Ανοιχτόμυαλες ...καταστάσεις! [Kaleidoscope (US)]

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Kaleidoscope.jpg

«Το καλύτερο υλικό των Kaleidoscope υπήρξαν οι παραστάσεις τους, με τους χορούς φλαμένκο και κοιλιάς... Μερικά από αυτά καταγράφηκαν σε ταινία, αλλά τα περισσότερα χάθηκαν. Αυτό που θυμάμαι περισσότερο ήταν..., καθισμένος σε κύκλο, κάνοντας πρόβες και μαθαίνοντας τραγούδια με παραδοσιακά όργανα. Ήταν πολύ διασκεδαστικό.» - David Lindley, 1978

Ο Λίντλεϊ, ακόμη θυμάται τις εξωτικές μυρωδιές και την καλή μουσική που έρχονταν από τα παράθυρα του Χέιτ-Άσμπερυ, όταν το γκρουπ πρωτοεπισκέφθηκε το Σαν Φρανσίσκο και έπαιξαν στο Άβαλον με τους Country Joe and the Fish και τους Sparrows του John Kay (δείτε την παρακάτω σχετική αφίσα στο τέλος του ποστ).

«Ήταν ακριβώς όπως το φανταζόμουν...». Και βέβαια τονίζει, ότι οι "καταστάσεις" τότε απαιτούσαν μουσικούς, που ήταν πολύ καιρό μαζί και είχαν πλέον προσχωρήσει στην ιδέα της συλλογικότητας...

Οι Αμερικάνοι Kaleidoscope της δεκαετίας του '60, γιατί υπήρχαν και Βρετανοί εξίσου αξιόλογοι αλλά διαφορετικού ύφους, αποτελούσαν μια ιδιαίτερη περίπτωση για τα δεδομένα της εποχής τους. Ο συνδυασμός των διαφορετικών επιρροών και στιλ από Ανατολή και Δύση, σ' ένα εκλεκτικό φολκ-ροκ-ψυχεδελικό μείγμα ήταν πρωτόγνωρος για τους Καλιφορνέζους και έκανε αίσθηση στους αντεργκράουντ κύκλους, σίγουρα όμως όχι άγνωστος σ' εμάς που το σταυροδρόμι των πολιτισμών στην περιοχή μας, μας είχε εξοικειώσει ( ; ) με τέτοιες απόπειρες. Από την άλλη, τα κομμάτια τους, ειδικά αυτά με άρωμα ανατολής, μας εξέπληξαν ευχάριστα, γιατί απέδειξαν ότι το ροκ μπορεί να "υπηρετηθεί" χωρίς εκφραστικούς περιορισμούς και να συγκεράσει πολιτιστικά στοιχεία που δεν υπαγορεύονται από σύνορα ή άλλης φύσεως στερεότυπα... Ένα έθνικ, λοιπόν σύνολο, δεκαετίες πριν ο όρος εφευρεθεί και το φαινόμενο πάρει εκφυλιστικές διαστάσεις και παρουσιάσει ανέμπνευστα και αδιάφορα δείγματα.

Kaleidoscope-2.jpg

Μια εξήγηση για το φάσμα της μουσικής αυτού του γκρουπ μπορεί να βρεθεί στο υπόβαθρο των δεξιοτεχνών πολυμουσικών του. Ο David Perry Lindley (1944), που γεννήθηκε στην κομητεία του Λος Άντζελες, είχε παίξει προηγουμένως με διάφορες μπάντες, όπως των The New Christy Minstrels και The Greenwood Singers και έπαιζε, επίσης, μπάντζο για πολλές ετικέτες. Δημιούργησε το γκρουπ, το Σεπτέμβριο του 1966 και αρχικά αυτοαποκαλούνταν The Baghdad Blues Band. Ο David Solomon Feldthouse (1940) προερχόταν από το Ismit της Τουρκίας και έπαιζε ένα ευρύ φάσμα εξωτικών οργάνων που περιλάμβανε σάζι, μπουζούκι, ντόμπρο, βίνα, τουμπελέκι και σαντούρι, καθώς και δωδεκάχορδη κιθάρα και βιολί. Ο Christopher Lloyd Darrow (1944) γεννήθηκε στη Νότια Ντακότα, αλλά μεγάλωσε στο Claremont της Καλιφόρνια. Στο μουσικό γούστο του, περιλαμβάνονταν μπλούγκρας, κάντρι, μπλουζ, ρυθμ εν μπλουζ και παλιά τζαζ. Ο περκασιονίστας John Vidican μεγάλωσε στο Χόλιγουντ και ο Chester Crill (γνωστός και ως Max Buda, Fenrus Epp, Templeton Parcely) ήταν από την Οκλαχόμα Σίτι.

Ο Darrow, ήταν ο πρώτος που αποχώρησε από την μπάντα γιατί τελικά δεν άντεξε την κατάσταση με τις οριεντάλ χορεύτριες που ψάρευε ο Feldthouse από τα διάφορα κλαμπάκια και την ενσωμάτωση περισσότερων ανατολίτικων στοιχείων και έγινε σέσιον μουσικός. Μετά το τέλος των Kaleidoscope, ο Lindley συμμετείχε σε δουλειές των Jackson Browne, Warren Zevon, Linda Ronstadt κ.α. πριν σχηματίσει τους δικούς του Rayo-X, ενώ ο Feldthouse συνέχισε να παίζει σε φλαμένκο και ανατολίτικα γκρουπ.

AvalonKaleidoscope.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Δονούμενο όνειρο​

Kaleidoscope (US) - Side Trips (Ιούνιος 1967, Epic)

SideTrips.jpg

Τραγούδια: A1 Egyptian Gardens (D. Feldthouse) - 3:05, A2 If The Night (C. Darrow) - 1:45, A3 Hesitation Blues (C. Poole) - 2:25, A4 Please (M. Feedman, D. Feldthouse) - 3:10, A5 Keep Your Mind Open (C. Darrow) - 2:15, B1 Pulsating Dream (C. Darrow) - 1:58, B2 Oh Death (J. Reedy) - 3:25, B3 Come On In (Παραδοσιακό, διασκευή από D. Lindley) - 2:07, B4 Why Try (D. Lindley) - 3:43, B5 Minnie The Moocher (C. Calloway, C. Gaskill, I. Mills) - 2:13
Μουσικοί: David Perry Lindley (μπάντζο, βιολί, μαντολίνο, κιθάρα, άρπα-κιθάρα, επτάχορδο μπάντζο), David Solomon Feldthouse (σάζι, μπουζούκι, ντόμπρο, βίνα, oύτι, τουμπελέκι, σαντούρι, βιολί, δωδεκάχορδη κιθάρα και φωνητικά), Fenrus Epp (βιολί, βιόλα, μπάσο, πιάνο, όργανο, φυσαρμόνικα), Christopher Lloyd Darrow (μπάσο και φωνητικά, μαντολίνο και κιθάρα), John Vidican (κρουστά)
Παραγωγή: Barry Friedman, Mike Goldberg

ΓŽΕ‘ΓŽβ€˜.gif

Το Side Trips, το πολυποίκιλο ντεμπούτο άλμπουμ των εφευρετικών Kaleidoscope, κυκλοφορεί τον Ιούνιο του 1967. Ένα χαρμάνι από φλαμένκο ρυθμούς και Ανατολίτικες κλίμακες μέχρι μπλούγκρας αρμονίες και παλιοκαιρίτικο R&B, εκτελεσμένο με εξωτικά όργανα σε ένα αφηρημένο ροκ μπιτ από πέντε πολύ παράξενους τύπους, της σκηνής των κλαμπ Troubadour και Ash Grove του Λος Άντζελες.

Το εναρκτήριο "Egyptian Gardens", συμπυκνώνει αντιπροσωπευτικά τον ήχο και τη στάση της μπάντας. Ένα μυστικιστικό, με ανατολίτικες επιρροές κομμάτι, που αρχίζει με τους εξωτικούς ήχους ενός σάζι, πριν αρχίσουν οι στίχοι, για μια ιστορία αγάπης σε ένα κλαμπ που ονομάζεται Αιγυπτιακοί Κήποι.

Πήγα στους Αιγυπτιακούς κήπους μόλις τις προάλλες
Είδα μια κοκκινομάλλα που ήταν ξεκάθαρα φοβερή
Ξόδεψα όλα μου τα χρήματα για να περάσω το υπόλοιπο της νύχτας
Και για να την παρακολουθήσω να κάνει αυτό, που λένε...

Με αναφορές σε μπαροκαυγάδες και κοκκινομάλλες χορεύτριες, είναι ασαφές εάν το κλαμπ υπήρξε πραγματικά στην Καλιφόρνια ή κάπου στην Ανατολή. Ο κύριος τραγουδιστής τους, Feldthouse, που πέρασε μέρος της παιδικής του ηλικίας στην Τουρκία και έπαιζε το σάζι, δεν μας διαφωτίζει, τραγουδώντας το ρεφρέν σαν μια σειρά ακατάληπτων συλλαβών με αραβική εκφορά.

MagAds.jpg

Αυτό το μείγμα Ανατολής και Δύσης, στα όργανα και τις ενορχηστρώσεις της πολυτάλαντης παρέας, συνεχίζεται σ' όλο το υπόλοιπο άλμπουμ. Υπήρχε η φολκ μπαλάντα "Please", που επιλέχθηκε για σινγκλ, το ταξιδιάρικο "If the Night" του Darrow αλλά και το ποπ με τις φωνητικές αρμονίες, "Pulsating Dream". Στο μπλούγκρας "Oh Death", που έγινε πάλι δημοφιλές με το σάουντρακ της ταινίας των Κοέν, O Brother Where Art Thou?/Ω Αδελφέ, που Είσαι; δίνεται μια ανατριχιαστική, αυθεντική αίσθηση, ακόμη και αν τα φωνητικά του Feldthouse δεν μπορούν ακριβώς να αναπαραγάγουν τα πρωτότυπα. Το κομμάτι είναι της δεκαετίας του '20 και υποστηρίζεται ότι προέρχεται από το "Μια συνομιλία με το Θάνατο" του Lloyd Chandler όταν έκανε κήρυγμα στα Απαλάχια. Μοναδικό!

Το όνομά μου είναι θάνατος, και κανένας δεν μπορεί να νικήσει
Μπορώ να ανοίξω τις πύλες στον ουρανό ή την κόλαση
Μπορώ να παραμερίσω τη σάρκα από σένα
Να την πετάξω στην άκρη και να σε ελευθερώσω

Ω θάνατε, Ω θάνατε
Δεν μπορείς να μου διαθέσεις ακόμη ένα χρόνο...

Μετά τη διασκευή του παραδοσιακού "Come On In" από τον Lindley, ακολουθεί το ξεχωριστό "Why Try", ένα άλλο κομμάτι με σάζι και μια έντονα μελωδική μπασογραμμή. Το "Hesitation Blues" είναι ένα τζάζυ κομμάτι σε στιλ δεκαετίας του '20 με μπαρελχάους πιάνο στο παρασκήνιο, ενώ ευφάνταστα αποδίδεται το "Minnie the Moocher", το τραγούδι της κεφάτης κοπέλας του Cab Calloway, με το ξέσπασμα του βιολιού.

Το "Keep Your Mind Open", ξεχωρίζει μαζί με το "Egyptian Gardens", είναι ένα από τα "δυνατότερα" τραγούδια του Side Trips και ένα από τα πιο συναρπαστικά τραγούδια, συνολικά της ψυχεδελικής περιόδου. Η μελαγχολική του έναρξη, με το σάζι να κυριαρχεί, δίνει τη θέση σε συγκρατημένα κρουστά και ήρεμους αντιπολεμικούς στίχους, που εστιάζουν στις προσωπικές "επιπτώσεις" και εκθέτουν την πολιτική υποκρισία...

Τα λουλούδια ανθίζουν και υπάρχει μέρα και άνεμος και δέντρα και παλίρροιες
Ωστόσο, πέρα από τη θάλασσα, άνδρες δεν ξέρουν γιατί έχουν πεθάνει...
Ακόμα η αγάπη παραμένει, σε κάποια δυνατή καρδιά,
κρατήστε το μυαλό σας ανοιχτό

Στον πόλεμο μάχονται άνδρες, όπως στο σκάκι που είναι ασήμαντη η ζωή
Και ο μόνος ήχος που ακούγεται είναι από τις γυναίκες που κλαίνε
Ακόμα η αγάπη παραμένει, σε κάποια δυνατή καρδιά,
κρατήστε το μυαλό σας ανοιχτό...

Η πόλη των Αγγέλων, δεν διέθετε μόνο μικρά και μεγάλα απαστράπτοντα πολύτιμα πετράδια αλλά και ψήγματα, που τα ανοιχτά μυαλά ήξεραν να αναγνωρίζουν και να παραδίνονται στην εθιστική, περίεργη λάμψη τους!

(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, listology.com, Vernon Joynson, Απαγορευμένη Ζώνη)

FD124_BG133.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Ο Chris Darrow θυμάται τους Kaleidoscope...​

ChrisDarrow.jpg

"Κανείς μας δεν ήξερε πολλά για τη μουσική της Μέσης Ανατολής και για να παίξουμε σε 7/8 και 9/8 χρειάστηκε να το μάθουμε. Είμαστε εικοσάρηδες και πραγματικά καλοί μουσικοί. Ήταν σαν να πηγαίνεις σε μουσικό πανεπιστήμιο. Υπήρχε τόση επικάλυψη. Ο David ενδιαφερόταν για το Ravi Shankar και ο Solomon ήταν πραγματικά καλός στα μπλουζ και τη δωδεκάχορδη, αλλά μισούσε το ροκ εντ ρολ.
...
Έτσι, έγινα ο κύριος συνθέτης της μπάντας, γιατί είχα ένα-δύο χρόνια εμπειρίας και κανείς άλλος δεν έγραφε αρκετά. Τα γούστα του David και τα δικά μου, ήταν παρόμοια. Πάντα πηγαίναμε πολύ καλά μαζί, μουσικά. Στο Claremont υπήρχε τότε ένα μικρό κατάστημα, παγκοσμίου φήμης τώρα, που πωλούσε παραδοσιακά όργανα απ' όλο τον κόσμο. Ο David ήταν μανιώδης συλλέκτης, όπως ο Solomon και εγώ.
...
Δεν είχαμε κάποιο όνομα για το συγκρότημα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτοαποκαλούμαστε Baghdad Blues Band. Μια από τις γραμματείς του παραγωγού μας, Barry Friedman, νομίζω ότι μας έδωσε το όνομα Kaleidoscope/Καλειδοσκόπιο. Σκέφτηκα ότι ήταν τέλειο και ήμουν αυτός που έφερα το όνομα Side Trips για το πρώτο άλμπουμ. Το 'Trip' ήταν μια μεγάλη λέξη εκείνη τη εποχή. Και ήμασταν στην Epic, τμήμα της Columbia, με τους Byrds, Donovan και Moby Grape, που όλοι είχαν αυτά τα όμορφα, ψυχεδελικά εξώφυλλα δίσκων. Και δεν μπορούσαμε να περιμένουμε να έχουμε ένα έγχρωμο εξώφυλλο για το άλμπουμ μας. Στη συνέχεια πήραμε αυτό το ασπρόμαυρο εξώφυλλο με το μπλε μελάνι στο πίσω μέρος. Το επιμελήθηκε ο τύπος που έκανε τα καλλιτεχνικά για την Νεοϋορκέζικη ετικέτα ESP-Disk. Εκείνη την εποχή είχαμε νευριάσει, αλλά, εκ των υστέρων το εξώφυλλό μας, ξεχώριζε από σχεδόν όλα τα άλλα.
...
Θυμάμαι ότι πήγα στο χώρο του Solomon. Ζούσε σε ένα μεγάλο γκαράζ στο πίσω μέρος ενός σπιτιού. Είχε παιδιά, γάτες και σκύλους και ζούσε σαν τσιγγάνος. Η σύζυγός του ήταν χορεύτρια της κοιλιάς. Ήταν ακριβώς εκείνη την εποχή, που μας είδε στο Avalon Ballroom, στο Σαν Φρανσίσκο, ο Jimmy Page και είπε ότι είμαστε το αγαπημένο του συγκρότημα όλων των εποχών.
...
Πιθανότατα θα έπρεπε να είμαστε από το Μπέρκλεϊ λόγω της στάσης μας. Νομίζω ότι ήμασταν πολύ περισσότερο μια μπάντα της βόρειας Καλιφόρνιας από μια μπάντα της νότιας. Ζούσα στο Claremont, ο David στο San Marino, ο Chester στην Pasadena και ο John στην Arcadia. Κάναμε πάντα πρόβα σε περίεργα μέρη. Ηχογραφήσαμε επτά τραγούδια στο πρώτο μας σέσιον για το άλμπουμ Side Trips. Ήμασταν τόσο δεμένοι που θα μπορούσαμε να το ηχογραφήσουμε όλο, σε τρεις ημέρες. Γι' αυτό είναι τόσο καθαρό και μελετημένο, όλα μέχρι τρεισήμισι λεπτά. Ο Jac Holzman (Elektra Records) το αποκάλεσε, το αγαπημένο του άλμπουμ όλων των εποχών. Και για το περιοδικό Mojo, το 'Keep Your Mind Open' είναι ένα από τα 50 κορυφαία ψυχεδελικά τραγούδια όλων των εποχών. Είναι ένα από τα δικά μου κομμάτια που το τραγουδώ και αυτό είναι θαυμάσιο.
...
Η πρώτη μας παράσταση στο Troubadour ήταν με τον Hoyt Axton και κάναμε μια σειρά από παραστάσεις στο Ash Grove, μια εκ των οποίων ήταν με τον Doc Watson. Κάναμε και στο Whisky. Αλλά κάναμε επίσης πολλή δουλειά και στο San Francisco. Και, ποτέ δεν φαινόταν σαν να ανταγωνιζόμαστε με κανέναν εκεί. Ονομαστήκαμε η πρώτη μπάντα μουσικής του κόσμου λόγω του εκλεκτισμού μας, αλλά αυτό ίσως ήταν και αρνητικό. Σε κάποιον που του άρεσε η ψυχεδέλεια μπορεί να μην άρεσαν τα παλιοκαιρίτικα τραγούδια. Ή μπορεί να μην αρέσαν τα Ανατολίτικα. Νομίζω ότι ήταν σπουδαίος δίσκος και οι άνθρωποι τον αγάπησαν. Οι δίσκοι μας πήγαν καλά, αλλά δεν πούλησαν. Νομίζω ότι το Side Trips πούλησε μεταξύ πέντε και δέκα χιλιάδες κομμάτια.
...
Ο David και Solomon ήθελαν η μπάντα να γίνει πιο Ανατολίτικη, ενώ ο Chester και εγώ τη θέλαμε περισσότερο Δυτική. Έτσι, ήρθε η ώρα για μένα να φύγω.
Ήταν χρυσή εποχή και μπορούσες να το νιώσεις. Όταν πήγαινες να ακούσεις μουσική, σου άρεσε. Όλοι ήταν ευχαριστημένοι, όλοι ήταν ωραίοι και όλοι ήταν φιλικοί. Οφείλω να πω ότι είμαι πολύ υπερήφανος για τα δύο πρώτα άλμπουμ των Kaleidoscope.
" - Chris Darrow, 2008
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Ο Φάρος από τον Άρη και το Απίστευτο!​

Και η συνέχεια...

A Beacon From Mars (Epic, 1968)
Incredible Kaleidoscope (Epic, 1969)

BeaconFromMarsIncredible.jpg

To 1968, κυκλοφόρησε το A Beacon From Mars/Φάρος από τον Άρη, με το σχετικό εξώφυλλο και τον μύθο για το τυπογραφικό λάθος του τίτλου, ο οποίος υποτίθεται ότι έπρεπε να ήταν, Bacon From Mars! Το δεύτερο άλμπουμ τους, εκτός από τα δίλεπτα-τρίλεπτα τραγούδια περιείχε και δύο μεγάλης διάρκειας κομμάτια, πάνω από δέκα λεπτά, το ανατολίτικο "Taxim" με τον μπαγλαμά και το ούτι του Saul να πρωταγωνιστούν και το ψυχεδελικό "Beacon From Mars", να πιάνουν την ατμόσφαιρα των εμφανίσεών τους, ηχογραφημένα ζωντανά στο στούντιο.

Στο τρίτο τους άλμπουμ Incredible! Kaleidoscope του 1969, έχει αποχωρίσει ο Darrow και τα συνθετικά καθήκοντα μοιράζονται πλέον στους υπόλοιπους. Ο δίσκος κλείνει με το οργανικό σχεδόν 12λεπτο κομμάτι σε 7/8, "Seven-Ate Sweet", που ακούγονται η ..."Σαμιώτισσα" και η "Γερακίνα"!

Κίνησε η Γερακίνα για νερό
ωρε κρύο να φέρει...

- Kaleidoscope · Seven-Ate Sweet -
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Κάθε κατάστημα με δίσκους "εισαγωγής" που σεβόταν τον εαυτό του, τους είχε στη λίστα του. Κεντριζόταν μεν η φαντασία, αλλά λόγω κακού timing, τις φορές που ήμουνα "ψημένος" δεν ήταν διαθέσιμοι και όταν υπήρχαν δεν ήμουν εγώ... διαθέσιμος :smile:

Κάποια στιγμή πέτυχα αυτό σε πολύ καλή τιμή και το πήρα
kaleidoscope.jpg

Είναι απλά ενα compilation, ίσα για να έχεις μια ιδέα απο το γκρούπ. Και με αυτό -καλώς ή κακώς -βολεύτηκα.
 

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Εγω έχω kαι τα 3 άλμπουμς τους (σε βινυλιο παρακαλω - thanks internet) και όποτε τα ακουω αισθάνομαι ομορφα...πραγματικά.

Αλλα εχω κολησει τοσο με τα καλειδοσκόπια ωστε εχω και ολους τους δισκους των αγγλων ομονύμων τους.

Και εκεί υπάρχει επισης τεράστιο ενδιαφέρον, και επισης ειναι απο ις μουσικές που κανουν τόσο καλό οτα τις ακους.

Λεω δεν μπορει οτι εχει σχεση με καλειδοσκόπια εχει να κάνει με το Ευ Ζειν. -bye- :a0210::a0210::a0210: