Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)
Καλημέρα. Να σας δώσω λίγο το στίγμα του αποτελέσματος σε εκτύπωση, γιατί αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική φωτογραφία, το αποτέλεσμα πρέπει να καταλήξει σε εκτύπωση. Έχουμε λοιπόν:
1. Θόρυβος: Ούτε με τη Sony Α7 που είχα παλιά, ούτε φυσικά με την A7Rii εχω δει θόρυβο. Ακόμη και στην επέμβαση σε σκιές το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό αν δεν κάνεις τραβηγμένες αλλαγές (πχ +4eV).
2. Οξύτητα. Θα έλεγα ότι αυτό που βοήθησε περισσότερο στην οξύτητα δεν ήταν το διάφραγμα όσο η σχεδόν διπλάσια ανάλυση της A7Rii έναντι της Α7 (42ΜΡ αντί 24ΜΡ).
3. Η βινιέτα και το color casting δεν έχουν σχέση με τον χρόνο λήψης αλλά με την ποιότητα του φίλτρου και την απόστασή του από τον φακό, αυτό να είναι ξεκάθαρο. Τον τελευταίο χρόνο, σχεδόν όλες μου οι λήψεις έχουν γίνει με φίλτρο 13 στοπ της Formatt-Hitech. Πουθενά δεν είδα βινιέτα. Ούτε με τα τετράγωνα της NiSi είχα ποτέ βινιέτα. Όμως παλαιότερα με τα βιδωτά της NiSi και της Hoya και πάνω στον Sony/Zeiss FE 4/2470 είχα βινιέτα. Οπότε ξεκάθαρα το πρόβλημα το δημιουργεί το σύστημα φακός-φίλτρο κι όχι ο χρόνος λήψης.
4. Προβλήματα στο φλουτάρισμα (blurring) σίγουρα θα έχεις όταν βγάζεις σύννεφα (στο ποστ #28 έδωσα ένα τέτοιο παράδειγμα) εκτός κι αν μια τέτοια αισθητική σου αρέσει (εμένα πάντως όχι). Επίσης προβλήματα θα έχεις όταν μεταξύ του φακού και του νερού παρεμβάλλεται κινούμενο αντικείμενο (πχ κλαδιά, χόρτα κλπ) με αποτέλεσμα αυτά τα αντικείμενα να φαίνονται σαν "σπασμένα".
5. Με την κανονική ΜΕ, αντικείμενα που περνάνε από μπροστά σου πραγματικά εξαφανίζονται. Έχω βγάλει λήψεις άπειρες φορές με βάρκες, πουλιά στο νερό ή στον αέρα, ανθρώπους, αυτοκίνητα, κλαδιά που επέπλεαν κλπ που ενώ υπήρχαν στο κάδρο, στην τελική λήψη ήταν ανύπαρκτα. Μπορείς να μου πεις τι θα κάνεις όταν θα τα έχεις μέσα στο κάδρο σου στις λήψεις των 5"? Τελετή με content aware και cloning? Πίστεψέ με ότι είδος stack mode και να βάλεις θα αποτύχει (εκτός κι αν είσαι φυλακή κι έχεις άπειρο χρόνο για επεξεργασία που και πάλι θα αποτύχει).
6. Πέραν του ότι το κλείστρο γράφει πολλαπλά κλικ χωρίς λόγο, γεμίζεις άμεσα τον αποθηκευτικό σου χώρο πάλι χωρίς λόγο. Σκέψου στην A7Rii το TIFF από τη μετατροπή του RAW είναι ~250ΜΒ! Σκέψου τι χώρο θέλεις για 16 λήψεις και τι ζόρι έχει να τραβήξει το PC για ένα τέτοιο ένωμα που με κινούμενα θέματα θα είναι τελικά ένας κακός χαμός (στη Sony A7Riii που υποστηρίζει multi-shot mode, το καλύτερο αποτέλεσμα σε οξύτητα το παίρνεις μόνο σε απολύτως ακίνητα θέματα, αν ενώσεις άλλου είδους πολλαπλά κάδρα, άστο καλύτερα και σκέψου μόνο με διαφορά 1 pixel!).
7. Κάτι απλό σε σκέψη: κανένας αξιόλογος φωτογράφος δεν δουλεύει τη μακρά έκθεση (πλην της αστροφωτογράφησης) με stacking...
1. Ολες οι δικές σου που έχω δεί δεν δικαιολογούν την εμφάνιση θορύβου .. είναι όλες με απαλό φως χωρίς ανάγκη για ανάδειξη σκοτεινών .. άσε που παρουσιάζοντάς τις σε ασπρόμαυρο επιτείνει την αντοχή σε θόρυβο ..
Αν έχεις παρακολουθήσει τον Πάνο θα έχεις δεί οτι του αρέσουν τραβηγμένη επεξεργασία σε δύσκολα θέματα .. π.χ. με κόντρα φως ανάδειξη σκιερών + dehaze .. βασικά, αυτό τον έκανε να ερωτευτεί την D850
Ακόμα και αυτό το τελευταίο του παράδειγμα είναι με κόντρα φώς και θα ωφεληθεί σημαντικά αν αντί να κλιπάρει τα μαύρα προσπαθούσε να τα αναδείξει ..
Για τον θόρυβο που δεν φαίνεται σε τέτοιες λήψεις υπάρχει άλλη μια αιτία .. με φτηνό εξοπλισμό το veiling flare σκεπάζει όλα τα σκοτεινά (και το θόρυβο που υπάρχει εκεί) με ένα πέπλο .. π.χ. στο εσωτερικό του λάστιχου ή το μέτωπο της αποβάθρας δεν φαίνεται καθόλου αλλά δεν φαίνεται και τίποτα απο την υφή .. για να αναδειχθεί η υφή θα αναδειχθεί και ο θόρυβος ..
Τώρα δεν ξέρω πόσο επηρέασε για αυτό το πέπλο το ND που χρησιμοποιήθηκε .. αλλά μια συγκριτική δοκιμή θα μας δείξει ..
2. Αν θυμάμαι καλά.. η Α7 έχει αα φίλτρο ενω οι Α7Rx δεν έχουν .. αυτό κάνει μεγαλύτερη διαφορά απο τα Mp
3. Ποιός είπε οτι έχει να κάνει με τον χρόνο λήψης !! ??.
Αυτό που υποστήριξα είναι οτι τα δυνατά ND είναι πιο επιρρεπή σε βινιέτα και color casting .. και άλλα παρελκόμενα προβλήματα .. και με φτηνά φίλτρα είναι πιο έντονα τα φαινόμενα ..
Θα πρόσεξες οτι ο Πάνος ψάχνεται στα φτηνά .. και δεν είναι ο μόνος ..
4. Kανένα πρόβλημα στο φλουτάρισμα .. στο εξήγησα στο ποστ #29 .. αυτό που έδειξες είναι στακάρισμα απο time lapse με μεγάλα κενά απο λήψη σε λήψη ..
Καμμιά σχέση με αυτό που πρότεινα .. συνεχόμενες λήψεις όπου ο "νεκρός χρόνος" είναι πολύ μικρό ποσοστό του συνολικού.
5. Kαι με την πολλαπλών λήψεων εξαφανίζονται ακριβώς όπως με την "κανονική ΜΕ" .. αρκεί να χρησιμοποιηθεί το mean mode .. χώρια που έχεις την πολυτέλεια να κάνεις ξεδιάλεγμα αν χρειαστεί ..
Τί σε κάνει να πιστεύεις οτι είναι πρόβλημα αν έχεις περαστικά αντικείμενα στις λήψεις των 5" ?? !! .. δεν κάνεις τίποτα .. την εξαφάνιση την αναλαμβάνει το στακάρισμα σε mean mode ..
αν δεν σε ενδιαφέρει η συγκεκριμένη φλου αισθητική μπορείς να κάνεις στακάρισμα σε median που τα εξαφανίζει ακόμα καλύτερα.
6. Το κλείστρο δεν χρειάζεται πλέον .. όλες οι σύγχρονες μηχανές έχουν ηλεκτρονικό κλείστρο
.. αλλά απορώ που το βάζεις στο λογαριασμό .. μακρές εκθέσεις = λίγα κλίκ .. αντε και έκανες 100 αντί για 2 .. σιγά τα ωά ..
Eπίσης σε αρκετές μηχανές μπορεί να γίνει raw στακάρισμα στην μηχανή
Τι σε εμποδίζει να σβήσεις τα ανεξάρτητα tiff μετα το στακάρισμα ..
Τι εννοείς multi shot mode στην A7RIII ?? .. Αυτό που λές ισχύει μονο για το pixelshift
Eπίσης σε αρκετές μηχανές μπορεί να γίνει raw στακάρισμα στην μηχανή .. νομίζω οι D800 μπορούσαν να στακάρουν 3 καρέ .. δεν ξέρω για την D850 ..
7. Αξιόλογος φωτογράφος έχει συνήθως εξοπλισμό (π.χ. σετ ND φίλτρων 1000 ..) και αν είναι επαγγελματίας με δουλειές που τρέχουν, δεν έχει και χρόνο για στακαρίσματα ..
Η πρόταση που κάνω απευθύνεται κατ αρχήν στα περιορισμένα badget .. και σε μερακλήδες