Η μυρωδιά του βινυλίου - Otis Redding

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω


9 Σεπτεμβρίου του 1941 στο Ντόζον της Τζώρτζια, γεννιέται μια από τις μεγαλύτερες μορφές της μαύρης μουσικής. Πρόκειται για τον Otis Redding που δυστυχώς χάθηκε τόσο πρόωρα και άδικα, ώστε να αφήσει μικρή μονάχα από την μουσική του παρακαταθήκη, που ωστόσο στάθηκε ικανή να τον περάσει στο Πάνθεον του Rock ‛n’ Roll Hall of Fame.
Ήδη από το 1960 στα 19 του χρόνια, έχει το δικό του συγκρότημα (Otis and the Shooters) κάνοντας τα πρώτα δειλά του βήματα στο μουσικό σύμπαν. Η STAX δεν αργεί να τον ανακαλύψει και να ηχογραφήσει εκεί (1962) το these arms of mine που προκαλεί αμέσως αίσθηση. Αυτή η επιτυχία του δίνει την αυτοπεποίθηση που του χρειαζόταν και έτσι γράφει μια σειρά από υπέροχα τραγούδια, που θα μπουν στο πρώτο του άλμπουμ (1964) και που θα ονομαστεί Pain in my heart. Πολλά από τα τραγούδια ήταν δικά του, μεταξύ άλλων ήδη επιτυχημένων, όπως το stand by me του Ben E. King και το περίφημο you send me του Sam Cooke. Εδώ θα ξεχωρίσει το Security, καθώς ο Otis Redding καταστάλαζε στο ύφος που θα τον χαρακτήριζε στην μετέπειτα πορεία του. Στην επιτυχία του δίσκου βέβαια, συνέβαλαν και οι φτασμένοι μουσικοί που τον συνόδεψαν και που αποτελούσαν το rhythm section κάθε ηχογράφησης της ιστορικής αυτής ετικέτας· οι Booker T. & the MG’s ανάμεσα σε άλλους...

SIDE 1
1.PAIN IN MY HEART
2.THE DOG
3.STAND BY ME
4.HEY HEY BABY
5.YOU SEND ME
6.I NEED YOUR LOVIN'

SIDE 2
1.THESE ARMS OF MINE
2.LOUIE LOUIE
3.SOMETHING IS WORRYING ME
4.THAT'S WHAT MY HEART NEEDS
5.LUCILLE


Βρισκόμαστε στο 1965. Μάρτιος. Με αφορμή το πρώτο του πετυχημένο άλμπουμ, ο Redding έχει δώσει – και συνεχίζει να δίνει – συναυλίες που ανεβάζουν την εικόνα του ως καλλιτέχνη, μιάς και στις ζωντανές εμφανίσεις του, δίνει όλον του τον εαυτό. Η Stax προωθεί την καινούργια της θυγατρική με την ονομασία Volt και το πρώτο άλπουμ με αυτήν την ετικέτα θα είναι το The Great Otis Redding sings Soul Ballads ή όπως καθιερώθηκε αργότερα, σκέτο Soul Ballads. Τίποτα το διαφορετικό δεν ακούγεται εδώ. Ακολουθείται η ίδια συνταγή με το pain in my heart, καθώς περιέχει μερικά πρωτοεμφανιζόμενα τραγούδια και αρκετές γνωστές επιτυχίες. Οι μουσικοί είναι οι ίδιοι,αλλά εδώ πρωτοεμφανίζεται ο Isaac Hayes στα πλήκτρα, χωρίς όμως να αναφερθεί το όνομά του. Οι εκτελέσεις είναι όμορφες – κάπως χαλαρές θα έλεγα εγώ – αλλά ένα διαμάντι θα λάμψει περισσότερο και θα σκεπάσει κάθε άλλο τραγούδι, όπως το κανονικό διαμάντι σκεπάζει με τη λάμψη του κάθε άλλο πέτρωμα, δεν είναι άλλο από το Mr. Pitiful.

SIDE 1
1.THAT'S HOW STRONG MY LOVE IS
2.CHAINED AND BOUND
3.WOMAN, LOVER, A FRIEND
4.YOUR ONE AND ONLY MAN
5.NOTHING CAN CHANGE THIS LOVE
6.IT'S TOO LATE

SIDE 2
1.FOR YOUR PRECIOUS LOVE
2.I WANT TO THANK YOU
3.COME TO ME
4.HOME IN YOUR HEART
5.KEEP YOUR ARMS AROUND ME
6.MR. PITIFUL



Μέσα στην ίδια χρονιά (1965) και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο θα βγεί στις βιτρίνες των δισκοπωλείων το Otis Blue / Sings soul ballads ή σκέτο Otis Blue. Εδώ τίποτα δεν είναι το ίδιο, χωρίς στην πραγματικότητα να έχει αλλάξει τίποτα! Κι όμως, ο μεστός και έμπειρος πιά τραγουδιστής και συνθέτης, παρουσιάζει τα Ole man trouble β Respect β I’ve been loving you too long για πρώτη φορά και διαλέγει κομματάρες για να τα πλαισιώσει και να δώσει ένα εκπληκτικό συνολικό αποτέλεσμα! Shake / Change gonna come / Wonderful world από Sam Cooke, Satisfaction από Stones, Rock me baby από B.B.Kingβ¦ Χωρίς περιττά λόγια, ο δίσκος παραμένει στους 10 καλύτερους soul και R&B δίσκους όλων των εποχών.

SIDE 1
1.OLE MAN TROUBLE
2.RESPECT
3.CHANGE GONNA COME
4.DOWN IN THE VALLEY
5.I'VE BEEN LOVING YOU TOO LONG

SIDE 2
1.SHAKE
2.MY GIRL
3.WONDERFUL WORLD
4.ROCK ME BABE
5.SATISFACTION
6.YOU DON'T MISS YOUR WATER

OTIS REDDING : vocals DONALD "DUCK" DUNN : bass BOOKER T. JONES : keyboards ISAAC HAYES : keyboards
AL JACKSON Jr. :drums STEVE CROPPER : guitar ANDREW LOVE : tenor sax WAYNE JACKSON : trumpet
FLOYD NEWMAN : bariton sax EARL SIMS : backround vocals GENE "BOWLEGS" MILLER : trumpet




Μετά την επιτυχία του Otis Blue κυκλοφόρησε το πολύ όμορφο Soul Album (1966), χωρίς όμως να μπορέσει να φτάσει την ποιότητα του. Ίσως αν δεν υπήρχε το προηγούμενο, να κέρδιζε περισσότερους θαυμαστές, αλλά τώρα τα μέτρα και τα σταθμά είχαν αλλάξει. Το Soul Album βγήκε από την Stax με ένα πανέμορφο εξώφυλλο και κράτησε την ποιότητα των τραγουδιών ψηλά, με συνθέσεις όπως τα: Chain Gang του Cooke, Just one more day του Redding, 634-5789 του Steve Cropper μεταξύ άλλων πολύ καλλών τραγουδιών.

SIDE 1
1.JUST ONE MORE DAY
2.IT'S GROWING
3.CIGARETTES AND COFFEE
4.CHAIN GANG
5.NOBODY KNOWS YOU ( when you're down and out)

SIDE 2
1.GOOD TO ME
2.SCRATCH MY BACK
3.TREAT HER RIGHT
4.EVERYBODY MAKES A MISTAKE
5.ANY OLE WAY
6.634-5789

OTIS REDDING : vocals ISAAC HAYES : piano, organ DONALD "DUCK" DUN : bass AL LACKSON : drums
BOOKER T. JONES : keyboards STEVE CROPPER : guitar ANDREW LOVE : tenor sax
CHARLES "PUCKY" AXTON : tenor sax BOWLEGS MILLER : trumpet WAYNE JACKSON : trumpet




Στις 15 Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς πακετάρεται και διανέμεται στους μουσικόφιλους το πέμπτο και τελευταίο σόλο άλμπουμ του Otis Redding πρίν τον θάνατό του. Πρόκειται για το εξαιρετικό Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul. Εδώ έχουμε στην πρώτη πλευρά συνθέσεις άλλων - εκτός από το πρώτο που το συνυπογράφει με τον S. Cropper - και στην δεύτερη πλευρά καινούργιες δικές του συνθέσεις. Θα λάμψουν τα επαγγελματικά εκτελεσμένα Fa fa fa fa fa (sad song), Try a little tenderness, Love have mercy, day tripper, she put the hurt on me και ο δίσκος θα χαρακτηριστεί από πολλούς αριστουργηματικός ή από άλλους απλώς μεγάλος και εξαιρετικός. Ας μην ξεχνάμε βέβαια και τους μουσικούς - που παραμένουν πάντα οι ίδιοι - στο τελικό αποτέλεσμα.

SIDE 1
1.FA - FA - FA - FA - FA (sad song)
2.I'M SICK Y'ALL
3.TENNESSEE WALTZ
4.SWEET LORENE
5.TRY A LITTLE TENDERNESS
6.DAY TRIPER

SIDE 2
1.MY LOVER'S PRAYER
2.SHE PUT THE HURT ON ME
3.TON OF JOY
4.YOU'RE STILL MY BABY
5.HAWG FOR YOU
6.LOVE HAVE MARCY

OTIS REDDING : vocals STEVE CROPPER : guitar DONALD "DUCK" DUNN : bass AL JACKSON Jr. : drums
BOOKER T. JONES : piano ISAAC HAYES : piano & organ WAYNE JACKSON : trumpet ANDREW LOVE : tenor sax




Μέσα στο ’67 τώρα και βλέποντας οι άνθρωποι της Εταιρείας την επιτυχία του ντουέτου Marvin Gaye / Tammy Terrell στη Motown, αποφασίζουν να παίξουν στο ίδιο ταμπλώ. Στη πόλη του Μέμφις αλλά και στην Stax, μεσουρανούσε η θαυμάσια Carla Thomas και φυσικά αυτή διάλεξαν για να πλαισιώσει τον άλλον μεγάλο τραγουδιστή τους. Τον ονόμασαν Βασιλιά και την Carla Βασίλισσα. Διάλεξαν μερικά πραγματικά δυνατά κομμάτια και ξεκίνησαν τις πρόβες... Τώρα όμως έχει αρχίσει να συνθέτει και ο Isaac που δίνει το μερίδιό του (Let me be good to you β When something is wrong with my baby), ο Lowell Fulson το Trump, o Eddie Floyd το knock on wood και με τα όπλα αυτά προελαύνει το King and Queen για να κατακτήσει τον κόσμο. Μ’ εμένα το κατάφερε.

SIDE 1
1.KNOCK ON WOOD
2.LET ME BE GOOD TO YOU
3.TRAMP
4.TELL IT LIKE IT IS
5.WHEN SOMETHING IS WRONG WITH MY BABY
6.LOVEY DOVEY

SIDE 2
1.NEW YEAR'S RESOLUTION
2.IT TAKES TWO
3.ARE YOU LONELY FOR ME BABY
4.BRING IT ON HOME TO ME
5.OOH CARLA, OOH OTIS

OTIS REDDING : vocals CARLA THOMAS : vocals STEVE CROPPER : guitar BOOKER T. JONES : keyboards
ISAAC HAYES : keyboards DONALD "DUCK" DUNN : bass AL JACKSON Jr. : drums ANDREW LOVE : tenor sax
JOE ARNOLD : alto sax WAYNE JACKSON : trumpet



10 Δεκεμβρίου του 1967 Madison

O Redding και το συγκρότημά του είχαν κάνει την εμφάνισή τους στo Κλίβελαντ του Οχάιο στον τοπικό τηλεοπτικό σταθμό την προηγούμενη ημέρα. Οι μουσικοί και ο πιλότος επέβαιναν στο δικινητήριο αεροπλάνο Beechcraft του Redding, το οποίο είχε πρόσφατα αγοράσει από τον τραγουδιστή James Brown.
Το αεροπλάνο που τους μετέφερε συνετρίβη στις 3.28 το απόγευμα στα παγωμένα νερά της λίμνης Monoma κοντά στο Μάντισον. Ο Redding σκοτώθηκε στη συντριβή, μαζί με τα μέλη των Bar-Kays, Ron Caldwell, Phalin Jones και Carl Cunningham. Ο τρομπετίστας Ben Cauley ήταν ο μόνος επιζών από τη συντριβή (σώθηκαν και δύο μέλη του συγκροτήματος που δεν χωρούσαν στο αεροπλάνο και πήραν την κανονική πτήση). Ο πιλότος δεν είχε δώσει καμία ένδειξη για το πρόβλημα, όταν είχε αρχίσει τις διαδικασίες για προσγείωση. Μάλιστα, τα αίτια της συντριβής δεν προσδιορίστηκαν ποτέ.
Το αεροπλάνο βυθίστηκε γρήγορα, τραβώντας τον Redding και τους υπόλοιπους επιβαίνοντες στον πυθμένα της λίμνης. Ο μόνος επιζών ήταν τρομπετίστας Ben Cauley, ο οποίος ήταν τότε 20 ετών. Ο Cauley που δεν ήξερε κολύμπι, όταν εκτινάχτηκε μακριά, άρπαξε το μαξιλάρι ενός καθίσματος και το κράτησε σφιχτά. Ριγώντας από τα παγωμένα νερά, ο Cauley άκουσε κραυγές: «Βοήθεια! Βοήθεια!». Πιστεύει ότι επρόκειτο για τους Ronnie Caldwell (19 ετών) και Carl Cunningham (18 ετών, ντράμερ). Και οι δύο πνίγηκαν πριν από την άφιξη των διασωστών. Ο αστυνομικός του Μάντισον Ted Mell τράβηξε έξω τον Cauley ακριβώς την τελευταία στιγμή, όταν ο ίδιος δεν μπορούσε να κρατήσει άλλο. Μόνο δύο σώματα τραβήχτηκαν από το νερό εκείνη την ημέρα, εκείνα του πιλότου Richard Fraser (26 ετών) και του Jimmy King (18 ετών). Και οι δύο ήταν δεμένοι στα καθίσματά τους. Οι υπόλοιποι (εκτός δύο) ανασύρθηκαν από τα παγωμένα νερά, κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο εβδομάδων. Ο Redding καθόταν στο πιλοτήριο, δίπλα στον πιλότο, δεμένος με τη ζώνη ασφαλείας στο κάθισμά του. Το πτώμα του βρέθηκε αργότερα σ’ αυτή τη θέση. Ο Otis Redding ήταν 26 ετών, παντρεμένος με 2 παιδιά.



SITTIN’ ON THE DOCK OF THE BAY

Ο Steve Cropper έγραψε αυτό το τραγούδι με τον Redding και έκανε την παραγωγή του δίσκου όταν αυτός πέθανε, με διάφορα τραγούδια που είχε ηχογραφήσει τα τελευταία χρόνια. Σε μια συνέντευξή του, το 1990 στο NPR, ο Cropper εξήγησε: «Ο Otis ήταν ένα από τα παιδιά που είχαν την ίδια στιγμή 100 διαφορετικές ιδέες. Ερχόταν για ηχογράφηση και είχε πάντα 10 ή 15 διαφορετικές εισαγωγές ή τίτλους, ή οτιδήποτε άλλο». Έπαιζε στο The Fillmore, μόλις είχε συμμετάσχει στο φεστιβάλ του Mόντερεϊ. Μαζί με τον Jimi Hendrix, ο Redding ήταν το αστέρι του φεστιβάλ, όπου είχε πραγματοποιήσει μια συγκλονιστική συναυλία μπροστά από ένα βκυρίωςβ λευκό ακροατήριο. Έμενε σε ένα λεμβοστάσιο (ένα πλωτό σπίτι στο Waldo Point στο Sausalito, απέναντι από τον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο), εκεί ήταν όπου εμπνεύστηκε την ιδέα του πλοίου που έρχεται. Βέβαια, η ηχογράφηση δεν ολοκληρώθηκε ποτέβ¦
Όταν ο Otis ηχογραφούσε το κομμάτι μαζί με τον Cropper δεν είχαν γραμμένο τον τελευταίο στίχο, έτσι τον σφύριζε... Σχεδίαζε να επιστρέψει στο Μέμφις και να συμπληρώσει τον στίχο μετά τη συναυλία στο Μάντισον, αλλά πέθανε πριν να έχει την ευκαιρία. Όταν Cropper έκανε την παραγωγή του τραγουδιού, άφησε αυτό το σφύριγμα, κάτι που ταιριάζει τέλεια με τη διάθεση του τραγουδιού. Είναι ίσως το πιο διάσημο σφύριγμα σε τραγούδι...



Άλλα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατό του

IN PERSON AT THE "WHISKY A GO GO" (1968)


GOOD TO ME "LIVE AT THE WHISKY A GO GO" VOL.2 (1969)


LOVE MAN (1969)


TELL THE TRUTH (1970)


OTIS REDDING / THE JIMMY HENDRIX EXPERIENCE (1970)


 
Last edited by a moderator:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Νότη, μπράβο για το αφιέρωμα. Δυστυχώς όπως είπε και ο τσιφ έφυγε άδοξα (αν μπορεί αυτό να λεχθεί) στα 26 και αντίστοιχη προσωπικότητα δεν συναντήσαμε μετά απ' αυτόν στην μαύρη μουσική, με λατρευτική συμπεριφορά από τα λευκά ακροατήρια, τηρουμένων βέβαια των αναλογιών.
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Aπλα τεραστιος ο Οτις,ινδαλμα για ολους τη μαυρη κοινοτητα (αν και ξεπερναγε τα στεγανα),και ο απολυτος συνεχιστης ης κληρονομιας του Sam Cooke.
Αλλα θα διαφωνησω με το Γρηγορη,ως προς το οτι δεν βρεθηκε μετα αντιστοιχη προσωπικοτητα.
Και ο Marvin Gaye και ο Al Green ηταν για μενα στο ιδιο επιπεδο.

Εξαιρετικο αφιερωμα,ασε που διαβαζοντας το βλεπω ξανα οτι οποια "μαυρη" πετρα κι αν σηκωσεις θα σου πεταχτει ο Steve Cropper...:worshippy:
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Ο Jackson [των Memphis Horns] θυμάται [από το Monterey Pop Festival]. «Όλοι αυτοί οι χίπηδες έκαναν ησυχία - δεν είχαν ξαναδεί κάτι σαν αυτό. Η θερμοκρασία στο ακροατήριο αυξήθηκε, μπορούσες να την αισθανθείς να ανεβαίνει καθώς και τον ενθουσιασμό. Και, Θεέ μου, ο Otis Redding βγήκε στη σκηνή και ξέσπασε πανδαιμόνιο. Πραγματικά δεν είχαν δει κάτι σαν την παράστασή μας και αυτό που έβγαζε ο Otis...»

Εάν δείτε από το βίντεο The Complete Monterey Pop Festival, σε έκδοση της Criterion, το Shake! Otis at Monterey θα καταλάβετε, αυτή του τη μοναδικότητα. Αυτό βέβαια δεν μειώνει την όποια αξία των Gaye, Green, απλά ο Ότις ήταν χαρισματικός στο θέμα της επικοινωνίας με το ακροατήριό του, ανεξαρτήτως χρώματος και κοσμοθεώρησης (άλλωστε το "τηρουμένων βέβαια των αναλογιών", που έγραψα, αυτό το νόημα είχε).

Καθισμένος στον πρωινό ήλιο
Θα κάθομαι ενώ θα έρχεται η βραδιά
Παρακολουθώντας τα πλοία να φτάνουν
Μετά τα κοιτάζω να φεύγουν πάλι, ναι

Κάθομαι στην αποβάθρα του κόλπου
Παρακολουθώντας την παλίρροια να απομακρύνεται, ω
Απλά κάθομαι στην αποβάθρα του κόλπου
Σπαταλώντας τον χρόνο μου

Έφυγα από το σπίτι μου στην Τζόρτζια
Κατευθυνόμενος για τον Κόλπο του Φρίσκο
Επειδή δεν είχα κανένα λόγο να ζω εκεί
Και φαινόταν πως τίποτα δεν μου πήγαινε καλά

Έτσι, απλώς πρόκειται να καθίσω στην αποβάθρα του κόλπου
Παρακολουθώντας την παλίρροια να απομακρύνεται, ω
Κάθομαι στην αποβάθρα του κόλπου
Σπαταλώντας τον χρόνο μου

Φαίνεται πως τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει
Τα πάντα παραμένουν τα ίδια
Δεν μπορώ να κάνω αυτό που δέκα άνθρωποι μου λένε
Έτσι υποθέτω ότι θα παραμείνω το ίδιο, ακούστε

Καθισμένος εδώ αναπαύονται τα κόκαλά μου
Και αυτή η μοναξιά δεν θα μ' αφήσει μόνο, ακούστε
Περιπλανιόμουνα δύο χιλιάδες μίλια
Ακριβώς για να κάνω αυτή την αποβάθρα σπίτι μου, τώρα

Απλώς πρόκειται να καθίσω στην αποβάθρα του κόλπου
Παρακολουθώντας την παλίρροια να απομακρύνεται, ω
Κάθομαι στην αποβάθρα του κόλπου
Σπαταλώντας τον χρόνο μου

- (Sittin' On) The Dock of the Bay (Steve Cropper, Otis Redding)
SittinOnTheDockOfTheBay.jpg
 

Cicadelic Ranger

AVClub Fanatic
16 December 2014
15,302
Ti ωραια πραματα βλεπω στο βιντεακι !!!
Μπραβο Νοτη να σαι καλα και να τα χαιρεσαι παντα με μερακι.

Εχεις κανει πολυ καλη δουκεια στο ΥΤ και εχεις και ωραιο συστημα. Παντα τετοια! :ernaehrung004: