Ηχεία γραμμικής φάσης.

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Τα ηχεία με μεγάφωνα ευρέως φάσματος δεν περιέχουν παθητικά φίλτρα διαχωρισμού συχνοτήτων κι ως εκ τούτου δεν υποφέρουν από μετατοπίσεις φάσης συχνοτήτων σε οποιαδήποτε ακουστική περιοχή. Επομένως αποδίδουν με άριστη εστίαση και με άριστη απόδοση των φυσικών χροιών των οργάνων και της φωνής. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να αποδώσουν σωστά στα άκρα του ακουστικού φάσματος, κάτι που κάνουν με ευκολία -αλλά και με κάποιο «τίμημα»- τα πολύδρομα ηχεία.
Ο Bunkichi Yamanaka (Matsushita 1967) πρώτος πρότεινε ένα παθητικό δικτύωμα διαχωρισμού συχνοτήτων για ηχείο δύο δρόμων, τριών μεγαφώνων, που δεν παρουσίαζε ολισθήσεις φάσεις στην τελική απόκριση. Και αυτό αποδεικνυόταν στην πράξη καθώς το ηχείο ήταν ικανό να αναπαράγει με πιστότητα τετραγωνικούς παλμούς.
1669121314697.png


1669121327719.png


1669121400658.png


1669121431883.png


Η εμπορική εφαρμογή ήταν τα ηχεία Technics SB-7000, που απέκτησαν εξαιρετική φήμη και κατέγραψαν υψηλές πωλήσεις στην εποχή τους, τότε που τα ιαπωνικά ηχεία αντιμετωπίζονταν με σκεπτικισμό καθώς μεροληπτικά κατηγορούνταν συλλήβδην για εμφατική απόκριση στην μεσοϋψηλή και στην υψηλή περιοχή.
https://www.hifinews.com/content/technics-sb-7000-loudspeaker
Αργότερα o Eric Baekgaard δημοσίευσε (May 1977 – JAES) τη δική του εκδοχή παθητικού δικτυώμάτος διαχωρισμού συχνοτήτων γραμμικής φάσης, βασισμένο στη φιλοσοφία του Yamanaka, αλλά διαφορετικής πρακτικής προσέγγισης. Ήταν κι αυτό δύο δρόμων με τρία μεγάφωνα και φυσικά παρείχε τη δυνατότητα στα ηχεία να αποδίδουν σωστά τους τετραγωνικούς παλμούς.
1669121484113.png


Η εμπορική του εφαρμογή ήταν στη σειρά Beovox της Bang & Olufsen (1980-1985). Ιδιαίτερα τα Beovox M150.2 έτυχαν της μέγιστης εκτίμησης από τη σειρά.
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=868
Ένας παλιός και καλός φίλος, επηρεασμένος από την «προσέγγιση» των Yamanaka- Baekgaard, μου ανέθεσε την κατασκευή των ηχείων του, βασισμένων στη φιλοσοφία αυτή.
Η καμπίνα είναι σφραγισμένη, ο συντελεστής των φίλτρων μειώθηκε στο 0,25 και το μεγάφωνο «σύζευξης» αντικαταστάθηκε από ζεύγος μεγαφώνων προς εξάλειψη της ανάγκης αναζήτησης κάποιου εξειδικευμένου. Η χρήση του super tweeter της Fostex δεν είναι υποχρεωτική, αλλά το ζήτησε επιτακτικά και το αποτέλεσμα τον δικαίωσε.
Τα ηχεία έδωσαν ήχο με τεράστια εικόνα, υποδειγματική εστίαση, πολύ καλές χροιές, εξαιρετικά δυναμικά κι εκτεταμένη απόκριση συχνότητας.
 

Attachments

  • LINEAR PHASE CROSSOVER.png
    LINEAR PHASE CROSSOVER.png
    213.4 KB · Views: 54
  • LINEAR PHASE ENCLOSURE.jpg
    LINEAR PHASE ENCLOSURE.jpg
    431 KB · Views: 57
  • LINEAR PHASE SPEAKER SPECIFICATIONS.png
    LINEAR PHASE SPEAKER SPECIFICATIONS.png
    743.2 KB · Views: 55

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,081
Αγιοι Αναργυροι
με τι ενισχυτή και πηγή παίζει ο φίλος σου Μιχάλη;;

είναι εύκολο καμιά φωτογραφία των ηχείων στο φυσικό τους περιβάλλον;;
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
με τι ενισχυτή και πηγή παίζει ο φίλος σου Μιχάλη;;
Καλησπέρα Βλαδίμηρε.
Ακούει κυρίως από πικάπ Thorens TD160 με βραχίονα SME 3009, προενισχυτή Bryston 11B κι ενισχυτή Rotel RB-1080. Δευτερευόντως περνάει αρκετό χρόνο στο e-radio steaming και στο Spotify χρησιμοποιώντας το Signature V2 της ΖΕΝ.
είναι εύκολο καμιά φωτογραφία των ηχείων στο φυσικό τους περιβάλλον;;
Δυστυχώς δεν εξασφάλισα τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη για ν' αναρτήσω περισσότερες σχεδιαστικές-κατασκευαστικές λεπτομέρειες ή και φωτογραφίες από τα στάδια της κατασκευής των ηχείων.😭
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Καλησπέρα Βλαδίμηρε.
Ακούει κυρίως από πικάπ Thorens TD160 με βραχίονα SME 3009, προενισχυτή Bryston 11B κι ενισχυτή Rotel RB-1080. Δευτερευόντως περνάει αρκετό χρόνο στο e-radio steaming και στο Spotify χρησιμοποιώντας το Signature V2 της ΖΕΝ.

Δυστυχώς δεν εξασφάλισα τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη για ν' αναρτήσω περισσότερες σχεδιαστικές-κατασκευαστικές λεπτομέρειες ή και φωτογραφίες από τα στάδια της κατασκευής των ηχείων.😭
Τα ηχεία που αντικαταστάθηκαν ήταν τα Dunlavy SC3.
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,081
Αγιοι Αναργυροι
Καλησπέρα Βλαδίμηρε.
Ακούει κυρίως από πικάπ Thorens TD160 με βραχίονα SME 3009, προενισχυτή Bryston 11B κι ενισχυτή Rotel RB-1080. Δευτερευόντως περνάει αρκετό χρόνο στο e-radio steaming και στο Spotify χρησιμοποιώντας το Signature V2 της ΖΕΝ.
κεφαλή και phono ;;;
Δυστυχώς δεν εξασφάλισα τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη για ν' αναρτήσω περισσότερες σχεδιαστικές-κατασκευαστικές λεπτομέρειες ή και φωτογραφίες από τα στάδια της κατασκευής των ηχείων.😭
κρίμα.. μυστικοπαθής ο φίλος σου...
όχι σαν και μας τις ..κουτσομπόλες :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
  • Haha
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
δεν τα ήξερα.. τα γκούγκλαρα και τρόμαξα!!!!
Tο ίχνος τους στο δάπεδο είναι μικρό (23cm x 30cm). To ύψος των ηχείων, πρακτικά, είναι αδιάφορο αφού ο χώρος καταλαμβάνεται μόνο στο δάπεδο!
 
  • Like
Reactions: vlad66

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,290
ΑΘΗΝΑ
Γειά σου Stentor με τα ωραία σου.
Και "πετάς" και θεωρία στο κείμενα σου.
Ας συμπληρώσω κάτι..
Αυτό είναι το πλεονέκτημα των συνδυασμών cross πρώτης τάξης.
Τα πάνε καλά με την φάση
βγάζουν ωραία τετράγωνα,
και δεν πίνουν τα μηχανήματα.
Αλλά δεν κάνουν για όλα τα μεγάφωνα.
Επειδή δεν μπορούν να ελέγξουν με ακρίβεια δύσκολες κορυφώσεις, θέλει προσεκτική
επιλογή στα μεγάφωνα
και πολύ voicing γιατί οι αθροίσεις, ακούγονται χειρότερα από τις βυθίσεις (απόκρισης συχνότητας).
Πάντως με γύρισες δεκαετίες
πίσω, όταν σχεδίαζα τριδρομάκια τέτοιας φιλοσοφίας για home studio
και για οικιακή χρήση,
με ενθουσιώδη αποδοχή.
Έτυχε και βρήκα στο viper
πρόσφατη photos από μια τέτοια υλοποίηση,
και χαίρομαι που φαίνεται καινούργιο.
Βέβαια η καμπίνα ήταν κατασκευής Τζιάφη (εγγύηση), δικής μου συναρμολόγησης,
και συμμετρικής τοποθέτησης
μεγαφώνων, στα δύο ηχεία. .
Από ότι θυμάμαι,
είχα παντρέψει ενα 8ιντσο
με ένα mid κώνου εκτεταμένης απόκρισης με το
εξαιρετικό πολυπροπυλένιο
tweeter κώνου της Peerles,
κάπου στα 4khz.
peerless%20801730.jpg

Μακάρι να υπήρχαν και σήμερα τέτοια κώνου στην παραγωγή ..
Το cross ήταν πρώτης τάξης με πηνία σοβαρής διατομής
με αντισταθμίσεις όπου χρειάζοταν, όσο για τον ήχο
είχε μία ασυνήθιστη αμεσότητα
και πληρότητα στις χροιές
με όγκο που θύμιζε πολύ μεγαλύτερα ηχεία..
 

Attachments

  • image-0-02-05-4bb2c2996fd508e87062304f37bd266853b14c3581ef5dd3afeb38e981dfc2c5-V.jpg
    image-0-02-05-4bb2c2996fd508e87062304f37bd266853b14c3581ef5dd3afeb38e981dfc2c5-V.jpg
    156.7 KB · Views: 26

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
με γύρισες δεκαετίες
πίσω, όταν σχεδίαζα τριδρομάκια τέτοιας φιλοσοφίας για home studio
και για οικιακή χρήση,
με ενθουσιώδη αποδοχή.
Χαίρομαι πολύ που σε γύρισα πίσω, στα παλιά και καλά, κι ακόμα περισσότερο για την επιτυχία στην αποδοχή των ηχείων σου ! 😍
Αυτό είναι το πλεονέκτημα των συνδυασμών cross πρώτης τάξης.
Τα πάνε καλά με την φάση
βγάζουν ωραία τετράγωνα,
και δεν πίνουν τα μηχανήματα.
Αλλά δεν κάνουν για όλα τα μεγάφωνα.
Επειδή δεν μπορούν να ελέγξουν με ακρίβεια δύσκολες κορυφώσεις, θέλει προσεκτική
επιλογή στα μεγάφωνα
και πολύ voicing γιατί οι αθροίσεις, ακούγονται χειρότερα από τις βυθίσεις (απόκρισης συχνότητας).
Πολύ σωστά, στο λένε άλλωστε κι οι εμπειρίες σου.
Στην περίπτωση αυτών των ηχείων, αντικατέστησα το μεγάφωνο "επικάλυψης" ( "filler" speaker driver) με δύο "συμπληρωματικά" μεγάφωνα, αποφεύγοντας τον σκόπελο της χρήσης εξειδικευμένου μεγαφώνου ευρείας ζώνης.
Έχοντας την πολυτέλεια να επιλέξω εξ' αρχής τα μεγάφωνα, από το χαρτί στην πράξη, δε χρειάστηκε ούτε η παραμικρή επέμβαση-τροποποίηση για τη βελτιστοποίηση του voicing.
Το cross ήταν πρώτης τάξης με πηνία σοβαρής διατομής
με αντισταθμίσεις όπου χρειάζοταν, όσο για τον ήχο
είχε μία ασυνήθιστη αμεσότητα
και πληρότητα στις χροιές
με όγκο που θύμιζε πολύ μεγαλύτερα ηχεία..
Δεν περίμενα κάτι λιγότερο!!! ;)
Αυτό είναι το πλεονέκτημα των συνδυασμών cross πρώτης τάξης.
Τα Linear Phase Crossovers με filler drivers, είναι ασύμμετρα ως προς τις κλίσεις των επιμέρους φίλτρων. Ενώ μοιράζονται από κοινού ένα πρώτης τάξης ζωνοπερατό φίλτρο, ο Yamanaka χρησιμοποιεί δεύτερης τάξης στα υπόλοιπα -βαθυπερατό & υψιπερατό- φίλτρα, ενώ ο Baekgaard χρησιμοποιεί τρίτης τάξης στ' αντίστοιχα.
Κατά τη γνώμη μου, αυτά τα κροσόβερ είναι ευκολότερα στη σχεδίαση από τα 3-δρομα κι εμπεριέχουν λιγότερους κινδύνους "αποτυχίας" στην τελική απόδοση (χροιές και σκηνική εικόνα) των ηχείων.
 
  • Like
Reactions: kimon and ihodemon

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
κρίμα.. μυστικοπαθής ο φίλος σου...
όχι σαν και μας τις ..κουτσομπόλες
Σαν καλλιτέχνης του λυρικού ρεπερτορίου, ρέπει "ελαφρώς" προς την απολυτότητα και την τελειομανία κι έχει παγιωμένη-τσιμεντωμένη γνώμη για το τι ζητάει από ένα ζευγάρι ηχεία.
1. Πλήρες φάσμα (ηχεία δαπέδου)
2. Μεταβατικά (κλειστό κουτί)
3. Δυναμικά (18'' woofer, 10'' mid-low, 2'' upper-mid και 1'' tweeter)
4. Ασυμπίεστες στάθμες ( 105dB/64W+64W/4m)
5. Φυσικές χροιές φωνής και οργάνων (κροσόβερ με αμελητέες μετατοπίσεις φάσης)
6. Χωρίς προστατευτικό κάλυμμα ( τα midrange & tweeter φέρουν μόνιμο προστατευτικό πλέγμα, ενώ τα woofers αποσπώμενους ημιδιάφανους "δίσκους" από plexiglass, στηριζόμενους με μαγνήτες στις βίδες των αντίστοιχων μεγαφώνων που στερεώνονται μαγνητικά, κατά το δοκούν, μόνιμα και στην πλάτη κάθε καμπίνας)
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,081
Αγιοι Αναργυροι
Σαν καλλιτέχνης του λυρικού ρεπερτορίου, ρέπει "ελαφρώς" προς την απολυτότητα και την τελειομανία κι έχει παγιωμένη-τσιμεντωμένη γνώμη για το τι ζητάει από ένα ζευγάρι ηχεία.
1. Πλήρες φάσμα (ηχεία δαπέδου)
2. Μεταβατικά (κλειστό κουτί)
3. Δυναμικά (18'' woofer, 10'' mid-low, 2'' upper-mid και 1'' tweeter)
4. Ασυμπίεστες στάθμες ( 105dB/64W+64W/4m)
5. Φυσικές χροιές φωνής και οργάνων (κροσόβερ με αμελητέες μετατοπίσεις φάσης)
6. Χωρίς προστατευτικό κάλυμμα ( τα midrange & tweeter φέρουν μόνιμο προστατευτικό πλέγμα, ενώ τα woofers αποσπώμενους ημιδιάφανους "δίσκους" από plexiglass, στηριζόμενους με μαγνήτες στις βίδες των αντίστοιχων μεγαφώνων που στερεώνονται μαγνητικά, κατά το δοκούν, μόνιμα και στην πλάτη κάθε καμπίνας)
έχει θα έλεγα "παράξενο" συνδυσμό στην αλυσίδα των μηχανημάτων του..
τι εννοώ.. :
ξεκινάμε από το πικάπ όπου το πλατό και ο βραχίονας εύκολα μπορείς να πεις ότι είναι hi-end κατηγορίας και όμως προτιμάει 2 κεφαλές χαμηλού κόστους, που ναι μεν παίζουν καλά αλλά
hi-end δεν τις λες...
κάτι ανάλογο κάνει και στο ζεύγος των ενισχυτών όπου ο προ είναι ένα hi-end της εποχής του (δεν έχω καμία αμφιβολία ότι και σήμερα το ίδιο είναι) , ενώ ο τελικός όπως και να το κάνουμε είναι ένα μηχάνημα "της σειράς".
η παραπάνω επιλογές ήταν άραγε "συνειδητές" ή έτυχε να βρει κάποιες μονάδες σε καλή τιμή και τις "χτύπησε";;

έχετε "γαργαλήσει" τίποτα ηλεκτρονικά;; προ ή τελικό ας πούμε;; :ROFLMAO:
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
η παραπάνω επιλογές ήταν άραγε "συνειδητές" ή έτυχε να βρει κάποιες μονάδες σε καλή τιμή και τις "χτύπησε";;
Οι επιλογές, απ' όσο ξέρω, ήταν συνειδητές με οικονομοτεχνικά κριτήρια, εκτός του πικάπ που είναι πατρική κληρονομιά.
Τη μέγιστη βαρύτητα στο σύστημά του, είχαν κι έχουν πάντοτε τα ηχεία.
έχετε "γαργαλήσει" τίποτα ηλεκτρονικά;; προ ή τελικό ας πούμε;; :ROFLMAO:
Στον Rotel έχουν αντικατασταθεί οι "εργοστασιακές" ανορθωτικές γέφυρες και οι πυκνωτές των εισόδων και της ανάδρασης.
1669745754258.png
Στον Bryston καταργήθηκε ο πυκνωτής εισόδου του phono κι αντικαταστάθηκαν τα ολοκληρωμένα της σταθεροποίησης του τροφοδοτικού.
1669751799995.png

κεφαλές χαμηλού κόστους, που ναι μεν παίζουν καλά αλλά hi-end δεν τις λες...
Γνωρίζω πως με τη Grado "παίζει" τους καλούς δίσκους και με την Goldring αυτούς της "σειράς" και τους "πολυπαιγμένους".
 

vlad66

Moderator
Staff member
29 October 2017
15,081
Αγιοι Αναργυροι
Οι επιλογές, απ' όσο ξέρω, ήταν συνειδητές με οικονομοτεχνικά κριτήρια, εκτός του πικάπ που είναι πατρική κληρονομιά.
πραγματικά ωραία κληρονομιά!
Τη μέγιστη βαρύτητα στο σύστημά του, είχαν κι έχουν πάντοτε τα ηχεία.
πολύ σωστά!

Στον Rotel έχουν αντικατασταθεί οι "εργοστασιακές" ανορθωτικές γέφυρες και οι πυκνωτές των εισόδων και της ανάδρασης.
View attachment 205903
Λίγο πολύ ότι κάνουμε στον τελικό της ADVANCE δλδ... :giggle:


Στον Bryston καταργήθηκε ο πυκνωτής εισόδου του phono κι αντικαταστάθηκαν τα ολοκληρωμένα της σταθεροποίησης του τροφοδοτικού.
View attachment 205908
Χμμμ..... να το έχω υπόψη μου δλδ για τον audiolab μου... (θα έχεις ευκολότερο έργο, μιας και δεν έχει phono...) :LOL:

Γνωρίζω πως με τη Grado "παίζει" τους καλούς δίσκους και με την Goldring αυτούς της "σειράς" και τους "πολυπαιγμένους".
η Grado είναι από τις αγαπημένες μου στην συλλογή των κεφαλών μου.. Goldring δεν έχω βέβαια
 
  • Like
Reactions: STENTOR