Φακοί για m4/3

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Είχα και τους δυο φακούς αρκετά χρόνια (μέχρι και πριν 2 βδομαδες που έδωσα τον macro σε φιλο).

Ανόμοιοι σε χαρακτηριστικά φακοί για σύγκριση , αξίζουν και οι δυο να υπάρχουν στην τσάντα ενός χρήστη του συστήματος . Ο 60/2.8 είναι ο καλύτερος m43 macro , στεγανός και οριακά μπορεί να δώσει και πορτρέτο ανάλογο του 45/1.8. Δεν είναι ο ταχύτερος φακός σε εστίαση αλλά αν ρυθμίσεις το focus limiter μπορεί να χρησιμοποιηθεί άνετα και για κοντος τηλεφακός.

Ο 75/1.8 είναι μια κλαση μόνος του, η χρήση του είναι τόσο για πορτρέτο όσο και ως κοντος τηλεφακός , άριστος από f1.8 και γιαυτο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σπορ δράση σε κλειστούς χώρους με χαμηλό φωτισμό, τούμπανο μεταλλική κατασκευή, το μόνο του ψεγάδι θαλεγα είναι οτι του λείπει η στεγανότητα για να πάρει και τη στάμπα του pro. Περίμενα κάποια στιγμή μία ΙΙ βερσιον στεγανή αλλά λογικα δεν θα τη δούμε ποτέ.

Αντίθετα στο νέο roadmap έχει ανακοινωθεί ένας φωτεινος pro macro γύρω στα 100mm που θα αντικαταστησει για εμένα και τους δυο στην τσάντα. Αυτός ήταν και ο λόγος που έδωσα τον 60αρη.

Εως του χρόνου που θα δούμε όμως το νέο macro τηλεφακό (που λογικά θα είναι και ακριβός) χρειάζομαι που και που ένα macro για να μπορώ να σκανάρω και τα αρνητικά μου φιλμ με τον ειδικό φορέα που έχω φτιαξει.

Οποτε και φρόντισα να πάρω βραχυπρόθεσμα τον φθηνότερο μικρό και ελαφρύ mzuiko 30/3.5 macro που έχει και το πλεονέκτημα 1.25Χ μεγενθυνσης.

Είναι σίγουρα υποδεέστερος σε ποιότητα εικονας από τον 60αρη macro, δεν είναι στεγανός, είναι ένα στοπ σχεδόν πιο σκοτεινός και τα 30mm δεν με βολεύουν καθόλου σε macro αφού πρέπει να πλησιάσω πολύ κοντά στο θέμα. Για τα φιλμ όμως δεν έχω θέμα , με τον φορέα είναι σε σταθερή απόσταση.

Είδα επιπλέον οτι ο 30αρης είναι τσακμακι στην εστίαση (για macro φακό δεν το περίμενα) οπότε υπάρχει η σκεψη να τον παντρέψω με ένα ελαφρύ σώμα στην καθημερινή τσάντα μαζί με τον τον Lumix 12-32, τον LEICA 15mm (που ξαναπηρα) και τον Lumix 20/1.7 που δεν πιάνουν καθόλου χώρο.

Ο μικρός 30αρης δείχνει να είναι άριστος και στο υπέρυθρο οπότε κερδίζει την θέση του επάξια στην καθημερινή τσάντα.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Review του 8-25/4 με πολύ ωραίες φωτό στο πεδίο (και όχι με διαγράμματα σε studio) όπως μας συνηθίζει ο Peter στα εξωτικά ταξίδια του.

Για όσους ενδιαφέρονται για ευρυγωνιους φακούς και την χρήση τους σε wild life φωτογραφία έχει και ένα ξέχωρο άρθρο που περιλαμβάνει και άλλους φακούς εκτός από m43.
 

Leventis Dimitris

Senior Member
29 September 2016
327
Αλιβέρι- Εύβοια
Για όσους ενδιαφέρονται για ευρυγωνιους φακούς και την χρήση τους σε wild life φωτογραφία έχει και ένα ξέχωρο άρθρο που περιλαμβάνει και άλλους φακούς εκτός από m43.
Ωραίο αρθράκι και φωτος αν και αρκετή πολυλογία. Ξεκινάω κουμπαρά για τον 8/1.8...
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Ωραίο αρθράκι και φωτος αν και αρκετή πολυλογία. Ξεκινάω κουμπαρά για τον 8/1.8...
Εμενα μου αρεσει η πολυλογια οταν εχει προβληματισμους που δεν τους εχω καν σκεφτει , οτι μπορω να του συαντησω,

Κορυφαιο σκηνικο οτι εκανε τεστ με το φλας με ψετικα ζωακια ωστε ναχει ετοιμες ρυθμισεις
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
1634100603205.jpeg
δανείστηκα και μια φωτό του με τους διαθέσιμους φακούς του όπου κάνει σύγκριση ποσο κοντά μπορούν να πλησιάσουν το θέμα

Στο link που έβαλα στο dpreview μπορεί κάποιος να δει στο πρώτο post μερικες εξαιρετικες φωτό του και να διαβάσει και κάποια αλλά τεχνικά που γράφει σε ερωτήσεις
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ

και πιο αναλυτικά στο blog του : https://robinwong.blogspot.com/2021/10/i-finally-purchased-panasonic-15mm-f17.html

Έχω γράψει απειρες φορές για το φακουδακι οτι τα σπάει , τον αποχωρίστηκα όταν πήρα τον mzuiko 17/1.2 για την ΕΜ1.3 αλλά τον ξαναψώνισα πριν 2 βδομαδες για όποια υπέρυθρη ΕΜ1/ΕΜ5.2 τελικά κρατήσω μιας και αποδιδει αρκετά καλά και στο υπέρυθρο.
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,331
Αθήνα
Είναι πραγματικά εξαιρετικός φακός, το μόνο που θα ήθελα εγώ? Να ήταν κλασσικός 14άρης...
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Εγώ πάλι θα ήθελα να υπάρχει κοινή γραμμή μεταξύ Olympus και Panasonic στα features που η καθεμία τους προωθεί

Π.χ. αυτή η χοντράδα να μην επιτρέπουν στο δαχτυλιδι διαφράγματος των Lumix τη λειτουργία τους σε σώμα Olympus είναι απαράδεκτη

Αν το είχαν συνειδητοποιήσει εξαρχής και είχαν προσαρμοστεί ανάλογα αφού αποτελούν τους δυο πιο δυνατούς κατασκευαστές του συστήματος m43 θα του είχαν δώσει σίγουρα ένα boost

Η Panasonic είναι πιο ευέλικτη πάντως γιατί υιοθέτησε τον μηχανισμό clutch (που πρώτοβάλε η Ολυ ) στους νέους pro ζουμ LEICA και στην τελευταία γενιά μηχανων της δίνει την δυνατότητα προγραμματισμου του κουμπιού FN-L των Olympus pro φακών και σε άλλες λειτουργίες εκτός από το CAF stop.
 
  • Like
Reactions: cacau

Leventis Dimitris

Senior Member
29 September 2016
327
Αλιβέρι- Εύβοια
να γράψω κι εγώ δυο λόγια απο την σύντομη εμπειρία των 3 μηνών που τον έχω στην κατοχή μου.
Αγοράστηκε αποκλειστικά για να αποφύγω το βάλε - βγάλε του 12-40/2.8 απο την em-1 ii στην υπέρυθρη pl-5.
Στο μικρό σώμα αυτής έχει ταιριάξει ιδανικά , η απόδοση είναι όπως περιγράφετε σε υψηλά επίπεδα απο τέρμα ανοιχτό διάφραγμα. Μεγάλη έκπληξη είναι το γεγονός ότι δεν επηρεάζεται τόσο πολύ σε κόντρα ήλιο ή υπό γωνία ακόμα και χωρίς hood συγκριτικά με τον 12-40 που βγάζει πολλά μπλε flares χαρακτηριστικό μειονέκτημα των υπέρυθρων (διευκρίνηση : η μηχανή έχει γίνει μετατροπή με φίλτρο 590). Απο την άλλη όμως έχει λίγο πιο φλατ εικόνα σε σχέση με το 12-40 , ο οποίος δίνει μεγαλύτερο "βάθος" στην εικόνα με ρεαλιστικότερες σκιές και γενικότερα λίγο καλύτερο κοντραστ- σε κάποιες συνθήκες η διαφορά είναι στο 1- 1.5 στοπ για να πάρεις το ίδιο αποτέλεσμα.
Σe χρήση στην em1-ii δίνει εικόνα με εξαιρετική ευκρίνεια και καλή απόδοση χρωμάτων. Προσωπική παρατήρηση είναι όμως- παρ όλο που δεν το έχω διαβάσει σε κανένα review άρα επιφυλάσσομαι για επιπόλαιη κριτική απο μέρους μου- ότι έχει μικρή παραμόρφωση στα άκρα σε βαθμό που δεν έχω συνηθίσει απο τους παλιούς vintage 28αρηδες που δουλεύω στην Α7. Έχω παρατηρήσει το φαινόμενο τόσο σε οριζόντιο όσο και σε κάθετο κάδρο όταν κρατάω την μηχανή υπό κλίση σε σχέση με το θέμα. Σε "στακάτη" λήψη συμπεριφέρεται απόλυτα σαν κλασικός 50αρης. Σαν εστιακή πάντως μου έχει ταιριάξει σε μεγάλο βαθμό καθώς τα 35mm είναι σφιχτά σε φωτογράφηση δρόμου για τα δικά μου γούστα και τα 28mm κάποιες φορές απαιτούν κοντινότερη προσέγγιση στο θέμα για να πετύχω την σύνθεση που έχω στο μυαλό μου.
Η μη λειτουργία χειροκίνητα του διαφράγματος δεν με έχει προβληματίσει ούτε στιγμή.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Για την μικρή παραμόρφωση ισχύει αυτό που γράφεις Δημήτρη, το έχω προσέξει και εγώ

επίσης γενικώς ως παρατήρηση το contrast των Olympus pro (και του 12-40) είναι πιο έντονο από αυτό στους LEICA Lumix που έχουν συνήθως πιο μαλακό γράψιμο.

Το rubber hood του φακού βοηθά κατά τη γνώμη μου σε έντονο φως και περιοριζει το CA στα ανοιχτά διαφραγματα (ο Robin συνηθισμένος από τους μικρούς mzuiko που δεν δίνουν hood δεν το έχει πάνω στον φακό) και βοηθα και δινει και ελαφρως πιο έντονο contrast.

Εγώ το έχω πάντα φορεμένο στον φακό και τώρα στην υπέρυθρη με βολεύει περισσότερο γιατί προστατεύει και από γρατσουνιές το Heliopian RG780nm φίλτρο που του φοράω.
 
  • Like
Reactions: Leventis Dimitris

CorfuS

Established Member
17 November 2017
244
Με την ευκαιρία της απόκτησης πριν λίγες μέρες του Olympus 12-45mm f/4 pro, να αναφέρω πως οι πρώτες μου εντυπώσεις είναι
άκρως θετικές.
Πρόκειται για έναν εξαιρετικό φακό, ικανό να αποδώσει άριστα σε όλες τις εστιακές και σε όλα τα διαφράγματα
ακόμη και στις ελάχιστες αποστάσεις εστίασης.
Έχοντας δουλέψει και τους άλλους δυο "ανταγωνιστές" του, τόσο τον 12-100mm όσο και τον 12-40mm,
ο μικρός κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται ένα κλικ πάνω σε οπτική απόδοση σε σχέση με τους άλλους.

Εδώ όμως θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του φακού και δεν είναι άλλο απο τις macro δυνατότητες του.
Παραθέτω παρακάτω δείγματα απο τις ελάχιστες αποστάσεις εστίασης, τόσο στα 12mm όσο και στα 45mm με εμφάνιση της απόστασης
λήψης για να γίνει καλύτερα κατανοητό.

Το πρώτο δείγμα είναι στα 12mm & f/4 και στην ελάχιστη απόσταση εστίασης που όπως φαίνεται και στην επόμενη φωτογραφία
το άκρο του φακού λίγο θέλει για να ακουμπήσει το θέμα.
Μάλιστα για να πλησιάσουμε τόσο κοντά, απαιτείται να έχουμε αφαιρέσει το hood.
P1000272_lolo.jpg
DSC01102_lolo.jpg

Το επόμενο δείγμα είναι λήψη στα 45mm & f/4 , στην ελάχιστη απόσταση εστίασης που χωρίς βέβαια να φτάνει αυτή των 12mm
εξακολουθεί να είναι εντυπωσιακή για έναν όχι καθαρά macro φακό.
P1000277_lolo.jpg
DSC01108_lolo.jpgP1000232_DxOlow.jpg
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: kbouk and karamela

karamela

AVClub Fanatic
6 November 2013
10,551
Καλορίζικος αρχικά ο φακός και να τον χαρείς, σε δεύτερη φάση σε ποιοτητα εικονας και οι 3 φακοί που ανάφερες ειναι εξαιρετικοί, οι διάφορες παιζουν από κόπια σε κόπια, π.χ. Ο 12-40 που είχα ήταν ένα τσικ χειρότερος από τον 12-100 που έχω τώρα…
Για το macro και ο 12-100 έχει εντυπωσιακό, ουσιαστικά ακουμπάς το μπροστινό στοιχείο του φακού πάνω στο θέμα και πάλι εστιάζει, το ίδιο κάνει και ο 12-45 που έχεις, ο 12-40 από την άλλη πρέπει να είσαι λίγο πιο πίσω αλλά με τίμιο macro και αυτός.

Τον 12-45 τον είχα δανειστεί για 1 ημέρα, εξαιρετικός φακός μεν, αλλά λίγο το σκοτεινό f4 λίγο και το σχετικά περιορισμένο εύρος δεν μου έκανε κλικ να τον πάρω, ο 12-100 που έχω τώρα ναι μεν είναι πιο μεγάλος και αυτός με μόνο f4, αλλά έχει εντυπωσιακό εύρος, εχτρα σταθεροποίηση πάνω στο φακό που βοηθάει πολύ και γενικά λόγω μεγάλου εύρους κάνεις και ποτραιτακια….βέβαια γούστα είναι αυτά…λύσεις υπάρχουν για όλης ευτυχώς στο m43!
 

CorfuS

Established Member
17 November 2017
244
Προσωπικά θα πρότεινα τον 12-45mm σε όποιον επιθυμεί να φτιάξει ένα συστηματάκι που να περιλαμβάνει
ένα μικρό σώμα με τον μικρότερο δυνατό γενικής χρήσης, αλλα ταυτόχρονα
άριστης οπτικής ποιότητας και ικανοποιητικού εύρους φακό.
Αν δηλαδή δεν θέλει κάποιος να κάνει εκπτώσεις ποιότητας σε ένα όσο πιο φορητό πακέτο επιθυμεί, τότε
ο Olympus 12-45mm f/4 pro συστήνεται.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Ο 12-45/4 ειναι ο μονος φακός που δεν εχω δοκιμάσει και εχω διαβάσει τα καλύτερα απο όσους τον εχουν. Οπότε Σπυρο και η δική σου γνώμη κουμπώνει και τον εχω στα υποψην.

Με εχει βεβαια κακομάθει ο 12-100/4 με την ευχρηστία του, αλλά παντα υπαρχει η σκεψη να τον δώσω για να χρησιμοποιω πιο συχνα τους καλους prime που εχω και να υπαρχει ως backup ενας φθηνοτερος ελαφρυς ποιοτικος και στεγανος ζουμ για τις συνήθεις εστιακές.

Το προβλημα ειναι οτι αν το καλοεξετάσεις ο 12-45/4 δεν ειναι φθηνός φακος.

Περίμενα ο φακός αυτός να έρχεται σε κιτ με ολες τις ΕΜ5/ΕΜ1 και να βγαινει πολυ φθηνότερα, λιγο παραπάνω απο τον φθηνό στεγανό κιτ Lumix 12-60 που προσωπικά με απογοητευσε (ισως να επεσα και σε λεμόνι). Στην τιμή πάντως του καινουργιου κουτάτου 12-45/4 (γυρω στα 500ευρω) βρίσκεις καλομεταχειρισμένο 12-40/2.8 ή απο σπασμενο κιτ καινουργιο με ελαχιστη διαφορά.

Πρόσφατα αποχωρίστηκα τον παλιό καλό 4/3 ZD 50-200/2.8-3.5 οπως και τον Lumix 100-300 II με την σκέψη να καλυψω το κενό με τον Leica 50-200/2.8-4 που ειναι μαζεμένος, ελαφρυς και ποιοτικός φακός και δουλευει αψογα και με τον Lumix πολλαπαλσιαστή 1.4X που εχω ηδη απο τον Leica 200/2.8.

Μαζί με τον Leica 8-18 και τον Leica 50-200 o ΜZD 12-45/4 θα ειναι εξαιρετικος συνδιασμός για ένα ελαφρύ ποιοτικό πακέτο για την ΕΜ1.3 ωστε να εκμεταλευεσαι και καποιες εξτρα λειτουργίες του σώματος που οι LUmix δεν εχουν.
 
Last edited:

CorfuS

Established Member
17 November 2017
244
Έχω ζήσει με τους 3 ανταγωνιστές για αρκετό διάστημα με τον καθένα. Με τον Leica 12-60mm, με τον Olympus 12-100mm και με τον Olympus 12-40mm.
Έμεινα ικανοποιημένος και απο τους τρεις, ίσως λίγο περισσότερο με τον Leica 12-60 και τον Olympus 12-40 και λιγότερο με τον 12-100 που ενώ απο ευρος ήταν πολύ ικανοποιητικός, με έκπτωση σημαντική στη φορητότητα βέβαια, δυστυχώς οπτικά δεν με ενθουσίασε τόσο ώστε να παραβλέψω τον όγκο και το βάρος του (παίζει βέβαια να μην ήταν πολύ καλό το δικό μου αντίγραφο).
Όπως έγραψα και παραπάνω, ο 12-45 έχει νόημα αν κάποιος επιθυμεί ένα σετάκι με ένα μικρό MFT σώμα που να του δίνει μέγιστη φορητότητα αλλα να μην κάνει έκπτωση στην ποιότητα.
Αυτό ήθελα να δημιουργήσω αποφασίζοντας να αποκτήσω τον συγκεκριμένο φακό και θα συνοδεύει αποκλειστικά ένα μικρό MFT σώμα για εύκολη μεταφορά και χρήση, όταν δεν θα μπορώ να έχω μαζί μου την άλλη κάμερα μου με μεγαλύτερα ή ευρύτερα ζούμ.
Σε κάθε άλλη περίπτωση και με χρήση μεγαλύτερων σωμάτων ή χωρίς ιδιαίτερη απαίτηση για μέγιστη φορητότητα, προσωπικά θα προτιμούσα για φακό γενικής χρήσης κάποιον απο τους άλλους τρείς.
Θα συμφωνήσω με τον Κώστα οτι δεν πρόκειται για φθηνό φακό και μακάρι να τον έβαζαν σε κιτ με ένα μικρό σώμα. Αξίζει πραγματικά.
 
Last edited:

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Αν τον βγαλει καποια στιγμή σε καλη τιμή πακέτο με την ΕΜ5.3 θα γινει ενα πολυ ταιριαστό ελαφρύ πακέτο και θα δώσει τη δυνατότητα σε αρκετό κόσμο να τον αποκτήσει και να πουλήσει και η μηχανή κομμάτια απο τον συνδιασμό με ενα ποιοτικό στεγανο φακό κομμένο και ραμμένο στο μεγεθός της.
 

karamela

AVClub Fanatic
6 November 2013
10,551
Βασικά αυτο είναι το πρόβλημα του 12-45 η τιμή του που είναι αρκετά υψηλή, αυτός ήταν ένας λόγος που δεν τον πήρα όταν στα ίδια χρήματα βρισκεις τον πιο φωτεινό 12-40. Βέβαια περί ορέξεως, προσωπικα αφού βρήκα τον 12-100 δεν ξανασχολουμε με φακούς ζουμ, έχω κλείσει πλέον….!!
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,198
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Πάμε πάλι στον νέο mzuiko 8-25/4 να δούμε τι ψαρια πιάνει και στο πρόσφατο review του LensTip

Για όσους βαριούνται να περάσουν από εκεί να το διαβάσουν βάζω το συμπέρασμα

Summary​

Pros:​

  • solid and weather-sealed construction,
  • very good image quality in the frame centre,
  • good image quality on the edge of the frame up from the maximum relative aperture,
  • negligible longitudinal chromatic aberration,
  • low lateral chromatic aberration,
  • proper coma correction,
  • moderate astigmatism,
  • decent vignetting correction,
  • sensible performance against bright light,
  • silent, fast, and accurate autofocus.

Cons:​

  • very high distortion on RAW files,
  • noticeable vignetting at the 8 mm focal length (but only on RAW files).
It's a fact: launches of such lenses as the Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO interest me personally a lot. I am a fan of landscape photography, I visit many interesting places so mirrorless cameras with smaller sensors and lenses that fit them well are my favourite tools. Because of them my photo bag has become smaller and lighter, my tripod load capacity is reduced so the same instrument can be lighter too. A lens that provides angles of view ranging from over 100 degrees to less than 50 degrees is an ideal partner during photographic trips. In my case it is more than enough for over 95% of photo opportunities and, by and large, I rarely remove it from the camera body. If you add to that a sensible aperture fastness and a possibility of using classic filters with a normal diameter of 72 mm that aren't horribly expensive, you get a practically ideal lens. Of course providing that it doesn't have any slip-ups in the test...