Γιατί διαβάζουμε Νίτσε;

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Το είπε αυτό ο Νίτσε, ότι η διαφορά της σημερινής κοινωνίας είναι ότι έβαλε τον φιλόσοφο στο περιθώριο σε αντίθεση με την αρχαία όπου ήταν το επίκεντρο.

Δεν είμαι όμως καθόλου σίγουρος για αυτό. Ότι έχει δηλαδή αλλάξει κάτι τόσο πολύ.
Εξάλλου βιολογικά συνεχίζουμε να είμαστε το ίδιο, οι (νοητικές/ψυχικές) δυνατότητες μας οι ίδιες και μόνο οι ψευδεσθήσεις έχουν αλλάξει.

Η ψυχανάλυση δεν είναι μικρό αντίβαρο στους τρανούς φιλοσόφους, ούτε ποτέ οι μεγάλοι φιλόσοφοι ¨απασχολούσαν" τόσο πολύ τον πληθυσμό.

Πάντως το κώνειο στον Σωκράτη δεν θα το δίνανε σήμερα.
Και ας κάνουν θραύση τα βίπερ.
Καμία κοινωνία δεν έβαζε τον φιλόσοφο πρώτα, ούτε ασχολούνταν με τα γραπτά του. Η Αθήνα του Σωκράτη ήταν ίσως η πρώτη και η τελευταία φορά που ο πολύς κόσμος ασχολήθηκε με φιλοσοφικά ζητήματα - και τα είδαμε τα αποτελέσματα, ανάθεμα κι αν κατάλαβαν τι έλεγε και τον εκτέλεσαν για να μην τους ζαλίζει τα αυτιά. Εδώ ο Αριστοφάνης , που μπορούσε να έχει και πληροφόρηση από πρώτο χέρι, μας παρουσιάζει ένα Σωκράτη που ασχολείται με τα ουράνια σώματα, το ακριβώς αντίθετο δηλαδή με ότι πρέσβευε και καυτηρίαζε.

Η Φιλοσοφία όμως έχει τεράστια επιρροή στη ζωή μας, απλά δεν είναι άμεση. Περνάνε δεκαετίες ή και αιώνες μέχρι να φανεί η επιρροή κάθε φιλοσοφίας. Η Γαλλική Επανάσταση δεν ήταν τελικά ο καρπός των θεωριών του Ρουσώ και του Βολταίρου; Ο Ναζισμός δεν ήταν εν τέλει μια συνέπεια του Τάδε Εφη Ζαρατούστρα; (σίγουρα, συνέπεια από παρανόηση, αλλά συνέπεια)
 

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Το να ξεκιναμε με τον κατηγοριματικο λογο του βιντεο για να καταληξουμε να συζηταμε τι ειναι Φιλοσοφια η το τι κανουν οι Φιλοσοφοι, δειχνει την χρησιμη οσο το δυνατον, οψη του νηματος.

Αλλα για να εχουμε μια σωστη αποψη πρεπει να αρχιζουμε απ την αρχη και να βαζουμε πτα πραγματα στη θεση τους το καθε ενα.

Σιγουρα η φιλοσοφια εχει τεραστεια επιρροη στη ζωη μας οπως δεν μπορει καν να το φανταστει κανεις. Και ειναι ουσιαστικα ο τεκτωνας του πολιτισμου μας.
Παρ'ολα αυτα δεν απεθυθνεται "στο κοινο". Ουσιατικα δεν απευθυνεται σε κανενα παρα μονο στην θεωρηση των πραγματων του κοσμου, που μας περιβαλουν η μη, (ορατων τε παντων και αορατων που λεει και το Αγιο κειμενο που δεν ειναι φιλοσοφικο). Αισθητικων η Νοητικων. Η θεωρηση που γινεται υποθεση και κατοπιν θεωρια, υπερβατολογικη (και οχι υπερβατικη-δηλαδη αυτου που δυναται ναι ειναι).
Ετσι αρχιζει και η Γνωση και η επιστημη. Θα ελεγα και ο Πολιτισμος.

Εαν εχετε παρατηρησει στα Αγγλοσαξονικα πανεπιστημια, το αναγραμμα που δειχνει το διδακτορικο επιπεδο ενος επιστημονα ειναι PhD. Φυσικα δεν ειναι τυχαιο και εχει την επιστημολογικη εξηγηση του.

Απο εκει και περα η Φιλοσοφια εχει καποια συγκεκριμενα κοινα.
Το πρωτο ειναι οι επαγγελματιες της Discipline. Καθηγητες, ερευνητες.
Το δευτερο κοινο ειναι το πολυ συγγεκριμενο ενος μερους της νεολεας και πολυ περιορισμενο γεωγραφικα, στην πιαδευση του ωστε να γινει ακαδημαϊκος πολιτης. Ελαχιστα κρατη εχουν στο cursus τους μια υποχρεωτικη τετοια εκπαιδευση και η μονη γενικευμενη ηταν (και ειναι παρα την γενικευμενη και συνεχη καταρευση της παιδειας) στην Γαλλια. Φυσικα για να εχει καποιος μια ιδεα περι τινος προκειται πρεπει να βγαλει τελειως απο το μυαλο του χρονολογιες και τσιτατα (αποφθεγματα) γιατι δεν σημαινουν τιποτα απο μονα τους ουτε καν δικνυουν κατι..
Υπαρχει και ενα τριτο κοινο, αυτο που καποτε λεγοταν του εντιμου ανθρωπου, που αποτελειται συχνα απο περιεργους ανησυχους η χασομεριδες. Και η επιτευξη του σκοπου τους (η ανακαλυψη καποιας θεωρησης που να αγγιζει καποια γνωση) εξαρταται απο την πειθαρχια της σκεψης που θα θεσουν οι ιδιοι στην σκεψη τους και την μεθοδο τους.

Και για να επανελθουμε στον Νιτσε. Παρ'ολο το μεγαλο ενδιαφερον που παρουσιαζει η θεση του περι πραγματων κυριως αφοροντας τον ανθρωπο και την κοινωνια στην οποια ζει, εχει αυτο το χαρακτηριστικο να τραβαει πολλους "οπαδους" που ψαχνουν τελειωμενες λυσεις και γινονται Νιτσεϊκοι υπεραμυνομενοι πλεον το παρεκλησι τους παρα την ερευνα των δυνατιτητων του Ειναι.

Ηδη παρατηρησα οτι σε πανεπιστημιακο επιπεδο, οταν ειχε καταρευσει ολοκληρωτικα ο μαρξισμος που καταδυναστευαν καποιοι παπες στις δεκαετιες 60 και 70, στην Σορβοννη η στην Ναντερρ και περιξ αυτων, μετα ολος αυτο ο "καλος κοσμος" αντικατασταθηκε απο μια καστα "Νιτσεϊκων" Απο τα 80ς και κυριως στα 90ς.

Αλλα παει περασε και αυτη η μοδα και πλεον ο Νιτσε διδασκεται μεσα στο μετρο της παρουσιας του στον χωρο της επιστημης και οχι υπερμετρα.

Στην εποχη μας με την ιδεα του αυξημενου ανθρωπου (μεσω της γεννετικης η της βιοτεχνολογιας και ρομποτικης) καποιοι παλι προσπαθουν να βαλουν απο την πισω πορτα τον Νιτσε σαν προφητη... Ειναι αυτη η οψη οπαδισμου και κομματισμου που προσωπικα με ενοχλει στον Νιτσεϊσμο, και οχι τα κειμενα που τα βρισκω εξαιρετικα και κατα σημεια πολυ διαπεραστικα.

To 2002 βγηκε ενα συνδραμικο πονημα απο ομαδα πανεπιστημιακων, ολοι διαλεγμενοι ενας κι ενας, μεταξυ των οποιων ενας ηταν και δασκαλος μου σε καποια φαση, με τιτλο Pourquoi nous ne sommes pas Nitcheens, δικνυοντας αυτην τη ταση καπελωματος quasi μαρξιστικου, καθως επισης και το αμφιρροπο βλεπε την πιθανη εργαλιοποιηση των Νιτσεϊκων αφορισμων...

Οποτε με την ευκαιρια προτεινω και το βιβλιο αυτο.

9782246441113-T.jpg


Οποτε να καταληξω, Φυσικα πρεπει να διαβασουμε και ακομα περισσοτερο να μελετησουμε Νιτσε. Θα πεθανουμε λιγοτερο ηλιθιοι.
Αλλα απο εκει μεχρι να γινουμε Νιτσεϊκοι ( οπως μου φαινεται ο αφοριστικος κυριος του βιντεο) ...φυσικα μακρυα κι αγαπημενοι.

Εχει βγει και σε φτηνη εκδοση, λεγοεμενη "τσεπης"

51DH27B3Y4L._SX293_BO1,204,203,200_.jpg
 

PanMan

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
9,242
Νεο Ψυχικο
Προσωπικά έχοντας την τύχη να μπορώ να τον διαβάζω στο πρωτότυπο, διαβάζω Νίτσε για το στυλ, ίσως ο μεγαλύτερος στυλίστας της Γερμανικής γλώσσας μετά τον Γκέτε. Η πρόζα του είναι πραγματικά συναρπαστική. Για το περιεχόμενο: Έχω τις αντιρρήσεις μου, θεωρώ ότι ο Νίτσε ανοίγει μια πόρτα, πίσω από την οποία ανοίγονται πολλοί δρόμοι και κάποιοι από αυτούς οδηγούν στο χαμό....
Συμφωνώ. Μπορεί η μελέτη του Νίτσε να οδηγήσει σε φουσκωμένα εγώ. Πιστεύω πως ο καθένας μεταβολίζει τις προσλαμβάνουσες αναλόγως με το ασυνείδητό του. Ειδικά ο Νίτσε έχει ερμηνευτεί (δεν γράφω παρερμηνευτεί για λόγους διαδικτυακής γαλήνης) από ανθρώπους, κινήματα, ρεύματα κατά το δοκούν. Βροντερό παράδειγνα οι Ναζί και ο Όττο απ το ένα Ψάρι που το λέγανε Γουάντα.
 

Haagenti

AVClub Fanatic
18 November 2006
16,559
Ministry Of Silly Walks
Συμφωνώ. Μπορεί η μελέτη του Νίτσε να οδηγήσει σε φουσκωμένα εγώ. Πιστεύω πως ο καθένας μεταβολίζει τις προσλαμβάνουσες αναλόγως με το ασυνείδητό του. Ειδικά ο Νίτσε έχει ερμηνευτεί (δεν γράφω παρερμηνευτεί για λόγους διαδικτυακής γαλήνης) από ανθρώπους, κινήματα, ρεύματα κατά το δοκούν. Βροντερό παράδειγνα οι Ναζί και ο Όττο απ το ένα Ψάρι που το λέγανε Γουάντα.
Καλά βρε Πάνο και οι Ναζί την έβρισκαν με Wagner...Δεν χρειάζεται να διαβάσεις ή να ακούσεις κάτι εξεζητημένο αν έχεις τη λόξα.
Μην ξεχνάς ότι πολλά από τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας,έχουν συντελεστεί από φιλοσοφικά κινήματα που πρέσβευαν την αγάπη και την αλληλεγγύη σε πρωτόλεια μορφή...Δεν χρειάζεται να διαβάσει κανείς Καντ για να μάθει να διαχωρίζει τα πράγματα μέσα του,ούτε πιστεύω πως οι απλοί ακόλουθοι του ναζισμού έχουν διαβάσει Νίτσε για να "τονώσουν" το εγώ τους .
 
  • Like
Reactions: PanMan

PanMan

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
9,242
Νεο Ψυχικο
Καλά βρε Πάνο και οι Ναζί την έβρισκαν με Wagner...Δεν χρειάζεται να διαβάσεις ή να ακούσεις κάτι εξεζητημένο αν έχεις τη λόξα.
Μην ξεχνάς ότι πολλά από τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας,έχουν συντελεστεί από φιλοσοφικά κινήματα που πρέσβευαν την αγάπη και την αλληλεγγύη σε πρωτόλεια μορφή...Δεν χρειάζεται να διαβάσει κανείς Καντ για να μάθει να διαχωρίζει τα πράγματα μέσα του,ούτε πιστεύω πως οι απλοί ακόλουθοι του ναζισμού έχουν διαβάσει Νίτσε για να "τονώσουν" το εγώ τους .
Δε λέμε κάτι διαφορετικό. Να σου θυμίσω πως και ο Wagner την έβρισκε με Ναζί. Συγγράμματα όπως το Τάδε της Έφης Ζαρατούστρα (δεν παλιώνει ποτέ αυτό) είναι ανοιχτά σε διαφορετικές ερμηνείες και δίνουν περισσότερο χώρο στο να κάνει ο καθένας τη δουλειά του. Για το μπουστάρισμα του εγώ περισσότερο αναφερόμουν σε μία αίσθηση παντοδυναμίας (εν δυνάμει) του ανθρώπου που μπορεί να προκύψει από τα έργα του. Παραβλέπει ή ψέγει (μέχρι το ανθρώπινο, πολύ ανθρώπινο) την ανισχυρότητα του ανθρώπου σε ένα σωρό θέματα. Εκεί που κάποιοι - μεταξύ αυτών και εγώ - πιστεύουν πως χρειάζεται η πίστη σε κάτι ανώτερο για να τη "βγάλουμε". Μπορούμε να θεωρήσουμε την πίστη του στο concept του Υπερανθρώπου ένα μπούσουλα αρχών που μπορεί να πορευθεί κάποιος, αλλά αμφιβάλλω πως αυτές μπορούν να γαληνέψουν την ψυχή όταν χρειαστεί. Η δική του πάντως δεν γαλήνεψε σίγουρα.
 
  • Like
Reactions: Haagenti

Haagenti

AVClub Fanatic
18 November 2006
16,559
Ministry Of Silly Walks
Δε λέμε κάτι διαφορετικό. Να σου θυμίσω πως και ο Wagner την έβρισκε με Ναζί. Συγγράμματα όπως το Τάδε της Έφης Ζαρατούστρα (δεν παλιώνει ποτέ αυτό) είναι ανοιχτά σε διαφορετικές ερμηνείες και δίνουν περισσότερο χώρο στο να κάνει ο καθένας τη δουλειά του. Για το μπουστάρισμα του εγώ περισσότερο αναφερόμουν σε μία αίσθηση παντοδυναμίας (εν δυνάμει) του ανθρώπου που μπορεί να προκύψει από τα έργα του. Παραβλέπει ή ψέγει (μέχρι το ανθρώπινο, πολύ ανθρώπινο) την ανισχυρότητα του ανθρώπου σε ένα σωρό θέματα. Εκεί που κάποιοι - μεταξύ αυτών και εγώ - πιστεύουν πως χρειάζεται η πίστη σε κάτι ανώτερο για να τη "βγάλουμε". Μπορούμε να θεωρήσουμε την πίστη του στο concept του Υπερανθρώπου ένα μπούσουλα αρχών που μπορεί να πορευθεί κάποιος, αλλά αμφιβάλλω πως αυτές μπορούν να γαληνέψουν την ψυχή όταν χρειαστεί. Η δική του πάντως δεν γαλήνεψε σίγουρα.
Εκ του αποτελέσματος αυτό μπορούμε να συμπεράνουμε.
Anyway,η ποικιλομορφία των αναγνωσμάτων ενδυναμώνει τα φίλτρα ενός ανθρώπου κατι που σημαίνει ότι δεν τον κανει έρμαιο του κάθε τυχάρπαστου προσηλυτιστή..
Ο Ρένος (που δεν γουστάρεις/ίσως επειδή την έμπαινε έντονα στον Καζαντζάκη),είχε πει το θεικο ότι αν βγει στο μπαλκόνι και αρχίσει να μιλάει,θα μαζευτούν χιλιάδες από κάτω..
Το συγκεκριμένο θα το βρεις έντονα στο κλασικο πλέον, Life Of Brian,καθως και στο youtube όπου αν κάποιος αποφασίσει να ''εκτεθεί'' και να παίξει με τα θέλω της κοινής γνώμης,είναι ικανός να μαζέψει χιλιάδες αμνοερίφια ..Ότι μπαρούφα και να πει..Αρκεί να συμπίπτουν οι μπαρούφες που λέει με τις μπαρούφες που έχει στο κεφάλι του ο απαίδευτος νους.
Εχω σταμπάρει κάνα δυο ,ξέρω τι σου λέω..Ο ένας εξ αυτών, δηλώνει δημοσιογράφος. :)
 
  • Like
Reactions: PanMan

PanMan

Μέλος Σωματείου
19 June 2006
9,242
Νεο Ψυχικο
Εκ του αποτελέσματος αυτό μπορούμε να συμπεράνουμε.
Anyway,η ποικιλομορφία των αναγνωσμάτων ενδυναμώνει τα φίλτρα ενός ανθρώπου κατι που σημαίνει ότι δεν τον κανει έρμαιο του κάθε τυχάρπαστου προσηλυτιστή..
Ο Ρένος (που δεν γουστάρεις/ίσως επειδή την έμπαινε έντονα στον Καζαντζάκη),είχε πει το θεικο ότι αν βγει στο μπαλκόνι και αρχίσει να μιλάει,θα μαζευτούν χιλιάδες από κάτω..
Το συγκεκριμένο θα το βρεις έντονα στο κλασικο πλέον, Life Of Brian,καθως και στο youtube όπου αν κάποιος αποφασίσει να ''εκτεθεί'' και να παίξει με τα θέλω της κοινής γνώμης,είναι ικανός να μαζέψει χιλιάδες αμνοερίφια ..Ότι μπαρούφα και να πει..Αρκεί να συμπίπτουν οι μπαρούφες που λέει με τις μπαρούφες που έχει στο κεφάλι του ο απαίδευτος νους.
Εχω σταμπάρει κάνα δυο ,ξέρω τι σου λέω..Ο ένας εξ αυτών, δηλώνει δημοσιογράφος. :)
Τον Ρένο δεν τον πήγαινα γιατί τα έχωνε στους μαλλιάδες νέους. Αλήθεια αυτό θυμάμαι :p . Έβγαζε έναν ελιτισμό και μια υπεροψία που δεν μου ταιριάζει. Βέβαια πέρασαν χρόνια, μπορεί αν τον παρακολουθούσα σήμερα να είχα άλλη άποψη.
 
  • Like
Reactions: Haagenti

Haagenti

AVClub Fanatic
18 November 2006
16,559
Ministry Of Silly Walks
Τον Ρένο δεν τον πήγαινα γιατί τα έχωνε στους μαλλιάδες νέους. Αλήθεια αυτό θυμάμαι :p . Έβγαζε έναν ελιτισμό και μια υπεροψία που δεν μου ταιριάζει. Βέβαια πέρασαν χρόνια, μπορεί αν τον παρακολουθούσα σήμερα να είχα άλλη άποψη.
Ο Ρένος ήταν ικανός να πάρει συνέντευξη από τον εαυτό του. Λολ.
 
  • Haha
Reactions: PanMan and chrisssb