Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εχουμε στο Τρικαλο την πατριδα μου αυτη την ομορφια;
Φυσικά, και γενικότερα η ευρύτερη περιοχή του νομού μπορεί να σου δώσει εξαιρετικά κάδρα...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Μία σημείωση επειδή αναφέρθηκε κάτι πιο πριν περί βινιέττας στα φίλτρα ND: αν το φίλτρο έχει φτιαχτεί από ποιοτικό γυαλί, τότε η βινιέττα θα είναι μικρότερη αλλά, ειδικά σε ευρυγώνιες λήψεις (έως 28mm), η βινιέττα και πάλι θα είναι υπαρκτή γιατί στα άκρα του φακού, το φως πέφτει πλάγια από τα άκρα προς το κέντρο του φακού, ενώ στο κεντρικό τμήμα του φακού, το φως πέφτει λίγο-πολύ κάθετα πάνω στο φακό. Σε μεγαλύτερα εστιακά μήκη, η βινιέττα δεν είναι τόσο εμφανής (με το ίδιο μέγεθος διαφράγματος).

Αν υποθέσουμε ότι το γυαλί του φίλτρου έχει πάχος ~1mm, τότε στην πρώτη περίπτωση, το πλάγιο φως περνά απόσταση ~1.2mm (από την έξω επιφάνεια του γυαλιού έως τη μέσα), δηλαδή σκεφτείτε ότι το φως "κόβει" διαγώνια το γυαλί. Στη δεύτερη περίπτωση (μεσαία περιοχή του κάδρου), το φως "κόβει" κάθετα το γυαλί, οπότε περνά από την εξωτερική επιφάνεια του γυαλιού στην εσωτερική διαπερνώντας το ελάχιστο πάχος του 1mm. Εννοείται πως η βινιέττα είναι πιο έκδηλη όσι πιο πολλά στοπ καθυστέρησης έχει το φίλτρο. Αυτό δεν έχει σχέση με το αν το φίλτρο είναι συρταρωτό ή βιδωτό αλλά με την ποιότητα του γυαλιού (πάχος, επιστρώσεις κλπ). Επομένως, τα πλαστικά φίλτρα είναι εκτός επιλογής αν θέλουμε να κάνουμε σοβαρή δουλειά.

"expectancy", προβλήτα παραλίας Κατερίνης (65", NiSi ND1000)



expectancy by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr
 

leonkoum

Supreme Member
20 December 2008
4,893
Συγχαρητηρια παιδια για το νημα.
Ολες τους πολυ ομορφες και δυνατες
 

theodoros75

Established Member
11 August 2008
123
Ξάνθη
Αν υποθέσουμε ότι το γυαλί του φίλτρου έχει πάχος ~1mm, τότε στην πρώτη περίπτωση, το πλάγιο φως περνά απόσταση ~1.2mm (από την έξω επιφάνεια του γυαλιού έως τη μέσα), δηλαδή σκεφτείτε ότι το φως "κόβει" διαγώνια το γυαλί. Στη δεύτερη περίπτωση (μεσαία περιοχή του κάδρου), το φως "κόβει" κάθετα το γυαλί, οπότε περνά από την εξωτερική επιφάνεια του γυαλιού στην εσωτερική διαπερνώντας το ελάχιστο πάχος του 1mm. Εννοείται πως η βινιέττα είναι πιο έκδηλη όσι πιο πολλά στοπ καθυστέρησης έχει το φίλτρο. Αυτό δεν έχει σχέση με το αν το φίλτρο είναι συρταρωτό ή βιδωτό αλλά με την ποιότητα του γυαλιού (πάχος, επιστρώσεις κλπ). Επομένως, τα πλαστικά φίλτρα είναι εκτός επιλογής αν θέλουμε να κάνουμε σοβαρή δουλειά.


Τέλεια, να σε καλα που μοιράζεσαι μαζι μας και τις υπέροχες λήψης σου αλλά και τις γνώσεις σου
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Παραθέτω εδώ ένα πολύ χρήσιμο άρθρο για το πως θα κρατήσετε στατικά κάποια κινούμενα αντικείμενα/μέρη στη φωτογραφία ΜΕ (είναι στα αγγλικά). Δεν μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία παντού, καθώς ειδικά τα δέντρα με κινούμενα κλαδιά είναι ίσως ο χειρότερος πονοκέφαλος σε τέτοιες λήψεις (αν τα κλαδιά πέφτουν πάνω στο νερό/σύννεφα).
http://digital-photography-school.com/how-to-freeze-moving-subjects-in-a-long-exposure-photo/

μερικές φορές, για να αποφύγουμε τον παραπάνω "μπελά", μπορούμε να φτιάξουμε έτσι το κάδρο μας, ώστε τα στατικά μέρη να είναι κάτω από τον ορίζοντα, επομένως εδώ τα σύννεφα δουλεύουν με επιτυχία στη ΜΕ.

"exile", Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, ένα από τα must μέρη της Ελλάδας για τέτοιες φωτογραφίες (30" με ISO50, όταν ακόμα δεν είχα το remote για να δουλέψω σε bulb mode...)



exile by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr
 

leonkoum

Supreme Member
20 December 2008
4,893
και μια δικη μου...
(δεν θυμαμαι εαν την εχω ξανανεβασει..αν ναι τοτε συγνωμη)
Οχι ακριβως οπως των παιδιων αλλα λιγο διαφορετικη..
D700, iso 200, s8'
sZed0Ri.jpg
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
ωραία ατμόσφαιρα και καλά ζυγισμένο κάδρο :)

*σχετικά με αυτά που έγραψα περί έλλειψης remote, σημειώνω ότι όταν δεν έχουμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε το remote, τότε αναλόγως της βασικής φωτομέτρησης, μπορούμε να αλλάξουμε το ISO για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα (έχοντας πάντα υπ' όψιν ότι μόνο στο βασικό ISO έχουμε διαθέσιμη τη μεγαλύτερη δυναμική περιοχή). Πρέπει επίσης να έχουμε κατά νου ότι χωρίς remote μπορούμε να δουλέψουμε μόνο έως το όριο των 30" που μας δίνει διαθέσιμο το Manual Mode (ενδεχομένως μερικές πολύ σύγχρονες μηχανές να δίνουν και τη δυνατότητα ορισμού συγκεκριμένου χρόνου έκθεσης πάνω από τα 30").

Έτσι, αν η βασική φωτομέτρηση σε ISO100 μας δώσει χρόνο πχ 1/80", τότε αν βάλουμε ένα φίλτρο 10 στοπ (ND1000), σημαίνει ότι ο νέος χρόνος έκθεσης θα είναι 1000 Χ 1/80 = 12.5". Αν αυτός ο χρόνος δεν μας είναι αρκετός για το επιθυμητό οπτικό αποτέλεσμα, τότε μπορούμε να ρίξουμε το ISO στο 50, οπότε ο χρόνος έκθεσης με τις υπόλοιπες ρυθμίσεις να είναι ίδιες, θα διπλασιαστεί, επομένως θα πάρουμε έκθεση ~25" και με τη λογική ότι πιθανότατα θα πρέπει να κρατήσουμε την έκθεση κάπως περισσότερο, τα 30" μας φτάνουν οριακά για ένα καλό τελικό αποτέλεσμα.

Αντίστοιχα, αν ο χρόνος αρχικής έκθεσης είναι πχ 1/20", τότε με το ίδιο φίλτρο θα πάρουμε έκθεση 1000 Χ 1/20 = 50". Η έκθεση των 50" δεν μπορεί να επιτευχθεί σε ISO100 χωρίς το remote, επομένως η μόνη λύση είναι να αυξήσουμε το ISO. Εδώ, αν αυξήσουμε το ISO κατά 1 στοπ (από 100 σε 200), ο χρόνος έκθεσης ΥΠΟδιπλασιάζεται, επομένως τα 50" σε ISO100 γίνονται 25" σε ISO200. Έτσι ορίζοντας πάλι τον χρόνο του Manual Mode σε 30" έχουμε και πάλι το επιθυμητό οπτικό αποτέλεσμα (ενδεχομένως με ένα ελαφρύ τίμημα σε πρόσθετο θόρυβο).

Στα ανωτέρω παραδείγματα, οι τιμές χρόνου στις αρχικές εκθέσεις δόθηκαν έτσι ώστε με τη χρήση ενός φίλτρου 10 στοπ να έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε χωρίς remote. Καταλαβαίνετε πως με το ίδιο φίλτρο, όσο οι αρχικές τιμές έκθεσης ξεφεύγουν, τόσο αυτή η μέθοδος κρίνεται ανεπαρκής γιατί στο ISO50 θα έχουμε υποέκθεση και σε ISO πάνω από 100 θα έχουμε αυξημένο θόρυβο...
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Δεν στρώνομαι να γράψω ενα πληρες σκεπτικό με στοιχεία κλπ αλλα ..

για το την εκδοχή που παρουσιάζεται στο τελευταίο μήνυμα είναι ταμάμ οι πολλαπλές λήψεις σε συνδυασμό με το "ελαφρυ" ND1000 και μάλιστα έτσι δεν χρειάζονται και πολλές σε αριθμό .. 3-4 λήψεις γλυτώνεις και το επικύνδυνο για καψίματα ISO50 και το ανεβασμα σε ISO200 ..

Anon, Το ISO 50 είναι κανονικό στην Α7 ή επεκταμένο ?. Νομίζω το δεύτερο και αρα δεν δίνει κέρδος σε δυναμική περιοχή.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Anon, Το ISO 50 είναι κανονικό στην Α7 ή επεκταμένο ?. Νομίζω το δεύτερο και αρα δεν δίνει κέρδος σε δυναμική περιοχή.
Στην Α7 είναι expanded και ήδη ανέφερα ότι χάνεις σε d/r. Ούτως ή άλλως το ποστ είχε σχέση με λύσεις για την έλλειψη remote. Εδώ να σημειώσουμε πως αν είναι δυνατό, να αποφεύγεται η χρήση του timer σε αυτόματη εστίαση (πχ 2" καθυστέρηση μετά το πάτημα του κλείστρου) γιατί με τη λήξη της καθυστέρησης η μηχανή ξανακάνει από την αρχή εστίαση.