Otto Klemperer 14 May 1885 - 6 July 1973

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

6-5c.jpg

Ο Κλέμπερερ με την Άλμα Μάλερ, 1945

Από τους ογκόλιθους της κλασσικής μουσικής σκηνής του 20ου αιώνα και όχι μόνο για το ύψος του. Γνώρισε τον Μάλερ νέος και υπήρξε φίλος του. Άφησε εποχή ως διευθυντής της όπερας Κρολ του Βερολίνου (1927 - 1931) και αρχιερέας του μουσικού μοντερνισμού, από τους πρωταγωνιστές του δημιουργικού παροξυσμού που συντελούνταν στην πόλη, που βίωνε εκείνα τα χρόνια το κύκνειο άσμα της ως παγκόσμιας πρωτεύουσας του πνεύματος. Κάτι στο οποίο δεν επέστρεψε ποτέ στα επόμενα χρόνια και μέχρι το θάνατο του, προτιμώντας να διευθύνει και να ηχογραφεί τα αριστουργήματα του Μπετόβεν, των γερμανών ρομαντικών και του Μάλερ.

EK_005.jpg

Η περίφημη φωτογραφία από το φεστιβάλ του Βερολίνου το 1929. Από αριστερά προς τα δεξιά εικονίζονται ο Μπρούνο Βάλτερ, ο Αρτούρο Τοσκανίνι, ο Έριχ Κλάιμπερ, ο Όττο Κλέμπερερ και ο Βίλχελμ Φούρτβαιγκλερ

Τα χρόνια εκείνα αποτελούσε εκλεκτό μέλος της γερμανικής διανόησης. Λέγεται μάλιστα ότι ο Τόμας Μαν εμπνεύστηκε από αυτόν στην απόδοση της φιγούρας του Άντριαν Λέβερκυν, στο αριστούργημα του, Δόκτωρ Φάουστους.

Μανιοκαταθληπτικός αλλά και ριζοσπαστική, διονυσιακή φιγούρα, εθεωρείτο η 'αριστερή' εκδοχή του γερμανοτραφούς, μεγαλοφυούς Εβραίου, σε αντιπαραβολή με τον προσεκτικά ανθρωπιστή και politically correct Μπρούνο Βάλτερ.

Από προπολεμικά άρχισε να ταλαιπωρείται από προβλήματα υγείας, η επιδείνωση των οποίων τον καθήλωσε στο αναπηρικό καροτσάκι στα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Η Testament κυκλοφόρησε πρόσφατα ανέκδοτες ηχογραφήσεις του για το BBC σε μια σειρά cd, ορισμένα από τα οποία πωλούνται και μεμονωμένα. Δεν είχα τα λεφτά να την αγοράσω όταν την είδα, αλλά μου φαίνεται θα σκλαβωθώ πάλι στις τράπεζες για χάρη του.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,927
Ντέμιαν σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου :music-smiley-005:

Πολύτιμες πάντα οι γνώσεις που μας παρέχεις
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Γιά μένα ο μεγαλύτερος όλων.Φοβερή δομή,μεγαλειώδης,αλλά όχι πομπώδης.Ειναι ο αγαπημένος μου.
Γιά μένα.Από Beethoven,καλύτερη 3η,και 9η(ζωντανη ηχογράφηση ),Missa Solemnis.Σπουδαία 6η,μετά απο τού Kleiber.Koρυφαίος Fidelio.
Bach.Αξεπέραστα κατά Ματθαίον.
Brahms.2η.Σπουδαιο Γερμανικό Ρεκβιεμ

Μahler.H καλύτερη 2η,και 4η.Αλλα η 2η ειναι το αριστούργημά του.
Τchaikofsky 5η
Bruckner 6η
Dvorak 9η
Mozart,Horn Conceros,με Alan Civil,Symphonies 35,36,38,39,41(Για μένα που βαριέμαι τίς σύγχρονες εκτελέσεις τών εγγλέζων με οργανα εποχής),Mαγικός Αυλός.
Schumann 4η.
Kαι ασφαλώς υπάρχουν πολλές ακόμα σπουδαιες εκτελέσεις,ισάξιες με άλλους μεγάλους.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,037
Αθήνα
Ψάχνοντας παλιά νήματα έπεσα πάνω σ'αυτό για το μεγάλο Μαέστρο και αφού το έβαλα και στο Ευρετήριο σκέφτηκα να το επαναφέρω για τα νεώτερα μέλη της Κατηγορίας μας (και δη για το lobby της Κλασσικής) μήπως θέλουν να καταθέσουν κάποια σχόλια.

Κάποτε είχα μια 9η Beethoven με τον Otto (η οποία αγνοείται). Σπουδαία η 6η του Bruckner. Για τα Κατά Ματθαίον έχω καταβάλλει φιλότιμες προσπάθειες αλλά τα tempi είναι απελπιστικά αργά. Θα ξαναπροσπαθήσω μετά τα 60...


Υπάρχει ανάλογο νήμα και για τον Sergiu Celibidache.
 
Last edited:
17 June 2009
3,594
Διονύση, το έργο σου με το index είναι πολύ σημαντικό.
ειδικά για εμάς τους νεώτερους (καλά, καλά, εννοείται ότι εννοώ νεώτερους στην εξερεύνηση της Κλασσικής Μουσικής) είναι μια πολύτιμη πυξίδα.
Σε ευχαριστούμε!
:2thumb22sup:
 
Ich bin ein Vamp, το σαρκαστικό και αισθησιακό τραγούδι του Σπολιάνσκυ για το γερμανικό καμπαρέ του '30. Προσέξτε στο χρόνο 1:29 αυτούς τους στίχους:

Die tollsten Dinger samml' ich mir,
Ich sammle nur, was wild un echt!
Ich sammle Klemperers Klavier,
Ich hab' die Mütze von Bert Brecht!

http://www.youtube.com/watch?v=hj7iwCpYh4w

Στη μνήμη του, ένα τραγούδι που του κλείνει το μάτι με χιούμορ, από την εποχή που διαμόρφωνε το μέλλον. Πριν η φρίκη του πολέμου και οι δοκιμασίες της αρρώστιας του τον μετατρέψουν σε βασανισμένο θεματοφύλακα του παρελθόντος. :frown:
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Την Κλεμπερερίτιδα την πέρασα προ 15ετίας. Άλλοι την κουβαλάνε ακόμα. Έχω αρκετά πράγματα που έχει παρουσιάσει.

Θα πω για τον οπερατικό του κόσμο.

Εκτός από τον Fidelio του Beethoven, ο Klemperer μας άφησε σπουδαίες ερμηνείες του ιπτάμενου Ολλανδού του Βάγκνερ. Πρώτης τάξης ερμηνεία τόσο αυτή του studio και ακόμα καλύτερη η έκδοση της Testament από ζωντανή ηχογράφηση στο Covent Garden. Μόνον o Sinopoli και ο Keilbirth στην χρυσή περίοδο του Bayreuth μπορούν να συγκριθούν και να σταθούν δίπλα του, αν και παραμένει πρώτος στην προτίμηση μου. Αρκεί να ακούσει κανείς τις πρώτες νότες από χάλκινα στην εισαγωγή για να καταλάβει περί τίνος πρόκειται.

Λατρεύω επίσης τον "αντισυμβατικό" και "ταλαίπωρο"-τραβηγμένο Μαγικό Αυλό του Mozart με τα εκκεντρικά και πάναργα τέμπι του. H EMI τότε του είχε εξασφαλίσει ότι καλύτερο μπορούσε να υπάρξει σε φωνές και όλοι λειτούργησαν υπό την απόλυτη καθοδήγηση του. Στην ερμηνεία του έχουμε και την βασίλισσα των βασιλισσών της Νύχτας. Την Lucia Popp, όπου η απίστευτη έκταση της κολορατούρα της σε συνδυασμό με τις αργή και δραματική αποτύπωση της ορχηστρικής παρτιτούρας, μας άφησαν κάτι απίστευτο και πραγματικά αξεπέραστο. Αν υπάρχουν όρια και ξεπερνιούνται, καλύτερο παράδειγμα δεν υπάρχει!

O συνδυασμός Ghiarov και Klemperer στον Don Giovanni του παρότι αμφιλεγόμενος, νομίζω είναι υψηλής καλλιτεχνικής επίδοσης. Έχω πολλές ενστάσεις για το συνολικό αποτέλεσμα, αλλά το φινάλε είναι από άλλο κόσμο (αδιευκρίνιστο αν προέρχεται από τον παράδεισο ή την κόλαση)

Την 1η γνωριμία μου με τον Bruckner την οφείλω σε αυτόν και την 4η του. Στην 2η του Mahler τον προτιμώ με τους Βαυαρούς σμιλευμένους από τον Kubelik μια και δεν πέρασε σε όλες τις περιπτώσεις το "δικό" του και το συγκεκριμένο conflict oφέλησε τα μέγιστα την ερμηνεία (η Βαυαρική ραδιοφωνία του Kubelik ήταν πραγματικά η πιο Μαλερική ορχήστρα της εποχής).
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τον Klemperer δεν τον αλλάζω στά Κατά Ματθαίον,στην 2η τού Mahler(και στίς δυό εκδοχές της),στην Missa Solemnis τού Beethoven,στό ''Τραγούδι τής Γής'',στην 4η τού Mahler επίσης,στην Ποιμενική τού Beethoven ,στην ''Ηρωϊκή'' σε μιά εξαιρετική live 9η και έχει και συνέχεια..


Και φυσικά τό Γερμανικό Ρέκβιεμ τού Brahms...

Παραμένει απ´τίς μεγάλες μου αγάπες και θά παραμένει..
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Otto Klemperer 14 May 1885 - 6 July 1973

Τον Klemperer δεν τον αλλάζω στά Κατά Ματθαίον,στην 2η τού Mahler(και στίς δυό εκδοχές της),στην Missa Solemnis τού Beethoven,στό ''Τραγούδι τής Γής'',στην 4η τού Mahler επίσης,στην Ποιμενική τού Beethoven ,στην ''Ηρωϊκή'' σε μιά εξαιρετική live 9η και έχει και συνέχεια..


Και φυσικά τό Γερμανικό Ρέκβιεμ τού Brahms...

Παραμένει απ´τίς μεγάλες μου αγάπες και θά παραμένει..

Ευχαριστούμε πολύ κύριε Σούρλα. Είχα μια πολύ αμυδρή υποψίαν ότι αγαπάτε τον Klemperer, αλλά δεν ήμουνα σίγουρος:five:

Μας αρέσει και εμάς, επίσης αλλά...

Για αυτό είπαμε και κανά-δυο λογάκια για εκείνα που μας αρέσουν μια και τιμάται ο Όθωνας εις το παρόν νήμα.

Κρατάω τον αντίλογο για κάποια άλλη στιγμή, για να μην γίνει εδώ του Έλτονα (και του Benny Hill)