Μια εποχη πηγε στον ταφο.....

Palimpsest

Established Member
17 June 2006
210
Limhamn/Skania/Sverige
μπα, τι ηταν αυτο τωρα?
Κατσε ρε Πανο να κατσουν τα MDF και οι βιδες/κολλες πρωτα, θα τα παιζω μερα νυχτα τωρα μεχρι την Παρασκευη......για να στρωθει και η μπογια, χαχαχαχα
Σπιρος
 

jvalacas

Established Member
8 July 2006
110
Αθήνα
-Χαιρετώ τους ομοτράπεζους και συγχωριανούς εντός και εκτός των συνόρων..

-Παρατηρώ τον τελευταίο καιρό ότι υπάρχει πολύ κέφι..

-Επίσης παρατηρώ συστηματικά πια ότι πολλοί ομοτράπεζοι έχουν πάρει μια μεγάλη κουτάλα και ανακατεύουν..

-Ανακατεύουν διαρκώς την έρμη την τεχνολογία των ηχείων με μεγάλο πάθος και με σταθερή την επιθυμία να αναδείξουν αρετές για τα ηχεία τύπου χοάνης..

-Επίσης ανακατεύουν με την ίδια κουτάλα και την επικρατούσα μορφή ηχείων που έξω είναι γνωστή σαν Vented Box και εδώ σαν bass reflex.. Και εδώ το ανακάτεμα είναι της ιδίας συναισθηματικής φόρτισης αφού τείνει πάντα (εδώ και πολύ καιρό) στο να δείξει την απαράδεκτη συμπεριφορά αυτών των ηχείων σε όλα τα επίπεδα της μουσικής αναπαραγωγής..

-Δεν θα αναφερόμουνα σε 'ανακάτεμα με κουτάλα' αν δεν έβλεπα να παρελαύνουν στα διάφορα μηνύματα τεχνικές ανακρίβειες για 'μεγάλα πλάτη ταλάντωσης', για εξομοίωση των ηχείων γραμμής μεταφοράς με τα ηχεία των οποίων τα μεγάφωνα είναι χοάνες με διάφραγμα και άλλα πολλά..

-Ας μην τα ανακατεύουμε όλα μεταξύ τους.

-Στα ηχεία τύπου bass reflex το πλάτος ταλάντωσης ελαχιστοποιείται στην δύσκολη περιοχή του συντονισμού του σωλήνα δηλαδή από 30-60 Hz (για συνηθισμένα ηχεία). Σχεδόν ακινητοποιείται.. Οποιος γράφει περί του αντιθέτου χρειάζεται διάβασμα και προσβάλλει μια ολόκληρη σχολή ηχείων..

-Τα ηχεία τύπου bass reflex ήδη από την δεκαετία του 80 έδειξαν μια σειρά τεχνικών πλεονεκτημάτων έναντι των άλλων τύπων και για αυτόν τον λόγο αποτελούν την επιλογή του 99% των διεθνών υλοποιήσεων.. Αυτό το τελευταίο δεν είναι τυχαίο και φυσικά έχει να κάνει με ηχεία που απευθύνονται σε συνηθισμένα οικιακά περιβάλλοντα.. Σε συναυλιακούς χώρους τα πράγματα αλλάζουν.. Ας μην ανακατεύουμε τα δύο είδη υλοποιήσεων διαρκώς..

-Τα ηχεία τύπου γραμμής μεταφοράς με συνηθισμένα ηλεκτροδυναμικά μεγάφωνα βγήκαν εκτός λόγω της δυσκολίας σχεδίασης και της έλλειψης βιομηχανικής επαναληψιμότητας στην κατασκευή τους.. Αν επιμένουμε όμως να τα συγκρίνουμε σε επιδόσεις με τα αντίστοιχα τύπου bass reflex θα δούμε ότι τα τελευταία διαθέτουν σήμερα κατά κανόνα πιο υποτονική την περιοχή 30-600 Hz έναντι της μεσαίας 600-5000 Hz λόγω συγκεκριμένων επιλογών-αδυναμιών του crossover, με αποτέλεσμα να ακούγονται κάπως υποτονικά στις χαμηλομεσαίες και χαμηλές.. Με άλλα λόγια δεν φταίει η τεχνική του bass reflex αλλά οι σχεδιαστικές επιλογές του κατασκευαστή.. Φυσικά οι κορυφαίες υλοποιήσεις (bass reflex) δεν υποφέρουν από αυτό το πρόβλημα..

-Τώρα τα ηχεία που φέρουν μεγάφωνα τύπου χοάνης με διάφραγμα - για οικιακή χρήση- έχουν εγκαταλειφθεί από πολλά χρόνια (δηλαδή δεν αποτελούν ούτε κάν μια μικρή μειοψηφία των διεθνών υλοποιήσεων). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην κυκλοφορούν παρά ελάχιστες (μετρημένες στα δάχτυλα) σύγχρονες μονάδες μεγαφώνων για την κατασκευή τους.. Ετσι χωρίς ανταγωνισμό και εξέλιξη οι μονάδες αυτές προσφέρουν ένα πολύ μικρό κύκλο υλοποιήσεων. Σε ότι αφορά τις τεχνικές τους επιδόσεις μια συζήτηση θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και μπορούμε να την κάνουμε..
Χωρίς όμως 'κουτάλα' και χωρίς λεκτικούς αφορισμούς του τύπου 'μπροστά στις κόρνες όλα τα άλλα ακούγονται σαν τενεκέδες' κλπ.

-Το έχω ξαναπεί και ξαναγράψει : όποιος διατυπώνει έναν απαξιωτικό-αρνητικό χαρακτηρισμό για μια κατηγορία συσκευών δεν μπορεί να ζητά από τους υπόλοιπους να του αποδείξουν ότι κάνει λάθος.. Είναι εκείνος υποχρεωμένος να εξηγήσει με επιχειρήματα τα 'γιατί' και 'πως' του ισχυρισμού του.. Και φυσικά τα επιχειρήματα περί του πλάτους ταλάντωσης των κώνων των μεγαφώνων των ηχείων bass reflex δεν είναι σοβαρά ούτε στέκονται τεχνικά ούτε αληθεύουν ούτε καν αγγίζουν το θέμα μιας επιδιωκόμενης σύγκρισης..

-Οταν λοιπόν δεν γνωρίζουμε το τεχνικό περιεχόμενο ενός 'συνθήματος' ας μην το πετάμε στην συζήτηση σαν αξίωμα αλλά ας ρωτάμε μήπως ξέρει κανείς κάτι πάνω σε αυτό..

-Και πάλι χαιρετώ τους ομοτράπεζους και συγχωριανούς μου..
 
Last edited:

jvalacas

Established Member
8 July 2006
110
Αθήνα
Αν θέλουμε να συζητήσουμε για τις κόρνες και τα bass reflex, πρώτα πρώτα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε σε τι τύπο ηχείου σχεδίασης κόρνας αναφερόμαστε και μετά να ξεκινήσουμε έναν διάλογο με κριτήρια την αρμονική παραμόρφωση στις χαμηλές και χαμηλομεσαίες συχνότητες, την κατευθυντικότητα, την ενδοδιαμόρφωση, την ευαισθησία SPL, την φασική συμπεριφορά του ηχείου και των μεγαφώνων του, τις κατασκευαστικές / βιομηχανικές του ευαισθησίες την συνεργασία του με τους χώρους ακρόασης, τις μέγιστες στάθμες SPL που πετυχαίνει, την συμπεριφορά του στα μεταβατικά της μουσικής κλπ..
 

Palimpsest

Established Member
17 June 2006
210
Limhamn/Skania/Sverige
Γεια σου Ιωαννη
Σχεδον ηταν να σε βαλουμε στον Ερυθρο Σταυρο για αναζητηση!
Επειδη εγω ημουν ο δραστης της κατσαρολας, απο οτι καταλαβαινω, θα πρεπει να απαντησω και να υπερασπιστω λιγο τα χωνια!
Επειδη ομως ειμαι του δημοτικου δεν μπορω να υπερασπιστω σε θεωρητικο επιπεδο τα χωνια! Καπου ομως σε ενα σχολικο βιβλιο που επεσε στα χερια μου και το οποιο μου το ειχε δωσει ενας ο οποιος σπουδασε ηχοληπτης στην Σουηδια, εγραφε οτι ο μονος τροπος να κανεις σωστα ηχεια ηταν να κανεις με χωνια! Το μονο μειωνεκτημα ομως ηταν ο χωρος που πιανουν! Και οι φιλοι μου που ειναι μηχανικοι λενε τα ιδια! Αυτα απο την δικια μου μερια, αλλα φυσικα εγω δεν μπορω να μπω σε μαθηματικα η αλλα θεωρηματα! Μετα βεβαια ειναι και τα συστηματα που εχω ακουσει και αν εχεις ακουσει ενα καλο συστημα χωνιων, τοτε τα αλλα ειναι απλα....... πως λεγαμε στην Ελλαδα?
Το οτι στη συχνοτητα συντονισμου στα μπασρεφλεξ εχουμε την λιγωτερη κινηση του κωνου αυτο τυγχανει να το ξερω, αλλα ακομα και το τι γινεται διπλα σε αυτες τις συχνοτητες επισης! Τελειως ακουστικα τωρα, εχω ακουσει απο ολα τα ειδη ηχειων με τα αυτια μου και οχι με μαθηματικα και θεωριες και
φαντασιες και επειδη εχω μια πολυ καλη αναφορα στην πραγματικοτητα, τα μονα ηχεια που με φερνουν κοντα σε αυτην την πραγματικοτητα ειναι τα χωνιου! Ειδικα αυτο το συστημα του φιλου μου με fullsize horn ειναι το καλυτερο που εχω ακουσει μεχρι στιγμης! Εκει δεν εχεις συντονισμους τρυπας ουτε τιποτα αλλο κουτισιο γιατι απλα δεν υπαρχουν ουτε κουτια ουτε τρυπες!
Υπαρχουν απο οτι ξερω και μεγαφωνα και drivers που ειναι κατασκευασμενα ειδικα για χωνια, αλλα οταν πετυχω το λοττο θα μπορεσω να τα αγορασω μονο!
Η γνωμη μου ειναι οτι δεν κατασκευαζονται συστηματα fullsize horn και να πουληθουν σε μαγαζι μετα λογω ογκου και κοστους και οχι λογω κακης αποδωσης!
Αλλα αυτα ειναι οτι νομιζω εγω και μερικοι ακομα εδω πανω!
Τωρα αν εγραψα οτι ακουγονται σαν τενεκεδες μαλλον εννοουσα ψαροκασελες!
Σπιρος
ΥΓ/Αυτος που πραγματι εχει ακουσει ενα σωστο συτσημα fullsize horn και αλλα συμβατικα ηχεια ας μας πει την γνωμη του απο την συγκριση αυτην και οχι με θεωριες!
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
καλως ηρθατε κυριε γιαννη.

σπυρο αν το μεγεθος και το χρημα δεν ηταν προβλημα να
πια θα ηταν η απολυτη λυση (τουλαχιστον για μενα).
 

Attachments

  • 1028049589.jpg
    1028049589.jpg
    28.6 KB · Views: 92

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,452
jvalacas-mtz audio said:
-Χαιρετώ τους ομοτράπεζους και συγχωριανούς εντός και εκτός των συνόρων..

-Παρατηρώ τον τελευταίο καιρό ότι υπάρχει πολύ κέφι..

-Επίσης παρατηρώ συστηματικά πια ότι πολλοί ομοτράπεζοι έχουν πάρει μια μεγάλη κουτάλα και ανακατεύουν..

-Ανακατεύουν διαρκώς την έρμη την τεχνολογία των ηχείων με μεγάλο πάθος και με σταθερή την επιθυμία να αναδείξουν αρετές για τα ηχεία τύπου χοάνης..

-Επίσης ανακατεύουν με την ίδια κουτάλα και την επικρατούσα μορφή ηχείων που έξω είναι γνωστή σαν Vented Box και εδώ σαν bass reflex.. Και εδώ το ανακάτεμα είναι της ιδίας συναισθηματικής φόρτισης αφού τείνει πάντα (εδώ και πολύ καιρό) στο να δείξει την απαράδεκτη συμπεριφορά αυτών των ηχείων σε όλα τα επίπεδα της μουσικής αναπαραγωγής..

-Δεν θα αναφερόμουνα σε 'ανακάτεμα με κουτάλα' αν δεν έβλεπα να παρελαύνουν στα διάφορα μηνύματα τεχνικές ανακρίβειες για 'μεγάλα πλάτη ταλάντωσης', για εξομοίωση των ηχείων γραμμής μεταφοράς με τα ηχεία των οποίων τα μεγάφωνα είναι χοάνες με διάφραγμα και άλλα πολλά..

-Ας μην τα ανακατεύουμε όλα μεταξύ τους.

-Στα ηχεία τύπου bass reflex το πλάτος ταλάντωσης ελαχιστοποιείται στην δύσκολη περιοχή του συντονισμού του σωλήνα δηλαδή από 30-60 Hz (για συνηθισμένα ηχεία). Σχεδόν ακινητοποιείται.. Οποιος γράφει περί του αντιθέτου χρειάζεται διάβασμα και προσβάλλει μια ολόκληρη σχολή ηχείων..

-Τα ηχεία τύπου bass reflex ήδη από την δεκαετία του 80 έδειξαν μια σειρά τεχνικών πλεονεκτημάτων έναντι των άλλων τύπων και για αυτόν τον λόγο αποτελούν την επιλογή του 99% των διεθνών υλοποιήσεων.. Αυτό το τελευταίο δεν είναι τυχαίο και φυσικά έχει να κάνει με ηχεία που απευθύνονται σε συνηθισμένα οικιακά περιβάλλοντα.. Σε συναυλιακούς χώρους τα πράγματα αλλάζουν.. Ας μην ανακατεύουμε τα δύο είδη υλοποιήσεων διαρκώς..

-Τα ηχεία τύπου γραμμής μεταφοράς με συνηθισμένα ηλεκτροδυναμικά μεγάφωνα βγήκαν εκτός λόγω της δυσκολίας σχεδίασης και της έλλειψης βιομηχανικής επαναληψιμότητας στην κατασκευή τους.. Αν επιμένουμε όμως να τα συγκρίνουμε σε επιδόσεις με τα αντίστοιχα τύπου bass reflex θα δούμε ότι τα τελευταία διαθέτουν σήμερα κατά κανόνα πιο υποτονική την περιοχή 30-600 Hz έναντι της μεσαίας 600-5000 Hz λόγω συγκεκριμένων επιλογών-αδυναμιών του crossover, με αποτέλεσμα να ακούγονται κάπως υποτονικά στις χαμηλομεσαίες και χαμηλές.. Με άλλα λόγια δεν φταίει η τεχνική του bass reflex αλλά οι σχεδιαστικές επιλογές του κατασκευαστή.. Φυσικά οι κορυφαίες υλοποιήσεις (bass reflex) δεν υποφέρουν από αυτό το πρόβλημα..

-Τώρα τα ηχεία που φέρουν μεγάφωνα τύπου χοάνης με διάφραγμα - για οικιακή χρήση- έχουν εγκαταλειφθεί από πολλά χρόνια (δηλαδή δεν αποτελούν ούτε κάν μια μικρή μειοψηφία των διεθνών υλοποιήσεων). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην κυκλοφορούν παρά ελάχιστες (μετρημένες στα δάχτυλα) σύγχρονες μονάδες μεγαφώνων για την κατασκευή τους.. Ετσι χωρίς ανταγωνισμό και εξέλιξη οι μονάδες αυτές προσφέρουν ένα πολύ μικρό κύκλο υλοποιήσεων. Σε ότι αφορά τις τεχνικές τους επιδόσεις μια συζήτηση θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και μπορούμε να την κάνουμε..
Χωρίς όμως 'κουτάλα' και χωρίς λεκτικούς αφορισμούς του τύπου 'μπροστά στις κόρνες όλα τα άλλα ακούγονται σαν τενεκέδες' κλπ.

-Το έχω ξαναπεί και ξαναγράψει : όποιος διατυπώνει έναν απαξιωτικό-αρνητικό χαρακτηρισμό για μια κατηγορία συσκευών δεν μπορεί να ζητά από τους υπόλοιπους να του αποδείξουν ότι κάνει λάθος.. Είναι εκείνος υποχρεωμένος να εξηγήσει με επιχειρήματα τα 'γιατί' και 'πως' του ισχυρισμού του.. Και φυσικά τα επιχειρήματα περί του πλάτους ταλάντωσης των κώνων των μεγαφώνων των ηχείων bass reflex δεν είναι σοβαρά ούτε στέκονται τεχνικά ούτε αληθεύουν ούτε καν αγγίζουν το θέμα μιας επιδιωκόμενης σύγκρισης..

-Οταν λοιπόν δεν γνωρίζουμε το τεχνικό περιεχόμενο ενός 'συνθήματος' ας μην το πετάμε στην συζήτηση σαν αξίωμα αλλά ας ρωτάμε μήπως ξέρει κανείς κάτι πάνω σε αυτό..

-Και πάλι χαιρετώ τους ομοτράπεζους και συγχωριανούς μου..

john


Θα ηθελα να τα συζητησουμε ενα ενα τα θεματα που αναφερθηκες και ας αρχισουμε απο το τελος.

Το πλατος ταλαντωσης.
Διαβαζοντας τα προηγουμενα μυνηματα, ακομα και ενας εντελως ασχετος με το θεμα αναγνωστης, θα διαπιστωσει οτι ολοι οι συναδελφοι που τοποθετηθηκαν, κινηθηκαν γυρω απο το σκεπτικο οτι η μικροτερη κινηση
του κωνου ειναι σωστοτερη καλυτερη προτιμοτερη-πες το οπως θες επιλογη....
Μαλιστα ολοι το προεβαλαν σαν προτερημα και προσπαθησαν να βρουν και αντιπρωσωπους απο την συγκεκριμενη κατηγορια των vented box (sic:flipout: )

Ευτυχως λοιπον, που τοποθετηθηκες αντιθετα (και θα θελεις φανταζομαι να εξηγησεις το γιατι) και το θεμα θα εχει τελος παντων και καποιο ενδιαφερον , αφου θα υπαρχει και ουσιαστικος αντιλογος.....
 

jvalacas

Established Member
8 July 2006
110
Αθήνα
Από ότι καταλαβαίνω, το πρόβλημα δεν βρίσκεται στο ότι τοποθετούμαι αντίθετα με εσένα, ομοτράπεζε DimDas, αλλά στο ότι δεν γνωρίζεις βασικές αρχές της θεωρίας φόρτισης χαμηλών συχνοτήτων των διαφόρων τύπων ηχείων.

Αλλωστε όσοι μίλησαν για τα bass reflex εξήγησαν ότι το πλάτος ταλάντωσης στην περιοχή χαμηλών συχνοτήτων είναι από μικρό έως πολύ μικρό (30-60 Hz κατά μέσο όρο για woofer μέχρι 8 ίντσες).. Αρα δεν είμαι εγώ αυτός που διαφωνεί με την παρέα αλλά εσύ (φυσικά και δεν προσάπτω καμμία κατηγορία και δεν υπάρχει καμμία διάθεση αντιπαράθεσης - άλλωστε έχουμε πολλές φορές συζητήσει μαζί και σε θεωρώ τουλάχιστον φίλο κλπ.).

Επί της ουσίας τώρα :

Στα διάφορα είδη φόρτισης που μας ενδιαφέρουν, το πρόβλημα της αρμονικής παραμόρφωσης στις χαμηλές συχνότητες (κάτω από 100 Hz) δεν δημιουργείται πρωτογενώς από την συμπεριφορά των διαφόρων woofers στην ωφέλιμη περιοχή 30-100 Hz, δηλαδή από το αν συμπεριφέρονται γραμμικά ή μη γραμμικά.. Για να γίνει κάτι τέτοιο θα έπρεπε σε οικιακό περιβάλλον να έχουμε πολύ μεγάλη ισχύ οδήγησης σε αυτές τις συχνότητες κάτι που κατά κανόνα δεν προλαβαίνει να συμβεί..

Εκείνο που -αντίθετα- συμβαίνει είναι το ότι σε μεγάλες ηχητικές και ηλεκτρικές στάθμες εκδηλώνεται μια μεγάλου πλάτους ταλάντωση του κώνου των woofers σε μερικές στιγμές του μουσικού σήματος που μαθηματικά και με το μάτι αντιστοιχούν στιγμιαία σε υποηχητικές συχνότητες..

Η παλινδρόμηση αυτή είναι στιγμιαία έκδηλη και με περίοδο ταλάντωσης που θυμίζει μερικά Hz μόνον..

Η αιτία βρίσκεται σε τρία επίπεδα :
1) στις ιδιαιτερότητες του μουσικού σήματος σε συγκεκριμένες εναλλαγές ριπών από ακουστικό ή ηλεκτρικό μπάσσο, που μαθηματικά γεννούν στιγμιαία υποηχητική συμπεριφορά..
2) στο κακό damping factor του ενισχυτή που χάνει την ικανότητα να ελέγξει και φρενάρει το woofer σε υποηχητικά φαινόμενα..
3) στο σχεδόν ανύπαρκτο φρένο-φορτίο που προβάλλουν στον κώνο των woofers σχεδόν όλες οι φορτίσεις (τύπων ηχείων) πλην της ακουστικής (δηλ. του κλειστού τύπου που όμως έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί).

Η στιγμιαία (το τονίζω αυτό) εκδήλωση υποηχητικής παλινδρόμησης μεγάλου πλάτους κάνει το woofer :
1) να παράγει θρόισμα, φύσημα, αρμονικές ακουστές ως πρόσθετο μπάσσο που αργεί να σβήσει, τριξήματα της καμπίνας και των βιδών και των υλικών του crossover και τέλος..
2) σοβαρότατη ενδοδιαμόρφωση των υπόηχων με το ακουστό χαμηλό (μπάσσο) που οδηγεί στην γέννηση πρόσθετων ήχων σε συχνότητες κοντά και πάνω από τα 80-100 Hz..

Ολα αυτά ελαχιστοποιούνται από την σχεδίαση του μοτέρ-μαγνητικού συστήματος του woofer που όμως συναντάται σε σοβαρές και κάπως ακριβές εταιρείες παραγωγής μεγαφώνων. Εδώ η προσωπική μου η άποψη είναι ότι οι συνήθεις -ελάχιστες- παλιές μονάδες που χρησιμοποιούνται στα ηχεία που δεν είναι bass reflex είναι πολύ πίσω και υστερούν.. Είναι νομίζω απόλυτα λογικό.. Αλωστε όλες οι πατέντες που αφορούν το θέμα είναι πολύ πρόσφατες και από πολύ λίγες εταιρείες μεγαφώνων.

Τώρα σε ότι αφορά την διαφορά των διαφόρων τύπων φόρτισης και το πλάτος ταλάντωσης που επιτρέπουν κάτω από τα 20 Hz έχω να προσθέσω ότι ένα ηχείο bass reflex είναι υποδεέστερο ενός τελείως κλειστού τύπου.

Ομως ένα bass reflex με ένα ηχείο που έχει woofer το οποίο μπροστά του βλέπει αέρα και πίσω μια γραμμή μεταφοράς, είναι ακριβώς το ίδιο μαθηματικά !!! Για αυτό ας σταματήσουμε να συζητάμε και να συγκρίνουμε τις γραμμές μεταφοράς με τα bass reflex..

Αν χρειάζεται να το αναλύσουμε μαθηματικά και κουραστικό θα είναι για όσους το διαβάσουν και περιττό αφού κάτι τέτοιο παρατίθεται εδώ και πολλά χρόνια σε δύο τρία κλασσικά συγγράμματα (Beranek, Electroacoustics - Thiele-Small, JAES 1970-1971 σε διάφορα papers).

Κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι μια τεχνική συζήτηση και κάπως έτσι διαφωνώ με την λογική της 'κουτάλας'.

Τώρα το αν κάποιοι από εμάς προτιμούν να αξιολογούν με το αυτί τους και να αδιαφορούν για την 'θεωρία' και όταν έρχεται η ώρα να αλλάξουν ρόλους και να σχεδιάσουν μια συσκευή, να τρέχουν και να χώνονται στην βαθειά θεωρία των ηχείων (τύπου bass reflex ή κόρνας ή γραμμής μεταφοράς) τότε δεν μπορώ να πω τίποτα.

Ομως η 'θεωρία' κρύβεται πίσω από όλες τις ηλεκτρακουστικές συσκευές και μια συζήτηση με επιχειρήματα του τύπου 'όλοι μου οι φίλοι μηχανικοί λένε ότι τα τάδε δεν αξίζουν τίποτα μπροστά στο δείνα' δεν βοηθά να οδηγηθούμε κάπου με ασφάλεια..

Και σε κάθε περίπτωση θυμίζω ότι εγώ ουδέποτε καταφέρθηκα γενικευτικά εναντίον της κατηγορίας των ηχείων τύπου κόρνας ή γραμμής μεταφοράς.. Αν μάλιστα θέλετε να σας απαριθμήσω τα εγγενή προβλήματα της οικογένειας bass reflex με ευχαρίστηση να το κάνω. Διότι προσπαθώ πάντα να είμαι κατά το δυνατόν αντικειμενικός..

Χαιρετώ εκ νέου ομοτράπεζοι..
 
Last edited:

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Ούτε να σας περάσει από το μυαλό η ιδέα να τσακωθείτε χωρίς εμένα....:flipout: :flipout: :flipout:





Υ.Γ. πάντως κάτι ηχεία "γραμμής μεταφοράς" (και μάλιστα επώνυμα που το διαφήμιζαν ως προτέρημα...) που πέσαν πρόσφατα στα χέρια, μου ήταν απλά...ψηλά συντονισμένα bass-reflex που η έξοδος της οπής ήταν φτιαγμένη ώστε να ΜΟΙΑΖΕΙ με έξοδο γραμμής μεταφοράς....Ο νοών νοείτο....
 
Last edited:
Εμένα, πάλι, η απορία μου είναι...

...γιατί έχει εγκαταλειφθεί η αρχιτεκτονική ακουστικής ανάρτησης; Το κλειστό κουτί, όπως εύστοχα σημειώνει ο κ.Βαλάκας, έχει εγγενώς καλύτερη συμπεριφορά στον τομέα που εξετάζουμε (αναπαραγωγή χαμηλών συχνοτήτων).

Το να υποκαθιστάς τη συμπεριφορά ενός κλειστού κουτιού -με "αρχαίο", θυμίζω, woofer- με ένα διαστημικών προδιαγραφών μεγάφωνο με κώνο υψηλής ακαμψίας και τεράστιο μαγνητικό σύστημα πίσω του, προκειμένου να "παίζεις" με τις διαστάσεις, τα χείλη και δε ξέρω τι άλλο της οπής, μού φαίνεται σόλοικο.

Θέλω να πω, δηλαδή, αν οι παππούδες μας είχαν πιάσει σωστά το θέμα με τα ηχεία ακουστικής ανάρτησης και τα συμβατικά υλικά, εμείς γιατί μπαίνουμε στον κόπο να επενδύουμε σε εξωτικά υλικά, πολύπλοκα λογισμικά σχεδίασης και πάει λέγοντας, μόνο και μόνο για να επαναλάβουμε αυτό που (εμπειρικά;) είχαν πετύχει εκείνοι το '60;
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
Re: Εμένα, πάλι, η απορία μου είναι...

Σπύρος Κωστόπουλος said:
...γιατί έχει εγκαταλειφθεί η αρχιτεκτονική ακουστικής ανάρτησης; Το κλειστό κουτί, όπως εύστοχα σημειώνει ο κ.Βαλάκας, έχει εγγενώς καλύτερη συμπεριφορά στον τομέα που εξετάζουμε (αναπαραγωγή χαμηλών συχνοτήτων).

Το να υποκαθιστάς τη συμπεριφορά ενός κλειστού κουτιού -με "αρχαίο", θυμίζω, woofer- με ένα διαστημικών προδιαγραφών μεγάφωνο με κώνο υψηλής ακαμψίας και τεράστιο μαγνητικό σύστημα πίσω του, προκειμένου να "παίζεις" με τις διαστάσεις, τα χείλη και δε ξέρω τι άλλο της οπής, μού φαίνεται σόλοικο.

Θέλω να πω, δηλαδή, αν οι παππούδες μας είχαν πιάσει σωστά το θέμα με τα ηχεία ακουστικής ανάρτησης και τα συμβατικά υλικά, εμείς γιατί μπαίνουμε στον κόπο να επενδύουμε σε εξωτικά υλικά, πολύπλοκα λογισμικά σχεδίασης και πάει λέγοντας, μόνο και μόνο για να επαναλάβουμε αυτό που (εμπειρικά;) είχαν πετύχει εκείνοι το '60;

μηπως επειδη εχουν μεγαλυτερη ευαισθησια, μεγαλυτερη μεγιστη σταθμη, και βαθυτερο χαμηλο με μικροτερο ογκο;
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απάντηση: Εμένα, πάλι, η απορία μου είναι...

Σπύρος Κωστόπουλος said:
Το να υποκαθιστάς τη συμπεριφορά ενός κλειστού κουτιού -με "αρχαίο", θυμίζω, woofer- με ένα διαστημικών προδιαγραφών μεγάφωνο με κώνο υψηλής ακαμψίας και τεράστιο μαγνητικό σύστημα πίσω του, προκειμένου να "παίζεις" με τις διαστάσεις, τα χείλη και δε ξέρω τι άλλο της οπής, μού φαίνεται σόλοικο.

Δεν τίθεται θέμα "υποκατάστασης" ποιότητας μεγαφώνου...Τίθεται απλά θέμα να βγεί το βαθύτερο χαμηλό και η μέγιστη δυνατή στάθμη από μεγάφωνο μικρότερης διαμέτρου (άρα "στενότερη" μπάφλα ηχείου) και φυσικά από μικρότερο όγκο καμπίνας με υψηλό waf...(αλλά και maf από ότι υποψιάζομαι αν κρίνω από αντιδράσεις φίλων-γνωστών στην θέα ενός τρίδρομου με 12ίντσο...).

Είναι μια επιλογή που έχει κάνει η συντριπτική πλειοψηφία της αγοράς τις τελευταίες δκαετίες.

Δεν υπάρχει ΚΑΝΕΝΑΣ απολύτως λόγος να χρησιμοποιήσεις "αρχαίο" μεγάφωνο σε φόρτιση κλειστής καμπίνας...
Και σήμερα υπάρχουν αρκετά μοντέρνα μεγάφωνα (ειδικά για χρήση subwοofer) που έχουν μαγνητικό σύστημα και παραμέτρους που απευθύνονται σε κλειστές σχεδιάσεις...Όπως και αρκετά bass-mid που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε ανοικτή όσο και σε κλειστή σχεδίαση.
Δεν έχεις παρά να τα χρησιμοποιήσεις...

Απλά, επειδή η φόρτιση ανοικτής καμπίνας έχει επικρατήσει κατά κράτος στην αγορά (ειδικά σε διαστάσεις μεγαφώνων 5,5-8 ίντσες που είναι οι διαστάσεις των μεγαφώνων που χρησιμοποιούν το 95% των ηχείων σήμερα), είναι λογικό οι κατασκευαστές μεγαφώνων να στρέφουν τον κύριο όγκο της σχεδίασης - παραγωγής τους σε μεγάφωνα που ταιριάζουν καλύτερα σε αυτήν την φόρτιση...

Πάντως το έχω ξαναγράψει στο παρελθόν...
Πάρτε ένα καλό 15" ιντσο μεγάφωνο με στιβαρή κατασκευή, χαμηλό Fs και καλές διαδρομές, φτιάξτε μια στιβαρή κλειστή καμπίνα με Q γύρω στο 0,7 και ανοηχικό Φ-3 γύρω στα 35-40 ΗΖ, ταίστε το με πολλά και "ρωμαλλέα" βαττάκια (παίξτε και με ενεργή ισoστάθμιση αν υπάρχει η δυνατότητα), και τοποθετήστε το άφοβα όπου σας βολεύει, ακόμα και στην γωνία...
Θα απολαύσετε subwoofer χωρίς "ουρές", μπουμπουνίσματα και λοιπές παρενέργειες...
 
Last edited:
21 June 2006
303
Φίλε ΘΕΟΘΑΝ εγω σκέφτομαι την τοποθέτηση δυο 12ινσων ακουστικής ανάρτησης πίσω απο τα ηχεία.μήπως γνωρίζεις εσυ η οποιοσδήποτε συχωριανός, αν υπάρχουν έτοιμα τέτοιου είδους ηχεία και πού μπορώ να βρώ;
Η αλλοιώς που μπορώ να βρώ λεπτομέρειες για την κατασκευή κάποιου;
 

ΘΕΟΘΑΝ

Senior Member
20 June 2006
577
Απόστολος Αγγελόπουλος said:
Φίλε ΘΕΟΘΑΝ εγω σκέφτομαι την τοποθέτηση δυο 12ινσων ακουστικής ανάρτησης πίσω απο τα ηχεία.μήπως γνωρίζεις εσυ η οποιοσδήποτε συχωριανός, αν υπάρχουν έτοιμα τέτοιου είδους ηχεία και πού μπορώ να βρώ;
Η αλλοιώς που μπορώ να βρώ λεπτομέρειες για την κατασκευή κάποιου;


Φαντάζομαι ότι μιλάς για χρήση subwoofer...

Κοίτα προς Αμερική μεριά...Η Αdire audio και η Dayton έχουν εκδόσεις των γνωστών υπογούφερ μεγαφώνων τους τόσο στις 12 όσο και στις 15 ίντσες...Οι προδιαγραφές τους αλλά και οι αναφορές στα διάφορα φόρουμ λένε ότι δουλεύουν καλά σε κλειστή καμπίνα αλλά θέλουν μπόλικο φαί = βάττ... :rolleyes:

Και η σειρά xls - xxls της Peerless έχει εκδόσεις που απευθύνονται σε ακουστική ανάρτηση...Τσεκάρισέ τα...

Αυτά μου έρχονται πρόχειρα στο μυαλό...Ας δούμε μήπως συμφορουμίτες έχουν και άλλα υπ' όψιν τους...-bye-
 

πανκροκ

AVClub Enthusiast
17 June 2006
783
ΠΑΤΡΙΔΑΑ!!!!!
λοιπον χωριανοι ,εχουμε και ακουστικες εντυπωσεις απο σουηδικες κορνοκαταστασεις
θα επανελθω. ωστοσο η φορτιση κορνας και στα δυο συστηματα σταματουσε σχετικα ψηλα (ποσο μου χες πει ρε σπυρο 300Hz γιατι δε θυμαμαι ακριβως) οποτε η συγκριση που θα προσαπαθησω να περιγραψω δε θα αφορα το χαμηλο κομματι του φασματος
 

Palimpsest

Established Member
17 June 2006
210
Limhamn/Skania/Sverige
Γεια σου Παναγιωτη
Η κορνα σταματαει στους 120 κυκλους και στα δυο συστηματα και μετα συνεχιζει σαν μπασρεφλεξ, στο δικο μου τουλαχιστον, ο Ουλφ κοβει με ηλεκτρονοκο φιλτρο στους 90 την κορνα και συνεχιζουν τα μπασα μεχρι κατω!
Σε εμενα συνεχιζει μεχρι τους 70 κυκλους και μετα αρχιζουν τα 30αρια!
Η συχνοτητα διαχωρισμου μεταξυ μπασοκορνας και μεσαιων ειναι στους 500 κυκλους περιπου σε εμενα και 600 στου Ουλφ!
Μεταξυ μεσαιας και τουητερ ειναι 9000 κυκλους στου Ουλφ και 10.000 σε εμενα!
Σπιρος
 

πανκροκ

AVClub Enthusiast
17 June 2006
783
ΠΑΤΡΙΔΑΑ!!!!!
τα δεδομενα λοιπον:

του σπυρου το συστημα
2 30" σε φορτιση απειρης μπαφλας (?) δηλαδη ειναι βιδωμενα στην πορτα ,φορτιζονται απο τον διαδρομο, αλλα εχουν και τρυπες πανω στην πορτα (ισως κατι μεταξυ διπολου και απειρης μπαφλας?)
12" (η 15 ητανε?) σε φορτιση με μια χοανη μπροστα και κουτι με οπες για πισω.
compression driver (altec) σε φορτιση tractrix (εδω δεν χωραει αμφιβολια ειναι καθαρη κορνα και για τους εδω και για τους εκει)
super tweeter σε μικρη κορνα.
ενισχυτες
ενας nad 3020 για τα 30"
απο ενας leak (δε θυμαμαι λαμπες) για καθε καναλι για τα υπολοιπα με παθητικα κρος.

το συστημα του ulf
απο ενα 15αρι σε ported καμπινα.
απο ενα 12αρι (η 15αρι ,ιδιο με του σπυρου παντως και στην ιδια φορτιση)
οι tractrix με το compression driver
δυο super tweeters jbl (?)
ενισχυτες
ενεργο συστημα με diy ενεργα φιλτρα, diy pre, diy 6 καναλια nelson pass (ξεχασα το μοντελο του κιτ) και απο 2 κλασσικα τρανζιστορατα diy και αυτα)
πηγη το pds 06 καραχεριασμενο (δεν εχω φωτο)

στο συστημα του σπυρου θα αναφερθω συμπληρωματικα καθοτι μετα την τελευταια αλλαγη δεν το εχει φερει στα ισα του, ενω ο χωρος απο την αλλη δεν ειναι οτι καλυτερο (τελικα υπαρχουν και χειροτεροι χωροι απο το δωματιο μου.

στου ulf λοιπον , ο οποιος εχει κανει εξολοκληρου την μελετη ολου του συστηματος , τις μετρησεις και την κατασκευη (αυθεντικος diyης με τα ολα του) το συστημα βρισκεται στην σοφιτα.
εινια συμμετρικοτατος χωρος (ιδια κλιση στεγης αριστερα δεξια, μεχρι και τα ραφια για τα σιντι βρισκονται εκατεροθεν σε ιδιες αποστασεις!)(δεν ξερω αν ηταν συνειδητη επιλογη η απλα προεκυψε για αισθητικους λογους)

το προγραμμα ακροασης δυστυχως δεν περιελαμβανε κομματια που ξερω καλα οποτε θα βαδισω στο περιπου (ε ναι λοιπον πηγα απροετοιμαστος , που να φανταζομουνα πριν ενα μηνα οτι θα πεταγομουνα σουηδια και επρεπε να κουβαλαω και 3 δισκακια μαζι μου...)

το συστημα ακουστηκε πολυ ισορροπημενο τονικα , με την εννοια οτι αν και 4δρομο δεν εδιχνε καποιο μεγαφωνο να προβαλεται επιπλεον των αλλων. επισης η μετακινηση των μεγαφωνων μπρος πισω (κατι για το οποιο ειχε γινει μια πατεντουλα που μετακινουσε την tractrix μπρος πισω και εσφιγκε) εφερε τα μεγαφωνα στη σωστη τους θεση οποτε ξεκινουσε με γκολ απο τα αποδυτηρια το συστημα με αυτες τις δυο συνθηκες.
το δεσιμο του upper mid με το lower mid ηταν πολυ καλο , γενικα δεν ξεχωριζες μεγαφωνα (τουλαχιστον στο προγραμμα που ακουσαμε)
οι tractrix ειναι εξαιρετικα κατευθυντηκες: αρκει να κουνουσες την καρεκλα 20 εκ για να ακους κυριως το ενα καναλι (και μιλαμε για θεση ακροασης τουλαχιστον 3 μετρα απο τα ηχεια) το ιδιο συνεβαινε και στου σπυρου οποτε ισως εδω μπορουμε να βγαλουμε κατι σαν κανονα.
οι γυναικιες φωνες (οι οποιες σχεδον εξολοκληρου παραγωνται απο την παραπανω κορνα) ηταν εστιασμενες κεντρο και εντυπωση προκαλουσε το αβιαστο με το οποιο εβγαιναν (και γενικοτερα οτι μεσαιο εβγαινε ηταν αβιαστο). οχι οτι οτι επιανε το 12αρι απο κατω ηταν κακο , απλα οχι οσο το πανω.
το δεσιμο με τα 15αρια δεν ηταν οτι καλυτερο. οταν υπηρχε προγραμμα που επαιζε και στα 15αρια και στα 12αρια καπου χαλαγε η συνταγη.

εννοια στερεοφωνικης εικονας υπηρχε, ωστοσο, δεν συζηταμε για οργανα εκτος ηχειων, ουτε για μεγαλη (χειρουργικη) λεπτομερια στην διακριση των οργανων. το βαθος σκηνης ηταν της ταξης του μετρου με αυτην τοποθετημενη μεταξυ μπαφλας και τοιχου.
οι λατρεις της λεπτομεριας δεν θα ικανοποιηθουν ιδιαιτερα. στις οχι ιδιαιτερα υψηλες σταθμες (ε κατι που ψιλοφορτωθηκαμε του ανθρωπου που εκανε και κατι δουλειες στο σπιτι , κατι που δεν ειχα δικο μου προγραμμα , κατι η γυναικα του , ειπα να μην ζητησω να τσιτωσουμε) ναι μεν υπηρχε μια φυσικοτητα (αυτο το αβιαστο που λεγαμε) στο ακουσμα , αλλα ελειπε η λεπτομερια (θα μπορουσαμε να το πουμε ελειψη δυναμικης περιοχης αυτο σε αυτες τις σταθμες?)
συνεπως τα ανω πριμα δεν ηταν για ολα τα γουστα.

το συστημα γενικα ηταν ευχαριστο και πολυ ανωτερο πολλων demo συστηματων στο ακουσμα το και πολυ ακριβοτερων και μπραβο στο παλικαρι που το παλεψε τοσο (σιγουρα χρειαστηκαν πολλες εργατοωρες μελετης, κατασκευης και ρυθμισης). τα ηχεια γενικα ηταν σαν να μην υπηρχαν.
το κοστος ολου του συστηματος ηταν κατι μεταξυ 2 και 3000 ευρω (με αρκετες μοναδες απο ebay) συν φυσικα τις πολλες πολλες ωρες και αυτο κατι σημαινει.
ωστοσο δεν ηταν για να κοψουμε και φλεβες.
παρακαλω ρωτηστε με λεπτομεριες (φωτο αργοτερα τωρα βαριεμαι...)
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
"ωστοσο δεν ηταν για να κοψουμε και φλεβες"

μα δεν μπορη εισαι σιγουρος;

μηπως φταινε τα αυτια σου;:flipout:
 

Morfeas

Supreme Member
17 June 2006
3,508
Voula, Athens
jvalacas-mtz audio said:
Αλλωστε όσοι μίλησαν για τα bass reflex εξήγησαν ότι το πλάτος ταλάντωσης στην περιοχή χαμηλών συχνοτήτων είναι από μικρό έως πολύ μικρό (30-60 Hz κατά μέσο όρο για woofer μέχρι 8 ίντσες).

...

Η αιτία βρίσκεται σε τρία επίπεδα :
1) στις ιδιαιτερότητες του μουσικού σήματος σε συγκεκριμένες εναλλαγές ριπών από ακουστικό ή ηλεκτρικό μπάσσο, που μαθηματικά γεννούν στιγμιαία υποηχητική συμπεριφορά..
2) στο κακό damping factor του ενισχυτή που χάνει την ικανότητα να ελέγξει και φρενάρει το woofer σε υποηχητικά φαινόμενα..
3) στο σχεδόν ανύπαρκτο φρένο-φορτίο που προβάλλουν στον κώνο των woofers σχεδόν όλες οι φορτίσεις (τύπων ηχείων) πλην της ακουστικής (δηλ. του κλειστού τύπου που όμως έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί).

Γιάννη, χωρίς να αμφισβητώ τις μαρτυρίες των συναδέλφων εγώ απ την πλευρά μου έχω δεί με τα μάτια μου γούφερ και γουφεράκια σε εκθέσεις και σπίτια -ακόμα και στου Μανώλη- να κάνουν τεράστιες διαδρομές. Μάλιστα θυμάμαι τα aerogel 6.5 άρια που όταν τα είδα να μπαινοβγαίνουν πόντους ολόκληρους είχα κάνει νόημα στον Μανώλη ότι θα γίνει ζημιά αλλά με διαβεβαίωσε ότι δεν έχουν πρόβλημα.
Επίσης μια ερώτηση. Οι παράμετροι πάνω στις οποίες στηρίζεται αρχικά -ή και τελικά- μια σχεδίαση ισχύουν για τόσο μεγάλη κίνηση του κώνου; Δεν αλλάζουν λογικά με την θέση του κώνου; Και αν ισχύει τι γίνεται εκεί; Η σχεδίαση πάει προσωρινά περίπατο;

jvalacas-mtz audio said:
Ομως ένα bass reflex με ένα ηχείο που έχει woofer το οποίο μπροστά του βλέπει αέρα και πίσω μια γραμμή μεταφοράς, είναι ακριβώς το ίδιο μαθηματικά !!! Για αυτό ας σταματήσουμε να συζητάμε και να συγκρίνουμε τις γραμμές μεταφοράς με τα bass reflex..

Ο σωστός ορισμός της κόρνας, είναι το διάφραγμα να βλέπει γραμμή μεταφοράς και μπροστά και πίσω του. Εκεί τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα ακόμα κι απ το κλειστό κουτί.
Σε ημίμετρα όπως είναι οι κόρνες που χρησιμοποιούμε οι περισότεροι ναι, τα μαθηματικά μπορεί να είναι τα ίδια αλλά το αποτέλεσμα καθόλου το ίδιο. Εχω δοκιμάσει σε εξομοιώσεις το 15άρι μου με το hornresp που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ταυτόχρονα και για BR και τα αποτελέσματα είναι πολύ διαφορετικά (αυτονόητο).

ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ που δεν τραβιέται και η σούπα.