Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Παιδιά σας ευχαριστώ για τα σχόλια! Στο ποστ #46 έχω γράψει έναν μίνι οδηγό αλλά θα σας ξαναγράψω επιγραμματικά τι γίνεται:

1. Κάνουμε λήψη συνήθως σε Aperture priority (A/Tv) με μικρό/κλειστό διάφραγμα (f/11-f/16 σε full frame) χωρίς να έχουμε βάλει φίλτρο. Σε αυτή τη λήψη θα πρέπει η φωτομέτρηση και η εστίαση να είναι σωστή.
2. Εφόσον τσεκάρουμε ότι η εστίαση είναι οκ, περνάμε τον φακό σε manual focus για να μη χάσει τη ρύθμιση της εστίασης.
3. Γυρνάμε τη μηχανή σε Manual Mode.
4. Διαβάζουμε την ένδειξη χρόνου έκθεσης της προηγούμενης λήψης (πχ 1/40").
5. Κάνουμε μία εκτίμηση του τι χρόνο λήψης θέλουμε σε μακρά έκθεση (ΜΕ). Αν ο νέος χρόνος λήψης είναι πάνω από 30", συνήθως χρειαζόμαστε remote και θέτουμε τον χρόνο λήψης της μηχανής σε bulb. Ο χρόνος λήψης ΜΕ είναι κάτι το υποκειμενικό, κάτι που θα ταιριάζει στην οπτική/γούστα μας. Καθορίζεται επίσης από τις συνθήκες φωτισμού, την ύπαρξη ή μη του ήλιου στο κάδρο, τη ροή ή τον ρυθμό μεταβολής των κινούμενων αντικειμένων του κάδρου (συνήθως σύννεφα και νερό). Αν φυσάει αρκετά, τότε τα σύννεφα ενδέχεται να χρειάζονται σχετικά μικρό χρόνο λήψης για να γίνει αισθητή η κίνηση (πχ <30"). Αν έχουμε τον ήλιο ψηλά και εκτός κάδρου, ενδέχεται αυτός να επηρεάσει την έκθεση γιατί η εμφάνισή του ανάμεσα στα σύννεφά συνήθως είναι ακαθόριστη.
6. Αφού κάνετε μία εκτίμηση (υποκειμενικά) του τι χρόνο έκθεσης θέλετε, τότε διαλέγετε και το ανάλογο φίλτρο. πχ στο παράδειγμα είπαμε ότι ο χρόνος έκθεσης ήταν 1/40" έστω με διάφραγμα f/16 (αυτό δεν το αλλάζουμε). Αν θέλουμε χρόνο έκθεσης πχ 60", τότε πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα φίλτρο των 11 στοπ γιατί:
1/40" = 0.025"
60"/0.025"=2400 (άρα το ND2000 είναι το πιο κοντινό σε χρόνο λήψης και αφήνοντας τη λήψη +10", έχουμε τον χρόνο που θέλουμε)
το φίλτρο ND2000 δίνει 11 στοπ σε καθυστέρηση (ή 2000 φορές τον αρχικό χρόνο λήψης, εδώ 1/40" ή 0.025")
2000 x 1/40 = 50" (θυμίζω ότι σχεδόν πάντα η λήψη πρέπει να κρατά λίγο περισσότερο από την ένδειξη στο κομπιουτεράκι (οπότε εδώ πάμε για 60"), αν όμως έχουμε απρόβλεπτους παράγοντες όπως ξαφνική απομάκρυνση των συννέφων, τότε πράττουμε αναλόγως και κρατάμε τη λήψη λιγότερο από την υπολογιζόμενη.

Πραγματικά οι χρόνοι λήψης δεν έχουν νόμους αλλά η κεντρική ιδέα είναι το τελικό αποτέλεσμα να είναι σωστό ως προς τη φωτεινότητά του (θυμίζω ότι στις λήψεις ΜΕ το ιστόγραμμα δεν βοηθά σχεδόν ποτέ). Το τελικό αποτέλεσμα είναι να πάρουν τα κινούμενα θέματα μία κρεμώδη υφή (σαν γάλα που το λέτε) και αυτό προσδίδει στο θέμα μία ιδιαίτερη ατμόσφαιρα.

Από εκεί και μετά, περνάμε σε άλλα τεχνικά ζητήματα όπως το αν χρησιμοποιήσουμε φίλτρα slot-in ή βιδωτά, αν θα βάλουμε πρόσθετο φίλτρο Graded ND για να μην "κάψουμε" τον ουρανό κλπ. Εγώ προσωπικά προσπαθώ να αποφύγω τα Graded ND και αν υπάρχει κίνδυνος να κάψω τον ουρανό, προτιμώ να κάνω 1 λήψη για τον ουρανό και 1 (συνήθως μεγαλύτερης διάρκειας) για το κάτω μέρος και μετά τα ενώνω σαν layers στο PS. Εννοείται πως ένα καλό-στιβαρό τρίποδο είναι απαραίτητο, όπως επίσης και ένα remote (εκτός κι αν η μηχανή διαθέτει ρύθμιση τύπου remote). Επίσης πρέπει να εξετάσουμε αν χρειαζόμαστε παρασολέιλ και αν ναι (λόγω πλευρικού ήλιου ή βροχής), τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο βιδωτό φίλτρο, ίδιας διαμέτρου με τον φακό.

Γενικά οι επαγγελματίες δουλεύουν με slot-in φιλτρα γιατί θεωρείται ότι έχουν καλύτερης ποιότητας κρύσταλλο και δεν βινιετάρουν (αν και σχεδόν όλα βγάζουν μία χρωματική κάστα, συνήθως μπλε ή καφέ) αλλά έχουν πολύ υψηλό κόστος. Εδώ ένα παράδειγμα slot-in φίλτρου:
Cokin-Z-Pro-with-10-stop-ND.jpg

Όπως θα παρατηρήσατε, εδώ μπορείτε να προσθέσετε άλλα 2 ή 3 φίλτρα πάνω στο αρχικό. Ο σκοπός χρήσης του slot-in φίλτρου είναι για να έχει την ευκολία ο φωτογράφος να ελέγχει την εστίαση και να διαλέγει φίλτρα πάνω στον φακό άμεσα.

Κάποιες επιπλέον συμβουλές:
- μη μπείτε σε διαδικασία να πάρετε πλαστικά/resin φίλτρα. Γεμίζουν σκόνη λόγω στατικού ηλεκτρισμού και δεσμεύουν πολύ φως
- φροντίστε να έχετε τη μηχανή ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΤΑΘΕΡΗ γιατί η λήψη πρόκειται να κρατήσει πολύ ώρα και αν κατά τη διάρκεια της λήψης το τρίποδο μετακινηθεί ή η μηχανή δεν είναι καλά σφιγμένη στην κεφαλή, τότε θα βγουν όλα θολά.
- αν φωτογραφίζετε με το τρίποδο στην άμμο, να βεβαιωθείτε ότι δεν θα μετακινηθεί λόγω της άμμου
- αν ο ήλιος αποτελεί αντικείμενο μέσα στο πλάνο, μην προβείτε σε μεγάλους χρόνους έκθεσης γιατί στο τέλος θα φαίνεται σαν αυγό...
- κάθε στοπ διαφορά, δίνει διπλάσιο χρόνο έκθεσης, πχ αν με φίλτρο 10 στοπ παίρνουμε 60" έκθεση, με φίλτρο 11 στόπ θα πάρουμε 120" έκθεση, οπότε μην υποτιμάτε τη μετάβαση σε +1 στοπ (ή -1 στοπ).
- αν βρέχει κατά τη λήψη, χρησιμοποιείστε παρασολέιλ ή ομπρέλλα. Οι σταγόνες δεν θα φανούν ποτέ στο κάδρο αλλά αν πέσουν πάνω στο φίλτρο, θα τις δείτε σίγουρα...
- αν οι λήψεις έχουν μεγάλη διάρκεια, ενδέχεται να καταπονηθεί ο αισθητήρας και να δείτε καμμένα pixel στο κάδρο. Είναι κάτι το φυσιολογικό και αφαιρούνται εύκολα
- αν στο κάδρο σας υπάρχουν αντικείμενα που η κίνησή τους θα δώσει σχετικά κακή αίσθηση (πχ κλαδιά δέντρων με φύλλα), τότε αν είναι εύκολο, κάνε 2 λήψεις, μία χωρίς φίλτρο για να έχετε ακίνητα τα κλαδιά και μία με φίλτρο για την αίσθηση της κίνησης. Μετά δουλέψτε τα 2 αρχεία σαν layers στο PS και κρατήστε από κάθε layer τα κομμάτια που θέλετε.
- συνήθως σύννεφα και νερά φαίνονται καλύτερα με χαμηλό contrast και χωρίς εφαρμογή του clarity, sharpness κλπ.
- η λήψη ΜΕ δεν ταιριάζει παντού. Έχω δει φωτογράφους που είναι ικανοί να βάλουν φίλτρο ND ακόμα κι όταν φωτογραφίζουν καρέκλα σε κουζίνα...
- Σε καλή σχέση ποιότητας/τιμής κινούνται τα φίλτρα της Hoya, NiSi, B&W (αν και αυτά βγάζουν σχετικά έντονη χρωματική κάστα). Αν θέλετε να ανεβείτε κατηγορία, θεωρώ πως τα φίλτρα της Formatt-Hitech είναι εξαιρετική λύση
*εγώ χρησιμοποιώ φίλτρα κυρίως της NiSi γιατί απωθούν το νερό, η στεφάνη βιδώματος είναι από αεροπορικό αλουμίνιο, οπότε ο δακτύλιος δεν μεταβάλλεται με τη θερμοκρασία (ποτέ δεν σφίγγει στο κρύο και ξεβιδώνει εύκολα) και δεν προσθέτουν καθόλου χρωματική κάστα. Το ND2000 (11 stop) έχει σχετικά εμφανή βινιέττα.

Σας παραθέτω κι έναν αναλυτικό πίνακα με τιμές χρόνων καθυστέρησης και αναλογιών σε φίλτρα:
Exposure-Chart.jpg


αυτά προς το παρόν!
 

costas_

Supreme Member
13 May 2014
4,720
Around the world
Ευχαριστούμε πάρα πολύ για τις πληροφορίες.

Στέλνω τώρα γράμμα στον Άγιο Βασίλη .. θα του ζητήσω μια σειρά LEE Filters και εαν δεν έχει και μου φέρει ΗΟΥΑ .. δεν θα του κρατήσω κακία.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Αν είναι να πάρεις slot-in, πάρε της Formatt-Hitech. Αν είναι να πάρεις βιδωτά, καλύτερα όχι Hoya γιατί έχουν φαρδιά στεφάνη κι ενδέχεται να βινιετάρουν στα κοντά/πρώτα mm του φακού. Τα βιδωτά της NiSi είναι slim και δεν έχουν τέτοιο θέμα.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Ελπίζω να μην δυσκολευτεί να μας τα φέρει γιατί με αυτό το νήμα θα ήμαστε πολλοί αυτοί που θα προσπαθήσουμε να πάρουμε φωτογραφίες σαν και αυτές που είδαμε εδώ.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Να ρωτήσω κάτι σχετικό, αλλά ίσως είναι λάθος το νήμα. Σε μια πρόχειρη έρευνα αγοράς που έκανα είδα ότι τα βιδωτά ND φίλτρα της Nisi είναι μόνον δύο, 1000 και 2000. Πρέπει μήπως να ξεκινήσουμε από κάποιο φίλτρο με λιγότερα στοπ ή δοκιμάζουμε με ένα 10 στοπ και στην πορεία βλέπουμε πιο άλλο χρειάζεται να πάρουμε; Οι τιμές που παίζουν στο Ebay είναι σχεδόν στο ήμισυ απ' ότι στα Ελληνικά καταστήματα. Είναι αξιόπιστη μια αγορά από Ebay ή μπορεί να είναι μαϊμού; Αν έχει κάποιος κάποιο link για αγορά που αξίζει θα του ήμουν ευγνώμων αν το έδινε...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Αν είναι να δουλέψεις μόνο με 1 φίλτρο, πρέπει να σκεφτείς το αποτέλεσμα στα σύννεφα καθώς το νερό είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμο. Αν υπάρχουν σύννεφα, σημαίνει πως με μικρό διάφραγμα θα πάρεις φωτομέτρηση 1/10"-1/60" που σημαίνει ότι αν θέλεις να έχεις μία καθυστέρηση 40"-60", πρέπει να έχεις φίλτρο ND1000 ή ND2000. Μετά αν θέλεις λιγότερο χρόνο μεγαλώνεις το διάφραγμα.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Ναι, η αύξηση του διαφράγματος είναι η λύση, αλλά φαντάζομαι μέχρι ενός σημείου, ίσως ένα μεσαίο διάφραγμα της τάξης του F:5.6 να είναι το ανώτερο δυνατό ή μπορώ να πάω μέχρι το μέγιστο του φακού;
Όσων αφορά την αγορά από το εξωτερικό, νομίζεις ότι αξίζει το ρίσκο; Εδώ απ' ότι είδα στο σκρουτζ υπάρχει μόνον το 2000 και αυτό στα 118 , τιμή αρκετά τσιμπημένη, δεδομένου ότι με άλλα τόσα παίρνει κανείς καινούργιο φακό...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Ναι, η αύξηση του διαφράγματος είναι η λύση, αλλά φαντάζομαι μέχρι ενός σημείου, ίσως ένα μεσαίο διάφραγμα της τάξης του F:5.6 να είναι το ανώτερο δυνατό ή μπορώ να πάω μέχρι το μέγιστο του φακού;
Όσων αφορά την αγορά από το εξωτερικό, νομίζεις ότι αξίζει το ρίσκο; Εδώ απ' ότι είδα στο σκρουτζ υπάρχει μόνον το 2000 και αυτό στα 118 , τιμή αρκετά τσιμπημένη, δεδομένου ότι με άλλα τόσα παίρνει κανείς καινούργιο φακό...
Το f/5.6 δεν θα σου δώσει δυνατότητα για μακρά έκθεση. Εκεί οι ταχύτητες μπορεί να είναι και 1/1000, οπότε με ένα ND2000 θα έχεις νέα έκθεση ~2"...

Το φίλτρο αν το βρεις από έξω σε καλή τιμή να το πάρεις. Αλήθεια οι κάρτες VISA δουλεύουν πλέον κανονικά για αγορές από Amazon, Εbay κλπ;
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Από Amazon μπορείς και από άλλα site, με PayPal δεν γίνεται παρά μόνο με τον γνωστό τρόπο, ο οποίος όμως έχει αρκετά έξοδα και συμφέρει μόνο όταν βρεις πολύ καλή προσφορά. Θα το ψάξω λίγο και θα δω. Σ' ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές, χρωστάω καφέ
 

costas_

Supreme Member
13 May 2014
4,720
Around the world
Ειδα και εγώ το εν λόγω φίλτρο NiSi ND2000 για τον φακό μου που είναι στα 77mm. Φυσικά, προτιμώ ένα φίλτρο Ultra Slim αλλά από ότι είδα στο ebay το ND2000 είναι μούφα slim. Το λέει Ultra Thin και δεν το βλέπω για χαμηλό στεφάνι. Τέλος πάντων το γράμμα θα το στείλω στον Αη Βασίλη και ελπίζω μετά από λίγο καιρό να έλθει κάτι αξιόλογο και όχι κάποια κινέζικη φόλα.
 

teobot

Supreme Member
18 December 2009
3,710
Πριν αγορασει καποιος ND φιλτρα γιατι δεν δοκιμαζει πρωτα την τεχνικη που ειπε ο Ηλιας; Τελειως συμπτωματικα ειδα σημερα ενα βιντεακι του Tony Northrup που δειχνει κ τα βηματα στο photoshop
https://www.youtube.com/watch?v=YcZkCnPs45s
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Εγώ ξαναρωτάω, γιατί κανείς γνωστός φωτογράφος δεν ακολουθεί αυτή την τεχνική; Και αφού δουλεύει υπό περιορισμούς, σημαίνει ότι για τις άλλες περιπτώσεις χρειάζεσαι φίλτρα, οπότε τι κερδίσαμε; Θόρυβο; Ποτέ δεν είχα θέμα θορύβου σε τέτοιες λήψεις.
 

teobot

Supreme Member
18 December 2009
3,710
Εγώ ξαναρωτάω, γιατί κανείς γνωστός φωτογράφος δεν ακολουθεί αυτή την τεχνική; Και αφού δουλεύει υπό περιορισμούς, σημαίνει ότι για τις άλλες περιπτώσεις χρειάζεσαι φίλτρα, οπότε τι κερδίσαμε; Θόρυβο; Ποτέ δεν είχα θέμα θορύβου σε τέτοιες λήψεις.

Κ πολυ καλά κάνεις κ τα λες! Απλά το παραθέτω σαν εναλλακτική
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Μα να σημειώσω το παράδοξο της υπόθεσης. Ο Tony λέει ότι φτιάχνει το βίντεο για να μας κάνει να γλυτώσουμε 50-100 και δίνει σαν επιχείρημα τον θόρυβο. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι απευθύνεται σε purists, σε άτομα που κάνουν pixel peeping, σε φωτογράφους που θα "πονέσουν" αν δουν θόρυβο στις φωτογραφίες τους. Ναι αλλά ξεχνάει ότι όλοι αυτοί, αφού έχουν τέτοιο φωτογραφικό προφιλ, δεν δουλεύουν με P&S φωτογραφικές αλλά με σοβαρά εργαλεία που κοστίζουν αρκετά. Επομένως, δεν έχει νόημα να λες σε κάποιον πως θα γλυτώσει πχ 100 για ένα φίλτρο (που αν είναι καλό θα κρατήσει για μια ζωή), ενώ αυτός ήδη έχει ξοδέψει ένα σωρό λεφτά σε μηχανή και φακούς γιατί τον ενδιαφέρει η ποιότητα...

Και επιμένω πως η ανωτέρω τεχνική δουλεύει σε ειδικές περιπτώσεις. Δεν μπορείς να τη βάλεις τη μηχανή σε λειτουργία ριπής με JPEG+RAW για 100 λήψεις και ακόμη κι αν το TIFF είναι μόνο 1 (το τελικό), πρέπει να κρατήσουμε πάνω από 60-80 αρχεία RAW/φωτογραφία (που σημαίνει ότι στην καλύτερη θα θέλουμε αποθηκευτικό χώρο ~2GB/φωτογραφία, άσε που το κλείστρο θα βαράει σαν πολυβόλο επί μακρόν, άρα η μηχανή ζει λιγότερο απ' ότι θα θέλαμε. Λίγο άκυρο τελικά δε νομίζετε;
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,865
Athens
Δεν έχεις το ίδιο αποτέλεσμα.
Σε κάποιες συνθήκες μπορείς να κάνεις το ίδιο πράγμα, σε άλλες διαφέρει η μια εικόνα από την άλλη.

Για το vignetting όποιος έχει πρόβλημα με αυτό, ψάχνει δικαιολογία.
Δεν υπάρχει θέμα με το vignetting. Ότι φίλτρο και να βάλεις, θα έχεις κάποιο vignetting ( newsflash! έχει και ο φακός σκέτος από μόνος του vignetting! :D ).
Δεν είναι όμως μεγάλο vignetting, δεν είναι 2-3 στοπ κάτω ξέρετε να υπάρχει θέμα στην διόρθωσή του δίχως προβλήματα.

Ο μύθος ότι είναι καλύτερες η πλάκες ( slide in σε holder ) φίλτρων από τα αντίστοιχα βιδωτά είναι μέγιστη φόλα by the way.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Για το vignetting όποιος έχει πρόβλημα με αυτό, ψάχνει δικαιολογία.
Δεν υπάρχει θέμα με το vignetting. Ότι φίλτρο και να βάλεις, θα έχεις κάποιο vignetting ( newsflash! έχει και ο φακός σκέτος από μόνος του vignetting! :D ).
Δεν είναι όμως μεγάλο vignetting, δεν είναι 2-3 στοπ κάτω ξέρετε να υπάρχει θέμα στην διόρθωσή του δίχως προβλήματα.
Ούτως ή άλλως το vignetting του φακού δεν το βλέπουμε γιατί σε μικρά διαφράγματα εξαφανίζεται. Θα ήταν πρόβλημα αν κάναμε λήψη στα f/4 ή μεγαλύτερο.

Ο μύθος ότι είναι καλύτερες η πλάκες ( slide in σε holder ) φίλτρων από τα αντίστοιχα βιδωτά είναι μέγιστη φόλα by the way.
Μόνη περίπτωση που πορεί να είναι καλύτερα είναι λόγω του ότι δεν βινιετάρουν βάσει κοπής αλλά και πάλι, αν υπάρχει θέμα στα βιδωτά, θα το δούμε σε περιπτώσεις πάνω από 9 stop.
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,865
Athens
Μαζί με το vignetting εξαφανίζεται και το sharpness σου καθώς και αρκετή χρωματική πληροφορία ( ειδικά στο πράσινο ).