επιστροφή στο manual: Μ42 φακοί σε EOS

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
...ή τι έκανα όσο είχε πέσει η σελίδα -bye-

Όπως ίσως γνωρίζετε, τελευταίως αρκετοί έχουν αρχίσει να προσαρμόζουν με ειδικούς αντάπτορες και να χρησιμοποιούν παλιούς φακούς, χειροκίνητης εστίασης, στην τελευταίας τεχνολογίας Canon dslr τους. Νομίζω πιο διαδεδομένη είναι η χρήση των λεγόμενων "βιδωτών" (μοντούρα Μ42) φακών όπως και φακών μοντούρας Contax/Yashica, διότι δεν απαιτείται παρά ένας απλός αντάπτορας, δίχως οπτικό στοιχείο, για τη χρήση τους σε μοντούρα EOS. Υπάρχει και αντάπτορας για Νικον, αλλά νομίζω υπάρχει πρόβλημα με την εστίαση των φακών στο άπειρο.

Γιατί τώρα να προτιμήσει κανείς Μ42 φακούς...
πρώτον, για το κόστος. Μπορείς να βρεις φακό σε άριστη κατάσταση για ελάχιστα χρήματα. Ένας Carl Zeiss Jena MCS 3.5/135 μου βγήκε 45 λίρες με την αποστολή στην Ελλάδα. Ο Pentacon 4/200 (ουσιαστικώς είναι ο αντίστοιχος Meyer Orestor με άλλη ονομασία) μόλις 30 λίρες κομπλέ.
δεύτερον, για την ποιότητα. Τόσο της κατασκευής (βλ. φωτογραφίες, μιλάμε για πλήρως μεταλλικές κατασκευές) όσο και η οπτική. Σε Μ42 μεταξύ των φακών της σειράς, υπάρχουν και θρύλοι, όπως οι Pancolar 1.8/50, Sonnar 3.5/135, 2.8/180 & 2.8/200, flektogon 2.4/35 κ.α. της Carl Zeiss Jena (του τμήματος δλδ που περιήλθε στην πρώην Ανατολική Γερμανία), ή ο Super Multi Coated Takumar 1.4/50 της Asahi Pentax, κάτι απίστευτοι Ρωσσικοί Jupiter kai Helios και πάει λέγοντας. Χαρακτηριστικά, ο Takumar 1.4/50 είναι ο αγαπημένος 50άρης, γράφει το luminus landscape... η Pentax λέει τον κατασκεύαζε τέλειο και με χασούρα, μόνο για το πρεστίζ... και μπορεί να τον βρει κανείς ακόμη για κάτω από 80 ευρώ!
τρίτον, οι μικρές διαστάσεις τους. Δεν έχουν μηχανισμούς αυτόματης εστίασης, και δείχνουν πολύ μικροί για το διάφραγμά τους... δείτε στις παρακάτω φωτο σύγκριση μεγέθους με τους 18-55 & 28-135is

τώρα τι χάνουμε... Πρώτα-πρώτα έχουμε μόνο μηχανική και οχι ηλεκτρική άρμωση... Άρα πάει το autofocus, πάει και ο ηλεκτρονικός έλεγχος διαφράγματος... η μηχανή δείνει σαν να μην υπάρχει φακός: διάφραγμα 0.0. Χάνουμε ακόμη και τις ευκολίες των Μ42 φακών, δλδ την μέτρηση με ανοικτό διάφραγμα. Σε πρώτη κίνηση, καδράρουμε και εστιάζουμε σε ανοικτό διάφραγμα, και σε δεύτερη κλείνουμε στο επιθυμητό διάφραγμα, φωτομετρούμε και τραβουμε μόνο σε πρόγραμμα Α (πρ. διαφράγματος) ή και Μ. Εννοείται δεν βλέπουμε ούτε τι διάφραγμα έχουμε επιλέξει (αν και παρατήρησα ότι κάθε κλικ του σαφούς σε αίσθηση δαχτυλιδιού -στον CZJ- είναι 1/3 του στοπ).
Ωραίο πράγμα το autofocus, δεν λέω... αλλά να ρωτήσω, είναι τόσο απαραίτητο στον ερασιτέχνη όταν βλέπει μία σκηνή και ήσυχος την αποτυπώνει? Βλέπω τις φωτογραφίες που τραβούσα με την παλιά Olympus OM του πατέρα μου... Ούτε μία ανεστίαστη, και λόγω του χρόνου που έτρωγα, νομίζω καλύτερα καδραρισμένες... Βέβαια είχε split screen, που οι σημερινές (τουλάχιστον οι βασικής και μεσαίας κατηγορίας) dslr δεν διαθέτουν... όμως μπορεί να μπει.

