Υλικό κατασκευής καμπίνας ηχείων

Με αφορμή παρακείμενου θρεντ (επιλογή ξύλου για ηχείο) θα ήθελα να κάνουμε μια κουβεντούλα, να αραδιάσουμε τις απόψεις μας σχετικά.

Πρέπει να βλέπουμε το ηχείο ως μουσικό όργανο? Η καμπίνα του πρέπει να ακούγεται ή να μη συμμετέχει στο ακουστό φάσμα?

Προσωπικά μετά την καθιέρωση των magnepan στο σαλόνι μου, άρχισα να "βλέπω" καλύτερα τις διαφορές στα ηχεία-κουτιά.

Υπάρχουν ηχεία στα οποία καταλαβαίνω έντονα το συντονισμό της καμπίνας αλλά αυτός έρχεται ευχάριστα (σε συνδυασμό του σημείου κρος που έχει επιλέξει ο σχεδιαστής).

Τέτοια τρανταχτά παραδείγματα είναι τα αγαπημένα μου Chario Millenium II και τα Sonus faber grand piano (τα πρώτα).
Ο συντονισμός της καμπίνας ερχόταν σε σημείο που δε καπέλωνε φωνές και όργανα.

Σε αντίθεση με τον Ερμή της audiospectrum όπου ο συντονισμός της καμπίνας του ήταν το λιγότερο...ανεξέλεγκτος και απρόβλεπτος. Μάλλον δεν είχε μόνο ένα σημείο συντονισμού αλλά περισσότερα. Εκεί μου ακουγόταν χάλια. Για να είμαστε και δίκαιοι βέβαια είναι πολύ δυσκολότερο να τιθασεύσεις μια τεράστια καμπίνα, μη λέμε ότι να'ναι. Αλλά το αποτέλεσμα "δεν ερχόταν" με τίποτα. Ούτε με στήριξη, με καλώδια, με τοποθέτηση στο χώρο, με διαφορετικούς ενισχυτές...

Παίζουν λοιπόν ρόλο α) η σχεδίαση του ηχείου, β) τα υλικά της καμπίνας, γ) η ποιότητα συναρμογής της καμπίνας δ) δε ξέρω κι εγώ τι άλλο.

Ποια η άποψη σας στο θέμα? Θέλετε την καμπίνα να ακούγεται? Θέλετε να μην ακούγεται? Θέλετε να μην υπάρχει καν? :ears:
 
Η άποψή μου φιλαράκ είναι ότι όταν σχεδιάζεις πρέπει να ξέρεις πρώτα τι σου γίνεται και μετά τι άποτέλεσμα θέλεις να έχει το ηχείο που σχεδιάζεις.
Για που προορίζεται, τις αντοχές του, το στήσιμό του, τι ενισχυτή/ες χρειάζεται για να αποδώσει.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές προσπαθούν να πείσουνε για τις ανωτερώτητες των σχεδιάσεών τους, παραβλέποντας πολλά από τα υπόλοιπα.
Βέβαια καλά κάνουν γιατί ο πολύς ο κόσμος ούτε έχει ιδέα για τα υπόλοιπα ούτε που τον πολυνοιάζει ή ζει απλά... "νομίζοντας"...
 
Πράγματι έχει μεγάλη σημασία για ποιόν σκοπό φτιάχνεται ένα ηχείο.
Εάν ,για παράδειγμα, ακούς ηλεκτρονική μουσική με έντονο μπιτ τότε θες μια αδρανή καμπίνα που να μην συντονίζει προσθέτοντας "φυσικές" συχνότητες (ας ονομάσουμε αυθαίρετα τις συχνότητες που συντονίζει το ξύλο, τόσο στα ηχεία ως υλικό καμπίνας όσο και στα μουσικά όργανα ως δομικό υλικό) στη μη φυσική ηλεκτρονική μουσική.
Εάν πάλι θες να ακούσεις σωστά μουσικές που χρησιμοποιούν φυσικά όργανα πχ. τζαζ, κλασσική τότε ,δεχόμενος ότι τα γούφερ δεν μπορούν να τα κάνουν όλα και απολύτως σωστά, αν είσαι γνώστης μπορείς να χρησιμοποιήσεις προς όφελός σου το συντονισμό της καμπίνας για να αναπαραστήσεις πιο ορθά τη διάχυση των "φυσικών" συχνοτήτων στο χώρο.

Βέβαια, το να καταφέρεις να φτιάξεις μια ξυλοκατασκευή πλήρως ελεγχόμενη θέλει συγκερασμό επιστημονικής έρευνας (με τη διάθεση πανάκριβων μετρητικών οργάνων) αλλά και εμπειρίας (know how το λένε στο εξωτερικό και το καλοπληρώνουν). Αν τα διαθέτεις αυτά μετά λέγεσαι Sonus Faber ή όπως αλλιώς θες και κοστολογείς τα ηχεία σου πιο ακριβά από πολλά αυτοκίνητα γιατί...έτσι σε λένε! Κι ίσως όχι άδικα...

Το να "νεκρώσεις" εντελώς μια καμπίνα, εκτός από το ότι πρακτικά είναι μη επιτεύξιμο, μεταφέρει όλο το βάρος της αναπαραγωγής μόνο στα γούφερ κι αυτό σημαίνει ότι πρέπει να "παίξεις" πολύ με το κροσσόβερ για να πετύχεις να αναπληρώσεις τα χαμένα. Κάποιοι μπορεί να το έχουν καταφέρει (άντε πάλι το know how μπροστά μας), κάποιοι να βρίσκονται σε καλό δρόμο και κάποιοι απλά να μας κοροιδεύουν με μαρκετινίστικα κόλπα...
 
Να κάνω μια ερώτηση;

Στην περίπτωση απουσίας καμπίνας, δηλαδή στα ηχεία ανοιχτής μπάφλας και στα πάνελ, δε μετατρέπουμε πρακτικά σε καμπίνα το χώρο ακρόασης;
 
Όπως ανέφερα και στο thread που αφορούσε την επιλογή τύπου ξύλου για
καμπίνα, είμαι υπέρ της σχολής που θέλει την καμπίνα εντελώς αδρανή,
επειδή όμως αυτό είναι κάτι σχεδόν αδύνατο με τα σημερινά δεδομένα
προτιμώ την παντελή απουσία της είτε με την μορφή ηλεκτροδυναμικών
ηχείων ανοιχτής μπάφλας, είτε με την μορφή ηλεκτροστατικών ή
μαγνητοστατικών ηχείων (πάνελ).
Ο χώρος ακρόασης σε κάθε περίπτωση έχει τους δικούς του συντονισμούς,
οι οποίοι σε συνδυασμό και με τους συντονισμούς του εκάστοτε ηχείου και
πάντα σε σχέση με το πως τοποθετείται μέσα σε αυτόν, δημιουργεί τον
ιδιαίτερο ήχο του κάθε συστήματος στον χώρο.
 
Καλά τα open baffle αλλά έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις όσον αφορά την οδήγησή τους αλλά και την τοποθέτησή τους στο χώρο. Κι επειδή ο χώρος ακρόασης συνήθως είναι ένα σαλόνι κι όχι ένα dedicated room με ηχομονώσεις κλπ. το να έχεις ένα δεύτερο -οπίσθιο- ηχητικό κύμα που αντί να καταστέλεται αντιθέτως διαχέεται και "χτυπάει" στα διάφορα έπιπλα του δωματίου μπορεί να δημιουργήσει πολύ περισσότερα στάσιμα κύματα (=ακυρώσεις) σε σχέση με τα συμβατικά ηχεία.

Με λίγα λόγια, με τα open baffle, είτε ηλεκτροδυναμικά είτε ηλεκτροστατικά, είναι πολύ εύκολο να καταστρέψεις τον ήχο, πολύ ευκολότερο απ´ότι με μια λάθος τοποθέτηση συμβατικού ηχείου...

Προσωπικά, δεν μου αρέσει και το αδύναμο χαμηλό τους (σε λογικές εντάσεις και με συνηθισμένους ενισχυτές) ή τελοσπάντων το ότι πρέπει να στήσω όλο το υπόλοιπο σύστημα γύρω από τα ηχεία.

Για ιδιοκατασκευές μάλλον είναι μονόδρομος η σχολή της "νέκρωσης" της καμπίνας (λογικό είναι να παίζεις εκ του ασφαλούς αφού οι πολλές δοκιμές προκειμένου να καταλήξεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα κοστίζουν) οπότε επιλέγεις μεγάλου πάχους ξύλα, επενδύεις εσωτερικά με μπόλικο ηχομονωτικό, βάζεις και κανά 5κιλο άμμου στον πάτο και μετά κάνεις την προσευχή σου να βγει κάτι αξιοπρεπές...
 
Απάντηση: Re: Υλικό κατασκευής καμπίνας ηχείων

Να κάνω μια ερώτηση;

Στην περίπτωση απουσίας καμπίνας, δηλαδή στα ηχεία ανοιχτής μπάφλας και στα πάνελ, δε μετατρέπουμε πρακτικά σε καμπίνα το χώρο ακρόασης;

Με κάτι τέτοιο παιδεύομαι τελευταία...
Μόνο για μεσοπρίμα.
Ανακάλυψα ένα ωράιο 15ιντσο μιντ! χεχεχε...
 
Όταν δεν έχεις κουτί θέλεις πολλές ίντσες.
Γενικά επιφάνεια τρανή.
Είναι απλό και σύμφωνα με τους νόμους της φυσικής!
Και επειδή στο χαμηλό τα πράματα είναι μυστήρια έως πρακτικώς αδύνατα... είπα να ασχοληθώ με τα μεσαία!
Μην νομίζεις πως ένα 15" μίντ είναι τίποτα τρελλό σε 120 τ.μ...
 
vagos80gr, συμφωνώ όσων αφορά την δυσκολία τοποθέτησης των ηχείων
ανοιχτής μπάφλας και του επιρρεασμού τους από το χώρο, αλλά λαμβάνοντας
τις ακυρώσεις υπ'όψιν του ο κατασκευαστής, μπορεί να τις ισοσταθμίσει με
κατάλληλα κροσσόβερ και έτσι να προκύψει ένα φλατ αποτέλεσμα. Υπάρχουν
πολλά παραδείγματα ηχείων τέτοιας σχεδίασης και με πολύ ενδιαφέρον ήχο.
 
Κοιτάξτε πόσο απλό είναι, εντοιχίζοντας απ´ευθείας το γούφερ χρησιμοποιείτε
τον τοίχο ως διάφραγμα απείρου μήκους, οπότε καταλαβαίνετε για τι
χαμηλό μιλάμε! Και δεν γεμίζεις το σαλόνι σου με τεράστιες καμπίνες.
 
Σε αντίθεση με τον Ερμή της audiospectrum όπου ο συντονισμός της καμπίνας του ήταν το λιγότερο...ανεξέλεγκτος και απρόβλεπτος. Μάλλον δεν είχε μόνο ένα σημείο συντονισμού αλλά περισσότερα. Εκεί μου ακουγόταν χάλια. Για να είμαστε και δίκαιοι βέβαια είναι πολύ δυσκολότερο να τιθασεύσεις μια τεράστια καμπίνα, μη λέμε ότι να'ναι. Αλλά το αποτέλεσμα "δεν ερχόταν" με τίποτα. Ούτε με στήριξη, με καλώδια, με τοποθέτηση στο χώρο, με διαφορετικούς ενισχυτές...

Στέργιο μήπως οι συντονισμοί ήταν του χώρου έτσι οπως τον φόρτιζε ο Ερμής? Γιατι το "Μάλλον δεν είχε μόνο ένα σημείο συντονισμού αλλά περισσότερα" κάτι τέτοιο μου φέρνει στο μυαλό. Σιγουρα το μεγάλο ηχείο "βολεύεται" δυσκολότερα, ιδίως αν ο χώρος δεν ειναι αντιστοιχα μεγάλος, όμως μου κανει εντυπωση ο Ερμής, δεδομένου της ιστορίας, της γνώσης και των δειγμάτων γραφής των σχεδιαστών της ΑS, να παρουσιάζει τετοια προβλήματα (εκτός αν μιλάμε για καμιά συγκεκριμένη παρτίδα όπου ο "καμπινάς" δεν εκανε την δουλεια του συμφωνα με τις οδηγίες)
 
Απάντηση: Re: Υλικό κατασκευής καμπίνας ηχείων

Στέργιο μήπως οι συντονισμοί ήταν του χώρου έτσι οπως τον φόρτιζε ο Ερμής? Γιατι το "Μάλλον δεν είχε μόνο ένα σημείο συντονισμού αλλά περισσότερα" κάτι τέτοιο μου φέρνει στο μυαλό. Σιγουρα το μεγάλο ηχείο "βολεύεται" δυσκολότερα, ιδίως αν ο χώρος δεν ειναι αντιστοιχα μεγάλος, όμως μου κανει εντυπωση ο Ερμής, δεδομένου της ιστορίας, της γνώσης και των δειγμάτων γραφής των σχεδιαστών της ΑS, να παρουσιάζει τετοια προβλήματα (εκτός αν μιλάμε για καμιά συγκεκριμένη παρτίδα όπου ο "καμπινάς" δεν εκανε την δουλεια του συμφωνα με τις οδηγίες)

Tον ερμή τον είχα στο προηγούμενο σπίτι, σε ενιαίο χώρο 60κάτι τετραγωνικών, μακρυά από πίσω και πλαϊνούς τοίχους.

Είναι σίγουρα ατυχής η σύγκριση του με τα συμπαγή Chario και Sonus faber, αλλά αυτά είχα, για αυτά έγραψα.
 
Δεν μπορουσα να φανταστω μιντ 15"...και μαλιστα χωρις κουτι και μπαφλα!
Σημερα το ειδα και το ακουσα.
Παιδευτηκαμε βεβαια λιγο με το Γιαννη για να το ταιριαξουμε με τις υπολοιπες
μοναδες,αλλα πιστευω οτι αξιζε τον κοπο...και με το παραπανω!
Απλα,παρα πολυ καλος ηχος...
 
Λοιπόν ακολουθάει επεξήγα:

Από το δεξί "λουσάτο" ηχείο παίζει μόνο το τουήτερ.
Το 15" είναι προσωρινά στηριγμένο.
Θα γίνει μια μικρή μπάφλα για να μην μου έρθει στο κεφάλι... και φυσικά πάνω της θα κοτσαριστεί και ένα ίδιο τουήτερ (SEAS)
To τουήτερ θα τοποθετηθεί ακριβώς στην κάτω δεξιά γωνία της μπάφλας.
Αυτή θα τοποθετηθεί αρχικά έκκεντρα προς τα δεξιά πάνω στην μπασσοκαμπίνα.
Όπως περίπου είναι τώρα το 15" στην φωτό.
Φυσικά μετά θα γίνουν πειραματισμοί για την τοποθέτηση της μπάφλας ώς προς τον κάθετο άξονα και σε σχέση με την μπασοκαμπίνα.(δεξιά, κέντρο, αριστερά)
Επίσης θα υπάρξει πειραματισμός για την κλίση της μπρός-πίσω.
Αν με την μπάφλα παίξει χειρότερα (που δεν πιστεύω) απλά θα γίνει μια σωστότερη στήριξη των μεγαφώνων άνευ μπάφλας.
Επίσης θα γίνει παιχνίδι με την βάση όλου του συστήματος του ηχείου (ύψος βάσης).
Έχω ακόμη δουλειά αλλά λόγω του αποτελέσματος θα γίνει ευχάριστα και χωρίς άγχος.
Γιατί ακόμη και έτσι όπως είναι τώρα, παίζει καλά.

Η βοήθεια του μεσιέ Πάπας όπως πάντα εύστοχη και εν τέλει καθοριστική!
 
Last edited: