Αναλογική πηγή (βινύλιο). Τα βασικά...

rakisan

Established Member
6 February 2007
151
Παγκράτι
Δώσε μόνο το λινκ απ' όπου το κατέβασες, για να το αναφέρουμε ως πηγή.
Αν το αρχείο αυτό είναι ελεύθερο προς download, δεν υπάρχει πρόβλημα. Αναφέρουμε από πού το κατεβάσαμε και είμαστε ΟΚ.


Τα γράφω υπεραπλουστευμένα, γιατί θέλουμε τα βασικά. Και πάλι πιστεύω ότι εμβάθυνα πάρα πολύ στα επιμέρους εξαρτήματα.
Σκοπός δεν είναι η εξωνυχιστική ανάλυση, αλλά να πάρουν και οι "νεοφώτιστοι" μια ιδέα για τα πικάπ.

Το κείμενο βρισκόταν στο site του Stefano Pasini (http://www.stefanopasini.it/Audio_index_Main.htm) με την άδεια του συγγραφέα Mr. Peter Moncrieff.
Ακόμη, μεγάλο μέρος βρίσκεται στο site www.iar-80.com/index.html
 
Last edited by a moderator:

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Αν σας αρέσει το διάβασμα και έχετε τον τρόπο, ανατρέξτε και σε παλαιά
τεύχη του Ήχου και στην Στερεοφωνία του 1992, έχει κάποια χρήσιμα
πραγματάκια και εικόνες!
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Μερικά χρήσιμα links:

Για όποιον έχει όρεξη για διάβασμα, ένα πολύ καλό θέμα στο forum του avmentor για το ταίριασμα κεφαλής-βραχίονα. Ο Σταματάκος δίνει ρέστα.
http://www.avmentor.eu/forum/showthread.php?t=55

Δυο σελίδες με calculators για διάφορες τιμές που χρειαζόμαστε (συχνότητες συντονισμού, ενδοτικότητα κεφαλής, κλπ).
http://vinyl.hificlass.com/tools.php
http://www.cartridgedb.com/tools.asp

Τα εύρετρα για τα δυο τελευταία πηγαίνουν στον andreas6670.
Ευχαριστούμε πολύ!
 

Χιούστον

Supreme Member
19 November 2006
4,862
Δίπλα στον economides...
Nα ρωτησω κατι ως τελειως ασχετος.

Οσο καλυτερα διαβαζει η κεφαλη (να μπαινει οσο πιο μεσα γινεται στο αυλακι) δεν υπαρχουν μεγαλυτερες φθορες στο δισκο?

Sorry αν ειπα βλακεια, απλα μου φαινεται λογικο.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Όχι, ίσα ίσα.

Όταν το tip της βελόνας δεν ακουμπάει τελείως στο αυλάκι, αλλά σε σημεία του, ισχύει ο γνωστός νόμος από τη φυσική, μικρότερη επιφάνεια => μεγαλύτερη πίεση, οπότε ο δίσκος φθείρεται και μάλιστα επιλεκτικά, στα σημεία μόνο που ακουμπάει η βελόνα.

Γι' αυτό λέμε ότι τα σφαιρικά styli, είναι "αλέτρια"...

Επίσης, όταν μια κεφαλή διαβάζει καλύτερα, τη βλέπεις να μαζεύει "μαλλί", σκόνη που υπήρχε πάνω στο δίσκο σε σημεία που η προηγούμενη κεφαλή δεν έπιανε.
 

