14/10/2006:21 χρόνια χωρίς τον Emil Gilels

17 June 2006
62,715
Χολαργός
O Gilels γεννήθηκε στην Οδησσό τής Ουκρανίας στίς 19/10/1916 και πέθανε στην Μοσχα στις 14/10/1985.
Ανήκε σε οικογένεια με μουσικό υπόβαθρο,και η καταγωγή του προέρχεται απο Εβραίους τής Ουκρανίας.Πρώτος του δάσκαλος ο Yakov Tkach,σε ηλικία 6 ετών.Απο το 1930-1934 σπούδασε στο Conservatoire τής Οδησσού με την Berta Reingbald.
To 1933 κέρδισε το πρώτο βραβείο διαγωνισμού πιάνου όλων των Σοβιετικών Δημοκρατιών,στην Μόσχα ερμηνευοντας την Φαντασία τού Figaro στην πιανιστική εκδοχή του Liszt.
Οταν τον άκουσε ο Arthur Rubinstein, στα 1930, να παίζει είπε:'Αν ο νεαρός έρθει στίς Η.Π.Α,νομίζω οτι θά πρέπει να τα μαζεύω και να φεύγω.´
Απο το 1935-1938 ο Gilels ηταν μαθητής τού θρυλικού Heinrich Neuhaus στο Tchaikovsky Conservatoire of Μoscow.
Το 1938 κέρδισε το πρώτο βραβείο σε διαγωνισμό στις Βρυξέλλες.Ηταν απο τούς πρώτους καλλιτέχνες τής Σ.Ενωσης,που ταξίδεψαν στο εξωτερικό και δεν εγκατέλειψε ποτέ την πατρίδα του.
Επίσης ηταν ο πρώτος Σοβιετικός καλλιτέχνης πού έπαιξε στις Η.Π.Α το 1955-το ταξίδι είχε προγραμματιστεί για το 1939 ,αλλά αναβλήθηκε λόγω του πολέμου-και έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής.
Κατα την διάρκεια του Β.Παγκοσμίου Πολέμου και την περίοδο τής επίθεσης τών χιτλερικών δυνάμεων στην Σ.Ενωση ,έμενε στην Μόσχα ,οπου επισκεπτόταν τίς πρωτες γραμμές τού Μετώπου και έδινε συναυλίες για τους Σοβιετικούς στρατιώτες.Το πιάνο του το μετέφεραν στρατιωτικά φορτηγά-υπάρχουν ιστορικά νοκυμανταίρ που τον δείχνουν επάνω σε καμιόνια να δινει συναυλίες επίσης-.
Ιστορικές ειναι οι συναυλίες πού έδωσε στο Λενιγκραντ κατά την διάρκεια της γερμανικής επίθεσης σε θέατρα παγωμένα αλλά γεμάτα απο κόσμο ,που παρ´ότι πεινούσε και κρύωνε πήγαινε και παρακολουθούσε τα συγκεκριμένα ρεσιτάλ.
Απο το 1949 πολύ συχνά συνεργαζόταν σαν τρίο με τον βιολονίστα Leonid Kogan ,και τον τσελίστα Msistlav Rostropovich.Μιά σπουδαια ερμηνεία αφορά στο Archduke Trio τού Beethoven.
To 1944 o Prokofiev τού αφιέρωσε την 8η sonata για πιάνο,και ο Gilels την παρουσίασε σε παγκόσμια πρώτη.
Βραβευθηκε για την προσφορά του και απο το Σοβιετικό καθεστώς ,αλλά και απο τον υπόλοιπο κόσμο.

Πεθανε πρίν προλάβει να ολοκληρώσει την ηχογράφηση στις σονάτες τού Βeethoven.Στην κηδεία του παρευρέθηκε τεράστιο πλήθος λαού.
Ο Gilels ηταν ανθρωπος κλειστός και πειθαρχημένος και ουδέποτε επεδίωξε την δόξα καθ´εαυτήν.Ομως στις δύσκολες στιγμές της πατρίδας του βρέθηκε εκεί που θεώρησε καθήκον του.
Πιανιστικά ήταν οπαδός τής παρτιτούρας και τής σκληρής δουλειάς.Γνήσιος νατουραλιστής έδινε την εντύπωση οτι ´επιτίθεται στο πιάνο´.Βασική του πεποίθηση ήταν πώς ´Σε μία ερμηνεία πρέπει να ρέουν μαζί ,ότι βλέπουμε,ότι εμπειρώμεθα και ότι πιστευουμε.Δηλαδή ,η ζωή μας ολόκληρη´...
Ο gilels ´γέμιζε ´την μουσική με ζωή και έκφραση.Οι ερμηνείες του είχαν μιά μνημειώδη δομή ,που προσέδιδαν εναν τονο εμπιστοσύνης και ασφαλειας σε ότι και εάν έπαιζε.Ταυτοχρόνως αναδυόταν ένας γήινος συναισθηματισμός στίς ερμηνείες του και ένα τεράστιο εσωτερικό ταμπεραμέντο που προφανώς χρειαζόταν την ´πίστη στο χειρόγραφο´για να τιθασευτεί.Συχνά ήταν θυελλώδης .
Στα ´ωριμα ´χρόνια του ο Gilels έγινε πιό εσωστρεφής και πιό ´παραιτημένος´.Ομως ακόμα και τότε εξέπληττε.Ολη αυτή η συσσωρευμένη εμπειρία ζωής ,πού αποτυπωνόταν στις ερμηνειες του,επέστρεφε στις πρώιμες πιανιστικές περιόδους του και ο´δομημένος πρωτογονισμός του´εμφανιζόταν ακόμα και μετά το 1980.
Ο Richter οταν ρωτήθηκε γιατί δεν ηχογράφησε ποτέ το 5ο Κοντσέρτο για πιάνο τού Βeethoven απάντησε ότι μετά την ερμηνεία τού Gilels δεν είχε κάτι άλλο να προσθέσει.
Ο Gilels ανήκει στους Τιτάνες τής πιανιστικής τέχνης με ρίζες στούς Liszt και Siloti.
Προσωπικά τον κατατάσσω στην πρωτη τριάδα του 20ού αιώνα μαζί με τούς Richter και Ηorowitz-Ο Gould ειναι άλλη περίπτωση-.
Οι λάτρεις της κλασσικής μουσικής ας θυμούνται πάντα αυτόν τον κοκκινοπρόσωπο τεχνίτη, με ευγνωμοσύνη για τα όσα προσέφερε στην υψηλή μουσική τέχνη και στην ανθρωπότητα.
Θα προσπαθήσω παρακάτω να παραθέσω μεγάλες ερμηνείες του Gilels και τίς αντίστοιχες χρονολογίες. Oλες ειναι διαθέσιμες ,μετά και την εύρεση τών αρχείων Σοβιετικών εταιρειών.
1935:Liszt/Busoni..Fantasia on 2 Themes from 'Le Nozze di Figaro'
1949 Rachmaninoff Concerto No 3,Tchaikovsky No 1. Διευθυντής Kyrill Kondrashin
1949Chopin:Νocturne op.48 No 1,Piano Sonata No 2,Polonaise op.53 (Ηeroic),Ιmpromptu No2 Op.36
1949Liszt.Piano Sonata in B minor,Valse Oubliee No 1.Piano Concerto No 1,με Kyrill Kondrashin.
1950 Ravel.Prelude,Forlane και Toccata from 'Le Tombeau de Couperin'
1950.Schumann.Piano Sonata No 2
1951.Liszt.Hungarian Rhapsody No 9.Prokofiev..Piano Sonata No 2
1952.Chopin.Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante,με Κyrill Kondrashin.
1954.Debussy.Suite pour le piano,Images livre1,Estampes.
1954.Saint-Saens Concerto No 2.Andre Cluytens.Aξεπέραστο.
1955.Rach Concerto No 3.Andre Cluytens.Παρομοίως αξεπέραστο.
1957.Schumann Piano Sonata No 1.Beethoven Piano Concertos No 4-5.Με Ludwig.Mιλησε ο Richter γι´αυτά.Scriabin ,Sonata No 4.
1958.Brahms .Piano Concerto No 2.Μέ Reiner.
1959.Schumann.Arabesque Op.18
1960.Bach.French Suite No 5
1961Ravel.Alborada del Gracioso.Bach-Siloti..Prelude in B.Minor.
1962Chopin.Piano Concerto No 1.
1965.Liszt.Piano Sonata.Brahms.Fantasien Op.116
1967.Prokofiev.Piano Sonata No 8.Carl Maria von Weber .Piano Sonata Op.39
1968.Medtner.Sonata reminiscenza Op.38 No 1.Liszt..Spanish Rhapsody.Ravel..Pavane pour une enfant defunte,Jeux d'eau.Bach-Busoni..Prelude and Fugue BWV 532.
1972.Tchaikovsky.Piano Concerto No2.Με Lorin Maazel.
1972Brahms .Piano Concertos 1,2.Με Jochum.Mνημειώδεις εκτελέσεις.
1973.Μozart.Piano Concerto No 27 KV 595.Mε Βοhm.
1974.Grieg .Lyric Pieces.Prokofiev.Piano Sonata No 8.
1977.Chopin .Piano sonata No 3.
1977.Rachmaninoff.Daisies,Vocalise Op.34,Prelude Op.3No2,Op 23,No 2,Op.23 No 10,Op.23 No 5,Op.32 No 11.Etude-TableauOp.39No5.
1977.Tchaikovsky.6 Morceaux Op.19.Glazunov.Piano Sonata No2.Eκπληκτικές ερμηνείες.
1977.Βrahms.4 Ballades Op.10
1982.Beethoven.Hammerklavier No29.The Tempest.Valdstein.Μεγάλες ερμηνείες.
1984.Prokofiev.Sonata No 3.Scriabin.Sonata No3.
Καθε συμπλήρωση ή πληροφορία ευπρόσδεκτη.!!
 
17 June 2006
14,350
docu0011.jpg
 

ΝΕΟΣ ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ

Established Member
18 June 2006
122
ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
Απίστευτα γωνιώδες πρόσωπο, δεν έδινε σε καμία περίπτωση την εικόνα του λεπτεπίλεπτου καλλιτέχνη, αλλά αγρότη φαγωμένου στη γη.Τα χέρια του δεν ήτνα χέρια πιανίστα αλλά τορναδόρου.Κοιτάζοντάς τον δε μπορείς να πιστέψεις ότι αυτός ο τετράγωνος μουζίκος παίζει με τέτοια ευαισθησία την Απασιονάτα.Ίσως η εμφάνισή του να έχει να κάνει με τη δύναμη των ερμηνειών του, το "γήινο" και "θυελλώδες" που λέει ο ΣΣ. =
Υπήρξε σεμνός, πλακατζής και τιμούσε τις φιλίες του.Όταν στη Νέα Υόρκη, στην πρώτη του περιοδεία, τον αποθέωναν, απάντησε φλεγματικά "και που ν'ακούσετε το Ρίχτερ...".
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Απάντηση: Re: 14/10/2006:21 χρόνια χωρίς τον Emil Gilels

ΝΕΟΣ ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ said:
Απίστευτα γωνιώδες πρόσωπο, δεν έδινε σε καμία περίπτωση την εικόνα του λεπτεπίλεπτου καλλιτέχνη, αλλά αγρότη φαγωμένου στη γη.Τα χέρια του δεν ήτνα χέρια πιανίστα αλλά τορναδόρου.Κοιτάζοντάς τον δε μπορείς να πιστέψεις ότι αυτός ο τετράγωνος μουζίκος παίζει με τέτοια ευαισθησία την Απασιονάτα.Ίσως η εμφάνισή του να έχει να κάνει με τη δύναμη των ερμηνειών του, το "γήινο" και "θυελλώδες" που λέει ο ΣΣ. =
Υπήρξε σεμνός, πλακατζής και τιμούσε τις φιλίες του.Όταν στη Νέα Υόρκη, στην πρώτη του περιοδεία, τον αποθέωναν, απάντησε φλεγματικά "και που ν'ακούσετε το Ρίχτερ...".

Είχα δεί στην ΝΕΤ πρίν κάποια χρονια (2-3)μιά εκπληκτική σειρά με αφιερώματα ωριαία ,στους μεγάλους πιανίστες.
Υπήρχε μία σκηνή όπου ο Gilels ηταν επάνω σε ενα καμιόνι, με το πιάνο μαζί,μέσα σε ενα σεληνιακό εμπόλεμο τοπίο.Η σκέψη πού εκανα τότε ηταν,πώς ειναι δυνατόν αυτός ο ´οικοδόμος´να παίζει έτσι??H δευτερη σκέψη που´έκανα, βλέποντάς τον με το πρόσωπο εκείνο το γεμάτο σθένος και τα μαλλιά αχτένιστα να ανεμίζουν ,ήταν ότι κάπως έτσι θάμοιαζε ο Beethoven.Ισως γι´αυτό τελικά o Gilels να υπήρξε ένας απο τούς μεγαλύτερους ερμηνευτές του.Μπορεί και να τον ´καταλάβαινε´.Και ο Λουδοβίκος ήταν σεμνός ,πιστός και αγαπούσε την ανθρωπότητα.Και έμεινε όρθιος μέχρι το τέλος ..
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Σε ένα ακόμα πιό ενδελεχές ´ψαξιμο´ στο διαδίκτυο προτείνω και τους παρακάτω δίσκους τού Gilels
1.3 sonatas for violin and piano.Beethoven.Βιολί ο Leonid Kogan.Εταιρεία Doremi.
Oι σονατες ειναι η Νο3,η Νο 5(spring)και η Νο9(Kreutzer).
2.Brahms.Quartet for piano and strings No 1 Op.25(1949).Handel.Sonata for flute and piano Op1 No4.Schubert.Introduction and 7 variations for flute and piano on theme from 'Trockne Blumen' D.802 Op.160.Eτ.Doremi.
3.Gilels . Recitals of 1962-1970 .Melodiya.5cd's απο 4 recitals του Gilels στην Μοσχα και ενα στο Leningrad.Tα προγράμματα ειναι ελκυστικότατα.
4.Βeethoven.Piano sonatas and Eroica Variations.9 c.d.'s απο την D.G
5.Schubert.Trout Quintet,Death and the Maiden.D.G.Με Amadeus Quartet
6.Beethoven .Piano Concertos 1-5.Mαζί υάρχουν και 10 σονατες του Beethoven.Oλα απο ζωντανές ηχογραφήσεις μεταξύ 1961-1984.Απο τα αρχεια του ρωσικου ραδιοφώνου.Εκδ,Brilliant Classics.
Eχω αγορασει απο την συγκεκριμένη εταιρεία κασσετίνα με 10 c.d.'s του Gilels και ο ήχος ειναι πολύ ικανοποιητικός.
 
Σπύρο να προσθέσω στην αναλυτική δισκογραφία που παρέθεσες, τα κονσέρτα για πιάνο του Μπετόβεν με το Georg Szell και την ορχήστρα του Cleveland, στη CBS/Columbia. Κατά τη γνώμη μου είναι καλύτερες από τις παλαιότερες στην EMI, με το Ludwig.
richter gilels.jpg
Ο άσπονδος συνάδελφος του Σβιατοσλάβ Ρίχτερ, στην βιογραφία του που μου έχει δανείσει ο Κώστας :smileJap: τον περιγράφει ως άνθρωπο με τρομερό ταμπεραμέντο, εξαιρετικά εύθικτο, μονίμως κατσούφη και παθολογικά ζηλιάρη! :rolleyes:. Βέβαια περίμενε ν' ακούσεις καλό από συνάδελφο θα μου πεις...;)
Πάντως δεν του συγχώρησε ποτέ οτι αποκήρυξε δημόσια το δάσκαλο του Νόυχαουζ, όταν ο τελευταίος ήταν προς το τέλος της ζωής του. Όπως γράφει χαρακτηριστικά, μετά απ' αυτό αρνιόμουν να τον προσέξω στο δρόμο!

Πέρα απ' αυτά ο Γκίλελς ήταν κολοσσός. Χρωστάμε πολλά σ' αυτόν τον αινιγματικό μπετατζή του κλαβιέ! :D
 
18 June 2006
15,906
Αθήνα-Κέντρο
Τι να πώ?

Θλίβομαι απ το γεγονός οτι έχω μόνο ένα έργο του στην δισκοθήκη μου ενώ υπερτίμησα κάποιους άλλους,πιο "μουράτους"..

Σπύρο (και Δαμιανέ) σε ευχαριστούμε για το μεράκι σου,τον κόπο σου,την κατάθεσή σου,τον πολύτιμο και περιορισμένο χρόνο σου που ξόδεψες αλύπητα για να μυήσεις και να ξεστραβώσεις και εμάς τους υπόλοιπους σε αυτόν τον αξιόλογο δεξιοτέχνη ερμηνευτή.

Υ.Γ.Αντε πάλι "φωτιές" στην τσέπη..!
Πανάθεμά σε,πάλι θα αγοράσω ολον τον Μπετόβεν για νιοστή φορά..!:D
 
17 June 2006
62,715
Χολαργός
Δημήτρης Ιωάννου said:
Τι να πώ?

Θλίβομαι απ το γεγονός οτι έχω μόνο ένα έργο του στην δισκοθήκη μου ενώ υπερτίμησα κάποιους άλλους,πιο "μουράτους"..

Σπύρο (και Δαμιανέ) σε ευχαριστούμε για το μεράκι σου,τον κόπο σου,την κατάθεσή σου,τον πολύτιμο και περιορισμένο χρόνο σου που ξόδεψες αλύπητα για να μυήσεις και να ξεστραβώσεις και εμάς τους υπόλοιπους σε αυτόν τον αξιόλογο δεξιοτέχνη ερμηνευτή.

Υ.Γ.Αντε πάλι "φωτιές" στην τσέπη..!
Πανάθεμά σε,πάλι θα αγοράσω ολον τον Μπετόβεν για νιοστή φορά..!:D

Μην ξοδευτείς πολύ.Σε p.m.ή τηλεφωνικά, θά σού πώ τίς πιό απαραίτητες αγορές .Γιατί υπάρχουν και άλλοι ερμηνευτές πού αξίζουν τής προσοχής μας στον Beethoven(π.χ.Erich Kleiber,ο πατέρς του Carlos);)
Υ.Γ
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια.:ernaehrung004: