Στάκτη μεγάλο μέρος του αρχείου του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

NassosT

Supreme Member
17 June 2006
4,695
Το ξέρατε ότι της νύχτα της 2ας Μαΐου 2012 φωτιά κατέκαψε το μεγαλύτερο μέρος του αρχείου του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης;
Μάλλον όχι, άλλωστε δεν έγινε ευρέως γνωστό! Εν τω μεταξύ, επιστολή από Ελληνες φωτογράφους έργα των οποίων κάηκαν εστάλη και στο Υπουργέιο Πολιτισμού ζητώντας ενημέρωση!!

Πηγή: photo.gr

Η είδηση έσκασε σαν βόμβα αφού το περιστατικό αγνοήθηκε, συγκαλύφθηκε και αποσιωπήθηκε για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους. Μεγάλος αριθμός φωτογραφικών έργων που ανήκουν στη συλλογή του μοναδικού κρατικού Μουσείου Φωτογραφίας της Ελλάδας, έγιναν παρανάλωμα του πυρός σε πυρκαϊά που συνέβη πριν 40 ημέρες και για την οποία ποτέ δεν ενημερωθήκαμε ούτε εμείς ούτε ο υπόλοιπος τύπος. Η έλλειψη πληροφόρησης και η αδιαφάνεια δυστυχώς εγείρει υπόνοιες και μομφή τουλάχιστον για τον τρόπο που διαχειρίστηκε το δυσμενές γεγονός το Μουσείο, ανεξάρτητα από τις ευθύνες που πιθανόν υπολανθάνουν.

Ήδη έφθασε σε γνώση μας επιστολή διαμαρτυρίας δεκάδων φωτογράφων-δημιουργών που επισημαίνουν το γεγονός και απαιτούν εξηγήσεις. Την παραθέτουμε αυτούσια και περιμένουμε -κατ’ ελάχιστο- μια ξεκάθαρη απάντηση που ηθικά οφείλει το Μουσείο στον φωτογραφικό κόσμο.

Προς Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Αποθήκη Α’
Λιμάνι Θεσσαλονίκης

11 Ιουνίου 2012

Κοινοποίηση:

Κατερίνα Κοσκινά, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Υπουργείο Πολιτισμού

Kύριε Πρόεδρε,
Ήλθε πρόσφατα σε γνώση μας το γεγονός ότι τη νύχτα από 2-3 Μαΐου, 2012, εκδηλώθηκε πυρκαγιά στην αποθήκη της εταιρείας Ορφέας Βεϊνόγλου, στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου, με αποτέλεσμα να καταστραφούν πάνω από 2.000 φωτογραφικά έργα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Τα καταστραφέντα έργα, σύμφωνα με εξακριβωμένες πληροφορίες, αποτελούσαν σχεδόν το σύνολον της σύγχρονης συλλογής του Μουσείου (από το 1970 και εντεύθεν).

Ελάχιστοι από μας αντιληφθήκαμε την πολύ πρόσφατη και άνευ ημερομηνίας ανάρτηση στο ιστολόγιο του ΜΦΘ η οποία αναφέρει ξερά πως «μέρος της συλλογής φωτογραφικών έργων της σύγχρονης περιόδου υπέστη καταστροφή». Η σε βαθμό αφάνειας διακριτικότητα της ανακοίνωσης αυτής επ’ ουδενί δεν εκπληρεί την υποχρέωση του φορέα να επικοινωνήσει άμεσα με τους «έχοντες σχέση με τη συλλογή». Συγχρόνως, η αναφορά σε «αποκατάσταση της απώλειας» είναι παραπλανητική για τους μη γνωρίζοντες, αφού αφενός μισοκαμένες φωτογραφίες δεν επισκευάζονται, και αφετέρου τα προ-ψηφιακής εποχής τυπώματα δεν είναι δυνατόν να αναπαραχθούν λόγο ελλείψεως των κατάλληλων υλικών.

Η απώλεια αυτή αποτελεί, όπως βέβαια αντιλαμβάνεστε, βαρύτατο πλήγμα τόσο για την ιστορία όσο και την τέχνη της σύγχρονης ελληνικής φωτογραφίας. Η μόνιμη συλλογή σύγχρονης φωτογραφίας του ιδρύματος που έχετε την τιμή να προεδρεύετε ήταν όχι μόνον μοναδική στη χώρα μας, αλλά και κυριολεκτικά αναντικατάστατη. Επιπλέον, η συλλογή αυτή συγκεντρώθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου χάρη στη γενναιοδωρία φωτογράφων οι οποίοι είτε δώρισαν έργα τους στο μουσείο, είτε τα παραχώρησαν έναντι καθαρά συμβολικού τιμήματος.

Με την ιδιότητα λοιπόν των δωρητών δημιουργών και έχοντας αδιαμφισβήτητο νομικό αλλά και ηθικό συμφέρον, οι κάτωθι υπογεγραμμένοι φωτογράφοι των οποίων τα έργα υπέστησαν μερική ή ολική καταστροφή, ερχόμαστε δια της παρούσης επιστολής να ζητήσουμε άμεσες εξηγήσεις για το πρωτοφανές αυτό γεγονός, και να ρωτήσουμε πως και γιατί το ΜΦΘ εμπιστεύθηκε την πολύτιμη αυτή συλλογή στις αποθήκες μεταφορέα, αντί να τηρήσει τις διεθνείς προδιαγραφές αρχειακής μουσειακής αποθήκευσης. Ερώτημα τίθεται επίσης όσον αφορά τη μοίρα των έργων σύγχρονων δημιουργών που φιλοξενούσε το ΜΦΘ χωρίς να αποτελούν μέρος της μόνιμης συλλογής. Τέλος, τόσο δωρητές όσο και δανειστές οφείλουν να ενημερωθούν άμεσα σχετικά με το ασφαλιστικό καθεστώς όλων των κατεστραμένων έργων.

Πέραν τούτου, διαμαρτυρόμεθα με τον πιο έντονο τρόπο διότι δεν σπεύσατε να γνωστοποιήσετε το γεγονός, όπως είχατε υποχρέωση, τόσο στον ευρύτερο φωτογραφικό χώρο όσο και, προπάντων, στους άμεσα ενδιαφερόμενους, μεταξύ των οποίων και οι υπογράφοντες. Η λακωνική ανακοίνωση της ιστοσελίδας σας ότι «μόλις υπάρξουν πορίσματα από τις αρμόδιες αρχές θα ακολουθήσει εκ νέου ανακοίνωση» επ’ ουδενί δεν θεωρούμε ότι καλύπτει τις αυτονόητες ευθύνες του ΜΦΘ απέναντι στους δωρητές αλλά και τους Έλληνες φορολογούμενους.

Δεδομένης της αδιαφάνειας και μυστικότητας που χαρακτήρισε τον μέχρις σήμερα χειρισμό της υπόθεσης αυτής, η παρούσα κοινοποιείται σε όλους τους εμπλεκόμενους και ελεγκτικούς φορείς του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, καθώς και στον τύπο.

Μετά τιμής,

Γιάννης Σταθάτος
Αλέξανδρος Αβραμίδης
Περικλής Αλκίδης
Κωστής Αντωνιάδης
Γιώργης Γερόλυμπος
Άρις Γεωργίου
Νάγια Γιακουμάκη
Γιώργος Δεπολλας
Γιάννης Δήμου
Όλγα Καλούση
Γιώργος Κατσάγγελος
Σάββας Λαζαρίδης
Ελένη Μαλιγκούρα
Νατάσσα Μαρκίδου
Σωκράτης Μαυρομάτης
Περικλής Μπούτος
Νίκος Παναγιωτόπουλος
Πηνελόπη Πετσίνη
Σίμος Σαλτιέλ
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
προφανώς ακόμα δεν έχουν ιδέα ΤΙ κάηκε και δεν θέλουν να πουν.
Κοινώς έχουν χάσει τ αυγά και τα πασχάλια.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
από το unitedreporters

Τι διεσώθη

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Μουσείου, το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής vintage έργων πριν από το 1970 και ολόκληρα τα πέντε αρχεία με 100.000 φωτογραφικά αντικείμενα - Σωκράτη Ιορδανίδη (1912- 1985), Γιάννη Στυλιανού (1941-1996), Δημήτρη Λέτσιου (1910-2008), τμήμα των αρχείων του Κώστα Μπαλάφα (1920-2011) και της Νelly's (1899-1998), καθώς και το ελληνικό τμήμα του αρχείου του Fred Boissonnas (1858-1946) του οποίου το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης είναι θεματοφύλακας - έχουν διασωθεί, καθώς βρίσκονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός του Μουσείου. Ταυτόχρονα, έχουν διασωθεί 1.500 έργα που βρίσκονται είτε σε περιοδεία είτε εντός του Μουσείου.

ευτυχώς που κάποια περιοδεύουν ....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
σκέφτομαι τον καημένο τον Boisson (που έγινε Boissonnas επειδή ήταν φιλέλληνας) τι ζόρι θα είχε τραβήξει αν ζούσε, που εμπιστεύτηκε το θησαυρό του εκεί....