Τα πάντα για τα καλώδια....

more peers

AVClub Fanatic
24 April 2009
20,067
Αθήνα
Από καιρό δοκιμάζω την επιρροή των καλωδίων στο hifi σύστημά μου και θεώρησα καλό από το να ψάχνω σχεδόν μόνος μου να το κάνουμε μαζί.

Σκοπός δεν είναι να βρεθεί η ούγια ή το μοντέλο αλλά η επιρροή των διαφορετικών τύπων καλωδίων στα διαφορετικά συστήματα. Η θεωρεία με λίγα λόγια.

Η αφορμή βρέθηκε σε διπλανό νήμα του Μιχάλη που (κακώς :silly: ) αναζητεί την ούγια και όχι την καταλληλότητα...
Για να μην τα μπερδέψουμε λοιπόν ας συνεχίσουμε, όσοι έχετε την γνώση, εδώ με διάθεση να συζητήσουμε και να μάθουμε και όχι να επιβάλουμε τις απόψεις μας.

Το νήμα το ανοίγω συνειδητά στη hiend μιας και τα μέλη της έχουν γράψει πολλές ώρες πειραματισμού και κριτικών ακροάσεων σε συστήματα που μπορούν να αναδείξουν τις διαφορές και δεν θέλω να πιστεύω ότι δίνουν τα λεφτουδάκια τους για γουρούνι στο σακί, αλλά συνειδητά επιλέγουν αυτό που πιστεύουν ότι τους ταιριάζει καλύτερα. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στη hifi ή στη diy δεν συμβαίνουν όλα αυτά βέβαια.

+++
Πάμε... βοηθήστε τον αόμματο!

Μιλάμε για ι/c, ηχείων και ρεύματος (όχι ψηφιακά δηλαδή)
1) Υλικά καλωδίων... τι ταιριάζει με τι (γενικά), εντυπώσεις προτιμήσεις για συγκεκριμένα συστήματα (γενικά... για λάμπες, τρανζίστορ κτλ, για κόρνες, panel ή φυσιολογικά ηχεία :flipout:
2) Τυποποίηση καλωδίων... όροι που χρησιμοποιούνται κτλ
3) Χωρητικότητα αγωγών... τι είναι, από τι εξαρτάται, πως μετριέται, ποιο είναι το ιδανικό, ποιο μας φτάνει?
4) Αντίσταση... τα ίδια
5) Γεωμετρία, τύποι κατασκευής, κατεύθυνση κτλ
6) Τερματισμός... σπουδαιότητα, μέθοδοι και τεχνοτροπίες, υλικά/θερμοκρασίες συγκόλλησης κτλ.

Στη πορεία ας δούμε και άλλα θέματα που πιθανώς παρέλειψα και κάποια στιγμή εφόσον δεν γίνει μπάχαλο, υπάρξει συμμετοχή και κάποιο νόημα στη κουβέντα θα τα συγκεντρώσω και αν κριθεί απαραίτητο από τον πλοίαρχο και υποπλοίαρχο τα περνάμε στη πρώτη σελίδα και μένει ως μπούσουλας.

αν είναι εύκολο οι απαντήσεις να είναι με την μορφή 1,2,...,6 σε αντιστοιχία με τις ερωτήσεις ώστε να διευκολυνθεί η κατάσταση.
 
Last edited:

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
8,404
Αθήνα, Ηλιούπολη
@Dalanik & @lemon:
ολύ ενδιαφέροντα όλα. Τι θα λέγατε να συγχωνεύσουμε τα νήματα;

@Dalanik:
-Κάνεις λάθος που λες ότι αναζητώ την ούγια και όχι την καταλληλότητα... Το πρόβλημα μου ψάχνω να λύσω. Και δεν θα το λύσω, παρά μόνο αν οι επιλογές που θα κάνω θα είναι οι κατάλληλες. Κατά συνέπεια συμφωνούμε, αλλά από άλλο δρόμο! :cool:

εν πρόκειται να αφήσω το νήμα να γίνει μπάχαλο, στο εγγυώμαι.
Έχω υπ' όψη μου, ότι όποτε γίνεται συζήτηση για καλώδια, όλοι ξύνουν τα νύχια τους και ακονίζουν μαχαίρια και δόντια έτοιμοι για καυγά! :argue::violent-smiley-030::rifle:

Γι' αυτό: Θα επαγρυπνώ σαν Kέρβερος.
Θα διαγράφω ασύστολα και χωρίς ντροπή κάθε τι άσχετο.

Θ
α κάνω edit και θα αφαιρώ κάθε βαριά, ή επιθετική φράση! :behead:


Σου αρκούν αυτές οι εγγυήσεις; :devil-smiley-029:

Άν με το καλό προκύψει κάποιος οδηγός χρήσιμος σε όλους, οι Πλοίαρχος και το πλήρωμα θα το προωθήσουν στην κατάλληλη θέση. Όλοι το χρειαζόμαστε.

Προχώρα άφοβα! :a0210:
 
Last edited:

more peers

AVClub Fanatic
24 April 2009
20,067
Αθήνα
Βρε πλάκα σου έκανα με την ούγια! :flipout: -bye-

Να συγχωνευτεί όπου και με ότι θέλετε, καμία αντίρρηση, Μιχάλη! Ψύχραιμες απαντήσεις ψάχνω για να ξεστραβωθώ, βασικά! :a0210:

+++
Μάνο το διάβασα. Πολύ ενδιαφέρον.
Το ζήτημα είναι ότι το σήμα έχει τους τρόπους του να ταξιδεύει και δεν φθάνει μόνο η αντίσταση του αγωγού για να εξαχθούν συμπεράσματα
Ένα μονόκλωνο για παράδειγμα ή κάποιο άλλο διαφορετικής γεωμετρίας ή καθαρότητας ή ακόμα και υλικού κάπως θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα, έτσι δεν είναι?

Για να αρχίσω και τις ερωτήσεις βάση πάντα των στοιχείων που μαζεύονται... πως επηρεάζει η μεγάλη/μικρή αντίσταση το σήμα ή ακόμα και τη λειτουργία ενισχυτή/ηχείων?
Μπορεί να υπάρξει υπερθέρμανση του ενισχυτή ή έστω κάποιο ζόρισμα με ταυτόχρονη αύξηση της θερμοκρασίας? Μπορεί να υπάρξει καθυστέρηση της άφιξης συγκεκριμένων συχνοτήτων του σήματος στα ηχεία? Απώλεια σήματος? Ποια είναι η "ασφαλής" (από άποψη καταλληλότητας) χωρητικότητα και αντίσταση και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ενισχυτή/ηχείων που πρέπει να κοιτάμε σε σχέση με την χωρητικότητα και αντίσταση των ηχείων?
 

more peers

AVClub Fanatic
24 April 2009
20,067
Αθήνα
Ναθ απλά σου αναφέρω ότι η γυναίκα μου από την κουζίνα (5-6 μέτρα απο την θέση ακρόασης) ξεχώριζε δύο καλώδια ρεύματος πάνω στη μέτρια πηγή μου, χωρίς φυσικά να ξέρει ποιο παίζει ή την χρηματική αξία τους (που παρεμπιπτόντως ήταν κοντινή).... Τις τελευταίες ημέρες έχουν περάσει απο το σπίτι 4 άτομα και όλοι κατάλαβαν διαφορές... άλλοι μικρές, άλλοι μεγάλες.
Όταν έρθεις θα μου πεις και εσύ ο ίδιος...:smash:

τσπ... Το θέμα δεν είναι εκεί... για τους θαμώνες της κατηγορίας υπάρχουν διαφορές, αυτό δεν αλλάζει...

Το θέμα είναι να μπορέσουμε να μάθουμε που οφείλονται αυτές οι διαφορές και πως επηρεάζεται ο ήχος, κατα κανόνα, από τις διαφορετικές προδιαγραφές, υλικά κτλ
 
Last edited:

Magellan

Banned
28 July 2006
19,085
Εν πλώ
Πάντως Νικ, μην περιμένεις να βγούνε και ασφαλή συμπεράσματα..

Πρίν από τα καλώδια, υπάρχουν πολλοί και σοβαρότατοι λόγοι που
ευθύνονται για το ακουστικό αποτέλεσμα ενός συστήματος..Να γίνω κουραστικός?

Ας γίνω!

Εν αρχή είναι ο χώρος.Ανεξέλεγκτος, θα κάνει τα δικά του.Θα δίνει ότι αποτέλεσμα γουστάρει..

