Λάρς Φον Τρίερ – Lars von Trier

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

Λάρς Φον Τρίερ


  • Total voters
    34

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
90,477
Εκεί ψηλά.....
220px-LarsVonTrier.jpg





Ο Λάρς φον Τρίερ γεννήθηκε στη Κοπενχάγη τον Απρίλιο του 1956. Σπούδασε κινηματογράφο στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Δανίας (στη σχολή υιοθέτησε και το "φον" του ονόματός του). Αποφοίτησε από τη σχολή το 1983. Η πτυχιακή του ταινία μικρού μήκους "Befrielsesbilleder" κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Μονάχου το 1984. Ξεκίνησε από την τηλεόραση και έγινε γνωστός σκηνοθετώντας ένα ντοκιμαντέρ, πάνω στη γοητεία που εξάσκησε ο ναζισμός στην πατρίδα του, με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί ως νεοναζιστής. Η ταινία που απογείωσε την καριέρα του είναι "Το στοιχείο του εγκλήματος", η οποία κέρδισε το βραβείο τεχνικής στο Φεστιβάλ των Κανών το 1984. Στο φεστιβάλ των Κανών έχει ακόμα κερδίσει το 1991 το βραβείο της επιτροπής με το "Europa", το 1996 το Μεγάλο βραβείο των σκηνοθετών με το "Δαμάζοντας τα κύματα" (Η πρώτη του ταινία από την τριλογία με θέμα το γυναικείο φύλο) και το 2000 το Χρυσό Φοίνικα με το "Χορεύοντας στο Σκοτάδι". Το 1995 μαζί με τον Τόμας Βίντερμπεργκ, με αφορμή τα 100 χρόνια του κινηματογράφου, έγραψαν μια διακήρυξη στα πεταχτά , μεταξύ σοβαρού και αστείου, μερικούς κανόνες κινηματογράφησης, τους οποίους κάπως μεγαλόσχημα ονόμασαν "Δόγμα 95" και άλλοι δέκα δανοί σκηνοθέτες δέχτηκαν να τους προσυπογράψουν.


















klg
 
Last edited by a moderator:

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Απάντηση: Λαρς φον Τρίερ

Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα της αφαίρεσης στην υπηρεσία της ουσίας. O Trier πειραματίζεται με ό,τι μπορεί να σκεφτεί, αλλά παραδόξως ποτέ δεν απομακρύνεται από την καρδιά της Τέχνης του.

Ενδεικτική της νοοτροπίας του ήταν η ταινία "The 5 Obstructions", όπου αναθέτει στον μέντορά του να ξαναγυρίσει μία παλιά ταινία του 5 φορές, κάθε φορά με κάποιους περιορισμούς. Ένα παράδειγμα: κανένα πλάνο να μη διαρκεί παραπάνω από 12 καρέ (μισό δευτερόλεπτο)!

Δύσκολος για τους περισσότερους θεατές, βασανιστικός για τους συνεργάτες, αλλά μεγάλο κεφάλαιο στον Κινηματογράφο και από αρκετές απόψεις, υπόδειγμα δημιουργού.

Δεν έχω δει τις πρώτες τρεις (και ελπίζω να μην αργήσω), αλλά από τις υπόλοιπες ξεχώρισα το Χορεύοντας στο Σκοτάδι και το Dogville, το οποίο ανήκει στις πολύ αγαπημένες μου.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
90,477
Εκεί ψηλά.....
Re: Λαρς φον Τρίερ

Ηταν πριν 25 χρονια που ειχα δει το Στοιχειο του εγκληματος στην Ααβορα. Ακολουθησε το αριστουργηματικο Europa και στην συνεχεια χαθηκα με τον σκηνοθετη .
Καμμια απο τιις ταινιες του δεν μου αρεσε ιδιαιτερα απο τους ηλιθιους και μετα.
Μονο για το Δαμαζοντας τα κυματα μουχει μεινει η απορια μιας και δεν καταφερα να το δω παρασυρομενος απο τις αντιφατικες κριτικες.


Αλλα για τις δυο αυτες του ταινιες θα μεινει για παντα στο πανθεον των Μεγαλων για μενα.
 

Simos.I

Moderator
Staff member
17 June 2006
25,403
Land of Dystopia
Re: Λαρς φον Τρίερ

Ηταν πριν 25 χρονια που ειχα δει το Στοιχειο του εγκληματος στην Ααβορα. Ακολουθησε το αριστουργηματικο Europa και στην συνεχεια χαθηκα με τον σκηνοθετη .
Καμμια απο τιις ταινιες του δεν μου αρεσε ιδιαιτερα απο τους ηλιθιους και μετα.
Μονο για το Δαμαζοντας τα κυματα μουχει μεινει η απορια μιας και δεν καταφερα να το δω παρασυρομενος απο τις αντιφατικες κριτικες.


Αλλα για τις δυο αυτες του ταινιες θα μεινει για παντα στο πανθεον των Μεγαλων για μενα.

...καλά θα κάνεις, όπου την πετύχεις να την δείς, μια ελεγεία στην δύναμη του έρωτα, εγώ που δεν πολυγουστάρω αυτά τα θέματα, από '96, που την είδα στο σινεμά είμαι ακόμη παθιασμένος.
Καλά το Dogville, ήταν ένα πείραμα το οποίο εμένα, δεν έπεισε ποτέ.
 

oldman

AVClub Enthusiast
7 December 2006
937
Anavissos
Re: Λαρς φον Τρίερ

Το Δόγμα 95:

1) To γύρισμα πρέπει να γίνεται σε φυσικούς χώρους. Σκηνικά και είδη φροντιστηρίου δεν επιτρέπονται. (Αν ένα συγκεκριμένο αντικείμενο είναι απαραίτητο για την ιστορία, πρέπει να χρησιμοποιηθεί και η τοποθεσία, όπου αυτό θα βρεθεί).
2) Ο ήχος δεν πρέπει ποτέ να παράγεται ξεχωριστά από τις εικόνες, ή αντίστροφα. (Μουσική δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί, εκτός αν παίζεται εκεί που γυρίζεται η ταινία).
3) Η κάμερα πρέπει να κρατιέται στο χέρι. Οποιαδήποτε κίνηση ή ακινησία που μπορεί να επιτευχθεί με το χέρι επιτρέπεται. (Η ταινία δεν πρέπει να λαμβάνει χώρα εκεί που στέκεται η κάμερα, το γύρισμα πρέπει να λαμβάνει χώρα εκεί που η ταινία λαμβάνει χώρα).
4) Η ταινία πρέπει να είναι έγχρωμη. Ειδικός φωτισμός δεν είναι αποδεκτός. (Αν υπάρχει πολύ λίγο φώς για έκθεση του φιλμ, η σκηνή πρέπει να κοπεί, ή μία απλή λάμπα μπορεί να προσαρτηθεί στην κάμερα).
5) Οπτική εργασία και φίλτρα απαγορεύονται.
6) Η ταινία δεν πρέπει να περιέχει επιπόλαιη δράση. (Φόνοι, όπλα κλπ, δεν πρέπει να υπάρχουν).
7) Χρονικές και γεωγραφικές αποστασιοποιήσεις απαγορεύονται. (Αυτό σημαίνει ότι η ταινία λαμβάνει χώρα εδώ και τώρα).
8) Ταινίες συγκεκριμένων ειδών δεν είναι αποδεκτές.
9) Το φορμάτ του φιλμ πρέπει να είναι το ακαδημαϊκό 35mm.
10) Ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να αναγράφεται στους τίτλους.
Επιπλέον ορκίζομαι ως σκηνοθέτης να απέχω από το προσωπικό γούστο! Δεν είμαι πια καλλιτέχνης. Ορκίζομαι να απέχω από την δημιουργία ενός "έργου", καθώς θεωρώ το στιγμιαίο πιο σημαντικό από το συνολικό. Ο υπέρτατος σκοπός μου είναι να βγάλω την αλήθεια από τους χαρακτήρες και το σκηνικό χώρο μου. Ορκίζομαι να το κάνω αυτό με όλα τα μέσα που έχω στη διάθεσή μου και εις βάρος κάθε καλού γούστου και κάθε αισθητικής σύμβασης. Έτσι δίνω όρκο αγνότητας".
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Λαρς φον Τρίερ

Ο Τρίερ υπηρέτης τού ´Δόγματος 95´χρησιμοποιεί ιδιαίτερα την αποστασιοποίηση και τήν απογύμνωση γιά να ´μιλήσει´γιά όσα τον απασχολούν..
Προσωπικότητα μέ θρησκευτικές εμμονές(πού επιτάθηκαν μόλις έμαθε απο την μάνα του πώς αυτός πού νόμιζε γιά βιολογικό του πατέρα ήταν πατρυιός του),πού ταλαιπωρεί τούς Ηθοποιούς του κατά την διάρκεια τών γυρισμάτων και τούς παροτρύνει να μένουν πάμολλες ώρες στό πλατό γιά να ´είναι´οι ρόλοι τους...
Ταινίες πού μού άρεσαν πολύ ήσαν ´Τό Στοιχείο τού Εγκλήματος´,το Europa,το Χορεύονται στο Σκοτάδι(γενικά δεν αντέχω τά 'musicals' ,αυτό ήταν το μοναδικό πού μέ μάγεψε)και το Γυμνό και Εξουθενωτικό Dogville...
Ομως πάνω απόλα βάζω την τηλεοπτική του Μήδεια...
Πρόκειται γιά ένα Ψυχολογικό Αριστούργημα,πού κυριολεκτικά ξετινάζει τον Ευριπίδη,μέσα στο Υγρό Στοιχείο τής Πατρίδας του..
Και μόνον η Σκηνή τού Φόνου τών παιδιών,όπου ο μεγάλος γιός πλήρως συνειδητοποιημένος βοηθάει την Μάνα του στην εκδίκησή της να κρεμάσει τον μικρό γιό σέ ένα γυμνό δένδρο σε σχήμα Σταυρού και μετά περνάει τη θηλειά στον εαυτό του αρκεί ....
Oπως και η σκηνή τής προετοιμασίας τού Γάμου τής Γλαύκης,ή οτι ο Χορός αποτελείται μόνον απο ένα άτομο..
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Re: Λαρς φον Τρίερ

Προσωπικά, είμαι κάθετα αντίθετος στο "δεκάλογο" του Dogme95.

Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της ψευδαίσθησης, πάνω απ' όλα.
Ακόμα και ο ίδιος ο Τρίερ το έχει αποκυρήξει, πλέον.

Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι το 95 έχει βγάλει ταινιάρες.
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,804
Ελλαδα
Απάντηση: Re: Λαρς φον Τρίερ

Ηταν πριν 25 χρονια που ειχα δει το Στοιχειο του εγκληματος στην Ααβορα. Ακολουθησε το αριστουργηματικο Europa και στην συνεχεια χαθηκα με τον σκηνοθετη .
Καμμια απο τιις ταινιες του δεν μου αρεσε ιδιαιτερα απο τους ηλιθιους και μετα.
Μονο για το Δαμαζοντας τα κυματα μουχει μεινει η απορια μιας και δεν καταφερα να το δω παρασυρομενος απο τις αντιφατικες κριτικες.


Αλλα για τις δυο αυτες του ταινιες θα μεινει για παντα στο πανθεον των Μεγαλων για μενα.


εκει στο Ααβορα τον πρωτογνωρισα με το Στοιχειο.....
με κουρασε δεν το καταλαβα....εφυγα στην μεση
μετα απο δυο ημερες αρχισα να το σκεφτωμαι συνεχεια, οταν μετα ειδα
το Ευροπα ...εγινε δικος μου και η ταινια αυτη εμεινε παντα σαν την καλυτερη του....να δεις τα κυματα ειναι πολυ ωραιο
με απογοητευσε η ταινια με την Bjork

.



.
 
Re: Λαρς φον Τρίερ

Προσωπικά, είμαι κάθετα αντίθετος στο "δεκάλογο" του Dogme95.

Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της ψευδαίσθησης, πάνω απ' όλα.
Ακόμα και ο ίδιος ο Τρίερ το έχει αποκυρήξει, πλέον.

Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι το 95 έχει βγάλει ταινιάρες.

Συμφωνώ απόλυτα... Το δόγμα 95 πιο πολύ σαν δήθεν οπισθοδρόμηση το βλέπω παρά ως τέχνη.
 

doros

AVClub Addicted Member
19 June 2006
1,411
Ηράκλειο Αττικής
Απάντηση: Λαρς φον Τρίερ

Όταν είδα το Europa στο Δαναό πάνω στον εξώστη, βραδινή παράσταση των 23.00, έπαθα σοκ!!!!!

Λόγω του σοκ και μόνο το βάζω πρώτο!

Μετά βάζω Δαμάζοντας τα κύματα και Dogville (με τη σειρά... σοκαρίσματος!!)
 

ecodrifter

Supreme Member
27 January 2009
3,012
Re: Λαρς φον Τρίερ

Πολυ ενδιαφερον σκηνοθετης σιγουρα. Διαδοχος του Drayer θα ηθελε, αλλα οχι, με τιποτα. Διαλεγω το Dancer in the dark απο το Europa αν και οσα εχω δει ειναι πολυ καλα. εξαιρεση το Epidemic που οταν προσπαθησα να το δω απο video ηταν αδυνατο.
Σημειωση οτι καμμια απο τις "αμερικανικες" ταινιες του δεν γυριστηκε στην αμερικη, αλλωστε απο οσο ξερω ποτε δεν πατησε το ποδι του εκει
e
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,798
Αθήνα-Κέντρο
Απάντηση: Λαρς φον Τρίερ

Τον λάτρεψα στο Dogville :grinning-smiley-043

Τους περισσότερους τους ξένισε και τους εξαγρίωσε,εμένα όμως με ενθουσίασε το θεατρικό σκηνικό του.Τελικά μπορείς να "πείς" μια ιστορία και να καθηλώσεις χωρίς εφφέ και εξωπραγματικές φωτογραφίες.
Σου βγάζει την ψυχή με τον απλούστερο τρόπο,ενώ άλλοι χρησιμοποιούην φιοριτούρες και τεχνάσματα που συχνά δεν αποδίδουν σε τίποτα πλην του αμφιβληστροειδούς.

Λατρεμένη ταινία,με λαμπρό καστ και ερμηνείες γροθιές.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Λαρς φον Τρίερ

τι σε κανει και το λες αυτο ?
εγω δεν βλεπω να εχουν καμμια σχεση,εκτος απο πατριωτες.




.

H Mήδεια γυρίστηκε πάνω σε σενάριο τού Dreyer..
H Ordet τού Dreyer,αλλά και η Οργή τού Θεού έχουν αρκετά κοινά στοιχεία μέ το ´Δαμάζοντας τά Κύματα´και έχουν επηρεάσει τον Trier.Οπως και το Europa με την Οργή τού Θεού(κοινό χαρακτηριστικό η Υποψία τής Ενοχής πού μετατρέπεται σε αυτοεκπληρούμενη Προφητεία και στίς δυό ταινίες).
Oπως στό The Idiots υπάρχουν στοιχεία απο τήν Γερτρούδη τού Dreyer.

Kαι στά δικά μου μάτια η Ζαν ντ´Αρκ έχει επηρεάσει τον Trier στο Dancing in the Dark..Tα ίδια Πάθη περιγράφονται γιά τίς δυό Ηρωίδες.
 

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Απάντηση: Λαρς φον Τρίερ

Σχετικά με τις συμβουλές προς τον Ναθ να δει το "Δαμάζοντας τα κύματα": είναι η ταινία του που είδα πιο πρόσφατα και δεν είχα δει στο παρελθόν. Συνηθισμένος στη γραφή του, δεν μου έκανε εντύπωση η κινηματογράφηση. Είδα απλώς μία πολύ ωραία ταινία.

Επίσης, η γνώμη μου για το Δεκάλογο είναι ότι ήταν ένα πείραμα βρήκε το στόχο του. Είναι μεγάλο μάθημα για κάποιον να κάνει ένα τέτοιο φιλμ, αλλά δεν υπάρχει λόγος να μείνει εσαεί σε αυτό το πλαίσιο.
 

ecodrifter

Supreme Member
27 January 2009
3,012
Re: Λαρς φον Τρίερ

Παντα ειχα την εντυπωση οτι στην ταινια Δαμαζοντας τα κυματα ο von Trier ουσιαστικα παιζει σαρκαστικα με τα αισθηματα μελο που προκαλει η ανεκδιηγητη ηρωιδα. Ειδικα η σκηνη στο τελος με τις καμπανες, εμενα τουλαχιστον, δε μου αφηνει αμφιβολια οτι ο σκηνοθετης τραβαει την υποθεση στα ακρα να ταρακουνησει τον conditioned (απο τα μελο του Hollywood) θεατη. Δεν μπορει να μη βγηκε απο τα ρουχα του κανεις!!!!
e
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,796
behind the camera
Re: Λαρς φον Τρίερ

Ο Triers ενώ ξεκινά ως το απόλυτο golden boy του κινηματογράφου με "το στοιχείο του εγκλήματος" και το "Europa" καταλήγει να θέλει να αποδεσμευτεί από κάθε κινηματογραφική φόρμα στα Dοgville και Μαντερλαϋ. Αν θεωρεί τον εαυτό του και την τέχνη του, δέσμια του κινηματογράφου και της τεχνικής που το μέσο αυτό εμπεριέχει, του προτείνω την επόμενη ταινία του να την κυκλοφορήσει μόνο σε μορφή ντεκουπάζ (storyboard) και την μεθεπόμενη μόνο σε μορφή σεναρίου (paper) να μην του κοστίσει και τίποτα. Περαστικά του.