Όλες αυτές τις μέρες παρακολουθώ με ενδιαφέρον τα τεκταινόμενα και αναρωτιέμαι συνεχώς:
τι σημαίνει τελικά Hi-end στην αναπαραγωγή μουσικής;
ποια είναι η σημειολογία του και ποιός την ορίζει;
ποιο ρόλο παίζει η τάδε ή δείνα "κατηγορία" ήχου σε ένα forum ανταλλαγής απόψεων;
και τελικά, όσον αφορά στα μηχανήματα ήχου, τι προσδιορίζει την κλάση του hi-end σε μια συσκευή;
Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή..
Στην αρχή υπήρχε η αναλογική αναπαραγωγή της μουσικής δηλ. με αναλογικά μηχανήματα. Εκείνη την εποχή ήταν πραγματικά δύσκολο κάποια συσκευή να αποδίδει καλά και να στοιχίζει λίγο, μιας και η σχεδιαστική και κατασκευαστική δεινότητα των εταιριών έπαιζε τον πρώτο ρόλο στο αποτέλεσμα. Κάποιοι λοιπόν έφτασαν στα όρια και πέτυχαν την δημιουργία συσκευών και τεχνολογιών που δημιούργησαν μύθο γύρω από το όνομα τους.
Όμως, όπως σε όλα τα πράγματα έτσι και εδώ, ο μύθος δημιουργήθηκε από αυτούς που ποθούσαν την απόκτηση των ιερών τεράτων και δεν είχαν πρόσβαση ούτε καν στο να δουν ή να ακούσουν τις συσκευές αυτές.
Στην ψηφιακή εποχή τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά επειδή δεν ισχύει η ΑΝΑΛΟΓΙΑ κατασκευής-επιδόσεων που υπήρχε στα αναλογικά μηχανήματα. Σήμερα, από την στιγμή που ο ήχος ψηφιοποιήθηκε, η κατασκευή/στήριξη παίζει τον λιγότερο ρόλο ενώ άλλοι παράγοντες όπως το software και οι επεξεργαστές έχουν τον πρώτο ρόλο. Είναι προφανές ότι για να πουλήσεις πανάκριβα ένα σχετικά φθηνό προιόν που έχεις συναρμολογήσει (και όχι κατασκευάσει στο 90% των κρίσιμων συστατικών του με πολύ χαμηλό R&D σε σχέση με τους αναλογικούς του προγόνους) πρέπει να το ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ και ΠΡΟΩΘΗΣΕΙΣ κατάλληλα. ΔΕΝ είναι λοιπόν περίεργο το 2007 ένα τόσο φθηνό player να παίζει τόσο καλά. Εννοείται βέβαια ότι πρέπει να έχει και καλές εργαστηριακές μετρήσεις. Η συνέπεια ως προς τις εργαστηριακές μετρήσεις μας αφορά μόνο όσο αυτές ακούγονται.
Σήμερα με την επανάσταση στην πληροφόρηση με το κυρίαρχο μέσο που λέγεται ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ οι μύθοι πέφτουν, η γνώση αυξάνεται με την ταχύτητα του φωτός και αναγκαστικά επέρχονται κάποιες ισορροπίες.
Σε κάποιες περιπτώσεις μπορούμε να έχουμε πραγματικά θεαματικά καλή αναπαραγωγή ήχου σε σχέση με το πραγματικό γεγονός αλλά ΠΟΤΕ πιστή. Όποιος έχει παρακολουθήσει ένα κοντσέρτο ή μία συναυλία νομίζω ότι καταλαβαίνει.
Χωρίς λοιπόν να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο κατώτατο όριο στην ποιότητα του ήχου κάποιοι για προφανείς λόγους δημιούργησαν μία νέα κατηγορία γιά τις συσκευές με τον χαρακτηρισμό "hi-end".
"Hi-end" γι'αυτούς σήμαινε εξαιρετική ποιότητα καυτασκευής και ήχου, προσωπικότητα, υψηλή τιμή και σχεδίαση από επώνυμους σχεδιαστές. Κανείς όμως δεν μπόρεσε να ορίσει την σημειολογία του όρου, ούτε τις διαχωριστικές γραμμές και φυσικά δεν θα μπορέσει ποτέ εφόσον δεν αποδεικνύονται αντικειμενικά τα κριτήρια που διέπουν τον όρο..
Αν λοιπόν θεωρήσουμε ότι Hi-end είναι η συσκευή που έχει εξαιρετικές μετρήσεις στο εργαστήριο θα αντιπαραθέσω την περίπτωση των ψηφιακών συσκευών που ενώ έχουν άριστη συμπεριφορά τελικά παίζουν τελείως διαφορετικά μεταξύ τους. Ακόμα και οι πολύ φθηνές έχουν άριστες μετρήσεις σε σχέση με μία αναλογική συσκευή. Μήπως λοιπόν το συμπέρασμα είναι ότι οι ψηφιακές συσκευές είναι "hi-end" ενώ οι αναλογικές όχι;
Το μόνο ΑΣΦΑΛΕΣ συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει "hi-end" παρά μόνο hi-fi. Γιατί, αν υπάρχει, ας ορίσει κάποιος την σημειολογία του έτσι ώστε να γίνει αποδεκτή από ΟΛΟΥΣ.
Υπάρχουν όμως καλές, πολύ καλές, εξαιρετικές και άριστες συσκευές αναπαραγωγής του ήχου. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι για την αναπαραγωγή της ΜΟΥΣΙΚΗΣ υπάρχουν όλα αυτά.
Το θέμα του κόστους βέβαια υπάρχει για να επιβεβαιώνει τις περισσότερες φορές τις επιδόσεις και λιγότερες φορές το αντίθετο.
Γιατί οπωσδήποτε είναι δύσκολο κάποιος να αντισταθεί και μην πείσει τον ευατό του ψυχαναγκαστικά ότι τα λεφτά που έδωσε για να ικανοποιήσει την ματαιοδοξία του δεν έχουν ακριβές αντίκρισμα. Είναι επίσης αυτονόητο φαντάζομαι, ότι η χρήση εξωτικών υλικών δεν βελτιώνει απαραίτητα το αποτέλεσμα αλλά την τσέπη των κατασκευαστών και τις δικές μας εντυπώσεις. Οι ξύλινες συσκευασίες με βελούδινη επένδυση δεν βελτιώνουν το ήχο ενός interconnect, όπως τα δερμάτινα καθίσματα τις επιδόσεις ενός αυτοκινήτου. Εμείς όμως τις χρυσοπληρώνουμε καθώς και αυτές συντελούν στα πειστήρια της ποιότητας του προιόντος. Αλήθεια αναρωτήθηκε ποτέ κανείς κύριοι για την αλόγιστη σπατάλη των φυσικών πόρων;
Με τέτοιες μεθόδους λοιπόν κάποια brand ανακηρύσονται "hi-end" και προσθέτουν "κύρος" στους ιδιοκτήτες τους όπως κάποια brand αυτοκινήτων προσφέρουν στους νεοέλληνες εκθαμβωτική εικόνα, κοινωνική καταξίωση και σεβασμό. Στην Ελλάδα αν δώσεις στον οποιονδήποτε μία porshe να κυκλοφορεί, αυτός αυτομάτως αποκτά "κύρος" καθώς αυτό είναι το σύστημα αξιών που φτιάξαμε. Με τις υγείες μας και περαστικά μας.
Στην περίπτωση ενός forum ανταλλαγής απόψεων όπως το δικό μας λίγη σημασία έχουν όλα αυτά καθώς το θέμα της "εικόνας" (Image) είναι ανύπαρκτο, ο καθένας υποστηρίζει την άποψη του και καλά κάνει και οι κατηγορίες υπάρχουν ΜΟΝΟ για να ξεχωρίζουν το ποσοστό του ενδιαφέροντος των χομπιστών γύρω από το αντικείμενο. Με άλλα λόγια η κατηγορία "hi-end" απευθύνεται σε αυτούς που την ψάχνουν σε βάθος με τα μηχανήματα τους και τους απασχολεί και η τελευταία λεπτομέρεια στην αναπαραγωγή του ήχου και ΟΧΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΙΜΗΣ όπως λανθασμένα κάποιοι κύριοι επισήμαναν .
Θέλω λοιπόν και ´γω με την σειρά μου να δικαιώσω τον Δημήτρη που επέλεξε αυτήν την κατηγορία για να ξεκινήσει το θέμα για το bluesky.
Για την περίπτωση του Bluesky τώρα, εγώ θεωρώ ότι πρόκειται για ένα τυχαίο μικρό θαύμα. Εφόσον ως γνωστόν δεν υπάρχει ακουστική μνήμη, για μένα έχει νόημα ΜΟΝΟ η ΣΥΓΚΡΙΣΗ με κάποιο άλλο Player που έχουμε στο χώρο μας την ίδια στιγμή και μπορούμε να το αντιπαραθέσουμε. Οι υπόλοιπες βαρύγδουπες γενικότητες του ύφους "παίζει σαν Player των 300, 500 ή 1000 ευρώ" δεν έχουν θέση, καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να ξέρει ή να θυμάται πως παίζουν ΟΛΑ τα players της αγοράς.
Το bluesky λοιπόν παίζει καλά. Και όταν λέω ότι παίζει καλά εννοώ σε σύγκριση και μόνο με το dac της creek που έχω και χρησιμοποιώ για τις ακροάσεις μου. Όχι δεν είναι καλύτερο από το creek. Και δεν θα αντικαταστήσει ούτε θα αλλάξει τον τρόπο ή τις συσκευές με τις οποίες άκουγα μουσική μεχρι τώρα. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν πρέπει να κοινοποιήσω τα συμπεράσματα που έβγαλα από την σύγκριση επειδή αυτό ΕΝΟΧΛΕΙ το status που θέλουν κάποιοι να απολαμβάνουν επειδή τα έχουν "χώσει".
Κλείνοντας θα αναφερθώ και λίγο στο θέμα του matching. Νομίζω ότι είναι σαφές το γεγονός ότι μια φθηνή συσκευή ή καλώδιο μπορεί να ταιριάζει καλύτερα σε ένα πανάκριβο σύστημα απ'ότι κάτι πανάκριβο. Γι'αύτό μόνο με Blind test μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή και αμερόληπτα συμπεράσματα.
Όποιος φοβάται το blind test αρέσκεται στην αυθυποβολή..
Και θυμίζω ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ απόψεις και ΜΟΝΟ_
τι σημαίνει τελικά Hi-end στην αναπαραγωγή μουσικής;
ποια είναι η σημειολογία του και ποιός την ορίζει;
ποιο ρόλο παίζει η τάδε ή δείνα "κατηγορία" ήχου σε ένα forum ανταλλαγής απόψεων;
και τελικά, όσον αφορά στα μηχανήματα ήχου, τι προσδιορίζει την κλάση του hi-end σε μια συσκευή;
Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή..
Στην αρχή υπήρχε η αναλογική αναπαραγωγή της μουσικής δηλ. με αναλογικά μηχανήματα. Εκείνη την εποχή ήταν πραγματικά δύσκολο κάποια συσκευή να αποδίδει καλά και να στοιχίζει λίγο, μιας και η σχεδιαστική και κατασκευαστική δεινότητα των εταιριών έπαιζε τον πρώτο ρόλο στο αποτέλεσμα. Κάποιοι λοιπόν έφτασαν στα όρια και πέτυχαν την δημιουργία συσκευών και τεχνολογιών που δημιούργησαν μύθο γύρω από το όνομα τους.
Όμως, όπως σε όλα τα πράγματα έτσι και εδώ, ο μύθος δημιουργήθηκε από αυτούς που ποθούσαν την απόκτηση των ιερών τεράτων και δεν είχαν πρόσβαση ούτε καν στο να δουν ή να ακούσουν τις συσκευές αυτές.
Στην ψηφιακή εποχή τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά επειδή δεν ισχύει η ΑΝΑΛΟΓΙΑ κατασκευής-επιδόσεων που υπήρχε στα αναλογικά μηχανήματα. Σήμερα, από την στιγμή που ο ήχος ψηφιοποιήθηκε, η κατασκευή/στήριξη παίζει τον λιγότερο ρόλο ενώ άλλοι παράγοντες όπως το software και οι επεξεργαστές έχουν τον πρώτο ρόλο. Είναι προφανές ότι για να πουλήσεις πανάκριβα ένα σχετικά φθηνό προιόν που έχεις συναρμολογήσει (και όχι κατασκευάσει στο 90% των κρίσιμων συστατικών του με πολύ χαμηλό R&D σε σχέση με τους αναλογικούς του προγόνους) πρέπει να το ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ και ΠΡΟΩΘΗΣΕΙΣ κατάλληλα. ΔΕΝ είναι λοιπόν περίεργο το 2007 ένα τόσο φθηνό player να παίζει τόσο καλά. Εννοείται βέβαια ότι πρέπει να έχει και καλές εργαστηριακές μετρήσεις. Η συνέπεια ως προς τις εργαστηριακές μετρήσεις μας αφορά μόνο όσο αυτές ακούγονται.
Σήμερα με την επανάσταση στην πληροφόρηση με το κυρίαρχο μέσο που λέγεται ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ οι μύθοι πέφτουν, η γνώση αυξάνεται με την ταχύτητα του φωτός και αναγκαστικά επέρχονται κάποιες ισορροπίες.
Σε κάποιες περιπτώσεις μπορούμε να έχουμε πραγματικά θεαματικά καλή αναπαραγωγή ήχου σε σχέση με το πραγματικό γεγονός αλλά ΠΟΤΕ πιστή. Όποιος έχει παρακολουθήσει ένα κοντσέρτο ή μία συναυλία νομίζω ότι καταλαβαίνει.
Χωρίς λοιπόν να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο κατώτατο όριο στην ποιότητα του ήχου κάποιοι για προφανείς λόγους δημιούργησαν μία νέα κατηγορία γιά τις συσκευές με τον χαρακτηρισμό "hi-end".
"Hi-end" γι'αυτούς σήμαινε εξαιρετική ποιότητα καυτασκευής και ήχου, προσωπικότητα, υψηλή τιμή και σχεδίαση από επώνυμους σχεδιαστές. Κανείς όμως δεν μπόρεσε να ορίσει την σημειολογία του όρου, ούτε τις διαχωριστικές γραμμές και φυσικά δεν θα μπορέσει ποτέ εφόσον δεν αποδεικνύονται αντικειμενικά τα κριτήρια που διέπουν τον όρο..
Αν λοιπόν θεωρήσουμε ότι Hi-end είναι η συσκευή που έχει εξαιρετικές μετρήσεις στο εργαστήριο θα αντιπαραθέσω την περίπτωση των ψηφιακών συσκευών που ενώ έχουν άριστη συμπεριφορά τελικά παίζουν τελείως διαφορετικά μεταξύ τους. Ακόμα και οι πολύ φθηνές έχουν άριστες μετρήσεις σε σχέση με μία αναλογική συσκευή. Μήπως λοιπόν το συμπέρασμα είναι ότι οι ψηφιακές συσκευές είναι "hi-end" ενώ οι αναλογικές όχι;
Το μόνο ΑΣΦΑΛΕΣ συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει "hi-end" παρά μόνο hi-fi. Γιατί, αν υπάρχει, ας ορίσει κάποιος την σημειολογία του έτσι ώστε να γίνει αποδεκτή από ΟΛΟΥΣ.
Υπάρχουν όμως καλές, πολύ καλές, εξαιρετικές και άριστες συσκευές αναπαραγωγής του ήχου. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι για την αναπαραγωγή της ΜΟΥΣΙΚΗΣ υπάρχουν όλα αυτά.
Το θέμα του κόστους βέβαια υπάρχει για να επιβεβαιώνει τις περισσότερες φορές τις επιδόσεις και λιγότερες φορές το αντίθετο.
Γιατί οπωσδήποτε είναι δύσκολο κάποιος να αντισταθεί και μην πείσει τον ευατό του ψυχαναγκαστικά ότι τα λεφτά που έδωσε για να ικανοποιήσει την ματαιοδοξία του δεν έχουν ακριβές αντίκρισμα. Είναι επίσης αυτονόητο φαντάζομαι, ότι η χρήση εξωτικών υλικών δεν βελτιώνει απαραίτητα το αποτέλεσμα αλλά την τσέπη των κατασκευαστών και τις δικές μας εντυπώσεις. Οι ξύλινες συσκευασίες με βελούδινη επένδυση δεν βελτιώνουν το ήχο ενός interconnect, όπως τα δερμάτινα καθίσματα τις επιδόσεις ενός αυτοκινήτου. Εμείς όμως τις χρυσοπληρώνουμε καθώς και αυτές συντελούν στα πειστήρια της ποιότητας του προιόντος. Αλήθεια αναρωτήθηκε ποτέ κανείς κύριοι για την αλόγιστη σπατάλη των φυσικών πόρων;
Με τέτοιες μεθόδους λοιπόν κάποια brand ανακηρύσονται "hi-end" και προσθέτουν "κύρος" στους ιδιοκτήτες τους όπως κάποια brand αυτοκινήτων προσφέρουν στους νεοέλληνες εκθαμβωτική εικόνα, κοινωνική καταξίωση και σεβασμό. Στην Ελλάδα αν δώσεις στον οποιονδήποτε μία porshe να κυκλοφορεί, αυτός αυτομάτως αποκτά "κύρος" καθώς αυτό είναι το σύστημα αξιών που φτιάξαμε. Με τις υγείες μας και περαστικά μας.
Στην περίπτωση ενός forum ανταλλαγής απόψεων όπως το δικό μας λίγη σημασία έχουν όλα αυτά καθώς το θέμα της "εικόνας" (Image) είναι ανύπαρκτο, ο καθένας υποστηρίζει την άποψη του και καλά κάνει και οι κατηγορίες υπάρχουν ΜΟΝΟ για να ξεχωρίζουν το ποσοστό του ενδιαφέροντος των χομπιστών γύρω από το αντικείμενο. Με άλλα λόγια η κατηγορία "hi-end" απευθύνεται σε αυτούς που την ψάχνουν σε βάθος με τα μηχανήματα τους και τους απασχολεί και η τελευταία λεπτομέρεια στην αναπαραγωγή του ήχου και ΟΧΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΙΜΗΣ όπως λανθασμένα κάποιοι κύριοι επισήμαναν .
Θέλω λοιπόν και ´γω με την σειρά μου να δικαιώσω τον Δημήτρη που επέλεξε αυτήν την κατηγορία για να ξεκινήσει το θέμα για το bluesky.
Για την περίπτωση του Bluesky τώρα, εγώ θεωρώ ότι πρόκειται για ένα τυχαίο μικρό θαύμα. Εφόσον ως γνωστόν δεν υπάρχει ακουστική μνήμη, για μένα έχει νόημα ΜΟΝΟ η ΣΥΓΚΡΙΣΗ με κάποιο άλλο Player που έχουμε στο χώρο μας την ίδια στιγμή και μπορούμε να το αντιπαραθέσουμε. Οι υπόλοιπες βαρύγδουπες γενικότητες του ύφους "παίζει σαν Player των 300, 500 ή 1000 ευρώ" δεν έχουν θέση, καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να ξέρει ή να θυμάται πως παίζουν ΟΛΑ τα players της αγοράς.
Το bluesky λοιπόν παίζει καλά. Και όταν λέω ότι παίζει καλά εννοώ σε σύγκριση και μόνο με το dac της creek που έχω και χρησιμοποιώ για τις ακροάσεις μου. Όχι δεν είναι καλύτερο από το creek. Και δεν θα αντικαταστήσει ούτε θα αλλάξει τον τρόπο ή τις συσκευές με τις οποίες άκουγα μουσική μεχρι τώρα. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν πρέπει να κοινοποιήσω τα συμπεράσματα που έβγαλα από την σύγκριση επειδή αυτό ΕΝΟΧΛΕΙ το status που θέλουν κάποιοι να απολαμβάνουν επειδή τα έχουν "χώσει".
Κλείνοντας θα αναφερθώ και λίγο στο θέμα του matching. Νομίζω ότι είναι σαφές το γεγονός ότι μια φθηνή συσκευή ή καλώδιο μπορεί να ταιριάζει καλύτερα σε ένα πανάκριβο σύστημα απ'ότι κάτι πανάκριβο. Γι'αύτό μόνο με Blind test μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή και αμερόληπτα συμπεράσματα.
Όποιος φοβάται το blind test αρέσκεται στην αυθυποβολή..
Και θυμίζω ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ απόψεις και ΜΟΝΟ_
Last edited: