DIY- the RockBox: Ηχείο δαπέδου με «επαγγελματικά» μεγάφωνα.

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Η κατασκευή αυτή είναι απάντηση στην ερώτηση αν τα επαγγελματικά μεγάφωνα μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε οικιακά ηχεία υψηλής πιστότητας.
Η γενική παρατήρηση είναι πως τα επαγγελματικά woofer είναι ο «αδύναμος κρίκος» του εγχειρήματος, καθώς απαιτούν μεγάφωνα πολύ μεγάλης διαμέτρου σε μεγάλες καμπίνες, για να «κατέβουν» χαμηλά. Οι εξαιρέσεις είναι δυστυχώς σπάνιες, αλλά χάρη ενός woofer 12ιντσών της GRS, ο «σκόπελος» προσπελάστηκε σ’ αυτή τη σχεδίαση.
Το όνομα δηλώνει τη «ροπή» του ηχείου να «ροκάρει», δίχως αυτό να σημαίνει πως δε τα «καταφέρνει» εξίσου και στ’ άλλα μουσικά είδη.
Άξια μνείας είναι η «φόρτιση» του μεγαφώνου της μεσαίας περιοχής (squawker) που γίνεται με άπειρη μπάφλα (infinite baffle), δηλαδή μια υποκατηγορία της ακουστικής ανάρτησης (acoustic suspension) ή του «κλειστού κουτιού» (sealed box). Σε κάποιους ίσως θυμίσει την τεχνική της «απεριοδικής» κλειστής καμπίνας με τα variovent της DYNAUDIO (ελεγχέμενη «διαρροή» μέσω «ακουστικής αντίστασης»).

1658141908865.png

Αλλά η παρούσα σχεδίαση είναι κάτι διαφορετικό. Χάριν εύκολης κατανόησης θα τη χαρακτήριζα ως υβριδική. Συνδυάζει στοιχεία της «ανοικτής μπάφλας» (open baffle) και της «απεριοδικής» κλειστής καμπίνας.

https://www.parts-express.com/GRS-12PT-8-12-Paper-Cone-Prosound-Woofer-3-Voice-Coil-8-Ohm-292-806

https://www.parts-express.com/pedocs/specs/292-806--grs-12pt-8-spec-sheet.pdf

https://www.parts-express.com/FaitalPRO-6FE200-6-Professional-Woofer-4-Ohm-294-1151

https://www.parts-express.com/pedocs/specs/294-1152-faitalpro-6fe200-8-specifications.pdf

https://sica.it/wp-content/uploads/2021/02/Z009170.pdf
 

Attachments

  • 1. RockBox.pdf
    45.6 KB · Views: 21
  • 2. RockBox DAMPING WADDING.pdf
    213.4 KB · Views: 31
  • 3. RockBox COSSOVER.png
    3. RockBox COSSOVER.png
    333.8 KB · Views: 36
Όμορφες σχεδιάσεις.. έχω όμως μια ανησυχία σχετικά με το fiberglass.

Έχει αποδειχτεί πολύ επικίνδυνο για την υγεία όταν εισπνέεται.

Οπότε έχει σταματήσει η χρήση του σε κουτιά ηχείων σε σημεία όπου υπάρχει ροή αέρα η οποία θα μπορούσε να βγάζει τις ίνες έξω..
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Όμορφες σχεδιάσεις.
Ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον και για τα θετικά σας λόγια.
έχω όμως μια ανησυχία σχετικά με το fiberglass.

Έχει αποδειχτεί πολύ επικίνδυνο για την υγεία όταν εισπνέεται.
Η ανησυχία σας είναι τεκμηριωμένη και αποδεκτή από τους φορείς υγείας των περισσότερων κρατών του κόσμου. Οι ίνες του προκαλούν ερεθισμό ή και μόνιμες βλάβες στους στους οφθαλμούς, στους πνεύμονες και στο δέρμα. Αυτό αφορά αποκλειστικά τους εργάτες που δουλεύουν στα εργοστάσια παραγωγής του, στα ναυπηγεία, στις οικοδομές (μονώσεις) και στις κατεδαφίσεις κτιρίων. Η κοπή και η επεξεργασία του υλικού απελευθερώνει τις αερομεταφερόμενες ίνες και οι συγκεκριμένοι εργάτες δουλεύουν πάντα με τα κατάλληλα προστατευτικά (ειδικές φόρμες, γάντια, μάσκες και προσωπίδες). Τα ίδια ισχύουν και για τον αμίαντο!
Όταν το υλικό εγκλειστεί στην όποια κατασκευή, ο υγειονομικός κίνδυνος της χρήσης του είτε μηδενίζεται, είτε ελαχιστοποιείται σε υπερθετικό βαθμό.
Οπότε έχει σταματήσει η χρήση του σε κουτιά ηχείων σε σημεία όπου υπάρχει ροή αέρα η οποία θα μπορούσε να βγάζει τις ίνες έξω..
Συμφωνώ πως έχει σταματήσει η χρήση του στα ηχεία κι έχει αντικατασταθεί από αφρούς πολυουρεθάνης. Οι τελευταίοι έχουν εξαιρετικά μειωμένη ηχοαπορροφητική ικανότητα, συγκριτικά με τον υαλοβάμβακα. Επιπλέον η πολυουρεθάνη πολυμερίζεται, γεγονός που αχρηστεύει -σε βάθος χρόνου- τις όποιες "ακουστικές ιδιότητες" είχε αρχικά.
Οι κατασκευαστές (εταιρίες) θα έπρεπε, σύμφωνα με τις νόρμες του αντίστοιχου ISO, να "ντύνουν" τον υαλομάμβακα με κατάλληλο πυκνό ύφασμα αν τον χρησιμοποιούσαν, γεγονός που θ' αύξανε σημαντικά το κόστος (εργατώρες) και τον χρόνο παραγωγής των ηχείων τους.
Όταν ήμουν επαγγελματικά στο χώρο της κατασκευής, επωμιζόμουν τις "δυσκολίες" κι ακολουθούσα τον ακουστικά "ορθότερο" δρόμο. Αυτόν και προτείνω, αφού ο παράγοντας "κόστος εργατώρας" είναι ανύπαρκτος στις ιδιοκατασκευές. Συνίσταται στην τοποθέτηση του υαλοβάμβακα μέσα σε "αυτοσχέδιες" θήκες μάλλινου κετσέ, οι οποίες κατόπιν "γεμίζουν" κατάλληλα τη καμπίνα του ηχείου.
Ο μάλλινος κετσές διαθέτει ικανότατη πυκνότητα για το σκοπό που εξυπηρετεί και συνάμα έχει κι ίδιος εξαιρετική ηχοαπορροφητική ικανότητα!
Φυσικά όταν κάποιος εργάζεται με υαλοβάμβακα οφείλει, και να γνωρίζει τα περί ασφάλειας υγείας, και να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα προστασίας.
 
  • Like
Reactions: ihodemon

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Σε βάθος χρόνου, ξεφεύγουν ίνες από τον μάλλινο κετσέ ;
Αν εννοείται ίνες υαλοβάμβακα, η απάντηση είναι ποτέ!
Αν εννοείται ίνες μαλλιού από τον ίδιο τον κετσέ, η απάντηση είναι επίσης ποτέ, διότι δεν γίνεται αυτές ν' αποσπαστούν δίχως κάποιου είδους μηχανική τριβή. Τα παλλόμενα μόρια αέρα, εντός καμπίνας, δεν έχουν την απαιτούμενη ενέργεια για να "ξύσουν" τον κετσέ.