DIY - ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΠΙΚΑΠ (ΜΜ)

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,272
ΑΘΗΝΑ
μετά από αρκετή σκέψη είπα να δοκιμάσω "ελεγχόμενη πίεση" στον Μ/Σ..

η αγορά μακρύτερης βίδας ήταν επιβεβλημένη..
σε μαγαζί με ελατήρια πήρα ένα στην κατάλληλη διάμετρο και με την κατάλληλη ελαστικότητα.. (όχι πολύ σκληρό).
μαζί με αυτά και ένα φαρδύ λάστιχο σιλικόνης από τα υδραυλικά είδη.. (λάστιχο στεγανοποίησης για καζανάκια δλδ)

View attachment 199017

έκοψα το ελατήριο στο μήκος του σπειρώματος, το λάστιχο πρώτο πρώτο στο σασί και όλα τα άλλα όπως πριν από πάνω...

View attachment 199018


View attachment 199019

ροδέλα, ελατήριο, ξανά ροδέλα και το παξιμάδι από πάνω..


View attachment 199020


μια κόντρα από κάτω στο κεφάλι της βίδας και σφίξιμο στο παξιμάδι σιγά σιγά..
το μηχάνημα αναμμένο και με το ένα χέρι στο παξιμάδι, με το άλλο στο στηθοσκόπιο για να ακούσω πότε θα "σκάσει μύτη το βουητό"...


View attachment 199021


μέχρι εκεί έσφιξα, δεν υπήρχε λόγος για περισσότερη πίεση, το βουητό δεν εμφανίστηκε ποτέ !

View attachment 199022

εδώ φυσικά πρόκειται για phono με πάνω από μια ντουζίνα λυχνίες , των οποίων τα νήματα "ακούνε" διάφορα....
ένα τρανζιστοράτο μηχανάκι προφανώς δεν έχει την ίδια "ανάγκη", αλλά κακό δεν θα κάνει να δοκιμάσει κάποιος κάτι ανάλογο στην περίπτωση που ο Μ/Σ είναι στο ίδιο σασί με το υπόλοιπο κύκλωμα και τα υλικά.
Ενδιαφέρον υλικό το υγρό λάστιχο..
Η λύση με το ελατήριο μηδένησε τον θόρυβο, αλλά μου βγάζει και μία (μικρή) ανασφάλεια
ότι δεν σφίγγει καλά έναν βαρύ m/s..
Σε ανάλογο πρόβλημα η λύση που χρησιμοποίησα ήταν:
Μονωτικά λάστιχα σαν αυτά που χρησιμοπούμε στους πάγκους εργασίας ή που πατάμε πάνω τους για μόνωση.
Εκοψα δύο κύκλους έναν κατω απο τον m/s και έναν απο πάνω, έβαλα και τσοχάκια κάτω απο τις μικρές ροδέλες
στο παξιμάδι και έσφιξα.
Τα λάστιχα είχαν πάχος περίπου 1cm, και το κάτω το έβαλα διπλό.
Πάντως το βουισματάκι εξαφανίστηκε και το μικροθορυβάκι που έκανε στο ON!
 
  • Like
Reactions: STENTOR and vlad66

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,964
Αγιοι Αναργυροι
Ενδιαφέρον υλικό το υγρό λάστιχο..
Η λύση με το ελατήριο μηδένησε τον θόρυβο, αλλά μου βγάζει και μία (μικρή) ανασφάλεια
ότι δεν σφίγγει καλά έναν βαρύ m/s..
έχω κάνει στις σχετικές δοκιμές στιβαρότητας και θα κάνω ακόμα πιο σκληρές όταν το δέσω..
το ελατήριο ναι μεν δεν είναι πολύ σκληρό, αλλά δεν είναι και ..αφρός
Σε ανάλογο πρόβλημα η λύση που χρησιμοποίησα ήταν:
Μονωτικά λάστιχα σαν αυτά που χρησιμοπούμε στους πάγκους εργασίας ή που πατάμε πάνω τους για μόνωση.
Εκοψα δύο κύκλους έναν κατω απο τον m/s και έναν απο πάνω, έβαλα και τσοχάκια κάτω απο τις μικρές ροδέλες
στο παξιμάδι και έσφιξα.
Τα λάστιχα είχαν πάχος περίπου 1cm, και το κάτω το έβαλα διπλό.
Πάντως το βουισματάκι εξαφανίστηκε και το μικροθορυβάκι που έκανε στο ON!
έβαλες στηθοσκόπιο στο σασί ;;
είναι άτιμο πράγμα... δεν φαντάζεσαι τι μπορείς να ακούσεις με αυτό.
την πρώτη φορά που το δοκίμασα στο technics μου, άκουσα τι κουβέντιαζε το ζευγάρι στο διπλανό διαμέρισμα!
Ναι, μέσα από το πικάπ, το οποίο "κάθεται" σε ακρυλική βάση 3εκ και η ίδια η βάση σε ακίδες!
απλά όλο το έπιπλο με τα μηχανήματα ήταν κοντά στην μεσοτοιχία με τους δίπλα....
όταν δε έβαλα το στηθοσκόπιο στον τοίχο;;.... ευτυχώς που ήσαν φρόνιμα εκείνη την ώρα τα παιδιά....
ντράπηκα, δεν το ξανάκανα ποτέ!
 
  • Love
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
το μηχάνημα σαφώς και δεν είναι δική μου σχεδίαση, δεν φτάνω ούτε "μια ... από τα ... " του σχεδιαστή του!
το συγκεκριμένο είναι πρωτότυπο και όχι μοντέλο παραγωγής.
τα κανονικά δεν έχουν το παραμικρό θέμα θορύβου μιας και δοκίμασα και άκουσα ένα ενός φίλου εδώ στο φόρουμ πριν ένα χρόνο περίπου.
όμως επειδή δεν ήταν δικό μου και ήταν ολοκαίνουργιο, δεν το "εξέτασα" σε βάθος για να δω τι έχουν εφαρμόσει οι σχεδιαστές του.
Αν μου πεις πως είναι και ελληνικό μηχάνημα, θα μου φτιάξεις το βράδυ.;)
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Ενδιαφέρον υλικό το υγρό λάστιχο..
Η λύση με το ελατήριο μηδένησε τον θόρυβο, αλλά μου βγάζει και μία (μικρή) ανασφάλεια
ότι δεν σφίγγει καλά έναν βαρύ m/s..
Σε ανάλογο πρόβλημα η λύση που χρησιμοποίησα ήταν:
Μονωτικά λάστιχα σαν αυτά που χρησιμοπούμε στους πάγκους εργασίας ή που πατάμε πάνω τους για μόνωση.
Εκοψα δύο κύκλους έναν κατω απο τον m/s και έναν απο πάνω, έβαλα και τσοχάκια κάτω απο τις μικρές ροδέλες
στο παξιμάδι και έσφιξα.
Τα λάστιχα είχαν πάχος περίπου 1cm, και το κάτω το έβαλα διπλό.
Πάντως το βουισματάκι εξαφανίστηκε και το μικροθορυβάκι που έκανε στο ON!
Από μηχανική άποψη όλα όσα έγιναν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Δοκίμασε ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ και το φίλτρο δικτύου για συνεχές που προανέφερα, ιδίως αν χρησημοποιείς τοροειδή Μ/Σ! Το συστήνω ανεπιφύλακτα!!!
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
είναι ;)
Έχω ζήσει κάμποσο στην "εξορία" -εξωτερικό- κι από τότε κατάλαβα κι εκτίμησα τι είχα αφήσει πίσω μου. Κάθε ελληνικό μηχάνημα χαίρει του σεβασμού και της εκτίμησής μου διότι ξέρω τι σημαίνει "κατασκευάζω" εντός μιας κρατικής αλλά και "κοινωνικής" νοοτροπίας που καταδιώκει ό,τι δεν είναι "εισαγωγής".;)
 
  • Like
Reactions: AUDIOLYTIC

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
δεν τον ήξερα αυτόν... είμαι υπόχρεος!!
ήδη είδα κάτι ελαστικά προφίλ για καπάκι πικάπ που χάθηκαν και έσπαγα το κεφάλι μου τι να βάλω στην θέση τους !!!
Ούτε συζήτηση. Πολύ το χάρηκα που φάνηκα χρήσιμος!
 
  • Love
Reactions: vlad66

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
έχω κάνει στις σχετικές δοκιμές στιβαρότητας και θα κάνω ακόμα πιο σκληρές όταν το δέσω..
το ελατήριο ναι μεν δεν είναι πολύ σκληρό, αλλά δεν είναι και ..αφρός
Είδα πως χρησιμοποίησες παξιμάδια ασφαλείας. Κατά τη γνώμη μου δεν θα υπάρξει ποτέ πρόβλημα σταθερότητας σύσφιξης.
1655588324202.png
 
  • Like
Reactions: vlad66

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,964
Αγιοι Αναργυροι
Έχω ζήσει κάμποσο στην "εξορία" -εξωτερικό- κι από τότε κατάλαβα κι εκτίμησα τι είχα αφήσει πίσω μου. Κάθε ελληνικό μηχάνημα χαίρει του σεβασμού και της εκτίμησής μου διότι ξέρω τι σημαίνει "κατασκευάζω" εντός μιας κρατικής αλλά και "κοινωνικής" νοοτροπίας που καταδιώκει ό,τι δεν είναι "εισαγωγής".;)
το μηχάνημα είναι καταπληκτικό σε απόδοση.
εκτός του φίλου που άκουσα σπίτι μου (αφού μου το έδωσε να το ακούσω για 2 μέρες μόλις το πρωτοπήρε), το έχω ακούσει πολλές φορές και στο δικό του σπίτι, όπως και έχω ακούσει για πολύ ώρα το μεγαλύτερο μοντέλο με τον Μ/Σ και τα παρελκόμενά του σε ξεχωριστό κουτί/σασί.. και αυτό άλλου φίλου, στο δικό του σπίτι όμως.
δεν έχω αμφιβολία ότι και άλλες ελληνικές δημιουργίες παίζουν εξαιρετικά και βάλε.. απλά δεν έτυχε να ακούσω το phono από την Λάρισα πχ, ή αυτό των παιδιών της LAB12 , η αυτό του Μιλτιάδη Λογοθέτη, ή των Αδερφών Τσακιρίδη κλπ...
έτυχε όμως να μου δοθεί αυτό σε χαμηλή τιμή μιας και τα καινούργια δεν είναι για την τσέπη μου, παρά του ότι πανάκριβα δεν τα λες όλα αυτά που προείπα..
 

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,272
ΑΘΗΝΑ
έχω κάνει στις σχετικές δοκιμές στιβαρότητας και θα κάνω ακόμα πιο σκληρές όταν το δέσω..
το ελατήριο ναι μεν δεν είναι πολύ σκληρό, αλλά δεν είναι και ..αφρός

έβαλες στηθοσκόπιο στο σασί ;;
είναι άτιμο πράγμα... δεν φαντάζεσαι τι μπορείς να ακούσεις με αυτό.
την πρώτη φορά που το δοκίμασα στο technics μου, άκουσα τι κουβέντιαζε το ζευγάρι στο διπλανό διαμέρισμα!
Ναι, μέσα από το πικάπ, το οποίο "κάθεται" σε ακρυλική βάση 3εκ και η ίδια η βάση σε ακίδες!
απλά όλο το έπιπλο με τα μηχανήματα ήταν κοντά στην μεσοτοιχία με τους δίπλα....
όταν δε έβαλα το στηθοσκόπιο στον τοίχο;;.... ευτυχώς που ήσαν φρόνιμα εκείνη την ώρα τα παιδιά....
ντράπηκα, δεν το ξανάκανα ποτέ!
Με το στηθοσκόπιο μπορείς να ακούσεις ήχους που μεταφέρονται μέσω στερεών,
και καταλαβαίνω την χρησιμότητα του στις "απομονώσεις" υλικών.
και θα βοηθούσε περισσότερο σε έλεγχο πικάπ που ειναι ευαίσθητα σε κραδασμούς,
οπως σωστά κάνεις..
Φαντάζομαι αν στηθοσκοπήσεις τα κουτιά των ηχείων θα ακούσεις και τους αποκάτω..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,272
ΑΘΗΝΑ
Από μηχανική άποψη όλα όσα έγιναν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Δοκίμασε ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ και το φίλτρο δικτύου για συνεχές που προανέφερα, ιδίως αν χρησημοποιείς τοροειδή Μ/Σ! Το συστήνω ανεπιφύλακτα!!!
Στα υπ' όψιν αν και χρησιμοποιώ περισσότερο κλασσικους Μ/Σ κυρίως σε τελικούς
Γλυτωνω και το pic στο On και το αυξημένο κοστος..
Σε σωστη υλοποίηση δεν έχω αντιμετωπσει κανένα θέμα..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
14,964
Αγιοι Αναργυροι
Με το στηθοσκόπιο μπορείς να ακούσεις ήχους που μεταφέρονται μέσω στερεών,
και καταλαβαίνω την χρησιμότητα του στις "απομονώσεις" υλικών.
και θα βοηθούσε περισσότερο σε έλεγχο πικάπ που ειναι ευαίσθητα σε κραδασμούς,
οπως σωστά κάνεις..
Φαντάζομαι αν στηθοσκοπήσεις τα κουτιά των ηχείων θα ακούσεις και τους αποκάτω..
η ιδέα μου ήρθε πρώτα στο πικάπ... διάβαζα και έβλεπα για το εξωτερικό τροφοδοτικό που βάζουν στο ΜΚ2 και το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν "τι καλά που φεύγει ο Μ/Σ από την συσκευή αφού η κεφαλή ακούει τα πάντα, άσχετα αν δεν τα ακούμε εμείς;;" ή μήπως τα ακούμε τελικά αλλά δεν ξέρουμε τι είναι αυτό που μας "χαλάει";;
όμως δεν μου άρεσε και δεν μου αρέσει το να υπάρχει εξτρά κουτί για το πικάπ και να είναι ακόμα πιο δύσκολη η μετακίνησή του.. τι μπορεί να γίνει έτσι ώστε να πάρουμε το πλεονέκτημα αλλά όχι το μειονέκτημα;;
και πρώτα απ'όλα πως θα μάθω τι "ζημιά" κάνει ο Μ/Σ στο technics ;;
μου ήρθε φλασιά και πήρα τηλ την κόρη μου να μου δανείσει περισσευούμενο στηθοσκόπιο και άκουσα τα νήματα σε λειτουργία... Ω ρε φούστη μου η πρώτη μου σκέψη!
η πλάκα είναι όταν πέφτει στα χέρια μου ΜΚ2 που ο άξονας περιστροφής έχει να δει λάδι από την εποχή της εγγύησης.... ενώ με γυμνό αφτί δεν ακούς τίποτα και σου λέει ο άλλος -..μα καλά που είναι το πρόβλημα;; αφού δεν ακούγεται τίποτα...
στο στηθοσκόπιο όμως γίνεται της μουρλής!

τα κουτιά των ηχείων δεν τα έχω ακούσει με το μαραφέτι.. ποιός ο λόγος;; αφού δεν έχουν Μ/Σ, δεν μπαίνουν στην πρίζα κλπ..
να βάλω στηθοσκόπιο την ώρα που παίζει το ηχείο;; χα... τα θέλω τα αφτάκια μου.. :ROFLMAO:
 

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,272
ΑΘΗΝΑ
η ιδέα μου ήρθε πρώτα στο πικάπ... διάβαζα και έβλεπα για το εξωτερικό τροφοδοτικό που βάζουν στο ΜΚ2 και το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν "τι καλά που φεύγει ο Μ/Σ από την συσκευή αφού η κεφαλή ακούει τα πάντα, άσχετα αν δεν τα ακούμε εμείς;;" ή μήπως τα ακούμε τελικά αλλά δεν ξέρουμε τι είναι αυτό που μας "χαλάει";;
όμως δεν μου άρεσε και δεν μου αρέσει το να υπάρχει εξτρά κουτί για το πικάπ και να είναι ακόμα πιο δύσκολη η μετακίνησή του.. τι μπορεί να γίνει έτσι ώστε να πάρουμε το πλεονέκτημα αλλά όχι το μειονέκτημα;;
και πρώτα απ'όλα πως θα μάθω τι "ζημιά" κάνει ο Μ/Σ στο technics ;;
μου ήρθε φλασιά και πήρα τηλ την κόρη μου να μου δανείσει περισσευούμενο στηθοσκόπιο και άκουσα τα νήματα σε λειτουργία... Ω ρε φούστη μου η πρώτη μου σκέψη!
η πλάκα είναι όταν πέφτει στα χέρια μου ΜΚ2 που ο άξονας περιστροφής έχει να δει λάδι από την εποχή της εγγύησης.... ενώ με γυμνό αφτί δεν ακούς τίποτα και σου λέει ο άλλος -..μα καλά που είναι το πρόβλημα;; αφού δεν ακούγεται τίποτα...
στο στηθοσκόπιο όμως γίνεται της μουρλής!

τα κουτιά των ηχείων δεν τα έχω ακούσει με το μαραφέτι.. ποιός ο λόγος;; αφού δεν έχουν Μ/Σ, δεν μπαίνουν στην πρίζα κλπ..
να βάλω στηθοσκόπιο την ώρα που παίζει το ηχείο;; χα... τα θέλω τα αφτάκια μου.. :ROFLMAO:
Ωραία εξέταση για ρουλεμάν..
Σίγουρα βοηθάει σέ τριβές των πικαπ και θορύβους
τώρα για τα κουτιά γράφω εκτός λειτουργιας γιατί οι κώνοι και οι πλευρες θα μαζεύουν κραδασμούς απο το περιβαλλον
έχω υποψίο...
 
Δεν θα διαφωνήσω! Αν γίνει η σωστή επιλογή των "συνοδών" υλικών, "ζορίσεις" τα 78(9)ΧΧ με φορτίο τουλάχιστον 20mA και "παίξεις" με NE5532 όλα καλά. Ειδικά στα μπάσα το τσιπάκι αυτό είναι αξεπέραστο.

Ωραίες κατασκευές!

Έχετε πειραματιστεί καθόλου με σύγχρονα shunt τροφοδοτικά, όπως π.χ. του φίλου και συμφορουμίτη Salas?

Πολλοί φίλοι που τα έχουν δοκιμάσει ειδικά σε phono preamps δεν έχουν κοιτάξει πίσω προς τα πιο κλασικά 78/79xx ή 317/337..

Επίσης, όσο αφορά τους τελεστικούς, καλοί οι 5532/5534 αλλά μετράνε πολλές δεκαετίες ζωής.. Έχετε κάνει καμία δοκιμή με φρέσκα εξαρτήματα, όπως π.χ. OPA1656 ?

Τα συγκεκριμένα εξαρτήματα τα έχει "αγκαλιάσει" κυριολεκτικά η παγκόσμια DIY κοινότητα..
 

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,272
ΑΘΗΝΑ
Ωραίες κατασκευές!

Έχετε πειραματιστεί καθόλου με σύγχρονα shunt τροφοδοτικά, όπως π.χ. του φίλου και συμφορουμίτη Salas?

Πολλοί φίλοι που τα έχουν δοκιμάσει ειδικά σε phono preamps δεν έχουν κοιτάξει πίσω προς τα πιο κλασικά 78/79xx ή 317/337..

Επίσης, όσο αφορά τους τελεστικούς, καλοί οι 5532/5534 αλλά μετράνε πολλές δεκαετίες ζωής.. Έχετε κάνει καμία δοκιμή με φρέσκα εξαρτήματα, όπως π.χ. OPA1656 ?

Τα συγκεκριμένα εξαρτήματα τα έχει "αγκαλιάσει" κυριολεκτικά η παγκόσμια DIY κοινότητα..
Τα Opa σκίζουν.. είχα μονταρει κύκλωμα από το Elector νομίζω, και έπαιζε με μπαταριες στο
τροφοδοτικό
Αν όμως ρωτηθω για τα δικά μου γούστα,
δεν θέλω τσιπακια αλλά κύκλωμα με ξεχωριστά τρανζίστορ μετρημένα ένα προς ένα..
 
  • Like
Reactions: mikemtb

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Έχετε πειραματιστεί καθόλου με σύγχρονα shunt τροφοδοτικά, όπως π.χ. του φίλου και συμφορουμίτη Salas?

Πολλοί φίλοι που τα έχουν δοκιμάσει ειδικά σε phono preamps δεν έχουν κοιτάξει πίσω προς τα πιο κλασικά 78/79xx ή 317/337 ..Επίσης, όσο αφορά τους τελεστικούς, καλοί οι 5532/5534 αλλά μετράνε πολλές δεκαετίες ζωής..

Δέχομαι τη γνώμη σας για τα ολοκληρωμένα σταθεροποίησης LM78(9)XX καθώς για τους τελεστικούς ΝΕ5532(4) καθώς σε μια Α/Β σύγκριση με SHUNT τροφοδοτικά και μοντέρνους τελεστικούς θα τα "βρουν σκούρα", τουλάχιστον στις μετρήσεις, και πάντα μιλώντας για εξίσου καλοσχεδιασμένες υλοποιήσεις.
Η παλαιότητα ενός τελεστικού, δεν είναι το απόλυτο κριτήριό μου για να τον χρησιμοποιήσω, αφού ακόμα αναζητάμε NOS λυχνίες, NOS j-fets, NOS τρανζίστορ ισχύος κι ο Θεός ξέρει τί άλλο σε NOS ! Αν παρατηρήσετε το σχέδιο πάντως, θα διαπιστώσετε πως ενδεικτικά προτείνονται με σειρά προτίμησης νεώτεροι τελεστικοί με τελευταία τα ΝΕ5532, δίχως αυτή η "στενή" πρόταση να περιορίζει τον επίδοξο κατασκευαστή να χρησιμοποιήσει αυτά της επιλογής του.
Έχω ακούσει εκστατικά την απόδοση SHUNT τροφοδοτικών και γενικότερα υλοποιήσεων βασισμένων σε σχέδια του Νίκου Σάλα. Αξιέπαινος!!!
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Αν όμως ρωτηθω για τα δικά μου γούστα,
δεν θέλω τσιπακια αλλά κύκλωμα με ξεχωριστά τρανζίστορ
τρανζίστορ μετρημένα ένα προς ένα
Ακούγεται χρονοβόρο, αλλά συχνά γλυτώνει πολύ χρόνο από το μετά που κάτι δεν θα πάει καλά, και ψαχνόμαστε!;)
..
Δεν διαφωνώ, αντίθετα έχω ακολουθήσει αυτό το δρόμο πολλές φορές δίχως να το μετανιώσω.
 
  • Like
Reactions: ihodemon
Δέχομαι τη γνώμη σας για τα ολοκληρωμένα σταθεροποίησης LM78(9)XX καθώς για τους τελεστικούς ΝΕ5532(4) καθώς σε μια Α/Β σύγκριση με SHUNT τροφοδοτικά και μοντέρνους τελεστικούς θα τα "βρουν σκούρα", τουλάχιστον στις μετρήσεις, και πάντα μιλώντας για εξίσου καλοσχεδιασμένες υλοποιήσεις.
Η παλαιότητα ενός τελεστικού, δεν είναι το απόλυτο κριτήριό μου για να τον χρησιμοποιήσω, αφού ακόμα αναζητάμε NOS λυχνίες, NOS j-fets, NOS τρανζίστορ ισχύος κι ο Θεός ξέρει τί άλλο σε NOS ! Αν παρατηρήσετε το σχέδιο πάντως, θα διαπιστώσετε πως ενδεικτικά προτείνονται με σειρά προτίμησης νεώτεροι τελεστικοί με τελευταία τα ΝΕ5532, δίχως αυτή η "στενή" πρόταση να περιορίζει τον επίδοξο κατασκευαστή να χρησιμοποιήσει αυτά της επιλογής του.
Έχω ακούσει εκστατικά την απόδοση SHUNT τροφοδοτικών και γενικότερα υλοποιήσεων βασισμένων σε σχέδια του Νίκου Σάλα. Αξιέπαινος!!!

Όσο αφορά την αναζήτηση NOS λυχνιών, j-fets, power transistors κτλ συμφωνώ ότι τείνει να γίνει μονόδρομος, καθότι οι πιο πολλές εταιρείες έχουν μετριάσει δραματικά τα διαθέσιμα SKUs τους τέτοιων εξαρτημάτων.. και αν πούμε για λυχνίες να το καταλάβω, αλλά να ζοριζόμαστε να βρούμε σύγχρονα διπολικά ισχύος με σοβαρές προδιαγραφές είναι απλά τραγικό..

Αλλά στους τελεστικούς τουλάχιστον ευτυχώς έχουμε και τεχνολογική εξέλιξη και "ακουστική" εξέλιξη.

Στο δικό μου σύστημα και στα δικά μου αυτιά μεταξύ των NE5532, OPA2134 και LM4562 ο τελευταίος είναι με διαφορά ο καλύτερος, και εννοώ ο πιο ουδέτερος / αχρωμάτιστος (σε ρόλο σταδίου προενίσχυσης με λίγο gain).

Μετρητικά όλοι καλοί είναι..
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Στο δικό μου σύστημα και στα δικά μου αυτιά μεταξύ των NE5532, OPA2134 και LM4562 ο τελευταίος είναι με διαφορά ο καλύτερος, και εννοώ ο πιο ουδέτερος / αχρωμάτιστος (σε ρόλο σταδίου προενίσχυσης με λίγο gain).
Έχω την ίδια γνώμη για τον LM4562 κι ομοίως τον χρησιμοποιώ ως προενισχυτή LINE με κέρδος +12dB.
1655717596000.png
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Η φιλοσοφία της σχεδίασης
1. Η επιλογή παθητικής αντιστάθμισης RIAA σε τρία στάδια, έγινε για τρεις λόγους. Ο πρώτος, είναι η ευκολία υπολογισμού των παθητικών φίλτρων RC για την επίτευξη των χρονικών σταθερών της καμπύλης. Ο δεύτερος, επειδή επιτρέπει γραμμικό κέρδος τάσης σε κάθε ενισχυτικό στάδιο, δηλαδή μηδενικές «παρεμβάσεις» στους βρόχους αρνητικής ανάδρασης για τον έλεγχο της απόκρισης κάθε σταδίου. Ο τρίτος, επειδή προσφέρει μεγάλη αθροιστική ενίσχυση (+dB) αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σε κάθε ανεξάρτητο στάδιο να λειτουργεί με χαμηλή ενίσχυση, με ό,τι καλό αυτό συνεπάγεται για την απόκριση συχνότητας, για την παραμόρφωση, για τον θόρυβο και για τον ρυθμό ανύψωσης (slew rate) κάθε ανεξάρτητου ενισχυτικού σταδίου.
2. Η συνήθης πρακτική είναι, πρώτα να ενισχύονται τα μπάσα (3.180μs) έως και τα κατώτερα μεσαία (318μs) και τέλος να εξασθενούν τα πρίμα (75μs). Κι αυτό με τη λογική της διατήρησης ενός συνολικά υψηλού λόγου σήματος προς θόρυβο (S/N ratio). Δηλαδή πρακτικά, ο θόρυβος που «παράγουν» τα πρώτα στάδια ενίσχυσης αποσβένεται μαζί με την εξασθένιση πρίμων του τελευταίου σταδίου. Η έξυπνη αυτή πρακτική είναι λειτουργική, προσφέρει υψηλής ποιότητας ήχο και κατ’ επέκταση «καλή μέτρηση» θορύβου. Αυτά βεβαίως ισχύουν σ’ έναν «ιδανικό» κόσμο με άσπιλη, απαστράπτουσα κι «αταλαιπώρητη» δισκοθήκη. Διότι όπως είναι εργαστηριακά διαπιστωμένο, όταν η βελόνα της κεφαλής «χτυπήσει» πάνω σε ρύπο («κονίαμα!» από σκόνη, υγρασία και λίπος «απρόσεκτων δαχτύλων») ή «σκαμπανεβάσει» σε ψιλογρατζουνιά πάνω στο δίσκο – έστω διαστάσεων όλα της τάξης του 0,05χιλ - με ταχύτητα 52εκ/δευτ, τότε παράγει έναν απότομο ισχυρό τετραγωνικό παλμό με συχνότητα πέριξ των 9KHz. Επομένως εκεί βάσισα την επιλογή μου να προηγηθεί η εξασθένιση των πρίμων (75μs) έναντι των άλλων σταδίων ώστε, και να αποσοβηθεί κάθε κίνδυνος υπεροδήγησης από τέτοιους παλμούς αλλά και να ελαττωθεί η ακουστότητα των «ατελειών» του δίσκου. Άλλωστε, η χρήση ποιοτικών υλικών (τελεστικοί και παθητικά εξαρτήματα) και ενός σωστά σχεδιασμένου τυπωμένου σε συνδυασμό με μια «ήσυχη» τροφοδοσία συντελούν στο να μη μου εμπνέει καμία ανησυχία η επιλογή μου αυτή κι ας ξεφεύγω από την «πεπατημένη».
3. Για τη σχεδίαση του τροφοδοτικού υπήρχαν καλοί και δοκιμασμένοι «δρόμοι». Προσεγμένοι στα «σημεία» αλλά πάντα απλής σχεδίασης διότι δεν συμπαθώ τα «αδικαιολογήτως πολύπλοκα» κυκλώματα και ιδιαίτερα αυτά που στηρίζονται σε σπάνια ή και καταργημένα τρανζίστορ από τις βιβλιοθήκες του SPICE. Έχω καλές εντυπώσεις από κυκλώματα σταθεροποίησης και «κλασσικά» σειράς (series regulators) και «μοδάτα» παράλληλα (shunt regulators). Αποφάσισα να τα «παντρέψω» για ν’ αποκτήσω τα οφέλη και των δύο «κόσμων» και ταυτόχρονα να έχω «διπλή» απόρριψη θορύβου. Μετά την ανόρθωση και την εξομάλυνση της συμμετρικής τάσης χρησιμοποίησα απλούς συμμετρικούς σταθεροποιητές LM7824 και LM7924 σε διάταξη επιπέδου φυλλαδίου εφαρμογών κατασκευαστή, αντί των ποιοτικότερων αντίστοιχων LM317 και LM337, διότι δεν βρήκα κάποιον καλό λόγο ν΄αυξήσω την πολυπλοκότητα αφού το «ηχητικό αποτύπωμα» προέρχεται κυρίως από το δεύτερο στάδιο σταθεροποίησης. Και το τελευταίο βασίστηκε στη παρουσίαση-πρόταση του Rod Elliott https://sound-au.com/articles/power-supplies2.htm#s5 για παράλληλους σταθεροποιητές. Έχει όλα τα πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει αυτός ο τύπος των σταθεροποιητών, αλλά με απλά και λίγα υλικά όπως αρέσκομαι.
 

Attachments

  • LP RECORD NOISE.png
    LP RECORD NOISE.png
    941.5 KB · Views: 17
  • PASSIVE RIAA (MM) PHONO.png
    PASSIVE RIAA (MM) PHONO.png
    103.3 KB · Views: 17