Εκείνο το καλοκαίρι

17 June 2006
14,350
CCR_Pendulum.jpg




Το 1971, ήταν μια 'περίεργη' χρονιά για μένα. Ημουνα 17, ήδη στην 5η Γυμνασίου, το καλοκαίρι, έπρεπε να προετοιμασθώ για το Ακαδημαϊκό. Ηταν μια πολύ καλή ευκαιρία να μην ακολουθήσω την υπόλοιπη οικογένεια στις καλοκαιρινές διακοπές γιατί …'το παιδί (sic), έχει διάβασμα'. Με το που τέλειωσε η σχολική χρονιά, γράφτηκα σ ένα φροντιστήριο του κέντρου (έμενα τότε στη Ν. Φιλαδέλφεια). Πρέπει να ήταν τέλη Ιουνίου. Πρώτη μέρα που κατέβηκα στο φροντιστήριο πέρασα από ένα δισκάδικο. Με κάτι οικονομίες που είχα, αγόρασα το Pendulum των CCR. Στο φροντιστήριο φυσικά 'μπαινάκης και βγαινάκης' - ανυπομονούσα να πάω σπίτι ν ακούσω το δίσκο. Μέχρι τότε είχα ακούσει απ αυτούς μόλις 2 ή 3 45άρια.
Το άλμπουμ είχε 10 κομμάτια. Αντιπάθησα αμέσως το 'Molina' και δεν μου έκανε καμία εντύπωση το 'Hey Tonight'. Αλλά τα υπόλοιπα 8! Τι ήταν αυτό! Μια αλληλουχία από εκπληκτικά τραγούδια, εξαίσια στην απλότητά τους, οικονομικά στην έκφραση, απέριττα στην εκφορά τους. Η πλειοψηφία τους είχε διάρκεια ανάμεσα στα 2 με 3 λεπτά, μέχρι να καταλάβεις τι γίνεται είχαν εξαερωθεί. Σαν αφιονισμένος γύρναγες τη βελόνα πίσω να τα ξανακούσεις. Δεν πέταγες τίποτα. Η αίσθηση, το πνεύμα, η Ψυχή αυτής της μουσικής ήταν Ροκ αλλά αλλοιθώριζε προς κάθε κατεύθυνση, προς πολλά από τα πολύχρωμα νήματα που απάρτιζαν το φανταχτερό υφάδι που ήταν τότε για τα μάτια μας η μουσική από την Αμερική. Τα blues, η country, το gospel, το rockabilly, οι μουσικές του βάλτου της Λουιζιάνα…ήταν όλα εδώ. Το κυριότερο: έμοιαζαν να έχουν γραφτεί από τύπους της διπλανής πόρτας, χωρίς image, χωρίς μουτσούνες. Δεν είναι και λίγο πράγμα να είσαι πιτσιρής, παραμυθιασμένος με Διονυσιακούς-Φροϋδικούς τσόγλανους και ξαφνικά να σκάνε κάτι τύποι ντυμένοι απλά, που μύριζαν αγνό βουνίσιο τυρί και να σου λένε, περίπου, 'τι κάθεστε και παιδεύεσθε βρε…Ετσι γίνεται…'.
Ηταν το τελευταίο μεγάλο άλμπουμ των Creedence - μετά, έπεσε φαγούρα ανάμεσα στ αδέλφια για τα δικαιώματα, ο John έκανε πίσω, έδωσε χώρο στον Tom, γεννήθηκε το μετριότατο Mardi Gras που ήταν η επιτύμβια πλάκα του γκρούπ. Γύρισα προς τα πίσω και μάζεψα σιγά σιγά τα προηγούμενα: Green River, Willy & the Poorboys, Cosmo’s Factory, Bayou Country. Tελευταίο αγόρασα το πρώτο τους (Creedence Clearwater Revival). 6 άλμπουμ -εξαιρώ το Mardi Gras- κυκλοφορημένα μέσα σε 4 (!) μόλις χρόνια, στη σύντομη ζωή του γκρούπ, από το 1968 μέχρι το 1972. 55 tracks από τα οποία το 90% ήταν κορυφαία. Λίγο μετά, βρήκα και το The Golliwogs (Pre-Creedence), το άλμπουμ που είχαν ηχογραφήσει πριν πάνε στη Fantasy. Επίσης καλό, είχε το Brown Eyed Girl και, εν σπέρματι, το Walking On The Water που το έβαλαν και στο πρώτο ομότιτλό τους.
Για να μην τα πολυλογώ, το καλοκαίρι του ’71 δεν με άφησε να πάρω ανάσα. Με το που κόλλησα στους Creedence, πέθανε ο Μόριζον (3/8). Πήρα το '13'. Συλλογή. Μετά, θυμάμαι, χτύπησα το The Low Spark Of High Heeled Boys, το Live των Johnny Winter And, το L.A. Woman και φυσικά το Sticky Fingers. Γυρίζω λίγο προς τα πίσω, να και το Let It Bleed,!
Hταν τόσο υπέροχο να είσαι ζωντανός.

Μη με ρωτήσετε πως τα πήγα την επόμενη χρονιά, στο Ακαδημαϊκό.
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Κώστα, :grinning-smiley-043 για το δίσκο και για το κείμενο.

Αχ!, και τι κομμάτι ήταν αυτό...

- Have You Ever Seen The Rain -
 

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω
Ενώ τα γουστάρω όλα τρελά, το ακατέργαστο Bayou country με ξεσηκώνει όταν θέλω γκάζια! Το pendulum είναι από μόνο του σχολή μαζι με το Willy.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Το δικό μου Εκείνο το καλοκαίρι, ήταν πέντε χρόνια αργότερα απο το δικό σου Κώστα.
Ηταν μια βραδιά μετά το θερινό σινεμαδάκι, που θα τέλειωνε με μια γρανίτα φράουλα. :lollypop:
Στην καφετέρια με τις σχετικά "ψαγμένες" επιλογές, έπαιζε μια κασέτα, όταν "μπήκε" το... "Hey tonight" :D.
Ρωτάω τον φίλο (μεγαλύτερο απο μένα) "αμάν, τι είναι αυτό ρε Βαγγέλη;"
"Κλίντενς ριβάϊαλ; κάπως έτσι..."
Την άλλη μέρα ρώτησα κι άλλον και μούπε πως αυτοί λένε και το Σούζι Κιού.
Μετά, στον Αμερικάνο ένα βράδυ άκουσα και το Proud Mary! Νάτοι αυτοί είναι! είπα, αλλά αυτο το CCR του παραγωγού με μπέρδεψε.

Ωσπου μια μέρα κατέβηκα τα σκαλιά στο παλιό Music Corner (και ρωτώντας πας στην πόλη) στάθηκα μπροστά στο Chronicle

MI0002388026.jpg


Creedence Clearwater Revival ! Πω ρε φίλε, "ψαγμένο" αν μη τι άλλο.

Επαθα ζημιά, έπαιζε σερί μέρα νύχτα, (αχ τα ακουστικά, μεγάλη εφεύρεση...).
Και δεν μπορούσα να αντέξω την εξαέρωση που περιγράφεις. Γι' αυτό τα "πολύ καλά" παίζανε καπακωτά δυό -τρείς φορές, για να είναι η δόση σωστή. Τη μέρα, γιατί τη νύχτα μες στο σκοτάδι (επιβεβλημένο για τη... μυστικότητα της διαδικασίας), που να ψάχνεις τώρα αρχή και τέλος κομματιού.
Πωρώθηκα μαζί τους και πωρωνόμουν ακόμη περισσότερο όταν αντιμετώπιζα την απόρριψη ή και τη χλεύη για την "απλότητα" της μουσικής τους, όταν έκανα γνωστή την προτίμησή μου σε άλλους πιο "ψαγμένους", με πιο σύνθετα "ρόκ" ή "προγκρέσιβ" ακούσματα της εποχής.

Οι Revival ήταν πάντα για μένα, ένα παράδειγμα του τί συμβαίνει οταν το ένστικτο προηγείται της γνώσης.
Πως, ανοίγοντας κάποτε απότομα το κουτί της Πανδώρας, ανακαλύπτεις πράγματα ανάκατα, χωρίς αρχειοθέτηση, χωρίς φανερά χαρακτηριστικά προέλευσης, χωρίς πληροφορίες για δημιουργό και σκοπό, άλλα πιο φιλικά, άλλα πιο αλλόκοτα, όλα τόσο διαφορετικά και συνάμα τόσο εξωφρενικά ενδιαφέροντα.
Ακουγα αυτά τα τραγούδια για χρόνια, κοιτάζοντας απλά το εξώφυλλο και τα ονόματα του γκρούπ, ρουφώντας με πλήρη παράδοση μου, αυτό που είχαν φτιάξει, μη μπαίνοντας στον κόπο να το εξηγήσω το πως και το τί.

Αργότερα ασφαλώς οταν μπήκα στη διαδικασία να αναλύω περισσότερο το κάθε τι, έχοντας και μεγαλύτερη εμπειρία, κατάλαβα πόσο μεγάλο γκρούπ πράγματι ήταν, αφού έψαξα τη "συνταγή" τους και τις σοφές αναλογίες των "υλικών" που χρησιμοποίησαν για να φτιάξουν τη μουσική που μας παρέδωσαν. Απο τη δωρική λιτότητα στα "φτιασίδια", την απίστευτη ρυθμική και μελωδική τους φλέβα, απο την εξόχως εθιστική ταξιδιαρικο- παιχνιδιάρικη διάθεση τους όταν ξέφευγαν απο την τρίλεπτη φόρμα. Οπου και μετα τα εφτα -οκτω λεπτά λες "καλά το πάτε, μη μου το κόψετε τώρα πάνω στο καλύτερο!"
Οι CCR ήταν ένα μεγάλο χωνευτήρι επιρροών της αμερικάνικης μουσικής παράδοσης, λευκής και μαύρης, που τελικά τις συνένωσαν μέ τρόπο μαγευτικό. Την ώρα που πατούσαν γερά στις ρίζες του rock n roll και βγάζαν ένα "παλιομοδιτισμό", την ίδια ώρα τις ανακάτευαν με την ψυχεδέλεια, την country, τη γκόσπελ και τη soul όπως προείπες με τρόπο μοναδικό.

Και βέβαια πέραν της επιτομής του τι είναι ρυθμική κιθάρα, να μην ξεχνάμε και την τεράστια Φωνή, απο τις μεγαλύτερες που γνώρισε το ιδίωμα ever.

Στους CCR "ξαναγύρισα" πέρυσι το χειμώνα, πιο εμπεριστατωμένα απο ποτέ. Για μένα κατατάσσονται πλέον -βεβαιωμένα -στο Πάνθεον των Ολίγων.
Αυτούς που θα τους "κουβαλάω" παρακαταθήκη παντού και πάντα σαν ένα κομμάτι δικό μου, ξέχωρα αν τους έμαθα χθές ή πρίν απο τριανταπέντε χρόνια. Ζωντανούς και άφθαρτους

Φχαριστώ για την ευκαιρία που μου έδωσες να κάνω αυτά τα σχόλια :grinning-smiley-043
 
Last edited:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Re: Απάντηση: Εκείνο το καλοκαίρι

Το δικό μου Εκείνο το καλοκαίρι, ήταν πέντε χρόνια αργότερα απο το δικό σου Κώστα.
...
Γιώργο, στη βιβλιοθήκη μου έχω βάλει μερικές κασέτες από την πάλαι ποτέ μεγάλη συλλογή μου απλά για να θυμάμαι τα γυμνασιακά μου χρόνια τη δεκαετία του ´70, τις μαζώξεις με τη παλιοπαρέα, τα ακουστήρια και τις ατελείωτες συζητήσεις επί παντός επιστητού. Ε, λοιπόν η πρώτη στη σειρά είναι το Chronicle αγορασμένη το 1976. Ήταν από αυτές που ξενύχτισα από τη ταραχή και τη προσμονή να την ακούσω την επομένη στο φορητό μου Sanyo. Αχ ρε φίλε τι εποχές; Ανείπωτη χαρά, από μια κασέτα των CCR στο μικρό κασετοφωνάκι. Άκουγες τη μουσική σου και έφτιαχνε η μέρα σου. Έβγαινες έξω και είχες την ικανοποίηση ότι είχες προσθέσει στο οπλοστάσιό σου ένα καινούργιο όπλο που σε έκανε όχι άτρωτο, αλλά έτοιμο να ερωτευτεί, να ταξιδέψει, να αγωνιστεί…
Τελικά δεν αναπολούμε την εποχή, αλλά αυτά που νιώθαμε.

bookcase.jpg
 
17 June 2009
3,594
Re: Απάντηση: Εκείνο το καλοκαίρι

Άκουγες τη μουσική σου και έφτιαχνε η μέρα σου. Έβγαινες έξω και είχες την ικανοποίηση ότι είχες προσθέσει στο οπλοστάσιό σου ένα καινούργιο όπλο που σε έκανε όχι άτρωτο, αλλά έτοιμο να ερωτευτεί, να ταξιδέψει, να αγωνιστεί…
Τελικά δεν αναπολούμε την εποχή, αλλά αυτά που νιώθαμε.

θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου Γρηγόρη, ως προς το ότι αναπολούμε εκείνα που νιώθαμε.
Αλλά μπορούμε να το κάνουμε ακόμα αυτό, υπάρχουν και σήμερα δίσκοι που μπορούν να σε κάνουν να χορέψεις, να ερωτευθείς, να τα βάλεις με τον κόσμο όλο και να νικήσεις, να νικήσεις ακόμα κι αυτά με τα οποία δεν μπορείς να τα βάλεις....

Τις τελευταίες εβδομάδες, νιώθω όλα αυτά με μια παρέα από το Denver

Slim Cessna's Auto Club - Buried Behind the Barn
Slim Cessna's Auto Club - Unentitled
The Denver Gentlemen - Introducing the Denver Gentlemen
The Denver Gentlemen - The Denver Gentlemen
Jay Munly - Munly De Dar He
WovenHand - The Laughing Stalk

Νομίζω ότι το σπίτι μου έχει αρχίσει να μυρίζει υγρά στάχυα, για να μην πω ότι έχω αρχίσει να βαριακούω επειδή τα παίζω δυνατά και στο i pod....


Ζητώ συγγνώμη για το off topic
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Απάντηση: Re: Απάντηση: Εκείνο το καλοκαίρι

Έβγαινες έξω και είχες την ικανοποίηση ότι είχες προσθέσει στο οπλοστάσιό σου ένα καινούργιο όπλο που σε έκανε όχι άτρωτο, αλλά έτοιμο να ερωτευτεί, να ταξιδέψει, να αγωνιστεί…
Τελικά δεν αναπολούμε την εποχή, αλλά αυτά που νιώθαμε.

Αμα η φωτιά έχει φάει τόννους νερό τόσα χρόνια, τι να σου κάνει κι αυτή...
Μια σπίθα όμως, πάντα κάπου καίει κρυφά. Για να μας κρατάει ζωντανούς.
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,838
Ελλαδα
σας ευχαριστω πολυ
Τρεις φορες σας διαβασα ολους

ε οχι δεν μενουμε εκει
απλως κραταμε αυτα που πηραμε