» Πρωταγωνιστές: Αντονυ Κουιν, Πητερ Ο Τουλ
» Σκηνοθέτης: Ντειβιντ Λην
» Διάρκεια: 215 λεπτά
» Έτος Παραγωγής: 1962
» imdb Rating: 8.5 /10
Η ταινία των 7 Oscars, η επική ιστορία του Λόρενς της Αραβίας με τον Πίτερ Ο Τουλ στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρας του.
Ένα κλασικό αριστούργημα που λάτρεψαν κοινό και κριτικοί σε έκδοση από αποκατεστημένη κόπια.
Ο Λόρενς της Αραβίας και ο μύθος
Ο Λώρενς της Αραβίας ήταν ένα φιλόδοξο σχέδιο που χρειαζόταν πολύ χρόνο και χρήμα για την πραγματοποίησή του. Γυρισμένο χωρίς γνωστά ονόματα, στην έρημο, χωρίς γυναικείους ρόλους, χωρίς ερωτική ιστορία, ήταν πράγματι δύσκολο να βρει παραγωγό. Έπειτα όμως από τη "Γέφυρα του Ποταμού Κβάι", ο Λιν ήταν ο σκηνοθέτης των επιτυχιών και μπορούσε να υλοποιήσει το όραμά του. Τα γυρίσματα κράτησαν πολλούς μήνες και το τελικό αποτέλεσμα τέσσερις περίπου ώρες.
Ήταν υποψήφιο για δέκα Όσκαρ και κέρδισε επτά εκείνη τη χρονιά. Ενώ η πρώτη εκδοχή που παίχτηκε στις αίθουσες το 1962 διαρκούσε 222 λεπτά, πολύ γρήγορα κόπηκε στα 187, για να ξαναβρεί τη διάρκειά της με την ανάπλαση του 1989. Και τότε πάλι ο ίδιος ο Λιν την έκοψε στα 217 λεπτά, χωρίς να αφαιρέσει σκηνές, διορθώνοντας όμως κάποια cut και δίνοντας εκπληκτικό ρυθμό σε όλη την ταινία.
Τολμηρός, από το ξεκίνημά του, κρατά τη μουσική πάνω σε μαύρη οθόνη για να μπει ο θεατής στο κλίμα, τόσο στην αρχή της ταινίας όσο στο διάλειμμα και στο τέλος· εφέ που χρησιμοποιήθηκε αργότερα από τον Kubrick στο 2001 και πρόσφατα από τον Von Trier στο τελευταίο του μιούζικαλ.
Η ταινία ανοίγει με μια εκπληκτική σκηνή, στην οποία ο Λώρενς ανεβαίνει στη μοτοσικλέτα του και αρχίζει να τρέχει σε ένα δρόμο με δένδρα. Η εναλλαγή των πλάνων περιγράφει σε όλο της το μεγαλείο την προσωπικότητα του ήρωα. Σκιές που περνούν πάνω από το πρόσωπό του, υποκειμενικά πλάνα του δρόμου στα οποία η ταχύτητα αυξάνεται, αντικειμενικά πλάνα όπου ο θεατής δεν μπορεί να μη νιώσει την έντονη επιθυμία του ήρωα για καταστροφή, για κίνδυνο και ταχύτητα. Ένας νέος άνδρας που φλερτάρει ασύστολα με το θάνατο εμφανίζεται στην οθόνη και πεθαίνει. Στην κηδεία του όλοι μιλούν γι´ αυτόν, άλλοι τον ξέρουν καλύτερα, άλλοι καθόλου, άλλοι απλώς τον είχαν δει σε ένα πέρασμά του. Ποιες είναι οι γνώμες των άλλων γι´ αυτόν; Ποικίλες, διαφορετικές, αντιφατικές όπως η προσωπικότητά του... Και η ταινία αρχίζει.
Κατά τη διάρκεια του Α´ Παγκοσμίου Πολέμου, ένας Αγγλος υπολοχαγός, ο Λώρενς, ένας τολμηρός νέος που βαριέται στο Κάιρο, παίρνει απόσπαση στην έρημο, για να δει πώς πάνε οι αραβικές υποθέσεις. Η αγάπη του για τον κίνδυνο και το απρόοπτο, μαζί με μια ρομαντική μάλλον τάση και το όραμα για μια ελεύθερη αραβική ενωμένη χώρα, τον ωθεί να χειριστεί με τόλμη, ασυνέπεια και διπλωματία θέματα που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητά του και να φέρει αποτελέσματα. Οι Αγγλοι τον χρησιμοποιούν, αυτός οραματίζεται, αλλά μετά τα βασανιστήρια από τον Τούρκο Μπέη κατά τη σύλληψή του στην Deraa, αλλάζει εντελώς.
Η ομοφυλοφιλία του αρχίζει να γίνεται φανερή και η απομυθοποίηση ξεκινά. Όταν γίνεται το πρώτο αραβικό συμβούλιο στη Δαμασκό, καταλαβαίνει ότι απέτυχε, ότι οι Αραβες δεν είναι έτοιμοι να πάρουν και να χειριστούν την εξουσία, και αποσύρεται.
Η ταινία βασισμένη στο βιβλίο του ίδιου του Λώρενς, "The Seven Pillars of the Wisdom", με αρκετές βεβαίως ανακρίβειες και ποιητικές-αφηγηματικές ατασθαλίες και αυθαιρεσίες, εστιάζει σε τέσσερα βασικά σημεία της ζωής του: στην εντυπωσιακή κατάκτηση της Ακαμπα, στη σύλληψη και το βασανισμό από τον Τούρκο Μπέη, στην αγριότητα της κατάκτησης στο Ταφάς και στην αποτυχία του αραβικού συμβουλίου στη Δαμασκό.
Η επιλογή του άγνωστου τότε Peter O´Toole ήταν σοφή και διακριτική. Όλη αυτή η νωχελική, γυναικεία, αυτοθαυμαστική κίνηση του σώματος αφήνει έντονη την αίσθηση της ομοφυλοφιλίας, γνωστή όσον αφορά στον ίδιο τον Λόρενς, αλλά αδύνατον να δηλωθεί ευθαρσώς στο αμερικανικό κινηματογραφικό κοινό του ´60. Έτσι, το ιδιόρρυθμο πρόσωπο του Peter O´Toole πλαισιώνεται από υπέροχα αρσενικά πρόσωπα, όπως αυτό του Omar Sarif ή του Anthony Quinn, και από δύο πανέμορφα νεαρά αγόρια που είχε στην υπηρεσία του.
Last edited by a moderator: