Στο φως του φεγγαριού... [Grateful Dead]

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Θα περάσω στη παρουσίαση του δίσκου χωρίς εκτενή πρόλογο, άλλωστε τι να πει κανείς για τους "Ευγνώμονες Νεκρούς". Σίγουρα υπήρξαν πολλά παραπάνω από μια τυπική ροκ μπάντα, ήταν οι ενσαρκωτές της κατ' εξοχήν χίπικης κουλτούρας όχι μόνο επικοινωνιακά, αλλά το σημαντικότερο, μέσα από τον τρόπο που λειτουργούσαν ατομικά αλλά και σαν ομάδα μουσικών.

GD.gif

Οι Grateful Dead, ένα από τα πρώτα και πιο επιδραστικά ψυχεδελικά σχήματα, ξεκίνησαν στο Σαν Φρανσίσκο τα μέσα της δεκαετίας του '60. Κεντρική φιγούρα ήταν ο Jerome John "Jerry" Garcia (1942-1995), ληντ κιθαρίστας, φωνητικά και σύνθεση, που παρέμεινε στη θρυλική μπάντα για το σύνολο της τριαντάχρονης πορείας της (1965-1995). Συμμετείχε, επίσης, σε μια ποικιλία από πρότζεκτ, κυκλοφόρησε αρκετά σόλο άλμπουμ και συνέβαλε σε δουλειές άλλων καλλιτεχνών σαν σέσιον μουσικός.

GratefulDead.jpg

Η πρώτη κιθάρα του Jerry Garcia ήταν ηλεκτρική και το είδωλό του ήταν ο Chuck Berry. Συναντήθηκε με το στιχουργό, Robert Hunter (1941), στο San Mateo Junior College και σχημάτισαν το μπλούγκρας γκρουπ, Wildwood Boys. Νωρίτερα, ενώ έπαιζε στο κύκλωμα των καφέ της Περιοχής του Κόλπου, είχε γνωρίσει τον Bob Weir (1947, ρυθμική κιθάρα/φωνητικά) και τον Ron McKernan, παρατσούκλι Pigpen, (1945-1973, πλήκτρα/φυσαρμόνικα/φωνητικά). Οι Pigpen και Bill Kreutzmann (1946, ντραμς), που επίσης είχε συναντήσει ο Garcia όταν εργαζόταν σε κατάστημα μουσικής, σχημάτισαν τους Zodiacs. Οι Wildwood Boys άλλαξαν το όνομά τους, σε Valley Hart Drifters και πρωταγωνίστησαν στο φολκ φεστιβάλ του Monterey το 1963. Το επόμενο γκρουπ του Garcia, οι Mother McCree's Uptown Jug Champions, που περιλάμβανε τους Pigpen, Dawson και Bob Weir, άλλαξε αργότερα το όνομά του, πρώτα σε Asphalt Jungle Boys και στη συνέχεια, αρχές του 1965, σε Warlocks. Ο ντράμερ Kreutzmann, αντικατέστησε τον Dawson και ο Phil Lesh (1940) κλήθηκε να παίξει μπάσο. Αυτή η σύνθεση έπαιξε σε συναυλία του Bill Graham για το Θίασο της Παντομίμας/The San Francisco Mime Troupe στο Fillmore.

Όλοι είχαν διαφορετικό μουσικό υπόβαθρο, ο Phil Lesh είχε κλασικό (βιολί και τρομπέτα), ο πατέρας του Pigpen υπήρξε μουσικός R&B, ο Bill Kreutzmann ήταν τζαζ ντράμερ και ο ίδιος ο Garcia, είχε παίξει κυρίως μπλούγκρας. Η πρώιμη μουσική των Warlocks είχε ρίζες στα μπλουζ, αλλά υπό την επίδραση του άσιντ (νόμιμο στην Καλιφόρνια μέχρι το 1966), η μουσική τους έγινε λιγότερο συμβατική. Υπήρξαν η σπιτική μπάντα των Merry Pranksters του Ken Kesey και η περίοδος αυτή είναι καλά τεκμηριωμένη στο βιβλίο του Tom Wolfe, "The Electric Kool-Aid Acid Test".

Στα τέλη του 1965, μετονομάστηκαν σε Grateful Dead και σύντομα έγιναν μια σημαντική δύναμη στη νέα συναρπαστική μουσική σκηνή του Σαν Φρανσίσκο. Οι Dead τώρα έπαιζαν, σε όλες τις μεγάλες αίθουσες χορού, όπως Matrix, Avalon, Fillmore, μεγάλης διάρκειας, ταξιδιάρικα οργανικά σύνολα για τα οποία απέκτησαν φήμη. Η ανάπτυξή τους σαν γκρουπ της κοινότητας, παίζοντας συχνά σε όλη την πόλη δωρεάν, προσέλκυσε στη Δυτική Ακτή τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες και τελικά υπέγραψαν στην Warner Brother, που κυκλοφόρησε το πρώτο ομότιτλο άλμπουμ τους, το 1967. Την ίδια χρονιά ο Mickey Hart (1943) πλαισίωσε τον Kreutzmann στα ντραμς ενώ το 1968 προστέθηκε σαν δεύτερος κιμπορντίστας, ο Tom Constanten (1944).

Οι Dead αποδείχτηκαν ανθεκτικοί. H "χαλαρή" μουσική τους δεν είχε τη σπουδή των Airplane, αλλά ήταν αρκετά μοναδική για να εξασφαλίσει τη λατρεία των υποστηρικτών τους. Το μυστικό της επιτυχίας τους, φαίνεται να ήταν η ικανότητά τους να προσαρμόζονται στην αλλαγή των καιρών... (πηγές: Vernon Joynson, wikipedia)

AcidTestGD.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

A-o-x-o-m-o-x-o-A​

Grateful Dead - Aoxomoxoa (Ιούνιος 1969, Warner Bros./Seven Arts Records)

Aoxomoxoa.jpg

Τραγούδια: A1 St. Stephen - 4:25, A2 Dupree's Diamond Blues - 3:40, A3 Rosemary - 2:02, A4 Doin' That Rag - 5:15, A5 Mountains Of The Moon - 4:15, B1 China Cat Sunflower - 4:15, B2 What's Become Of The Baby - 8:30, B3 Cosmic Charlie - 5:45
Μουσικοί: Bob Weir / Jerry Garcia (κιθάρες, φωνητικά), Phil Lesh (μπάσο, φωνητικά), Bill Kreutzmann / Mickey Hart (κρουστά), Tom Constanten (πλήκτρα), Ron "Pigpen" McKernan (πλήκτρα, κρουστά), Robert Hunter (στίχοι)
Παραγωγή / Μηχανικοί: Grateful Dead / Betty Cantor, Dan Healy, Bob Matthews, Owsley Stanley, Ron Wickersham

Ηχογραφήθηκε τον Σεπτέμβριο 1968 έως τον Μάρτιο 1969 στα στούντιο Studio Pacific Recording, Σαν Ματέο και Pacific High Recording, Σαν Φρανσίσκο


Το γκρουπ αρχικά έγινε διάσημο για τις, μεγάλης διάρκειας, ζωντανές εμφανίσεις του, όπου η σχεδόν τηλεπαθητική σχέση μεταξύ των μελών οδηγούσε σε εκτελέσεις δεκάδων λεπτών ή και περισσότερο. Αλλά για τα μνημειακά ζωντανά άλμπουμ της περιόδου σαν τα, Live/Dead των "Νεκρών", Bless Its Pointed Little Head του "Αεροπλάνου", Happy Trails των "Αγγελιοφόρων" θα αναφερθούμε μελλοντικά, όπως άλλωστε απαιτείται λόγω της σημασίας τους. Αυτή η μαγεία, λοιπόν, ήταν δύσκολο να επαναληφθεί στο στούντιο ηχογράφησης αλλά το Aoxomoxoa, ήταν πετυχημένη απόσταξη της γεύσης των ζωντανών παραστάσεών τους και με το χρωματιστό παραισθησιογόνο εξώφυλλο (δουλειά του μεγάλου Rick Criffin) το καρκινικό κείμενο του τίτλου και το κρυφό μήνυμα "we ate the acid" στο όνομά τους, Grateful Dead, έφερε όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός ψυχεδελικού αριστουργήματος.

Το άλμπουμ, ήταν ιδιαίτερα σημαντικό στην πρώτη αυτή περίοδο του συγκροτήματος, πριν την είσοδό του στα '70ς σε σχέση με το πρώτο, The Grateful Dead (1967), εισαγωγικό στον ήχο τους, και το δεύτερο με τις, ελεύθερης ανάπτυξης, μεγάλης διάρκειας χαλαρές συνθέσεις, Anthem of the Sun (1968), γιατί περιείχε ένα σύνολο από μετέπειτα στάνταρτ, σε μορφή τραγουδιού και όχι τζαμαρίσματος, αλλά και για τη διαφαινόμενη στροφή στο ήχο τους, μια επιστροφή στις κάντρι-φολκ ρίζες τους, με την παραμορφωτική και ψυχεδελική οπτική, όμως, όπως την συναντήσαμε στα ορόσημα, Workingman's Dead (1970) και American Beauty (1970). Όπως εξήγησε ο Τζέρι σε άρθρο του Rolling Stone, αρχές του '70, έγινε προσπάθεια για μικρής διάρκειας, πιθανώς ραδιο-φιλικά και αυτόνομα τραγούδια.

Το καλειδοσκοπικό ανακάτεμα, ξεκινά με τον καλύτερο τρόπο, με το εξαίσιο "St. Stephen", όπου η απαλή ψυχεδελική κιθάρα εκρήγνυται σε μια γκόσπελ-μπλούγκρας μελωδία που σιγοντάρεται από τις φωνητικές αρμονίες των Garcia, Weir και Lesh. Η χαλαρή αίσθηση επιτυγχάνεται με το όργανο στο "Duprees' Diamond Blues" που συνοδεύεται από την ακουστική κιθάρα και περιστασιακά από μπάντζο ενώ στη συνέχεια το σύντομο αλλά αγαπημένο μου, όμορφο και ευγενικό "Rosemary", με την εύθραυστη ακουστική κιθάρα να υπογραμμίζει την μελωδία και τους στίχους με την ελαφριά μελαγχολία...

Οι μπότες ήταν από δέρμα
Μια ανάσα από κολόνια
Καθρέφτης της ήταν ένα παράθυρο
Καθόταν μόνη

Όλα ήταν γύρω της
ο κήπος μεγάλωνε
κόκκινο και μοβ
και βυσσινί και μπλε

Ήρθε και πήγε
και τελικά έφυγε μακριά
Ο κήπος σφραγίστηκε
όταν τα λουλούδια μαράθηκαν
...

Σειρά έχουν το "Doin' That Rag" με τον συνεχώς μεταβαλλόμενο ρυθμό και μελωδία και το "Mountains Of The Moon" με το ονειρικό και ταξιδιάρικο κλίμα του, που δημιουργούν η ακουστική κιθάρα και το αρπίχορδο.

Η δεύτερη πλευρά ξεκινά με το μοναδικό "China Cat Sunflower", με μόνιμη πια θέση από τότε στο ρεπερτόριο των ζωντανών εμφανίσεών τους, με τα εξαιρετικά σόλο και την περίεργη χορωδία, που παραχωρεί τη θέση του στη παραδοξότητα του "What's become of the Baby" με τα απόκοσμα φωνητικά του Τζέρι, περασμένα μέσα από παραμορφωτικά και αντηχητικά εφέ που ακούγονται περισσότερο σαν ψαλμωδία. Και έρχεται η σειρά του γοητευτικού κάντρι-μπλουζ "Cosmic Charlie" με την όμορφη μελωδία που υποστηρίζεται με τα φωνητικά και τα εντυπωσιακά μπλουζ κιθαριστικά ριφ. Η χρήση της πεντάλ στιλ κιθάρας στο "Cosmic Charlie" όπως και η παρουσία της ακουστικής, στο "Rosemary" και "Mountains of the Moon" είναι κάποια από τα στοιχεία που φανερώνουν τη νέα κάντρι/φολκ κατεύθυνση, που όπως προείπαμε, η μπάντα θα εξερευνήσει στα δύο επόμενα άλμπουμ.

Και αυτοί οι στίχοι, πυκνοί και δύσκολοι να αποκρυπτογραφηθούν, σκόρπιες "εικόνες" ...κήποι με τριαντάφυλλα, ηλιοτρόπια και δενδρολίβανο, χρωματικά παζλ, φεγγαρόφωτα, φεγγοβολές, πουλιά, ουράνια τόξα, γοργόνες, σπήλαια και καταρράκτες, μαργαριτάρια και διαμαντένια δαχτυλίδια και πάντα μια πρόκληση για απανωτά και ανάμεικτα συναισθήματα με ...ξεχασμένα όνειρα, ψευδαισθήσεις και παραληρήματα...

GratefulDead-2.jpg

Η προσέγγιση τέτοιων έργων δεν μπορεί παρά να είναι τόσο προσωπική που πιθανόν να καταλήγει στο να μην ενδιαφέρει και κανένα, παρά μόνο αυτόν που το χρωστά στον εαυτό του, σαν καθαρτήρια και λυτρωτική εξομολόγηση. Για μένα το Aoxomoxoa θα ακούγεται πάντα φρέσκο, σπάζοντας το φράγμα του χρόνου, γιατί μιλάει με τη ψυχή και ανατροφοδοτεί το όνειρο και την ελπίδα...

(****1/2, πηγές: βιβλιαράκι επανέκδοσης, John Tobler, Matthew Greenwald)
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
- Grateful Dead · Aoxomoxoa [Playlist] -

Το γκρουπ είχε ήδη ξεκινήσει τις ηχογραφήσεις για το άλμπουμ όταν η Ampex κατασκεύασε και κυκλοφόρησε τον πρώτο πολυκάναλο εγγραφέα MM-1000, με 16 διακριτά κανάλια για εγγραφή και αναπαραγωγή. Σαν άμεση συνέπεια, η μπάντα πέρασε οκτώ μήνες όχι μόνο για την εγγραφή του άλμπουμ αλλά για να συνηθίσει και να πειραματιστεί με την νέα τεχνολογία. Ο Γκαρσία σχολίασε ότι "ήταν η πρώτη μας περιπέτεια με δεκαέξι-κανάλια... Ένα μεγάλο μέρος της μουσικής χάθηκε στη μείξη..." Σαν αποτέλεσμα ο Γκαρσία και ο Λες επέστρεψαν στο στούντιο το 1971 να ρεμιξάρουν το άλμπουμ, αφαιρώντας ολόκληρα τμήματα των τραγουδιών. Το αποτέλεσμα, με τον ίδιο αριθμό καταλόγου, WS1790, αλλά με ένα μεγάλο μέρος του πειραματικού χαρακτήρα του πρωτοτύπου να έχει αφαιρεθεί, προσδιοριζόταν με ταμπέλα "Remixed September, 1971" στο πίσω κάλυμμα του δίσκου. Η αρχική μείξη είχε προγραμματιστεί για μεταγενέστερη κυκλοφορία, αλλά οι πρωτότυπες μάστερ ταινίες δεν ήταν δυνατό να εντοπιστούν. Τελικά βρέθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν για το κουτί με τα βινύλια των στούντιο άλμπουμ της Warner Bros. (wikipedia)
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Σκοτεινό αστέρι​

The Grateful Dead - Live/Dead (Νοέμβριος 1969, Warner Bros./Seven Arts Records)

LiveDead.jpg

Τραγούδια: A Dark Star (Garcia, Hunter) - 23:15, B1 Saint Stephen (Garcia, Lesh, Hunter) - 6:45, B2 The Eleven (Lesh, Hunter) - 9:39, C Turn On Your Lovelight (J. Scott, D. Malone) - 15:30, D1 Death Don't Have No Mercy (Rev. Gary Davis) - 10:30, D2 Feedback (Mcgannahan Skyjellyfetti) - 8:52, D3 And We Bid You Goodnight (Traditional) - 0:36
Μουσικοί: Jerry Garcia / Bob Weir (κιθάρα, φωνητικά), Tom Constanten (πλήκτρα), Phil Lesh (μπάσο, φωνητικά), Mickey Hart / Bill Kreutzman (ντραμς, κρουστά), Ron "Pigpen" McKernan (φωνητικά, κόνγκας, όργανο: D1), Robert Hunter (στίχοι: A1, B1, B2)
Παραγωγή / Μηχανικοί / Εξώφυλλο: Grateful Dead, Bob Matthews, Betty Cantor / Betty Cantor, Bob Matthews, Owsley, Ron Wickersham / Robert Donovan (Bob) Thomas

Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν με ένα φορητό στουντιακό 16κάναλο από τα σόου:
- στο Fillmore West στις 27 Φεβρουαρίου 1969 (A, B1)
- στο Avalon Ballroom στις 26 Ιανουαρίου 1969 (B2, C)
- στο Fillmore West στις 2 Μαρτίου 1969 (D1, D2, D3)

LinerPhotos.jpg

Το Live/Dead, πέρα από το εναρκτήριο "Dark Star", που αξίζει τη φήμη του σαν η πεμπτουσία των ψυχεδελικών τζαμαρισμάτων ήταν μια απόδειξη της κοσμοαντίληψης των Dead να εξερευνήσουν τα "όριά" τους.

Στα τέλη του 1969, είχαν χρέος 180.000 δολάρια στη Warner Bros, ένα ποσό που ούτε τα κέρδη από το τελευταίο άλμπουμ Aoxomoxoa ούτε οποιαδήποτε ποσότητα μαγικών μανιταριών επρόκειτο να διαγράψουν. Κάποιος ήρθε με την ιδέα της κυκλοφορίας ενός ζωντανού άλμπουμ, επιλεγμένου από πρόσφατες εμφανίσεις. Όχι μόνο θα ήταν φθηνό για την παραγωγή, αλλά θα συλλάμβανε την μπάντα να κάνει αυτό που πάντα αισθάνονταν ότι έκαναν καλύτερα, να παίζουν ζωντανά.

Η φήμη του άλμπουμ ως ένα ψυχεδελικό αριστούργημα στηρίζεται στο εξαιρετικό "Dark Star", που ο ιστορικός της μπάντας Dennis McNally το θεωρεί «βασικό τραγούδι τους». Η μουσική, χτισμένη σε μόνταλ κλίμακες, όπως αυτές που χρησιμοποίησε ο Miles Davis στο Kind Of Blue, σαν πλημμυρίδα και άμπωτη κάποιας συμπαντικής θάλασσας και είναι τόσο κοντά στην τζαζ, όσο οι Dead πλησίασαν ποτέ. Με νεύμα στο "The Love Song of J. Alfred Prufrock" του T.S. Eliot, οι στίχοι του Robert Hunter, μας περιγράφουν κάποιο κοσμικό κατακλυσμό... «Ήμουν πολύ εντυπωσιασμένος με τον T.S. Eliot, την εποχή που έγραψα το Dark Star», είπε ο Hunter, «Από εκεί και πέρα, αυτό είναι το είδος των οραματισμών μου... Δεν έχω καμιά ιδέα για το τι σημαίνει το 'διαβατικό σούρουπο των διαμαντιών'. Ακουγόταν καλό τότε...»

Το σκοτεινό αστέρι συντρίβεται, αδειάζοντας το φως του στις στάχτες
...
Σαν καθρέφτης θρυμματίζεται σε άμορφες αντανακλάσεις ύλης
Το γυάλινο χέρι διαλύεται σε περιστρεφόμενα λουλούδια με παγωμένα πέταλα
Η κυρία στα βελούδινα απομακρύνεται τις νύχτες του αποχαιρετισμού

Πάμε, εσύ και εγώ, εφόσον μπορούμε
Μέσα απ' το διαβατικό σούρουπο των διαμαντιών;

Το Dark Star μπορούσε να τραβήξει για δεκάδες λεπτά στις συναυλίες και όταν άρχιζαν να παίζουν, κανείς ούτε η μπάντα, ούτε το κοινό τους, δεν ήξερε που θα κατέληγε. «Οι άνθρωποι το αγάπησαν για το μυστήριό του», δήλωσε ο μάνατζερ Rock Scully. «Είναι η μουσική μας σε μια από τις πραγματικά καλές στιγμές της», δήλωσε ο Jerry Garcia, «Το Dark Star όταν το έπαιζα, σήμαινε τόσο πολλά πράγματα, όσο μπορούσα να κάτσω και να φανταστώ».

Πέρα βέβαια απ' αυτό, υπήρχαν και άλλα εκλεκτά εδέσματα, με πρώτο το "Saint Stephen". Η ζωντανή έκδοση που περιλαμβάνεται εδώ, είναι πολύ πιο επιθετική και δυνατή απ' αυτή που εμφανιζόταν στο Aoxomoxoa και οδηγούσε απευθείας σ' ένα άλλο τζαμάρισμα, την καθαρή ψυχεδελική ευδαιμονία του "The Eleven". Η αλληλεπίδραση μεταξύ όλων των μελών της μπάντας είναι σαφώς εμφανής, με τoν μπασίστα Phil Lesh να ελέγχει την παράσταση, τους ντράμερ Bill Kreutzmann και Mickey Hart να κλειδώνουν τα πάντα στη θέση τους και τον Jerry άλλη μια φορά να "πετάει" ψηλά με την κιθάρα του. Το καλειδοσκοπικό "The Eleven" μεταπηδά στο οργασμικό "Turn On Your Lovelight" ένα άλλο σπουδαίο, καυτό ρυθμ εντ μπλουζ μπούγκι που στάζει σεξουαλικότητα και αγριότητα. Τώρα, είναι η σειρά του Pigpen να κλέψει την παράσταση. Κατά τη διάρκεια των δεκαπέντε λεπτών του, ο αρχιτελετάρχης Pigpen οδηγεί την μπάντα και το ακροατήριο σε ομαδικό τραγούδι-παροξυσμό. Ήξερε πραγματικά πως να κατευθύνει το πλήθος ενώ οι Kreutzmann και Hart έρχονται επίσης στο προσκήνιο, εκτελώντας τις φημισμένες ζευγαρωμένες ντραμς τους.

...
Ο θάνατος θα πάει σε κάθε οικογένεια σ' αυτή τη γη
Έλα στο σπίτι σου, ξέρεις δεν χρειάζεται πολύ
Κοίτα στο κρεβάτι το πρωί, τα παιδιά βρήκαν ότι η οικογένειά σου έφυγε

Είπα ο θάνατος δεν έχει κανένα έλεος σ' αυτή τη γη
Ο θάνατος θα σ' αφήσει να στέκεσαι και να κλαις σ' αυτή τη γη,
Σ' αυτή τη γη. Πω πω! Έλα στο σπίτι σου,
Ξέρεις ότι δεν μένει για πολύ, κοιτάς στο κρεβάτι το πρωί,
Τα παιδιά βρίσκουν ότι οι αδελφοί και οι αδελφές σου έφυγαν

Είπα ο θάνατος δεν, ο θάνατος δεν έχει κανένα έλεος σ' αυτή τη γη

Η προσωρινότητα των πραγμάτων μας υπενθυμίζετε στο "Death Don't Have No Mercy", του τυφλού αιδεσιμότατου Gary Davis, ένα ακραία μελαγχολικό κομμάτι, όπου μπορείτε σχεδόν να αισθανθείτε τον πόνο στη φωνή του Jerry και στα σόλο του που εκτινάσσονται και να επιβεβαιώσετε την μεγάλη μουσική ικανότητα της μπάντας. Στη συνέχεια υπάρχει το αυτεξήγητο "Feedback", οκτώ λεπτά απ' αυτό, για να είμαστε ακριβείς. Αυτό είναι άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, του τι ήταν περίπου οι εμφανίσεις των Dead, εκείνη την εποχή. Μερικές φορές τζάμαραν και ο αυτοσχεδιασμός χανόταν σε θυελλώδεις μικροφωνισμούς για αρκετά λεπτά. Το κομμάτι που περιλαμβάνεται εδώ είναι ένα μόνο από αυτά τα παραδείγματα. Αργότερα, αυτά τα τμήματα των σόου των Dead θα γίνουν γνωστά ως "Διαστημικά". Για να κλείσουν το άλμπουμ, οι Dead μας καληνυχτίζουν με μια γλυκιά α καπέλα απόδοση, του "And We Bid You Goodnight".

Το Live/Dead ήταν μια επιτυχία από κάθε άποψη, ακυρώνοντας γρήγορα το μισό της οφειλής της μπάντας στην Warner Bros. Δεν γούσταραν όλοι τα μακρόσυρτα, τριπαρισμένα τζαμαρίσματα, αλλά ο Lenny Kaye σε μια κριτική στο Rolling Stone έγραψε «το Live/Dead, εξηγεί γιατί οι Dead είναι μια από τις καλύτερες 'ζωντανές' μπάντες στην Αμερική, όπου η μουσική τους αγγίζει έδαφος που άλλα γκρουπ δεν γνωρίζουν την ύπαρξή του».

Δηλαδή, όταν άγγιζαν καθόλου έδαφος...
Απαραίτητο, για πάντα!

LiveDeadOuttakes.jpg

Κωστας Λυμπεροπουλος said:
Και ξαφνικά κυκλοφορούν το "LIVE/DEAD". Είναι το δικό τους κτύπημα, το πιο ευθύ και δυναμικό που έδωσαν ποτέ, ο ορισμός των acid tests, ο καταρράκτης της ενέργειας που ξεχύνουν από σκηνής καθώς ανοίγουν τους ασκούς του Αιόλου εξαπολύοντας δαιμονισμένα αερικά που αδυνατούν να ελέγξουν, προς κάθε κατεύθυνση. Το Dark Star, πρώτη πλευρά του διπλού τους άλμπουμ θα μείνει για χρόνια το σημείο αναφοράς, το απόγειο, η ουσία του αυτοσχεδιαζόμενου ροκ. Τα Saint Stephen και Eleven, οι δυναμικοί καταλύτες, το Lovelight το ντελίριο τού πάθους, το Death Don't Have No Mercy η πιο μαγευτική ιδιαίτερη στιγμή τους.

An admitted fanatic raves to all the other admitted fanatics. Side two of this four-sided set contains the finest rock improvisation ever recorded, and the rest is gently transcendent as usual. Beautifully recorded, too. Ρόμπερτ Κριστγκάου, Α+

(*****, πηγές: εξώφυλλο, dead.net, Merrell Noden)

PublicityInsertAd.jpg
 

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Προσωπικά το θεωρώ κορυφαίο τους μαζί με το Anthem of the Sun, και φυσικά το διπλό Live Dead.
Ποιητικό και ονειροπόλο.
Ευκαιρία να το ξανά-ακούσω σήμερα.

+ Αρα έχουμε 2 εκδόσεις απ'οτι κατάλαβα, δεν το γνώριζα, και ξέρουμε αν έχουμε την πιο πειραματική έκδοση με τον αριθμό καταλόγου στο άλμπουμ αλλά θα είναι στο βινύλιο.
Στο CD βλέπω μόνο Remixed September 1971
 
Last edited:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
...
+ Αρα έχουμε 2 εκδόσεις απ'οτι κατάλαβα, δεν το γνώριζα, και ξέρουμε αν έχουμε την πιο πειραματική έκδοση με τον αριθμό καταλόγου στο άλμπουμ αλλά θα είναι στο βινύλιο.
Στο CD βλέπω μόνο Remixed September 1971
Οι δύο μείξεις είναι αρκετά διαφορετικές, με μοναδική κυκλοφορία της αρχικής του 1969, προς το παρόν, από την Rhino στο βινυλιακό μποξ σετ, το 2010. Σε CD κυκλοφορεί μόνο η ρεμιξαρισμένη του 1971!

RhinoOriginalMix.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
RobertHunter.jpg

Από τα δύο άλμπουμ, που όλοι οι στίχοι είναι του Robert Hunter, το Aoxomoxoa (το άλλο είναι το Workingman's Dead), κατανοείται ίσως καλύτερα σαν ένα σύνολο αλληλένδετων τραγουδιών, που τα κείμενα ρίχνουν φως το ένα στο άλλο, χωρίς ποτέ να παραδίδουν το νόημα τους με κάποιον τρόπο. Το γεγονός ότι ο Hunter έγραψε ένα κύκλο τραγουδιών, τον "Eagle Mall", που ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε από τους Dead, είναι απόδειξη ότι εκείνη την εποχή σκεφτόταν με ένα διασυνδεδεμένο τρόπο σχετικά με τους στίχους. Η σουίτα "Eagle Mall" είναι ενδιαφέρουσα για τους πολλούς παραλληλισμούς στο μοτίβο με τα τραγούδια του Aoxomoxoa. Υπάρχει παραπομπή στα Mountains of the Moon/Βουνά του Φεγγαριού στο "Lay of the Ring" και στο "Invocation", υπάρχει αναφορά του Eagle Palace. - David Dodd (1997-98 Research Associate, Music Dept. UCSC)

...
20 βαθμοί μοναξιάς
20 βαθμοί στο σύνολο
Όλοι στο χορό βασιλιάδες και σύζυγοι
συγκεντρωμένοι στην αίθουσα
χαμένοι σε ένα μακρύ και μοναχικό χρόνο
το πέταγμα της νεράιδας Σίμπιλ
σε όλο το μήκος των Βουνών του Φεγγαριού...


ΥΓ. Οι λίγοι που έγιναν/γίνονται λιγότεροι...
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Posters.jpg

Την "οπτικοποίηση" την μουσικής και των μηνυμάτων, των Dead αλλά και των άλλων γκρουπ του "Φρίσκο" αναλάμβαναν να αποδώσουν, χαρισματικοί καλλιτέχνες/ζωγράφοι/γραφίστες/φωτογράφοι, όπως ο Rick Criffin, με τα προωθητικά πόστερ των συναυλιών τους, πολλά από τα οποία είναι απαράμιλλα έργα τέχνης. Ένα από αυτά ήταν και η αφίσα για τις συναυλίες (24-26 Ιαν. '69) στο Avalon Ballroom του Σαν Φρανσίσκο, που χρησιμοποιήθηκε στο εξώφυλλο του δίσκου αφού ο Rick Criffin αντικατέστησε τα ονόματα των γκρουπ Sons of Champlin και Initial Shock με την λέξη AOXOMOXOA, ιδέα του Robert Hunter.

Ένα συγγενικό θεματικά πόστερ, που απεικονίζει παρόμοιο ψυχεδελικό θέμα με τον ήλιο, το "Χαβανέζικο Aoxomoxoa", σχεδίασε πάλι ο Rick Griffin για μια σειρά συναυλιών που επρόκειτο να διεξαχθούν σε αίθουσα εκθεμάτων στο Διεθνές Κέντρο της Χονολουλού στις 25-27 Ιουλίου του '69 αλλά δυστυχώς ακυρώθηκαν.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Την πρώτη φορά που ήρθε εδω μέσα η συζήτηση στους GD, αρκετά χρόνια πριν, είχα δηλώσει οπαδός... Που να ήξερα ο πτωχός!
Εμφανίστηκαν τότε κάποιοι άλλοι (πολλοί) που με έκαναν να ντρέπομαι σχεδόν για την ασέβεια, καθώς εκείνοι ήταν παρασάγγας μπροστά παθιασμένοι και καταψαγμένοι στο τεράστιο αυτό κεφάλαιο της Μουσικής.
Τις ευχαριστίες μου προς όλους, γιατί στάθηκαν η αιτία για ακόμα μία δική μου ανα-θεώρηση και εμβάθυνση.

To Aoxomoxoa πχ, ήταν το τελευταίο που πήρα απο τους Dead