Για πείτε καλοί μου φίλοι, εδώ που τα λέμε όλα:
Τελικά υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος προσέγγισης της μουσικής; Εγκεφαλικός, συναισθηματικός, ενστικτώδικος, διεισδυτικός, τεχνικός ή και συνδυασμός των παραπάνω; Σε ποιά αναλογία; Σε ποιά περίσταση; Με ποιά σειρά παίζει η διεργασία;
Υπάρχουν σταθερές που τηρούνται; Φορές που αυτές καταστρατηγούνται;
Ένα ξερό μου αρέσει-δεν μου αρέσει, δε λέει τελικά τίποτα ή μήπως τα λέει όλα;
Ακούς ένα έργο. Και ποπ έργο εννοείται. Φόλα, αριστούργημα , αδιάφορο, μέτριο δεν έχει σημασία.
Πότε αρχίζεις να ξέρεις, να έχεις άποψη; Τη διώχνεις άμα σου έρθει πρόωρα, την εκβιάζεις άμα αργήσει; Επηρρεάζεσαι απο το τι θα σου πεί ο άλλος; Πάντα; Θετικά είτε αρνητικά; Ποιός άλλος; Υπάρχει δεύτερη ευκαιρία για το άκουσμά σου; Τρίτη; Μετά πόσον καιρό;
Βγάζεις ετυμηγορία: Είσαι σίγουρος πως θα ισχύει 20 χρόνια μετά; Παίζει ρόλο τελικά κάτι τέτοιο; Πως (θα) εξηγείς τότε την διαφοροποίηση; Ποιοί παράγοντες την καθορίζουν;
Επιτρέπεται στον καθένα, ανεξαρτήτως του τι ακούει, να έχει άποψη για την Μουσική;
Τι τον ευχαριστεί και τι όχι, δηλαδή; Ή υπάρχουν κάποια προαπαιτούμενα;
Μαθαίνεις να ακούς. Αυτό είναι σίγουρο. Αλλά πώς μαθαίνεις και απο ποιον; Κι αν μάθεις στραβά πόσο εύκολα αλλάζει αυτό; Είναι προαπαιτούμενο στο να ανέβεις επίπεδο, μια πιο σφαιρική ενασχόληση με την Τέχνη γενικότερα;
Μειώνεται η απόλαυση που λαμβάνεις απο τη μουσική που σου αρεσε(ι) στην περίπτωση που δεν μπείς στην περιπέτεια να ανέβεις επίπεδο; Αμβλύνεται η ικανότητα σου να αντλείς ευχαρίστηση απο τη μουσική αν προσκολληθείς σε περιορισμένο εύρος ακουσμάτων; Είσαι κατακριτέος αν συμβαίνει το τελευταίο ή μπορεί και να είσαι μια χαρά παιδί;
Αφού μαθαίνεις να ακούς, μαθαίνεις και να μεταδίδεις; Τινί τρόπω;
Πως οδηγείς τον άλλο στα χνάρια σου; Πως του δείχνεις τι ανακάλυψες, εννοώ ποιός είναι ο ποιός πρόσφορος τρόπος; Τον ψαρώνεις, τον ταρακουνάς, τον καλοπιάνεις, τον φτύνεις, του δίνεις λίστες ή προχωρείς σε αφισσοκόλληση εξωφύλλων;
Και πες πως μαθαίνεις. Θεωρείς τέλος πάντων πως έχεις ξεκαθαρίσει πάνω-κάτω χονδρικά κάποια κριτήρια, με τα οποία θα αξιολογήσεις κάποια ακούσματα. Τι διαπιστώνεις;
Οριστε μια τυπική αρνητική αξιολόγηση μιας σειράς ακουσμάτων:
Λες :"σε αυτό δεν μου αρέσει ο τραγουδιστής", όταν ήδη θεωρείς εξαιρετικούς τέτοιους τον Dylan ή τον Springsteen
Λες: "ο κιθαρίστας δεν είναι λιτός και μετρημένος", και μετά εκστασιάζεσαι με τον Clapton στο live των Dominos ή με τον Duane Allman στο Mountain Jam.
Λες: "φορτωμένο μου ακούγεται, εγω είμαι λάτρης της απλής φόρμας" και μετά τρελαίνεσαι για το Selling England των Genesis ή το Passion Play των Jethro Tull
Λες: "είναι χάλια η εγγραφή", όταν έχεις προσκυνήσει τους Stones ή τους Velvets της πρώτης περιόδου
Λες: "πολύ ποπ ρε παιδί μου", όταν υποκλίνεσαι στη Madonna ή τους Abba.
Λες: "πολύ σκληρό και επιθετικό για μένα", τι στιγμή που γουστάρεις τους Wipers
Λες: " πω πω τι κακόγουστο", αλλά γουστάρεις όλη τη φάση του glam
Λες: "εμπορικό, απορρίπτεται" , αλλά λατρεύεις τους Beatles
Λες: "πολύ σαχλοί στίχοι ρε φίλε" και μετά ορκίζεσαι στους Beach Boys
(Δε συνεχίζω, γιατί θα γράφω όλο το βράδυ)
Πώς γίνεται; Υπάρχουν απαντήσεις;
Τελικά υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος προσέγγισης της μουσικής; Εγκεφαλικός, συναισθηματικός, ενστικτώδικος, διεισδυτικός, τεχνικός ή και συνδυασμός των παραπάνω; Σε ποιά αναλογία; Σε ποιά περίσταση; Με ποιά σειρά παίζει η διεργασία;
Υπάρχουν σταθερές που τηρούνται; Φορές που αυτές καταστρατηγούνται;
Ένα ξερό μου αρέσει-δεν μου αρέσει, δε λέει τελικά τίποτα ή μήπως τα λέει όλα;
Ακούς ένα έργο. Και ποπ έργο εννοείται. Φόλα, αριστούργημα , αδιάφορο, μέτριο δεν έχει σημασία.
Πότε αρχίζεις να ξέρεις, να έχεις άποψη; Τη διώχνεις άμα σου έρθει πρόωρα, την εκβιάζεις άμα αργήσει; Επηρρεάζεσαι απο το τι θα σου πεί ο άλλος; Πάντα; Θετικά είτε αρνητικά; Ποιός άλλος; Υπάρχει δεύτερη ευκαιρία για το άκουσμά σου; Τρίτη; Μετά πόσον καιρό;
Βγάζεις ετυμηγορία: Είσαι σίγουρος πως θα ισχύει 20 χρόνια μετά; Παίζει ρόλο τελικά κάτι τέτοιο; Πως (θα) εξηγείς τότε την διαφοροποίηση; Ποιοί παράγοντες την καθορίζουν;
Επιτρέπεται στον καθένα, ανεξαρτήτως του τι ακούει, να έχει άποψη για την Μουσική;
Τι τον ευχαριστεί και τι όχι, δηλαδή; Ή υπάρχουν κάποια προαπαιτούμενα;
Μαθαίνεις να ακούς. Αυτό είναι σίγουρο. Αλλά πώς μαθαίνεις και απο ποιον; Κι αν μάθεις στραβά πόσο εύκολα αλλάζει αυτό; Είναι προαπαιτούμενο στο να ανέβεις επίπεδο, μια πιο σφαιρική ενασχόληση με την Τέχνη γενικότερα;
Μειώνεται η απόλαυση που λαμβάνεις απο τη μουσική που σου αρεσε(ι) στην περίπτωση που δεν μπείς στην περιπέτεια να ανέβεις επίπεδο; Αμβλύνεται η ικανότητα σου να αντλείς ευχαρίστηση απο τη μουσική αν προσκολληθείς σε περιορισμένο εύρος ακουσμάτων; Είσαι κατακριτέος αν συμβαίνει το τελευταίο ή μπορεί και να είσαι μια χαρά παιδί;
Αφού μαθαίνεις να ακούς, μαθαίνεις και να μεταδίδεις; Τινί τρόπω;
Πως οδηγείς τον άλλο στα χνάρια σου; Πως του δείχνεις τι ανακάλυψες, εννοώ ποιός είναι ο ποιός πρόσφορος τρόπος; Τον ψαρώνεις, τον ταρακουνάς, τον καλοπιάνεις, τον φτύνεις, του δίνεις λίστες ή προχωρείς σε αφισσοκόλληση εξωφύλλων;
Και πες πως μαθαίνεις. Θεωρείς τέλος πάντων πως έχεις ξεκαθαρίσει πάνω-κάτω χονδρικά κάποια κριτήρια, με τα οποία θα αξιολογήσεις κάποια ακούσματα. Τι διαπιστώνεις;
Οριστε μια τυπική αρνητική αξιολόγηση μιας σειράς ακουσμάτων:
Λες :"σε αυτό δεν μου αρέσει ο τραγουδιστής", όταν ήδη θεωρείς εξαιρετικούς τέτοιους τον Dylan ή τον Springsteen
Λες: "ο κιθαρίστας δεν είναι λιτός και μετρημένος", και μετά εκστασιάζεσαι με τον Clapton στο live των Dominos ή με τον Duane Allman στο Mountain Jam.
Λες: "φορτωμένο μου ακούγεται, εγω είμαι λάτρης της απλής φόρμας" και μετά τρελαίνεσαι για το Selling England των Genesis ή το Passion Play των Jethro Tull
Λες: "είναι χάλια η εγγραφή", όταν έχεις προσκυνήσει τους Stones ή τους Velvets της πρώτης περιόδου
Λες: "πολύ ποπ ρε παιδί μου", όταν υποκλίνεσαι στη Madonna ή τους Abba.
Λες: "πολύ σκληρό και επιθετικό για μένα", τι στιγμή που γουστάρεις τους Wipers
Λες: " πω πω τι κακόγουστο", αλλά γουστάρεις όλη τη φάση του glam
Λες: "εμπορικό, απορρίπτεται" , αλλά λατρεύεις τους Beatles
Λες: "πολύ σαχλοί στίχοι ρε φίλε" και μετά ορκίζεσαι στους Beach Boys
(Δε συνεχίζω, γιατί θα γράφω όλο το βράδυ)
Πώς γίνεται; Υπάρχουν απαντήσεις;