Αναμορφικοί φακοί και κινηματογράφος

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Απο μικρός είχα μεγάλη λατρεία με τον κινηματογράφο, όπως σίγουρα οι περισσότεροι απο μας. Η πρώτη μου επίσκεψη σε σινεμά, Σεπτέμβριο του 89 ακριβως 7 χρονών, στην Αρκούδα του Ανό, είναι ακόμα χαραγμένη βαθιά στην μνήμη μου. Η δεύτερη ταινία δε, ήταν το "Σινεμά ο Παράδεισος". Απο τότε ερωτεύτηκα το μέσο, την αίσθηση, την εικόνα. Αν και θα μπορούσε πολύ εύκολα να ήταν, δεν κατέληξε να είναι ο κινηματογράφος το επάγγελμα που ακολούθησα. Αυτή η αγάπη ήταν πάντα εμφανής στο φωτογραφικό μου στυλ, με τα χρόνια όλο και περισσότερο. Τελευταία μου γίνεται όλο και περισσότερο έμμονη ιδέα η ενασχόληση αυτή και η επιθυμία τέτοια που δυσκολεύομαι να την απαρνηθώ.

Οπότε λέω εκτός απο το να βγάζω φωτογραφίες που να έχουν μια κινηματογραφική οπτική, να ξεκινήσω ένα μικρού μήκους project.
Γκρινιάζω συχνά για το πόσο που λείπει το πλήρες φορμά στο ψηφιακό. Κύριος λόγος για αυτό είναι τα έξτρα μμ που χάνεις στα άκρα. Χαρακτηριστικό στις ταινίες που λάτρεψα είναι το εύρος που προσφέρει το cinemascope χωρίς την χρήση του ευρυγώνιου με τα αρνητικά της προοπτικής του. Για παράδειγμα τα πλάνα του Wes Anderson... Αυτό είναι δυνατόν με την χρήση των αναμορφικών φακών. Βέβαια εκτός απο το μεγαλοπρεπές 2.66 η 2.35 φορμά, οι αναμορφικοί δίνουν και άλλες ιδιότητες που είναι πλέον άρρηκτα δεμένες με την κινηματογραφική εικόνα. Tο έντονο flare, το οβαλ bokeh, τα σχετικά μαλακά κλπ...

Αν δεν είναι προφανές το που το πάω, ας το πώ. Σκέφτομαι έντονα την αγορά ενός αναμορφικού φακού. Φυσικά μιας και δεν σκοπεύω να δώσω 3000Ε δεν μιλάω για εναν Iscorama 35, αλλά για κάτι φθηνότερο. Ούτε όμως κάποιον projection lens με αμφισβητούμενη οξύτητα και ευχρηστία. Στην ουσία μιλάω είτε για έναν Kowa 16S η 18Η/8Ζ είτε για έναν Isco Compact 1,7x. Πράγμα που σημαίνει οτι μιλάμε για ένα κόστος γύρω στα 500-600Ε. Φυσικά manual focus, και στον αναμορφικό και στον βασικό φακό που θα έχω επιλέξει με ότι αυτό συνεπάγεται...

Το ερώτημα που θέτω εν τέλει είναι το εξής. Έχει δουλέψει κανένας με αναμορφικούς φακούς? (Ναθ? Γιάννη Σπύρου?) Πόσο δύσχρηστοι είναι τελικά και πόσο σε ανταμοίβει το τελικό αποτέλεσμα? Πόσο μεγάλη διαφορά θα έχω αν απλά τραβάω με λίγο πιο ευρυγώνιο και κάνω κροπ στο επιθυμητό φορμά? Είμαι σχεδόν ένα βήμα πριν το απονενοημένο και ζητάω απο κάποιον που έχει προσωπική εμπειρία να με σταματήσει αν ξέρει κάτι παραπάνω...
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,796
behind the camera
Αυτό που εγώ θα σου έλεγα είναι να σκεφτείς πως σκοπεύεις να "ανοίξεις" το κάδρο σου μετά. Κατά την προβολή; Αν ναί τότε θες και στον προτζέκτορα αναμορφικό και είναι μανούρα μεγάλη το βάζε βγάζε φακό. Αν το κάνεις ψηφιακά, τότε θες πολύ καλό software να σου μεταμορφώσει το aspect ratio των pixel σου χωρίς να σου παραμορφώσει την εικόνα ή να σου την αλλοιώσει...
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Έχω το Premiere Pro CS5.5 φαντάζομαι κάνει. Με τα αυτό προσπαθώ να βγάλω άκρη τουλάχιστον τελευταία. Προς το παρόν μιλάμε μόνο για ψηφιακά και προβολή σε οθόνη/τηλεόραση.
Το θέμα είναι ότι όσο έχω πειραματιστεί με απλό cut του 16:9 κάδρου δεν έχω μείνει ευχαριστημένος. Αναγκάζομαι να πάω είτε πιο μακριά, είτε πιο ευρυγώνια και δεν μου αρέσει. Θέλω στον συνδιασμό φακό/απόσταση/διάφραγμα που έχω διαλέξει να προσθέσω λίγο πλάνο δεξιά και αριστερά. Το flare, το οβαλ bokeh, και όλες οι άλλες ιδιότητες τους είναι επίσης μεγάλο bonus αλλά για αυτές υπάρχει και άλλος τρόπος. Το flare του ΜΙΡ 20Μ ας πούμε είναι εξαιρετικό και πολύ κινηματογραφικό.

Θεωρείς οτι αξίζει? Θα πάρω αυτό που ζητάω?
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Το θέμα είναι οτι είναι και δυσκολο να τους προσαρμόσεις στους φακούς επάνω. Κάνει μια εταιρία h vid-atlantic κάτι clamps με τους οποίους τους βιδώνεις μετά σαν φιλτρο μπροστά απο τον φακό, αλλά δεν ταιριάζουν όλοι οι φακοί εκει. Αυτοι πουλάνε κιόλας και σκέφτομαι αν πάρω να πάρω απο αυτούς έναν που σίγουρα θα δουλεύει, αλλά απο την άλλη 500-600Ε μόνο για δοκιμή τα βρίσκω πολλά. Χωρίς να ξέρω αν τελικά θα με βολεψουν η όχι. Βέβαια η αξία μεταπώλησης είναι στα ουράνια αυτήν την περίοδο οπότε τελείως χαμένος δεν βγαίνεις.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Είχε σε μια δημοπρασία έναν Kowa Prominar 16S σε σχετικά χαμηλή τιμή για τον συγκεκριμένο. Την παρακολουθούσα και είδα οτι δεν είχε κίνηση οπότε την snipαρα και τον πήρα γύρω στα 170Ε με μεταφορικά. Οπότε βλέπουμε...
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,796
behind the camera
A, λάβε υπόψην σου ότι η παραμορφωση που βάζουν οι cine φακοί ισχύει για εγγραφή σε κάδρο 4:3. Πρέπει να το προσέξεις πολύ αυτό το θέμα, γιατί αν δεν κάνω λάθος θα γράψεις σε APS-C αισθητήρα (Sony Nex7 έτσι; ). Πρόσεξε πολύ στη μετατροπή να υπολογίσεις και τον παραπάνω παράγοντα. Πρακτικά θα χάσεις μέρος της πληροφορίας σου πάνω και κάτω.

Επίσης θα σου έλεγα να ψάξεις μήπως βρεις καποιο ειδικό software γι αυτή τη δουλειά. Το premiere δεν ξέρω πόσο καλά μπορεί να σου κάνει τη μετατροπή.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Αυτο το pdf βιβλίο που πρότεινε και ο Γιάννης παραπάνω (όποιος να του ρίξει μια ματιά λέει) περιγράφει έναν τρόπο να κρατήσεις τα 1080 και να ανοίξεις την άλλη διάσταση έχοντας ένα ψευδο-4Κ βίντεο. Απο κεί μετά απο το 2χ βίντεο που θα πάρω εγώ που νομίζω βγαίνει γύρω 3.55 μπορείς να κάνεις κροπ αν θές κρατώντας το HD στα 1080. Έχεις κάποιο πρόγραμμα υπόψη σου?
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Το flare του ΜΙΡ 20Μ ας πούμε είναι εξαιρετικό και πολύ κινηματογραφικό.

+1, άσχετα με τα λοιπά. Σε FF να τον δεις. Εάν μπορέσεις να το αξιοποιήσεις δημιουργικά, φαντάζομαι πως πρέπει να είναι ένας ενδιαφέρων φακός για κινηματογράφιση. Όχι, δεν με βλέπω να αρχινώ το σπορ!
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
90,929
Εκεί ψηλά.....
Re: Απάντηση: Αναμορφικοί φακοί και κινηματογράφος

Είχε σε μια δημοπρασία έναν Kowa Prominar 16S σε σχετικά χαμηλή τιμή για τον συγκεκριμένο. Την παρακολουθούσα και είδα οτι δεν είχε κίνηση οπότε την snipαρα και τον πήρα γύρω στα 170Ε με μεταφορικά. Οπότε βλέπουμε...

Δεν τον ξερω καθολου τον φακο.

Ειναι για FF ? Γιατι αυτο που λεει ο φωτης ειναι σοβαρο.

Γενικα δεν υπαρχουν στην Ελλαδα αναμορφικοι φακοι ουτε για ενοικιαση (εκτος απο κατι σκουπιδια ιδιοκατασκευες) για να μπορεσεις να συγκρινεις.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Είναι υποτίθεται το μικρό αδελφάκι του 16Η που είναι ισάξιος του Iscorama αλλά χωρίς το σύστημα για την εστίαση. Είναι 2χ που σημαίνει οτι απο το 16:9 θα πάρω ένα 3.5:1 αλλά μπορώ να το κροπάρω λίγο μετά. Εστιάζει στο 1,5 μέτρο και καλά. Κυκλοφορούν διάφορα βιντεάκια με αυτόν κυρίως απο 7D. Να δούμε...
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Ήρθε.
Ο αντάπτορας αναμένεται ακόμα, έχει κολλήσει στο τελωνείο. Πολύ περίεργοι είναι βρε παιδί μου. Μου έχουν κρατήσει εκεί και τον αντάπτορα για τον Σόναρ γιατί δεν είχε λέει σε εμφανή σημείο την απόδειξη αγοράς για να εκτιμήσουν την αξία του και να το φορολογήσουν αντίστοιχα... Κιας το δήλωσε ο τυπάς ώς δώρο χωρίς να του έχω πει εγώ κάτι.

Ο φακός πάντως είναι μικρός και πανάλαφρος. Εστιάζει στο 1.5 μέτρο. Μπορεί μέσα στο ΣουΚου αν βρώ χρόνο να δοκιμάσω να τον προσαρμόσω με τίποτα step down rings σε κάποιον φακό για δοκιμές.
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Χαζεύοντας διαπίστωσα οτι το πίσω thread του Kowa είναι ίδιο με το filter thread του Nocton οπότε τον προσάρμοσα επάνω για ένα γρήγορο τεστ.

Αρχικά μία λήψη με τον 35αρη μόνο του χωρίς αναμορφικό για σύγκριση.
6870588639_4ee2fa543d_o.jpg


Η λήψη με τον αναμορφικό όπως βγήκε απο την μηχανή χωρίς περαιτέρω επεξεργασία (πέραν του resize)
6870584337_012601e2ca_o.jpg


Η λήψη μετά απο το editing.
6870598111_9085649790_o.jpg


Έκανα unsqueeze (resize βασικά με 2χ στην οριζόντια διάσταση), crop την βινιέτα μένοντας με ενα 2.35:1 ratio και resize.
Όλα τα δείγματα είναι σε 1080 κάθετη διάσταση. Το υπερβολικό βινιετάρισμα στα 35μμ ήταν αναμενόμενο, αυτό που δεν περίμενα ήταν οτι παρόλα αυτά μετά το κροπαρισμα σου μένει ένα αρκετά ευρύ κάδρο. Το δείγμα και το τεστ δεν είναι ιδανικά για πολλά συμπεράσματα όσον αφορά bokeh, flare κλπ, για αυτά επιφυλάσσομαι για μετά. Διαδικασία είναι και η εστίαση. Πρέπει να εστιάσεις ξεχωριστά τον φακό και τον αντάπτορα και θέλει μάλλον λίγο εξάσκηση για να το πετύχεις.
 

racer

AVClub Addicted Member
2 February 2009
2,911
Rotterdam
Εγώ ακόμα δεν έχω καταλάβει καθόλου τι παίζει με αυτούς.. :D Πρέπει να ρίξω διάβασμα, αν και αυτό που καταλαβαίνω από τα δείγματά σου είναι πως μπορείς να πάρεις ένα αρκετά ευρυγώνιο κάδρο με προοπτική κανονικού, μη υπερευρυγώνιου φακού (?) :p
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Καλά ισχύει αυτό... κιας έχω μάθει...

Πέραν απο την πλάκα πάντως λίγο που έπαιξα, δεν απογοητεύτηκα. Είναι κάτι ειδικό που θέλει και ειδική μεταχείριση αλλά μου άρεσε. Θα του δώσω λίγο χρόνο και όχι στο πόδι όπως σήμερα και πιστεύω θα με ανταμοίψει... (αν δεν κρατήσεις θετική σκέψη...)