διάσημο έργο σύγχρονου συνθέτη το οποίο δεν έχει ''ακούσει'' κανένας ποτέ

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,365
Αθήνα
Υπάρχει περίπτωση το πιο διάσημο έργο κάποιου συνθέτη να μην το έχει ''ακούσει'' κανένας;
Ούτε ο ίδιος;

Ναι όταν μιλάμε για τον Αμερικανό συνθέτη John Cage (1912-1992).
Στο έργο του 4:33 (''γράφτηκε'' το 1952) ο πιανίστας πηγαίνει και κάθεται στο πιάνο χωρίς να κάνει τίποτε εκτός από το να παρακολουθεί το χρόνο με ένα χρονόμετρο. Όταν το χρονόμετρο δείξει 4 λεπτά και 33 δευτερόλεπτα το κομμάτι έχει λάβει τέλος.
Τί άκουσε ο ακροατής;
Οποιονδήποτε τυχαίο ήχο στην αίθουσα συναυλιών (από το τρίξιμο μιας καρέκλας μέχρι το βήξιμο κάποιου συναχωμένου συνακροατή).

Πώς είπατε; Πού είναι η μουσική;
Στην περίπτωση του έργου αυτού ,για τον Cage η έννοια της μουσικής έχει αποκτήσει αυτό που λέμε ευρεία έννοια...

Ο ήχος της σιωπής;
Το τυχαίο ως παράγων δημιουργίας τέχνης;
Διανοητικό παιχνίδι του δημιουργού;
Απόπειρα να ''προκαλέσει'';
Εκεί που τελειώνει η έμπνευση αρχίζει η ανοησία;
Όπως το βλέπει ο καθένας.

John Cage - 4:33
στο πιάνο - ο ... έχει σημασία;



Αντιλαμβάνεστε τί έγινε στην πρεμιέρα του έργου (στο μακρινό 1952).
Οι ακροατές έβλεπαν τον πιανίστα να ανοίγει και να κλείνει το σκέπασμα του κλαβιέ στην αρχή και το τέλος κάθε μέρους του έργου (3 μέρη) χωρίς να έχει παίξει ούτε μία νότα και κοιτάζονταν μεταξύ τους αναρωτώμενοι προφανώς από πού το είχε σκάσει...

ε δ ώ υπάρχει η ''ορχηστρική'' εκδοχή του έργου με την συμφωνική του BBC.

Υ.Γ. το 1962 ο John Cage έγραψε το 0:00 (ή 4:33 νο 2).

cage.jpg
Photo_von_John_Cage.jpg
433.jpg
 
Το έργο του είναι Θεϊκό! Έχω μία εκδοχή του της Clear Audio για να ρυθμίζω το antiskating...
 
ρε σεις κοροϊδεύετε την υψηλή τέχνη ή μου φαίνεται; :icon15:

;)


Γνωρίζοντας την τεράστια αποδοχή του εν λόγω συνθέτη και χωρίς παρεξηγήσεις είπα να χιουμορίσω λιγάκι. Γι αυτό και το ανάλογο emoticon.
 
Γνωρίζοντας την τεράστια αποδοχή του εν λόγω συνθέτη και χωρίς παρεξηγήσεις είπα να χιουμορίσω λιγάκι. Γι αυτό και το ανάλογο emoticon.

Δεν παρεξηγούμαστε , αλλά μην κρίνουμε κάτι χωρίς να το έχουμε ακούσει...
:flipout::flipout::flipout:
 
Πριν μερικούς μήνες έλεγα για αυτό το έργο-σύνθεση του John Cage
σε κάποιον φίλο μου και του είπα την γνώμη μου περί αυτού.

Στη μουσική εκτός από τις νότες υπάρχουν και οι λεγόμενες ´παύσεις´
που κάνουν μιά σύνθεση να αποκτά αναπνοή και ροή κάτι σαν μουσικές φράσεις.
Το έργο αυτό θέλει να δίξει την δημιουργεία της μουσικής που και για τον άνθρωπο είναι η αναπνοή καθώς και την συγκέντρωση των θεατών προς αυτήν.

Είναι ένα έργο με παύσεις και μόνο παύσεις που είναι μέρος της μουσικής
γραφής.

Με αυτό τον τρόπο τα μάτια πέφτουν στην ορχήστρα και οι θεατές περιμένουν σαν αθλητές στην αρχή μιας κούρσας των 100 μέτρων

Μοντέρνος τρόπος αντίληψης των πραγμάτων με πολύ χιούμορ μέσα στην τόση σοβαροφάνια.

γιατί η μουσική ειναι δημιούργημα του ανθρώπου, η σιωπή είναι χρυσός και η αρχή το παν.
 
"The material of music is sound and silence.Integrating these is composing.
I have nothing to say and i am saying it......"

Συγκινητικα λακωνικος.

Λακωνικα, συγκινητικος.
 
Τέτοια έργα αποτελούν έκθεση ιδεών πάνω στο πόσο μπορούν να ξεχειλωθούν τα όρια του όρου. Περίπτωση όπου απουσιάζει το έργο και υπάρχει μόνο το μήνυμα που θέλει να περάσει ο δημιουργός μέσω του έργου, κατά την ταπεινή μου άποψη δεν είναι τέχνη. Θα μπορούσε κάλλιστα να γράψει, αντ' αυτού, ένα δοκίμιο.
 
Σαν κενος πινακας ζωγραφικης.....αν ζοριστουν καποιοι (δεν εννοω απο δω μεσα) μπορει να μας πεισουν οτι προκειται για καποια ιδιοφυη αντιληψη..της μουσικης....

Και εγω δεν εχω να πω τιποτα μερικες φορες..ισως αν ειχα αναλογο ''ονομα'' να με κοιταζαν αναυδοι μερικοι..μη σου πω να με χειροκροτουσαν κιολας..
 
Τέτοια έργα αποτελούν έκθεση ιδεών πάνω στο πόσο μπορούν να ξεχειλωθούν τα όρια του όρου. Περίπτωση όπου απουσιάζει το έργο και υπάρχει μόνο το μήνυμα που θέλει να περάσει ο δημιουργός μέσω του έργου, κατά την ταπεινή μου άποψη δεν είναι τέχνη. Θα μπορούσε κάλλιστα να γράψει, αντ' αυτού, ένα δοκίμιο.

Συμφωνώ απολύτως αγαπητέ Συντονιστά.
Αν μη τί άλλο δεν είναι η τέχνη την οποία υποτίθεται ότι διακονεί ο δημιουργός της (στην περίπτωσή του Cage η Μουσική).
 
Πέρα από το χιούμορ, ίσως πρέπει να σκεφτούμε ότι οι συνθέτες δεν γράφουν μουσική για εμάς. Με άλλα λόγια, δεν υπηρετουν τη δική μας αισθητική πόσο μάλλον τις ανάγκες ή τις επιθυμίες μας που έχουν να κάνουν με την τέχνη της Μουσικής, όσο ειλικρινείς κι αν ειναι αυτές. Όταν ο Beethoven συνέθετε ένα έργο για βιολί, τον ρώτησαν με απορία για το πώς θα παιχτεί αυτό που γράφει, κι εκείνος απάντησε "Τι με νοιάζει εμένα ο κακομοίρης ο βιολίστας;".

Κατ' εμε, η αποδέσμευση του συνθέτη απο κάθε είδους εξαναγκασμό είναι αναγκαία για να παράξει Τέχνη.

Ο Cage ήταν μαθητής του καινοτόμου Schoenberg κι έζησε σε αιώνα που η μουσική, ουκ ολίγες φορές, αναζήτησε καινούριους δρόμους προσπαθώντας να απαγκιστρωθεί από το παρελθόν. Στην μουσική του ο Cage εισήγαγε την τυχαιότητα(chance), κάτι που αργοτερα περιγράφεται ως αλεατορική μουσική. Στο 4' 33" υποτίθεται ότι οι περιβάλλοντες ήχοι ειναι η μουσική του έργου. Αυτό βέβαια μπορεί να μην ειναι μουσική για απόγευμα στο σπίτι, ίσως ούτε και έργο για ρεσιταλ πιάνου, αν κι εχει παιχτει δημόσια. Είναι όμως μια θέση του Cage πάνω στην μουσική, ευθέως δοσμένη όσο προκλητική κι αν φαίνεται.
 
Κατ' εμε, η αποδέσμευση του συνθέτη απο κάθε είδους εξαναγκασμό είναι αναγκαία για να παράξει Τέχνη.

Εκφραζεις κι εμενα επισης.

όμως μια θέση του Cage πάνω στην μουσική, ευθέως δοσμένη όσο προκλητική κι αν φαίνεται.


Γι αυτο με συγκινησε...
 
Είναι όμως μια θέση του Cage πάνω στην μουσική, ευθέως δοσμένη όσο προκλητική κι αν φαίνεται.

Επιμένω πως τα ίδια θα μπορούσε να μας πει και με ένα δοκίμιο. Ή ένα παραμύθι. Όπως τα καινούργια ρούχα του Αυτοκράτορα, π.χ.
 
Είναι όμως μια θέση του Cage πάνω στην μουσική, ευθέως δοσμένη όσο προκλητική κι αν φαίνεται.

Είναι μια θέση πάνω στη μουσική δοσμένη όμως σε άλλη γλώσσα πέρα από τη μουσική (όσο κι αν την ξεχειλώσει κάποιος) γλώσσα.
Ουσιαστικά είναι επαναπροσδιορισμός του τί περιλαμβάνεται εντός των ορίων της μουσικής. Μια διανοητική άσκηση του δημιουργού.

Πάντως μου θυμίζει τον ζωγράφο Μαέβιους Παχατουρίδη των ΑΜΑΝ όπου στον άσπρο καμβά υπήρχε η αγελάδα, το λιβάδι κλπ.
;)
 
Εμένα μου θύμισε την εικαστική έκθεση της Γιόκο Όνο (οι οποία είχε συνεργαστεί με τον Cage) και του Λέννον, "μισο", όπου είχε όπως φαντάζεστε μόνο μισά (όχι μισά λόγια).
Τέτοια έργα αποτελούν μία δήλωση, η οποία γίνεται, και καταγράφεται, εάν είναι αρκετά πρωτότυπη, στη βιβλιογραφία όπου και παραμένει.

"Δηλώσεις που μείνανε δηλώσεις" κατά τη λαϊκή μας Μούσα κοντολογίς.














Και μην με καρφώσει κανένας στον Σούρλα, έτσι?

:flipout::flipout::flipout:
 
Επιμένω πως τα ίδια θα μπορούσε να μας πει και με ένα δοκίμιο.


Mα ο ανθρωπος send θελει να εκφραστει μεσω της μουσικης και οχι μεσω του λογοτεχνικου γραπτου λογου.
Αυτος ειναι ο καλλιτεχνης!
Αυτη ειναι η σκοπια του!
Αυτος ειναι ο τροπος δρασης,αντιδρασης,επαναστασης,αποχωρησης,αναχωρησης του κοκ.

"Τεχνη ειναι ο,τι νοιωθεις"-------->"Μα για ηλιθια περνατε την αγελαδα, αγαπητε?" :fahne90: :flipout:
 
Mα ο ανθρωπος send θελει να εκφραστει μεσω της μουσικης και οχι μεσω του λογοτεχνικου γραπτου λογου.
Αυτος ειναι ο καλλιτεχνης!
Αυτη ειναι η σκοπια του!
Αυτος ειναι ο τροπος δρασης,αντιδρασης,επαναστασης,αποχωρησης,αναχωρησης του κοκ.

"Τεχνη ειναι ο,τι νοιωθεις"-------->"Μα για ηλιθια περνατε την αγελαδα, αγαπητε?" :fahne90: :flipout:

Μα αυτό συζητάμε αγαπητή Ζριστίνα*,
αν τελικά εκφράστηκε μέσω της μουσικής ή όχι.

* Διαβάζω ότι βλέπω ;)
 
Last edited: