Πέτρα που κυλάει... [Muddy Waters]

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

McKinley Morganfield (Muddy Waters)​

Γεννήθηκε 4 Απριλίου 1913 στο Rolling Fork, Μισισιπής
Πέθανε 30 Απριλίου 1983, Σικάγο, Ιλινόις

Η θέση του Muddy Waters στην ιστορία του μπλουζ, αλλά και γενικότερα της μουσικής, είναι καλά τεκμηριωμένη. Ένας πραγματικός θρύλος στη διάρκεια της ζωής του με την ηχογραφημένη κληρονομιά του, να συνεχίζει να αποτελεί επιρροή για τους μουσικούς διεθνώς.

Ο Muddy, το μαργαριτάρι του ρόστερ καλλιτεχνών της ετικέτας Chess για πάνω από 25 χρόνια, μετά τη μετακίνησή του στο Σικάγο το 1943, έκανε τις πρώτες ηχογραφήσεις του για την ετικέτα Aristocrat, μια νέα εταιρία που σχηματίζεται από τον Leonard Chess το 1947. Το "Rollin' Stone", το πρώτο "χιτ" του, συνέπεσε με την μετονομασία της Aristocrat σε Chess Records το 1950. Οι επόμενες κυκλοφορίες -"Louisiana Blues", "Long Distance Call", "She Moves Me", "I'm Your Hoochie Coochie Man", "Just Make Love To Me" και "I'm Ready"- τον εδραίωσαν σταθερά σαν τον κύριο μοχλό της σκηνής των Σικάγο μπλουζ και τον δημιουργό ενός ήχου που έγινε το θεμέλιο του ροκ εντ ρολ.

MuddyWaters.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Δεν μπορώ να είμαι ικανοποιημένος​

Muddy Waters - The Best Of Muddy Waters (Απρίλιος 1958, Chess)

BestOfMuddyWaters.jpg

Τραγούδια: A1 I Just Want To Make Love To You (Willie Dixon) [1954] - 2:50, A2 Long Distance Call [1951] - 2:39, A3 Louisiana Blues [1950] - 2:52, A4 Honey Bee [1951] - 3:20, A5 Rollin' Stone [1950] - 3:05, A6 I'm Ready [1954] (Willie Dixon) - 3:02, B1 Hoochie Coochie [1954] - 2:49, B2 She Moves Me [1951] - 2:55, B3 I Want You To Love Me [1953] - 3:01, B4 Standing Around Crying [1952] - 3:19, B5 Still A Fool [1951] - 3:12, B6 I Can't Be Satisfied [1948] - 2:41
Μουσικοί: Muddy Waters (φωνητικά & κιθάρα σ' όλα τα κομμάτια, στίχοι & σύνθεση εκτός A1, A6), Ernest "Big" Crawford (μπάσο: A2, A3, A4, B3, B6), Willie Dixon (μπάσο: A1, A6, B1), Little Walter (φυσαρμόνικα: A1, A2, A3, A6, B1, B2, B4, κιθάρα: B5), Walter "Shakey" Horton (φυσαρμόνικα: B3), Jimmy Rogers (κιθάρα: A1, A4, A6, B1, B3, B4), Otis Spann (πιάνο: A1, A6, B1, B3, B4), Fred Below (τύμπανα: A1, A6, B1), Elgin Evans (τρίφτης/washboard: A3, τύμπανα: B3, B4), Leonard Chess (γρανκάσα: B2, B5)
Παραγωγή: Leonard Chess, Phil Chess

Ηχογραφήθηκε στο Σικάγο, από τον Απρίλιο του 1948 έως 1η Σεπτεμβρίου του 1954. Το άλμπουμ είναι μια ανθολογία του 1958, ο πρώτος μεγάλης διάρκειας δίσκος (LP) του μπλουζίστα (και ο τρίτος για την Chess), που αρχικά κυκλοφόρησε σαν Chess LP 1427 και περιέχει πολλά από τα καλύτερα τραγούδια του Muddy των αρχών της δεκαετίας του 1950. Μάλιστα πέντε από αυτά, έφτασαν το Top 10 του ρυθμ εντ μπλουζ τσαρτ του περιοδικού Billboard από τις αρχές του 1951 μέχρι τα τέλη του 1954.


Πήρα ένα κόκαλο μαυρόγατας (σπάνιο είδος φυλαχτού)
Πήρα και μια σακούλα φυλαχτών
Πήρα ρίζα Ιωάννη του Κατακτητή (φυτό για ξόρκια)
Θα σας φέρω μπέρδεμα
Εγώ κορίτσια θα σας κάνω να με κρατάτε από το χέρι
Τότε ο κόσμος θα ξέρει τον άντρα χούτσι κούτσι (γυναικάς)

Είναι ένα ασυγκράτητο μπλουζ, πλούσιο, με βουντού αναφορές, μυστικιστικό, εξωτικό και διεγερτικό. (Ο Marshall Stearns, επισημαίνει στο "The Story Of Jazz", ότι είναι μια γοητεία "κατασκευασμένη" στο Σικάγο, με σκοπό να κάνει έναν αγαπητικό ακόμα πιο αξιαγάπητο. Ακόμα, εγγυάται την καλή τύχη στα τυχερά παιχνίδια. Μάλλον πρόκειται για τον νεοαφιχθέντα απόδημο από το βαθύ Νότο παρά για τον μαύρο "σαγηνευτικό" αστό).

Όταν ο Muddy Waters φωνάζει την ταυτότητά του σαν "Hoochie Coochie Man", γίνεσαι σχεδόν απόλυτα οπαδός. Tόσο πειστικός είναι ο καλλιτέχνης των κάντρι μπλουζ.

Ποια είναι η πηγή της δύναμης και της αλήθειας του Muddy;
Ο Big Bill Broonzy, ο πρεσβύτερος των κάντρι μπλουζ τραγουδιστών, το θέτει ως εξής: «Είναι αληθινός. Ο Muddy είναι αυθεντικός. Βλέπετε τον τρόπο που παίζει κιθάρα; Σε στυλ Μισισιπή, όχι με τον τρόπο της πόλης. Δεν παίζει συγχορδίες, δεν ακολουθεί αυτά που γράφουν τα βιβλία. Παίζει νότες, μπλου νότες. Κάνει αυτό που νομίζει».

Αυτό περιγράψει τον τρόπο του Muddy Waters με την κιθάρα και τη φωνή: κάνει ό,τι πιστεύει και αισθάνεται.

Από τότε που κατευθύνθηκε βόρεια από το Κλάρξντεϊλ του Μισισιπή (κατά ειρωνεία της τύχης ακολουθώντας την ίδια διαδρομή του θανατηφόρου ατυχήματος της Μπέσσυ Σμιθ) στη δεκαετία του Τριάντα, φώναζε τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Πάντα, υπήρχε ένα εντυπωσιακά μεγάλο ακροατήριο που τον άκουγε και αγόραζε τους δίσκους του, ειδικά στην έδρα του, στο Σικάγο.

Ερώτηση: Πως προκύπτει αυτή η γόνιμη αγορά για το κάντρι μπλουζ στη δεύτερη πόλη της χώρας; Η αστικοποίηση επιφέρει μια πιο γυαλισμένη, πιο μεταξένια ερμηνεία του μπλουζ; Περισσότερο "μουσική", αν θέλετε.

Απάντηση: Η μετακίνηση στο Σικάγο από το βαθύ νότο (Μισισιπή, Αλαμπάμα, Λουιζιάνα), υπήρξε σταθερή από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ακριβώς όπως στις αρχές της δεκαετίας του Είκοσι, η φυγή άρχισε όταν δημιουργούνταν θέσεις εργασίας στις φάρμες και τα χαλυβουργεία, έτσι στα τέλη του Σαράντα, το κίνητρο ήταν οι μεταπολεμικές βιομηχανίες. Το Εθνικό Κέντρο Σφυγμομετρήσεων του Πανεπιστημίου του Σικάγο, εκτιμά αύξηση 250.000 νέγρων από το 1947. Για τους 25.000 νέους κατοίκους στο Σικάγο το χρόνο, τα τραγούδια και το στυλ του Muddy υπήρξαν αληθινά και ουσιαστικά.

Όλοι αυτοί οι χιλιάδες, βρίσκουν στα τραγούδια του Muddy, σθένος και δύναμη που τόσο λείπει από αυτό που θεωρείται σύγχρονη αμερικανική μουσική. Υπήρξε μια εποχή, όχι πολύ καιρό πριν, όταν ο νεαρός αστός νέγρος απομακρύνθηκε από την κραυγή και το κλάμα του Big Bill και του Muddy γιατί τα θεώρησε σαν "παλιά πράγματα". Σήμερα, ο ίδιος βρίσκει σε αυτά τα "παλιά πράγματα" τις μέχρι στιγμής άγνωστες ρίζες του και ανακαλύπτει αυτό που ένας καλλιτέχνης σαν τον Ellington ήξερε από παλιά: το μακρύ, μέσω των ετών, νήμα που συνδέει τις πιο προηγμένες τζαζ συνθέσεις με το λιτό μπλουζ. Ακριβώς όπως υπάρχει υπερηφάνεια στη μουσικότητα και ευαισθησία του John Lewis και του Miles Davis, έτσι υπάρχει και στην υγιή και γήινη έκφραση των Big Bill και Muddy.

MuddyWaters-3.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Θέλω μόνο να σου κάνω έρωτα​

Το άλμπουμ περιέχει μια δωδεκάδα από τις πιο επιτυχημένες ηχογραφημένες προσπάθειες του Muddy. Η συναρπαστική φυσαρμόνικα του Little Walter είναι πανταχού παρούσα. Πρόσθετα με το "Hoochie Coochie Man" περιλαμβάνεται και το γρήγορο, "Just Want To Make Love To You".

Δεν θέλω να είσαι σκλάβα μου
Δεν θέλω να δουλεύεις όλη μέρα
Αλλά θέλω να είσαι αληθινή
Θέλω μόνο να σου κάνω έρωτα

Δεν θέλω να πλένεις τα ρούχα μου
Δεν θέλω να κρατάς το σπίτι μου
Δεν θέλω τα λεφτά σου
Θέλω μόνο να σου κάνω έρωτα

...​

Η δημοτικότητά του, είναι εύκολο να εξηγηθεί. Εκτός από το μουσικό ενθουσιασμό που παράγεται από τη φωνή και την κιθάρα του Waters και τη φυσαρμόνικα του Walter, οι παιχνιδιάρικοι στίχοι του είναι ελκυστικοί.

Στο "Louisiana Blues", "Rollin' Stone" και "I Can't Be Satisfied", η κιθάρα του Muddy είναι ιδιαίτερα "δυνατή". Σημειώστε το εφέ του τρένου στο "Louisiana" που υποδηλώνει την κίνηση. Το "Honey Bee", τύπου κλήση-και-απάντηση, αποδεικνύεται πειστικό με την κιθάρα του να ανταποκρίνεται στη φωνή του.

Και πάλι, η μοίρα του ανθρώπου προφητεύεται στο "Rollin' Stone".
Λοιπόν, η μητέρα μου, είπε στον πατέρα μου
λίγο πριν γεννηθώ
Θα φέρω ένα αγόρι
θα είναι πέτρα που κυλά
...​

Όπως και στην αρχή του "Hoochie Coochie Man":
Τσιγγάνα είπε στην μητέρα μου
λίγο πριν γεννηθώ
Θα φέρεις ένα αγόρι
θα είναι φοβερός (son of a gun)
...​

Είναι αυτό που θα έπρεπε να είναι, ο "Hoochie Coochie Man" είναι "Rollin' Stone". Είναι ένας ταξιδιώτης, διαρκώς σε κίνηση, αποκρυφιστής, που έχει να επιβιώσει στην εποχή του κυνισμού και της τεχνολογίας. Ακόμα, πρέπει να μένει μακριά από τους υποψιασμένους συζύγους.

Υπάρχουν εδώ, τα θλιμμένα "Standing Around Crying" και "Still A Fool", όπως και το τζαμπ μπλουζ, "I'm Ready". Αυτό το τελευταίο είναι πιο αστικοποιημένο από τα άλλα, με αναφορές σε «μικρά όμορφα γκομενάκια» και «στέκια», που απλώς αποδεικνύει ότι η πέτρα που κυλάει και δεν χορταριάζει, μπορεί να γίνει αρκετά ολισθηρή...
Η λαογραφία μιας πόλης "αποτυπώνεται" από έναν άνδρα - από ένα καλλιτέχνη των κάντρι μπλουζ.

Ένας δίσκος με τεράστια σημασία, μια αστική προσευχή και όπως είπε ο Willie Dixon:
«...the blues are the roots and the other musics are the fruits...»

(*****, πηγές: εξώφυλλο, Bob Schnieders, Studs Terkel -συγγραφέας του "Giants Of Jazz")

MuddyWaters-2.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
- Muddy Waters · The Best Of Muddy Waters [Playlist] -

- Hoochie Coochie Man · 1960 Newport Jazz Festival -
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
μιά μέρα θα σε στριμώξω να μου πείς πού βρίσκεις τις φωτό...(ιδίως τις ασπρόμαυρες)...:firstprize:
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Αρχηγέ μου, εκτός από μουσική αυτή καθαυτήν, έχω διαμορφώσει αρχείο από πόστερ, διαφημίσεις και γενικά μεμοραμπίλια, που μάζευα και μαζεύω από παλιά από περιοδικά, βιβλιοπαλαιοπωλεία με παλιά περιοδικά (Billboard, Rolling Stone), διαδίκτυο κλπ. Σ' αυτό με οδηγούσε η θέληση για βαθύτερη γνώση για τους συντελεστές και το περιβάλλον που δημιούργησαν τη μουσική που αγαπάμε. Το πρόβλημά μου είναι ότι τα καταχωνιάζω λόγω έλλειψης χώρου και μετά δεν θυμάμαι που πρέπει να τα αναζητήσω. Βλέπεις, υπάρχουν και τα άλλα μέλη στο σπίτι (άνθρωποι και ζώα) που διεκδικούν το χώρο που καταλαμβάνουν τα δικά μου "πράγματα"...

ΥΓ. Ο δίσκος, για σένα και τον Κουν...
:ernaehrung004:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Βλέπεις, υπάρχουν και τα άλλα μέλη στο σπίτι (άνθρωποι και ζώα) που διεκδικούν το χώρο που καταλαμβάνουν τα δικά μου "πράγματα"...

ΥΓ. Ο δίσκος, για σένα και τον Κουν...
:ernaehrung004:

1. ξέρω ξέρω....(you are outnumbered !) :flipout:
ΥΓ tnks!
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Θενκς Γρηγόρη για την αφιέρωση!
Για κάποιον που άρχιζε να καταπιάνεται με τα blues, το όνομά του είχε (τη) μυθική διάσταση (που του πρέπει, άλλωστε).
To Last Waltz (ταινία, τι μεγάλη καταγραφή!) μου έδωσε την ευκαιρία να δώ και αυτόν πρώτη φορά να ερμηνεύει και ήταν απο τις πιο δυνατές στιγμές της, ομολογουμένως.
Θυμάμαι ακόμα τις φωνές επιδοκιμασίας απο τον κόσμο μέσα στο Αμφιθέατρο.
Είχα κι ένα φιλαράκι μου-μικρότερον σε ηλικία- μαζί μου. Απο αυτήν την εικόνα του Muddy στην ταινία, μυήθηκε στα blues.
Ωραίες φάσεις... :smile:
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Re: Απάντηση: Πέτρα που κυλάει...

Σε άμεση διάθεση υπήρχε την εποχή που μιλάμε, το King Bee, που ήταν και η τελευταία του ηχογράφηση.
Ναι, ήταν το '81, όταν σπουδάζαμε τεχνολογία και ...ζωή. Τον δίσκο τον πήραμε όλοι μας, λόγω αυτού ακριβώς του δέους και του σεβασμού που αισθανόμαστε γι' αυτόν. Άξιζε και καλλιτεχνικά, σε παραγωγή του άλλου μεγάλου αλμπίνου. Ακόμη και ο "ιδιόμορφος" Christgau επιδοκίμασε: "Can an old man rock the blues? Watch your mouth, punk. His toughest since Hard Again, and his softest. And it rocks like a mother".
 

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Πετρα που κυλάει, αλλα ταυτόχρονα που ειναι θεμέλιος λίθος...γινεται ;
Ε μαλλον ναι, ιδου η απόδειξη.
Μια απο τις ριζες του Ροκ ( 3 κυριες κατα τη γνωμη μου και μετά απο ,ακροχρόνια μελέτη).
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Έψαχνα στις παρουσιάσεις μας, για άλλο δίσκο της δεκαετίας του '50 και εντόπισα ένα ακόμη, το Willie's Blues και δεν απέφυγα τη σκέψη, πόσο δύναμη και κύρος εκπέμπουν αυτοί οι δίσκοι σήμερα, πράγμα που σπάνια πια συναντάς σε σύγχρονες παραγωγές. Απλά μια σκέψη και όχι βέβαια ισχυρισμός για δημιουργική "ανεπάρκεια" στην εποχή μας...