Αυτά γι' αρχή... κι εννοείται τα γράφω ως νεοφώτιστος και όχι ειδικός, από ψάξιμο που έκανα στο web τα έμαθα κι εγώ...
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
και ολίγες φωτογραφίες...
σύγκριση μεγέθους.
Από αριστερά, Canon EF 3.5-5.6/28-135is, Pentacon (Meyer Orestor) 4/200, Carl Zeiss Jena MC Sonnar 3.5/135, Canon EF-S 18-55II
To σώμα του Carl Zeiss, καίτοι μεγαλύτερης διαμέτρου διαφράγματος, είναι λεπτότερο του 18-55!

Μπροστά στους φακούς, ο αντάπτορας Μ42-->EOS
 

Attachments

  • m42_1.jpg
    m42_1.jpg
    83 KB · Views: 198
Last edited:

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
"αυτοφωτογράφιση" του CJZ 3.5/135 επάνω στην 350D. Επιτέλους, ένας φακός στα μέτρα της! :flipout:
 

Attachments

  • 35135.jpg
    35135.jpg
    41.4 KB · Views: 179

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
πέραν των δύο ανωτέρω φακών, αναμένω έναν Carl Zeiss Jena Flektogon 2.4/35 (για τον οποίο έχω διαβάσει τα καλύτερα, μεταξύ άλλων -πέραν δλδ της άριστης οξύτητας- ότι -περίεργο για 35άρη- εστιάζει από 10 εκατοστά και κάνει για μάκρο) και ψάχνω για έναν Super Takumar 1.4/50.
 

asterios syllopoulos

Established Member
24 June 2006
230
thessaloniki
...σε καλο δρομο βρισκεσαι....
...καλοι ολοι αυτοι οι φακοι αλλα οι ψηφιακες δεν μπορουν να τις αξιοποιησουν γιατι εχουν μικρο αισθητηρα (Χ 1.5) ή φουλ οποτε βινιεταρουν και παραμορφωνουν στις ακρες....
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Απάντηση: επιστροφή στο manual: Μ42 φακοί σε EOS

asterios syllopoulos said:
...σε καλο δρομο βρισκεσαι....
...καλοι ολοι αυτοι οι φακοι αλλα οι ψηφιακες δεν μπορουν να τις αξιοποιησουν γιατι εχουν μικρο αισθητηρα (Χ 1.5) ή φουλ οποτε βινιεταρουν και παραμορφωνουν στις ακρες....

Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει, αφού χρησιμοποιούν μόνο το κεντρικό μέρος του φάκού, επομένως και οι παραμορφώσεις και η βινιέτα στα άκρα μένουν έξω από το καρέ της ψηφιακής.

Εκείνο που θα πρέπει να προσέξετε είναι η ταυτότητα των Zeiss. Υπήρχαν δυο εργοστάσια. Το παραδοσιακό στην Ιένα, που μετά το χωρισμό σε δυτική και ανατολική Γερμανία έμεινε στους Σοβιετικούς. Κράτησε τις (εξαιρετικές σχεδιάσεις) και συνέχισε να παράγει φακούς και άλλα οπτικά με πολύ καλό ποιοτικό έλεγχο (παράδοξο για ανατολικούς). Όμως οι σχεδιάσεις των φακών δεν άλλαξαν κι έτσι δεν υπάρχουν ζουμ φακοί. Αυτοί οι φακοί ονομάζονται Carl Zeiss Jena.
Υπάρχουν σε τρεις γενιές.
1. Η πρώτη είναι εξωτερικά στο χρώμα του μετάλλου και χωρίς επίστρωση στο γυαλί. Φακοί 40 ετών και βάλε. Προσπεράστε τους.
2. Η δεύτερη είναι ασπρόμαυρη εξωτερικά και έχει μονή επίστρωση στα κρύσταλλα. Φακοί 30 ετών, καλοί στα κλειστά διαφράγματα και μέτριοι σε κόντρα ήλιο.
3. Η τρίτη είναι μαύροι εξωτερικά, όπως αυτοί που μας δείχνει ο send και Multicoated. Αυτοί αξίζουν. Προσοχή όμως, μη νομίσετε ότι κάθε Μ42 καλός zeiss φακός είναι καλύτερος από μια σύγχρονη καλή σχεδίαση. Αυτό δεν ισχύει.

