Φακός NIKON AFS 18-200 3.5-5.6 DX VR

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω τον πολυδιαφημισμένο φακό της ΝΙΚΟΝ AFS 18-200 3.5-5.6 VR ED ευγενική προσφορά του φίλου Μάριου Δασκαλάκη . Δοκιμάστηκε εντατικά (περίπου 1100 λήψεις) με μια NIKON D200 και μια NIKON D100 σε 2 ταξίδια στη Λισσαβώνα και στο Άγιο Όρος. Δεν είναι εύκολο να το δοκιμάσει κανείς, καθώς πρέπει να καταβάλει περίπου 750 ευρώ και να περιμένει 1-2 μήνες για την έλευσή του.
Πρόκειται για φακό από αυτούς που οι περισσότεροι θα βάλουν μια φορά πάνω στη μηχανή τους και δεν θα τον ξαναβγάλουν, καθώς καλύπτει την εστιακή απόσταση 28-300. Άρα καλύπτει όλες τις περιπτώσεις εκτός από τις πολύ ευρυγώνιες (π.χ. ένα αρχαίο θέατρο), τις πολύ τηλέ (ένα άγριο ζώο ή πουλί ή ένα καυτό κορμί) ή τις μάκρο (π.χ. λουλούδια και ζουζούνια).
Είναι κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από πλαστικό εκτός από τη μοντούρα που είναι μεταλλική (ευτυχώς). Η ποιότητα κατασκευής δείχνει πολύ καλή, αλλά όχι στο επίπεδο των ολομεταλικών ΝΙΚΟΝ (που όμως φθάνουν και ξεπερνούν το χιλιάρικο). Παραδόξως ο δακτύλιος του ζουμ είναι μπροστά και όχι πίσω όπως στους περισσότερους φακούς. Η αίσθηση που προσφέρει καθώς περιστρέφεται ο δακτύλιος του ζουμ παραξενεύει αρκετά, καθώς σε άλλα σημεία σφίγγει και σε άλλα σημεία έχει φυσιολογική αίσθηση. Συμπεριφορά κοινή με τους άλλους superzoom φακούς που πρέπει να μετακινούν 15-20 κρύσταλλα από wide σε tele καταστάσεις.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Η οπτική επίδοση του φακού τώρα:
1. Χρώματα: Καθαρά και ζωντανά χρώματα χωρίς κάποια χροιά (συνήθως κίτρινη) που δίνουν άλλοι φακοί. Ανάλογα με το πρόγραμμα λήψης της μηχανής και το είδος του χρώματος που επιλέγεις (π.χ. soft, vivid, normal) αλλάζουν και τα χρώματα, αλλά η απόδοσή τους είναι σταθερή. Πολύ καλή επίδοση.

2. Ανάλυση: Ο φακός έχει άριστη απόδοση συνολικά. Μπορεί να δώσει εικόνες υψηλής ευκρίνειας ακόμη και στα 10 μεγα από το f5.6 στο wide και από το f9.0 στο tele. Φυσικά καλό είναι να βοηθήσετε τις εικόνες με περαιτέρω όξυνση στο PS είτε με Unsharp Mask είτε με Smart Sharpen. Φυσικά σύγκριση με τους καλύτερους φακούς ζουμ της NIKON (AFS 17-35 2.8, AFD 80-200 2.8) δείχνει τόσο τα όρια αυτού του φακού, όσο και την έκκληση των αισθητήρων για καλύτερα κρύσταλλα.
 

Attachments

  • DSC_0444.JPG
    DSC_0444.JPG
    136.2 KB · Views: 98
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
3. Βινιέτα: Βινιέτα ονομάζουμε το σκοτείνιασμα στα άκρα του καρέ, ειδικά όταν φωτογραφίζουμε ουρανό. Ήταν ένα πρόβλημα κοινό σε όλους τους φακούς στα χρόνια του φιλμ, ειδικά στα ανοιχτά διαφράγματα και στους υπερευρυγώνιους φακούς. Το πρόβλημα έδειξε να εξαφανίζεται με τους αισθητήρες APSC που έχουν μικρότερες διαστάσεις από το φιλμ, καθώς η πίσω όψη του φακού ήταν αρκετά μεγαλύτερη από την επιφάνεια του αισθητήρα. Επανήλθε στο προσκήνιο με τους φακούς που σχεδιάστηκαν ειδικά για τους μικρούς αισθητήρες. Ο 18-200 δεν αποτελεί εξαίρεση. Φωτογραφίστε ένα τοπίο με ουρανό, ακόμη και με διάφραγμα 8.0 από το 18 έως το 70 και θα δείτε αρκετή βινιέτα. Ευτυχώς το πρόβλημα εξαλείφεται αρκετά εύκολα στον ΗΥ. Τραβούμε σε .raw και μετά στο Adobe camera converter πηγαίνουμε στο μενού Lens>Vignette>Amount και δίνουμε μια τιμή από 15 μέχρι 25 ώσπου να εξαφανιστεί η βινιέτα.

H 1 και 3 είναι πλήρης φωτο σε σμίκρυνση και οι 2 και 4 crop από 100%.
 

Attachments

  • DSC_6540.jpg
    DSC_6540.jpg
    137.1 KB · Views: 83
  • DSC_6580.jpg
    DSC_6580.jpg
    79.6 KB · Views: 51
  • DSC_65801.jpg
    DSC_65801.jpg
    48.3 KB · Views: 47
  • DSC_6541.jpg
    DSC_6541.jpg
    61.2 KB · Views: 50
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
4. Flare: Πρόκειται για κύκλους ή εξάγωνα, οκτάγωνα στίγματα που εμφανίζονται στη φωτογραφία μας όταν έχουμε τον ήλιο μέσα στο καρέ, ή όταν δεν φορούμε το αλεξήλιο του φακού. Παρουσιάζεται κυρίως στους υπερευρυγώνιους και στους τηλεφακούς ζουμ με πολλά κρύσταλλα (π.χ. 20 και πλέον) Αποτελεί χαρακτηριστικό τωνφθηνών φακών, αλλά υπάρχουν και φακοί – θρύλοι που υποφέρουν από αυτό, όπως ο legendary NIKKOR AFS 70-200 2.8 VR που στοιχίζει 1850 ευρώ. Ο 18-200 δοκιμάστηκε χωρίς το αλεξήλιο, άρα δεν ξέρω την απόδοσή του με αυτό. Αλλά χωρίς αυτό το flare θα καταστρέψει πολλές φωτο σας. Ουσιαστικά δεν μπορείτε να τραβήξετε ένα ηλιοβασίλεμα χωρίς τους φωτεινούς κύκλους, ενώ θα δείτε φωτεινούς κύκλους και σε άλλες περιπτώσεις. Δυστυχώς το φαινόμενο αυτό δεν διορθώνεται.
 

Attachments

  • DSC_6575.jpg
    DSC_6575.jpg
    119.8 KB · Views: 75
  • DSC_0608.JPG
    DSC_0608.JPG
    62 KB · Views: 88
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
5. Παραμορφώσεις: Ένας φακός 12 φορές ζουμ δεν είναι δυνατόν να μην έχει παραμορφώσεις. Ο 18-200 δεν αποτελεί εξαίρεση. Έτσι όταν φωτογραφίζετε κτήρια ή ορίζοντες στο wide θα δείτε αρκετή βαρελοειδή παραμόρφωση ενώ δυστυχώς θα δείτε και αρκετή μαξιλαροειδή μετά τα 105. Ευτυχώς ισχύει το ίδιο σε όλη την έκταση του καρέ και έτσι μπορεί να διορθωθεί σχετικά εύκολα. Στο PS πηγαίνουμε Filters>Lens Correction>Distortion. Εκεί στο δίνουμε την τιμή θετική ή αρνητική μέχρι να διορθωθεί η παραμόρφωση. Μετά πηγαίνουμε |Layers>flatten Image και η εικόνα είναι σχεδόν εντάξει.
Δυστυχώς ο φακός αυτός στο τέρμα wide δείχνει στο σκόπευτρο αυτή την αίσθηση καμπυλότητας, σα να βλέπουμε την πραγματικότητα μέσα από τον πάτο ενός μπουκαλιού (καλά υπερβάλλω) που μας οδηγεί να βάλουμε το θέμα μας (κτήριο) στο πάνω μέρος του καρέ για να περιορίσουμε τις παραμορφώσεις. Φαινόμενο που συναντάται σε όλους τους υπερευρυγώνιους φακούς, ακριβούς και φθηνούς, ακόμη και στους CANON 17-40 4.0 L, CANON 16-35 2.8 L. Οι μόνοι φακοί που δεν υποφέρουν από αυτό το φαινόμενο είναι ο NIKKOR AFS 17-35 2.8, CONTAX (βλ. ZEISS) DISTAGON 18, 20, ένας ZUIKO 21 για το σύστημα OM (που όλοι ταιριάζουν με μετατροπείς στη μοντούρα CANON και οι υπερευρυγώνιοι για τηλεμετρικές μηχανές CONTAX G1, G2, LEICA M. Το φαινόμενο διορθώνεται ως ένα βαθμό στο PS αλλά θέλει αρκετή εμπειρία.
 

Attachments

  • DSC_6211.JPG
    DSC_6211.JPG
    100.6 KB · Views: 50
  • DSC_6272.JPG
    DSC_6272.JPG
    119.5 KB · Views: 51

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
6. Χρωματικές εκτροπές: Το συναντούμε όταν έχουμε ένα σκούρο θέμα μπροστά σε ένα πολύ φωτεινό φόντο. Τότε βλέπουμε στην ακμή του θέματος μια χοντρή γραμμή σε διάφορα χρώματα, συνήθως μωβ. Είναι το φαινόμενο που έθαψε την SONY 828. Δεν διορθώνεται. Δεν παρατήρησα τέτοιο φαινόμενο στο φακό.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
7. Vibration reduction: δηλ. σύστημα οπτικής σταθεροποίησης του φακού. Ουσιαστικά ένα σύστημα που σου επιτρέπει να τραβάς το ίδιο θέμα με χαμηλότερες ταχύτητες (2-4 στοπ) χωρίς τον κίνδυνο να βγει κουνημένη η φωτο. Πολύ χρήσιμο ατού αυτού του φακού, το οποίο δουλεύει πραγματικά. Έτσι έχουμε τη δυνατότητα να βγάλουμε χαλαρά μια ακούνητη φωτο στην εστιακή απόσταση 135-200 με 1/30 ή κρατώντας την αναπνοή και με τους αγκώνες κολλημένους στα πλευρά σςτο 1/8 ή 1/15. Αν χρησιμοποιήσουμε και ΜLU (σήκωμα καθρέφτη) φθάνουμε στο 1/5. Παρακάτω δεν έχει τύχη.
Πόσες φορές μου χρειάστηκε; Στο 12-14% των περιπτώσεων. Καθώς τράβηξα αρκετές λήψεις σε καθεδρικούς ναούς, μουσεία, μοναστήρια, νύχτα, κλπ. Ακόμη πιο χρήσιμο, διότι οι ΝΙΚΟΝ (πλην 50, 70) δεν δίνουν καθαρά αρχεία στα iso 1600, άρα χρησιμοποιείς μέχρι 800iso.
 

Attachments

  • DSC_0628.JPG
    DSC_0628.JPG
    152.1 KB · Views: 49

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Τελικά τι είναι αυτός ο φακός; Μα ένας καλός all round φακός. Ιδανικός για ταξίδι ή γι αυτόν που τεμπελιάζει να κουβαλά μαζί του μια φωτογραφική τσάντα. Θα τα κάνει σχεδόν όλα καλά, αλλά όχι άριστα. Όταν ο φωτογράφος θα γυρίσει στο σπίτι έχει αρκετή δουλειά στον ΗΥ. Οι φωτο του θα βελτιωθούν αρκετά έως πολύ. Άριστες δεν θα γίνουν όλες. Για εκείνες χρειάζεται πιο εξειδικευμένος εξοπλισμός και φωτογραφική παιδεία.
 

Theodore

Senior Member
8 September 2006
475
Και μια ερωτηση τωρα.
Αν καποιος παρει τη D200, η τη D80, ποιοι φακοι,( ας βαλουμε δυο προς το παρον), πρεπει να μπουν, για να αξιοποιησει καποιος τη μηχανη με τον καλυτερο τροπο?
Και κατι αλλο. Εχω κατι φακους, απο την F2A που υπαρχει καπου κι αυτη.
28/3.5 , 55 3.5 Macro , 50 1,4 , 105 2.5 ,ολοι Nikkor, και ενας Tamron 300 tele mirror. Μπορει να τους χρησιμοποιησω κι αυτους? Θα φωτομετρει η μηχανη? Ας μην ειναι auto focus.

Θοδωρος.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Με τον καλύτερο τρόπο;

Μα τους NIKKOR AFS 17-55 2.8 DX και NIKKOR AFS 70-200 2.8 VR σύνολο περίπου 3500-4000 ευρώ μετρητοίς. Με εκπτώσεις στην απόδοση (όχι σοβαρές) θέλουμς τους TAMRON 17-50 2.8/NIKKOR 80-200 AFD 2.8 σύνολο 1600 ευρώ.

Με τη D200 μπορείς να χρησιμοποιήσεις όλους τους manual NIKKOR (σε p, av) και με φωτομέτρηση matrix (φυσικά AI, AIS και όχι παλιότεροι, αφού εκείνοι θα κάνουν ζημιά στη μοντούρα). Για τη D80 ακόμη δεν ξέρω, μάλλον ναι, ισχύει το ίδιο.
 

Theodore

Senior Member
8 September 2006
475
ΒΛΑΣΙΔΗΣ said:
Με τον καλύτερο τρόπο;

Μα τους NIKKOR AFS 17-55 2.8 DX και NIKKOR AFS 70-200 2.8 VR σύνολο περίπου 3500-4000 ευρώ μετρητοίς. Με εκπτώσεις στην απόδοση (όχι σοβαρές) θέλουμς τους TAMRON 17-50 2.8/NIKKOR 80-200 AFD 2.8 σύνολο 1600 ευρώ.

Με τη D200 μπορείς να χρησιμοποιήσεις όλους τους manual NIKKOR (σε p, av) και με φωτομέτρηση matrix (φυσικά AI, AIS και όχι παλιότεροι, αφού εκείνοι θα κάνουν ζημιά στη μοντούρα). Για τη D80 ακόμη δεν ξέρω, μάλλον ναι, ισχύει το ίδιο.

Βρηκα αυτο το site,http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_01.html , που εχει πληροφοριες και κριτικη-τεστ, για αρκετους φακους της Νικον, οπως επισης και στην αλλη σελιδα the best of the best, αναφερει τους φακους που ξεχωριζουν. Ετσι βρηκα, οτι αναφερει καποιον ζουμ AFS 28-70 mm f/2.8 ED-IF Nikkor , που τον εψαξα μετα, και διαβασα πολλες γνωμες απο χρηστες του.
Να και το site αυτο. http://www.photo.net/ezshop/product?product_id=34
Θα δειτε, οτι αναφερει καποιον Tokina, ιδιων λοιπων στοιχειων, που αρκετοι λενε, οτι αξιζει να αγοραστει αυτος, και οχι ο Nikkor.
Υπαρχει γνωμη για τους Tokina?

Θοδωρος.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Επειδή κάποιοι θα θελήσουν να κάνουν το φακό αυτό δώρο στη μηχανή τους για τα χριστούγεννα, ας μάθουν ότι στο εξωτερικό είναι Out of stock σε τιμές λογικές (μέχρι 750 ευρώ) και άμεσα διαθέσιμος σε τιμές από 850 έως 950 ευρώ. Αντίθετα στην Ελλάδα υπάρχει σε καταστήματα στο κέντρο της Αθήνα στα 680-700 ευρώ και στη Θεσσαλονίκη στα 730-750 ευρώ με εγγύηση Δαμκαλίδη. Επομένως σε κάθε περίπτωση θα σας στοιχείζει φθηνότερα στην Ελλάδα.
 

Theodore

Senior Member
8 September 2006
475
Επειδή κάποιοι θα θελήσουν να κάνουν το φακό αυτό δώρο στη μηχανή τους για τα χριστούγεννα, ας μάθουν ότι στο εξωτερικό είναι Out of stock σε τιμές λογικές (μέχρι 750 ευρώ) και άμεσα διαθέσιμος σε τιμές από 850 έως 950 ευρώ. Αντίθετα στην Ελλάδα υπάρχει σε καταστήματα στο κέντρο της Αθήνα στα 680-700 ευρώ και στη Θεσσαλονίκη στα 730-750 ευρώ με εγγύηση Δαμκαλίδη. Επομένως σε κάθε περίπτωση θα σας στοιχείζει φθηνότερα στην Ελλάδα.

Συμφωνω, και λεω οτι στη Θεσ/νικη υπαρχει με 680.
Θοδωρος
 

g sumi

New member
18 June 2006
98
Να προσθεσω και εγω οτι για αυτους που χρησιμοποιουν το εωσωματομενο φλας της μηχανης ο 18-200 θα τους βγαζει σκια στο κατω μερος της φωτογραφιας. Οποτε εξωτερικο φλας!