- 17 June 2006
- 14,350
Rahsaan Roland Kirk
Το Volunteered Slavery αλλά όχι από το εκπληκτικό ομώνυμο studio άλμπουμ: το ακούω στη “ζωντανή” εκδοχή του που κυκλοφορεί σε CD με τίτλο “I, Eye, Aye”(Live Montreux 1972). Οι μουσικοί που συνοδεύουν είναι διαλεγμένοι ένας προς έναν αλλά ουσιαστικά πρόκειται για One Man Show. Ο Rahsaan είναι σε εκπληκτική φόρμα. Παίζει 2-3 πνευστά, συχνά ταυτόχρονα (!) και, ώρες ώρες, ακούγεται σαν σειρήνα στη διάρκεια αεροπορικής επιδρομής. Είναι βουτηγμένος μέσα στα blues μέχρι τα αυτιά, όπως πάντα. Είναι χάρμα να τον ακούς: σφυροκοπάει και ζουλάει και συστρέφει και εξαρθρώνει τις νότες σ ένα εκρηκτικό σόλο που βάζει φωτιά στα τόπια: κλιμακώνεται συνέχεια, πολλαπλασιάζοντας διαρκώς την έντασή του, πλούσιο σε εφευρήματα, με ένα σωρό εκπλήξεις να καραδοκούν πίσω από κάθε του στροφή. Ο ήχος του είναι πολυτονικός. Μοιάζει ακατάστατος, σαν ξεστρωμένο κρεβάτι, σωστό ρημαδιό. Απατηλή εντύπωση γιατί, όσο κι αν δείχνει ανέμελος και πουτανιάρης, διακρίνεις τα ατσάλινα δάχτυλα του ρυθμού που τον έχει πιάσει απ το λαιμό να τον στραγγαλίσει. Τον ακούς να σφύζει από μια τρομαχτική δραστηριότητα που υπολανθάνει, ένα επίπεδο κάτω από την επιφάνεια: βουίζει σαν μελίσσι, και τον κάνει να δείχνει πολύχρωμος και γεμάτος ιριδισμούς. Είναι γκαστρωμένος με κάθε λογής αναφορές σε τρείς, τουλάχιστον, γενιές της μαύρης μουσικής παράδοσης. Επιτίθεται σε όλα τα στιλ απερίσκεπτα και τα περνάει γενεές δεκατέσσερις. Αφήνεται σε κακοφωνίες, κάνει ένα σωρό μελωδικές και αρμονικές παρεκβάσεις αλλά δεν χάνει την επαφή του με το συγκινησιακό φορτίο του ούτε για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Η δριμύτητά του είναι ασταμάτητη, σκέτος αισθητικός βανδαλισμός. Καταλαβαίνεις γιατί, μόλις ο τυφλός Rahsaan έφτανε στο “Αμήν”, στις συναυλίες του, πέταγε τα σαξόφωνα, ούρλιαζε -μια κραυγή που δεν είχε τίποτα ανθρώπινο- και έσπαγε ό τι έβρισκε μπροστά του.