Vintage ηχεία δαπέδου (σχεδίαση-κατασκευή)

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Πριν καιρό, καλός φίλος που ζει στο εξωτερικό, μου ζήτησε ένα σχέδιο για «εφεδρικά» ηχεία δαπέδου, «απλής κατασκευής» και «παλιομοδίτικης φιλοσοφίας». Ήθελε ήχο με περισσότερη «ροπή» προς το «ευφωνικό» κι «ενθουσιώδες» των δεκαετιών ’70 – ’80 και με λιγότερη προς το «αναλυτικό» κι «ακριβές» σύγχρονο. Προόριζε δε τα ηχεία αυτά να καλύψουν έναν δευτερεύοντα χώρο του σπιτιού, που χρησιμοποιούσε ως βοηθητικό χώρο εργασίας.

Κατέληξα σε μια 4-δρομη σχεδίαση με «υλικά» που θα έβρισκε εύκολα στον τόπο του. H καμπίνα ήταν με «σωλήνα συντονισμού» την οποία, κατόπιν λακωνικών οδηγιών, κατασκεύασε κι έβαψε ο ίδιος.

Τα ηχεία δεν τ’ άκουσα ποτέ, οπότε δεν έχω προσωπική γνώμη για τον ήχο τους. Παρουσιάζω όμως αναλυτικά την κατασκευή, τόσο προς «αναπόληση» των παλαιότερων εποχών που πέρασαν ανεπιστρεπτί, όσο και για τα θετικά – σχεδόν ενθουσιώδη – σχόλια που μου εξέφρασε ο φίλος που τα κατασκεύασε.

Επιπλέον, κάποιες κατασκευαστικές πρακτικές που ακολούθησα μπορεί να θεωρηθούν ενδιαφέρουσες και να υιοθετηθούν από άλλους φίλους ερασιτέχνες που μοιράζονται την ίδια, μ’ εμένα, αγάπη για τη μουσική και το ίδιο πάθος για την κατασκευή των δικών τους ηχείων.

Πληροφοριακά, τα ηχεία αυτά οδηγήθηκαν με «αναβαθμισμένα» vintage ενισχυτικά της MERIDIAN και μουσική από διαδικτυακή πηγή (TIDAL). Το κυρίως σύστημα, στο σαλόνι του σπιτιού, ήταν ηχεία δαπέδου από την Τ+Α οδηγούμενα μ’ ενισχυτικά της SONY(ES) και μουσική από μια ποικιλία πηγών («βινύλιο», DAT, CD, και TIDAL).


https://sdlabo.jp/archives/Loudspeakers_in_Vented_Boxes_Part_1-2.pdf

https://sdlabo.jp/archives/Vented_Box_Loudspeaker Systems_Part_1-4.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/W 300.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/W 170.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/M 10.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/TW 6 NG.pdf
 

Attachments

  • 1. VINTAGE SPEAKER BOX.pdf
    110.3 KB · Views: 56
  • 2. VINTAGE SPEAKER DAMPING.pdf
    181.8 KB · Views: 24
  • 3. VINTAGE SPEAKER WADDING.pdf
    104.9 KB · Views: 23
  • 4. VINTAGE SPEAKER CROSSOVER.pdf
    95.7 KB · Views: 27
  • 5. VINTAGE SPEAKER SPECIFICATIONS.png
    5. VINTAGE SPEAKER SPECIFICATIONS.png
    43.1 KB · Views: 41

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
Πριν καιρό, καλός φίλος που ζει στο εξωτερικό, μου ζήτησε ένα σχέδιο για «εφεδρικά» ηχεία δαπέδου, «απλής κατασκευής» και «παλιομοδίτικης φιλοσοφίας». Ήθελε ήχο με περισσότερη «ροπή» προς το «ευφωνικό» κι «ενθουσιώδες» των δεκαετιών ’70 – ’80 και με λιγότερη προς το «αναλυτικό» κι «ακριβές» σύγχρονο. Προόριζε δε τα ηχεία αυτά να καλύψουν έναν δευτερεύοντα χώρο του σπιτιού, που χρησιμοποιούσε ως βοηθητικό χώρο εργασίας.

Κατέληξα σε μια 4-δρομη σχεδίαση με «υλικά» που θα έβρισκε εύκολα στον τόπο του. H καμπίνα ήταν με «σωλήνα συντονισμού» την οποία, κατόπιν λακωνικών οδηγιών, κατασκεύασε κι έβαψε ο ίδιος.

Τα ηχεία δεν τ’ άκουσα ποτέ, οπότε δεν έχω προσωπική γνώμη για τον ήχο τους. Παρουσιάζω όμως αναλυτικά την κατασκευή, τόσο προς «αναπόληση» των παλαιότερων εποχών που πέρασαν ανεπιστρεπτί, όσο και για τα θετικά – σχεδόν ενθουσιώδη – σχόλια που μου εξέφρασε ο φίλος που τα κατασκεύασε.

Επιπλέον, κάποιες κατασκευαστικές πρακτικές που ακολούθησα μπορεί να θεωρηθούν ενδιαφέρουσες και να υιοθετηθούν από άλλους φίλους ερασιτέχνες που μοιράζονται την ίδια, μ’ εμένα, αγάπη για τη μουσική και το ίδιο πάθος για την κατασκευή των δικών τους ηχείων.

Πληροφοριακά, τα ηχεία αυτά οδηγήθηκαν με «αναβαθμισμένα» vintage ενισχυτικά της MERIDIAN και μουσική από διαδικτυακή πηγή (TIDAL). Το κυρίως σύστημα, στο σαλόνι του σπιτιού, ήταν ηχεία δαπέδου από την Τ+Α οδηγούμενα μ’ ενισχυτικά της SONY(ES) και μουσική από μια ποικιλία πηγών («βινύλιο», DAT, CD, και TIDAL).


https://sdlabo.jp/archives/Loudspeakers_in_Vented_Boxes_Part_1-2.pdf

https://sdlabo.jp/archives/Vented_Box_Loudspeaker Systems_Part_1-4.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/W 300.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/W 170.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/M 10.pdf

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/TW 6 NG.pdf
Καταλαβαίνω γιατί ενθουσιαστηκε
ο φιλος , με τις τσαχπινιες που είδα
στο cross παίζει να ήταν και καθαρό
αν και ο στόχος ήταν το Αμερικάνικο,
παλιάς κοπής. .
Εκτιμώ ότι σε χορευτική
θα σκοτωνουν..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Καταλαβαίνω γιατί ενθουσιαστηκε
ο φιλος , με τις τσαχπινιες που είδα
στο cross παίζει να ήταν και καθαρό
αν και ο στόχος ήταν το Αμερικάνικο,
παλιάς κοπής. .
Εκτιμώ ότι σε χορευτική
θα σκοτωνουν..
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Καταλαβαίνω γιατί ενθουσιαστηκε
ο φιλος , με τις τσαχπινιες που είδα
στο cross παίζει να ήταν και καθαρό
αν και ο στόχος ήταν το Αμερικάνικο,
παλιάς κοπής. .
Εκτιμώ ότι σε χορευτική
θα σκοτωνουν..
Ευχαριστώ για τα θετικά σχόλια και ιδιαίτερα για το χιούμορ σου (τσαχπινιές με το κροσόβερ !!! ........ :love:)
Η εκτίμησή σου περί διαύγειας ήχου είναι σωστή και το έχω διαπιστώσει στην πράξη από προηγούμενες σχεδιάσεις και κατασκευές μου, που έχουν στηριχθεί στην ίδια φιλοσοφία και πρακτική (περισσότερα κι "απλά" μεγάφωνα που λειτουργούν αβίαστα στη γραμμική περιοχή τους με φίλτρα πρώτης τάξης αντί μόνο δύο "καλών" μεγαφώνων που ζορίζονται "να τα κάνουν όλα" με την υποστήριξη πολύπλοκων κροσόβερ και αντισταθμίσεων).
Η εκτίμησή σου περί αμερικάνικου ήχου παλιάς κοπής (μεγάλα BIC-VENTURI, VANDERSTEEN, κλπ) και περί απόδοσης στη χορευτική μουσική είναι επίσης σωστή κι όπως μου μεταφέρθηκε είναι εξίσου καλή τόσο στα μικρά ορχηστρικά σύνολα με φωνητικά (τζαζ, σόουλ, R&B, κλπ) ίσως λόγω των χαμηλών παραμορφώσεων Doppler ( κάθε μεγάφωνο λειτουργεί σε στενό κι "ενδεδειγμένο" εύρος) όσο και στη ροκ.
 
  • Like
Reactions: mparaxir

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
έχω διαπιστώσει στην πράξη από προηγούμενες σχεδιάσεις και κατασκευές μου, που έχουν στηριχθεί στην ίδια φιλοσοφία και πρακτική (περισσότερα κι "απλά" μεγάφωνα που λειτουργούν αβίαστα στη γραμμική περιοχή τους με φίλτρα πρώτης τάξης αντί μόνο δύο "καλών" μεγαφώνων που ζορίζονται "να τα κάνουν όλα" με την υποστήριξη πολύπλοκων κροσόβερ και αντισταθμισεων
Είναι και αυτή μια σχολή,
που δεν πέφτει στην μετρητική μανία
των diy σχεδιασεων. που ξεχνάνε ότι
κάθε εξάρτημα στο cross "πίνει"
ανάλογα με την ηλεκτρική τιμή του.
Έτσι την πατάνε και το διδρομακι
θέλει ενισχυταρα, ενώ το μεγάλο
τριδρομο ροκάρει και με τον παλιό
μας ενισχυτή.
Βέβαια κάθε σχολή έχει τις αδυναμίες της αλλά το πλεονεκτημα της
καλοσχεδιασμένης πολυδρομιας
είναι και η διαχείριση της ισχύος
που μεταφράζεται σε ευαισθησία
και άνεση λόγω και της έλλειψης
θερμικής συμπίεσης του πηνίου του
woofer οταν παίρνει όλες τις συχνότητες.
Τώρα για τα φίλτρα πρώτης τάξης,
μια σωστή αντιστάθμιση τα μετατρέπει
υπό όρους σε δεύτερη αν συνδυαστεί
με την φυσική αποκοπή των μεγαφωνων.
Πάντως ενδιαφέρον το πόνημα σου,
στην εποχή των συνθετικών κωνων..
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Είναι και αυτή μια σχολή,
που δεν πέφτει στην μετρητική μανία
των diy σχεδιασεων. που ξεχνάνε ότι
κάθε εξάρτημα στο cross "πίνει"
ανάλογα με την ηλεκτρική τιμή του.
Έτσι την πατάνε και το διδρομακι
θέλει ενισχυταρα, ενώ το μεγάλο
τριδρομο ροκάρει και με τον παλιό
μας ενισχυτή.
Βέβαια κάθε σχολή έχει τις αδυναμίες της αλλά το πλεονεκτημα της
καλοσχεδιασμένης πολυδρομιας
είναι και η διαχείριση της ισχύος
που μεταφράζεται σε ευαισθησία
και άνεση λόγω και της έλλειψης
θερμικής συμπίεσης του πηνίου του
woofer οταν παίρνει όλες τις συχνότητες.
Τώρα για τα φίλτρα πρώτης τάξης,
μια σωστή αντιστάθμιση τα μετατρέπει
υπό όρους σε δεύτερη αν συνδυαστεί
με την φυσική αποκοπή των μεγαφωνων.
Πάντως ενδιαφέρον το πόνημα σου,
στην εποχή των συνθετικών κωνων..
Μέσα σε δυο σύντομες παραγράφους ανέλυσες λακωνικά ολόκληρη την τεχνική θεωρία που υιοθέτησα, για τη σχεδίαση αυτών των ηχείων. Ωραίος;)!
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Tweeter (ambient tweeter) στην «πλάτη» του ηχείου!

Αρκετούς μήνες μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, ζητήθηκε η γνώμη μου περί τοποθέτησης (ambient) tweeter στις «πλάτες» των ηχείων. Η γνώμη ήταν θετική, άλλωστε στις περασμένες δεκαετίες ήταν μια δημοφιλής πρακτική, κι επέστρεψα με μια μικρή «επέκταση» στο κροσόβερ που θα επέτρεπε αυτή την προσθήκη.

Κατά τα λεχθέντα, το εγχείρημα ήταν απολύτως επιτυχές. Τα μεσαία απέκτησαν σαφέστερη «περιγραφή» και τα πρίμα περισσότερο «σώμα», δίχως την παραμικρή ροπή προς τραχύτητα ή προβολή των συριστικών. Επίσης παρατηρήθηκε μια μικρή αλλά ευκρινέστατη αύξηση των διαστάσεων της μουσικής σκηνής και προς τους τρεις άξονες, μ’ έμφαση σε αυτόν του βάθους. Και μια λεπτομέρεια που μου έκανε εντύπωση ήταν η δήλωση πως όταν η ακρόαση ξεκινούσε και λίγο αργότερα ενεργοποιούνταν (διακόπτης) τα tweeter «πλάτης» οι διαφορές στον ήχο ήταν από ανεπαίσθητες έως μηδενικές. Αφού προχωρούσε η ακρόαση αρκετά και τότε απενεργοποιούνταν (διακόπτης) τα εν λόγω tweeter, η σκηνή έχανε κυρίως βάθος και δευτερευόντως πλάτος-μήκος κι ο «συνολικός» ήχος έχανε σε «περιγραφή» και «ζωντάνια».

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/DTW 72.pdf
 

Attachments

  • 12. AMBIENT TWEETERS VINTAGE SPEAKER.png
    12. AMBIENT TWEETERS VINTAGE SPEAKER.png
    78.7 KB · Views: 14
  • Like
Reactions: mparaxir

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
Tweeter (ambient tweeter) στην «πλάτη» του ηχείου!

Αρκετούς μήνες μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, ζητήθηκε η γνώμη μου περί τοποθέτησης (ambient) tweeter στις «πλάτες» των ηχείων. Η γνώμη ήταν θετική, άλλωστε στις περασμένες δεκαετίες ήταν μια δημοφιλής πρακτική, κι επέστρεψα με μια μικρή «επέκταση» στο κροσόβερ που θα επέτρεπε αυτή την προσθήκη.

Κατά τα λεχθέντα, το εγχείρημα ήταν απολύτως επιτυχές. Τα μεσαία απέκτησαν σαφέστερη «περιγραφή» και τα πρίμα περισσότερο «σώμα», δίχως την παραμικρή ροπή προς τραχύτητα ή προβολή των συριστικών. Επίσης παρατηρήθηκε μια μικρή αλλά ευκρινέστατη αύξηση των διαστάσεων της μουσικής σκηνής και προς τους τρεις άξονες, μ’ έμφαση σε αυτόν του βάθους. Και μια λεπτομέρεια που μου έκανε εντύπωση ήταν η δήλωση πως όταν η ακρόαση ξεκινούσε και λίγο αργότερα ενεργοποιούνταν (διακόπτης) τα tweeter «πλάτης» οι διαφορές στον ήχο ήταν από ανεπαίσθητες έως μηδενικές. Αφού προχωρούσε η ακρόαση αρκετά και τότε απενεργοποιούνταν (διακόπτης) τα εν λόγω tweeter, η σκηνή έχανε κυρίως βάθος και δευτερευόντως πλάτος-μήκος κι ο «συνολικός» ήχος έχανε σε «περιγραφή» και «ζωντάνια».

https://www.visaton.de/sites/default/files/dd_product/DTW 72.pdf
 

Attachments

  • 20180705_123134.jpg
    20180705_123134.jpg
    955.9 KB · Views: 63

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
Στην παραπάνω photos κάτι παρόμοιο φίλε STENDOR το tweeter οροφής έδωσε αέρα στη αίσθηση των υψηλών.
Και αυτό το τρίδρομο + μισο δρόμο του πάνω tweeter με την φιλοσοφία της πλούσιας μουσικής εικόνας.
Το ηχείο σχεδιάστηκε το 2018.
2 χ6.5 inch για χαμηλά, 1 χ6.5 για μεσαίες και κορνοειδές tweeter.front.
Συνδυασμός πρώτης και δεύτερος τάξης μεν ατισταθμίσεις παντού και πρωτη τάξη στο πανω tweeter με διόρθωση απόκρισης.
Αυτα απο το κινητό τα αρχεία ειναι σε αλλο κινητό..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Στην παραπάνω photos κάτι παρόμοιο φίλε STENDOR το tweeter οροφής έδωσε αέρα στη αίσθηση των υψηλών.
Και αυτό το τρίδρομο + μισο δρόμο του πάνω tweeter με την φιλοσοφία της πλούσιας μουσικής εικόνας.
Το ηχείο σχεδιάστηκε το 2018.
2 χ6.5 inch για χαμηλά, 1 χ6.5 για μεσαίες και κορνοειδές tweeter.front.
Συνδυασμός πρώτης και δεύτερος τάξης μεν ατισταθμίσεις παντού και πρωτη τάξη στο πανω tweeter με διόρθωση απόκρισης.
Αυτα απο το κινητό τα αρχεία ειναι σε αλλο κινητό..
Εντυπωσιακή η κατασκευή σου IHODEMON και με ποιοτικό φινίρισμα, απ' όσο μπορώ να διακρίνω στη φωτογραφία. Ένα μεγάλο μπράβο για το εγχείρημα!
Εκτιμώ τα ηχεία, όπως τα δικά σου, που μοιράζουν το φάσμα σε ικανό αριθμό μεγαφώνων ώστε ν' αποφεύγεται η συμπίεση της "εικόνας" όταν ανεβαίνουν οι στάθμες!
Συμφωνώ και με τη θέση που επέλεξες και τοποθέτησες το tweeter "διασποράς". Η τοποθέτηση στην πλάτη απαιτεί κάμποση απόσταση από τον οπίσθιο τοίχο κι ολίγο πειραματισμό με τη σύγκλιση (toe-in) των ηχείων.
Αν διακρίνω καλά, νομίζω πως το κυρίως tweeter είναι ένα πετυχημένο μεγάφωνο της TONSIL.
Η τοποθέτηση των woofer κοντά στο δάπεδο και σε απόσταση από τα squawker & tweeter μου θυμίζει κάτι από τη χρυσή εποχή των ηχείων της ROISTER (Steles Reference)
1654711327450.png
 

Attachments

  • TONSIL TWEETER.png
    TONSIL TWEETER.png
    286.5 KB · Views: 3
Last edited:

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
Εντυπωσιακή η κατασκευή σου IHODEMON και με ποιοτικό φινίρισμα, απ' όσο μπορώ να διακρίνω στη φωτογραφία. Ένα μεγάλο μπράβο για το εγχείρημα!
Εκτιμώ τα ηχεία, όπως τα δικά σου, που μοιράζουν το φάσμα σε ικανό αριθμό μεγαφώνων ώστε ν' αποφεύγεται η συμπίεση της "εικόνας" όταν ανεβαίνουν οι στάθμες!
Συμφωνώ και με τη θέση που επέλεξες και τοποθέτησες το tweeter "διασποράς". Η τοποθέτηση στην πλάτη απαιτεί κάμποση απόσταση από τον οπίσθιο τοίχο κι ολίγο πειραματισμό με τη σύγκλιση (toe-in) των ηχείων.
Αν διακρίνω καλά, νομίζω πως το κυρίως tweeter είναι ένα πετυχημένο μεγάφωνο της TONSIL.
Η τοποθέτηση των woofer κοντά στο δάπεδο και σε απόσταση από τα squawker & tweeter μου θυμίζει κάτι από τη χρυσή εποχή των ηχείων της ROISTER (Steles Reference)
View attachment 198560
Σε ευχαριστώ Stentor για τα καλά λόγια και για την εμφάνιση των τρίδρομων της photo.
Και με τα καλύματα έδειχνε εμπορίου.
Για την τοποθέτηση των Woofers:
Η τοποθέτηση χαμηλά έδωσε καθαρό δολοφονικό μπάσο χωρίς μύτες,
και λόγω της αδρανούς καμπίνας, και της επιλογής μικρότερων κώνων,
που δεν δημιούργησαν μεγάλη ενίσχυση στις βαθιές χαμηλές.
Ετσι η ευαισθησία ήταν μεγάλη και σκέφτηκα να βάλω tweeter με ημικόρνα για πιο ζωντάνια.
Δοκίμασα μερικά, μαζί και ένα οικονομικό Peerles με wave guinding.
Από αυτά κέρδισε το tweeter που ανάφερες το οποίο ήταν εντελώς ασυμπίεστο,
με γλυκό και τζαζέ ήχο χωρίς ίχνος οξύτητας.
(Αλήθεια που χάθηκε η Tonsil? Είχε βγάλει ένα καλό Tweeter το 1100 αν θυμάμαι..
Και είδα σε καταλόγους της Eminence ένα γνωστό της Tonsil)
Βέβαια με παίδεψε αλλά το κατάφερα να το παντρέψω.
(Ετσι και αλλιώς μου αρέσουν τα δύσκολα).
Τώρα η τοποθέτηση του tweeter οροφής ήταν αποτέλεσμα καθαρά ακρόασης.
Σε εκείνο το σημείο είχε την καλύτερη εικόνα, και òπως στα "Vintage speakers",
όταν ήταν off κάτι έλειπε.
Η πλάκα είναι ότι κάτι τέτοια παίζω πολλά χρόνια, και πολύ μετά διάβαζα για τα atmos,
με τα μεγάφωνα στην οροφή..
Υπάρχει και μία σχεδίαση της Visaton σε open bafle με πρόταση tweeter στην πλάτη kit: No Box
Και μην ξεχνάμε και κάποια Wilson Audio που έβαζαν tweeter να ακτινοβολεί διαγώνια πίσω προς τα πάνω..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
(Αλήθεια που χάθηκε η Tonsil? Είχε βγάλει ένα καλό Tweeter το 1100 αν θυμάμαι..
Και είδα σε καταλόγους της Eminence ένα γνωστό της Tonsil)
Εξαγοράστηκε από κάποιο αγγλικό εταιρικό σχήμα και μετέφερε τη διοικητική έδρα της στην Αγγλία. Κι εξαφανίστηκε από την αγορά διότι απαιτεί μόνο μεγάλες παραγγελίες εκατοντάδων μεγαφώνων από το κάθε είδος. Ρίχνει το κυρίως βάρος της στα έτοιμα ηχεία που παράγει και τα προσφέρει στις προσιτές κατηγορίες τιμών.
Τώρα η τοποθέτηση του tweeter οροφής ήταν αποτέλεσμα καθαρά ακρόασης.
Σε εκείνο το σημείο είχε την καλύτερη εικόνα, και òπως στα "Vintage speakers",
όταν ήταν off κάτι έλειπε.
Η πλάκα είναι ότι κάτι τέτοια παίζω πολλά χρόνια, και πολύ μετά διάβαζα για τα atmos,
με τα μεγάφωνα στην οροφή..
Ωραίος! Το έπαθα κι εγώ κάμποσες φορές. Ειδικότερα όταν η B&W πατένταρε τη χρήση κροσόβερ σε ξεχωριστό κουτί (αναγκαστική τριπλο-καλωδίωση), ενώ εγώ τη χρησιμοποίησα ήδη στα πρώτα μου ηχεία που κατασκεύασα ( κιτ KEF CS-1) πριν 45 χρόνια, ως μια "λογική λύση" στο πρόβλημα(?) του πιεζοηλετκρικού φαινομένου που ταλανίζει(?) τους πυκνωτές που δέχονται "κραδασμό"!
Υπάρχει και μία σχεδίαση της Visaton σε open bafle με πρόταση tweeter στην πλάτη kit: No Box
Θ' αναφέρεσαι στο NoBox-170! Από τη φιλοσοφία της σχεδίασης και την τεχνική της τεκμηρίωση και μόνο, κρίνω πως είναι μια πολύ ικανή και αξιόλογη υλοποίηση, που έχει να προσφέρει πολλά στους μουσικόφιλους που θα την κατασκευάσουν.
 

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
Εξαγοράστηκε από κάποιο αγγλικό εταιρικό σχήμα και μετέφερε τη διοικητική έδρα της στην Αγγλία. Κι εξαφανίστηκε από την αγορά διότι απαιτεί μόνο μεγάλες παραγγελίες εκατοντάδων μεγαφώνων από το κάθε είδος. Ρίχνει το κυρίως βάρος της στα έτοιμα ηχεία που παράγει και τα προσφέρει στις προσιτές κατηγορίες τιμών.

Ωραίος! Το έπαθα κι εγώ κάμποσες φορές. Ειδικότερα όταν η B&W πατένταρε τη χρήση κροσόβερ σε ξεχωριστό κουτί (αναγκαστική τριπλο-καλωδίωση), ενώ εγώ τη χρησιμοποίησα ήδη στα πρώτα μου ηχεία που κατασκεύασα ( κιτ KEF CS-1) πριν 45 χρόνια, ως μια "λογική λύση" στο πρόβλημα(?) του πιεζοηλετκρικού φαινομένου που ταλανίζει(?) τους πυκνωτές που δέχονται "κραδασμό"!

Θ' αναφέρεσαι στο NoBox-170! Από τη φιλοσοφία της σχεδίασης και την τεχνική της τεκμηρίωση και μόνο, κρίνω πως είναι μια πολύ ικανή και αξιόλογη υλοποίηση, που έχει να προσφέρει πολλά στους μουσικόφιλους που θα την κατασκευάσουν.
Κρίμα για την Tonsil..
Γνώμη μου ότι η Tònsil ήταν μία σοβαρή εταιρεία με μεγάλο πελατολόγιο
απο γνωστές και μικρότερες εταιρείες ηχείων.
Επειδή κανω πολλές βελτιώσεις σε διάφορα επώνυμα, έβλεπα τα μεγαφωνά της τακτικά.
Το τελευταίο ήταν ένα Totem mite.
Πολλοί κρίνουν την εταιρεία απο τα φτηνά μεγάφωνα που ήταν γεμάτα τα ηλεκτρονικομάγαζα,
(Είναι σαν να κρίνεις τους Κινέζους από τα Tele!)
αλλά όταν είχα πάει στην αντιπροσωπεία κάπου στην Καλλιθέα τότες,
είδα μερικές δυνατές κατασκευές Woofer αλλά κάπου δεν τα βρήκαμε στην τιμή..
Επαιξα λίγο με την Tonsil (αγοράζοντας απο τον συμπαθέστατο παππού Γιάννη Μπουριώτη στην Κάνιγγος)
τα πολυπροπυλένια 5.25inch 8Ω και 8inch 4Ω παντεμμένα με οικονομικά vifa και όπου τα έδωσα,
ακούω κολακευτικά σχόλια τόσα χρόνια μετά απο τους κάτοχους, τα περισσότερα αντέχουν!!
Το ενδιαφέρον με την Tonsil ήταν ότι έδινε απο τότε πλήρη specs,
που σού έδιναν ένα ξεκίνημα για το box..

Για το πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο που αναφέρεις,
ξέρω ότι ταλαντώνεται απο κραδασμούς, επιρρεάζεται και ιδιαίτερα στο audio.
Ετσι στα crossover που τοποθετούσα εντός κουτιού τα βίδωνα σε αποσβεστικά υλικά.
Εχω φτιάξει και εξωτερικό cross (επειδή μου ζητήθηκε) αλλά δεν εχω κάνει συγκρίσεις
Νομίζω ότι καραδοκούν μεγαλύτερα προβλήματα (χώρων, ακατάλληλες μονώσεις εντός box, λάθος σωλήνα reflex,
και μικρές διατομές πηνίων (εκεί που δεν πρέπει) σε πολλά εμπορίου. και σε επώνυμα Kit diy.
Δεν ξεχνάω το βλέμμα γνωστού που μου εκθείαζε τις τέλειες πατούρες των ηχείων του,
όταν του έδειξα τους ακατάλληλους ηλεκτολυτικούς εντός (για τα λεφτά που είχε δώσει βεβαίως..),
και δεν του είπα για τα μέτρια άγνωστα μεγάφωνα παραγγελία σε κάποια Κινέζικη φάμπρικα
Τι να λέμε τώρα, ας δουλεύουν για μας..

Τώρα για το Nobox:
Σωστά είπες στο 170 αναφέρθηκα. λόγω της επέκτασης του tweeter στα "Vintage speakers",
και της απλής λύσης της Visaton για την ρύθμιση του πίσω tweete με ποτενσιόμετρο,
που θα βοηθούσε και στο ταίριασμα με τον πίσω τοίχο, με την ρύθμιση τους βάθους σκηνής των υψηλών..
Βέβαια θα ήταν καλύτερα μεταγωγός με αντιστάσεις (λόγω ακρίβειας στάθμης),
με ωραίες δοκιμές ποσοστού ανακλάσεων.

PS Audio Why do speakers have rear tweeters?
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Ετσι στα crossover που τοποθετούσα εντός κουτιού τα βίδωνα σε αποσβεστικά υλικά.
Εχω φτιάξει και εξωτερικό cross (επειδή μου ζητήθηκε) αλλά δεν εχω κάνει συγκρίσεις
Πολύ σωστή η πρακτική σου. Παλιότερα, όταν είχα χρόνο κι ασχολούμουν επαγγελματικά στο χώρο, στα ακριβά ηχεία απαιτητικών μουσικόφιλων, εγκιβώτιζα κατάλληλα το κροσόβερ σε μικρό ξύλινο κουτί πλήρως παραγεμισμένο με άμμο. Υπάρχει, και ακούγεται, ένα ελάχιστο ποσοστό βελτίωσης ακολουθώντας αυτές τις τακτικές. Και ξέρεις, ένα ποσοστό από αυτό, ένα ποσοστό από το άλλο, ένα ποσοστό από τούτο κι ένα από ΄κείνο, να' σου αθροιστικά η σημαντική διαφορά!
Δεν ξεχνάω το βλέμμα γνωστού που μου εκθείαζε τις τέλειες πατούρες των ηχείων του,
όταν του έδειξα τους ακατάλληλους ηλεκτολυτικούς εντός (για τα λεφτά που είχε δώσει βεβαίως..),
και δεν του είπα για τα μέτρια άγνωστα μεγάφωνα παραγγελία σε κάποια Κινέζικη φάμπρικα
Κατανοώ απόλυτα τα λόγια σου! Το διαπίστωνα κι εγώ σε συστηματική βάση επί πολλά έτη! Όσο για "ατυχείς", το λιγότερο, σχεδιαστικές και κατασκευαστικές επιλογές, εξαιρουμένου του φινιρίσματος, έχω χάσει το μέτρημα πόσες φορές μονολόγησα ......... "δεν είναι δυνατόν" !!!
αλλά όταν είχα πάει στην αντιπροσωπεία κάπου στην Καλλιθέα τότες,
είδα μερικές δυνατές κατασκευές Woofer αλλά κάπου δεν τα βρήκαμε στην τιμή..
Επαιξα λίγο με την Tonsil (αγοράζοντας απο τον συμπαθέστατο παππού Γιάννη Μπουριώτη στην Κάνιγγος)
τα πολυπροπυλένια 5.25inch 8Ω και 8inch 4Ω παντεμμένα με οικονομικά vifa
Δούλεψα την TONSIL κάμποσα χρόνια στην Ελλάδα και στην Ολλανδία. Εκεί μάλιστα, η αντιπροσωπεία της μ' έδρα τη Γερμανία, την προωθούσε στην αγορά υπό την εμπορική ονομασία MANHATTAN AUDIO. Η επαγγελματική μου γνώμη είναι πως στα tweeter και στα μεγάφωνα μέχρι 8'' (ίντσες) τα πήγαινε περίφημα απέναντι στον ανταγωνισμό. Στα μεγάλα woofer 12'' και 15'' (ιντσών) έχανε το "παιχνίδι" λόγω ελλιποβαρών κώνων (υψηλό fs), αδύναμων μαγνητών (υψηλό Qts και χαμηλή ευαισθησία) κι αδικαιολόγητα υψηλών τιμών.
Τώρα για το Nobox:
Σωστά είπες στο 170 αναφέρθηκα. λόγω της επέκτασης του tweeter στα "Vintage speakers",
και της απλής λύσης της Visaton για την ρύθμιση του πίσω tweete με ποτενσιόμετρο,
που θα βοηθούσε και στο ταίριασμα με τον πίσω τοίχο, με την ρύθμιση τους βάθους σκηνής των υψηλών..
Βέβαια θα ήταν καλύτερα μεταγωγός με αντιστάσεις (λόγω ακρίβειας στάθμης),
με ωραίες δοκιμές ποσοστού ανακλάσεων.
Και πολύ καλά έκανες κι αναφέρθηκες διότι δεν το γνώριζα. Από σένα έμαθα γι αυτή τη σχεδίαση της VISATON. Το ποτενσιόμετρο αυτό που αναφέρεις είναι διπλό, ώστε να εξασφαλίζει πως το φίλτρο "βλέπει" 8Ω ανεξαρτήτως ρύθμισης στάθμης και, κατ' επέκτασιν, θέσης δρομέα (L-PAD). Κι έχει ένα ουκ ευκαταφρόνητο κόστος (17,5€ έκαστο).
PS Audio Why do speakers have rear tweeters?

Γνωρίζω τον "θείο". Συμπαθής, ουσιαστικός, περιεκτικός και κατανοητός. Στα περί ενίσχυσης ,ολίγον δογματικός!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ihodemon

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
Πολύ σωστή η πρακτική σου. Παλιότερα, όταν είχα χρόνο κι ασχολούμουν επαγγελματικά στο χώρο, στα ακριβά ηχεία απαιτητικών μουσικόφιλων, εγκιβώτιζα κατάλληλα το κροσόβερ σε μικρό ξύλινο κουτί πλήρως παραγεμισμένο με άμμο. Υπάρχει, και ακούγεται, ένα ελάχιστο ποσοστό βελτίωσης
Δεν το περίμενα, άμμο?
Τώρα που το σκέφτομαι παντα εφτιαχνα τα cross wired σε ενα κομματι κόντρα πλακέ με κολλημένα τα υλικά,
που πάταγε σε ενα λαστιχένιο μονωτικό .
Οι διάδρομοι των τυπωμένων δεν είναι οι καλύτεροι αγωγοί και καμια σχέση με την άμεση κόλληση των εξαρτημάτων.
Πιθανόν πέραν των ηλεκτρικών πλεονεκτηματων αυτό να βοηθούσε στους κραδασμούς..
 
  • Like
Reactions: STENTOR

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
Οι διάδρομοι των τυπωμένων δεν είναι οι καλύτεροι αγωγοί και καμια σχέση με την άμεση κόλληση των εξαρτημάτων.
1654902507140.png
Aν το PCB είναι σωστά σχεδιασμένο και η πλακέτα ποιοτική , δεν υπάρχει ακουστική υποβάθμιση με τη χρήση του, παρά μόνο αύξηση του συνολικού κόστους παραγωγής.
ενα κομματι κόντρα πλακέ με κολλημένα τα υλικά,
που πάταγε σε ενα λαστιχένιο μονωτικό
Απομόνωση κραδασμών από τα δονούμενα ξύλινα τοιχώματα της καμπίνας. Εντάξει μέχρι εδώ! Με την κινητική ενέργεια του, παγιδευμένου στην καμπίνα, αέρα (οπίσθια "ακτινοβολία" woofer) μέρος της οποίας αναγκαστικά απορροφούν τα υλικά του κροσόβερ; Εδώ "κολλάει" η άμμος!
 

Attachments

  • 1654903688743.png
    1654903688743.png
    372.5 KB · Views: 3
Last edited:

ihodemon

Supreme Member
4 April 2019
4,291
ΑΘΗΝΑ
View attachment 198616
Aν το PCB είναι σωστά σχεδιασμένο και η πλακέτα ποιοτική , δεν υπάρχει ακουστική υποβάθμιση με τη χρήση του, παρά μόνο αύξηση του συνολικού κόστους παραγωγής.

Απομόνωση κραδασμών από τα δονούμενα ξύλινα τοιχώματα της καμπίνας. Εντάξει μέχρι εδώ! Με την κινητική ενέργεια του, παγιδευμένου στην καμπίνα, αέρα (οπίσθια "ακτινοβολία" woofer) μέρος της οποίας αναγκαστικά απορροφούν τα υλικά του κροσόβερ; Εδώ "κολλάει" η άμμος!
Μιά χαρά τα γράφεις, και πολύ σωστά έδειξες την σωστή πλακέτα cross γιατί μας διαβάζουν
και πρωτοεισερχόμενοι στο DIY..
Τώρα για την λεπτομέρεια του λίγο όφελος εδώ και λίγο απο κεί, ανεβάζουν τα κόστη και τον χρόνο,
και δε πληρώνονται πάντα..
Ασε που υπάρχουν και εξωγενείς παράγοντες όπως να κινδυνεύει ο μουσικόφιλος απο τηγάνι,
αμα του απλώσεις τριπλοκαλωδιώσεις και εξωτερικά cross στο σαλόνι..
Πέραν του οικογενειακού φαινομένου για το φαινόμενο των κραδασμών,
(και της αναγνωρισημότητας των υλικών υποπτεύομαι)
εχει δει video εταιρειών, κάλυψη των υλικών των crossover με μαύρη ρητίνη.

Κάπου στο μέσον του video φαίνεται πως είναι απομονωμένα τα cross των Wilson..
Wilson Audio Specialties Factory Tour (Horizontally Challenged)
 

STENTOR

Established Member
11 August 2008
210
Γαλάτσι
της αναγνωρισημότητας των υλικών υποπτεύομαι
1654942186545.png
Αυτό υποπτεύομαι κι εγώ! Από την άλλη χάρηκα με τις ορειχάλκινες βίδες διασύνδεσης!
Επιπλέον η ρητίνη είναι ακριβή, έχει ψιλοαναθυμιάσεις, χρειάζεται καλούπωμα κι αρκετή προεργασία και στο φινάλε, αφού έχω άφθονο όγκο καμπίνας, γιατί να μη προβλέψω για έναν ανεξάρτητο κι επισκέψιμο υποθάλαμο για το κροσόβερ;
μας διαβάζουν και πρωτοεισερχόμενοι στο DIY..
Πάρα πολύ σωστός!
Σε αυτούς απευθυνόμαστε, αυτούς θέλουμε να εμπνεύσουμε και καλό είναι να γνωρίζουν πως, σαν εμπειρότεροι, είμαστε έτοιμοι να συνδράμομε όποτε αυτό μας ζητηθεί!