Ανάλυση αισθητήρων και ποιότητα φωτογραφιών

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Οι περισσότεροι από τους νεοφώτιστους στην ψηφιακή φωτογραφία πιστεύουν ότι όσο περισσότερα τα μεγαπίξελς, τόσο καλύτερες οι φωτογραφίες. Άλλοι, οι περισσότεροι από την εποχή του φιλμ, λένε ότι άλλα πράγματα παίζουν πιο σημαντικό ρόλο, όπως ο φακός οι διαστάσεις του αισθητήρα, το φως και η τεχνική του φωτογράφου.
Για να δούμε ποια από τα παραπάνω ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, πήγα μερικά αρχεία από 3 μηχανές (ΝΙΚΟΝ D200, OLYMPUS C7070, και μια τυπική slim των 8 μεγα) για να κάνω μεγεθύνσεις 30Χ50 εκ. ή κάπου εκεί.
Λοιπόν στα 30Χ50 εκ. το πορτραίτο από τη NIKON D200/60 MICRO, είχε εξαιρετική ποιότητα σε όλα. Η ανάλυση παραμένει αξιοπρεπέστατη και φαίνεται ότι σηκώνει ακόμη περισσότερη μεγέθυνση χωρίς πρόβλημα. Επίσης το χρώμα ήταν καθαρό, χωρίς σπασίματα, και το θόλωμα του τοπίου –για τα δικά μου τα μάτια- πολύ καλό. Η μεγέθυνση 30Χ50 εκ. με τον φακό NIKKOR 28-200 G ED, σε πρώτη ματιά έδειχνε πολύ καλή ή εξίσου καλή με την πρώτη. Μια πιο προσεκτική εξέταση έδειξε ότι η μεγέθυνση ήταν οριακή, και ότι σε μεγαλύτερη διάσταση θα εμφανίζονταν προβλήματα, σε ανάλυση κυρίως.
Η μεγέθυνση από την OLYMPUS από αρχικό αρχείο .orf (.raw) σε τοπίο έδειξε ότι πήγαινε άνετα μέχρι 25Χ33 εκ. Όχι όμως και το πορτραίτο, όπου άρχισαν τα προβλήματα, όχι στην ανάλυση, αλλά στην απόδοση της επιδερμίδας και στο κακώς θολωμένο φόντο (μάλλον λόγω του μικρού σε φυσικές διαστάσεις αισθητήρα), 20Χ 25 εκ. το ανώτατο.
Τέλος η εκτύπωση από τη φθηνή πόκετ slim οκτάρα έδειξε ότι δεν άντεχε ούτε στα 20Χ25 εκ. Ηταν φανερά τα προβλήματα από την αρχική συμπίεση του .jpg μέσα στη μηχανή (δεν υπήρχε η δυνατότητα .raw) και τα χρώματα ήταν άσχημα ξεπλυμένα. Μόνο όσοι δεν κάνουν συχνά μεγεθύνσεις θα τα βρουν όλα ωραία.

Άρα;

Νομίζω ότι η ονομαστική ανάλυση του αισθητήρα δεν είναι το παν. Τα οπτικά μετρούν το ίδιο, ειδικά σε οριακές καταστάσεις. Οι ρεφλέξ στις μεγεθύνσεις είναι ασύγκριτες (έχω κι εκτύπωση τριετίας 18Χ25 εκ. από NIKON D100/60 MICRO που δείχνει απόλυτα συμπαγής).

Άλλη παρατήρηση, εξίσου σημαντική για μένα είναι ότι στις μεγεθύνσεις η αίσθηση του στιγμιότυπου (snapshot) δεν ισχύει. Όλα α λάθη του φωτογράφου στη σύνθεση, την έκθεση και στην τεχνική του φαίνονται καθαρά σε όλους. Επομένως ούτε εκεί ψηλά δεν κάνει η μηχανή τον καλό φωτογράφο, αλλά οι φωτογράφοι κάνουν την καλή φωτογραφία.

Για τους Θεσσαλονικείς οι μεγεθύνσεις από τις ρεφλέξ στη διάθεσή σας.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Στα πόσα dpi ήταν η εκτύπωση 30x50? Συνήθως τόσο μεγάλες εκτυπώσεις δεν προορίζονται για κοντική εξέτασή τους, εκτός ίσως από περιπτώσεις που καταλαμβάνουν δίφυλλο σε κάποιο βιβλίο. Έτσι ενώ τη συνηθισμένη εκτύπωση 10x15 ή 13x18 την απολαμβάνουμε από τα 30 περίπου εκατοστά, μέσα σε κάποιο άλμπουμ, την 30x50 θα την προορίσουμε για κορνίζα οπότε σπανίως θα την εξετάσει κανείς σε απόσταση μικρότερη του μέτρου. Υπόψιν ότι τη διάσταση αυτή με 150dpi την παίρνουμε από αρχείο μόλις 5mp. Για 200dpi με αρχείο των 9mp.
Σίγουρα σε μεγάλες εκτυπώσεις οι διαφορές στο τονικό εύρος του αισθητήρα και στην ποιότητα του φόντου προβάλλονται πιο έντονα.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Φίλε send πέρα από τα νούμερα υπάρχει και η πραγματικότητα. Οταν πηγαίνεις για μεγέθυνση, βάζεις στο μηχάνημα τις διαστάσεις της εκτύπωσης και αυτό τυπώνει στη μέγιστη ανάλυση για τη συγκεκριμένη διάσταση. Αλλιώς, στα μικρά μεγέθη τα μηχανήματα τυπώνουν σε 400dpi.

Εκείνο όμως που προσπαθώ να πω είναι ότι στις μεγεθύνσεις κάθε σύνολο μηχανής-φακού δίνει εικόνα διαφορετικής ποιότητας.

Και ναι, τις βλέπω κι από κοντά (30 εκ.) Τις 2 μπορώ να σου τις φέρω να τις δεις.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,004
Εκεί ψηλά.....
ποιος εφθασε στα 15??

εγω ειμαι στα 4.5 και μπορει να κανω ενα μικρο αλμα στα 21 (με interpolation εστω)
 

HERO

Senior Member
29 March 2008
368
H ρυθμιση σαρπ (οξυνση ) μεσα απο το μενου της μηχανης επιρεαζεται απο την ποιοτητα του αισθητηρα και ειναι προτιμοτερο να γινεται μετα στο photoshop ?
 

HERO

Senior Member
29 March 2008
368
Απάντηση: Re: Ανάλυση αισθητήρων και ποιότητα φωτογραφιών

Φυσικα και επηρεαζεται.

Εξαρταται απο την καμερα ομως για το τι ειναι προτιμοτερο.

Γνωριζεις μηπως αν μετα την μετατροπη του raw σε tiff η jpeg χρειαζεται εκ νεου οξυνση
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,817
Αθήνα με απόσπαση.
Εδώ βλέπουμε την απόδοση του αισθητήρα των 6mp της Fuji S2Pro

Όλο το θέμα
eyes.jpg


Crop 100% (την έχω ανεβάσει και στο νήμα "πορτρέτο")
eye.jpg
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Εξακολουθώ να θεωρώ ότι στο μικρό φορμά 10mp είναι ήδη αρκετά για τις δυνατότητες των φακών μας. Από εκεί και μετά μικρή εάν όχι οριακή βελτίωση θα πάρουμε με ορισμένους μόνο φακούς και αυτούς πάλι στο ιδανικό τους διάφραγμα.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Μιάς και αναφέρεται στο θέμα και η εκτύπωση τί αρχεία είναι καλύτερα να δίνουμε για εκτύπωση. Raw, .tif ή jpeg
Εγώ πλέον τραβάω raw τα μετατρέπω σε Jpeg με το Pentax Photo Laboratory (την τελευταία εκδοχη) και μετά άν κρίνω οτι χρειάζεται κάνω μία περαιτέρω επεξεργασία στο Photoshop σε μερικές επιλεγμένες.
Δεν έχω δοκιμάσει να κάνω την επεξεργία σε tif. Θα έχει μεγάλη διαφορά (βασικά δεν ξέρω καν αν το photoshop δέχεται tif αλλα υποθέτω πως ναι.)
¨Ως τώρα σε απλές εκτυπώσεις ώς και A4 είναι πεντακάθαρες άλλα θέλω να εκτυπώσω κανα δύο μεγάλες και το σκέφτομαι.
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,817
Αθήνα με απόσπαση.
Άν τα δίνεις στο φωτογραφείο της γειτονιάς για εκτύπωση 10χ15, 15χ21 και 20χ30 το jpeg μια χαρά είναι. Απο κεί και πέρα σε μεγαλύτερες μεγεθύνσεις το tiff είναι καλύτερο καθώς είναι μή απωλεστικός τύπος αρχείου.
Επίσης τα αρχεία tiff προτιμώνται σε εκτυπώσεις offset.
Τα αρχεία raw καλό είναι να μήν δίνονται στα εργαστήρια καθώς πρέπει να μετατραπούν οπωσδήποτε σε tiff/jpeg πρίν τυπωθούν
 

monad

AVClub Addicted Member
2 April 2008
1,541
ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να μετατρέψεις ενα raw αρχείο σε tiff η jpeg?