Για περισσότερο διάβασμα στο http://www.commiecameras.com/ddr/p6/lenses/index.htm (προσοχή, εδώ πρόκειται για φακούς από μεσαίο φορμά και όχι από Μ42).
Για ένα πλήρη κατάλογο των ανατολικογερμανικών Μ42 φακών δείτε στο http://www.praktica-users.com/lens/mlenses.html
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Υπάρχουν όμως και οι δυτικογερμανικοί Zeiss, αυτοί ονομάζονται Oberkochen από το μέρος όπου εγκαταστάθηκε το νέο εργοστάσιο της Zeiss. Η Zeiss παρήγαγε φακούς με την ίδια σχεδίαση και απίστευτα υψηλό quality control για μηχανές μεσαίου φορμά για τις Hasselblad, Rollei. Contax και για το 35mm για την Contax, τόσο σε ρεφλέξ, όσο και σε τηλεμετρικές. Φυσικά συνέχισε να εξελίσσει τις σχεδιάσεις και να παράγει νέες.

Εδώ η ποιότητα είναι ακόμη καλύτερη (σε κάποιες περιπτώσεις η καλύτερη που υπάρχει), φυσικά το ίδιο και οι τιμές. Εδώ τσάμπα δεν έχει. Όμως μιλούμε για καταπληκτικούς φακούς.Π.χ. ο Zeiss 21/4.0 είναι ο απολύτως καλύτερος ευρυγώνιος φακός για το 35mm. Τέλος. Οι μισοί κάτοχοι των CANON 1DS MKII, αυτόν χρησιμοποιούν με αποτέλεσμα η τιμή του να φθάνει τα 2000 ευρώ μεταχειρισμένος. Πιο φθηνός έρχεται ο zeiss 18/4.0, αλλά αυτός δέχεται ανταγωνισμό από τον NIKKOR AFS 17-35 (που με μετατροπέα μπαίνει κανονικά σε CANON και φωτομετρεί μάλιστα).

Για περισσότερο διάβασμα και εντυπώσεις από χρήστες
http://www.photo.net/equipment/contax/shea-lenses και στο ίδο σάιτ στο http://www.photo.net/equipment/35mm/ θα βρείτε και links για τεστ σε κάθε φακό χωριστά.
Να λάβετε υπόψη σας ότι οι συγκεκριμένοι φακοί, κυρίως οι κοντοί τηλεφακοί διακρίνονταν για την πλαστικότητά τους. Δηλ. στο φιλμ,´αυτοί που γνώριζαν τί έβλεπαν ξεχώριζαν τα πορτρέτα που τραβήχθηκαν με τους zeiss 85, 135.
Αντίθετα οι ευρυγώνιοι και ημιευρυγώνιοι δεν δουλεύουν καλά σε ανοιχτά διαφράγματα (είναι πολύ σοφτ, χειρότεροι από του ςσύγχρονους φακούς, αλλά στο f8-11 ξυρίζουν και δεν θέλουν σχεδόν καθόλου unsharp mask στο PS.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Για τους Pentax δεν έχω άποψη, καθώς δεν τους έχω δουλέψει ποτέ. Τους ρωσικούς μπορείτε να τους βρείτε καινούριους στο www.rugift.com. Εδώ όμως χρειάζεται προσοχή. Οι ρωσικοί έχουν ανάλυση, αλλά πάσχουν από κοντράστ, ποιοτικό έλεγχο και τα χρώματά τους μοιάζουν ξεπλυμένα. Επίσης οι περισσότεροι είναι δύσχρηστοι. Θα έλεγα ότι αυτός που αξίζει περισσότερο είναι ο Volna Και ο Industar για μάκρο.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
πάντως οι τιμές των δυτικογερμανικών Carl Zeiss (T*) είναι φωτιά και λάβρα... Δύσκολα θα τους επέλεγε ερασιτέχνης, με τα χρήματα αυτά πιθανότατα οι περισσότεροι θα διάλεγαν την ασφάλεια των Canon L.
Μία πολύ καλή σελίδα ενός Φινανδού χομπίστα για φακούς μοντούρας Μ42 και Contax σε 350D είναι αυτή.

Έχει καμιά 30αρια φακούς, και όλοι μαζί (εκ των οποίων οι 6 δυτικογερμανικοί Zeiss, βλέπω...) του βγήκαν όσο κοστίζει περίπου ένας EF 1.2/85L...

Βέβαια ο τύπος έχει κάνει και άλλες πατέντες, έχει προσαρμόσει φακούς από παμπάλαιες μηχανές. Το καλύτερο φόντο (bokeh -αλήθεια, ποιός έβαλε γιαπωνέζικη λέξη στη φωτογραφική ορολογία?) το έχει λέει με έναν VPK Rapid Rectilinear f/7.7 (του 1917!!!!) προσαρμοσμένο (...με Blu-Tack!) σε έναν νορμάλ Helios...!!!
Άκου πράματα τώρα! Εντελώς χομπίστας...
 

Maria An.

Established Member
28 June 2006
292
Θεσσαλονίκη
send said:
...Βέβαια είχε split screen, που οι σημερινές (τουλάχιστον οι βασικής και μεσαίας κατηγορίας) dslr δεν διαθέτουν... όμως μπορεί να μπει...

Να συμπληρώσω στην πολύ άρτια παρουσίαση, ότι spil screen δυστυχώς όχι μόνο δεν έχουν οι προσιτές dslr, αλλά δεν μπαίνει ούτε εκ των υστέρων. Σε καμμία εταιρία. Μόνο τα κορυφαία μοντέλα έχουν εναλλάξιμο τμήμα και αυτό πολλές φορές όχι για λόγους βέλτιστης εστίασης, αλλά απλά για βοήθεια στο καδράρισμα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα μικρά προσοφθάλμια δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στη χειροκίνητη εστίαση.

Προσεχώς θα έχω νεώτερα επί του θέματος, καθώς έχω ήδη παραγγείλει έναν αντάπτορα για την Ε500, ο οποίος επιτρέπει τη χρήση ΟΜ φακών.
 
Last edited:

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
μία μόνο διόρθωση: δεν προβλέπεται να μπει στα εισαγωγικά και μεσαία μοντέλα. Μόνο στα ανώτερα μοντέλα αλλάζει το focusing screen, και μάλιστα κοστίζει και αρκετούτσικα. Στα κατώτερα μοντέλα, ανεξάρτητοι κατασκευαστές παράγουν focusing screens ειδικά για κάθε μοντέλο, το οποίο θέλει κάποια ...εγχειρισούλα για να μπει. Κάτι αμερικάνικα μοντέλα κάποιου Haoda που βλέπω, έχουν μικροπρίσματα και split, βγαίνουν γύρω στα 70$ και υπάρχουν για αρκετά μοντέλα dslr. Λέω να δοκιμάσω... Σήμερα βρήκα ευκαιρία μια εκδρομούλα και τράβηξα καμία 80αριά καρέ με τους τρεις Μ42 φακούς που ήδη έχω παραλάβει (CZJ flektogon 2.4/35, Sonnar 3.5/135 και Pentacon 4/200) και τα αποτελέσματα μπορώ να πω με ικανοποίησαν ιδιαίτερα. Οι δύο Carl Zeiss ειδικά.... σκέτα ξουράφια, όταν είναι εστιασμένο το θέμα. Δυστυχώς μου ήταν πολύ δύσκολο με την 350D να εστιάσω ακριβώς εκεί που ήθελα, αν και με την εξάσκηση βελτιώθηκα λιγάκι μπορώ να πω. 1/3 ανεστίαστο, στα 2/3 αποδεκτή εστίαση, εκ των οποίων όμως μόνο το 1/5 εστιασμένο ακριβώς. Αναγκαζόμουν και τραβούσα με κλειστά διαφράγματα για να έχω μία ασφάλεια στο βάθος πεδίου. Οι φωτογραφίες από τον 2.4/35 μου θύμισαν, μετά από καιρό, ψηφιακή κόμπακτ: σχεδόν όλο το πλάνο εστιασμένο.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
δείγμα από τον CZJ 3.5/135, με διάφραγμα εάν θυμάμαι καλά κλειστό κατά 1 περίπου στοπ (δεν υπάρχουν και exif πλέον, όλα δείχνουν διάφραγμα 0.0)
Το σημείο εστίασης είναι λίγα εκατοστά μπροστά από τα πόδια του ελαφιού. Είναι σχεδόν αδύνατο ή μάλλον θέμα τύχης να πετύχεις καλύτερη εστίαση με το σκόπευτρο της 350D, δίχως βοήθημα. Όχι και άσχημο bokeh, πάντως, νομίζω!
 

Attachments

  • deer.jpg
    deer.jpg
    80.6 KB · Views: 114

Maria An.

Established Member
28 June 2006
292
Θεσσαλονίκη
send, να σε ρωτήσω μιας που το έχεις ψάξει. Έχουν βγει από τρίτους κατασκευαστές split screens για μοντέλα όπως η Ε500? Το ρωτάω γιατί σε παλιότερη έρευνα που είχα κάνει, τα screens αλλάζανε μεν σε κάποια μοντέλα, αλλά όχι με κάποιο που να διευκόλυνε την εστίαση. Μόνο με κάνναβο κλπ, τα οποία δεν έχουν σκοπό την εστίαση αλλά το καδράρισμα.

Μακάρι κάποια στιγμή οι μηχανές να έχουν πάλι τέτοιες δυνατότητες, άντε να εστιάσεις χειροκίνητα με μικροσκοπικά viewfinders όπως της Ε500. Τουλάχιστον είναι φωτεινό.
 
Last edited:

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
ο τύπος αυτός (Haoda) από τον οποίο λέω να παραγγείλω focusing screen για την 350D, στην καταχώρησή του λέει ότι τα screens του τα βγάζει για " Canon 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, D30, D60. Nikon D70, D50, D200. Olympus E1, E300, E500. Minolta 7D, 5D". Του λες τι μηχανή έχεις και σου στέλνει το ανάλογο. Λέω να το αποτολμήσω εντός της εβδομάδος... Περίμενε να σου πω εντυπώσεις τουλάχιστον.
 

Maria An.

Established Member
28 June 2006
292
Θεσσαλονίκη
Εξαφανίστηκε το χθεσινό post μου! Μάλλον επειδή ήταν αμέσως μετά την αναβάθμιση του server.

Απλά έλεγα ότι αναμένω νεώτερα και καλή επιτυχία στην επέμβαση
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
δεν είμαι βέβαιος ότι θα την κάνω τελικώς... λέω να δοκιμάσω πρώτα με angle finder, μια και δίνει κάποια μεγέθυνση (νομίζω 2.5x) στο οθφαλμοσκόπιο (συν τη δυνατότητα για περίεργες γωνίες λήψης). Αν δεν μου κάνει ως λύση, τότε μόνο... Η αντικατάσταση του focusing screen είναι λίγο λεπτή διαδικασία από ό,τι βλέπω. Θέλει τοποθέτηση κέντρο και ακριβώς παράλληλα στο επίπεδο εστίασης. Και δεν θα φαίνονται μετά καλά τα σημεία του AF όταν ανάβουν. Για να δούμε....
 
16 July 2006
7,499
HAMBURG
παντως αν εχεις λιγο ορεξη και πιανουν τα χερια σου μπορεις να ταιριασεις πολλους φακους σε ΕΟΣ !!!!!!
να ξερετε οτι οι μεσαιοι τηλεφακοι προσαρμοζονται ευκολα αλλα θελουν τουλαχιστον 0,5 η 1 κλικ + !!!!!!!

και οι τηλεφακοι προσαρμοζονται παλι ευκολα στην κατασκευη αλλα ριχνουν παρα μα παρα πολυ τη φωτεινοτητα ......

το προβλημα παντως ειναι μεγαλο στους φακους κατω απο 50 μμ εστιακος μηκος και τους ευρυγωνειους που πολλοι δεν εστιαζουν στο απειρο εντελως καθαρα ......

γενικα το κακο ειναι οτι πρεπει να πειραματιστεις πολυ και αν δεν εχεις φακους μπροστα σου να βαζεις βγαζεις να δεις ποιος ταιριαζει στην εστιαση τοτε μπορει να αγορασεις καποιον καλο φακο μεν.... αλλα να μην εστιαζει στο απειρο.....

το προβλημα ειναι οτι με τον ανταπτορα μεταξυ φακου και σωματος απομακρυνεται ο φακος απο το σωμα κατι τις .. και αυτο το κατι τις σε μερικους φακους απο 50μμ και προς το ευρυγωνιο ειναι το δυσκολο του πραγματος ........

ολα αυτα απο την δικη μου εμπειρια σε μια ΕΟΣ που ταιριασα αρκετους φακους αλλα μερικους τους αγορασα τζαμπα....


φυσικα αυτοματο φοκους και τα συναφη πανε περιπατο ....
 
Last edited: