Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, και τα μυστικά του

Cosmic Wonder

AVClub Addicted Member
24 October 2012
2,854
481272_antikith1.jpg


Στις 7 Νοεμβρίου 1900 ο καπετάνιος Δημήτρης Κοντός στέλνει μια επιστολή στη Γενική Εφορεία Αρχαιοτήτων: «Ο υποφαινόμενος αλιεύων σπόγγους εν ελληνικοίς ύδασιν ανεύρον εν τω βυθώ της θαλάσσης δεξιάν χείρα χαλκού αγάλματος κατά τι μεγαλειτέραν του φυσικού». Στην πραγματικότητα, το Ναυάγιο των Αντικυθήρων είχε εντοπιστεί λίγο πριν από το Πάσχα του 1900, όταν δύο πλοιάρια σπογγαλιέων από τη Σύμη είχαν προσαράξει στη θέση «Πινακάκια», ΒΑ των Αντικυθήρων. Όταν πέρασε η θαλασσοταραχή, ο δύτης Ηλίας Σταδιάτης καταδύθηκε στην περιοχή και σε βάθος 42 μέτρων αντίκρισε τα κατάλοιπα ενός ναυαγίου που το φορτίο του περιλάμβανε μαρμάρινα και χάλκινα αγάλματα και πλήθος άλλα θαυμάσια αντικείμενα. Ο δύτης επέστρεψε στην επιφάνεια με το χέρι ενός χάλκινου αγάλματος. Με την ανακοίνωση της εύρεσης του ναυαγίου ξεκίνησε αμέσως εκείνο τον Νοέμβριο μια συγκλονιστική προσπάθεια για την ανέλκυση των ευρημάτων που διήρκεσε περίπου έναν χρόνο, μέσα στις ταραχώδεις καιρικές συνθήκες του χειμώνα του 1900 και της άνοιξης του 1901, με σημαντικές τεχνικές δυσκολίες λόγω του βάρους των ευρημάτων αλλά και μεγάλη θέληση να ολοκληρωθεί το τιτάνιο αυτό έργο.


481275_antikith2.jpg



Το πλοίο που ναυάγησε έξω από τα Αντικύθηρα ήταν μια ολκάδα, φορτηγό-σκάφος υπολογιζόμενης χωρητικότητας 300 τόνων, και ήταν ήδη αρκετά ταξιδεμένο όταν χάθηκε στη θάλασσα μαζί με το πολύτιμο φορτίο του περί το 60-50 π.Χ. Είναι σαφές ότι κατευθυνόταν προς κάποιο λιμάνι της Ιταλίας, μεταφέροντας εκεί πολύτιμα αγάλματα και σκεύη για τους Ρωμαίους αριστοκράτες, ξεκινώντας από κάποιο λιμάνι του Αιγαίου, ίσως τη Δήλο. Στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας φιλοξενείται από τον Απρίλιο του 2012 μια σπουδαία έκθεση, στην οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά εκτεθειμένα όλα μαζί τα ευρήματα που ανελκύσθηκαν από το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, τόσο από την πρώτη ηρωική επιχείρηση του 1900-1901 όσο και από τη δεύτερη έρευνα, που πραγματοποίησε η ομάδα του Jacques-Yves Cousteau το 1976.


481276_antikith3.jpg


''Κορυφαία έκπληξη της έκθεσης τα φαγωμένα αγάλματα: όσα μέρη τους έμειναν χωμένα στην άμμο του βυθού διατήρησαν τη στιλπνότητά τους, ενώ όσα μέρη ήταν εκτεθειμένα στο νερό φαγώθηκαν από τους μικροοργανισμούς.''



Ο Έφηβος των Αντικυθήρων στο κέντρο της πρώτης αίθουσας είναι αναμφίβολα ένα από τα ωραιότερα αρχαία ελληνικά αγάλματα. Είχε αρχικά θεωρηθεί άγαλμα Ερμή ή Απόλλωνα και η συντήρησή του (σώθηκε σε πολλά κομμάτια) υπήρξε μεγάλη πρόκληση για την εποχή της. Ο περίφημος Έφηβος είναι πρωτότυπο χάλκινο έργο του 340-330 π.Χ. και σύμφωνα με τις επικρατέστερες απόψεις αποδίδει τον Περσέα που επιδεικνύει το κομμένο κεφάλι της Μέδουσας ή τον Πάρι που προτείνει το μήλο στην ομορφότερη θεά στο γνωστό μυθικό επεισόδιο της Κρίσης.

antikith5.jpg



Περνώντας προς τη διπλανή αίθουσα, στέκει κανείς να θαυμάσει ό,τι απέμεινε από έναν ακόμη περίφημο ανδριάντα, τον λεγόμενο «Φιλόσοφο» των Αντικυθήρων, που αποδίδει ίσως τον Αντισθένη ή, κατά τη Σέμνη Καρούζου, τον Βίωνα τον Βορυσθενίτη, έναν φιλόσοφο με περιπετειώδη ζωή που οδηγήθηκε στον Κυνισμό και στην ειρωνεία και προς το τέλος της ζωής του στη μαγεία, για να αντιμετωπίσει τον φόβο του θανάτου. Το πορτρέτο αυτό είναι από τα σπουδαιότερα γλυπτά δείγματα ψυχογραφικής εμβάθυνσης της αρχαιότητας.

antikith6.jpg
 

Cosmic Wonder

AVClub Addicted Member
24 October 2012
2,854
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ.!!!

Ένας εκπληκτικής ακρίβειας μηχανικό υπολογιστή με κίνηση μέσω οδοντωτών τροχών, κορυφαίο επίτευγμα της αρχαιοελληνικής διάνοιας, η κατασκευή του οποίου προϋποθέτει υψηλότατη γνώση μηχανικής, τεχνολογίας υλικών, αστρονομίας, αστρολογίας και μαθηματικών. Η πλήρης κατανόηση του μηχανισμού από την τεχνολογία του 21ου αιώνα παραμένει ζητούμενο, ωστόσο πολυετείς μελέτες, και ιδίως οι πολύ πρόσφατες, καταδεικνύουν ότι ο μηχανισμός εκτελούσε τον ηλιακό, σεληνιακό και ζωδιακό κύκλο, υπολόγιζε γνωστές αστρονομικές περιόδους, όπως τον κύκλο του Μέτωνα και του Σάρου, προέβλεπε εκλείψεις ηλίου και σελήνης, κινήσεις πλανητών και υπολόγιζε αρχαία γεγονότα, όπως οι πέντε μεγάλοι αγώνες της αρχαιότητας (Ολύμπια, Ίσθμια, Νέμεα, Πύθια και Νάια στη Δωδώνη). Οι επιγραφές που φέρει ο μηχανισμός αποτελούν οδηγίες χρήσης του και ο τύπος των γραμμάτων τους χρονολογεί τον μηχανισμό στο 150-100 π.Χ. Ήταν, δηλαδή, ήδη σε χρήση περί τα 100 χρόνια μέχρι τη στιγμή που ναυάγησε το πλοίο έξω από τα Αντικύθηρα. Οι αποκαταστάσεις του μηχανήματος που έχουν επιχειρηθεί είναι εντυπωσιακότατες και δίνουν μια καλή εικόνα για τη μορφή που θα είχε, πριν φύγετε όμως πρέπει οπωσδήποτε να σταθείτε οι ίδιοι μπροστά στον μηχανισμό, να τον παρατηρήσετε με τα μάτια σας. Καθώς θα τον κοιτάζετε, σκεφτείτε μια ιστορική λεπτομέρεια που αφορά την ανεύρεσή του. Ένας υπαξιωματικός του Ναυτικού στο οπλιταγωγό πλοίο «Μυκάλη» που βοηθούσε στην ανέλκυση των ευρημάτων στην επιχείρηση του 1900-1901, όταν είδε την άμορφη μάζα, νόμιζε ότι ήταν άχρηστο κομμάτι βράχου κι ετοιμάστηκε να το ξαναρίξει στη θάλασσα, τον απέτρεψε όμως ο αξιωματικός Περικλής Ρεδιάδης, που διέκρινε στη μάζα τμήμα μετάλλου.


Ανακαλύφθηκε σε ναυάγιο ανοικτά του Ελληνικού νησιού Αντικύθηρα μεταξύ των Κυθήρων και της Κρήτης. Με βάση τη μορφή των ελληνικών επιγραφών που φέρει χρονολογείται μεταξύ του 150 π.Χ. και του 100 π.Χ., αρκετά πριν από την ημερομηνία του ναυαγίου, το οποίο ενδέχεται να συνέβη ανἀμεσα στο 87 π.Χ. και 63 π.Χ.. Θα μπορούσε να ήταν κατασκευασμένο μέχρι μισόν αιώνα πριν το ναυάγιο. Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 1900 σε βάθος περίπου 40 με 64 μέτρων και πολλοί θησαυροί, αγάλματα και άλλα αντικείμενα, ανασύρθηκαν από Συμιακούς σφουγγαράδες και βρίσκονται σήμερα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα.
Στις 17 Μαΐου 1902 ο μαθηματικός και τ. Υπουργός Παιδείας Σπυρίδων Στάης πρόσεξε ότι ένα από τα ευρήματα είχε έναν οδοντωτό τροχό ενσωματωμένο και εμφανείς επιγραφές με αστρονομικούς όρους.

Ο μηχανισμός είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μηχάνημα με γρανάζια, και μάλιστα πολύ πολύπλοκο. Είναι φτιαγμένος από μπρούντζο και είχε ξύλινο πλαίσιο. Έχει προβληματίσει και συναρπάσει πολλούς ιστορικούς της επιστήμης και της τεχνολογίας αφότου ανακαλύφθηκε. Η πιο αποδεκτή θεωρία σχετικά με τη λειτουργία του υποστηρίζει ότι ήταν ένας αναλογικός υπολογιστής, όσο και ψηφιακός υπολογιστής σχεδιασμένος για να υπολογίζει και απεικονίζει τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων, τις εκλείψεις ηλίου και σελήνης, τις φάσεις της σελήνης. Πρόσφατες λειτουργικές ανακατασκευές της συσκευής υποστηρίζουν αυτήν την ανάλυση. Από τις πρόσφατες έρευνες καταρρίφθηκε η θεωρία ότι εμπεριέχει ένα διαφορικό γρανάζι, όμως ο ανακαλυφθείς μηχανισμός της κίνησης της Σελήνης είναι ακόμα πιο εντυπωσιακός, καθότι δίνει τη δυνατότητα μεταβλητής γωνιακής ταχύτητας στον άξονα που κινεί τη Σελήνη (δεύτερος Νόμος Κέπλερ).

Ο καθηγητής Ντέρεκ ντε Σόλλα Πράις (Derek De Solla Price), φυσικός και ιστορικός της επιστήμης που εργαζόταν στο Πανεπιστήμιο του Γέηλ, δημοσίευσε ένα άρθρο για τον μηχανισμό αυτό στο περιοδικό Scientific American τον Ιούνιο του 1959, όταν ακόμα ο μηχανισμός δεν είχε μελετηθεί πλήρως. Το 1973 ή το 1974 δημοσίευσε τη μονογραφία του με τίτλο "Γρανάζια από τους Έλληνες", βασισμένη σε σάρωση του μηχανισμού με ακτίνες γ που πραγματοποίησε ο ακτινοφυσικός του Ε.ΚΕ.Φ.Ε. "Δημόκριτος" Χαράλαμπος Καράκαλος. Ο Πράις υποστήριξε ότι η συσκευή αυτή θα μπορούσε να είχε κατασκευαστεί από τη Σχολή του Απολλωνίου στη Ρόδο. Τα συμπεράσματά του δεν έγιναν αποδεκτά από τους ειδικούς της εποχής, οι οποίοι πίστευαν ότι οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν το θεωρητικό υπόβαθρο αλλά όχι και την απαιτούμενη πρακτική τεχνολογία για μια τέτοια κατασκευή.

Η μελέτη του συνεχίζεται από Άγγλους και Έλληνες ειδικούς των Πανεπιστημίων του Κάρντιφ, των Αθηνών, της Θεσσαλονίκης, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, σε μια διαπανεπιστημιακή ομάδα. Η σύγχρονη έρευνα υποστηρίζεται από την τελευταία τεχνολογία με τη βοήθεια μεγάλων εταιρειών, με πρωτοποριακά προγράμματα ψηφιακής απεικόνισης και έναν ειδικό τομογράφο, ο οποίος κατασκευάστηκε ειδικά για την έρευνα του μηχανισμού των Αντικυθήρων. Τα αποτελέσματα την έρευνας επιβεβαίωσαν ότι ο μηχανισμός φέρει 30 οδοντωτούς τροχούς οι οποίοι περιστρέφονται γύρω από 10 άξονες. Η λειτουργία του μηχανισμού κατέληγε σε τουλάχιστον 5 καντράν, με έναν ή περισσότερους δείκτες για το καθένα. Με τη βοήθεια του τομογράφου έχουν διαβαστεί αρκετές από τις επιγραφές που υπήρχαν στις πλάκες και στους περιστρεφόμενους δίσκους, οι οποίες εμπεριέχουν αστρονομικούς και μηχανικούς όρους, και έχουν χαρακτηριστεί από τους ειδικούς ως ένα είδος "εγχειριδίου χρήσης" του οργάνου.

Ο μηχανισμός αυτός έδινε, κατά την επικρατέστερη σύγχρονη άποψη, τη θέση του ήλιου και της σελήνης καθώς και τις φάσεις της σελήνης. Μπορούσε να εμφανίσει τις εκλείψεις ηλίου και σελήνης βασιζόμενος στον βαβυλωνιακό κύκλο του Σάρου. Τα καντράν του απεικόνιζαν επίσης τουλάχιστον δύο ημερολόγια, ένα ελληνικό βασισμένο στον Μετωνικό κύκλο και ένα αιγυπτιακό, που ήταν και το κοινό "επιστημονικό" ημερολόγιο της ελληνιστικής εποχής.

Οι παλαιότερες απόψεις που έχουν παρουσιασθεί (κυρίως πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο) για πιθανές χρήσεις με το όργανο αυτό είναι: αστρολάβος, ή δρομόμετρο, ή αναφορικό ρολόι, ή πλανητάριο, ή αστρονομικό ναυτικό ρολόι ή πλοογνώμονας της αρχαιότητας. Όλες αυτές οι χρήσεις δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες.


481280_antikith4.jpg



440px-Antikythera_mechanism.svg.png


Πηγές http://www.lifo.gr/mag/features/3746 / http://el.wikipedia.org/wiki/Μηχανισμός_των_Αντικυθήρων
 

Cosmic Wonder

AVClub Addicted Member
24 October 2012
2,854
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΤΟΥ ΝΑΥΑΓΙΟΥ.



Υποβρύχιος «Iron Man» εξερευνά το ναυάγιο των Αντικυθήρων


Σημαντικό ρόλο στο project – υπό τον τίτλο «Return to Antikythera» / - θα διαδραματίσει η προηγμένη Exosuit, η οποία είχε παρουσιαστεί πρόσφατα σε δημοσίευση του naftemporiki.gr. Πρόκειται πρακτικά για ένα «υποβρύχιο που φοριέται» - μία υποβρύχια «στολή του Iron Man».

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του προγράμματος, το εγχείρημα θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2014 και θα διαρκέσει για ένα μήνα, κατά τον οποίο θα χαρτογραφηθεί με λεπτομέρεια ο χώρος του ναυαγίου, με ένα αυτόνομο ρομπότ εξοπλισμένο με κάμερες και σόναρ. Στην συνέχεια, ειδικά εκπαιδευμένες ομάδες δυτών θα αρχίσουν ανασκαφές, χρησιμοποιώντας επαναπνευστήρες (rebreathers) κλειστού κυκλώματος, που επιτρέπουν μεγαλύτερες παραμονές σε μεγαλύτερα βάθη (παραπάνω από ό,τι σε αντίστοιχες καταδυτικές προσπάθειες του παρελθόντος). Ο ρόλος της Exosuit στο εγχείρημα θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς η «επιστημονικής φαντασίας» στολή επιτρέπει ασφαλή κατάδυση σε βάθος άνω των 300 μέτρων και παραμονή επί ώρες, χωρίς να απαιτείται αποσυμπίεση κατά την επιστροφή στην επιφάνεια.

Στόχος του προγράμματος είναι ο εντοπισμός και η ανάσυρση ευρημάτων του ναυαγίου που παραμένουν στον βυθό, από τμήματα του εξοπλισμού και του φορτίου του σκάφους μέχρι ίσως και μία συσκευή αντίστοιχη του «υπολογιστή».

Τη συνολική ευθύνη του προγράμματος «Return to Antikythera» έχει η Δρ. Αγγελική Σίμωσι, προϊσταμένη της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων, ενώ επιστημονικός υπεύθυνος είναι ο αρχαιολόγος Δρ. Θεοτόκης Θεοδούλου. Όπως δήλωσε η κ. Σίμωσι, το πρόγραμμα γίνεται με πρωτοβουλία του υπουργείου Πολιτισμού και η κεντρική ιδέα προέκυψε μετά από έκθεση που είχε γίνει στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για το ναυάγιο των Αντικυθήρων (ειδικότερα, το αποκαλούμενο «ναυάγιο των γλυπτών», καθώς στην περιοχή ενδέχεται να βρίσκονται και άλλα ναυάγια), στην οποία είχαν εκτεθεί τα ευρήματα από τις έρευνες του Κουστώ και των σφουγγαράδων από τη Σύμη.

«Η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων προσπάθησε να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία και τα μέσα του Woods Hole Oceanographic Institution, με το οποίο συνεργάζεται από το 2005, και το οποίο είχε πραγματοποιήσει μία πρώτη έρευνα στην περιοχή το 2012. Εντοπίστηκαν τα υπολείμματα ενός ναυαγίου και ανελκύστηκε μία μολύβδινη άγκυρα και ένας αμφορέας που χρονολογικά θα μπορούσε να ταυτιστεί με το γνωστό ναυάγιο των γλυπτών. Το 2013 είχε εγκριθεί και πάλι, με την τεχνογνωσία του ινστιτούτου, μία έρευνα στην περιοχή βόρεια του Κόλπου της Κισάμου στην Κρήτη, και επειδή είχαμε αυτά τα στοιχεία του 2012 επανήλθαμε αναγνωριστικά και στα Αντικύθηρα. Εκεί λοιπόν εντοπίστηκε ένα μεγάλο πλάτωμα στον βυθό, το οποίο φαίνεται ότι, κάτω από την άμμο, κρύβει το ίδιο το ναυάγιο. Η φετινή έρευνα θα επικεντρωθεί στο πλάτωμα για να δούμε τι κρύβει ο βυθός».

Ο κ. Θεοδούλου πέρασε ειδική εκπαίδευση μίας εβδομάδας για τον χειρισμό της Exosuit, και περιγράφει την εμπειρία ως «εξαιρετική»: «νιώθεις σαν αστροναύτης, απλά είσαι κανονικός ναύτης, στον βυθό». Κατά τον ίδιο, το ιδιαίτερα σημαντικό της όλης υπόθεσης είναι ότι η αρχαιολογία συμμετέχει στη διαμόρφωση της συγκεκριμένης τεχνολογίας εν τη γενέσει της.

«Αυτή η στολή είναι στην ουσία ένα υποβρύχιο που φοριέται και αποτελεί πρωτότυπο δείγμα αυτής της τεχνολογίας. Έχει διαδεχτεί την Newtsuit η οποία έχει χρησιμοποιηθεί για βιομηχανικούς σκοπούς κυρίως, στο σύστημα ύδρευσης της Ν. Υόρκης, καθώς και σε πλατφόρμες πετρελαίου. Η Exosuit είναι η εξέλιξή της, που τη βελτιώνει ως προς το σύστημα επικοινωνίας, γιατί διαθέτει πλέον οπτική ίνα, καθώς και ως προς την ευελιξία των αρθρώσεων».

«Η δική μας εμπειρία στη διάρκεια της εκπαίδευσης είναι ότι πραγματικά μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για αρχαιολογικούς σκοπούς και για σκοπούς έρευνας γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα υποβρύχιο το οποίο έχει τεράστιο χρόνο αυτονομίας (48 ώρες) και 330 μέτρα περίπου επιχειρησιακό βάθος. Στα «χέρια» της υπάρχουν προσαρμοσμένοι βραχίονες αρκετά ευέλικτοι οι οποίοι μπορούν αν δέσουν, λύσουν, βιδώσουν, ξεβιδώσουν κ.α και πάνω σε αυτούς μπορούν να προσαρμοστούν μηχανήματα όπως για παράδειγμα σωλήνας αναρρόφησης νερού - συνεπώς μπορεί να κάνει κανείς ανασκαφή. Το σημαντικό για μένα είναι ότι η αρχαιολογία, που συνήθως παίρνει έτοιμα εργαλεία από άλλες επιστήμες τα οποία προσαρμόζει στις δικές της ανάγκες, συμμετέχει τώρα στη διαμόρφωση της τεχνολογίας εν τη γενέσει της. Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφ’ ενός γιατί μπορεί να έχει ακριβώς αυτό που της χρειάζεται και αφετέρου γιατί στην περίπτωση των Αντικυθήρων πρόκειται να εφαρμοστεί σε ένα ναυάγιο με συμβολική σημασία, καθώς εκεί πρακτικά γεννήθηκε η υποβρύχια αρχαιολογία το 1900.

»Εκεί έγινε για πρώτη φορά ανέλκυση αρχαιοτήτων από τους σφουγγαράδες του 1900 με ό,τι καλύτερο είχε τότε η καταδυτική τεχνολογία. Ακολούθησε το 1976 η παρουσία στον ίδιο χώρο του Ζακ Ιβ Κουστώ, για έρευνα και μερική ανασκαφή και πάλι με ό,τι τελειότερο υπήρχε από άποψη καταδυτικού εξοπλισμού για την εποχή. Η επιστημονική ομάδα της Εφορείας και του Woods Hole επέστρεψε το 2012 και ερεύνησε όλη την περίμετρο των Αντικυθήρων αποκλειστικά με rebreathers, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση για αρχαιολογικούς σκοπούς. Επανερχόμαστε με μια τεχνολογία που δεν έχει χρησιμοποιηθεί πουθενά αλλού για να εξερευνήσουμε πιο ενδελεχώς το ναυάγιο, σε κάτι που αποτελεί στην ουσία έναν νέο σταθμό από τεχνολογικής πλευράς, για να επανεξετάσουμε τη θέση ενός ιδιαίτερα σημαντικού αρχαιολογικού συνόλου, με την ελπίδα να προσπορίσουμε νέα επιστημονικά δεδομένα για ένα ναυάγιο που δεν έχει ερευνηθεί ποτέ συστηματικά».

http://www.naftemporiki.gr/story/817524/ypobruxios-iron-man-eksereuna-to-nauagio-ton-antikuthiron




«Το ναυάγιο των Αντικυθήρων» ''ταξιδεύει"στην Ελβετία

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που ανελκύσθηκαν κατά τα έτη 1900-1901 και 1976 από το περίφημο Ναυάγιο των Αντικυθήρων, και θαύμασαν οι επισκέπτες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην περιοδική έκθεση που στήθηκε -τον Απρίλιο του 2012, στον χώρο του μουσείου θα ταξιδέψουν στην Ελβετία. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η έκθεση «Το ναύαγιο των Αντικυθήρων» ανέβασε κατά πολύ την επισκεψιμότητα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο σε ποσοστά που κυμαίνονται από 45 έως 80%.

Η επιτυχημένη περιοδική έκθεση θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο του 2015 στην πόλη Βασιλεία στην Ελβετία και τα περισσότερα εκθέματα θα φτάσουν στην χώρα οδικώς. Χωρίς τον μηχανισμό, που θεωρείται αδύνατο να μετακινηθεί, ενώ ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί για το αν είναι σε θέση να μετακινηθεί και ο χάλκινος «Έφηβος των Αντικυθήρων». Το ζήτημα της μεταφοράς απαιτεί άμεση λύση, καθώς η έκθεση έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί, έστω ένα μέρος αυτής, στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον, το 2016, μετά την ανακαίνιση αυτής. Ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου Γ. Κακαβάς επεσήμανε την Τρίτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ότι δεν χωράνε σε αεροπλάνο οι αρχαιότητες.

Το ναυάγιο χρονολογείται στο 60-50 π.Χ. περίπου, ενώ το φορτίο του χρονολογείται από τον 4ο έως και τον 1ο αιώνα π.Χ. Η μελέτη του φορτίου προσθέτει μια σημαντική μαρτυρία για το θαλάσσιο εμπόριο και τη διακίνηση έργων ελληνικής τέχνης στο τέλος της ελληνιστικής εποχής και της δημοκρατικής περιόδου της Ρώμης.

Η έκθεση θα λειτουργεί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μέχρι τις 29 Ιουνίου.


http://www.protothema.gr/culture/article/385022/to-nauagio-ton-adikuthiron-taxideuei-stin-elvetia/
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,755
Βόλος
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Το γνωστό ντοκυμαντέρ για τον μηχανισμό:
http://www.youtube.com/watch?v=5Nzo2QEbk90

Για να δείτε σύγχρονες μεθόδους για υποβρύχια αρχαιολογία δείτε το ντοκυμαντέρ για το Παυλοπέτρι:
http://www.youtube.com/watch?v=71DEaOr-YuU
 

SR-71

AVClub Fanatic
15 December 2010
46,723
Kashyyyk stratosphere - 100,000 ft
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Εξαιρετικο νημα :SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:
Ευγε Πανο (και Αλγοριθμε :p)

Για να θυμομαστε οτι οι Επιστημες ΔΕΝ ξεκινησαν τον 16ο αιωνα μ.Χ.
Υπαρχει διαδρομη και ιστορια !!!
 

Cosmic Wonder

AVClub Addicted Member
24 October 2012
2,854
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Ευχαριστώ. Βλέπωντας το θέμα με την καινούργια στολή,είπα να το ψάξω λίγο παραπάνω και να ανοίξω ένα νήμα με αυτό το θέμα.
Ωραίο το ντοκιμαντέρ παραπάνω. Και όπως είπες φίλε μάνο,φυσικά και υπάρχει πλούσια ιστορία πρίν απο τον χριστό...Απο εκεί ξεκινάνε όλα.!!!
 

poliftumos

New member
31 May 2014
19
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Πολύ φαγωμάρα τους έχει πιάσει τελευταία με όλα τα αρχαία. Τώρα αυτό είναι καλό ή κακό δεν μπορώ να φανταστώ.
 

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Καλή είν' αυτή η φαγωμάρα, αν είναι να αναδειχτούν οι αρχαιολογικοί μας θησαυροί. Πολύ φοβάμαι όμως ότι υπάρχουν ακόμα τόσα πολλά, που στο τέλος δεν θα έχει μείνει Έλληνας αφάγωτος....
 

Blue08

AVClub Fanatic
24 April 2008
23,335
Utopia..
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.



ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΑ
Ο βυθός έκρυβε ένα μουσείο


Ενα χρυσό δαχτυλίδι, ένα δόρυ ύψους 2,20 μ. που προαναγγέλλει πιθανότατα την ύπαρξη ενός αγνώστου μέχρι στιγμής δορυφόρου αγάλματος,
μία άγκυρα, τμήμα του σκελετού μιας κλίνης και μια συστάδα αγγείων είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, ανάμεσα στους νέους θησαυρούς του ναυαγίου των Αντικυθήρων,
στο οποίο επέστρεψαν οι αρχαιολόγοι 114 χρόνια μετά την πρώτη εκείνη βουτιά των σφουγγαράδων που έφερε στο φως ένα από τα πιο έξοχα δείγματα της αρχαίας τεχνικής ευφυΐας, τον «Μηχανισμό των Αντικυθήρων».

http://www.ethnos.gr/article.asp?cat...pubid=64074437

Επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν μάλλον την επόμενη εβδομάδα..
 
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Ίσως με πείτε μεμψίμοιρο,αλλά <<ένα χρυσό δαχτυλίδι,ένα δόρυ, αγγεία και κομμάτια ξύλο>> απέχουν παρασάγγας απο το να χαρακτηριστούν <<μουσείο>>.Θα περιμένω βέβαια να χρησιμοποιηθει´και η στολή,αλλά έχω την αίσθηση πως ξαναανακαλύπτουμε τον τροχό σε μιά απέλπιδα προσπάθεια να αισθανθούμε αξιοπρεπείς σαν λαός ξανά.Περιμένετε και για νέα <<αρχαιολογική βόμβα>> σήμερα-αύριο.Δεν το υποθέτω,αλλά δεν παραθέτω λινκ καθώς το πήρε το μάτι μου σε αμφιβόλλου ποιότητας ιστοχώρο.Και ναι,η ασφάλεια και τα στρατά είναι εκεί πάλι.........
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,112
Εκεί ψηλά.....
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Mην ειμαστε αφοριστικοι.

Στα ΑντιΚυθηρα βουτηξαν μπας και βρουν και αλλο/α τμηματα του περιφημου μηχανισμου δεν βουτηξαν απλα για να βγαλουν δαχτυλιδια.

Αν εβρισκαν κατι τετοιο τοτε ουτε η επιβεβαιωση του ταφου του Μεγαλου Αλεξανδρου δεν θα μπορουσε να το επισκιασει.
 
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Αν και όταν λοιπόν βρούν και τα υπόλοιπα διαφορικά γρανάζια η οτιδήποτε άλλο δεν είναι κοινό ανα την επικράτεια,ας πανηγυρίσουν,και εγώ μαζί φυσικά.Ως τότε,είτε ας πουν τι εξαιρετικό βρήκαν η ας μην κάνουν ντόρο για αγγεία και κοντάρια.Η γνώμη μου εννοείται.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,112
Εκεί ψηλά.....
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Δεν νομιζω οτι η επισημη πολιτεια βγηκε να πανηγυρισει - ακομα- την ανακαλυψη "κοινων" ευρηματων.

Οταν το κανει θα τους κραξουμε παρεα.

Οσο για το συγκεκριμενο ναυαγιο/ αρχαιολογικη "ανασκαφη" αποψη μου ειναι οτι ειναι το Holy Grail των Ελληνων Αρχαιολογων μαζι με τον ταφο του Μ.Αλεξανδρου βεβαια .
 

Γιώργος.Χ

Moderator
Staff member
23 June 2006
5,867
Αττική
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Εχει και ο Τσούτσουρος (στην Νότια Κρήτη) ενδιαφέρον...
 

Cosmic Wonder

AVClub Addicted Member
24 October 2012
2,854
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Εχει και ο Τσούτσουρος (στην Νότια Κρήτη) ενδιαφέρον...

Όντως....
Αλλά έχουν ακουστεί διάφορα για τα ευρήματα στο σπήλαιο,που δεν ξέρω αν ισχύει.(Εμπλέκονται και οι αμερικάνοι,με διάφορα ανταλάγματα).
 
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Ο Τσούτσουρος είναι ένα τεράστιο μουσείο,όπως όλη η περιοχή των Αστερουσίων γενικότερα.Έχουν γίνει πολλοί με λεφτά απο την αρχαιοκαπηλεία,δεν είναι δόκιμο να επεκταθώ.Όμως ο τόπος και η φήμη του έχουν κακοποιηθεί κατα συρροή απο Χαρδαβέλλες,Φουράκηδες,Κεφαλάκηδες και σειρά εντύπων.
 

Cosmic Wonder

AVClub Addicted Member
24 October 2012
2,854
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

Όμως ο τόπος και η φήμη του έχουν κακοποιηθεί κατα συρροή απο Χαρδαβέλλες,Φουράκηδες,Κεφαλάκηδες και σειρά εντύπων.

Έχει τύχει να παρακολουθήσω (Απο απλή περιέργεια),αφιέρωμα του χαρδαβέλα για την περιοχή εκεί.
Άκουσα λογικά επιχειρήματα,αλλά άκουσα και άλλα,που μόνο στην σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας χωράνε.
Και μέσα σε όλα,ειπώθηκε και αυτό για τους αμερικάνους,υποτίθεται απο σοβαρά άτομα. Και καλά η ελλάδα δέχτηκε ένα σοβαρό χρηματικό ποσό,για να χτίσει κάτι σημαντικό.
Μου διαφεύγει αυτήν την στιγμή. Εγώ κρατάω τις επιφυλάξεις μου (Γιατί μιλάμε για έλληνες πολιτικούς).......

Ας μείνουμε στο θέμα του νήματος.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,112
Εκεί ψηλά.....
Re: Το Ναυάγιο Των Αντικυθήρων,Και Τα Μυστικά Του.

cosmos_display_1.jpg





Ερευνητές του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), μεταξύ των οποίων δύο Έλληνες, ανακοίνωσαν ότι έλυσαν ένα σημαντικό μέρος του αινίγματος που περιβάλλει τον αρχαίο ελληνικό αστρονομικό υπολογιστή, γνωστό ως Μηχανισμό των Αντικυθήρων, μια -απρόσμενα για την εποχή της- πολύπλοκη συσκευή που επέτρεπε την πρόβλεψη διαφόρων αστρονομικών γεγονότων.


Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι έκαναν ένα σημαντικό βήμα για την κατανόηση όλων των δυνατοτήτων του Μηχανισμού και του πώς κατάφερνε να κάνει ακριβείς προβλέψεις για τα ουράνια φαινόμενα.



Ο Μηχανισμός, ο οποίος φυλάσσεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα, θεωρείται από πολλούς ως ο πρώτος γνωστός αναλογικός υπολογιστής στον κόσμο και είναι το πιο πολύπλοκο δείγμα μηχανικής που έχει βρεθεί από τον αρχαίο κόσμο. Η ηλικίας περίπου 2.000 ετών συσκευή χρησιμοποιείτο για να προβλέψει τη θέση του Ήλιου, της Σελήνης, των ηλιακών και σεληνιακών εκλείψεων, των θέσεων των πλανητών, ακόμη και των ημερομηνιών των Ολυμπιακών αγώνων.


Οι επιστήμονες της διεπιστημονικής ερευνητικής ομάδας "UCL Antikythera Research Team", με επικεφαλής τον καθηγητή Τόνι Φριθ του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Scientific Reports", ρίχνουν φως στον τρόπο λειτουργίας των γραναζιών στο μπροστινό μέρος του Μηχανισμού. Όπως είπε ο Φριθ, «ο Ήλιος, η Σελήνη και οι πλανήτες παρουσιάζονται με τρόπο που αποτελεί ένα εντυπωσιακό άθλο της αρχαίας ελληνικής μεγαλοφυΐας».


Ο Μηχανισμός από μπρούντζο, ο οποίος ανακαλύφθηκε το 1901 από Έλληνες αλιείς σε ναυάγιο πλοίου κοντά στα Αντικύθηρα, αποτελείται από ένα πολύπλοκο συνδυασμό 30 γραναζιών. Η συνεχής μελέτη του από Έλληνες και ξένους επιστήμονες αυξάνει συνεχώς την κατανόηση για τις λειτουργίες του. Μέχρι σήμερα όμως δεν είχε καταστεί εφικτή η πλήρης κατανόηση του συστήματος των γραναζιών, καθώς μόνο το ένα τρίτο του Μηχανισμού εκτιμάται ότι έχει διασωθεί και αυτό σε 82 θραύσματα.


Η χρήση ακτίνων-Χ από το 2005 έχει αποκαλύψει χιλιάδες χαρακτήρες κειμένου κρυμμένους μέσα στα θραύσματα. Οι επιγραφές περιλαμβάνουν μια περιγραφή του Κόσμου, με τους πλανήτες να κινούνται σε δακτυλίους. Είναι αυτή η απεικόνιση του σύμπαντος που αναδημιούργησαν οι Βρετανοί ερευνητές.

Δύο σημαντικές γνώσεις που αποκαλύπτονται στο μηχανισμό, είναι οι αριθμοί των 462 και 442 ετών, που αντιστοιχούν στους κύκλους της Αφροδίτης και του Κρόνου αντίστοιχα. Όταν παρατηρούνται από τη Γη, οι κύκλοι των πλανητών μερικές φορές αναστρέφουν την κίνηση τους σε σχέση με τα άστρα. Οι ειδικοί πρέπει να παρακολουθούν αυτούς τους μεταβαλλόμενους κύκλους (πλανητικές περιόδους) για μεγάλα χρονικά διαστήματα, προκειμένου να μπορέσουν να προβλέψουν τις θέσεις των πλανητών στο μέλλον.


«Η κλασσική αστρονομία της πρώτης χιλιετίας προ Χριστού γεννήθηκε στη Βαβυλώνα, όμως τίποτε σε αυτή την αστρονομία δεν υπάρχει που να δείχνει πως κατάφεραν οι αρχαίοι Έλληνες να βρουν τον άκρως ακριβή κύκλο των 462 ετών για την Αφροδίτη και των 442 ετών για τον Κρόνο», δήλωσε ο Έλληνας υποψήφιος διδάκτορας του UCL 'Αρης Δακάναλης. Στην ερευνητική ομάδα συμμετέχει και μία ακόμη Ελληνίδα του UCL, η ειδική στα αρχαιολογικά υλικά δρ Μυρτώ Γεωργακοπούλου.

Χρησιμοποιώντας μια αρχαία ελληνική μαθηματική μέθοδο που περιγράφει ο φιλόσοφος Παρμενίδης, οι ερευνητές όχι μόνο εξήγησαν πώς βρήκαν οι Έλληνες τους κύκλους της Αφροδίτης και του Κρόνου, αλλά επίσης κατάφεραν να αναδημιουργήσουν τους κύκλους όλων των άλλων πλανητών του Μηχανισμού, για τους οποίους έχουν χαθεί τα σχετικά δεδομένα.

«Πρόκειται για μια σημαντική θεωρητική πρόοδο, όσον αφορά του πως ο Κόσμος αναπαρίστατο στον Μηχανισμό. Τώρα πρέπει να αποδείξουμε την εφαρμοσιμότητα του, κάνοντας το με τις αρχαίες τεχνικές», δήλωσε ο δρ 'Ανταμ Βόιτσικ του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του UCL.