Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
...Οι οποίες προεκτάσεις αναδεικνύονται ιδανικά από την less is more αισθητική σου. Εξαιρετική!
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
και πάλι ευχαριστώ πολύ!

"nowhere"
Ως γνωστόν, οι βάρκες αποτελούν για εμένα αγαπημένο θέμα. Δεν κρύβω ότι διαθέτουν ιδιαίτερο επικοινωνιακό χαρακτήρα και είναι τόσο εύκολο να καταστρέψεις ένα θέμα με βάρκα αν διαλέξεις λάθος γωνία λήψης. Εδώ ελπίζω να πέτυχα να της δώσω λίγη (ακόμα) αξία.



nowhere by Teo Kefalopoulos, on Flickr
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,548
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πολύ μου αρέσει Τεο...

Quiet life by Costas Boukouvalas, on Flickr

Βαζω και εγώ μια από τις αγαπημένες μου φωτό απο την τελευταία εξόρμηση στο Πόρτο Λάγος. Είχα πολύ περιορισμένο χρόνο (ειμασταν πολλά άτομα παρέα απο τα οποία μόνο εγώ φωτογράφιζα) και δυστυχώς δεν είχα τριποδι μαζί αλλά είχα πάρει μαζί τα φιλτρα μου ND,CPL, η φωτό έχει τραβηχτεί στο χερι σε 4 δευτέρα ταχύτητα κλείστρου (ας είναι καλά η σταθεροποίηση της ΕΜ1.2)
 
Last edited:

timaios

AVClub Addicted Member
16 November 2009
1,363
Εξαιρετική φωτογραφία καί χωρίς τρίποδο; καλές έξορμήσεις Κώστα μέ ύγεία πάνω άπ'όλα.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,548
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ευχαριστώ Τιμο, αυτά είναι τα καλά της νέας τεχνολογίας, ήθελα να την τραβήξω σε hires (για να γλυκανω και άλλο το νερό από το stacking και να πάρω την Max λεπτομέρεια από την μηχανή) αλλά χωρίς τριποδι είναι αδύνατο με την ΕΜ1.2 (μόνο η ΕΜ1Χ υποστηρίζει τέτοια λειτουργία). Τελικά αποδείχθηκε πως ήταν πολύ καλύτερα που δεν το έκανα γιατί ο γλάρος είχε ελάχιστη υπομονή και τα 4 δευτέρα ήταν το Max όριο του, θα έβγαινε κουνημένος και θα αναγκαζόμουνα να τον αφαιρέσω τελειως (έχω και δεύτερη αφού άλλαξε σύντομα θέση). Μου αρέσει πολύ ως στοιχείο σύνθεσης στο κάδρο, συμπληρώνει αρμονικά τα υπόλοιπα στοιχεία της φύσης (νερό, ουρανός, γη, βλάστηση) και νιώθει σαν βασιλιάς στο θρόνο που του έστησε ο υπηρέτης του (άνθρωπος)
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,945
Alexandria, Greece
Να γράψω κάτι σχετικά με την τελευταία φωτο. Γενικά θεωρώ ότι η ΜΕ δεν αποτελεί είδος φωτογραφίας αλλά τεχνική φωτογράφισης που "κουμπώνει" σε κάποια είδη φωτογραφίας. Άλλοτε χρησιμοποιείται για τεχνικούς λόγους (πχ αστροφωτογραφία) και άλλοτε για αισθητικούς λόγους. Στο τελευταίο, συνήθως μέσω της ΜΕ ο σκοπός είναι να αναδείξουμε το θέμα απομονώνοντάς το με έναν ιδιαίτερο τρόπο από τα υπόλοιπα στοιχεία του κάδρου τα οποία υπό συνήθεις συνθήκες θα λειτουργούσαν αποπροσανατολιστικά.

Εδώ λοιπόν θεωρώ ότι δεν χρειαζόταν να εφαρμόσουμε τη ΜΕ. Αυτό το βλέπω και σε κάποιες άλλες φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στο νήμα κατά καιρούς. Φυσικά π'αντα προέχει η προσωπική αισθητική αλλά πχ στην πιο πάνω φωτογραφία, η οποία κινείται μεταξύ φωτογραφίας κλασικού τοπίου και ταξιδιωτικής, θεωρώ ότι η ΜΕ δεν έχει θέση. Μάλιστα, όπως έχει το κάδρο, θα προτιμούσα μία λήψη 3:2 μόνο για τη θάλασσα με τον ορίζοντα στο βάθος ή θα κρόπαρα με ένα τετράγωνο κάδρο μόνο για το δεξί κομμάτι αυτού που βλέπουμε. Επίσης θεωρώ ότι εδώ η α/μ δεν χρειαζόταν. Υποψιάζομαι ότι το χρώμα είναι έντονο στην αρχική φωτογραφία και με τα παραπάνω που έγραψα θα αποτελούσε μία καλή φωτογραφία τοπίου ή ταξιδιωτική.

Διαβάζω επίσης ότι όπως λέει ο Κώστας, αν ο γλάρος εμφάνιζε κίνηση λόγω της ΜΕ, θα τον αφαιρούσε. Εγώ αυτή την κίνηση θα τη θεωρούσα ουσιαστικό μέρος της σύνθεσης σε φωτογραφίες ΜΕ. Το κάνω σε αρκετά σχετικά κάδρα με κινούμενα πουλιά ή βάρκες. Είναι στοιχεία που μαρτυρούν τη γραμμικότητα του χρόνου, μια ροή του χρόνου που μόνο η ΜΕ μπορεί να αναδείξει. Θα έλεγα μάλιστα πως σε μερικές περιπτώσεις η ίδια η ουσία της ΜΕ σε ένα κάδρο εξαρτάται από αυτά τα κινούμενα θέματα.

Αυτά από εμένα για την προηγούμενη φωτογραφία. Ελπίζω να μην κούρασα και να μην παρεξηγήθηκα.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,548
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλημέρα Τεο και σε ευχαριστώ που σταθηκες στην φωτογραφία και την σχολίασες. Παρεξήγηση και κούραση δεν παίζουν και το ξέρεις, χαιρόμαστε να σε διαβάζουμε.

Να πω δυο λόγια παραπάνω για τη φωτογραφία και πως προεκυψε.

Εισαγωγικά να πω οτι όλες οι φωτό που ανάρτησα στα διαφορα νήματα είναι από jpeg της μηχανής και βγήκαν Α/Μ γιατί έτσι είχα ρυθμίσει την μηχανή όλο το ταξιδιωτικο τριήμερο. Ήταν μια προσωπική πρόκληση. Μάλιστα ειχα εφαρμόσει και ένα έντονο προφίλ στις καμπύλες έκθεσης της μηχανής που ήταν κατάλληλο περισσότερο για δρόμο πάρα για τοπίο. Σε τοπίο πρώτη φορά δοκίμασα το Α/Μ, συνήθως κάνω χρήση της full spectrum μηχανής αλλά δεν την είχα μαζί. Τα εγχρωμα RAW δεν τα έχω επεξεργαστεί κάν, ούτε κάν έχω προλάβει να τα δω. Δυστυχώς ο χρόνος είναι ελάχιστος πια για επεξεργασία. Σε γενικές γραμμές είμαι πολύ ικανοποιημένος από τις φωτό που βγήκαν σε Α/Μ απευθείας από τη μηχανή ακόμη και αυτές του τοπίου.

Πάμε τώρα στην εξόρμηση στο Πόρτο Λαγος που έγινε ξαφνικά με την παρέα με αποτέλεσμα να αφήσω το τριποδι στο ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ στην Ξάνθη. Όταν φτάσαμε ήταν μεσημέρι και το φως αρκετά έντονο για να δώσει ικανοποιητικό έγχρωμο στο τοπίο, ο ήλιος ήταν κόντρα στο κυρίως θέμα που ήταν το εκκλησάκι έτσι αποφάσισα να αφήσω το A/M προφίλ σε όλες τις φωτό και να τονίσω στο κάδρο τις έντονες αλλαγές του φωτισμού που προκαλούσε ο ήλιος. Μετά από μια σειρά ταξιδιωτικών φωτό στο χερι φόρεσα στην μηχανή τα φιλτρα ND (που ευτυχώς υπηρχαν στην τσάντα) και έψαξα να βρω ένα σημείο όπου μπορούσα να ακουμπήσω την μηχανή και να τραβήξω μερικες LE το εκκλησάκι με την ξύλινη γέφυρα που ηταν και το κυρίως θέμα. Δυστυχώς το μοναδικό σημείο που προσφέρονταν ήταν ένας ξύλινος φράχτης που δεν ήταν πολύ σταθερός και αρκετες λήψεις όπου έκανα χρήση hires (πολλαπλά κάδρα και ενωμα στη μηχανή) για LE δεν βγήκαν άριστες σε λεπτομέρεια. Θα ανεβάσω και από αυτές μια αλλά θα είναι πάλι Α/Μ :FSGSFGS4:

Όταν τελείωσα τις LE και κράτησα τη μηχανή στα χέρια μου και περπάτησα λίγο είδα αυτό το θέμα μπροστά μου με φορεμένα τα φιλτρα και μου άρεσε πολύ το φως όπως έγραφε Α/Μ στο βάθος του ορίζοντα. Η παρέα φώναζε να φύγουμε (είχαν μπει στα αυτοκίνητα ήδη) και το μόνο που άλλαξα στην μηχανή ήταν να βγάλω τη λειτουργία hires για να μπορεί να γίνει η λήψη στο χερι. Δεν είχα δει κάν τον γλάρο αρχικά, τον είδα στο δεύτερο κάδρο. Δεν ημουν σίγουρος οτι η λήψη θα ήταν καλή και δεν θα έβγαινε κάτι κουνημένο στα 4 δευτέρα που μου έδινε η μηχανή. Ευτυχώς δεν φύσαγε πάρα πολύ και ο γλάρος δεν πολύκουνήθηκε.

Αν η φωτό είχε τραβηχτεί με ώριμη σκεψη ως φωτό τοπιου ή ταξιδιωτική χωρίς δηλ. την τεχνική LE (που τυχαια προέκυψε στη συγκεκριμένη) θα είχα αφαιρέσει το δεκαρι ΝD φίλτρο και θα άφηνα το CPL μόνο κατάλληλα ρυθμισμένο. Αλλά πιστευω τότε δεν θα είχε αυτή τη δυναμική που έχει τώρα γιατί υπήρχε έντονος κυματισμός (ούτε κάν τα 4 δεύτερα δεν τον έκρυψαν πλήρως) και το τελικό αποτέλεσμα που δίνει τώρα το νερό βοηθά κατά τη γνώμη μου να αναδειχθεί και ο ουρανός αλλά και το θέμα δεξιά. Θα δω και την έγχρωμη μιας και εδώ ο ήλιος ήταν πίσω μου και μπορεί να είναι επίσης ενδιαφερουσα. Το οτι έπρεπε να μπει σε άλλο νήμα ο Τεο έχει δίκιο παρότι είναι φωτό μακράς έκθεσης δεν προέκυψε σχεδιασμένα ως τούτη. Παραταύτα την έβαλα εδώ όχι ως παράδειγμα προς μίμηση αλλά για να δείξω και την πρόοδο της τεχνολογίας που με βοήθησε χωρίς σχεδιασμό, τυχαια (είχα αφήσει πάνω τα φιλτρα) να βγει μια φωτό με την τεχνική LE που υπό άλλες προυποθεσεις δεν θα είχε πραγματοποιηθεί και δεν θα είχα αυτό το αποτέλεσμα. Μην ξεχνάμε οτι υπάρχει μηχανή πλέον που μπορεί να τραβήξει και hires στο χερι. Αυτή η πρόοδος (εξαιρετικη σταθεροποίηση στο σώμα, hires αρχείο υπερυψηλής ανάλυσης στο χερι) δίνει έξτρα δυνατότητες σύνθεσης στον φωτογράφο τοπίου και ειδικά σε αυτόν που ασχολείται με την ταξιδιωτική φωτογραφία που για κάποιο λόγο έχει ελαχιστο χρόνο ή ελαχιστο εξοπλισμό μαζί του. Και έγραψα παραπάνω και τον λόγο που στην συγκεκριμένη φωτό η τεχνική έστω και τυχαία πιστεύω πως βοηθά να ισσοροπησει καλύτερα το θέμα ως φωτό τοπιου.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,548
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

εμενα πάλι αυτη η διχοτόμηση μου αρέσει πολύ και κανει την φωτό πολυ πιο ενδιαφέρουσα, δημιουργεί ένα σημείο συγκέντρωσης στο μάτι που αναδεικνύει μετά με το κυρίως θέμα που είναι ο κάθετος φάρος.
 

anochampions

Supreme Member
6 December 2009
3,674
Ευχαριστώ για τα σχόλια, Βασίλη και Κώστα!
Φίλε Τέο, εξαιρετικός για άλλη μία φορά!
Με εντυπωσιάζει κάθε φορά ο τρόπος που σμίγει η θάλασσα με τον ουρανό!!!
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

εμενα πάλι αυτη η διχοτόμηση μου αρέσει πολύ και κανει την φωτό πολυ πιο ενδιαφέρουσα, δημιουργεί ένα σημείο συγκέντρωσης στο μάτι που αναδεικνύει μετά με το κυρίως θέμα που είναι ο κάθετος φάρος.

Κι εμένα μου αρέσει εκεί που έχει πέσει το κόψιμο, δημιουργεί ένα σημείο προσοχής στο οποίο συγκλίνουν στοιχεία του καρέ...

...Τεό πολύ ωραία οπτασία.
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,548
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ιωσηφ ήθελε αέρα το κάδρο για να αναδείξει το θέμα.
 
Last edited:

anochampions

Supreme Member
6 December 2009
3,674
Καλημέρα μας και χρόνια πολλά!
Κώστα, δεν έχω παρά να συμφωνήσω μαζί σου! Από την πλευρά που ήμουν όμως δεν είχα πολλές επιλογές. Κι αυτό το κάδρο ήταν υπέρβαση.
Από την απέναντι όχθη σίγουρα θα πετύχαινα καλύτερο κάδρο, αλλά δεν κατάφερα να βρω πρόσβαση για να περάσω απέναντι!!! :shot: