Βασικές ρυθμισεις ενός προβολικού μεσου.

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

     

    Σας προσκαλούμε να γιορτάσουμε μαζί τα 15α γενέθλια του AVclub.

    Την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021, και ώρα 21:00 θα πραγματοποιήσουμε το πάρτι των γενεθλίων του φόρουμ μας στο ROOT Cafe - bar - Restaurant

     

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

17 June 2006
3,001
Βασικές ρυθμισεις ενός προβολικού μεσου.

Ξεκινώντας αυτην την αναφορά μου σχετικά με τις βασικές ρυθμισεις ενός προβολικού μεσου είναι το γιατι χρειαζόμαστε την ρύθμιση. Ο κατασκευαστής είναι τόσο «χαζός» ώστε να μην ξέρει πως να ρυθμίσει ένα μηχάνημα; Η απάντηση είναι οτι γνωρίζει και τις περισσοτερρες φορές πολύ καλά. Τότε τι την θέλουμε την ρύθμιση;
Πρώτον κάθε εταιρεία έχει το δικό της target group.
Δεύτερον δεν ξέρουμε το total quality control στην γραμμη παραγωγής.
Τελευταίο θα αφήσω το λεγόμενο ταίριασμα των μηχανημάτων μεταξύ τους αλλα και του χώρου μας. Αυτό το τελευταίο αποτελεί και τον πιο σημαντικό παράγοντα. Το ματσάρισμα δηλαδή όλης της αλυσίδας.

Τι πρέπει να ελέγξουμε-διορθώσουμε για να έχουμε αυτό που λέμε σωστή εικόνα;

Brightness, Black level
Contrast, White level
Color &Tint
Sharpness
Gray scale
Geometry – Centering, Sizing, etc
Gamma

Περί IRE
Το IRE είναι μια μέτρηση τάσης (1 βολτ = 140 μονάδες IRE Peak to peak από –40IRE έως 100IRE).
Τα DVD δεν αποθηκεύουν τις πληροφορίες φωτεινότητας ως μέτρηση "τάσης" "voltage" αλλά ως ψηφιακή φωτεινότητα από 16 έως 235 με 16 ως 0 IRE και 235 ως 100 IRE. Τα IRE σαν μονάδα τάσης, για να μετρηθούν πρέπει χρησιμοποιηθεί ένα όργανο ελέγχου κυματοειδούς (βασικά ένας παλμογράφος).
Θα αναρωτηθείτε τώρα τι γίνεται με τα υπόλοιπα 40 IRE που εμείς δεν χρησιμοποιούμε ή δεν γνωρίζαμε; Για όσους δεν το γνώριζαν αυτό είναι μια εύλογη απορία. Πολυ απλά χρησιμοποιούνται για τον συγχρονισμό του σήματος .
Έτσι έχουμε 0 IRE (0 volt) για Pal και 7,5 IRE (0,53 volts) για NTSC (μαύρο)
100 IRE (0.714286 volts) (λευκό)
Synchronization -40IRE (below zero volts)


Brightness, Black level

Το σήμα μας μπορεί να είναι κωδικοποιημένο είτε σε pc levels(0-255) είτε σε video levels(26-235). Συνήθως το περιεχόμενο στα dvd δισκάκια είναι κωδικοποιημένα σε video levels (16-235).
Τι εννοούμε όμως ότι το σήμα μας είναι κωδικοποιημένο σε video levels (16-235); Πολύ απλά το μαύρο μας είναι κωδικοποιημένο στο digital 16 και όχι στο 0 (pc levels) ενώ το λευκό μας είναι κωδικοιποιημένο στο digital 235 και όχι στο 255 (pc levels).
Για να ρυθμίσουμε σωστά το μαυρο μας ή αν θέλετε για να κλειδώσουμε σωστα το κάτω άκρο της πληροφορίας που θα προβάλει ο προβολέας μας, χρησιμοποιούμε ειδικά patterns είτε αυτα βρίσκονται σε dvd δισκάκια είτε χρησιμοποιώντας γεννήτρια σημάτων.

Το ποιο γνωστό DVD software ειναι το DVE (Digital Video Essential) σε pal έκδοση αλλά και του γερμανού Peter Finzel. Για όσους δεν μπορουν να προμηθευτούν ένα από τα δυο προηγούμενα δισκάκια τότε μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποιους από τους τίτλους που φέρουν το logo THX.

Για να ρυθμίσουμε το μαύρο μας χρησιμοποιούμε το ρυθμιστικό της φωτεινότητας (brightness) ενώ για την ρύθμιση του λευκού χρησιμοποιούμε το ρυθμιστικό της αντίθεσης(contrast).
Όπως ανάφερα ποιο πάνω σαν εργαλείο μας θα χρησιμοποιήσουμε το DIGITAL VIDEO ESSENTIALS και συγκεκριμενα το chapter: reference materials/display setup patterns. (Title 19, Chapter 12). Μην σας μπερδέψει η φωτογραφία είναι ακριβώς το ίδιο pattern.
 
Last edited by a moderator:
17 June 2006
3,001
Παρατηρώντας το pattern βλέπουμε την ύπαρξη τριων μπαρων με διαφορετική απόχρωση της κλίμακας του γκρι εκατέρωθεν της μέσης. Οι δυο ακραίες μπάρες είναι κωδικοποιημένες στο digital 7 (-4% φωτεινότητα) ενώ οι άλλες τέσσερις είναι κωδικοποιημένες στο +2% και +4% του μαύρου. Τι κάνουμε για να ρυθμίσουμε καλά το brightness του προβολέα μας; Απλά κατεβάζουμε ή ανεβάζουμε ανάλογα το ρυθμιστικό της φωτεινότητας ωστε η τελευταία μπάρα να χαθεί, δηλαδή να είναι ίδια με το μαύρο του background ενω οι άλλες δυο θα πρέπει να φαίνονται. Για τους κατόχους προβολέων DLP ένα τρυκ είναι να κατεβάσουν η ανεβάσουν το ρυθμιστικό ανάλογα ώστε τα καθρεπτάκια κλείσουν ώστε να μην υπάρχει σε εκείνο το σημείο dithering(μικρό τρεμόπαιγμα) Για του κατόχους Lcd τα πραγματα είναι λίγο πιο δύσκολα και θέλει μεγαλύτερη προσπάθεια.
 

Attachments

  • DVE PLUGE w_GRAY SCALE.jpg
    DVE PLUGE w_GRAY SCALE.jpg
    6.4 KB · Views: 3,844
Last edited by a moderator:
17 June 2006
3,001
Υπάρχει όμως ένα pattern με κοινούμενες μπάρες που μπορεί να βοηθήσει στην ποιο μικρομετρική ρύθμιση της φωτεινότητας του προβολικού μας όπως αυτο που θα δειτε ποιο κάτω. Ρυθμίζετε το προβολικό σας μέχρι του σημείου που το digital 16, δηλαδή το σημείο που είναι κωδικοποιημένο το μαύρο μας ,δεν φαίνεται ενώ είναι ορατή με δυσκολία το digital 17 και 18. Για το contrast θα μιλήσουμε ποιο κάτω.
Αλήθεια δεν είναι οξύμορο να μιλάμε για μαυρο και το ρυθμιστικό να ονομάζεται «ρυθμιστικό φωτεινότητας»;

Μεγάλη προσοχή πρέπει να δώσετε κατα την αλλαγή των διαφόρων presets modes των προβολέων (standard dynamic movie) γιατί αλλάζει το επίπεδο του μαύρου αλλά και του λευκού. Κάθε φορά πρέπει να ελέγχεται το brightness αλλά και το contrast από την αρχή.
 

Attachments

  • PDVD_000.jpg
    PDVD_000.jpg
    15.8 KB · Views: 4,065
  • PDVD_14_18.jpg
    PDVD_14_18.jpg
    7.4 KB · Views: 3,530
Last edited:
17 June 2006
3,001

Καλό θα ήταν να σχολιάσω λίγο στα τελευταία patterns. Φαίνεται η σημείωση Ref Black και κάτω από αυτό το νούμερο 16 ενώ για τα νούμερα πριν το 16 υπάρχει η ένδειξη BTB. Θα πρέπει λοιπόν να ανεβάσουμε ή κατεβάσουμε το brightness έτσι ώστε να μην φαίνεται τον νούμερο 16 ενώ θα πρέπει να είναι ορατα τα νούμερα 17 έως 24.

Προσοχή: Για την σωστή ρύθμιση του brightness απαιτείται ο έλεγχος από πολύ κοντινή απόσταση από το πανί και όχι από την συνήθη θεση θεασης. Υπάρχει άμεσος κίνδυνος να οδηγηθούμε σε λάθος ρυθμίσεις.
 
Last edited:
17 June 2006
3,001
Για όσους δεν μπορούν να προμηθευτούν τα εν λόγω DVD ο ποιο εύκολος τρόπος όπως προανάφερα είναι η χρήση patterns σε όλα τα δισκάκια τα οποία είναι πιστοποιημένα κατά THX. Αυτά βρίσκονται στην επιλογή των ρυθμίσεων γλώσσας και chapter. Με την ίδια λογική ρυθμίζουμε το brightness έτσι ώστε το όγδοο κουτάκι από αριστερά (digital 17) να είναι μόλις ορατό.
 

Attachments

  • thx.jpg
    thx.jpg
    29 KB · Views: 3,589
Last edited:
17 June 2006
3,001
Στις παρακάτω φωτογραφίες μπορείτε να διακρίνετε μια σκοτεινή μια φωτεινή και μια σωστή ρυθμιση του brightnees σύμφωνα με το pattern του THX.
 

Attachments

  • THX_Correct_bg.jpg
    THX_Correct_bg.jpg
    8.5 KB · Views: 3,520
  • THX_2bright_bg.jpg
    THX_2bright_bg.jpg
    10 KB · Views: 3,459
  • THX_2dark_bg.jpg
    THX_2dark_bg.jpg
    7.3 KB · Views: 3,479
Last edited:
17 June 2006
3,001
Contrast, White level

Με τον ίδιο τρόπο, δηλ με την χρήση των κατάλληλων patterns ρυθμίζουμε το contrast του προβολικού μας μέσου. Γιαυτό τον σκοπό χρησιμοποιούμε το παρακάτω pattern από το DVD . Θα πρέπει να ανεβάσουμε το contrast τόσο ώστε οι δυο τελευταίες μπάρες 235 και 246 να είναι ίδιες, δηλαδή η 246 να μην είναι ευδιάκριτη. Κάνοντας χρήση του δεύτερου pattern μπορούμε να ρυθμίσουμε μικρομετρικά και με ακρίβεια το contrast. Προσοχή : Πολλά προβολικά μέσα δεν μπορούν να ανεβάσουν το contrast στο σωστό σημείο π.χ. LCD TV ή κάποια άλλα αλλοιώνουν χρωματικά το λευκό εξαιτίας ενός από τα τρία βασικά χρώματα να ακολουθήσει τα άλλα δυο σε δύναμη.(είναι αυτό που λέμε συχνά «κλιπάρισμα»). Άρα σε κάθε περίπτωση η εμπειρία αυτού που ρυθμίζει το μέσο παίζει καθοριστικό παράγοντα. Θα πρέπει να ρυθμίσουμε σωστά το προβολικό μέσο μας ώστε και φωτεινότητα να έχουμε αλλά και καθαρό gray scale .
 

Attachments

  • Setting contrast3.jpg
    Setting contrast3.jpg
    30.8 KB · Views: 3,573
  • PDVD_001.jpg
    PDVD_001.jpg
    15.9 KB · Views: 3,477
17 June 2006
3,001
Όταν τελειώσουμε αυτές τις δύο ρυθμίσεις , οι οποιες επηρεάζουν η μία την άλλη, άρα θα πρέπει τελειώνοντας την μία ρύθμιση να ελέγχουμε την προηγούμενη, με το κάτωθι pattern μπορείτε ναελέγξετε ταυτόχρονα κατα πόσο σωστή ρύθμιση έχετε κάνει.
 

Attachments

  • SMPTE3.jpg
    SMPTE3.jpg
    40.8 KB · Views: 3,658

Μανωλάς Βλάσης

AVClub Enthusiast
19 June 2006
781
Μανώλη, συγχαρητήρια!! Χίλια ευχαριστώ δεν φτάνουν!! Έχω εδώ και καιρό το DVE και μέχρι τώρα δεν ήξερα πώς να το χρησιμοποιήσω. Μπορώ να πω ότι φοβόμουν κι όλας να αρχίσω τις ρυθμίσεις μ' αυτό. Τώρα νιώθω πολύ πιο άνετα. Περιμένω με ανυπομονησία τη συνέχεια.
 

george.h

New member
5 August 2006
35
Αθήνα
παιδιά μου φέραν από το εξωτερικό δώρο το dvd ΑVIΑ Guide το Home Cinema...το οποιο μέσα από πολλά test και φοβερες ρυθμίσεις μπορείς να βγάλεις πολύ καλή εικόνα και ήχο για το home cinema σου!

επίσης έχει πολύ φιλικό περιβάλλον και ειναι αρκετα εύκολο...
 

tom6

New member
28 August 2006
82
Γιατι δεν με παιζετε και μενα βρε παιδια; Πηρα το DVE.Θα ηθελα να ρωτησω κυριως για τη ρυθμιση της αντιθεσης της οξυτητας και των χρωματων;
 
17 June 2006
1,443
Άλιμος
Φίλε Θωμά (μάλλον), έχε λίγο υπομονή να δούν το πόστ σου τα "τσακάλια" του DVE (βλ. Μανώλης, Παναγιώτης κτλ) και θα σου απαντήσουν αμέσως. Εάν και ξέρω πέντε πράγματα, απο σεβασμό στις γνώσεις τους αναμένω κι εγώ.

:ernaehrung004:
 

Browser

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,573
Η ρυθμιση του contrast εχει περιγραφει παραπανω. Εαν εννοεις το contrast των χρωματων ξεχωριστα,αυτο δεν θυμαμαι αλλα δεν νομιζω να εχει αντιστοιχα πατερν το DVE.

Οσον αφορα την οξυτητα και τα χρωματα , εχεις δικιο. Λειπουν...!!
 
Last edited by a moderator: