Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
Home
Forums
New posts
Search forums
What's new
New posts
Latest activity
Members
Current visitors
Κανονισμός Λειτουργίας
Σωματείο AVClub
Log in
Register
Search
Search titles only
By:
Search titles only
By:
New posts
Search forums
Menu
Install the app
Install
Reply to thread
Home
Forums
Δικάναλος Ήχος
Do It Yourself
Ενίσχυση - Tροφοδοσία
DIY - ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΠΙΚΑΠ (ΜΜ)
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Message
<blockquote data-quote="STENTOR" data-source="post: 1058780185" data-attributes="member: 11592"><p><strong>Η φιλοσοφία της σχεδίασης</strong></p><p>1. Η επιλογή παθητικής αντιστάθμισης RIAA σε τρία στάδια, έγινε για τρεις λόγους. Ο πρώτος, είναι η ευκολία υπολογισμού των παθητικών φίλτρων RC για την επίτευξη των χρονικών σταθερών της καμπύλης. Ο δεύτερος, επειδή επιτρέπει γραμμικό κέρδος τάσης σε κάθε ενισχυτικό στάδιο, δηλαδή μηδενικές «παρεμβάσεις» στους βρόχους αρνητικής ανάδρασης για τον έλεγχο της απόκρισης κάθε σταδίου. Ο τρίτος, επειδή προσφέρει μεγάλη αθροιστική ενίσχυση (+dB) αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σε κάθε ανεξάρτητο στάδιο να λειτουργεί με χαμηλή ενίσχυση, με ό,τι καλό αυτό συνεπάγεται για την απόκριση συχνότητας, για την παραμόρφωση, για τον θόρυβο και για τον ρυθμό ανύψωσης (slew rate) κάθε ανεξάρτητου ενισχυτικού σταδίου.</p><p>2. Η συνήθης πρακτική είναι, πρώτα να ενισχύονται τα μπάσα (<strong>3.180μs</strong>) έως και τα κατώτερα μεσαία (<strong>318μs</strong>) και τέλος να εξασθενούν τα πρίμα (<strong>75μs</strong>). Κι αυτό με τη λογική της διατήρησης ενός συνολικά υψηλού λόγου σήματος προς θόρυβο (S/N ratio). Δηλαδή πρακτικά, ο θόρυβος που «παράγουν» τα πρώτα στάδια ενίσχυσης αποσβένεται μαζί με την εξασθένιση πρίμων του τελευταίου σταδίου. Η έξυπνη αυτή πρακτική είναι λειτουργική, προσφέρει υψηλής ποιότητας ήχο και κατ’ επέκταση «καλή μέτρηση» θορύβου. Αυτά βεβαίως ισχύουν σ’ έναν «ιδανικό» κόσμο με άσπιλη, απαστράπτουσα κι «αταλαιπώρητη» δισκοθήκη. Διότι όπως είναι εργαστηριακά διαπιστωμένο, όταν η βελόνα της κεφαλής «χτυπήσει» πάνω σε ρύπο («κονίαμα!» από σκόνη, υγρασία και λίπος «απρόσεκτων δαχτύλων») ή «σκαμπανεβάσει» σε ψιλογρατζουνιά πάνω στο δίσκο – έστω διαστάσεων όλα της τάξης του <strong>0,05χιλ </strong>- με <strong>ταχύτητα 52εκ/δευτ</strong>, τότε παράγει έναν απότομο ισχυρό τετραγωνικό παλμό με συχνότητα πέριξ των <strong>9KHz</strong>. Επομένως εκεί βάσισα την επιλογή μου να προηγηθεί η εξασθένιση των πρίμων (<strong>75μs</strong>) έναντι των άλλων σταδίων ώστε, και να αποσοβηθεί κάθε κίνδυνος υπεροδήγησης από τέτοιους παλμούς αλλά και να ελαττωθεί η ακουστότητα των «ατελειών» του δίσκου. Άλλωστε, η χρήση ποιοτικών υλικών (τελεστικοί και παθητικά εξαρτήματα) και ενός σωστά σχεδιασμένου τυπωμένου σε συνδυασμό με μια «ήσυχη» τροφοδοσία συντελούν στο να μη μου εμπνέει καμία ανησυχία η επιλογή μου αυτή κι ας ξεφεύγω από την «πεπατημένη».</p><p>3. Για τη σχεδίαση του τροφοδοτικού υπήρχαν καλοί και δοκιμασμένοι «δρόμοι». Προσεγμένοι στα «σημεία» αλλά πάντα απλής σχεδίασης διότι δεν συμπαθώ τα «αδικαιολογήτως πολύπλοκα» κυκλώματα και ιδιαίτερα αυτά που στηρίζονται σε σπάνια ή και καταργημένα τρανζίστορ από τις βιβλιοθήκες του SPICE. Έχω καλές εντυπώσεις από κυκλώματα σταθεροποίησης και «κλασσικά» σειράς (series regulators) και «μοδάτα» παράλληλα (shunt regulators). Αποφάσισα να τα «παντρέψω» για ν’ αποκτήσω τα οφέλη και των δύο «κόσμων» και ταυτόχρονα να έχω «διπλή» απόρριψη θορύβου. Μετά την ανόρθωση και την εξομάλυνση της συμμετρικής τάσης χρησιμοποίησα απλούς συμμετρικούς σταθεροποιητές LM7824 και LM7924 σε διάταξη επιπέδου φυλλαδίου εφαρμογών κατασκευαστή, αντί των ποιοτικότερων αντίστοιχων LM317 και LM337, διότι δεν βρήκα κάποιον καλό λόγο ν΄αυξήσω την πολυπλοκότητα αφού το «ηχητικό αποτύπωμα» προέρχεται κυρίως από το δεύτερο στάδιο σταθεροποίησης. Και το τελευταίο βασίστηκε στη παρουσίαση-πρόταση του Rod Elliott <a href="https://sound-au.com/articles/power-supplies2.htm#s5" target="_blank">https://sound-au.com/articles/power-supplies2.htm#s5</a> για παράλληλους σταθεροποιητές. Έχει όλα τα πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει αυτός ο τύπος των σταθεροποιητών, αλλά με απλά και λίγα υλικά όπως αρέσκομαι.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="STENTOR, post: 1058780185, member: 11592"] [B]Η φιλοσοφία της σχεδίασης[/B] 1. Η επιλογή παθητικής αντιστάθμισης RIAA σε τρία στάδια, έγινε για τρεις λόγους. Ο πρώτος, είναι η ευκολία υπολογισμού των παθητικών φίλτρων RC για την επίτευξη των χρονικών σταθερών της καμπύλης. Ο δεύτερος, επειδή επιτρέπει γραμμικό κέρδος τάσης σε κάθε ενισχυτικό στάδιο, δηλαδή μηδενικές «παρεμβάσεις» στους βρόχους αρνητικής ανάδρασης για τον έλεγχο της απόκρισης κάθε σταδίου. Ο τρίτος, επειδή προσφέρει μεγάλη αθροιστική ενίσχυση (+dB) αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σε κάθε ανεξάρτητο στάδιο να λειτουργεί με χαμηλή ενίσχυση, με ό,τι καλό αυτό συνεπάγεται για την απόκριση συχνότητας, για την παραμόρφωση, για τον θόρυβο και για τον ρυθμό ανύψωσης (slew rate) κάθε ανεξάρτητου ενισχυτικού σταδίου. 2. Η συνήθης πρακτική είναι, πρώτα να ενισχύονται τα μπάσα ([B]3.180μs[/B]) έως και τα κατώτερα μεσαία ([B]318μs[/B]) και τέλος να εξασθενούν τα πρίμα ([B]75μs[/B]). Κι αυτό με τη λογική της διατήρησης ενός συνολικά υψηλού λόγου σήματος προς θόρυβο (S/N ratio). Δηλαδή πρακτικά, ο θόρυβος που «παράγουν» τα πρώτα στάδια ενίσχυσης αποσβένεται μαζί με την εξασθένιση πρίμων του τελευταίου σταδίου. Η έξυπνη αυτή πρακτική είναι λειτουργική, προσφέρει υψηλής ποιότητας ήχο και κατ’ επέκταση «καλή μέτρηση» θορύβου. Αυτά βεβαίως ισχύουν σ’ έναν «ιδανικό» κόσμο με άσπιλη, απαστράπτουσα κι «αταλαιπώρητη» δισκοθήκη. Διότι όπως είναι εργαστηριακά διαπιστωμένο, όταν η βελόνα της κεφαλής «χτυπήσει» πάνω σε ρύπο («κονίαμα!» από σκόνη, υγρασία και λίπος «απρόσεκτων δαχτύλων») ή «σκαμπανεβάσει» σε ψιλογρατζουνιά πάνω στο δίσκο – έστω διαστάσεων όλα της τάξης του [B]0,05χιλ [/B]- με [B]ταχύτητα 52εκ/δευτ[/B], τότε παράγει έναν απότομο ισχυρό τετραγωνικό παλμό με συχνότητα πέριξ των [B]9KHz[/B]. Επομένως εκεί βάσισα την επιλογή μου να προηγηθεί η εξασθένιση των πρίμων ([B]75μs[/B]) έναντι των άλλων σταδίων ώστε, και να αποσοβηθεί κάθε κίνδυνος υπεροδήγησης από τέτοιους παλμούς αλλά και να ελαττωθεί η ακουστότητα των «ατελειών» του δίσκου. Άλλωστε, η χρήση ποιοτικών υλικών (τελεστικοί και παθητικά εξαρτήματα) και ενός σωστά σχεδιασμένου τυπωμένου σε συνδυασμό με μια «ήσυχη» τροφοδοσία συντελούν στο να μη μου εμπνέει καμία ανησυχία η επιλογή μου αυτή κι ας ξεφεύγω από την «πεπατημένη». 3. Για τη σχεδίαση του τροφοδοτικού υπήρχαν καλοί και δοκιμασμένοι «δρόμοι». Προσεγμένοι στα «σημεία» αλλά πάντα απλής σχεδίασης διότι δεν συμπαθώ τα «αδικαιολογήτως πολύπλοκα» κυκλώματα και ιδιαίτερα αυτά που στηρίζονται σε σπάνια ή και καταργημένα τρανζίστορ από τις βιβλιοθήκες του SPICE. Έχω καλές εντυπώσεις από κυκλώματα σταθεροποίησης και «κλασσικά» σειράς (series regulators) και «μοδάτα» παράλληλα (shunt regulators). Αποφάσισα να τα «παντρέψω» για ν’ αποκτήσω τα οφέλη και των δύο «κόσμων» και ταυτόχρονα να έχω «διπλή» απόρριψη θορύβου. Μετά την ανόρθωση και την εξομάλυνση της συμμετρικής τάσης χρησιμοποίησα απλούς συμμετρικούς σταθεροποιητές LM7824 και LM7924 σε διάταξη επιπέδου φυλλαδίου εφαρμογών κατασκευαστή, αντί των ποιοτικότερων αντίστοιχων LM317 και LM337, διότι δεν βρήκα κάποιον καλό λόγο ν΄αυξήσω την πολυπλοκότητα αφού το «ηχητικό αποτύπωμα» προέρχεται κυρίως από το δεύτερο στάδιο σταθεροποίησης. Και το τελευταίο βασίστηκε στη παρουσίαση-πρόταση του Rod Elliott [URL]https://sound-au.com/articles/power-supplies2.htm#s5[/URL] για παράλληλους σταθεροποιητές. Έχει όλα τα πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει αυτός ο τύπος των σταθεροποιητών, αλλά με απλά και λίγα υλικά όπως αρέσκομαι. [/QUOTE]
Verification
Post reply
Home
Forums
Δικάναλος Ήχος
Do It Yourself
Ενίσχυση - Tροφοδοσία
DIY - ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΠΙΚΑΠ (ΜΜ)
Top
Bottom
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
Accept
Learn more…