Η μαγεία των πάτερνς αναφοράς…

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

17 June 2006
1,235
Όταν ανακάλυψα το avforum πριν από τρία χρόνια περίπου, σχεδόν δεν ήξερα τι σημαίνουν οι λέξεις βιντεοπροβολέας και βιντεοπροβολή. Η εμπειρία μου περιοριζόταν σε κάποιους προβολείς που είχα δει στημένους σε εκθέσεις, να προβάλουν κάτω από εντελώς λανθασμένες συνθήκες (πολλά και πολύ δυνατά φώτα κτλ.).

Τα έμπειρα μέλη του forum με βοήθησαν πολύ να εμπλουτίσω και να εμβαθύνω τις γνώσεις μου γύρω από το τι σημαίνει σωστή κινηματογραφική εικόνα, αργότερα βέβαια γνώρισα το κύριο Κεφάλα με όλες τις συνέπειες που συνεπάγεται αυτό!

Είχα βέβαια, ήδη ανακαλύψει το πρώτο δισκάκι αναφοράς το περίφημο DVE (Digital Video Essentials) του Joe Kane και είχα ασχοληθεί μαζί του. Ακόμα και μετά από δύο ολόκληρα χρόνια που το έχω στην κατοχή μου, συνειδητοποιώ ότι δεν έχω εξαντλήσει ούτε τις μισές από τις δυνατότητες που παρέχει, μια και δεν κάθισα ποτέ, για παράδειγμα, να σετάρω ηχητικά το σύστημά μου με τη βοήθεια του DVE.

Πριν από ένα χρόνο και κάτι, ο Τάκης Σωτηρόπουλος άνοιξε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα κατά την άποψή μου, που είχαν ανοίξει ποτέ στο avforum στους βιντεοπροβολείς. Ονομαζόταν «Ανάλυση και κουβεντούλα για την blacker than black πληροφορία» (και εύχομαι ολόψυχα να μπορέσει να διασωθεί το συγκεκριμένο θέμα). Το θέμα γέμισε πολλές σελίδες και ενεπλάκησαν σε αυτό σχεδόν όλα τα έμπειρα μέλη του forum. Το θέμα παρουσίασε εξαιρετικό ενδιαφέρον, γιατί βοήθησε πολλά μέλη (ανάμεσά τους κι εγώ) να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα τι σημαίνει κλίμακα φωτεινότητας και IRE, πώς σχετίζονται με τα λεγόμενα digitals που ορίζουν τη φωτεινότητα στα pc, ενώ αργότερα έσκασαν και τα περίφημα πατερνάκια του Mark Sydow για την μικρομετρική ρύθμιση του μαύρου και του λευκού.

Με αφορμή ένα μήνυμα του Τάκη Σωτηρόπουλου, συνειδητοποίησα ξαφνικά τον συσχετισμό ανάμεσα στα πάτερνς που χρησιμοποιούνται στα δισκάκια αναφοράς και σε αυτά που μπορεί κάποιος πολύ εύκολα και απλά (σχετικό είναι αυτό) να σχεδιάσει στο γνωστό πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας Photoshop.

Από τότε και για ένα διάστημα πέντε έξι μηνών, έφαγα πραγματικά πολύ μεγάλο κόλλημα, σχεδιάζοντας πάμπολλα πατερνάκια, τα περισσότερα από αυτά δικής μου έμπνευσης, αλλά το κόλλημά μου το μεγάλο ήταν να σχεδιάσω πατερνάκια πανομοιότυπα με αυτά που περιέχονται σε δισκάκια όπως το DVE και που να συμπεριφέρονται όμως και πανομοιότυπα κατά τη ρύθμιση της εικόνας. Συμπαραστάτης και αρωγός σε αυτή τη προσπάθεια ήταν ο Κώστας Κεφάλας, άλλωστε αυτή η διαδικασία μας έφερε πολύ κοντά και μετέτρεψε τη γνωριμία μας σε μια δυνατή φιλία που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Εύλογα θα μου πείτε, μα τι βρίσκεις επιτέλους στα πατερνάκια αναφοράς και σε γοητεύουν τόσο πολύ; Δεν είναι παρά στατικές εικόνες, που λογικά σε οποιονδήποτε νορμάλ άνθρωπο, προκαλούν αφόρητη βαριεστημάρα μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Ειλικρινά δεν έχω μια πειστική απάντηση για να σας δώσω. Ίσως η ικανότητά τους να ξεγυμνώνουν όλα τα μυστικά της εικόνας σε ελάχιστα δευτερόλεπτα – το μόνο που χρειάζεται είναι η ανάλογη εμπειρία για να τα διακρίνεις! Και μην σκεφτείτε ούτε στιγμή ότι θεωρώ τον εαυτό μου ικανό να διακρίνει τα πάντα, άντε να βλέπω το 10-20% από αυτά που θα έβλεπε κάποιος πολύ έμπειρος reviewer.

Κατά τη γνώμη μου, δεν υπάρχει κανένας τομέας της εικόνας που να μην ξεγυμνώνεται στα ειδικά σχεδιασμένα γι’ αυτόν πάτερνς αναφοράς. Το μόνο που απαιτείται είναι φαντασία και δημιουργικότητα κατά το σχεδιασμό τους. Για παράδειγμα, τώρα τελευταία, λάτρεψα ένα πατερνάκι που μας έδειξε ο Βαγγέλης Λάμπρου κατά την παρουσίαση του scaler Crystalio II. Το πατερνάκι περιέχεται εσωτερικά στα μενού του scaler (είναι δηλαδή εργοστασιακό), ενώ ο σκοπός του είναι να δείχνει αν επιτυγχάνεται η περιβόητη αντιστοίχηση 1:1 στα πίξελς ανάμεσα στον scaler και το προβολέα που τροφοδοτεί. Περιέχει απλώς τη φράση 1:1 pixel maping, επαναλαμβανόμενη πολλές φορές σε σειρές κειμένου, τη μία δίπλα στην άλλη και τα γράμματα έχουν όλα πάχος ένα πίξελ! Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις, είναι να «διαβάσεις» στα γρήγορα και από κοντά το πάνελ σου! Αν πουθενά δεν σπάει κάποιο γράμμα, κι αν πουθενά τα γράμματα δεν καταλαμβάνουν δεύτερη γραμμή από πίξελς (στο πάχος), έχεις την περιβόητη αντιστοίχηση στο τσεπάκι! ;)

Τέλος, θα πρέπει να πω ότι παρόλο που λατρεύω τα πάτερνς αναφοράς, ο προσωπικός παράγοντας (δηλ. τα μάτια μου), παίζει πάντα κάποιο ρόλο. Δηλαδή, μερικές φορές κι εγώ ρυθμίζω την εικόνα κάπως διαφορετικά από αυτό που μου υπαγορεύουν τα πάτερνς, απλώς επειδή έτσι η εικόνα μου «κάθεται» καλύτερα. Μέσα μου όμως ξέρω ότι βλέπω λάθος, γιατί πολύ απλά υπάρχει ένας αλάθητος κανόνας:

Τα πάτερνς αναφοράς έχουν πάντα δίκιο!

Ελπίζω να καταλάβατε ότι όλα αυτά δεν είναι παρά ο πρόλογος όσων θα επακολουθήσουν τις επόμενες μέρες! Να ξέρετε λοιπόν ότι ένας πανεύκολος τρόπος για να καταπολεμήσετε την αϋπνία, θα είναι να διαβάζετε αυτό το θέμα! :D
 

Browser

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,575
Παναγιωτη, θα ηταν πολυ χρησιμο να μας εδειχνες καποια στιγμη εδω τι πατερν εχεις φτιαξει κατα καιρους και να μας πεις και δυο κουβεντες για το τι σε "εσπρωξε" στο να το φτιαξεις !
 

Σεραφείμ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,382
Γλυφάδα
Παναγιώτη πολύ ωραίο το θέμα σου.

Καλό θα ήταν να δούμε αυτά το patterns, καθώς και πώς θα μπορούσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε και οι υπόλοιποι.
 

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Παναγιώτη, περιμένουμε με ενδιαφέρον αυτά που έχεις να μας δείξεις. Και να θυμάσαι ότι, όταν με το καλό τα εμπεδώσεις, υπάρχει και δεύτερο σκαλοπάτι: μη στατικά patterns για άλλα είδη ελέγχων! ;)
 
Συμφωνώ αλλά.... υπάρχει κι ένα θέμα που μου τα χαλάει.
Αν κάνω ρυθμίσεις σύμφωνα με τα πάτερνς και φέρω την εικόνα όσο πιο κοντά γίνεται στην αναφορά, δεν μου αρέσει και τόσο. Άν σκαλίξω και τσιμπήσω λίγο κοντράστ, φωτεινότητα, χρώμα κ.λ.π. γίνεται πιο εντυπωσιακή και το ωραίο είναι ότι αρέσει σε όλους όσους το βλέπουν και με διαφορά.
Και αναρωτιέμαι που να το αφήσω να παίζει; Eκεί που είναι σωστά, ή εκεί που μας αρέσει;
Ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι σαν τη μουσική, που στον ενισχυτή τσιμπάω τα πρίμα και λίγο τα μπάσα και μ´αρέσει κι ας μην είναι το σωστό.
Μεγάλο δίλημα.
Μια βάζω τη μία μνήμη με ρυθμίσεις αναφοράς και μια την άλλη με δικές μου.
 

Browser

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,575
Πιστευω οτι το τι μας αρεσει δεν διαπραγματευεται. Ειναι αυτο που πρεπει να βλεπουμε. Αν δεν μας αρεσει, δεν υπαρχει λογος.

Το by the book ομως εχει τη μαγεια του ( και το λογο του ).
 

Andronidis Akis

Supreme Member
17 June 2006
3,002
Voula - Greece
Παναγιωτη συμφωνω οτι τα πάτερνς έχουν πάντα δίκιο!

Και θα ηθελα να δω τα δικα σου αφου ειναι και Kωνσταντινος Κεφαλας approved !!!
 
Last edited:

Κώστας Παπαγεωργίου

AVClub Addicted Member
17 June 2006
2,014
ΑΘΗΝΑ
Παναγιώτη όταν φτιάχνεις ένα pattern στο Photoshop ορίζεις 1280 x 720 pixels για προβολείς με αυτή την ανάλυση.

Στις διαστάσεις τι νούμερα βάζεις?

Στην ανάλυση εγγραφής (dot per inch or lines per mm) τι νούμερα χρησιμοποιείς? 8 - 10 -12 lines per mm?

Έχεις δοκιμάσει να παίξεις με αυτά?
 
17 June 2006
3,031
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗΣ said:
Για παράδειγμα, τώρα τελευταία, λάτρεψα ένα πατερνάκι που μας έδειξε ο Βαγγέλης Λάμπρου κατά την παρουσίαση του scaler Crystalio II. Το πατερνάκι περιέχεται εσωτερικά στα μενού του scaler (είναι δηλαδή εργοστασιακό), ενώ ο σκοπός του είναι να δείχνει αν επιτυγχάνεται η περιβόητη αντιστοίχηση 1:1 στα πίξελς ανάμεσα στον scaler και το προβολέα που τροφοδοτεί. Περιέχει απλώς τη φράση 1:1 pixel maping, επαναλαμβανόμενη πολλές φορές σε σειρές κειμένου, τη μία δίπλα στην άλλη και τα γράμματα έχουν όλα πάχος ένα πίξελ! Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις, είναι να «διαβάσεις» στα γρήγορα και από κοντά το πάνελ σου! Αν πουθενά δεν σπάει κάποιο γράμμα, κι αν πουθενά τα γράμματα δεν καταλαμβάνουν δεύτερη γραμμή από πίξελς (στο πάχος), έχεις την περιβόητη αντιστοίχηση στο τσεπάκι! ;)


Πολύ καλό το post Παναγιώτη. Θα προσπαθήσω να ποσταρω παλια μου κειμενα εδώ.
Το pattern που λες ειναι αυτο.
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
28,486
Αθήνα
Mανώλη, επειδή έχω δεί το πατερνάκι που λέει ο Παναγιώτης και έχει ο Crystalio II, νομίζω οτι δεν εννοεί αυτό.
 

Browser

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,575
Μα νομιζω οτι ο Παναγιωτης το εγραψε παραπανω καθαρα........

"Περιέχει απλώς τη φράση 1:1 pixel maping, επαναλαμβανόμενη πολλές φορές σε σειρές κειμένου, τη μία δίπλα στην άλλη και τα γράμματα έχουν όλα πάχος ένα πίξελ! "


Οποτε μαλλον δεν ειναι αυτο !

Αλλα κι αυτο , καλο μου φαινεται !!!
 
Last edited:

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,750
Παλλήνη
Ωραιο το ποστ του Παναγιωτη αλλα υπαρχουν και καποιες αλλες παραμετροι οι οποιες πρεπει να εξεταστουν:
1) Η δημιουργια οποιουδηποτε Pattern αναφορας με το photoshop απαιτει πολυ προσοχή και χρησιμοποιηση επαγγελματικων εργαλειων προκειμενου να διασφαλιστει η ακριβεια τους, καθοτι υπαρχει π.χ. περιπτωση να γινει λαθος στο color conversion απο την στατικη εικονα που δημιουργηθηκε με το photoshop στην τελικη εικονα υπο τη μορφη vob που θα παιξει στο dvd player. H χρησιμοποιηση πατερν υπο την μορφη στατικης εικόνας, ενδεχεται να μας δωσει ανακριβη αποτελεσματα εαν το dvd player χρησιμοποιει αλλον decoder για την εικονα και αλλον για το video.
2) Με την χρηση πατερνς, μπορουμε να δουμε Ελλατωματα στην εικονα μας τα οποία ομως δεν θα φανουν απαραίτητα κατα την θεαση του dvd.
Πχ, μπορει να δουμε στα πατερνς "Ειδωλο" το οποιο ομως να ειναι ανυπαρκτο κατα την θεαση ταινιας στο dvd.Πως γινεται αυτο? Μα λογω της επεξεργασιας του υλικου κατα την διαδικασια του mastering οπου εφαρμοζονται αρκετα φιλτρα στην εικονα για να παραχθει το τελικο υλικο με αποτελεσμα να μην ειναι εμφανη καποια φαινομενα που εντοπιζουμε στα πατερνς στις ψηλες γραμμες αναλυσης (με αλλα λογια το υλικο dvd δεν ειναι τοσο αναλυτικο οσο τα πατερνς).
 
17 June 2006
1,235
Με αιφνδιάσατε!...

Δεν περίμενα τέτοια θερμή υποδοχή στο θέμα, δυστυχώς δεν έχω χρόνο να σας απαντήσω τώρα, μόλις ξύπνησα και πρέπει να πάω στο γραφείο.

Στα γρήγορα όμως: Το pattern για τον έλεγχο της αντιστοίχησης του 1:1 στα πίξελς που αναφέρομαι, δεν είναι αυτό που έβαλε ο Μανώλης, αυτό που έχει ο Crystalio στα μενού του είναι μαύρα γραμματάκια σε λευκό φόντο πολύ μικρά σε μέγεθος και πάχους ενός πίξελ με τη φράση 1:1 pixel maping. Ολόκληρο το πάνελ μετατρέπεται σε μια σελίδα βιβλίου που πρέπει να «διαβαστεί» από τη μια άκρη στην άλλη και από πάνω μέχρι κάτω! ;)
 
17 June 2006
3,031
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗΣ said:
Δεν περίμενα τέτοια θερμή υποδοχή στο θέμα, δυστυχώς δεν έχω χρόνο να σας απαντήσω τώρα, μόλις ξύπνησα και πρέπει να πάω στο γραφείο.

Στα γρήγορα όμως: Το pattern για τον έλεγχο της αντιστοίχησης του 1:1 στα πίξελς που αναφέρομαι, δεν είναι αυτό που έβαλε ο Μανώλης, αυτό που έχει ο Crystalio στα μενού του είναι μαύρα γραμματάκια σε λευκό φόντο πολύ μικρά σε μέγεθος και πάχους ενός πίξελ με τη φράση 1:1 pixel maping. Ολόκληρο το πάνελ μετατρέπεται σε μια σελίδα βιβλίου που πρέπει να «διαβαστεί» από τη μια άκρη στην άλλη και από πάνω μέχρι κάτω! ;)


Παναγιώτη το pattern που σου έβαλα είναι παρόμοιο με του Crystalio II και έχει φτιαχτεί γιαυτόν τον σκοπό.
Το εν λόγω pattern είναι το ακόλουθο:
 

Attachments

  • avclub.jpg
    avclub.jpg
    54.2 KB · Views: 155

Browser

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,575
..........και λεει pixel magic.........η εταιρια που κατασκευαζει τον κρυσταλιο......!
 
17 June 2006
1,235
Αμ ούτε αυτό είναι!...

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΣΤΡΟΥΝΗΣ said:
Παναγιώτη το pattern που σου έβαλα είναι παρόμοιο με του Crystalio II και έχει φτιαχτεί γιαυτόν τον σκοπό.
Το εν λόγω pattern είναι το ακόλουθο:


Μανώλη, αυτό που έβαλες τώρα μοιάζει μεν, αλλά ούτε αυτό πρέπει να είναι το σωστό! Εκτός κι αν το έχουν βάλει ενδεικτικά μια περιοχή του στη photo που έβαλες, τα γράμματα στο πατερνάκι που είδα εγώ ήταν πολύ ψείρες, έπρεπε να πλησιάσεις σχεδόν στο ένα μέτρο για να τα διαβάσεις! Τέλος πάντων, δεν βάζω και το χέρι μου στη φωτιά, είναι κι αυτό το Αλτσχάιμερ βλέπεις!... :D