Στις αρχες του 1970 ο John Boorman αφου εχει τελειωσει το Deliverance καταπιανεται με τη μεταφορα του Αρχοντα των
Δαχτυλιδιων στη μεγαλη οθονη.Εχει ξεκινησει να γραφει το σεναριο,εχει ξεκινησει την προπαραγωγη,και βρισκεται σε
συζητησεις με τον Tolkien για τα δικαιωματα.Τελικα και ενω εχει προχωρησει αρκετα,το προτζεκτ θα εγκαταληφθει αφου το
κοστος αποδεικνυεται υπερογκο.
Ο Boorman oμως στο μυαλο του ποτε δεν παρατησε τη ιδεα της μεταφορας ενος παραμυθιου.Αφου ο Αρχοντας αποδειχτηκε
δυσβασταχτος οικονομικα θα καταπιαστει με κατι λιγοτερο ακριβο αλλα οχι λιγοτερο μυθικο.Ο μυθος του βασιλια Αρθουρου
αποτελει την Ιλιαδα των Αγγλοσαξονων οποτε,εχοντας ηδη την υποδομη απο την προπαραγωγη του Αρχοντα,στα τελη του 70 και
αφου εχουν προηγηθει 2 ταινιες (το αδικημενο καταφωρα Zardoz και ο αποτυχημενος Εξορκιστης 2) θα ξεκινησει να γυριζει μια
ταινια που θα φερει τα πανω κατω στην συγχρονη κινηματογραφια:το Excalibur.
Ο μυθος του βασιλια Αρθουρου ειχε ηδη γυριστει αρκετες φορες στον κινηματογραφο.Η μεταφορα της δεκαετιας του 50 με
τον Ρομπερτ Ταιυλορ και τον Μελ φερερ(η πιο διασημη μεχρι τοτε) αποτελουσε ουσιαστικα ενα χουλιγουντιανο ρομαντζο σαν
κλασσικο εικονογραφημενο.Το μιουζικαλ Καμελοτ με τον Ριτσαρντ Χαρις και τη Βανεσσα Ρεντγκρεηβ του 1967 ηταν η τελευταια
μεταφορα του μυθου και ειχε ολη την κουλτουρα των τελων του ’60 μαζι της.
Τον Μπουρμαν ομως δεν τον ενδιεφεραν αυτα.Ειχε στο μυαλο του την ιστορια του Αρθουρου σαν μια ιστορια με στοιχεια
τραγωδιας,ενα επος του μεσαιωνα με ολη τη βια που εκρυβε εκεινη η εποχη,ενα μυθο που συμβολιζει το τελος των
παγανιστικων παραδοσεων με την αιματηρη επικρατηση του χριστιανισμου σε βαρος τους και ενα μεγαλειωδες μελοδραμα οσον αφορα τις ερωτικες ιστοριες του.
Τον σκηνοθετη δεν τον ενδιαφερει η ιστορικη ακριβεια.Τον ενδιαφερει η ακριβεια στην αποτυπωση του μυθου και τον
συμβολισμων του.Και ως προς αυτο πετυχαινει διανα.Δεν μασαει απο την πολυπλοκοτητα των χαρακτηρων και πλεκει τις
παραλληλες ιστοριες των ηρωων κρατωντας την ουσια τους,χωρις καμμια δυσκολια στην αφηγηση.Ολα βρισκονται εδω:
Ο Αρθουρος παρουσιαζεται ανθρωπινος δεσμιος των ανασφαλειων του,η ερωτικη ιστορια του Λανσελοτ και της γυναικας του
Αρθουρου Γκουινεβιρ με ολα τα στοιχεια μιας τραγωδιας καταδικασμενης να αποτυχει,ο Μερλιν καταλυτης και ο αυτος που κινει
τα νηματα,και η μαγισσα Μοργκανα σαν μια συγχρονη Μηδεια που θα κανει τα παντα προκειμενου να σωσει τα κεκτημενα της μπροστα στην αναποφευκτη αλλαγη και τον ερχομο του χριστιανισμου.
Ολη αυτη η πολυπλοκοτητα συνοδευεται απο ενα εικαστικο ντελιριο.Εικονες εκπληκτικης ομορφιας,αστραφτερες πανοπλιες οι οποιες βαφονται με το πιο κοκκινο αιμα που ειχουμε δει στο σινεμα,ωμη βια,ατμοσφαιρα νοσηρη και παρακμιακη πολλες φορες,παραμυθενια και ρομαντικη αλλες φορες συνοδευεται απο ενα εξαιρετικο σαουντρακ οπου συναντας το καρμινα μπουρανα του Ορφ και τον Τριστανο και Ιζολδη του Βαγκνερ.Καθολου τυχαιες επιλογες βεβαια.Το Καρμινα Μπουρανα δινει το στοιχειο του παγανισμου που θελει να περασει ο σκηνοθετης,ο Τριστανος και Ιζολδη ειναι οτι καλυτερο για να περιγραψει το ερωτικο μελοδραμμα του Λανσελοτ και της Γκουινεβιρ.
Η ταινια οταν προβληθηκε αφησε αφωνους κοινο και κριτικους.Ακομα και τωρα δεν εχει ξεπεραστει,βλεπεται ξανα και ξανα και καθε φορα ανακαλυπτεις καινουρια πραγματα και στην εικονογραφια της αλλα και στους συμβολισμους της.O Boorman βαζει φωτια στην οθονη στην κυριολεξια,σε βουταει απο το λαιμο και σε παρασυρει τοσο με το ρυθμο του οσο και με τις εικονες του.Μπορει να επαναλαμβανομαι που γραφω συνεχεια για την ομορφια των εικονων του αλλα δεν γινεται αλλιως να περιγραψω αυτο που βιωνω καθε φορα που βλεπω αυτο το εργο.
Ειναι ενα απο αυτα τα μοναχικα αριστουργηματα που δεν μπορεσαν να βρουν μιμητες ακριβως γιατι ειναι αδυνατον να αντιγραφουν.Τοσο στην εικαστικη του προσεγγιση που ειναι ενας ζωντανος ζωγραφικος πινακας οσο και στην αποδοση του μυθου και της ερμηνειας των συμβολισμων του.
Ρεστα δινουν και οι ηθοποιοι.Ελεν Μιρεν (Morgana),Νικολ Γουιλιαμσον (Merlin),Nάιτζελ Τερρυ (Arthur),Νικολας Κλαιυ(Lancelot),Λιαμ Νισον(Gwain),Ρομπερτ Αντυ (Mordred).
http://www.youtube.com/watch?v=NOqlV4Le9Tk