- 17 June 2006
- 14,350
Για μένα, η πιο σημαντική σταθερά της Τέχνης δεν είναι άλλη από αυτή τη διαρκή διάθεσή της για Αλλαγή. Αυτή η πολιτιστική ρήξη, η τρύπα στη νόρμα του σήμερα που ξαφνικά φανερώνει νέους δρόμους και κατευθύνσεις προς ένα καινούργιο αύριο. Δεν συμβαίνει κάθε μέρα.
Είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε τι ακριβώς εννοεί κάποιος όταν μιλάει για ιδιοφυείς καλλιτέχνες και ακόμη πιο δύσκολο να συμφωνήσουμε ποιοί είναι αυτοί. Ας πούμε χοντρικά ότι ιδιοφυία είναι ένας καλλιτέχνης που μόνος του αποφασίζει μιά ξαφνική αλλαγή κατεύθυνσης και διοχετεύει όλη του την ενέργεια σ ένα στενό ανεξερεύνητο μονοπάτι και στη συνέχεια, μετά από χρόνια, τον ακολουθούν πιά πάρα πολλοί. Ο Picasso ήταν ένας τέτοιος. Ο Νταλί επίσης. Ο Barnett Newman, ο Σάμουελ Μπέκετ, ο Λούις Άρμστρονγκ.
Είναι πολύ δύσκολο να εκτιμήσει κάποιος επερχόμενος σωστά τον νεωτερισμό και την εν γένει πρόοδο σε μιά καλλιτεχνική εκφραστική φόρμα, να καταλάβει πόσο καινοφανής ή ριζοσπαστικός ήταν ένας καλλιτέχνης στην εποχή του: η εμπειρία από πρώτο χέρι είναι δυστυχώς αναντικατάστατη. Παρ όλα αυτά υπάρχουν κάποιοι δίσκοι που, ακόμα και μετά πολλές δεκαετίες από τη γέννησή τους, εξακολουθούν να είναι μοναδικοί - σκοτεινά διαμάντια που μοιάζουν να ακτινοβολούν μιά αλλόκοτη χάρη.
Last edited: