλ. πρώτο ποστ) και προορίζονταν για τις αντίστοιχες χειροκίνητες κινηματογραφικές, όμως το 1927 οι κασέτες β€œP” έκαναν την εμφάνισή τους συνοδεύοντας την πρώτη κουρδιστή κινηματογραφική της εταιρίας. Ήταν κάτι σαν τις β€œBaby” αλλά β€¦όχι και ακριβώς το ίδιο.

Δέκα χρόνια μετά ήρθε και η κασέτα β€œH”, που έμοιαζε με την β€œP”, η οποία με την σειρά της έμοιαζε με την β€œBaby” αλλά δεν ήταν και ακριβώς το ίδιο…

Καθώς η μεταπολεμική αισιοδοξία πλανιόταν στους αιθέρες, προς το τέλος της δεκαετίας του 1940 οι Γάλλοι επανήλθαν με νέες σχεδιάσεις. Το όνομα της νέας οικογένειας, β€œWebo”. Έ, να μην βγάλουν και νέα κασέτα για τη νέα εποχή?

95filmingWeboMagazine.jpg

Οι κασέτες αυτή τη φορά είχαν χωρητικότητα 15m, με τον μηχανισμό προώθησης του φιλμ πολύ έξυπνα ενσωματωμένο εντός τους, πράγμα που έκανε την φόρτωσή τους στην μηχανή λήψης ακόμη ευκολότερη. Plug and play δλδ με όλη τη σημασία.

P3750531.JPG

P3750533.JPG

Θα πρέπει όμως να αναφερθεί πως αν και εξαίρεση στον κανόνα, ήδη από την δεκαετία του 30 υπήρχαν διαθέσιμες και κάποιες κινηματογραφικές που δέχονταν καρούλια 15 ή 30 μέτρων φιλμ όπως για παράδειγμα η Bolex H9. Καθώς, επίσης πως υπήρξαν και εταιρίες όπως η Gevaert που κάποια στιγμή κυκλοφόρησαν δικές τους κατασκευές φόρτωσης φιλμ προφανώς για λόγους πνευματικών δικαιωμάτων.

...
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,913
Θεσσαλονίκη
...

Με αυτά και τα άλλα, στο μέσο της δεκαετίας του 50, οι φαεινές ιδέες των κατασκευαστών με την πάροδο των χρόνων οδήγησαν τον κάθε ταλαίπωρο έμπορο του συστήματος, να βρίσκεται αναγκασμένος να διαθέτει ένα πολύ μεγάλο στοκ λόγω ασυμβατότητας.

Επίσης πολλές υλοποιήσεις …hardware όπως και κυκλοφορίες τίτλων υπήρξαν προβληματικές σε λειτουργικότητα και ποιότητα εκτύπωσης, καθώς από την άλλη ο κόσμος προχωρούσε μπροστά, και με την βελτίωση των φιλμ πολλοί ερασιτέχνες απολαμβάνοντας μεγαλύτερη οικονομία ή και ταυτόχρονα σοβαρές και εξελιγμένες προτάσεις σε εξοπλισμό λήψης και προβολής μετακόμισαν στα 8 χιλιοστά φροντίζοντας έτσι με μία κίνηση για την τσέπη τους αλλά και την ψυχική τους υγεία.

P3750543.JPG

Η τελική κατάρρευση του κάποτε φιλόδοξου εγχειρήματος ήρθε στο μέσο της δεκαετίας του 60 με την έλευση και του Super8, ενώ λίγα χρόνια αργότερα μια ομάδα φίλων προσπάθησε να αναβιώσει το ήδη πεθαμένο φορμά χωρίς επιτυχία.

Διαβάζοντας αναλυτικότερα το ιστορικό ενός προδιαγεγραμμένου θανάτου, μπορώ να πω πως σε κάποιο σημείο μέχρι που τους λυπήθηκα τους γάλλους, πράγμα παράξενο για εμένα προσωπικά…

Με τον καιρό το σύστημα πέρασε σχεδόν στη χώρα του καλτ, και σήμερα πάνω από 50 χρόνια αργότερα, υπάρχουν σε όλο τον κόσμο ομάδες και κλάμπ που με τον ένα ή άλλο τρόπο καταφέρνουν να διατηρούν το ζόμπι όρθιο.

P3750537.jpg

Η κάμερα που βλέπετε έρχεται από την αρχή της δεκαετίας του 1950. Τίποτα το ιδιαίτερο, ρίχνεις μέσα την κασέτα και πατάς το κουμπί. Στην αρχή αναρωτιόμουν αν είναι δυνατόν στα πλαίσια της απλοποίησης να μην υπάρχει ούτε μετρητής φιλμ αλλά τελικά αυτός «προβάλλεται» εντός του σκοπεύτρου.

P3750529.JPG

Το σύστημα Webo είχε μοντούρα δικής τους έμπνευσης που αργότερα μετατράπηκε σε στανταρ C, και η κάλυψη του φακού είναι περίπου όσο ενός αντίστοιχου των 16 χιλιοστών, πράγμα που φαίνεται και παρακάτω σε δοκιμή στα m43.

P3740029.jpg

P3740902.JPG

Συγνώμη κύριοι γάλλοι μου αλλά παραδεχτείτε το, αποτύχατε!