Tzimisce

Administration Team
Staff member
1 February 2007
33,135
127.0.0.1
Αν το βάρος είναι σωστό και η βελόνα καλή τότε όχι.
Το αντίθετο μάλιστα θα έλεγα...

edit: μαζί γράφαμε! Τι θα γίνει ρε με την ταχύτητά σου; Μίλα καλύτερα στο MSN! :flipout:
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,340
Αθήνα
Ωραία , κι από δίσκους τι κάνουμε ? Εννοώ που βρίσκουμε νέες κυκλοφορίες σε καλή ποιότητα κ.λ.π.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Γενικά ισχύει το 8-12 που λέει ο In(), εξαρτάται από τον συνδυασμό συχνοτήτων
συντονισμού όλων των τμημάτων του πικάπ. Σε κάθε περίπτωση δεν θέλουμε
να είναι λιγότερο από 8Hz γιατί θα επιρρεάζεται από εξωτερικές μικροδονήσεις
και συντονισμούς συχντήτων των ίδιων των κτηρίων και επείσης δεν θέλουμε
να είναι πάνω από 12Hz γιατί προσεγγίζει τους ακουστικόυς υπόηχους και τις
πολύ χαμηλές ακουστικές συχνότητες με αποτέλεσμα ανεπιθύμητους
κωδωνισμούς, ακόμα και ταλάντωση!
 
Γενικά ισχύει το 8-12 που λέει ο In(), εξαρτάται από τον συνδυασμό συχνοτήτων
συντονισμού όλων των τμημάτων του πικάπ. Σε κάθε περίπτωση δεν θέλουμε
να είναι λιγότερο από 8Hz γιατί θα επιρρεάζεται από εξωτερικές μικροδονήσεις
και συντονισμούς συχντήτων των ίδιων των κτηρίων και επείσης δεν θέλουμε
να είναι πάνω από 12Hz γιατί προσεγγίζει τους ακουστικόυς υπόηχους και τις
πολύ χαμηλές ακουστικές συχνότητες με αποτέλεσμα ανεπιθύμητους
κωδωνισμούς, ακόμα και ταλάντωση!

Μάλιστα....
Δηλ. εμενα που είναι γύρω στα 12,5 δεν είναι καλά ε?
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,746
Υπαρχει διαφορετικο "οριο ασφαλειας" στην διακειμανση,και αυτη εξαρταται απο το εαν το πικαπ διαθετει αναρτηση η οχι και μερικες αλλες λεπτομερειες.
Τα 7Hz για παραδειγμα,μπορει να μην ειναι τοσο προβλημα για ενα πικαπ χωρις αναρτηση,αλλα θα ειναι πολυ κοντα στην συχνοτητα συντονισμου ενος πικαπ με αναρτηση,κατι που δεν θελουμε.Πανω απο τα 12 Ηz ισχυουν αυτα που ειπαν οι φιλοι εδω,αλλα επισης και το γεγονος οτι οι στρεβλωσεις των δισκων αρχιζουν καπου εκει στην συχνοτητα αυτη ,ακομη λιγο πιο πανω η πιο κατω.Γι αυτο ειπα σε αλλο θρεντ οτι ιδανικα κατα την αποψη μου το οριο αυτο εινα καλυτερα να κειμενεται μεταξυ 8-10 Hz.Οταν ο συνδιασμος ρυθμιστει εκει,ειναι πιο ευκολο μετα να εντωπιστουν πιθανα ακουστικα "προβληματα",προβληματα tracking κλπ............
 

Chris1967

Supreme Member
11 September 2010
4,222
Κάτι το οποίο δεν αναφέρατε (και μου κάνει εντύπωση διότι είναι αρκετά παλαιό το thread), είναι ο τρόπος κίνησης του πλατό, που παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο στην ηχητική απόδοση του πικάπ.

3 βασικοί τύποι με παραλλαγές:

1. Μοτέρ (εναλλασσόμενου ή συνεχούς ρεύματος), που συνδέεται με Ιμάντα στο πλατό.

2. Direct Drive, που το πατώ αποτελεί μέρος του μοτέρ.

3. Idler ή απευθείας επαφή του μοτέρ με το πλατό (φυσικά με λαστιχένια ροδέλα και όχι μέταλλο με μέταλλο).

Η μεταφορά κίνησης με ιμάντα είναι η πιο διαδεδομένη.

Τα μοτέρ εναλλασσόμενου ρεύματος συνοδευόμενα από ιδιαίτερα περίπλοκα τροφοδοτικά κρατάνε σταθερή ταχύτητα με ικανοποιητικό βαθμό ησυχίας (ήσυχα=με λιγότερους κραδασμούς περιστροφής), και ακόμα με πιο φτηνές υλοποιήσεις τροφοδοσίας έχουν καλά αποτελέσματα.

Τα μοτέρ συνεχούς ρεύματος είναι πολύ ευάλωτα σε αυξομειώσεις ταχύτητας οπότε οι καλύτερες υλοποιήσεις έχουν και "ματάκι" που υπολογίζει την ταχύτητα και την διορθώνει σε περίπτωση που αρχίζει να ξεφεύγει. Είναι όμως πιο ήσυχα από τα αντίστοιχα εναλλασσόμενου ρεύματος (και πιο ακριβά).

Ο Ιμάντας είναι εκείνος που συνδέει και δίνει κίνηση στο πλατό. Σκοπός του εκτός της μηχανικής σύνδεσης (μοτέρ/πλατό), είναι και η ηχητική αποσύνδεση από κραδασμούς του πλατό, και μεγάλη προσπάθεια δίνεται στη αποσύνδεση του μοτέρ από το πλατό τοποθετώντας το είτε εκτός πικάπ στα πικάπ μάζας(ξεχωριστό μοτέρ που δεν συνδέεται πουθενά με το πικάπ), είτε τοποθετώντας το στο σταθερό μέρος του πικάπ όταν έχουμε ανάρτηση.

Ο Ιμάντας κυριαρχεί στα μοντέρνα πικάπ.

Το Direct Drive, με το ενσωματωμένο μαγνήτη του μοτέρ στο πλατό έχει το πλεονέκτημα της άφθονης ροπής κατευθείαν στο πλατό, χωρίς απαραιτήτως αυτό να είναι τεράστιας μάζας. Διότι η ροπή είναι σχεδόν αποκλειστικά από το μοτέρ. Εν αντιθέσει με τους ιμάντες που όσο πιο μεγάλη μάζα δίνουμε στο πλατό, τόσο καλύτερη ροπή έχει, αλλά και πιο εύκολα την διατηρεί.

Οι πιο ακριβές υλοποιήσεις direct drive είναι απόλυτα συγκρίσιμες με τα καλύτερα των καλυτέρων των άλλων κατηγοριών.

Τέλος τα Idler είναι μια παλαιά και για αρκετά χρόνια "απαρχαιωμένη" μέθοδος μετάδοσης κίνησης. Η αρχή λειτουργίας της είναι ότι κάτω από το πλατό υπάρχει μια ρόδα (με λαστιχένια περιφέρεια) η οποία εφάπτεται με το πλατό και με το μοτέρ, οπότε ουσιαστικά το μοτέρ είναι σαν να ακουμπά επάνω στο πλατό.

Το πλεονέκτημα ροπής είναι εμφανές. Οι υλοποιήσεις αυτές ξεχάστηκαν για κάποια χρόνια αλλά την τελευταία δεκαετία ζουν μια αναβίωση, τόσο στην αναπαλαίωση παλαιών μηχανημάτων του 60-70, όσο και στην έξυπνη προσθήκη τέτοιων μηχανισμών σε υπάρχοντα σχέδια (πχ VPI).

Ο λόγος της αναβίωσης αυτής είναι ο εξαιρετικός τους ήχος (τι άλλο?), και μάλιστα πολλοί θεωρούν αυτά τα πικάπ εφάμιλλα ή και ανώτερα από νεώτερα που ενσωματώνουν πολλές μηχανικές καινοτομίες (μαγνητικά πηγάδια, έξυπνα σταθεροποιημένα τροφοδοτικά, εξωτικά υλικά κλπ).
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
9,746
Τέλος τα Idler είναι μια παλαιά και για αρκετά χρόνια "απαρχαιωμένη" μέθοδος μετάδοσης κίνησης. Η αρχή λειτουργίας της είναι ότι κάτω από το πλατό υπάρχει μια ρόδα (με λαστιχένια περιφέρεια) η οποία εφάπτεται με το πλατό και με το μοτέρ, οπότε ουσιαστικά το μοτέρ είναι σαν να ακουμπά επάνω στο πλατό.

Οχι ακριβως.Η τροχαλια ειναι τοποθετημενη σε δικο της μηχανισμο ο οποιος προσφερει ελεγχομενη πιεση τοσο στο pulley του μοτερ οσο και στην εσσωτερικη επιφανεια του πλατω.Αυτη η ελεγχομενη πιεση επιτυγχανεται με την χρηση ενος μαλακου ελατηριου που επιτρεπει στην τροχαλια να ειναι ευελικτη ωστε να διατηρει την σχεση pulley/πλατω χωρις να "επεμβαινει" μηχανικα ασκωντας μεγαλες πιεσεις αρα και μεταφορα θορυβων εως σαν να ηταν σταθερα και αμετακινητα "δεμενη" στο ολο συστημα κινησης.
Επισης,λογω του ελαστικου με το οποιο ειναι κατασκευασμενη,προσφερει ταυτοχρονα και καποια αποσβεση του "κουδουνισματος" του πλατω.
Η επιφανεια στην οποια η τροχαλια εχει επαφη με το πλατω(αλλα και με το pulley) ειναι κατα πολυ μικροτερη απο αυτην ενος ιμαντα σε ενα belt driven πικαπ (με,η,χωρις αναρτηση)
Τελικα η χρηση τροχαλιας δεν ειναι τοσο τραγικη οσο φαινεται.:smile:
 

Chris1967

Supreme Member
11 September 2010
4,222
Συμφωνώ απόλυτα και το γνωρίζω, αλλά το θέμα της ενότητας είναι βινύλιο... τα βασικά...

Ο λόγος που το έθεσα έτσι είναι για να τονίσω ( με απλό τρόπο) αρκετά την ροπή που υπάρχει... και όπως φυσικά ξέρεις είναι ένας από τους λόγους της ηχητικής υπεροχής του σχεδιασμού των idler (τροχαλίας).

Σίγουρα άλλος λόγος είναι αυτή η μικρή επαφή τροχαλίας/πλατό όπως πολύ εύστοχα αναφέρεις!:a0210:
 

nickrgx420s

New member
29 January 2011
3
Καλησπέρα παιδιά!

Έχω μία βασική απορία -αιτία διαπληκτισμού με έναν φίλο μου- που δεν μπορώ να τη διερευνήσω σε αυτή τη φάση και χρειάζομαι τη βοήθειά σας.
Σχετίζεται με βασικές γνώσεις του αναλογικού ήχου, γι'αυτό και ποστάρω εδώ.

Λοιπόν. Έχω ένα πικαπ θεωρητικά. Παλιό, όχι απ'αυτά με τους ενσωματωμένους ενισχυτές κτλ κτλ.. Βάζω έναν δίσκο βινυλίου να παίξει χωρίς ενισχυτή και ηχεία. Μόνο το πικάπ στην πρίζα, ίσα για να γυρίζει τον δίσκο και τη βελόνα από πάνω. Σκύβω και βάζω το αυτί μου πάνω από το πικάπ. Ακούγεται το τραγούδι έστω και σε χαμηλή ένταση;;; Μου φαίνεται εντελώς παράλογο προσωπικά.
Δεν λέω να ακούγεται το κλασικό "τσικ τσικ" του βινυλίου ούτε κάποιος άλλος θόρυβος χαμηλής έντασης από την επαφή της βελόνας.
Μιλάω για μουσική. Βάζω δίσκο Deep Purple, ακούω Deep Purple.

Λύστε μου την απορία αν γίνεται.
Ευχαριστώ