Συνέργεια μεταξύ των μηχανημάτων..Δεν οδηγούνται όλα τα ηχεία από όλους τους ενισχυτές, και τούμπαλιν..

Αν και μόνο αν έχουν λυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παραπάνω, πάμε να τα χώσουμε και να
ψαχτούμε με τις συνδέσεις και τις καλύτερες επιλογές για τα γούστα μας..

Ας ορίσουμε λοιπόν αφετηρία για την κουβέντα μας,από αυτό το σημείο και πέρα.
 
Last edited:

eyebee

AVClub Enthusiast
3 April 2008
858
Vultureland
Νίκο, κι εγώ θα συμφωνήσω ότι υπάρχουν διαφορές ακουστές και σημαντικές μεταξύ καλωδίων. Απ' την άλλη, πιστεύω (όπως και πολλοί άλλοι φυσικά, δεν κάνω τον έξυπνο) ότι η συνέργεια είναι πολύ σημαντικότερη από το απόλυτο κόστος, τα ονόματα κ.λπ.

Θα πω μόνο πως, στα μέτρια ηχεία μου, προτιμώ τα φτηνά μου καλώδια (Chord Carnival Silverscreen) από άλλα πολλαπλάσιου κόστους (μιλάμε για πάνω από 10 φορές ακριβότερα) που δοκίμασα, ενώ αντίθετα άκουσα βελτίωση σημαντική με τα jumpers της Nordost, που άλλος θα γελούσε με την ιδέα!

Ρεύματος δεν έχω δοκιμάσει, αφενός γιατί η ψηφιακή πηγή μου δεν αξίζει τον κόπο, αφετέρου γιατί έχω διαβάσει στο φόρουμ της Densen πως τα φαινομενικά ανώνυμα καλώδια που συμπεριλαμβάνει ο Δανός στη συσκευασία είναι ψαγμένα και πρέπει να παιδευτείς ΠΟΛΥ για να τα βελτιώσεις.
 

more peers

AVClub Fanatic
24 April 2009
20,067
Αθήνα
Φυσικά! Παράληψής μου!!!

Μιλάμε για τελικό tuning, αφού καταλήξαμε σε ένα σύστημα! Ο χώρος βέβαια είναι "αυτός" - δεδομένος... και στη πλειοψηφία των σπιτιών δεν επιδέχεται δραστικές λύσεις, παρότι όλοι θα το θέλαμε νομίζω.

Πολύ βασικό αυτό που είπες captain.

Δεν μιλάμε για equalizer, δεν μιλάμε για ισοστάθμιση, δεν μιλάμε για διόρθωση των προβλημάτων. Μιλάμε για βελτιστοποίηση.
Αν δεν μπορεί το σύστημα ότι καλώδια και να βάλεις στα ίδια θα είσαι! :a0210:

+++
Κώστα αν δεν βγει συμπέρασμα για το πως ακριβώς επιδρούν οι προδιαγραφές των καλωδίων, υπάρχει θέμα! Μεγάλο θέμα!
 

more peers

AVClub Fanatic
24 April 2009
20,067
Αθήνα
Απάντηση: Re: Τα πάντα για τα καλώδια....

Ρεύματος δεν έχω δοκιμάσει, αφενός γιατί η ψηφιακή πηγή μου δεν αξίζει τον κόπο, αφετέρου γιατί έχω διαβάσει στο φόρουμ της Densen πως τα φαινομενικά ανώνυμα καλώδια που συμπεριλαμβάνει ο Δανός στη συσκευασία είναι ψαγμένα και πρέπει να παιδευτείς ΠΟΛΥ για να τα βελτιώσεις.

Δημήτρη,
1) Η φτωχή πηγή μου πήρε τα πάνω της πρόσφατα με καλώδιο ρεύματος (είπαμε... δεν έγινε καλή! απλά πήρε σημαντικά τα πάνω της!)
2) Το ίδιο καλώδιο ρεύματος δεν είχε αντίστοιχη επίδραση στο Β110!
3) Επίσης πρόσφατα καλώδιο i/c (μ/χ οικονομικό) έδωσε πνοή και στο dac που έχω. Σε σημείο να το κρατήσω, έστω για το δεύτερο σύστημα! Στη κύρια πηγή μου το αποτέλεσμα ήταν αρνητικό!

Κάθε δοκιμή αξίζει το κόπο, imo!

Το θέμα μας όμως είναι ποια είναι τα χαρακτηριστικά των καλωδίων και πως θα μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε τη συμπεριφορά τους πάνω σε δεδομένο σύστημα. Στο σύστημά μας.

Πρόσφατα δοκίμασα καμιά δεκαριά απο κάθε είδος (i/c rca, power και ηχείων). Πήρα ένα i/c για το δεύτερο σύστημα και ξεχώρισα μόνο ένα ρεύματος! Ε δεν μπορεί να γίνεται αυτό!
Κάποια στιγμή πρέπει να ακούμε και μουσική... απο δοκιμή σε δοκιμή το πάμε οι περισσότεροι. Να ξέρουμε και τι δοκιμάζουμε ώστε να μειώσουμε τις επιλογές, τουλάχιστον!
 
Last edited:

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
8,087
Απάντηση: Re: Τα πάντα για τα καλώδια....

Πάντως Νικ, μην περιμένεις να βγούνε και ασφαλή συμπεράσματα..

Πρίν από τα καλώδια, υπάρχουν πολλοί και σοβαρότατοι λόγοι που
ευθύνονται για το ακουστικό αποτέλεσμα ενός συστήματος..Να γίνω κουραστικός?

Ας γίνω!

Εν αρχή είναι ο χώρος.Ανεξέλεγκτος, θα κάνει τα δικά του.Θα δίνει ότι αποτέλεσμα γουστάρει..

Συνέργεια μεταξύ των μηχανημάτων..Δεν οδηγούνται όλα τα ηχεία από όλους τους ενισχυτές, και τούμπαλιν..

Αν και μόνο αν έχουν λυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παραπάνω, πάμε να τα χώσουμε και να
ψαχτούμε με τις συνδέσεις και τις καλύτερες επιλογές για τα γούστα μας..

Ας ορίσουμε λοιπόν αφετηρία για την κουβέντα μας,από αυτό το σημείο και πέρα.

Πολυ σωστα ολα αυτα Κωστα,αλλα,ακομη και προσεγμενοι χωροι "ακουγονται" διαφορετικα εκτος βεβαια κι'αν παμε για ανηχοικους θαλαμους.

Δεν υπαρχει περιπτωση,ακομη και με ολοιδια συστηματα σε διαφορετικους χωρους να "συνεργησουν" ιδια καλωδια.Αυτο ειναι επιφανειακο και ημιμετρο,το να εχουμε δηλαδη ιδια συστηματα,αρα παιρνουμε τα ιδια καλωδια.

Το θεμα νομιζω δεν ειναι ποτε κι'αν τα "χωνουμε" αλλα αν μπορεσουμε να βρουμε καποιες σταθερες στο θεμα των καλωδιων,που πολυ πιθανον και να μας δειξουν/υποδειξουν οτι δεν πρεπει καν να τα χωνουμε ιδιαιτερα χοντρα ασχετως της τιμης του συστηματος.........η του καλωδιου................

Αν ξεκινησουμε απο τους χωρους η την συνεργεια κλπ απλα δεν θα καταληξουμε πουθενα.

Σημαντικος και ο χωρος και ολα,αλλα δεν μπορουμε να εχουμε σωστη αντιληψη αν για παραδειγμα στον χωρο και το συστημα μας μας αρεσει ενα καλωδιο ηχειων η ρευματος διατομης ας πουμε 0.5 μμ η ενα ιντερκονεκτ με τεραστια χωρητικοτητα,που θα ηταν περιπτωση καθαρα προβληματικου συστηματος τουλαχιστον.

Εκει που η επιστημονικη αποψη και η υποκειμενικη συναντιωνται,εκει ειναι και τα σωστα συστηματα,καλωδια και συμπερασματα.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,038
...
+++
Μάνο το διάβασα. Πολύ ενδιαφέρον.
Το ζήτημα είναι ότι το σήμα έχει τους τρόπους του να ταξιδεύει και δεν φθάνει μόνο η αντίσταση του αγωγού για να εξαχθούν συμπεράσματα
Ένα μονόκλωνο για παράδειγμα ή κάποιο άλλο διαφορετικής γεωμετρίας ή καθαρότητας ή ακόμα και υλικού κάπως θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα, έτσι δεν είναι?

To νήμα σου χωρά τα πάντα από συζήτηση και είναι μεγάλο κεφάλαιο.
Ο σύνδεσμος που είχα βάλει έχει μεταφερθεί στη DIY κατηγορία και εκεί συνεχίζεται με πολύ καλή ροή.
Όχι Νίκο, δεν αναφέρομαι απλά στην απλή αντίσταση σειράς που παρουσιάζει το κάθε καλώδιο.
Τα τρία ηλεκτρικά χαρακτηριστικά ενός καλωδίου, είναι η αντίσταση σειράς ή ηλεκτρική αντίσταση, η αυτεπαγωγή (L) και η χωρητικότητα (C).

Αυτό που είχα αναφέρει στο νήμα και κακώς το ονόμασα Σύνθετη Ωμική Αντίσταση, ενώ θα έπρεπε να το έλεγα κατά το ορθότερο Χαρακτηριστική Αντίσταση, είναι ένας λόγος που προκύπτει από την τετραγωνική ρίζα του λόγου αυτεπαγωγής/χωρητικότητας και είναι ανεξάρτητο από τη γεωμετρία του υλικού.

Σύμφωνα με τη Goertz, είναι ο πιο καθοριστικός λόγος για τη συμπεριφορά του καλωδίου...έχει κάνει και το πείραμά της προς αυτήν την κατεύθυνση. Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος που αναπτύσσεται στο νήμα που σου έδωσα.

Πολλά μπορούν να αναφερθούν ακόμη και για το παράδοξο με τα πολλά Ν, όπου εταιρίες καλωδίων μας πλασσάρουν αμάσητα. Πολλά Ν, καλύτερο άκουσμα, αληθεύει ή βρίσκεται στη σφαίρα του placebo συνεπικουρούμενο με ωραίο περιτύλιγμα!
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
8,087
DALANIK,οντως πολυ δυσκολο να ξεκινησει καποιος απο καπου :hmmmm2::laugh:

Οποτε για να γινει μια αρχη ας ξεκινησουμε απο το #1 με την σειρα σου.Ακομη και ετσι ξεκινωντας θα σχολιασω κατι μονο για τα μεταλλα των αγωγων,με βαση καποιες εμπειριες που ειχα απο πρωτο χερι πριν μερικα χρονια και θεωρω σημαντικες.Αφορα δε,την σχεση χαλκου και ασημιου.

Πριν αρκετα χρονια η audioquest ειχε τρια ιντερκονεκτ βασισμενα στην ιδια γεωμετρια,ιδια teflon insulations αλλα διαφορετικα μεταλλα.Τα ονομαζε,competition X,Z & PRO για οσους τα θυμουνται και ηταν και τα τρια μονοκλωνα.

Το Χ ειχε αγωγους OFC copper(το αναλογο του σημερινου OFC) ,το Ζ ειχε αγωγους FPC-6(κατι αναλογο του σημερινου 6Ν annealed copper) και το PRO ειχε αγωγους FPS απο ασημι(αναλογο του OCC Silver σημερα).

Τα καλωδια αυτα ειχαν διαφορετικο ηχο.Το FPC-6 ειχε σαφως πιο εξευγενισμενο ηχο απο το OFC,πλουσιοτερες και σωστοτερες κατ'εμενα αρμονικες και οι δυναμικες του ηταν πιο ανετες και αβιαστες.

Το ασημενιο ειχε εντελως διαφορετικο ηχο και απο τα δυο χαλκινα.Δεν ηταν φωτεινο οπως ισως να ανεμενε καποιος.Μαλλον μουντο ηταν σε σχεση με το FPC-6,αλλα ταυτοχρονα υστερουσε (παλι υποκειμενικα) σε σχεση με το FPC-6 στα υπολοιπα,κατα παρομοιο τροπο που υστερουσε το OFC,ισως και περισσοτερο.

Αυτο εχει καποια αξηγηση,νοουμενου οτι τα ηλεκτρικα χαρακτηριστικα του ασημιου σε σχεση με ιδιας διαμετρου χαλκο ειναι εκ φυσεως διαφορετικα.

Το ερωτημα ειναι αν μεταξυ των δυο χαλκινων,υπηρχαν μετρησιμες διαφορες.Πιστευω(δεν το μετρησα) πως δεν θα υπηρχαν.

Αποψη μου ειναι οτι ο χαλκος 6Ν ηταν οπως ειναι και σημερα "υπευθυνος" για τις διαφορες αυτες καθαρα λογω καθαροτητας και επεξεργασιας.

Οι διαφορες του ασημενιου ηταν λιγο πολυ αναμενομενες,λογω κυριως ηλεκτρικων χαρακτηριστικων.

Αυτα ως αρχη και αναλογα με την εξελιξη της συζητησης,βλεπουμε πως προχωραμε.

Να πω εδω οτι και τα τρια καλωδια ηταν τερματισμενα με τα ιδια βισματα απο την audioquest.
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
8,087
Πολλά μπορούν να αναφερθούν ακόμη και για το παράδοξο με τα πολλά Ν, όπου εταιρίες καλωδίων μας πλασσάρουν αμάσητα. Πολλά Ν, καλύτερο άκουσμα, αληθεύει ή βρίσκεται στη σφαίρα του placebo συνεπικουρούμενο με ωραίο περιτύλιγμα!

Tα "πολλα Ν" ειναι κατα την αποψη μου ενας καλος αλλα οχι ο μονος λογος γιατι δυο χαλκινα(κυριως) καλωδια ακουγονται διαφορετικα.Πιστευω οτι ο χαλκος 6Ν ειναι υπεραρκετος σαν βαση για να γινουν εξαιρετικης ποιοτητας καλωδια.Απ'εκει και περα τα πραγματα στις τιμες γινονται παραλογα και προσφερουν αν προσφερουν πολυ λιγα εως και καθολου,εφ'οσον αλλα στοιχεια οπως η γεωμετρια του καλωδιου ακομη και η ποιοτητα των βισματων και τροπου τερματισμου ειναι πολυ πιο σημαντικοι παραγοντες.
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
8,087
Απάντηση: Re: Τα πάντα για τα καλώδια....

Εγώ πάντως αναμένω τα σχόλια σας περί καλωδίων με ανυπομονησία! Ομολογώ ότι με ενδιαφέρει πολύ!

Ο λογος που ανεφερα τα καλωδια της audioquest (το ιδιο εκαναν και με τα RUBY/QUARTZ και EMERALD/LAPIS δηλαδη ιδιες γεωμετριες αλλα διαφορετικα μεταλλα) ειναι διοτι ηταν απο τις λιγες περιπτωσεις που συναντησα και ειχα την ευκαιρια να αποδωσω ακουστικες διαφορες καθαρα στο μεταλλο.

Για μενα αυτο αποτελει μια "σταθερα" οσον αφορα καποιες διαφορες μεταξυ μεταλλων η καθαροτητας μεταλλων.

Οι διαφορες μεταξυ διαφορετικων γεωμετριων καλωδιων αν μη τι αλλο ειναι αναμενομενες και δεν βοηθουν τοσο στο να κατανοησει καποιος ευκολα ποια ηταν η συμμετοχη των υλικων στις διαφορες αυτες.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,038
Υπάρχει μία δημοσίευση στο αδελφό ιστότοπο avsite, γραμμένο από τον Κώστα Κόγια, η οποία μεταξύ άλλων απαντά στο θέμα των πολλών Ν και ίσως απομυθοποιεί την κατάσταση.
Δεν ξέρω εάν επιτρέπεται απόσπασμα από άλλο φόρουμ από τον κανονισμό του δικού μας φόρουμ, θα βάλω τόσο το σύνδεσμο όσο και το απόσπασμα και ας κρίνουν οι συντονιστές συζήτησης.

Απόσπασμα από Κώστα Κόγια, AVSite

"...Άλλο δόκανο που πρέπει να αποφύγετε; Τα Ν του χαλκού. Τα Νι-νιά! Εσάς, πόσα Νι-νιά είναι τα καλώδιά σας; Εμένα τρία! Εσάς! Δεκατρία; Ααα, τότε το καλώδιό σας είναι πχιο high end από το δικό μου!

Καλώδια ρίξτε τα’ άρματα, δεν είν’ εδώ το Σούλι!
Εδώ είστε σκλάβοι των Νι-νιών, σκλάβοι απατεώνων!

Όπως ίσως γνωρίζετε, το πλήθος των Ν είναι ένας συντομευμένος τρόπος έκφρασης της καθαρότητας κάποιας δεδομένης παραλλαγής του χαλκού. Για παράδειγμα, ο χαλκός 4Ν έχει καθαρότητα 99,996%, ο χαλκός 5Ν είναι καθαρότητας 99.9996%, κ.ο.κ. Άρα, ανακύπτει εκ του μη όντος το ερώτημα, ποιος χαλκός είναι κατάλληλος για τα καλώδιά σας; Ο «ακάθαρτος», ή ο πιο «καθαρός»; Και ακόμα περισσότερο, πόσο πρέπει να χρεωθεί ο χαλκός υψηλής καθαρότητας σε μια αγορά η οποία αγνοεί αυτό το μέγεθος, καθώς και τον τρόπο με τον οποίον την αφορά; Τελικά, μας αφορά η καθαρότητα του χαλκού; Και μιας και μιλάμε για καθαρότητα, μας αφορά ο χαλκός OFC ή μήπως αυτός είναι ακόμα ένας μύθος που μας πλασσάρουν κάποιοι θρασείς καλωδιάδες, ανάγοντας την παρονυχίδα σε γιαταγάνι; Μια τίμια απάντηση μπορείτε να πάρετε από τον ακόλουθο πίνακα, ο οποίος προέρχεται από τη μπροσούρα γνωστού Ιαπωνικού κολοσσού, η οποία μπροσούρα ΟΜΩΣ δεν απευθύνεται στην αγορά του hi-fi, αλλά σε μια αγορά που δεν σηκώνει χαϊεντοπαπαριές. Στη βιομηχανική αγορά.

CopperComparison.gif


Αυτός ο πίνακας παραθέτει κάποιες προδιαγραφές των πλέον ευρέως διαδεδομένων τύπων χαλκού, βασικά του ETP, του OFC, όπως επίσης και του PDCu. Με μια πρώτη ματιά μπορείτε να δείτε πως ο PDCu έχει φτωχά ηλεκτρικά χαρακτηριστικά, αλλά μην ανησυχείτε, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση να βρείτε στην αγορά καλώδιο με αγωγούς από αυτού του είδους χαλκό. Όλα τα καλώδια, από το πιο φθηνό ηλεκτρολογικό μέχρι το πλέον σοφιστικέ που θα βρείτε σε μια βιομηχανική εγκατάσταση, ένα αεροπλάνο ή σε κάποιο εργαστηριακό όργανο ακριβείας, είναι φτιαγμένα με χαλκό είτε ETP είτε OFC.

Ας επικεντρωθούμε, λοιπόν, σ’ αυτά τα δύο είδη χαλκών, και μάλιστα στα χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν, δηλαδή τα ηλεκτρικά, μιας και εδώ μιλάμε για καλώδια που μεταφέρουν ενέργεια σε μορφή εναλλασσόμενου ρεύματος χαμηλής συχνότητας – ναι, τα 20KHz, ακόμα και τα 50KHz είναι χαμηλές συχνότητες, είτε αυτό αρέσει σε κάποιους, είτε όχι. Ένα πρώτο και μεγάλο λαυράκι που μπορείτε να αλιεύσετε μελετώντας τον πίνακα, είναι ο μύθος των πολλών N. Όπως βλέπετε, ακόμη και ο χαλκός μόλις 3Ν επιτυγχάνει εξαίρετη επίδοση αγωγιμότητας, 102% IACS(*), ο OFC, και 101% ο ETP. Σημειώστε εδώ, πως από χαλκό ETP είναι φτιαγμένα σχεδόν όλα τα καλώδια ηλεκτρολογικής χρήσης, ενώ μερικά από αυτά μπορεί να είναι και από χαλκό OFC, αναλόγως διαφόρων παραγόντων, όπως κάποια οικονομική συγκυρία, κάποιο μεγάλο συμβόλαιο με προμηθευτή που χρησιμοποιεί τη μια ή την άλλη τεχνολογία, κ.ο.κ.

Ένα άλλο λαυράκι είναι το γεγονός πως ο χαλκός OFC δεν είναι κατ’ ανάγκην καθαρός, εν πάση περιπτώσει, όχι τόσο καθαρός όσο θα νόμιζε κανείς, διαισθανόμενος την υστερία που επικρατεί στην αγορά του hi-fi. Βλέπετε στον πίνακα πως αμφότερες οι ποιότητες που παράγει η Hitachi, C10100 και C10200, είναι μεν oxygen free, με περιεκτικότητα οξυγόνου μόλις 3ppm, (3 parts per million, δηλαδή 0,0003% - παρακαλώ ελέγξτε τον υπολογισμό, μην έχω κάνει λάθος), αλλά έχουν λίγα Ν, μόλις 4 ο C10100 και 3 ο C10200. Και παρ’ όλ’ αυτά, έχουν τη μέγιστη αγωγιμότητα, 102%. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, σας λέω πως όταν προ 30ετίας επεσκέφθην ως μαθητής το εργοστάσιο του Χανδρή που λειτουργούσε τότε, το εργοστάσιο παρήγαγε ηλεκτρολογικά καλώδια με χαλκό πιο καθαρό από τον OFC Hitachi C10200, καθαρότητας 4Ν, 99,996%, κάτι που μας είχε αναφέρει ρητά ο μηχανικός που μας ξεναγούσε.

Εύλογα, λοιπόν, διερωτάται κανείς, μα καλά, αφού με χαλκό καθαρότητας μόλις 4Ν έχουμε τέλειο αγωγό, γιατί η βιομηχανία κατασκευάζει και ποιότητες πολύ υψηλής καθαρότητας, πέντε, έξι, εφτά Νι; Η απάντηση βρίσκεται στο μαγικό χαρακτηριστικό που λέγεται homogeneity microstructure, ομογένεια της μικροσκοπικής δομής. Αναφορικά με αυτό το χαρακτηριστικό, εκεί που ο PDCu αξιολογείται απλώς ως «καλός» και ο ETP παίρνει το «ΟΚ», ο χαλκός OFC παίρνει άριστα, και όσο πιο καθαρός γίνεται, τόσο περισσότερο είναι κατάλληλος για την εξαγωγή σύρματος πολύ μικρής διατομής, που είναι απαραίτητο για ειδικές εφαρμογές, όπως ας πούμε καλή ώρα οι φωνογραφικές κεφαλές, οι τυπωμένες πλακέτες, τα ολοκληρωμένα κυκλώματα, κ.ο.κ. Προσέξτε, η αγωγιμότητα δεν βελτιώνεται περαιτέρω, αλλά γίνεται εφικτή η παραγωγή σύρματος πολύ μικρής διατομής, κάτω από ένα δέκατο του χιλιοστού. Εκεί είναι που χρειάζεται ο χαλκός με τα «πολλά Ν», και όχι στη μπροσούρα του λούστρου που πλασσάρει καλώδια hi end σε τιμή που ξεπερνά το όριο της απάτης....
"

Να αναφερθεί από πλευράς μου ότι στο (*) τα αρχικά IACS σημαίνουν International Annealed Copper Standard (Διεθνές Πρότυπο Επεξεργασμένου Χαλκού).
 

AUDIOLYTIC

Supreme Member
13 August 2010
8,087
Ο Κωστας Κογιας δεν εχει και αδικο σε καποια σχολια,βεβαια απο την αλλη υπαρχουν και λογοι αλλοι εκτος απο τις καφαλες πικαπ η πλακετων.Πριν 50-60 χρονια ειχαμε κεφαλες πικαπ που μεχρι σημερα θεωρουνται κορυφαιες σε καποιους κυκλους,πχ ortofon SPU,Denon κλπ.Μιλω βεβαια για τις παλιες κεφαλες και οχι τις νεες τους εκδοσεις.

Υπαρχει σαφως μια χρυση τομη και ενα οριο σε ολα.

Αν τα βασικα δεν τηρουνται σωστα,τι να κανεις τα ενιαρια ;;;;;;;;;
 

panos_adgr

Supreme Member
24 October 2007
4,573
Πειραιάς
Το είχα διαβάσει παλαιότερα αλλά το είχα ξεχάσει τελείως. Πολύ ενδιαφέρον. Αλλά εκτός από το υλικό, νομίζω πως παίζει σημασία και η πλέξη των αγωγών, το skin effect ,το αν είναι μονόκλωνο ή πολύκλωνο, χοντρό η λεπτό, στοιχεία που επηρεάζουν το σήμα που μεταφέρουν ηλεκτρικά. Έτσι δεν είναι;

Αν διατυπώνω κάτι λάθος είναι επειδή δεν είμαι ειδήμων.-bye-