ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ ΜΕΡΟΣ Α´

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

     

    Σας προσκαλούμε να γιορτάσουμε μαζί τα 15α γενέθλια του AVclub.

    Την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021, και ώρα 21:00 θα πραγματοποιήσουμε το πάρτι των γενεθλίων του φόρουμ μας στο ROOT Cafe - bar - Restaurant

     

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

Κώστας Παπαγεωργίου

AVClub Addicted Member
17 June 2006
2,014
ΑΘΗΝΑ
Καλή αρχή και από εμένα.

Εύχομαι το νέο μας forum να μας ανοίξει νέα μονοπάτια εξερεύνησης και να συνεχίσει επάξια να μας επιμορφώνει όπως άλλωστε έκανε τόσα χρόνια το AVFORUM!


Ξεκινώντας το πρώτο μου post ανεβάζω ένα θέμα που θεωρώ ότι είναι πολύ ενδιαφέρον και δυστυχώς δεν κατάφερα παλαιότερα να το συνεχίσω.

Αφορά τη Θεωρία του χρώματος και παρακάτω σας παραθέτω το πρώτο μέρος :



19/06/06

Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ ΜΕΡΟΣ Α´

Η θεωρία του χρώματος αποτελεί ένα μεγάλο & σύνθετο κεφάλαιο και η ιστορία του είναι τεράστια και απαντάται από πολύ παλιά. Ανοίγοντας αυτό το post θέλω να ξεκινήσω ένα μεγάλο θέμα γύρω από την ιστορία του χρώματος & τις διάφορες μεταλλαγές της θεωρίας του από την αρχή της γένεσης του ως και σήμερα. Μέσω αυτού θα κατανοήσουμε καλύτερα την εφαρμογή του, θα μάθουμε την επίδρασή του στη ζωή μας αλλά και τις διαφορές μεταξύ του άυλου χρώματος (από την εκπομπή φωτός), και αυτού που μπορούμε να αγγίξουμε (το οποίο στηρίζεται σε χρωστικές ουσίες). Πολλά από τα θέματα που θα αναπτυχθούν θα είναι γνωστά σε πολλούς αλλά σίγουρα θα υπάρχουν για όλους νέα στοιχεία και απόψεις που θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις μας.


A) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΧΡΩΜΑ & Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ
ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΜΑΤΙ


Υπάρχουν δύο οικογένειες χρωμάτων που συναντάμε στην καθημερινή μας ζωή. Η μία είναι αυτή που δεν μπορούμε να αγγίξουμε (φως), και η άλλη είναι αυτή που έχει υλική υπόσταση και μπορούμε να αγγίξουμε.

Στα computer καθώς και στις τηλεοράσεις χρησιμοποιείται η καθοδική λυχνία η οποία μετακινείται εμπρός και πίσω από την οθόνη για να ενεργοποιήσει ή όχι τις κουκίδες του φωσφόρου που υπάρχουν μέσα στην λυχνία. Οι έγχρωμες οθόνες χρησιμοποιούν 3 διαφορετικούς τύπους φωσφόρου οι οποίοι εμφανίζονται σαν Red, Green & Blue όταν ενεργοποιούνται. Οι προβολείς CRT χρησιμοποιούν 3 καθοδικές λυχνίες μία για το κάθε χρώμα ξεχωριστά, για αυτό και έχουν τόσο καλό κορεσμό και μετρήσεις αναφοράς στην χρωματική ακρίβεια. Οι προβολείς LCD χρησιμοποιούν την αντανάκλαση του φωτός, (από μία λάμπα), μέσω πρισμάτων σε τρία διχρωικά πάνελ που επιτρέπουν να περάσει μόνο ένα χρώμα τη φορά αναλόγως την τάση που εφαρμόζεται, ενώ οι προβολείς DLP χρησιμοποιούν ένα πάνελ DMD και μεταξύ αυτού και της λάμπας παρεμβάλλεται ένας χρωματικός τροχός ο οποίος αποτελείται από διπλά φίλτρα R, G, B συν κάποια βοηθητικά και στέλνει στο πάνελ χρωματισμένο φως με ταχύτητα αναζωογόνησης 1/50 του δευτερολέπτου PAL ή 1/60/sec του δευτερολέπτου NTSC που είναι αρκετά γρήγορος ώστε ο εγκέφαλος του ανθρώπου να αντιληφθεί μια ενιαία και συμπαγή εικόνα .

Ανεξάρτητα με την τεχνολογία προβολής ή απεικόνισης, η βάση της δημιουργίας χρωμάτων από την εκπομπή φωτός ακολουθεί τα πρότυπα R, G, B. Tα βασικά χρώματα R, G, B καλούνται πρωτογενή διότι δεν μπορούν να δημιουργηθούν από την μίξη άλλων χρωμάτων και ακολουθούν τα δευτερογενή που παράγονται από τον ποσοστιαίο συνδυασμό της πυκνότητας των πρωτογενών, τα τριτογενή που παράγονται από τον ποσοστιαίο συνδυασμό των δευτερογενών κ.ο.κ.
Η πυκνότητα του κάθε χρώματος μετριέται σε μία βαθμίδα που ξεκινάει από το 0-255. Αν συμπτύξουμε τώρα τα τρία βασικά χρώματα με την μέγιστη πυκνότητά τους 255R + 255B + 255G θα έχουμε σαν αποτέλεσμα το λευκό χρώμα. Αντίθετα όταν έχουμε 0R + 0G + 0B θα έχουμε σαν αποτέλεσμα το μαύρο χρώμα.

Το χρώμα που δημιουργείται από χρωστικές ουσίες έχει ακριβώς αντίθετη συμπεριφορά από αυτή του ηλεκτρονικού. Οι χρωστικές ουσίες χειρίζονται τα μήκη κύματος του φωτός που δέχονται τα μάτια μας, και το χρώμα που παράγεται εξαρτάται αποκλειστικά από τα χαρακτηριστικά αυτών. Ας υποθέσουμε ότι ένας καλλιτέχνης έχει δημιουργήσει έναν πίνακα ζωγραφικής και έχει επιτύχει κάποια απόχρωση του πράσινου από την μίξη δύο ή τριών διαφορετικών χρωμάτων. Αν προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε το ίδιο χρώμα, ακόμη και αν ξέρουμε τη βάση των χρωμάτων που χρησιμοποίησε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτύχουμε και αυτό θα οφείλεται σε πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες.

Το ηλεκτρονικό χρώμα λειτουργεί προσθετικά ενώ το χρώμα που βασίζεται σε χρωστικές ουσίες λειτουργεί αφαιρετικά. Όταν βάζουμε σε λειτουργία ένα display ή έναν προβολέα η οθόνη μας είναι μαύρη και φως προστίθεται σε διαφορετικές ποσότητες για να δημιουργηθεί χρώμα. Αντίθετα με αυτό, το χρώμα που βασίζεται σε χρωστικές ουσίες απορροφά όλες τις έγχρωμες ακτίνες του φωτός και αντανακλά στα μάτια μας, (τα οποία περνούν το μήνυμα στον εγκέφαλό μας), το χρώμα του αντικειμένου.


Το φως του ηλίου το αντιλαμβανόμαστε σαν άχρωμο, όμως η ύπαρξη του rainbow αποδεικνύει ότι όλα τα χρώματα του φάσματος είναι παρόντα στο ‛λευκό’ φως.
Αν θέλαμε να δώσουμε έναν τεχνικά ακριβή καθορισμό του χρώματος αυτός θα είναι :
"Το χρώμα είναι η οπτική επίδραση που προκαλείται από τη φασματική σύνθεση του φωτός εκπεμπόμενου, διαβιβασθέντος, ή που απεικονίζεται από τα αντικείμενα."

Το ανθρώπινο μάτι αναγνωρίζει 7.000.000 χρώματα και μερικά από αυτά διεγείρουν την ευαισθησία του ματιού. Κάποια βασικά χρώματα και συγγενή μπορεί να δημιουργήσουν ερεθισμό των ματιών, να προκαλέσουν πονοκεφάλους αλλά και να προκαλέσουν σοβαρό πρόβλημα στην όρασή μας, ενώ κάποια άλλα μπορεί να λειτουργήσουν κατευναστικά προς το άτομό μας. Η κατάλληλη χρήση του χρώματος στη ζωή μας μπορεί να αυξήσει την αποδοτικότητά μας, να ξεκουράζει την όρασή μας και να ηρεμεί όλο μας το σώμα!

Στην συνέχεια και στο Δεύτερο μέρος θα ασχοληθούμε με τα μοντέλα των χρωμάτων, την αρχή της μελέτης, τις διαφορετικές θεωρίες που αναπτύχθηκαν και την αρνητική επίδραση κάποιων χρωμάτων στην ζωή μας.

ΥΓ. Όσοι γνωρίζουν, έχουν μελετήσει ή έχουν ακούσει κάποιες απόψεις σχετικά με την ανάπτυξη αυτού του θέματος στο Α’ Μέρος, θα ήθελα να εκφράσουν τις απόψεις τους ώστε να συλλέξουμε το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες και να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας. Σας υπόσχομαι ότι η συνέχεια θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα.
 

Babis K.

Super Moderator
Staff member
17 June 2006
24,280
Αθήνα
Μπράβο Κώστα.. Άντε, πάμε γερά..
(Βάλε και καμία φωτογραφία, μη βαριέσαι..:p )
 
19 June 2006
160
Π.Φαληρο
Πολύ καλό, είμαστε ανυπόμονοι για τη συνέχεια.

Μια απορία μόνο. Από ότι θυμάμαι από το μάθημα των καλλιτεχνικών στο γυμνάσιο (...ε, είναι μερικά χρονάκια πίσω βέβαια...) η καθηγήτρια (από τη σχολή καλών τεχνών) μας έλεγε πως τα βασικά χρώματα είναι Κόκκινο, Κίτρινο, Μπλέ (το πράσινο δημιουργείται από μπλέ και κίτρινο). Τώρα βέβαια και το κίτρινο δημιουργείται από άλλα...
Φαντάζομαι πως είναι ευκολότερο όμως να αναπαραχθούν οι ζητούμενες αποχρώσεις από RGB γι'αυτό και χρησιμοποιούνται.
Τι να πω, ας μας διαφωτίσει κάποιος πιο σχετικός από εμένα.
 

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Γιάννη, η καθηγήτριά σου κανονικά έπρεπε να σου πει ότι τα βασικά χρώματα είναι το κίτρινο, το κυανό και το ματζέντα - αφού μιλάμε για χρώματα απορρόφησης και όχι εκπομπής. Για του λόγου το αληθές, πάρε κίτρινο, μπλε και κόκκινο και προσπάθησε να φτιάξεις τυρκουάζ ή φούξια.
 

Kyrxas

Established Member
21 June 2006
167
Αγ.Παρασκευή
Κώστα ευχαριστώ για τη γνώση σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα.
Περιμένω τη συνέχεια (Ενας ακόμη καλός λόγος για να λοξοκοιτάω και στα προβολικά).
Κυριάκος Χασάπης
 

FSword

AVClub Enthusiast
19 June 2006
1,132
Lepton said:
Γιάννη, η καθηγήτριά σου κανονικά έπρεπε να σου πει ότι τα βασικά χρώματα είναι το κίτρινο, το κυανό και το ματζέντα - αφού μιλάμε για χρώματα απορρόφησης και όχι εκπομπής. Για του λόγου το αληθές, πάρε κίτρινο, μπλε και κόκκινο και προσπάθησε να φτιάξεις τυρκουάζ ή φούξια.

Ok, παρόλαυτά το πράσινο και πάλι δεν περιλαμβάνεται...
 

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Το πράσινο, το μπλε και το κόκκινο είναι βασικά στα χρώματα εκπομπής, δηλαδή όταν προσπαθείς από το σκοτάδι να δημιουργήσεις φως. Αυτό κάνουν οι τηλεοράσεις, οι προβολείς κ.λπ.

Τα συμπληρωματικά τους κίτρινο, κυανό και ματζέντα είναι βασικά ως χρώματα απορρόφησης, όταν δηλαδή πας να "κρύψεις" συγκεκριμένες αποχρώσεις κάποιου άσπρου υποστρώματος. Σε αυτην την κατηγορία ανήκουν οι μπογιές, οι βαφές, οι εκτυπώσεις κ.λπ.
 

Simos.I

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
22,222
Southern Coast of Tavros beach
Κώστα Συγχαρητήρια, εξαιρετική δουλεία δείγμα ανθρώπου που ξέρει το αντικείμενο επεσιδή τώρα ξεκίνησα τον μαγικό κόσμο των προβολέων είναι ότι καλύτερο ξεκίνημα μπορεί να πάρει ένας άνθρωπος για να ασχοληθεί μαζί τους.
Συνέχισε έτσι:violent-smiley-030:
 

ΜΙΛΤΟΣ

New member
27 October 2006
15
Τα τρία χρώματα κόκκινο,πράσινο,μπλέ, είναι τα τρία βασικά χρώματα σύμφωνα με τους κανόνες της χρωματομετρίας της επιστήμης της οπτικής.
Με αυτά τα τρία χρώματα είναι δυνατόν να δημιουργήσουμε όλα τα υπόλοιπα χρώματα του ορατού φάσματος (400nm – 700nm)
Κάτω από τα 400 νανόμετρα έχουμε τις μη ορατές υπέρυθρες και πάνω από τα
700 νανόμετρα έχουμε τις μη ορατές υπεριώδεις ακτινοβολίες.
Οι ζωγράφοι χρησιμοποιούν κίτρινο αντί για πράσινο συνήθως καθώς και μαύρο και άσπρο.
Πάντως νομίζω ότι κάτι που θα χρησιμεύσει στη δική μας περίπτωση είναι το γεγονός των αντίθετων χρωμάτων, περισσότερο από τα βασικά και τα συμπληρωματικά αυτών.

Για παράδειγμα το αντίθετο του κόκκινου είναι το πρασινο.
Το αντίθετο του μπλε είναι το πορτοκαλί.
Το αντίθετο του κίτρινου είναι το κυανό (μωβ) κ.τ.λ

Τι σημαίνει αντίθετο χρώμα;
Εάν έχουμε μια απόχρωση του κόκκινου για παράδειγμα παραπάνω στην εικόνα του προβολέα μας, με αποτέλεσμα όχι ιδανικες αποχρώσεις και για το υπόλοιπο χρωματικό φάσμα αλλά πιο ζεστές και κάτω των 6.500 kelvin τότε μπορούμε να εξουδετερώσουμε ‘την κοκκινίλα’ με πράσινο.
Το ίδιο βέβαια και αντιστρόφως.
Εάν η εικόνα μας ‘μπλεδίζει’(άνω των 6.500 kelvin) χρειαζόμαστε πορτοκαλί κ.τ.λ (βέβαια μια ανεπιθύμητη απόχρωση μπορεί να διορθωθεί απλά μειώνοντας την ίδια καθεαυτή αλλά θα μειώσουμε έτσι τη γενική φωτεινότητα..)
Δηλαδή τα αντίθετα χρώματα αλληλοεξουδετερώνονται.Προσοχή όμως διότι αυτή η διαδικασία εξουδετέρωσης αυξάνει την φωτεινότητα.
Αντιθέτως συμβαίνει βέβαια με τα χρώματα τα τεχνιτά όπως λ.χ οι τέμπερες.
Σε αυτήν την περίπτωση τα χρώματα σκουραίνουν όταν αναμιγνύονται, όπως σωστά είπε ο φίλος μας ο Κώστας στην αρχή.
Με λίγα λόγια εάν αναμίξουμε τρεις φωτεινές πηγές των τριών βασικών χρωμάτων σε ένα συγκεκριμένο σημείο (πανί προβολής λ.χ) θα πάρουμε λευκό χρώμα και σε περίπτωση που κάποιο χρώμα υπερτερεί σε φωτεινότητα θα κάνει την εικόνα μας να πρασινίζει, κοκκινίζει κ.τ.λ
Το παρακάτω σχήμα δείχνει τα αντίθετα χρώματα τα βασικά και τα συμπληρωματικά.
Δίπλα από τα βασικά βρίσκονται τα συμπληρωματικα χρώματα και απέναντι ακριβώς τα αντίθετα.
 

Attachments

  • Graphic2.jpg
    Graphic2.jpg
    19.7 KB · Views: 209

ΜΙΛΤΟΣ

New member
27 October 2006
15
Εγώ καλώς σας βρήκα Τάκη!!!
Θά'πρεπε εγώ πρώτος να χαιρετίσω όλα τα παιδιά και να πω ότι το FORUM
και η παρέα σας είναι καταπληκτική!

:aktion033: :aktion033:
 
Last edited:

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
24,397
Παλλήνη
Σε ευχαριστουμε πολυ και ελπιζω να βαλεις και εσυ με τον καιρο το λιθαρακι σου για να γινουμε καλυτεροι! Εκανες σιγουρα πολυ δυνατη αρχη!
 

faniflou

New member
7 September 2011
1
λοιπόν το κόκκινο-κίτρινο-μπλε είναι τα βασικά χρώματα για την ζωγραφική ...το άλλο είναι για οθόνες υπολογιστών