Φίλτρα φακών , τύποι και χρήσεις τους .

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πάνο, για να μπορώ να δώ το πλήρες exif καθώς και τα επίπεδα έκθεσης πριν την οποιαδήποτε επεξεργασία .. σκέτο το εχιφ θα μου δώσει το 50% των στοιχείων που θέλω .. ενα απο τα 7 raw που στακάρισες θα δείξει το 80% αυτών που θέλω .. (αν τα ανεβάσεις όλα .. θα μπορέσω να παίξω και με το στακάρισμα)

Ηλία καλησπέρα

Σου ανεβάζω τα αρχεία στο we transfer και σου στέλνω το Link με Π.Μ.
Είναι 7 και έχουν διαφορές μεταξύ τους. Θα χρειαστούν ευθυγράμμιση και Crop μετά.
Μόλις ανέβουν θα σου στείλω το Link. Επίσης το WB διαφέρει από αρχείο σε αρχείο όπως και η έκθεση. Δεν προοριζόντουσαν για Stack. Απλά ήταν 7 λήψεις από το ίδιο σημείο και τις χρησιμοποίησα.

Είναι 333mb. Θα αργήσει λίγο.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

ΟΚ θενκς

Καί εγώ αναρωτιόμουνα γιατί να σου χρειάζεται η ευθυγράμιση ?? ;)

BTW έχεις καλό ND 6stop ? .. (αλλά και να μήν είναι από τα καλά .. δύσκολο να είναι χειρότερο απο καλό 10stop ..)

Δεδομένου οτι φτάνεις στα διάρκεια ίση με την μονή λήψη με ND 10stop με 16 λήψεις των 6stop .. (εξυπακούεται με τρίποδο όπως ακριβώς θα τραβούσες με το 10stop ND) .. δεν το έχεις δοκιμάσει ποτέ ?.

Είναι μεγάλη αβάντα οι πολλαπλές λήψεις .. σε αποδεσμεύουν απο τα χρονικά όρια, μπορείς να τραβάς με ελαφρά κατώτερη έκθεση απο ΕΤΤR και γλυτώνεις όλα τα καψίματα, χρησιμοποιείς πιο κατάλληλα διαφράγματα .. κλπ .. και έχεις και κέρδος τον πολύ λιγότερο θόρυβο ωστε να αντέχει σε δυνατή επεξεργασία που σου αρέσει ..
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

ΟΚ θενκς

Καί εγώ αναρωτιόμουνα γιατί να σου χρειάζεται η ευθυγράμιση ?? ;)

BTW έχεις καλό ND 6stop ? .. (αλλά και να μήν είναι από τα καλά .. δύσκολο να είναι χειρότερο απο καλό 10stop ..)

Δεδομένου οτι φτάνεις στα διάρκεια ίση με την μονή λήψη με ND 10stop με 16 λήψεις των 6stop .. (εξυπακούεται με τρίποδο όπως ακριβώς θα τραβούσες με το 10stop ND) .. δεν το έχεις δοκιμάσει ποτέ ?.

Είναι μεγάλη αβάντα οι πολλαπλές λήψεις .. σε αποδεσμεύουν απο τα χρονικά όρια, μπορείς να τραβάς με ελαφρά κατώτερη έκθεση απο ΕΤΤR και γλυτώνεις όλα τα καψίματα, χρησιμοποιείς πιο κατάλληλα διαφράγματα .. κλπ .. και έχεις και κέρδος τον πολύ λιγότερο θόρυβο ωστε να αντέχει σε δυνατή επεξεργασία που σου αρέσει ..

Ηλία δεν έχω καλά ND. Είναι της Fotga (πως είπατε; :smile:) και δεν είναι ότι καλύτερο. Για αρχή και πειραματισμό καλά είναι. Μου τα χάρισε ένα φίλος. Είναι προσαρμογέας με δαχτυλίδια και ένα σετ 6 φίλτρων 4Χ4 inch. Δεν έχω δοκιμάσει μέχρι τώρα πολλαπλές λήψεις παρά μονάχα 2-3 φορές...

Θέλω να πάρω κάποια στιγμή ένα καλό 4Χ4 inch 10άρι ή ένα Hoya Βιδωτό.

Οι πολλές λήψεις σίγουρα δίνουν αβάντα στον θόρυβο. Με βοηθούσαν παλιά με την a6000 σε High iso και σπανιότερα με την D7200 που ήταν εξαιρετική. Με την D850 και τις τελευταίες λήψεις δεν με απασχόλησε καθόλου ο θόρυβος. (ένας λόγος που την λατρεύω).

(Τα αρχεία που ανεβαίνουν είναι στο 68%. Λίγο ακόμα υπομονή. Είναι και μεγάλα... 55mb το ένα με Lossless compression τραβηγμένα)
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND πότε και πως τα χρησιμοποιούμε

Καλησπέρα φίλοι.

Επειδή η συζήτηση καλά κρατούσε στο νήμα της μακράς έκθεσης, με αρκετό ενδιαφέρον λέω να συνεχίσω εδώ με απορίες.

Έχω μπει στην διαδικασία έρευνας για φίλτρο ND. Οι αρχικές σκέψεις είναι να χρησιμοποιήσω το ήδη υπάρχοντα προσαρμογέα που διαθέτω ο οποίος παίρνει φίλτρα ND 4X4 inch. Σκέφτομαι ή να πάρω από ebay ένα 'γυαλί' ND 1000 (10άρι) με διάσταση 4Χ4 ή 4Χ <4 με ίδιο πάχος της Haida (που έχουν καλά reviews για οικονομικά) ή Haida. Εναλλακτικά έχω δεi και σετ της Haida.

Έχετε κάποια πρόταση που να μην ξεφεύγει πάρα πολύ οικονομικά; (εννοώντας να μην φτάνει 100+ )
Βέβαια γνωρίζω ότι θα πρέπει να πάρω κάτι καλό. Η βοήθεια που ζητάω έχει να κάνει με την βέλτιστη επιλογή σε Value for Money.
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,816
Athens
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND πότε και πως τα χρησιμοποιούμε

Haida και Nisi οι καλές οικονομικές λύσεις για καλό και ποιοτικό ND δίχως να κλαίς τον μισό μισθό :D
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND πότε και πως τα χρησιμοποιούμε

υπαρχουν Ελλαδα αυτα ? Καποιο link με καποιο σετακι με διαφορα stop ?

Γιάννη εγώ τα βρήκα σε αναζήτηση στο ebay. Δεν έχω κοιτάξει Ελλάδα. Θέλεις link από ebay;
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,219
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φίλτρα UV, CPL, ND πότε και πως τα χρησιμοποιούμε

Παναγιώτη από οτι λίγο το έχω ψάξει τα φιλτρα της Haida είναι VFM , τα πιο αξιόλογα από τα φθηνά, από εκεί και κάτω πέφτει πολύ η απόδοση. Ειδικά τα φιλτρα των 10 στοπ ακόμη και από πολύ καλές εταιρίες παρουσιάζουν σημαντικά θέματα τόσο χρωματικά όσο και λεπτομέρειας, αν εχεις επενδύσει σε καλή μηχανή και καλό φακό είναι κρίμα να τσιγκουνευτεις τα καλά φιλτρα.

Εγώ αποφάσισα τη διαδρομή των βιδωτων με μέγιστη διάσταση τα 72mm και με 1 step down το πολύ να τα διανέμω και σε 62-67mm σπειρωμα φακού. Για πιο μικρά σπειρωματα φακού ξαναγοράζω φίλτρο. Eχει το μειονέκτημα ότι δυσκολα βρίσκεις grad που ΕΙ Άι απαραίτητα για landscape φωτογράφηση. Δυστυχώς έχω μπει και στο τρυπακι της υπέρυθρης και εκεί θέλω και αλλου είδους IR φιλτρα. Να είσαι προετοιμασμένος να βάλεις το χερι στην τσέπη αλλιώς μην ασχοληθείς καθόλου με την μακρά έκθεση. Ημίμετρα δεν χωρούν αν θες καλό αποτέλεσμα.
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Απάντηση: Re: Φίλτρα UV, CPL, ND πότε και πως τα χρησιμοποιούμε

Παναγιώτη από οτι λίγο το έχω ψάξει τα φιλτρα της Haida είναι VFM , τα πιο αξιόλογα από τα φθηνά, από εκεί και κάτω πέφτει πολύ η απόδοση. Ειδικά τα φιλτρα των 10 στοπ ακόμη και από πολύ καλές εταιρίες παρουσιάζουν σημαντικά θέματα τόσο χρωματικά όσο και λεπτομέρειας, αν εχεις επενδύσει σε καλή μηχανή και καλό φακό είναι κρίμα να τσιγκουνευτεις τα καλά φιλτρα.

Εγώ αποφάσισα τη διαδρομή των βιδωτων με μέγιστη διάσταση τα 72mm και με 1 step down το πολύ να τα διανέμω και σε 62-67mm σπειρωμα φακού. Για πιο μικρά σπειρωματα φακού ξαναγοράζω φίλτρο. Eχει το μειονέκτημα ότι δυσκολα βρίσκεις grad που ΕΙ Άι απαραίτητα για landscape φωτογράφηση. Δυστυχώς έχω μπει και στο τρυπακι της υπέρυθρης και εκεί θέλω και αλλου είδους IR φιλτρα. Να είσαι προετοιμασμένος να βάλεις το χερι στην τσέπη αλλιώς μην ασχοληθείς καθόλου με την μακρά έκθεση. Ημίμετρα δεν χωρούν αν θες καλό αποτέλεσμα.

Έχεις δίκιο Κώστα. Είμαι στην αρχή χτισίματος νέου συστήματος και πρέπει να προχωρήσω μόνο ανάλογά του.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Προσωπικά είμαι κατά των πολλαπλών λήψεων. Μπορεί να χρησιμοποιήσω το πολύ 2 για ουρανό και κάτω μέρος αλλά μέχρι εκεί. Θόρυβο δεν είδα ποτέ μου, ακόμα και σε λήψεις των 7 λεπτών. Το stacking δεν είναι πάντα καλή ιδέα και έχει αρκετά αρνητικά (δείτε λίγο παλαιότερη συνομιλία μου με τον Ηλία από το ποστ #28 και μετά). Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό για εμένα είναι ότι οι πολλαπλές λήψεις είναι ενάντια στη φιλοσοφία μου ως προς το πως προσεγγίζουμε τη φωτογραφία. Η καλλιτεχνική φωτογραφία είναι ως ένα σημείο τεχνικής φύσεως αλλά αν αυτό το σημείο ξεπεραστεί, τότε μιλάμε για μόνο τεχνική φωτογραφία.

Για να το αναλύσω λίγο περισσότερο, για εμένα η ΜΕ δεν είναι ακριβώς φωτογραφία, είναι φωτογραφική τεχνική προς την επίτευξη της ανάδειξης ενός θέματος, δημιουργίας μίας ατμόσφαιρας κλπ και όλα αυτά συμβαίνουν ως καταγραφή της γραμμικότητας του χρόνου και της επίδρασής του σε μία σκηνή. Κατ' ουσίαν, όταν μπαίνει ένα ND φίλτρο κατά τη λήψη, "στρεβλώνουμε" τον τρόπο που εξελίσσεται ο χρόνος πάνω σε ένα θέμα. Αυτά λοιπόν τα 2, 3 ή 6 κλπ λεπτά που κρατάει η λήψη, για άλλους είναι χαμένος χρόνος και για άλλους ευκαιρία για μια ξεχωριστή εμπειρία. Θυμάμαι το blog post μίας φωτογράφου ΜΕ που έλεγε ότι κατά το χρονικό διάστημα έως τον τερματισμό της λήψης γενικά βαριέται, βλέπει FB στο κινητό της, φεύγει και πάει να καθίσει στο αυτοκίνητο κλπ. Για εμένα αυτά είναι αδιανόητα και σίγουρα, οι 16+ λήψεις θεωρώ ότι "σκοτώνουν" το σκοπό και την αξία της φωτογραφίας ως τέχνη. Είναι κάτι ανάλογο του μουσικού κομματιού "4':33" του John Cage...
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πραγματικά η συζήτηση εξελίσσεται πολύ ωραία και με ενδιαφέρον. Από πλευράς μου θα συμφωνήσω με τον Anon. Προτιμώ κι εγώ την ΜΕ και όχι τις πολλαπλές λήψεις και το stack. Όχι απόλυτα για τους ίδιους λόγους. Δεν έχω ιδιαίτερη εμπειρία στο exposure stacking για long exposure αλλά προτιμώ μία λήψη ΜΕ. Δεν είμαι απόλυτος και δοκιμάζω πάντοτε τα πάντα αλλά στη ΜΕ προτιμώ λήψεις μεγάλης διάρκεια πάρα πολλές με stack. Όσο για τον θόρυβο δεν αντιμετώπισα πρόβλημα με καμία μηχανή εφόσον η λήψη μου ήταν επαρκώς φωτισμένη. Όσο για το αν η μεν τεχνική είναι πιο καλλιτεχνική και η άλλη λιγότερο δεν συμφωνώ ούτε διαφωνώ. Εξαρτάται από ποια σκοπιά το βλέπει ο καθένας.

Σίγουρα η μακρά έκθεση είναι ότι πιο γοητευτικό έχω κάνει μέχρι τώρα στην φωτογραφία. Θεωρώ αυτές τις συζητήσεις εξαιρετικές γιατί μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον.
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,816
Athens
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND πότε και πως τα χρησιμοποιούμε

Το Haida είναι εφάμιλλο πανάκριβων B+W & Lee.

Για το variable κύριε Σπύρου, δεν έχω ιδέα για την συγκεκριμένη μάρκα.
Αν θες πολύ καλή ποιότητα θες δυστυχώς ακριβές λύσεις ( π.χ. τα Premium B+W... τρελλά ποσά ), είτε πας σε μη variable και κάνεις συλλογή από φίλτρα όπου δυστυχώς έχεις το θέμα του βιδώνω/ξεβιδώνω για κάθε σκηνή.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ρε παίδες .. τι σας μπερδεύει δεν καταλαβαίνω !!!.

Μιλάμε για πολλαπλές ίδιες λήψεις ..

.. αντι να τραβήξεις μία των 160sec @ f/16 με ND10 τραβάς
- 16 των 10sec @ f/16, με ND6 .. ίδια είναι η διάρκεια με ελάχιστη διαφορά τα κενά ανάμεσα στις λήψεις .. αν δείς διαφορά στο φλουτάρισμα να μου τρυπήσεις τη μύτη (εννοείται οτι θα χρησιμοποιήσεις stack mode mean και χωρίς align γιατί το τελευταίο καμμιά φορά κάνει κάτι περίεργα ..)

Επιπλέον
- αν αναγκάσθηκες να χρησιμοποιήσεις πιο κλειστό απο το ιδανικό διάφραγμα μπορείς να το αποφύγεις .. π.χ. με 20 Χ 5sec @ f/11 . και γλυτώνεις λιγο diffraction

- επικίνδυνες σκηνές απο δυναμική περιοχή δεν σε ζορίζουν απο άποψη έκθεσης διότι μπορείς άνετα να υποεκθέσεις για να γλυτώσεις τα καψίματα π.χ. 25 Χ 4sec @ f/11

- Οσο πιο δυνατό το ND τόσο περισσότερα και τα προβλήματα με βινιέτα και color casting

- O θόρυβος φυσικά θα είναι λιγότερος επειδή το συνολικό φως είναι 16Χ περισσότερο .. Τώρα στις τυπικές λήψεις ο θόρυβος μπορεί να μην είναι πρόβλημα .. αλλά σε λήψεις με μεγάλη δυναμική περιοχή είναι διότι θα χρειαστούν ανέβασμα τα σκοτεινα + κανένα dehaze .. κλπ

Πάνο, είσαι σίγουρος οτι δεν είχες καθόλου ND στις λήψεις που μου έδωσες ? .. διότι βλέπω μια αχνή βούλα στο κέντρο .. και μπόλικο veiling flare ..
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλημέρα. Να σας δώσω λίγο το στίγμα του αποτελέσματος σε εκτύπωση, γιατί αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική φωτογραφία, το αποτέλεσμα πρέπει να καταλήξει σε εκτύπωση. Έχουμε λοιπόν:

1. Θόρυβος: Ούτε με τη Sony Α7 που είχα παλιά, ούτε φυσικά με την A7Rii εχω δει θόρυβο. Ακόμη και στην επέμβαση σε σκιές το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό αν δεν κάνεις τραβηγμένες αλλαγές (πχ +4eV).
2. Οξύτητα. Θα έλεγα ότι αυτό που βοήθησε περισσότερο στην οξύτητα δεν ήταν το διάφραγμα όσο η σχεδόν διπλάσια ανάλυση της A7Rii έναντι της Α7 (42ΜΡ αντί 24ΜΡ).
3. Η βινιέτα και το color casting δεν έχουν σχέση με τον χρόνο λήψης αλλά με την ποιότητα του φίλτρου και την απόστασή του από τον φακό, αυτό να είναι ξεκάθαρο. Τον τελευταίο χρόνο, σχεδόν όλες μου οι λήψεις έχουν γίνει με φίλτρο 13 στοπ της Formatt-Hitech. Πουθενά δεν είδα βινιέτα. Ούτε με τα τετράγωνα της NiSi είχα ποτέ βινιέτα. Όμως παλαιότερα με τα βιδωτά της NiSi και της Hoya και πάνω στον Sony/Zeiss FE 4/2470 είχα βινιέτα. Οπότε ξεκάθαρα το πρόβλημα το δημιουργεί το σύστημα φακός-φίλτρο κι όχι ο χρόνος λήψης.
4. Προβλήματα στο φλουτάρισμα (blurring) σίγουρα θα έχεις όταν βγάζεις σύννεφα (στο ποστ #28 έδωσα ένα τέτοιο παράδειγμα) εκτός κι αν μια τέτοια αισθητική σου αρέσει (εμένα πάντως όχι). Επίσης προβλήματα θα έχεις όταν μεταξύ του φακού και του νερού παρεμβάλλεται κινούμενο αντικείμενο (πχ κλαδιά, χόρτα κλπ) με αποτέλεσμα αυτά τα αντικείμενα να φαίνονται σαν "σπασμένα".
5. Με την κανονική ΜΕ, αντικείμενα που περνάνε από μπροστά σου πραγματικά εξαφανίζονται. Έχω βγάλει λήψεις άπειρες φορές με βάρκες, πουλιά στο νερό ή στον αέρα, ανθρώπους, αυτοκίνητα, κλαδιά που επέπλεαν κλπ που ενώ υπήρχαν στο κάδρο, στην τελική λήψη ήταν ανύπαρκτα. Μπορείς να μου πεις τι θα κάνεις όταν θα τα έχεις μέσα στο κάδρο σου στις λήψεις των 5"? Τελετή με content aware και cloning? Πίστεψέ με ότι είδος stack mode και να βάλεις θα αποτύχει (εκτός κι αν είσαι φυλακή κι έχεις άπειρο χρόνο για επεξεργασία που και πάλι θα αποτύχει).
6. Πέραν του ότι το κλείστρο γράφει πολλαπλά κλικ χωρίς λόγο, γεμίζεις άμεσα τον αποθηκευτικό σου χώρο πάλι χωρίς λόγο. Σκέψου στην A7Rii το TIFF από τη μετατροπή του RAW είναι ~250ΜΒ! Σκέψου τι χώρο θέλεις για 16 λήψεις και τι ζόρι έχει να τραβήξει το PC για ένα τέτοιο ένωμα που με κινούμενα θέματα θα είναι τελικά ένας κακός χαμός (στη Sony A7Riii που υποστηρίζει multi-shot mode, το καλύτερο αποτέλεσμα σε οξύτητα το παίρνεις μόνο σε απολύτως ακίνητα θέματα, αν ενώσεις άλλου είδους πολλαπλά κάδρα, άστο καλύτερα και σκέψου μόνο με διαφορά 1 pixel!).
7. Κάτι απλό σε σκέψη: κανένας αξιόλογος φωτογράφος δεν δουλεύει τη μακρά έκθεση (πλην της αστροφωτογράφησης) με stacking...
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλημέρα. Να σας δώσω λίγο το στίγμα του αποτελέσματος σε εκτύπωση, γιατί αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική φωτογραφία, το αποτέλεσμα πρέπει να καταλήξει σε εκτύπωση. Έχουμε λοιπόν:

1. Θόρυβος: Ούτε με τη Sony Α7 που είχα παλιά, ούτε φυσικά με την A7Rii εχω δει θόρυβο. Ακόμη και στην επέμβαση σε σκιές το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό αν δεν κάνεις τραβηγμένες αλλαγές (πχ +4eV).
2. Οξύτητα. Θα έλεγα ότι αυτό που βοήθησε περισσότερο στην οξύτητα δεν ήταν το διάφραγμα όσο η σχεδόν διπλάσια ανάλυση της A7Rii έναντι της Α7 (42ΜΡ αντί 24ΜΡ).
3. Η βινιέτα και το color casting δεν έχουν σχέση με τον χρόνο λήψης αλλά με την ποιότητα του φίλτρου και την απόστασή του από τον φακό, αυτό να είναι ξεκάθαρο. Τον τελευταίο χρόνο, σχεδόν όλες μου οι λήψεις έχουν γίνει με φίλτρο 13 στοπ της Formatt-Hitech. Πουθενά δεν είδα βινιέτα. Ούτε με τα τετράγωνα της NiSi είχα ποτέ βινιέτα. Όμως παλαιότερα με τα βιδωτά της NiSi και της Hoya και πάνω στον Sony/Zeiss FE 4/2470 είχα βινιέτα. Οπότε ξεκάθαρα το πρόβλημα το δημιουργεί το σύστημα φακός-φίλτρο κι όχι ο χρόνος λήψης.
4. Προβλήματα στο φλουτάρισμα (blurring) σίγουρα θα έχεις όταν βγάζεις σύννεφα (στο ποστ #28 έδωσα ένα τέτοιο παράδειγμα) εκτός κι αν μια τέτοια αισθητική σου αρέσει (εμένα πάντως όχι). Επίσης προβλήματα θα έχεις όταν μεταξύ του φακού και του νερού παρεμβάλλεται κινούμενο αντικείμενο (πχ κλαδιά, χόρτα κλπ) με αποτέλεσμα αυτά τα αντικείμενα να φαίνονται σαν "σπασμένα".
5. Με την κανονική ΜΕ, αντικείμενα που περνάνε από μπροστά σου πραγματικά εξαφανίζονται. Έχω βγάλει λήψεις άπειρες φορές με βάρκες, πουλιά στο νερό ή στον αέρα, ανθρώπους, αυτοκίνητα, κλαδιά που επέπλεαν κλπ που ενώ υπήρχαν στο κάδρο, στην τελική λήψη ήταν ανύπαρκτα. Μπορείς να μου πεις τι θα κάνεις όταν θα τα έχεις μέσα στο κάδρο σου στις λήψεις των 5"? Τελετή με content aware και cloning? Πίστεψέ με ότι είδος stack mode και να βάλεις θα αποτύχει (εκτός κι αν είσαι φυλακή κι έχεις άπειρο χρόνο για επεξεργασία που και πάλι θα αποτύχει).
6. Πέραν του ότι το κλείστρο γράφει πολλαπλά κλικ χωρίς λόγο, γεμίζεις άμεσα τον αποθηκευτικό σου χώρο πάλι χωρίς λόγο. Σκέψου στην A7Rii το TIFF από τη μετατροπή του RAW είναι ~250ΜΒ! Σκέψου τι χώρο θέλεις για 16 λήψεις και τι ζόρι έχει να τραβήξει το PC για ένα τέτοιο ένωμα που με κινούμενα θέματα θα είναι τελικά ένας κακός χαμός (στη Sony A7Riii που υποστηρίζει multi-shot mode, το καλύτερο αποτέλεσμα σε οξύτητα το παίρνεις μόνο σε απολύτως ακίνητα θέματα, αν ενώσεις άλλου είδους πολλαπλά κάδρα, άστο καλύτερα και σκέψου μόνο με διαφορά 1 pixel!).
7. Κάτι απλό σε σκέψη: κανένας αξιόλογος φωτογράφος δεν δουλεύει τη μακρά έκθεση (πλην της αστροφωτογράφησης) με stacking...

1. Ολες οι δικές σου που έχω δεί δεν δικαιολογούν την εμφάνιση θορύβου .. είναι όλες με απαλό φως χωρίς ανάγκη για ανάδειξη σκοτεινών .. άσε που παρουσιάζοντάς τις σε ασπρόμαυρο επιτείνει την αντοχή σε θόρυβο ..

Αν έχεις παρακολουθήσει τον Πάνο θα έχεις δεί οτι του αρέσουν τραβηγμένη επεξεργασία σε δύσκολα θέματα .. π.χ. με κόντρα φως ανάδειξη σκιερών + dehaze .. βασικά, αυτό τον έκανε να ερωτευτεί την D850
Ακόμα και αυτό το τελευταίο του παράδειγμα είναι με κόντρα φώς και θα ωφεληθεί σημαντικά αν αντί να κλιπάρει τα μαύρα προσπαθούσε να τα αναδείξει ..

Για τον θόρυβο που δεν φαίνεται σε τέτοιες λήψεις υπάρχει άλλη μια αιτία .. με φτηνό εξοπλισμό το veiling flare σκεπάζει όλα τα σκοτεινά (και το θόρυβο που υπάρχει εκεί) με ένα πέπλο .. π.χ. στο εσωτερικό του λάστιχου ή το μέτωπο της αποβάθρας δεν φαίνεται καθόλου αλλά δεν φαίνεται και τίποτα απο την υφή .. για να αναδειχθεί η υφή θα αναδειχθεί και ο θόρυβος ..

Τώρα δεν ξέρω πόσο επηρέασε για αυτό το πέπλο το ND που χρησιμοποιήθηκε .. αλλά μια συγκριτική δοκιμή θα μας δείξει ..

2. Αν θυμάμαι καλά.. η Α7 έχει αα φίλτρο ενω οι Α7Rx δεν έχουν .. αυτό κάνει μεγαλύτερη διαφορά απο τα Mp

3. Ποιός είπε οτι έχει να κάνει με τον χρόνο λήψης !! ??.
Αυτό που υποστήριξα είναι οτι τα δυνατά ND είναι πιο επιρρεπή σε βινιέτα και color casting .. και άλλα παρελκόμενα προβλήματα .. και με φτηνά φίλτρα είναι πιο έντονα τα φαινόμενα ..
Θα πρόσεξες οτι ο Πάνος ψάχνεται στα φτηνά .. και δεν είναι ο μόνος ..

4. Kανένα πρόβλημα στο φλουτάρισμα .. στο εξήγησα στο ποστ #29 .. αυτό που έδειξες είναι στακάρισμα απο time lapse με μεγάλα κενά απο λήψη σε λήψη ..
Καμμιά σχέση με αυτό που πρότεινα .. συνεχόμενες λήψεις όπου ο "νεκρός χρόνος" είναι πολύ μικρό ποσοστό του συνολικού.

5. Kαι με την πολλαπλών λήψεων εξαφανίζονται ακριβώς όπως με την "κανονική ΜΕ" .. αρκεί να χρησιμοποιηθεί το mean mode .. χώρια που έχεις την πολυτέλεια να κάνεις ξεδιάλεγμα αν χρειαστεί ..
Τί σε κάνει να πιστεύεις οτι είναι πρόβλημα αν έχεις περαστικά αντικείμενα στις λήψεις των 5" ?? !! .. δεν κάνεις τίποτα .. την εξαφάνιση την αναλαμβάνει το στακάρισμα σε mean mode ..
αν δεν σε ενδιαφέρει η συγκεκριμένη φλου αισθητική μπορείς να κάνεις στακάρισμα σε median που τα εξαφανίζει ακόμα καλύτερα.

6. Το κλείστρο δεν χρειάζεται πλέον .. όλες οι σύγχρονες μηχανές έχουν ηλεκτρονικό κλείστρο
.. αλλά απορώ που το βάζεις στο λογαριασμό .. μακρές εκθέσεις = λίγα κλίκ .. αντε και έκανες 100 αντί για 2 .. σιγά τα ωά ..
Eπίσης σε αρκετές μηχανές μπορεί να γίνει raw στακάρισμα στην μηχανή
Τι σε εμποδίζει να σβήσεις τα ανεξάρτητα tiff μετα το στακάρισμα ..
Τι εννοείς multi shot mode στην A7RIII ?? .. Αυτό που λές ισχύει μονο για το pixelshift
Eπίσης σε αρκετές μηχανές μπορεί να γίνει raw στακάρισμα στην μηχανή .. νομίζω οι D800 μπορούσαν να στακάρουν 3 καρέ .. δεν ξέρω για την D850 ..

7. Αξιόλογος φωτογράφος έχει συνήθως εξοπλισμό (π.χ. σετ ND φίλτρων 1000 ..) και αν είναι επαγγελματίας με δουλειές που τρέχουν, δεν έχει και χρόνο για στακαρίσματα ..
Η πρόταση που κάνω απευθύνεται κατ αρχήν στα περιορισμένα badget .. και σε μερακλήδες ;)
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φίλτρα UV, CPL, ND χρήση τους και εναλλακτικές τεχνικές

1. Πίστεψέ με, ο θόρυβος αν υπήρχε, θα τον έβλεπες και στις α/μ. Έχω δει πολλές φωτογραφίες ΜΕ σε α/μ όπου ο θόρυβος είναι εμφανέστατος. Επίσης περί χρήσης του stacking την ίδια θέση είχες και πριν αρχίσει να ανεβάζει φωτογραφίες ο Παναγιώτης, οπότε το τι κάνει ο φίλος και τι θέλει να πετύχει δεν συνδέεται με την άποψή σου που είναι πάγια σε αυτό το είδος φωτογραφίας. Οι συνθήκες που φωτογραφίζω δεν είναι καθόλου εύκολες ως προς την έκθεση, ούτε τις "χαρίζω" σε επεξεργασία αλλά ούτως ή άλλως για εμένα δεν θα είχε νόημα να βγάζω τέτοιες λήψεις κόντρα σε ήλιο κλπ.

2. Αν βάλεις την ίδια φωτογραφία πχ από μία Canon 5DS (έχει φίλτρο ΑΑ) και μία Nikon D810 (δεν έχει φίλτρο ΑΑ), θα καταλάβεις ότι τα επιπλέον ΜΡ είναι κυρίαρχα στο θέμα της οξύτητας (πέραν της ικανότητας του φακού). Ακόμα και αν βάλεις μία 5DS δίπλα σε μία 5DSR θα δεις ότι η έλλειψη του ΑΑ φίλτρου έχει πολύ λίγη σημασία αν τα ΜΡ είναι ίδια (51ΜΡ και στις δύο).

3. Μα τι σημαίνει "δυνατό" ND? Δεν έχει δηλαδή σχέση με τον χρόνο καθυστέρησης; Όπως και να έχει, εξήγησέ μου τι σημαίνει "δυνατό" ND και γιατί δεν έχει σχέση με τον χρόνο λήψης...
Βέβαια, μιας και μιλάμε για κόστος φίλτρων ND, ο Πάνος δεν ψάχνεται για κάτι οικονομικό, ανέφερε ο άνθρωπος ότι πρέπει να πάρει ένα καλό των 10 στοπ...

4. Δεν δουλεύει πάντα αυτή η πατέντα. Αν βρισκόσουν σε διάφορα σενάρια κάδρου, θα είχες δει ότι πχ στο ίδιο κάδρο, μία βάρκα που κινείται άλλοτε βρίσκεται αριστερά, μετά πάει στο κέντρο, μετά δεξιά κλπ και με την κίνησή της δημιουργεί "απόνερα" που δεν μπορούν να "γράψουν" σωστά με το stacking. Μη δείχνεις τόση εμπιστοσύνη στο "ράψιμο" αυτών των κάδρων. Αν είχε επιτυχία, (σχεδόν) όλοι θα το εφάρμοζαν. Και πίστεψέ με, ή δοκίμασέ το, κλαδιά, φύλλα, σχοινιά και γενικά στοιχεία που έχουν γραμμική θέση σε ένα κάδρο και είναι σε σημείο που είναι αδύνατο να τα αφαιρέσεις εντελώς (αν όντως το θέλεις), ΔΕΝ διορθώνονται ως προς την αισθητική τους αν κάνεις stacking. Θα φαίνονται σαν συνεχόμενες γραμμές η μία πάνω από την άλλη ακόμα κι αν το νεκρό διάστημα είναι τόσο μικρό όσο το 1/3". Ακόμα και στα σύννεφα, πάλι θα δεις το πρόβλημα (δες τη φωτο που ανέβασε ο Πάνος στο ποστ 1433 του νήματος της ΜΕ και παρατήρησε τις γραμμές που κάνουν τα σύννεφα αριστερά, ίσως και το σχοινί στο μέσο της εξέδρας να έχει θέμα αλλά δεν φαίνεται καλά).

5. Εξήγησα στο 4 ότι δείχνεις υπερβολική εμπιστοσύνη στο "ράψιμο". Άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη. Αν ασχοληθείς εντατικά με τη ΜΕ, αναγκαστικά θα αντιμετωπίσεις διάφορα σενάρια λήψης και τότε θα καταλάβεις ότι το stacking κάποια στιγμή θα σε προδώσει.

6. Εχμ δεν έχουν όλες οι κάμερες ηλεκτρονικό κλείστρο...Το πρόβλημα δεν είναι μόνο το τι θα κάνεις πριν το stacking αλλά και το τι προδιαγραφές πρέπει να έχει ο Η/Υ από πλευράς πόρων. Βάλε και το χρόνο που χρειάζεται για κάθε δοκιμή και κάπου εκεί χάνει την αξία του το θέμα.
Το pixel shift εννοώ κι εγώ.

7. Υπερβάλλεις με τα νούμερα που βάζεις. 1000 για φίλτρα??? Που το είδες αυτό; Απλά υπερβάλλεις. Εγώ δουλεύω πλέον με 2 φίλτρα, ένα των 13 στοπ και (σπανίως πλέον) ένα των 10 στοπ αν έχει πέσει πολύ το φως. Κόστος; κάπου 300 συνολικά. Πάντως, μία D850 είναι αντιδιαμετρικά αντίθετη με το ζήτημα του κόστους. Και εδώ περί κόστους παραθέτω προηγούμενη διατύπωσή μου (πάλι προς εσένα): "Το κόστος που αναφέρεις δεν θεωρώ πως είναι κάτι αξιόλογο. Όποιος αποφασίσει να ασχοληθεί με τη φωτογραφία ΜΕ, σημαίνει ότι έχει αποφασίσει να "εμπλακεί" σημαντικά με τη φωτογραφία και αν η αγορά ενός τέτοιου φίλτρου είναι δυσβάσταχτη, τότε σημαίνει πως και ο υπόλοιπος εξοπλισμός θα είναι χαμηλού budget, οπότε εκεί δεν σε ενδιαφέρει το να χάσεις 1 στοπ σε δυναμικό εύρος (ήδη το έχεις χάσει λόγω χαμηλών προδιαγραφών του αισθητήρα μίας low budget μηχανής), άρα δεν αξίζει να εφαρμόσεις την τεχνική που περιγράφεις. Δεν γίνεται από τη μία να είσαι purist και να ψάχνεις είσοδο θορύβου και πιθανή απώλεια 1 stop και από την άλλη να μην διαθέτεις ένα μικρό ποσό για ένα φίλτρο".

* ο μερακλής δεν θα κάτσει να κάνει πατέντες για να γλυτώσει 50 από το φίλτρο και μετά να τα πληρώσει σε χρόνο και πειράματα με stacking. Επαναλαμβάνω, όλοι οι καταξιωμένοι φωτογράφοι ΜΕ που γνωρίζω (και γνωρίζω πολλούς) κάνουν τη δουλειά τους με κανονικά φίλτρα κι όχι με stacking και πάνω απ' όλα όλοι τους (κι εγώ επίσης) βάζουν στην εξίσωση τη φωτογραφική φιλοσοφία πάνω στη ΜΕ την οποία ήδη έχω εξηγήσει-αναλύσει. Αν όμως σκέφτεσαι το ζήτημα μόνο τεχνικά, δεν θα τη δεις ποτέ. Μπορεί να μην σε ενδιαφέρει και το σέβομαι.